Löytyykö Risingshadow'sta muita videokuvauksesta - varsinkin ihan konkreettisten "pätkien" tekemisestä - kiinnostuneita?
Olen aina ollut enemmän tai vähemmän poikkitaiteellinen ihminen ja kirjoittamisen lisäksi minua ovat aina kiinnostaneet muutkin ilmaisumuodot. Maalata tai piirtää en kuitenkaan osaa, joten minun oli helppo innostua videokameran käytöstä heti kun sellainen perhepiiriin hankittiin muutama vuosi sitten. Siitä lähtien olen miettinyt kaikenlaisia pieniä videoprojekteja, jotka yleensä ovat kuitenkin kaatuneet siihen että yhden miehen voimin on hankala lähteä tekemään mitään kunnianhimoista.
Niinä muutamana kertana kun olen saanut houkuteltua kaverini kanssanäyttelijöiksi, olen kuvaillut kaikenlaista hauskaa pienistä lyhytelokuvista musiikkivideoihin. Laatu on ollut tasaisen vaihtelevaa mutta hauskaa on ollut. Olisi mukava tulevaisuudessa päästä kuvailemaan lisää kivoja juttuja, ihan sellaisia joita jopa suunnittelisi kunnolla etukäteen. Videon avulla kun voi kertoa niin erilaisia tarinoita kuin tekstin kautta.
Joka jannuhan haaveilee oman sketsisarjan tekemisestä - ja pelottavan moni sellaista on yrittänytkin. Itsekin olen pyöritellyt ajatusta sketsien tekemisestä mutta toistaiseksi olen onnistunut olemaan hätiköimättä; huumori on pirullisen vaikea laji ja ilman hyvää ideaa sitä vain aiheuttaisi itselleen traumoja loppuiäksi.
Samoin olisi kiva joskus tehdä ihan "kunnon" lyhytelokuva. Sellainen, johon olisi nähnyt hieman enemmän vaivaa kuin perinteinen vuorokauden maratoni - jollaisia omat juttuni ovat toistaiseksi olleet. Tekisi mieli tehdä jotakin kutkuttavan burtonmaista.
Sen minkä taidan henkisessä kapasiteetissa on pois teknisestä suorittamisestani. Kuvailen Canonin MV960-kameralla, joka on kyllä kelpo peli, mutta liikaan hifistelyyn en ole toistaiseksi sortunut. Valaistus on aina hoitunut auringon tai pöytälampun avulla ja rekvisiitat on tehty verhoista tai pahvilaatikoista. Editointi onnistuu kätevästi ilmaisella VirtualDubilla, joskin 40 gigatavun kiintolevy asettaa omat rajoituksensa projektien pituudelle. Kamerajalustan hommasin vasta äskettäin eikä sitä ole ehditty vielä kunnolla edes sisäänajaa. Sitä ennen sen virkaa toimittivat vaihtelevasti sählymailat ja polkupyörät.
Hauskaa on piisannut ja sehän on aina se pääasia. Mikään ei ole mukavampaa kuin saada jotakin konkreettista aikaan - oli se sitten tekstiä tai minuutti taidokkaasti editoitua härväämistä.
Onko siis joukossamme innokkaita pikku-kaurismäkiä? Minkälaisia juttuja te kuvailette ja oletteko saaneet peräti porukoita kasaan? Onko kesäksi jo Suomenlinna varattu uutta spektaakkelia varten? Kertokaa kaikkea hauskaa, on aina kiva kuulla muiden oudoista projekteista ja kenties spekuloida jonkin yhteisen jutun tekemistä hamassa tulevaisuudessa.
Lopuksi vielä pari valikoitua "helmeä" omasta showcasestani. Nämä olivat joskus esillä vanhallakin foorumilla mutta silloin ihan katsokaa-eivätkö-olekin-kivoja -mielessä. Nyt ne palvelevat eri tarkoitusta eli yllä olevan juttuni selittämistä: mitä se kaveri siis oikein puuhailee kun sillä on liikaa vapaa-aikaa :)
Piru merrassa - tämä on ehkä ainoa ns. kunnon juttu minkä olen kuvannut ja sekin syntyi tyypillisessä kuvauskiihkossa puolen päivän suunnittelulla. Sain nakitettua toisen kämppiksistäni näyttelemään tuota punapartaista ukkoa ja kaksistaan saikin jo ihan dialogia aikaan :) Kiinnittäkää erityisesti huomiota "musiikkiin", jonka improvisoin lennossa syntikalla.
http://www.youtube.com/watch?v=DYr4EnGEC5wThe Children Of The Night -musiikkivideo. Tätä esittelen yleensä kuin legendaa - ja muistan aina mainita kuinka kuvasin kunkin otoksen. Tässä minulla ei nimittäin ollut ketään apunani (paitsi sählymaila ja kaukosäädin).
http://www.youtube.com/watch?v=2qcMmjMRTn8A Day In A Zombie's Life - musiikkivideo Kernkraft 400 -teknorillutteluun. Tässä on olevinaan jonkinlainen syvällinen viesti mutta se saattoi naamioitua pelkästään ylipitkiksi otoiksi.
http://www.youtube.com/watch?v=hhDGAjZjxhEPari muutakin videota tuolta Youtubesta löytyy mutta niihin kannattaa tutustua ihan omalla vastuulla. Joskus sitä vain väsyttää liikaa ja kaikenlaiset ideat tuntuvat hyviltä :)
Kertokaa siis puuhailuistanne! Kuvaatteko, käsikirjoitatteko, oletteko yleisesti kiinnostuneita aiheesta? Lähdetäänkö ensi viikolla kuvaamaan barbaarielokuvaa jonnekin metsään?