Keskustelut
touko 20
maanantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Dyn
  • Iivari
  • Jussi
  • tablo
Yhteensä paikalla:
  • 4 käyttäjää
  • 34 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kymmenen vaikuttavinta kirjaa  (Luettu 1703 kertaa)
Moonlord
Velho
**

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Lapua
« Vastaus #20 : 23.Toukokuu 2012, 18:42 »

Vaikuttavimmat kirjat... koitan laittaa juuri niitä, eli nämä eivät ole suosikkikirjojani, tai parhaiksi rankkaamiani kirjoja vaan nimenomaan kirjoja jotka ovat monella tapaa vaikuttaneet elämääni myöhemminkin. Oikein piti tarkistaa olenko vastannut tähän ennenkin, ja sitten löysinkin listan kirjoista jotka aikoinani keräsin tätä varten mutta unohdin ennen vastaamista. Tuli 12 kirjaa mutta enempää en pysty karsimaan, alunperin tässäkin oli tuplasti enemmän. Ehkä minun pitää vasta vielä toistamiseen uusilla kirjoilla :D

Sakari Topelius - Maamme kirja
Ehkä ensimmäinen oikea kirja minkä muistan lukeneeni. Mummolassa löytyi kaapin pohjalta vuoden 1905 painos josta puolet oli vaikeasti ymmärrettävällä vanhalla kirjasintyypillä (ja jota osasin ekaluokkalaisena lukea yhtä hyvin kuin nykyistä kirjasintyyppiäkin). Kirjassa oli suomen historiaa, kalevalan taruja ym. Parhaiten jäi mieleen Lemminkäinen, Matti Kurjen taistelu Pohtoa vastaan ja Martti Kitusen karhunpyynti kun mies joutui kiperässä tilanteessa tappamaan karhun puukolla. Tästä se lukuharrastus alkoi ja olinkin sen jälkeen ahkera vierailija koulukirjastossa ja kirjasto-autossa.

Alexandre Dumas - Kolme muskettisoturia
Kerrassaan upea lukuelämys nuorelle miehelle. On luettu moneen kertaan myöhemminkin jatko-osineen. Ja edelleenkin yritän kahmia itselleni kaikki filmiversiot tästä tarinasta.

Isaac Asimov - Säätiö veitsenterällä
Kirja joka synnytti minuun 15-vuotiaana scifi-innostuksen. Olin toki ennenkin lukenut nuorten scifikirjoja mutta en sillä tavalla tiedostanut niitä omaksi lajiryhmäkseen ennen tätä. Tämän jälkeen luinkin nopeasti läpi kirjaston Clarket, Asimovit, Lemit, Heinleinit, Strugatskit ym.

Charles Berlitz - Atlantiksen arvoitus
Teininä omaa maailmankuvaa kehittäessä tämä iski lujaa. Löytyi salattu, mielenkiintoisempi todellisuus virallisen totuuden takaa. Nythän toki jo tiedän sen OIKEAN totuuden Atlantis-myytin takaa. Samoihin aikoihin kyseenalaistin uskonnot ja kehitin siinäkin oman synteesini uskontojen parhaista puolista (ennenkuin luovuin niistä kokonaan).

J.R.R. Tolkien - Taru Sormusten Herrasta
Taru sormusten herrasta oli melkoinen pommi joka suisti minut lopullisesti fantasiahörhöksi. Luin kolmen osan n. 1500 sivua melkein yhteen putkeen. Edelleen nimeän tämän suosikkikirjakseni jos joku kysyy. On tullut luettua läpi ainakin kuuteen kertaan.

Weis & Hickman - Draconlance Kronikat
Nämä tekivät melkoisen vaikutuksen ja olivatkin yksiä ensimmäisiä kirjoja mitkä luin läpi englanniksi. Aloitin roolipeliharrastuksen 1984 ja nämä taisin tilata postimyyntinä Lauri Tudeerilta ennen Fantasiepelit-kaupan perustamista 1985.

James Clavell - Shogun
Hienon Shogun tv-sarjan (1980) jälkeen tuli luettua itse kirja ja samuraithan kolahtivat heti. Voisinkin sanoa että olen monella tavoin käytökseltäni puoleksi japanilainen.

Robert Holdstock - Alkumetsä
Kolmas suuri tapahtuma fantasian alalla. Holdstock oli kehittänyt omanlaisensa fantasian missä salaisuudet löytyivät kaukaisten valtakuntien sijaan omasta lähimetsästä. Nuorena kovasti vaeltelin lähimetsissä tekemässä 'tutkimusmatkoja' ja tunsinkin kotiseutuni metsät melko hyvin ainakin parin neliökilometrin alueelta. Mutta silti siellä oli yksi salainen kallio jonka luona kävin isäni kanssa alle kymmenvuotiaana ja jonka myöhemmin löysin uudestaan vasta vuosien seikkailujen jälkeen. Vielä voisin mainita pelottavan örkkikuninkaan, jota en niinkään nähnyt mutta tunsin sen läsnäolon yhdellä reissullani metsän siimekseen ja takaisin tultiin niin lujaa kun jaloista pääsi :)

Umberto Eco - Ruusun nimi ja Foucaultin heiluri
Nämä kaksi olivat todella upeita lukuelämyksiä. Sekoittivat hienosti mystiikkaa, historiaa ja filosofiaa. Tyylilaji joka on yksi suosikeistani. Myöhemminhän sitten tulivat Dan Brown ja muut.

Robert Pirsig - Zen ja moottoripyörän kunnossapito
Lisää filosofiaa. Tämän jälkeen innostuin tutustumaan ihan alkuperäiskirjoituksiinkin ja tuli käytyä kesäyliopiston filosofian kurssillakin. Veljeni on paljon minua käytännöllisempi mies ja hän piti niistä kohdista missä Pirsig rassaa moottoripyöräänsä, kun minä taas sivuutin ne ja luin innolla kohdat missä kerrottiin filosofeista :)

Dennis Overbye - Kosmoksen yksinäiset
Tämä kirja aloitti syöksyni kosmologiaan tutustumiseen ja pian olinkin lukenut kirjastostani kaikki vastaavat läpi. Stephen Hawkins, Kari Enqvist, Martin Rees ym. Kristinuskosta olin luopunut jo lukio-aikoina mutta silti tähtitaivaalle katsellessani mietin että ei noin upea ilmestys voi syntyä sattumalta. Mutta näiden jälkeen pääsin eroon viimeisestäkin ripauksesta jumal-uskoa.

Ilmari Laukkonen - Töysän historia
Sattumalta nappasin tämän mukaani kirjaston paikallishistoria-hyllyltä ja lukaisin läpi. Hämmästyksekseni siellä kerrottiin omista esi-isistänikin ja tämä käynnistikin kovan sukututkimuksen ja suomen historiaan tutustumisen, molemmat jotka ovat edelleen meneillään. Paksuja paikallishistorioita on kertynyt omaani hyllyynikin jo parikymmentä.

Kuten monilla muillakin ne vaikuttavimmat kirjat tuli luettua teini-ikäisenä. Vain neljä viimeistä yli kaksikymppisenä.
tallennettu
Pisania
Risingin aktiivi
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #21 : 23.Toukokuu 2012, 21:37 »

Aluksi ajattelin, että olisi helpompaa koota päinvastainen lista kirjoista, joiden pitäisi olla vaikuttavia mutta joita ei vain kykene arvostamaan. Mutta kyllä näitä sitten alkoi löytyä, piti jopa karsia muutama pois. Kirjat ovat jonkinlaisessa kronologisessa järjestyksessä. En osaa sanoa ovatko nämä nyt ne kaikkein vaikuttavimmat ever, mutta näistä ainakin osaan sanoa miten ne ovat minuun vaikuttaneet.

Ikuisia kertomuksia -sarja
Kymmenen nidettä kauniisti kuvitettuja Raamatun tarinoita lapsille. Ne olivat isovanhempieni kirjahyllyssä ja nyt ovat jossain kaappini kätköissä. En näitä koskaan oikeastaan lukenut, katsoin vain kuvia, mutta opin tuntemaan sarjan avulla kirjaimet ja sitä kautta lukemaan, joten näillä kirjoilla on kai ollut minuun kaikkein suurin vaikutus.

Eduard Uspenski: Alas taikavirtaa
Tämä teki suuren vaikutuksen maailmallaan ja kuvituksellaan kun olin alle kouluikäinen. Luin sen monesti pienenä ja kun se jossain vaiheessa ei enää ollutkaan saatavana kirjastossa, oli harmi suuri. Vuosia muistelin kirjaa kaiholla, enkä olisi voinut olla onnellisempi kun siitä otettiin uusintapainos tämän vuosituhannen puolella. Epäilen että Taikavirrasta on lähtöisin viehtymykseni tarinoiden pahiksiin, sillä kirjan Kuolematon Kasshei oli hyytävän karismaattinen ilmestys.

Astrid Lindgren: Melukylän lapset
Sain tämän kirjan seitsemänvuotiaana ja sen kuvaama täydellinen lapsuuden idylli oli jotain mieletöntä. Melukylä taisi olla ensimmäisiä kirjoja, joiden maailmaan olisin halunnut päästä kirjaimellisesti sisälle.

Suuri maailmantieto (Valitut Palat)
Karttoja, kuvia ja tietoa maailman maista, kaupungeista ja muista alueista. Tämä kirja herätti kiinnostukseni ympäröivään maailmaan ja tutkin sen miltei riekaleiksi. Sen syytä on myös se, että tuppaan vieläkin pärjäämään erinomaisesti erilaisissa tunnista lippu- ja sijoita maa kartalle -peleissä.

Deborah Spungen: Nancy
Tämä äidin moniongelmaisesta tyttärestään kirjoittama kirja oli varhaisten teinivuosien järisyttävin lukukokemus. Pienessä lintukodossa asuvalle tyttölapselle Nancy oli aikamoinen silmienavaaja. Se toimi kai myös osaltani jonkinlaisena päihdevalistuksena. Käteen kirjasta jäi ainakin kiinnostus punk-kulttuuria kohtaan.

Fred Saberhagen, James V. Hart: Draculan tarina
Toisten listoilla vilahteli itse alkuperäinen Dracula, meikäläisellä tämä rip-off...  Nolostunut Jos ei muuta, niin ainakin Draculan tarina paransi minut pelostani kauhua kohtaan ja sai jopa kiinnostumaan siitä. Luin sitä kirkkaassa päivänvalossa sydän jyskyttäen. Vähän väliä piti sysätä kirja pois käsistä, mutta hetken päästä taas tartuin siihen ja jatkoin lukemista.

Terry Pratchett: Noitasiskokset
Tästä kirjasta alkoi mitä luultavimmin elämänpituinen rakkaussuhteeni Pratchetin tuotantoon. Partchett on muokannut kirjamakuani varmasti enemmän kuin olen tietoinenkaan. Ainakaan sen jälkeen kun Kiekkomaailmaan ihastuin, en ole pystynyt lukemaan vakavampaa fantasiaa. Yrittänyt olen, mutta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta se kaikki on niin... vakavaa.

Edgar Lee Masters: Spoon River antologia
Runous ei juurikaan ole ollut minun juttuni mutta Spoon River opetti, että on sellaistakin kuin proosarunous ja se on potentiaalisesti ihan mahtavaa. Spoon Riveriä lukee kuin parastakin romaania. Se on täynnä tragediaa ja kutkuttavia juonenkäänteitä.

L.M. Montgomery: Pieni runotyttö
Tämä oli ensimmäinen montgomeryni ja luin sen yli kaksikymppisenä. Ei voinut kuin nostaa hattua naiselle, jonka kirjat vielä sadankin vuoden päästä puhuttelivat ja koukuttivat enemmän kuin useimmat nykyaikaiset (tyttö)kirjat. Mietityttää minkälaisen vaikutuksen Runotyttö ja Anna olisivat tehneet jos olisin ymmärtänyt lukea ne nuorempana.

Maarit Verronen: Keihäslintu
Ensimmäinen lukemani Verronen ja se sai minut uskomaan, että kotimainen kirjallisuuskin voi olla hyvää, jopa erinomaista ja tutustumisen arvoista. Ennen Keihäslintua en juurikaan ollut kiinnostunut kotimaisesta kirjailijoista muutamia vanhoja suosikkeja lukuunottamatta. Verrosen tarinat ja tyyli tekivät niin ison vaikutuksen, että toivoin itsekin osaavani kirjoittaa samalla tavalla.
tallennettu

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
Morgan Blood
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: TurQ
« Vastaus #22 : 24.Toukokuu 2012, 01:30 »

Ihmisillä on hienoja listoja, mikä pakotti minut luomaan omanikin. Lista oli vain vaikea toteuttaa, sillä jostain syystä tämä kuuluu asioihin, joiden on oltava tismalleen oikein, hmm... mutta tässä se nyt sitten on.

Olen koostanut listan laskevaan järjestykseen:

Jean-Luc Nancy - Corpus
Jossain kohtaa aloin lukemaan sattumanvaraisesti filosofiaa aihetta suuremmin tuntematta (en aikanaan käynyt lukiota, joten tältäkin alalta piti tietoa lähteä keräämään, noh. Jotenkin). 20 ikävuoteen mennessä olin lukenut aika lailla 1900 luvun filosofiaa ja kaipasin jotain uudempaa. Tartuin Corpukseen yksinkertaisesti siksi, että minusta Corpus on sanana valtavan upea ja merkityksellinen. Luettuani Corpuksen tajusin, etten tajunnut oikeasti lukemastani paljoakaan, mutta kirjoitustapa ja sisältö, minkä pystyin tuolloisella filosfian tuntemuksellani sisäistämään, teki minuun uskomattoman vaikutuksen ja kyseinen opus on eniten runouteeni ja kuvataiteeseeni vaikuttanut tieteellinen teos.

Martin - Tulen ja jään laulu
Minunkin on pakko mainita tämän juuri siitä syystä, etten uskonut, että voisin tykästyä näin paljon enää yhteenkään fantasisarjaan. Upeita hahmoja, hömelöt keskenkasvuisten "pohdiskelevat" vaiheet loistavat poissaolollaan, selittelemättömät kohtaukset. Kaiken kaikkiaan rautaista ja hyvää tarinankerrontaa. Tajusin, ettei Tolkien -diggailuni johdu ainoastaan lapsuuden hyvistä muistoista, vaan muutkin ovat kirjoittaneet hienoa fantasiaa.

Tolkien - Hurinin lasten tarina
Halusin tuoda tämän listalle, sillä mielestäni upea tarina oli pakattu ansaitsemiinsa raameihin kuvituksineen kaikkineen ja Tolkien nuorempi oli saattanut sen arvokkaasti loppuun. Tarinan tummuus istuu esteettiseen makuuni ja se kuvitus on vain upea. Diggailen tästä opuksesta ihan esineenäkin.

Henry Miller - Ruusuinen ristiinnaulitseminen -trilogia
Henry Miller on mahtava kirjailija. Proosakirjailijoista vaikuttavin, jos minulta moista tullaan kysymään. Hänen tapansa kirjoittaa on hullaannuttava ja tartuttaa tulen päähäni. Trilogia on minusta hänen upeinta antiaan vaikka, täytyy myöntää, jouduin funtsimaan tarkkaan, mainitsenko tässä kääntöpiirit vai tämän. Kääntöpiireistä aloitin Millerin, tässä kohtaa tiesin lukevani jotain, joka tuntuu olevan ulottumattomissani.

Charles Bukowski - Amerikan matadori
Jos Corpus vaikutti siihen, mitä nykyään kirjoitan, niin aikanaan aiheutti sen, että ylipäätään kiinnostuin runoudesta. Tätä ennen kokemukseni oli lähinnä peruskoulun Eino Leino -tuputus, CMX-fanien Yrjänän opukset ja minimalismi. Minusta se kaikki oli hirvittävän irrallaan maailmasta. Kun Bukowski lyötiin kouraani, oli elämäntilanteeni suorastaan naurettavalla tolalla ja tunsin vahvaa samaistumista hahmoon 17 ikävuodesta huolimatta. Tämän kautta opin lopulta pitämään kaikenlaisesta runoudesta (paitsi minimalismista ja vaikken Eino Leino -allergiasta ole vieroittunut, ymmärrän, miksi siitä voi pitää).

Markku Into - Hyvä yö
Tämä kuuluisi oikeasti ennen Amerikan matadoria, mutta ajattelin rikkoa logiikan säännöt ja kaiken hyvän maailmassa, sillä Amerikan matadori -pätkä pohjustanee tätä mukavasti.

Hyvä yö oli ensimmäinen suuren vaikutuksen tehnyt kotimainen runokirja. Se lienee Innon selkein, mutta pohjustaa hyvin hänen tyyliään niin proosassa kuin runoudessakin. Hänen tavastaan kirjoittaa on tullut suuri innoittaja ja hänen tuotannossaan on samanlaista paloa kuin monessa muussakin suosikissani.
_____

Aino Kallas - Suden morsian
Mietin kovasti, laitanko tähän kohtaan tämän vai Bram Strokerin Draculan. Lopulta, asian pohdittuani, päädyin tähän sillä Dracula klassikko-asemastaan huolimatta ei säväyttänyt niin kuin Kallas.

Kallas ansaitsee pisteensä suomenkielen käytöstä hyvin kiehtovalla tavalla. Myös tarina on sellainen, jota en tuolloin uskonut löytäväni vanhasta kotimaisesta kirjallisuudesta. Tuohon aikaan luin myös jonkin verran lingvistiikkaa (toki salaa jätkiltä, etten olisi vaikuttanut nössöltä, niin kuin tein käytännössä kaiken lukemiseni  Iskee silmää), joten myös sen kannalta kirja oli kiinnostava. Myös ihmissusi -vampyyri teemat kiehtoivat minua ja halusin löytää jotain mystisempää tuolloisen Varjojen valtakunta, Blade -tyyppisten sarjakuvavampyyrielokuvien vyörytyksen jälkeen. Tätä kautta sisäistin myöhemmin myös Lovecraftiin ja Poe:hen, joista on muodostunut erittäin rakkaita. Kallas taas on ehdoton juuri, joten hylkäsin listalta viimeksimainitutkin kirjailijat.

Tove Jansson - Vaarallinen juhannus
Lapsena (ja aikuisena) rakastin muumikirjoja ja sarjakuvia. Kolme minulle merkittävintä muumikirjaa oli Vaarallinen juhannus, Muumipapan urotyöt ja Suuri tuhotulva, jonka mutsi luki minulle, kun olin hyvin pieni. Kun opin lukemaan, päädyin seikkailukirjojen kautta näihin ja tässä kirjassa oli tulvivaa vettä, kadonneita (& siten etsiviä ja etsittäviä ystävyksiä) ja TEATTERI. kaikkea minulle hirvittävän mystistä ja merkittävää. Tykkäsin lapsena kehitellä muiden lasten päänmenoksi näytelmiä ja järjestimme pieniä esityksiä rivitaloalueen pihassa kesäisin. Myöhemmin minut potkittiin harrastusteatteriin, jossa viihdyinkin 12 vuotta. Pystyn koska vaan palauttamaan mielikuviani kirjasta ja muistan ulkoa T.Janssonin piirtämiä kuvia. Kirja on hyvin upea yhäkin, ja yksi harvoista muumikirjoista, jota minulla itselläni ei ole.

J.R.R Tolkien - Taru sormusten herrasta
Pakollinen klassikko. Luin tämän hyvin nuorena (oli kokonaisuudessaan hyvin pitkä projekti, kun ei hirveästi päivässä jaksanut lukea, mutta tarina vei mennessään. Haltiat, metsät, kääpiöt ja vuoret olivat mahtavia mielikuvia ja maisemia, mitä minulle aukesi!

Astrid Lindgren - Ronja Ryövärintytär
Ensimmäisiä kirjoja, joita olen lukenut, mutta tarina oli minulle jo tuolloin tuttu. Mutsi oli vienyt minut ja systerin katsomaan näytelmää ruotsinkielisessä kaupunginteatterissa. Lisäksi oli se TV-sarja ja olin lapsena suunnattoman ihastunut Ronjan hahmoon! Olin rasavilli puistoissa ja metsiköissä reuhtova rämäpää joka ajatteli, että siinäpä olisi mimmi, joka pysyisi vauhdissa :D

Kirja on ensimmäinen minulle hyvin paljon merkinnyt kirja ja omistan sen nykyään äänikirjana (jota en onneksi saanut yrityksestäni huolmatta myytyä äkäpäissäni pois yrityksestä huolimatta).

Turha fakta: kissaani kutsuttiin ensin Ronjaksi, mutta jostain syystä sen nimeksi muuttui Knäckebröd.

Tällainen lista. Loppuun voisi mainita, että elävä kirjoitustapa on minulle hunajaa, joka näkynee listaltani. Minulla on tämä mukava pää, joka pystyy loihtimaan lukemani kuviksi, joten kun stoppaan lukemisen ja pidän funtsailen kattoon tuijottaen tai silmät kiinni, saan eteeni tavallaan "kuvia". Minulle merkittävimmät kirjat tekevät tästä kokemuksesta harvinaisen vahvan, tai yksinkertaisesti sytyttävät ajatukseni tuleen jotenkin muuten (olen hyvin syttyvää kuivaa puuta, kun joku tuo sytyttimen tarpeeksi lähelle).
tallennettu

"To live is the rarest thing in the world. Most people exists, that's all."
- Oscar Wilde
Ansa
Noviisi
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: SJK
« Vastaus #23 : 24.Toukokuu 2012, 10:32 »

Tässä on oma listani. Kesti hieman miettiä, mitä tähän laittaisin, mutta löysinkin sitten kaikki 10 jossain määrin helposti, kun mielen sopukoista yritin niitä esiin kaivella.

1. Tolkien - Taru Sormusten Herrasta
Muistan sen kuin eilisen, kun menimme yläasteella koulun pieneen kirjastoon valitsemaan kirja, joka piti lukea tiettyyn aikaan mennessä. Olin jossain kuullut puhuttavan kyseisestä teoksesta ja koulussa oli siihen aikaan se kokoelma odottamassa noutajaansa. Poimin sen hyllystä ja olin kauhuissani, että se oli niin pitkä; sivumäärä suorastaan hirvitti. Totesin opettajalle, että luen vain ensimmäisen osan...

Viikon päästä palautin kirjan ja sanoin lukeneeni sen kokonaan. Siitä lähti sukellus fantasiakirjallisuuteen ja kaupunginkirjasto sai yhden vakioasiakkaan viideksi vuodeksi eteenpäin.

2. Astrid Lindgren - Veljeni, Leijonamieli
Koskettava tarina veljeksistä ja heidän koettelemuksistaan. Muista lukeneeni tämän kauan sitten ja Korppu on aina mielessä. Hämärä muistikuva edelleen on siitä, että äiteen luota löytyy kyseinen kirja ja haluaisin sen ehdottomasti hyllyyni.

3. George Orwell - Eläinten vallankumous
Olen lukenut tämän kirjan kahdesti: ensimmäisen kerran todella monta vuotta sitten ja se vaikutti jonkin verran siihen, miten katson ihmistä nykyään. Siitä lähtien kironnut, etten ollut löytänyt teosta hyllyyni kunnes viime vuonna se tuli vastaan alennuslaarista ja nappasin sen mukaani.

4. Margaret Weis ja Tracy Hickman - Seitsemäs Portti
Seitsenosaisen sarjan viimenen kirja, joka päättää Haplon ja Alfredin seikkailut. Luin tämän aikoinaan lukiossa suomeksi ja viime vuonna tuli luetta kirjat uudestaan englanniksi, mutta viimeinen kirja tulee aina olemaan lähellä sydäntä; siinä yhdistyy kaikki, mitä aiemmissa on jo tapahtunut. Siinä näkee, miten kokonaisuus vaikuttaa kaikkeen, erityisesti siihen keitä me olemme.

5. Emily Bronte - Humiseva harju
Englantilaista romantiikkaa; ihmissuhteita, pelkoa, kateutta ja vihaa. Tämän olen joskus lukenut, ja tuntuu siltä, että pitäisi lukea uudestaan. Siitä on sen verran kauan, mutta kirjan nimi kutittelee useasti mielen nurkilla. Luultavasti tämän teoksen myötä ihastuin myös englantilaiseen maalaismaisemiin.

6. Terry Brooks - Shannara
Sarjassa on monta kirjaa, joten ne on parempi yhdistä yhden nimen alle. Luin ensimmäisen trilogian (The Original Shannara Trilogy) lukiossa, kun kaveri niitä suositteli ja lainasin ne kirjastosta. Sormusten herran jälkeen kirjat innostivat vielä lisää fantasiamaailmaan, ja olen siitä lähtien kaivannut kyseisiä teoksia hyllyyni. Ehkä olisi korkea aika hankkia ne...

7. H.P. Lovecraft -  The Dream-Quest of Unknown Kadath
Charles Ward jää kyllä tämän varjoon, ainakin omalla listallani, vaikka sekin teos löytyy itseltäni sekä suomeksi että englanniksi. Kuitenkin Tuntematon Kadath on jäänyt mieleen pysyvämmin ja vieläkin nautin sen lukemisesta.

8. Antoine de Saint-Exupéry - Pikku Prinssi
Suomeksi, englanniksi, näytelmänä.
Tarina koskettaa edelleen meikäläistä, on se vaan niin ihana tarina kokonaisuudessaan. Pitääpä lukea uudestaan kun kotiin pääsen...

9. Philip Pullman - His Dark Materials -trilogia
Kirjat olivat lojuneet hyllyssä pitkän aikaa, varmaan pari vuotta (ensimmäinen kirja, Northern Lights, tunnetaan varmaan paremmin nimellä the Golden Compass). Ennen Itävaltaan lähtöä mietin, mitä sitä lukisin, joten otin kirjat mukaani ja luinkin ne sitten ensimmäisen viikon aikana. Olin todella ihastunut ja vaikuttunut tarinan miljööstä, erityisesti siitä, miten samanlainen se on meidän maailmamme kanssa ja silti ei kuitenkaan. Minäkin haluan oman dæmonin liikkumaan vierelläni minne tahansa menenkin.

10. Ursula K. Le Guin - Maameren tarinat
Tämä on monelle tuttu, myös minullekin, ja pidin kirjoista hyvin paljon. Olen nähnyt kirjoihin perustuvan animen, joka oli mielestäni erittäin huono eikä tehnyt oikeutta tarinalle ollenkaan. Kirjoista olisi saanut aikaan pitemmän sarjan, mutta kun kaikki ängetään yhteen, niin se ei ole hyvä. Mutta ei siitä animesta sen enempää, kirjat kuitenkin ovat parhautta eikä sitä ole kieltäminen.
tallennettu

The world is changing, the sun sets, and the vodka is coming to an end.
- Dandilion
Jaragil
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #24 : 24.Toukokuu 2012, 22:06 »

Minulta kysyttiin tänään, missä vaiheessa aion laatia oman listani tähän ketjuun. Vastasin, että varmaan jossain vaiheessa, koska olen kyllä pohtinut aihetta tässä viime päivinä. Mikä pitää täysin paikkaansa. Olen vain joutunut painottelemaan sen kanssa, liitänkö tähän enemmän sellaisia kirjoja, joita pidän vaikuttavina kirjallisessa ja taiteellisessa mielessä, vai sellaisia, joiden katson vaikuttaneen omaan minäkuvaani.

Lopulta päädyin jälkimmäiseen, mikä ajoi listan kronologiaa hyvin vahvasti lapsuuteni ja nuoruuteni suuntaan, koska tuohon aikaan en vielä tiennyt mistään mitään ja olin vaikutteille enemmän altis.

Aloitetaanpa siis aivan alusta:

Edgar Rice Burroughs - Tarzan, apinain kuningas

Ensimmäinen romaani, jonka olen koskaan lukenut. Opin lukemaan vasta ensimmäisellä luokalla ja sen jälkeen olin kiinnostunut lähinnä sarjakuvista, mikä oli aikaa, jolloin luin kaikki Lucky Luket, Asterixit, Tintit ynnä muut vastaavat. Varsinaiseen proosaan en kuitenkaan tullut aivan heti koskeneeksi. Saatoin lukea ehkä jonkin sadun tai yksittäisen novellin, mutta näistä ei ole minulle jäänyt mielikuvia. Sitten äitini iski käteeni tämän kyseisen kirjan, ja voin vain kuvitella, millainen persoona minusta olisi kasvanut, jos tämä ei olisi imenyt minua kirjojen pariin. Rakastan Burroughsin tyyliä edelleen ja voin hyvin helposti johtaa monia nykypersoonani piirteitä juuri tähän kyseiseen kirjaan. Uskoni ihmisen synnynnäiseen potentiaaliin, hänen kykynsä jalouteen ja hyvyyteen, hänen neuvokkuutensa, kiinnostukseni brittiläistä imperiumia kohtaan. Ne kaikki kumpuavat tästä kirjasta ja tämän jälkeen olin täysin koukussa. Olen varmasti lukenut kaikki Tarzanit läpi sen neljä kertaa ja hyvin luultavasti palaan niihin vielä ainakin kerran elämäni aikana.

C. S. Lewis - Narnian tarinat

Ensimmäinen kosketukseni fantasiakirjallisuuteen. Tarzanin jälkeen siirryin muistaakseni hyvin vahvasti Blytoniin lukien niin Seikkailu-sarjan kuin Viisikot moneen kertaan (olen yhä edelleen ihminen, joka pystyy nauttimaan samasta asiasta kerta toisensa perään, jos tuo kyseinen asia vain on tarpeeksi hyvä mielestäni), mutta vasta Narnian kohdalla tajusin löytäneeni jotain sellaista, johon halusin oikeasti uppoutua. Luin kirjan yhtenä isona kokoomateoksena ja vasta myöhemmällä iällä oikeasti tiedostin, että tässähän on kyse yksittäisistä romaaneista. Nykyään Narnia on menettänyt jo hieman hohtoaan omissa silmissäni, lähinnä koska kirjojen avoin kristillisyys ja puhtoisuus ovat alkaneet tuntua hieman yliampuvilta, mutta en voi väittää, ettenkö pitäisi kirjasta edelleen edes jossain määrin.

J. R. R. Tolkien - Taru Sormusten Herrasta

En ole aivan varma, mihin kohtaan nuoruuttani tämä kirja sijoittuu. Narnian jälkeen siirryin Eddingsien pariin, minkä jälkeen luin Dragonlancet, mutta en ole aivan varma, missä kohtaa löysin Tolkienin. Olin kuitenkin välittömästi koukussa ja tämä on ainut kirja, joka minun on ollut pakko omistaa välittömästi sen luettuani. Tiesin vain, että tässä on kirja, johon tulen palaamaan yhä uudelleen ja uudelleen, joten minun oli saatava se omakseni. Ja se on edelleen yksi parhaista kirjoita, mitä olen ikinä lukenut. Ei se ole edes mikään kilpailu. Muistaakseni tämä oli ensimmäinen kirja, josta olen voinut käyttää termiä eeppinen, ja se on kyllä selvästi vaikuttanut nykyiseen makuuni niin kirjallisuudessa kuin elokuvissa. Se puhdas skaala ja maailman valtavuus puhuttelivat minua hyvin vahvasti ja saivat minut ymmärtämään ensimmäistä kertaa , miten pieni, mutta silti merkityksellinen, yksilö saattaakaan olla isommassa kaavassa.

Stephen King - Mallioppilas

Tämä oli minulle vaikea valinta, koska olen lukenut Kingiltä niin paljon romaaneja. Jouduin hieman miettimään, mikä hänen tarinoistaan on puhutellut minua eniten ja mitä pidän nimenomaan vaikuttavana. Mustan tornin hylkäsin ensimmäisenä. Rakastan kyseistä kirjasarjaa, mutta etenkin sen viimeiset osat eivät enää vain olleet tasoltaan lähelläkään sarjan ensimmäisiä romaaneja, minkä koin suurena petoksena. Uinu, uinu lemmikkini on Kingin pidemmistä romaaneista varmaan suosikkini, Tukikohdan ollessa hyvin lähellä, mutta nämäkään eivät silti nostata minussa niin suuria tunteita kuin Mallioppilas, joka on itse asiassa lyhytromaani, jonka luin ensimmäisen kerran Kauhun vuodenajoissa. Ja se nyt vain on yksi hyytävimmistä kokemuksista koko elämäni aikana ja yksi niistä tarinoista, jotka lietsoivat kiinnostustani toista maailmansotaa kohtaa ja saivat minut tiedostamaan juutalaisvainojen hirveyden ja sen, kuinka tuona aikana tehdyille hirmutöille ei ole minkäänlaista loogista selitystä. Jos Tarzan sai minut uskomaan ihmisen synnynnäiseen jalouteen, niin tämä kirja opetti minulle sen, että ilmiöllä on kääntöpuolensa ja että ihminen on täysin kykenevä myös hirveään pahuuteen.

George Orwell - Vuonna 1984

Mistä pääsemmekin yhteen kaikkien aikojen lempikirjoistani. Tämä on yksi niitä harvoja kirjoja, joiden kohdalla pystyn palauttamaan itseni siihen varsinaiseen lukuhetkeen, jolloin luin teoksen ensimmäistä kertaa. Luin tämän kahtena kuumana kesäpäivänä makoillen peltomme laidalla selkä puhelintolppaa vasten pitkän heinän kutitellessa varpaitani. Ja silti minulla oli jatkuvasti aivan uskomattoman kylmä. Olen yleensä hyvin immersiivinen lukija. Uppoudun maailmaan koko olemuksellani ja minua on hyvin vaikea repiä irti kirjastani. Sama nykyisin esimerkiksi elokuvien ja pelien kanssa. Mutta tähän minä en yksinkertaisesti uskaltautunut sisälle, mikä varmaan selittää sen, miksi muistan itse fyysisen lukukokemuksen niin vahvasti. Tämä on yksi niistä kirjoista, jotka opettivat minua ajattelemaan asioita kyynisesti ja tiedostamaan sen, että kaikki ei läheskään aina tule menemään oikein tai että asiat saattavat joskus mennä täysin oikein, mutta kauhealla hinnalla. Uskon, että pystyn perustelemaan valtaosan nykyisestä varsin liberalistisesta maailmankatsomuksestani tällä kirjalla. En vain halua nähdä tämän kirjan koskaan toteutuvan.

J. K. Rowling - Harry Potter

Maailma on aina ollut minulle hyvin tärkeä kirjoissa. Kirja saattaa olla todella hyvä ja täynnä kiehtovia henkilöhahmoja, mutta jos nämä henkilöhahmot elävät yksiulotteisessa, arkipäiväisessä ja harmaassa maailmassa, en vain jaksa olla niin kiinnostunut. Mikä varmaan selittää innostukseni fantasiaa kohtaan, nyt kun mietin. Tämä on syy, miksi rakastan Keski-maata ja, näin uudempana löytönä, esimerkiksi Biowaren pelejä. Näiden teosten maailma on vain niin moneen suuntaan ulottuva, rikas ja täynnä mahdollisuuksia, että en vain voi olla ajattelematta niitä ja sitä, mitä itse haluaisin tehdä niissä, jos koskaan pääsisin vierailulle. Tämän takia Harry Potter onkin minulle niin tärkeä. En niinkään rakasta noiden kyseisten kirjojen juonenkäänteitä tai kirjallisia ansioita, vaan sitä mielikuvituksen voimasta suoraan säkenöivää maailmaa. Me kaikki halusimme saada kirjeen Tylypahkasta, myöntäkää pois. Tai ainakin kaikki me, jotka olimme niin nuoria ensimmäisen kirjan ilmestyessä, että se oli vielä edes suurin piirtein teoreettisesti mahdollista. Eikä mikään ihmekään.

Vernor Vinge - Linnunradan ääret

Tajusin tässä vaiheessa, että en ole vielä puhunut scifistä. Ja tämä olikin taas vaikea valinta. Addamsin Linnunrata oli hyvin luultavasti ensimmäisen scifiromaanini, mutta vaikka trilogiaa edelleen rakastankin, en ole koskaan ollut parodian suuri ystävä. Pidän huumoristani enemmän tummana ja sarkastisena. Simmonsin Hyperion oli myös harkinnassa kuin myös Le Guinin monet romaanit, mutta lopulta päädyin kuitenkin tähän, koska olen vain niin uskomattoman viehättynyt siinä esiintyvästä koirarodusta, jonka yksittäiset henkilöt ja persoonat koostuvat itse asiassa useammasta fyysisestä yksilöstä, jotka ovat läheisessä telepaattisessa kontaktissa keskenään. En vain pääse yli siitä, miten hauska idea tuo on, ja se täysin heijastelee omaa käsitystäni siitä, kuinka me olemme vain osastemme summa ja kuinka elämä on itse asiassa vain yhtä suurta palapeliä, jossa me muokkaamme itseämme päivä päivältä. Jokainen ystävyyssuhde on uusi palanen, jokainen käyty keskustelu, jokainen saavutettu meriitti, jokainen kirja, jokainen elokuva. Ja me olemme yksilöinä myös osasia vieläkin isompaa palapeliä. Yksi lempilainauksiani on Dalai Laman lausahdus: "Share your knowledge. It's a way to achieve immortality." Meidän aikamme tässä universumissa on rajallinen, mutta jokaisella meistä on äänemme, eikä noiden äänien kaiku koskaan kuole. Jos tämä ei ole scifiä, niin ei sitten mikään.

Neil Gaiman - The Sandman

Koen sarjakuvat, ja etenkin tämänkaltaiset suoranaiset sarjakuvaromaanit, täysiään kirjallisuudeksi, joten pakkohan tässä on mainita Gaiman edes jossain vaiheessa. Sandman oli ensimmäinen kosketukseni maagiseen realismiin, jossa taikuus on luontainen osa arkista maailmaamme, monilla ei vain ole kykyä tai tarkkaivaisuutta huomata tätä. Sinällään Harry Potter -romaanit täyttävät samat kriteerit, mutta niiden sävy on kuitenkin erilainen. Velhojen maailma on hyvin kliinisesti irroitettu jästien maailmasta, kun taas Sandmaneissa maailmat sijaitsevat sisäkkäin tai toisiinsa lomittuneina, ja ne usein vuotavat toinen toisiinsa. Sandman myös suoraan selittää nykyisen kiinnostukseni sitä magian muotoa kohtaan, jossa jokaisella teolla on seurauksensa. Henkilön persoona ja suoranainen ulkomuoto heijastelevat hänen elintapaansa, hänen aiempia tekojaan ja hänen sisäistä olemustaan. Ihmiset ovat monimutkaisia. Kenestäkään ei voi päätellä hänen ajatustensa summaa vain katsomalla hänen kasvojaan, mutta olen jo pitkään ollut kiinnostunut siitä, millainen maailma olisi, jos näin voisi tehdä. Jos jokainen kantaisia kasvoillaan ja kehossaan hienovaraisia vihjeitä siitä, mitä he kätkevät sisälleen.

Yukito Kishiro - Battle Angel Alita

Lisää sarjakuvaa, mangaa tällä kertaa. Tämä on sarja, joka on opettanut minulle enemmän ihmisyydestä ja siitä, mitä ihmisenä oleminen ylipäätään tarkoittaa, kuin kaikki lukion filosofian kurssit yhteensä. Ja tämä kaikki syvällinen filosofisointi ja eksistentialismin pohdinta yhdistyvät upeaan piirrosjälkeen, räjähtäviin toimintakohtauksiin, mielenkiintoisiin hahmoihin ja jatkuvaan puheeseen erilaisista järjettömistä kamppailulajeista. What's not to like? Mutta en kuitenkaan usko, että nostaisin tämän sarjan tälle listalle ilman koko sarjan läpi kulkevaa pohjavirettä siitä, millainen olento voidaan laskea ihmiseksi ja mitä meidän täytyy tehdä, jotta me lakkaamme olemasta ihmisiä, vai voiko sitä edes lopettaa. Jos olemme syntyneet ihmisiksi, voimmeko lakata olemasta ihmisiä? Ja jos emme ole syntyneet ihmisiksi, voimmeko silti kehittyä sellaisiksi? Sarja on ikävä kyllä viime aikoina siirtynyt enemmän toiminnan suuntaan, mutta se on edelleen yksi parhaista mangasarjoista, mitä olen koskaan lukenut, ja ehdottomasti ensimmäinen, joka on herättänyt minussa peittelemättömän wau-elämyksen.

Hayao Miyazaki - Nausicaä of the Valley of the Wind

Jotenkin minusta tuntuu pahalta laittaa tähän listalle vielä kolmas sarjakuva, koska maailma on niin täynnä hyviä romaaneja, mutta tämä lista on edennyt tähän asti suhteellisen kronologisessa järjestyksessä lapsuudesta nuoruuteen ja siitä aikuisuuteen, ja tämä sarja edustaakin aivan viimeistä kulunutta vuotta ja sitä, kuinka pystyn edelleen löytämään kirjoja, jotka muokkaavat ajattelutapojani ja sitä, miten näen ja käsittelen maailmaa. Tässä tapauksessa tämä kirja palautti minut lähemmäs scifiä ja sai minut kiinnostumaan uudestaan postapokalyptisista tarinoista. Se on myös upea kertomus ihmisen kekseliäisyydestä ja hänen kyvystään sopeutua mitä vihamielisimpiin olosuhteisiin. Tarinan päähenkilö Nausicaä on myös yksi kaikkien aikojen lempihahmoistani puhtaan päättäväisyytensä, lempeytensä ja vimmansa ansiosta. Ja onhan kirjalla ylipäätään hienoja pointteja luonnon merkityksestä ja siitä, kuinka ihminen ei vain voi taistella loputtomiin jotain niin suurta ja majesteettista vastaan. Me olemme mahtava rotu ja meille on potentiaalia aikanaan kolkutella itsensä universumin raja-aitoja, mutta se ei tarkoita, etteikö maailma olisi täynnään olentoja ja ilmiöitä, joiden edessä me olemme täysin mitättömiä. Mikä tarkoittaa, että meidän on oltava fiksuja ja hieman mietittävä tekojemme seurauksia.

Ja se oli minun listani. Paljon sarjoja, eikä niinkään yksittäisiä romaaneja, mutta se on vähän niin kuin Kill Bill. Teknisesti erillisiä elokuvia, mutta tarina on ehjä vasta kun on katsonut ne molemmat. Ylipäätään koko listasta näkyy ainakin omasta mielestäni varsin hyvin se, millaisia asioita minä arvostan. Minuun purevat parhaiten hyvä tarinankerronta ja maailman syvyys. En ole koskaan nauttinut liian pessimistisestä ihmistulkinnasta tai kielteisestä suhtautumista elämää kohtaan. Elämä on upea asia ja on suuri rikkaus kyetä nauttimaan jokaisesta aamusta, jokaisesta kahvikupillisesta, jokaisesta ystävien kanssa jaetusta vitsistä. Me olemme pienen pieniä olentoja, mutta meille on annettu suunnaton maailma tutkittavaksi ja meidän mielikuvituksemme mahdollistaa tuon maailman toisintamisen, parantamisen ja laajentamisen aivan uusiin ulottuvuuksiin. Minulle vaikuttava kirja on sellainen, joka ymmärtää tämän ja kohottaa minut korkealle kaiken yläpuolelle, jotta voin katsella edessäni aukeavaa maisemaa ihailevin silmin. Se ei yritä takoa minua alas tai kertoa minulle, että maailma on paha paikka ja että ainut keino selviytyä siinä on hyväksyä kohtaloni ja alistua. Hyvä kirja on samalla rakkauskirje elämää kohtaan ja niin kauan kuin maailmassa on yhä sellaisia jäljellä minulle löydettäväksi, en usko koskaan tylsistyväni.

Joten sikäli pitääkin, näin jälkikäteen miettien, ehdottomasti kiittää äitiäni uudestaan siitä ensimmäisestä tönäisystä näiden porttien suuntaa.

Kunniamaininnat vielä näin lopuksi Martinille ja Le Guinille, jotka eivät omalle listalleni nyt mahtuneet, mutta olisivat luultavasti olleet sijoilla 11. ja 12.

edit: Hups, tuli hieman pitkähkö...
tallennettu

But the raven, sitting lonely on the placid bust, spoke only
That one word, as if his soul in that one word he did outpour.
 - Edgar Allan Poe: The Raven
Maailmanherra
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #25 : 25.Toukokuu 2012, 02:56 »

1) Alexandre Dumas - Monte Criston kreivi

Monte Criston kreivi on ollut suosikkini aina vaikken olekaan lukenut kuin kahdesti. Tarina on huikea ja teemat niitä kaikkein tärkeimpiä: Kosto, oikeudenmukaisuus, viha ja rakkaus. Lisäksi Dumaan kuvaileva kerronta on vertaansa vailla, mieleen on painunut erityisesti Villefortien puutarhan monta kappaletta kestävä kuvailu.

Mieli tekisi lukea myös jatko-osat: Maailmanherra ja Miljoonamorsian mutta pelkään niiden olevan niin kehnoja etten kehtaa, vaikka molemmat ovatkin kirjahyllyssä.  

2) Väinö Linna - Täällä Pohjantähden alla

Pohjantähti on eeppinen saaga. Tarina on täynnä tragikoomisia tarinoita ja epäoikeudenmukaisuutta, eli elävää elämää parhaimmillaan. Monesti on vaikea tietää pitäisikö ihmisten kohtaloille itkeä vai nauraa mutta selavii. Ajankuva on vahva ja tunteet myös.  

3) Gregory David Roberts - Shantaram

Myönnän että tämä on vielä kesken mutta en ole lukenut vuosiin mitään yhtä voimauttavaa. Tämä on täyttä asiaa. Sitä paitsi Bombay on kuvattua loistavasti.

4) Mario Puzo - Kummisetä

Kummisetä iski ensin elokuvana mutta lähdemateriaali ei ole yhtään hullumpi. Tarina perheesta, selviytymisestä ja uskollisuudesta on tarkkaan harkittu, pienet yksityiskohdat ovat lähes yhtä tärkeitä tekijöitä kuin perinteet. Puzon ehdottomasti paras kirja, muut olen myös lukenut mutta niistä puuttuu Kummisedän syvyys joka imaisee mukaansa.

5) Guy Gavriel Kay - Tigana

Tiganan luin hiljattain, viime kesänä. Italialta tuoksuva maailma oli virkistävä. Tarina olisi voinut olla hitusen traagisempi mutta oikeuden ja käytännöllisyyden dialektiikka puhutteli. Erinomaista Itä-helsingin lähiötä.

6) Ian M. Banks - Aseiden käyttö

Muisto Flebasta ei herättänyt hirveämmin tunteita, Pelaaja oli jo sinnepäin mutta Aseiden käyttö oli täysin puhallettu. Kirja veti mukaansa ja veti myös useasti maton alta niin rankasti kuin voi olla mahdollista. Aseiden käyttö ei ole avaruusoopperaa, se on avaruusoopperaa. Tietyllä tapaa samanlainen kuin mainstream teos Kävelyä lasilla mutta paljon selkeämpi ja karumpi.

7) Philip K. Dick - Hämärän Vartija

Hämärän vartija on ehkä Dickin paras kirja, jopa parempi kuin loistavasti nimetty "Anna kyynelten tulla pyysi poliisi". Huumevisioita on lähes kaikissa Dickin kirjoissa mutta Hämärän vartija keskittyy niiden käyttämiseen ja sen seurauksiin. Tämä oli juuri sellaista karua elämän makuista vakavaa tekstiä mitä ihminen kaipaa.

Elokuva on myös todella hyvä, Rober Downey Jr ja Keanu Reevers tavoittavat juuri oikean tunnelman.

8) Daniil Harms - Sattumia

Harms antoi aivan uuden kuvan kirjoittamisesta. J. Tilsa toimii myös ilman kuvia.

9) Richard Adams - Ruohometsän kansaa

Tätä en itseasiassa ole lukenut vaan kuunnellut pienenä kasettikirjana. Olin ihan fiiliksissä, jänikset olivat aivan käsittämättömiä olentoja ja elämä oli raakaa ja julmaa. Jännittävä ja samalla myös pelottava eli täydellinen lastenkirja.

Lisäksi Bo Hanssonin levy on tajuntaa laajentava.

10) Pasi Jääskeläinen - Missä junat kääntyvät

Ahkerana Portin lukijana Jääskeläinen oli melkein yhtä tuttu kuin Boris Hurtta. Novellikokoelma kuitenkin räjäytti potin. Pinnan alla toiseus piilee ja Taivaalta pudonnut eläintarha jäivät parhaiten mieleen, kun taas nimikkonovelli ei ihan lunastanut eeppistä nimeään. Myöhemmin luin ja totesin että muutama tarina olisi hivenen enemmän viimeistelyä kaivannut mutta kyllä kolisee edelleen, sain jopa ainoan tarinan joka nuorena jäi lukematta eli "On Murmaa kaatunut" luettua, sekin oli varsin mainio.

Sarjakuvia en tähän listaa koska ne ovat ihan eri juttunsa.
« Viimeksi muokattu: 25.Toukokuu 2012, 15:35 kirjoittanut Maailmanherra » tallennettu

En ole rasisti, olen espoo- ja audirealisti.
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut