Keskustelut
touko 19
sunnuntai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Ansa
  • Iivari
  • Nigi
  • Dyn
  • Lune
  • Rituri
  • Huoleton
  • Dragan
Yhteensä paikalla:
  • 8 käyttäjää
  • 43 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Videoharrastus  (Luettu 1339 kertaa)
Kelhanion
Kokelas
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Helsinki
« : 12.Helmikuu 2007, 01:57 »

Löytyykö Risingshadow'sta muita videokuvauksesta - varsinkin ihan konkreettisten "pätkien" tekemisestä - kiinnostuneita?

Olen aina ollut enemmän tai vähemmän poikkitaiteellinen ihminen ja kirjoittamisen lisäksi minua ovat aina kiinnostaneet muutkin ilmaisumuodot. Maalata tai piirtää en kuitenkaan osaa, joten minun oli helppo innostua videokameran käytöstä heti kun sellainen perhepiiriin hankittiin muutama vuosi sitten. Siitä lähtien olen miettinyt kaikenlaisia pieniä videoprojekteja, jotka yleensä ovat kuitenkin kaatuneet siihen että yhden miehen voimin on hankala lähteä tekemään mitään kunnianhimoista.

Niinä muutamana kertana kun olen saanut houkuteltua kaverini kanssanäyttelijöiksi, olen kuvaillut kaikenlaista hauskaa pienistä lyhytelokuvista musiikkivideoihin. Laatu on ollut tasaisen vaihtelevaa mutta hauskaa on ollut. Olisi mukava tulevaisuudessa päästä kuvailemaan lisää kivoja juttuja, ihan sellaisia joita jopa suunnittelisi kunnolla etukäteen. Videon avulla kun voi kertoa niin erilaisia tarinoita kuin tekstin kautta.

Joka jannuhan haaveilee oman sketsisarjan tekemisestä - ja pelottavan moni sellaista on yrittänytkin. Itsekin olen pyöritellyt ajatusta sketsien tekemisestä mutta toistaiseksi olen onnistunut olemaan hätiköimättä; huumori on pirullisen vaikea laji ja ilman hyvää ideaa sitä vain aiheuttaisi itselleen traumoja loppuiäksi.

Samoin olisi kiva joskus tehdä ihan "kunnon" lyhytelokuva. Sellainen, johon olisi nähnyt hieman enemmän vaivaa kuin perinteinen vuorokauden maratoni - jollaisia omat juttuni ovat toistaiseksi olleet. Tekisi mieli tehdä jotakin kutkuttavan burtonmaista.

Sen minkä taidan henkisessä kapasiteetissa on pois teknisestä suorittamisestani. Kuvailen Canonin MV960-kameralla, joka on kyllä kelpo peli, mutta liikaan hifistelyyn en ole toistaiseksi sortunut. Valaistus on aina hoitunut auringon tai pöytälampun avulla ja rekvisiitat on tehty verhoista tai pahvilaatikoista. Editointi onnistuu kätevästi ilmaisella VirtualDubilla, joskin 40 gigatavun kiintolevy asettaa omat rajoituksensa projektien pituudelle. Kamerajalustan hommasin vasta äskettäin eikä sitä ole ehditty vielä kunnolla edes sisäänajaa. Sitä ennen sen virkaa toimittivat vaihtelevasti sählymailat ja polkupyörät.

Hauskaa on piisannut ja sehän on aina se pääasia. Mikään ei ole mukavampaa kuin saada jotakin konkreettista aikaan - oli se sitten tekstiä tai minuutti taidokkaasti editoitua härväämistä.

Onko siis joukossamme innokkaita pikku-kaurismäkiä? Minkälaisia juttuja te kuvailette ja oletteko saaneet peräti porukoita kasaan? Onko kesäksi jo Suomenlinna varattu uutta spektaakkelia varten? Kertokaa kaikkea hauskaa, on aina kiva kuulla muiden oudoista projekteista ja kenties spekuloida jonkin yhteisen jutun tekemistä hamassa tulevaisuudessa.

Lopuksi vielä pari valikoitua "helmeä" omasta showcasestani. Nämä olivat joskus esillä vanhallakin foorumilla mutta silloin ihan katsokaa-eivätkö-olekin-kivoja -mielessä. Nyt ne palvelevat eri tarkoitusta eli yllä olevan juttuni selittämistä: mitä se kaveri siis oikein puuhailee kun sillä on liikaa vapaa-aikaa :)

Piru merrassa - tämä on ehkä ainoa ns. kunnon juttu minkä olen kuvannut ja sekin syntyi tyypillisessä kuvauskiihkossa puolen päivän suunnittelulla. Sain nakitettua toisen kämppiksistäni näyttelemään tuota punapartaista ukkoa ja kaksistaan saikin jo ihan dialogia aikaan :) Kiinnittäkää erityisesti huomiota "musiikkiin", jonka improvisoin lennossa syntikalla.
http://www.youtube.com/watch?v=DYr4EnGEC5w

The Children Of The Night -musiikkivideo. Tätä esittelen yleensä kuin legendaa - ja muistan aina mainita kuinka kuvasin kunkin otoksen. Tässä minulla ei nimittäin ollut ketään apunani (paitsi sählymaila ja kaukosäädin).
http://www.youtube.com/watch?v=2qcMmjMRTn8

A Day In A Zombie's Life - musiikkivideo Kernkraft 400 -teknorillutteluun. Tässä on olevinaan jonkinlainen syvällinen viesti mutta se saattoi naamioitua pelkästään ylipitkiksi otoiksi.
http://www.youtube.com/watch?v=hhDGAjZjxhE

Pari muutakin videota tuolta Youtubesta löytyy mutta niihin kannattaa tutustua ihan omalla vastuulla. Joskus sitä vain väsyttää liikaa ja kaikenlaiset ideat tuntuvat hyviltä :)

Kertokaa siis puuhailuistanne! Kuvaatteko, käsikirjoitatteko, oletteko yleisesti kiinnostuneita aiheesta? Lähdetäänkö ensi viikolla kuvaamaan barbaarielokuvaa jonnekin metsään?
tallennettu
Eldrano
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #1 : 12.Helmikuu 2007, 16:18 »

Minäh! Olen kiinnostunut näistä videoitten tekemisestä ja yli päätään kaikenlaisesta itsensäilmaisusta. Video on myös minun mielestäni mukava tapa päästä tekemään jotain omaa. Olemme kaverin kanssa jotain pätkiä kuvailleet, hän kyllä yleensä sen kuvaamisen hoitunut, sittemin editoiminen on myös mukavaa puuhaa.

Tuota skesi juttuakin on tullut mietittyä, sittemmin on kuitenkin homma kaatunut idean puutteeseen. Oikeastaan on ihan hyvä juttu ettei ole tullut mitään kokeiltua.

Mitään erikoisia välineitä meillä ei ole ollut, suurin osa tavarasta ollaan sitten editoitu myöhemmin mukaan.

tallennettu
Maailmanherra
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #2 : 12.Helmikuu 2007, 18:45 »

Hmm. Onhan näitä tullut kuvataidekoulussa ja yläkoulussa tehty. Ihan tyylikkäitä edelleen, malliesimerkkejä kuvauksesta ja leikkaamisesta. Sisältöä nyt ei niinkään.

Itsellä ei ole kameraa. Se on hyvin snif. Koulussa sellaisia kuulemma on mutta ei ole ihmisiä eikä ideaa. Tietenkin kolmesta gigasta sotahuutomateriaalia voisi yrittää väsätä jotain mutta se on ihan järjetön urakka. Luotan ihmisten sanaan kelvollisen filmin määrästä.

Editointia on tullut kuitenkin edelleen harrastettua. Hectorin Palkkasoturista tein harjoitus mielessä ihan toimivan stillkuvasydeemin. Ajoitushan siinä kusee mutta kaikki silti fanittavat.

tallennettu

En ole rasisti, olen espoo- ja audirealisti.
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
« Vastaus #3 : 13.Helmikuu 2007, 14:58 »

Harrastan aktiivisesti. :) Kun on koulun kunnon kamerat käytössä väsättyä tulee yhtä jos toista.

Viimeisin valmistunut viime viikolta oli puolentoista minuutin melkien propagandistinen lyhytpätkä siitä, miten tammikuun 10. päivä ei ollut lainkaan lunta. Muita aiheita... noh, lähinnä olen keskittynyt koulumme ilmaisutaidon ryhmän dialogien ikuistamiseen (pisimmillään 13 minuuttisia), omia projekteja varsinaisesti yksi yhä kesken oleva scifijuttu, semmoinen hassu bilsan talvehtimistyö (3 min, sisältää ihania lähikuvia hyönteisistä lumella!), synkistelevä runovideo omasta tekstistäni... hmm, mitäs kaikkea muuta. Viime keväänä homma varsinaisesti lähti käyntiin videotyön kurssin kautta, nyttemmin ruinaan yksityisopetusta maikaltamme aina silloin kun hänellä siihen vain on aikaa.

Kameran merkki on JVS, muuta en sen teknisistä tiedoista juuri osaakaan sanoa. Samaa sarjaa kuitenkin, mitä tv-ihmisetkin käyttävät. :) Jalustoista tykkään eniten rullaavasta ja paineilmalla toimivasta (ei niitä saaketin ruuveja!) mutta painoa vehkeellä on sen verran, että ulkokuvauksiin en oikein jaksa ottaa mukaan. Perusnormijalustin on käytössä lähinnä vain silloin, kun on pakko saada jalusta ulos. Muuten tykkään vapaan käden työskentelystä yllättävän paljon. Ja jos kuvaa esimerkiksi kotona, pöytäpinnoista ja kirjapinoista saa ihan käypiä jalustoja.

Editoinnissa käytössä on Adope Premiere. Koululla on hyvä tietokoneet, apunäytöt ja äänipöydät, ennen kaikkea tietenkin työrauhaa. Ruuhka-aikoina eli varsinaisen videokurssin pyöriessä tiloista on kyllä vähän tappelua, mutta muulloin siellä saa oleskella aika häiriöttömästi.

Musiikkivideoita en ole tehnyt koskaan, yhdestä hyvästä syystä: meillä on koululla aika tiukka tekijänoikeuslinja. Koululle on ostettu musiikkia (Partners in Rhyme Royalty Free Music), mutta senkään valikoimista ei riitä loputtomiin, mikä hiukan harmittaa. Hyvä puoli jutussa on, että ainakin opimme tekijänoikeuskäytännöt aivan juurta jaksain.

Omaa kameraa en haikaile vähään aikaan. Ne ovat sen verran kalliita (varsinkin, jos haluaa mitään missä on muutakin kuin standardisäädöt eli käytännössä zoomi :p ) ja koska kuitenkin haluaisin myös kunnon editointiohjelmistot... ja sen apunäytön. Tietokoneen ruutu on aivan_liian_pieni. Myös koulun sinitausta on pop.

Periaatteessa tykkään eniten kaikesta pienestä, primitiivisestä ja käsin tehdystä, joten suuria hienouksia ei tässä kai oikein voi sitä asennetta vasten vaatiakaan. Ongelma on kai siinä, mihin on ennättänyt tottua. Sitä paitsi laitteet ovat kivoja, sanokaa minun sanoneeni. ;)
« Viimeksi muokattu: 13.Helmikuu 2007, 15:16 kirjoittanut Dyn » tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Luotsi
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 13.Helmikuu 2007, 18:19 »

Aina on ollut pientä intoa lyhytelokuvien tekoon. Nyt koulussa viime vuoden puolella otin yhden kurssin, kävi vain pahemmin sitä kautta, että henkilö jonka kanssa piti kuvata jätti projektin. Yksin olen tässä kuvannut, toiminut mikkimiehenä ja editoinut. Näyttelijät sain vanhoista kavereista kotikunnassa.

Enemmänkin olisi joskus mukava tehdä, mutta ystäväpiiristä ei tunnu löytyvän tarpeeksi ihmisiä joita kiinnostaisi. Varsinkin kun minulla on tapana esittää hieman omalaatuisia juonenkäänteitä ja tapauksia. Mutta kyllä se tästä.

Ensivuonna pitäisi päästä abivideota kuvaamaan. Nyt vain pitäisi päästä kuvaamaan tuon pienen scifi-komedia-trillerini loppu ja edioida se kasaan.. Ehkä siitäkin jotain vielä tulee. Omaa kameraa kun ei ole.
tallennettu
celeblith
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
« Vastaus #5 : 25.Toukokuu 2007, 14:57 »

En ole erityisemmin videoita kuvannut, ainakaan kovin hyviä.Mutta digikameralla on tullut siskon kanssa leikittyä, ollaan tehty jotain ihan tyhmiä pätkiä, joissa ei ole oikeastaan mitään järkeä, ei niitä ole suunniteltu yhtään.

Digikamera vaan ei ole mikään ihan paras etenkin kun voi ottaa vain yhteensä n.12min videota ja sitten pitää laittaa koneelle se pätkä. Eikä siinä voi stuumata ollenkaan videota. Olen kyllä harkinnut ostavani jonkin paremman kameran, jonkin kivan pienen videokameran.

Tarkoituksena ja suunnitelmissa on kyllä että siskon kanssa tehtäisiin jotain suunniteltua ja fiksumpaa. Ehkä me vielä jossain välissä.

Hyviä nuo videot. Zombi.juttu oli ehkä hieman tylsä, tai en pitänyt musiikista, vehnäjauho pussi oli kyllä hauska.

Piru merrassa oli todella hyvä, seurasin mielenkiinnolla. Todella jännä. Kyllä suomen metsät ovat hyvä paikka kuvata. Tausta musiikit olivat sopivia. Todella hauska se "maata vasten tämä puoli" aijai jai. :)

Se toinen  musavideo (lordin musiikki) oli todella hyvä myös. Pidin vanhanaikaisesta värimaailmasta. Sopi hyvin. Ja erittäin hyvin tehty kun olet tehnyt kokonaan itse.
tallennettu
Nathaniel
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Hobitinkolo
« Vastaus #6 : 27.Kesäkuu 2007, 15:59 »

Jaa jaa no mullahan on lapsesta saakka ollut kunnianhimoisia haaveita mahtavan independent leffan ohjaamisesta, josta sana lähtisi kiertämään ja minusta tulisi seuraava spielbrg...
Ja kyllähän noita videoita on tullut koulussa kyhäiltyäkin. Pari olen kuvannut ja parissa olen.. öhöm "näytellytkin"... nojoo. Lähtisin kyllä milloin tahansa mukaan videon tekoon. On se aina niin hauskaa sitä tehdessä ja sitten saa hävetä työnsä mätää hedelmää. Ongelma vain että asustan täällä hyisessä pohjolassa Kemin risukylän perukoilla junttien saartamana... Täällä ei oikein saa kunnon porukkaa kasaan, eikä täältä ihan helposti pääse minnekkään helsinkiin asti.
Omia elokuvan kaltaisia epäsikiöitä en kehtaa kenellekkään edes näyttää, naureskelen niille itsekseni yön pimeinä tunteina. Jos vain saisi kasaan porukan lahjakkaita tyyppejä joilla olisi samat kunnianhimoiset haaveet, niin olisin kyllä heti täysillä mukana. Ehkä vahvimpia puoliani on kuvaaminen ja editointi.
tallennettu
ZipZip
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 26.Marraskuu 2009, 14:09 »

Tukesin tämän vuoden ilotulite-sivustoilla pääsee tekemään itse omat tietoiskun/videon ilotulitteiden vaaroista! Käytössä on valmiit materiaalit, joita voi käyttää omassa videossaan tai voi tehdä aivan uuden videon. Lisätietoja http://www.ilotulitus.info.

Kilpailu on käynnissä 9.11.-30.11.2009!! Eli kiirettä pitää!
tallennettu
Echramath
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #8 : 26.Marraskuu 2009, 19:38 »

Olenkin viime viikkoina tutustunut juurikin tähän aiheeseen väkertäessäni erästä pikku projektia työharjoittelupaikassani. Kameraosasto on itseasiassa täysin samaa (jotain Sonyn HDV-koneita) jonka kanssa olette ehkä nähneet minut riehuvan erinäisissä coneissa, nyt olen sitten päässyt käsiksi editoriinkin.

Sen minkä taidan henkisessä kapasiteetissa on pois teknisestä suorittamisestani. Kuvailen Canonin MV960-kameralla, joka on kyllä kelpo peli, mutta liikaan hifistelyyn en ole toistaiseksi sortunut. Valaistus on aina hoitunut auringon tai pöytälampun avulla ja rekvisiitat on tehty verhoista tai pahvilaatikoista. Editointi onnistuu kätevästi ilmaisella VirtualDubilla, joskin 40 gigatavun kiintolevy asettaa omat rajoituksensa projektien pituudelle. Kamerajalustan hommasin vasta äskettäin eikä sitä ole ehditty vielä kunnolla edes sisäänajaa. Sitä ennen sen virkaa toimittivat vaihtelevasti sählymailat ja polkupyörät.

VirtualDub on ymmärtääkseni lineaarinen editori. Kätevä kapine esimerkiksi tunkkaamaan videon muodosta toiseen sitten kun lopullista muotoa halutaan levittää (Avidemux on sitten toinen). Kokemuksieni perusteella sanoisin kuitenkin, että epälineaarista editoria alkaa varsin pian arvostamaan.

Näiden ero on varsin helposti selitettävissä: ennen tietokoneita videoeditointi oli aina lineaarista – oli kaksi tai useampia nauhureita, joista yhdelle tuupattiin signaalia ja muut sitä sitten syöttivät ja joku laite niitä miksasi. Nykyisin vain videopätkät mahtuvat tietokoneen kovalevylle, joten voidaan käyttää epälineaarisesta editointia, jossa videon- ja audionpätkiä voi muljutella miten haluaa mihin järjestykseen tahansa. Meidän käyttämämme Sonyn Vegas Pro esmes näyttää tältä, mistä saanee jonkinlaisen idean käyttöliittymästä. Alaosassa on päällekkäin sekä audio- että videoraitoja, jotka softa sitten miksaa yhteen lopputuloksen aikaansaamiseksi. (mainittu Premiere toimii samalla periaatteella) (jos muuten joudutte oikeasti tekemisiin Vegas Pro 9:n kanssa, päivittäkää se heti. 9a:ssa on muutama todella typerä bugi, mm. filmiin lisätyt tekstit katoilevat itsekseen)

Hauskista tämä toki on varsin lähellä elokuvien kirjaimellista leikkaamista filmillä. Digitaalisen videon kanssa toki alkuperäiselle materiaalille ei useimmissa softissa tapahdu mitään (siksi mokomaa kutsutaan epädestruktiiviseksi editoinniksi), mikä helpottaa elämää kummasti.

Rahaahan harrastukseen saa menemään, jos itse joutuu ostamaan. Vegas maksaa normi-ihmiselle viitisensataa ja Premiere tonnin (tosin Premiere Elements on aika halpa, entä tiedä onko sitä käytännössä jotenkin rampautettu). Epälineaarisista avoimista softista ajattelin jossain vaiheessa testata Kinon ja Cinelerran, kumpaakaan ei toki ole käännetty Windowsille, mutta mitäpä ei ihminen tekisi auteurin uransa eteen, ainakin asentaisi Ubuntun.

Konetta kannattaa tunkata. Oma kovalevy projektille kannattaa saman tien käydä ostamassa (ja ainakin toinen varmuuskopiointimediaksi), muistia niin paljon kuin lankkuun menee (koska se on melkein ilmaista) ja prosessorissakin olisi kiva olla vääntöä. Sony suosittelee vähintään tuplaydinvehjettä.

Kaikenlaista hassua teknistä noissa joutuu oppimaan. Kuvathan ovat eri muotoisia (aspect ratio), mutta kaiken lisäksi videossa pikselitkään eivät aina ole neliön muotoisia, vaan niilläkin on oma aspect rationsa. Sitten kun vielä PAL:issa ja NTSC:ssä on perinteisesti ollut frameratekin, noilla saa itsensä ja projektinsa varsin sekavaan tilaan, ennen kuin nämä asiat oppii hahmottamaan.
tallennettu

What, are you a slubberdegullion? Are you a bashi-bazouk or something? Who the hell do you think I am? I'm the goddamn Haddock.
Hyppymiina
Noviisi
*

Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 31.Elokuu 2010, 11:16 »

Pentunahan noita tiukkaakin tiukempia toimintavideoita tuli kuvattua, eli lähinnä juostiin metässä ja kamera oli mukana. Nytemmin on nuo taide-elokuvat alkaneet iskemään, niin suunnitelmana ois valokuvauksesta siirtyä elävään kuvaan. Käsikirjoituksia on monta alla (jotain eksplaatiota sekoitettuna yhteiskuntakriittisyyteen) ja uskon olevani aika realistinen omien ohjaajankykyjeni suhteen. Oisko mitään hyviä kouluja tiedossa?

Ja niin... Tuohon tekijänoikeusongelmaan voin sanoa, että kyllän netistä löytyy aika paljon musiikkia joiden tekijät antavat oikeuden musiikkivideoon.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut