21.Huhtikuu 2014, 10:05 *

Sivuja: 1 ... 14 15 [16] 17 18 19   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Mitä opiskelet/ harkitset joskus opiskelevasi?  (Luettu 45087 kertaa)
Lachesis

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #300 : 16.Marraskuu 2011, 10:16 »

Työn ohella kylläkin, mutta ihan tutkintoon johtavaa koulutusta silti :) Jos kaikki menee putkeen, tämä tyttö on neljän vuoden kuluttua ylemmän erityistason kognitiivinen psykoterapeutti.
Onnea!  Hymyilee

Ja kun ilta tulee tähdet sylissään
syöksemme tulta pimeyteen
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #301 : 16.Marraskuu 2011, 19:48 »

^ Kuten myös, Sarantha, hurjasti onnea ja opiskelun iloa! Hyvä guru susta tulee.  Iskee silmää

Ei ole kuin kohta kuin puoli vuotta siitä, kun kirjoitin tännekin, että insinööri minusta tulee. Monta vuottahan tuo ammatti-idea päässä pyöri, mutta heitin sen romukoppaan.

Ja siksi, että minusta tulloo juristi.

Mistäs tällainen suunnanmuutos?  Hymyilee

Tavallaan.
Antti
***

« Vastaus #302 : 17.Marraskuu 2011, 17:54 »

Mistäs tällainen suunnanmuutos?  Hymyilee

Ensin kaveri sanoi, että juristin työ sopisi minulle ja rupesin sitten miettimään sitä. Luin juttuja eri juristin jutuista ja ihan kiinnostavalta vaikuttivat, joten aloin ajatella hommaa enemmänkin ja jotenkin sitten innostuin siitä koko ajan lisää. OPO:n tunnillakin on käyty läpi ammatteja ja työjutskia ja tehty testejä, joiden perusteella juristi olisi myös sopiva ammatti. Ja nyt on sitten parin viikon aikana tykästytty siihen enemmänkin.  Hymyilee

There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #303 : 13.Joulukuu 2011, 20:35 »

Kiitokset Hiistu, Lachesis ja muut. Saa nähdä olenko guruudesta samaa mieltä vielä neljän vuoden kuluttua :D

Ekat seminaaripäivät ovat nyt takana, ja kivaa oli! Opintojen rakenne on suunnilleen sellainen, että meillä on parin kuukauden välein kaksipäiväisiä seminaareja. Tämän lisäksi tehdään itsereflektiotehtäviä ja kaikkea muuta mahdollista omien kehittyvien taitojen itseanalyysia ja prosessointia sekä luetaan alan kirjallisuutta, jonka käsittelemiseksi on omat tutor-seminaarinsa. Omia koulutuspsykoterapioita tehdään "oikeiden potilaiden" kanssa lukuisia. Näitä terapiaprosesseja puolestaan käsitellään työnohjauksissa, jota järjestetään ryhmämuotoisena noin kerran kuukaudessa. Ja sitten pitää vielä käydä oma terapia, 40 tuntia ryhmäpsykoterapiaa opiskelutovereiden kesken pienryhmissä ja sen päälle vähintään 40 tuntia omaa yksilöterapiaa... Tämäkin vaatimus kertoo jo jotain siitä, että psykoterapeutilla täytyy kai olla aika hyvä itsetuntemus... Kuinka monessa muussa ammatissa vaaditaan, että käyt ensin hoidattamassa oman pääsi kuntoon ennenkuin voit harjoittaa ammattia? ;) Täytyy sanoa, että odotan kyllä omaa terapiaa todella mielenkiinnolla, siinä oppii varmasti paljon itsestään. Niin ainakin jo valmistuneet kollegat kertovat.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Ansa

Asuinpaikka: SJK/VSA
« Vastaus #304 : 10.Toukokuu 2012, 11:50 »

Tällä hetkellä siis työn alla tuon kirjastomerkonomin tutkinto (kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma, YO-pohjainen, 2. aste). Sen jälkeen olen miettinyt erinäisiä vaihtoehtoja, joita on tällä hetkellä kolme:

a) haen opiskelemaan kirjasto- ja tietopalvelua ammattikorkeaan
b) menen töihin kirjastoon ja teen tutkinnon aikuiskoulutuksena myöhemmin
c) haen opiskelemaan kulttuurituotantoa (hullu ajatus olisi lähteä opiskelemaan kulttuuripolitiikkaa tuon jälkeen)

Kaikki kuulostaa ihan hyvältä, mutta saa nähdä vasta ensivuonna, miten toteutus onnistuu. Kulttuurituotanto kiinnostaa sikäli, että voin sitäkin hyödyntää kirjastoalalla, ja toisinpäin. Tällaiset suunnitelmat tulevaisuudelle. Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 10.Toukokuu 2012, 12:08 kirjoittanut Ansa » tallennettu

The world is changing, the sun sets, and the vodka is coming to an end.
- Dandilion
Sheilin
Kokelas

« Vastaus #305 : 16.Heinäkuu 2012, 09:25 »

Lukioon menossa, ja sen jälkeen suunitelmissa olisi opiskella psykologiaa.  Hymyilee leveästi

May the odds be ever in your favor.
krakken
Noviisi

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #306 : 17.Heinäkuu 2012, 14:31 »

Olisi muutto Joensuuhun tiedossa. Tuli vähän puolivahingossa pyrittyä ja päästyä kasvatustieteelliseen enkä nyt oikein tiedä mitä odottaa syksyltä. Jännittää kyllä aika lailla, mutta kaipa se omalla painollaan menee, sinänsä mukavaa päästä taas opintojen ja (toivottavasti nykyistä säännönmukaisemman) päivärytmin pariin. Tuleepa myös vähän vaihdettua maisemaa.

Aika näyttää mihin tässä vielä päätyy. Olen ollut tällainen yleisutelias "kaikki kiinnostaa vähän" -tyyppinen haahuilija joten on vaikea kuvitella mitään tiettyä polkua. Lukion jälkeen palloilin avoimessa sosiaalipsykologian ja viestinnän kursseilla. Opistotasoinen toimittajan tutkinto löytyy, mutta työharjoittelujaksot osoittivat ettei se ole minua varten... pärjäsin ihan hyvin mutta homma oli henkisesti liian raskasta, näillä eväillä tuskin olisi alalle tunkemista.
Fallen angel
Kokelas

« Vastaus #307 : 17.Heinäkuu 2012, 19:23 »

Itselleni tulee myös pieni maisemanvaihdos, kun menen ensi syksynä lukioon, josta en vielä ketään tunne, mutta toivo elää, että johonkin siellä sitten tutustun. Lukion jälkeen, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan haluaisin mennä Helsinkiin opiskelemaan mahdollisesti eläinlääketiedettä, lähinnä jos äly ja numerot sitten riittää ;)
Windark

Asuinpaikka: Kaijonharju, Oulu
« Vastaus #308 : 17.Heinäkuu 2012, 22:15 »

Aloitan syksynä Oulun yliopistossa aate -ja oppihistorian opinnot. Asun tällä hetkellä Etelä-Suomessa Hämeenlinnan lähiseudulla omakotitalossa, joten kulttuurishokki muuttamisen yhteydessä pohjoiseen kaupunkiin on ilmeinen.

Aate -ja oppihistoria keskittyy itse aatteiden/ismien lisäksi paljon siihen, miten ihmiset eri aikoina uskoivat asioihin: pääsykoekirja esimerkiksi kertoi modernin tieteen synnystä Euroopassa.

Koko oppiaineesta kuulin aluksi lukion kolmannella Studia-messuilla käydessäni. Koukuttivat siellä messuständillään minua erittäin mielenkiintoisilla kursseilla aiheesta à la Antikristuksen historia ja Maailmanlopun historia .

Sitten kun tuli aika päättää valinnoista, menin tämän Oulun lisäksi myös kokeilemassa Helsingissä filosofian pääsykoetta, mutta kun sieltä ei läpi päässyt ja Oulusta oli tullut toiseksi parhaat pääsykoepisteet, niin sinne nyt sitten mennään.

Oulussa kiinnosti alunperin (sen lisäksi että Oulu on ainoa paikka, missä aate -ja oppihistoria on pääaineena) myös se, että siellä kuulemma on Suomen parhaat Japani-tuntijat, sekä kielen että itse maan suhteen, Japani-intoilija kun olen.
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #309 : 17.Heinäkuu 2012, 22:23 »

Onnea Ouluun, Windark :) Minäkin olisin päässyt sinne nyt syksyksi, tosin opiskelemaan ihan vaan silkkaa yleistä (tai "yleistä") historiaa, mutta päätin nyt sitten valita Turun ja poliittisen historian, kun kerran yllättäen sinnekin pääsin. Viime vuonna käymieni poliittisen historian peruskurssien kirjat olivat tylsempiä kuin yleisen historian, mutta Turun yliopisto on historia-aineiden kehto, ja haluan sinne ihan vaan jo pelkästään päästäkseni niihin edes sivuaineina käsiksi. Lisäksi poliittisen historian kautta pääsee valtiotieteilijäksi eikä humanistiksi, ja se on työelämässä katu-uskottavampaa. Tosin minulla on jo valmiiksi ikävä humanistin identiteettiäni.
haplotus

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #310 : 18.Heinäkuu 2012, 10:16 »

Aloitan syksynä Oulun yliopistossa aate -ja oppihistorian opinnot.

Onnea ja tervetuloa Ouluun historiatieteiden pariin!

Kyllä täällä tosiaan Japani-asiantuntijoita piisaa, samasta syystä itsekin aikanaan juuri Ouluun hain opiskelemaan. Voin sanoa että on ollut hyvä tehdä heidän ohjauksessaan opinnäytteitä ja luentosarjatkin ovat mielenkiintoisia. Tulevallekin syksylle näyttäisi olevan tulossa jotain kivaa.  Iskee silmää

Oma pääaine on yleinen historia ja opiskeluissa alkaa pian viides vuosi. Yleisellä en tarkoita samaa kuin Tiuku, sillä aiemmin täällä tosiaan oli sen niminen pääaine valittavana. Sittemmin yleinen historia sekä Suomen ja Skandinavian historia yhdistettiin yhteisen historia-nimikkeen alle. Olen viimeisiä jotka yleisen aloittivat.

Aate- ja oppihistoriaa opintoihini ei juuri mahdu, mikä on toisinaan harmittanut paljonkin, mutta ehkä päädytään vielä samalle Japani-aiheiselle kurssille aikanaan.  Hymyilee
Velhoruhtinatar

« Vastaus #311 : 18.Heinäkuu 2012, 12:21 »

Lainaus

Pääsykokeellahan sinne sisään mennään... ;) Kaikenkarvaisiin lääkkiksiin valmentautuu parhaiten lukemalla lukiossa pitkän fysiikan, kemian ja matikan. Jos nämä menevät jakeluun, saa hyvät valmiudet pääsykokeisiin, ja aina voi toisena vaihtoehtona tulla Kumpulan kampukselle lukemaan luonnontieteitä!

Until one day, the boundary gives way.
Elenna
Noviisi

Asuinpaikka: Pirkanmaa
« Vastaus #312 : 18.Heinäkuu 2012, 14:16 »

Tällä hetkellä lukion kakkosvuosi odottaa, ja lukion jälkeen - jos nykyiset suunnitelmat eivät muutu - toivottavasti päädyn Tampereen yliopistoon opiskelemaan venäjän kieltä ja kääntämistä. Ihana venäjänopettajani ja kiinnostukseni venäjän kieleen (ja kieliin ylipäätään) ovat innoittaneet haaveksimaan tulevaisuuden ammatista, jossa saisin käyttää kyseistä kieltä. Opettajaksi en kuitenkaan usko haluavani, vaan enemmän kiinnostaa kääntäminen/tulkkaus/vastaava.

Ainoa venäjänopiskelija jonka tunnen on serkkuni, joka opiskelee Tampereella venäjän kieltä ja kulttuuria. Onko täällä ketään venäjänopiskelijaa? Tai ylipäänsä ketään jotain kieltä ja kääntämistä opiskelevaa, joka osaisi sanoa, mitä opiskelut varsinaisesti ovat ja mihin kaikkeen ko. opinnoista on hyötyä? :)

My name is Sherlock Holmes. It is my business to know what other people don’t know.
Skie
***

« Vastaus #313 : 19.Heinäkuu 2012, 00:31 »

Aloitan syksynä Oulun yliopistossa aate -ja oppihistorian opinnot.

Tervetuloa minunkin puolestani, täälä Risingissa näyttää näitä oululaisia historian opiskelijoita pyörivän.  Hymyilee

Mulla alkaa syksyllä 4 vuosi hissan puolella (mihin nämä vuodet oikein katoaa?) ja tarkoituksena olisi vihdoin ja viimein saada kandi väännettyä. Alunperin oli tarkoitus tehdä se jo vuosi sitten, mutta muiden kurssien määrä ja vaihdossa käyminen viivästyttivät suunnitelmia. Vähän huolestuttaa tuo historian puolelta työllistyminen, ja olen nyt tässä hiljalleen harkinnut muita vaihtoehtoja maisteriopintoihin... Mutta kattoo nyt, kun saa sen kandin ensin tehtyä. Kivaa kuitenkin palata Ouluun ja historian opintojen pariin, onkin tullut jo kaivattua ihan rehellisiä historia-aiheisia kursseja. Josko sitä vaikka eksyis aikansa kuluksi Samurai- luennoille.

Add oil la!
Nafisan

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #314 : 19.Heinäkuu 2012, 02:39 »

Aloitan syksynä Oulun yliopistossa aate -ja oppihistorian opinnot.

Näin on. Ja tervetuloa! Itse edustan harvinaisempaa paikallista suuntausta olemalla arkeologian opiskelija. Nyt neljän vuoden (ja keväällä hyväksytyn kandin) jälkeen olen ajatellut vaihtaa pääainetta kirjallisuuteen. Sitä olen jo viime syksystä asti sivuaineena opiskellut ja tuntuu olevan oma alaani. Toiveammattiani kirjastoalaa kun en vielä(kään) ole päässyt opiskelemaan. Toivottavasti jossakin vaiheessa olisin työkseni tekemisissä kirjojen kanssa - ja hei! Olihan minun kirjablogistani poimittu lainaus erään kirjan takakanteen, on sekin jo jotain näiden Risingin kirja-arvosteluiden kanssa.

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Windark

Asuinpaikka: Kaijonharju, Oulu
« Vastaus #315 : 19.Heinäkuu 2012, 09:15 »

Kiitos kaikista onnen -ja tervetuloatoivotuksista.  Hymyilee

Lainaus
Skie, onko Oulussa mimmoisia mahdollisuuksia vaihto-opiskeluun yleensäkin? Itseä kiinnostaisi juuri tämä Japani, mutta katsotaan nyt kuinka paljon kielimuuri haittaisi, ja päädynkö sitten mieluummin sellaiseen paikkaan missä puhutaan englantia.

Tuosta työllistymisestä, minä olen katsellut tässä tutkijan uraa, mutten silti pelaa kaikkia korttejani sen varaan ja ajattelin ottaa toimittajan opintoja siihen mukaan.

Lainaus
Kirjastossakin olisi mukavaa työskennellä, kokeilin aikoinaan yläasteen TET-vaiheissa sekä kirjastossa, että sanomalehdessä työskentelyä ja molemmat olivat hyviä paikkoja.

Ja katsotaanpa nyt sitten vielä tuloslistamme näin loppuun tämän ketjun osalta.  Näyttää kieltä
- Aate -ja oppihistoria (Oulu)
- Poliittinen historia (Turku), olisi päässyt Ouluun historiaa lukemaan
- Yleinen historia (Oulu)
- Historia (Oulu) (Skie, jos ymmärsin oikein, ei ole minkään erikoistuneen historian opiskelija)
- Arkeologia (Oulu)

Ihan hyvältähän keskittymältä tämä näyttää.
Fantasyfan
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #316 : 19.Heinäkuu 2012, 17:06 »

Minulta on tällä hetkellä pari kaveria Oulun yliopiston kautta vaihdossa Japanissa ja pari menossa ensi vuonna (ja muutama joka on jo käynyt). Japanin vaihtoon on kiivas tunku, joten kannattaa käydä ensin opiskelemassa vähintäänkin kielen alkeet Junkon tunneilla. Japanissa ei oikein pärjää ellei osaa kieltä ja opetustakin on harvemmin englanniksi.

Jos haluat tosissasi vaihtoon, niin hae nyt heti syksystä kielikeskuksen japanin kursseille ja mainitse haluavasi vaihtoon sinne. Kaikki kursseille haluavat eivät mahdu ja kurssi täyttyy todella nopeasti. Itse pääsin kurssille vasta kolmannella yrittämällä...
haplotus

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #317 : 19.Heinäkuu 2012, 17:10 »

Kannattaa tosiaan pitää pari ässää hihassa. Tutkijan urasta itsekin haaveilen vaikka tiedän ettei se ruusuilla tanssimista useinkaan ole. Yksi omista varakorteista on museoala jonka opinnot on loppusilausta vaille tehty.

Toimittajan hommia ajatellen Oulussa on käsittääkseni ollut tarjolla viestintää sivuaineena sekä historiatieteiden järjestämänä tieteen popularisointia kurssin verran. Jälkimmäinen oli mukava kurssi ja siellä kyllä oppi mukavasti kirjoittamaan yleistajuista tekstiä.

Japanin kursseille todella on porukkaa tarjolla, täältä löytyy heti yksi kilpailija opetukseen pääsyn osalta.  Hymyilee
Nafisan

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #318 : 19.Heinäkuu 2012, 17:45 »

Minullakin on yksi tuttu kirjallisuuden puolelta menossa vuodeksi vaihtoon Japaniin. Arkeologian puolella on myös vilkasta opiskelijavaihtoa, että jos pelaa korttinsa oikein niin pääsee helpostikin. Esim. pari vuosikurssikaveriani pääsi ekana vuonna vaihtoon Sheffieldiin UK:hon, koska juuri kukaan vahemmista opiskelijoista ei ollut hakenut ajatellessaan "no, sinne hakee kuitenkin niin paljon porukkaa, etten edes yritä". Joskus menee noinkin.

Itse olen opiskellut yhden kurssin japania ennen kuin tulin tänne opiskelemaan 2008. Japani-opinnot ja kielen uudelleen opiskelu houkuttavat, mutteivät ole (vielä) mahtuneet opintoihini. Monilla arkeologeilla on ollut sivuaineena historiaa ja museoalaa - on oltava moniosaaja jos tahtoo nykyisin työllistyä muuhunkin kuin kaupan kassalle tai puhelinmyyjäksi.

Olen ollut työharjoittelemassa kirjastossa vuoden. Elämäni parasta aikaa siihen mennessä. Koin kutsumusta ko. alalle. Ihana työympäristö pienessä sivukirjastossa ja asiakaskunta tuli nopeasti tutuksi. Ja minähän en edes pidä ihmisistä. Muka.

Skie
***

« Vastaus #319 : 19.Heinäkuu 2012, 21:14 »

No omalla kohdallani vaihtoon pääseminen tuntui todella helpolta, ainakin odotuksiin nähden. Mulla oli yksi vaihtoehto, ja juurikin tuo paikka missä pärjää englannilla (Hongkong), koska en ollut mitään Aasian suurista kielistä opiskellut ennen vaihtoa. Toisaalta Japani on aikamoisen kilpailtu kohde, mutta nyt syksylläkin on yksi opiskelukaveri hissan puolelta sinne lähdössä vuodeksi, joten luonnollisesti aina sinne joku pääsee. Mutta japanin osaaminen varmasti on plussaa.

Ja niin, opiskelen tosiaan historiaa pääaineenani, aloitin opinnot silloin kun Suomen ja Skandinavian historia ja yleinen historia oli jo yhdistetty pelkän historia- nimikkeen alaiseksi.

Luin kirjallisuuden perusopinnot viime kesänä kesäyliopiston puolella (huippua kun sai tehdä praktikum työn Valtaistuinpelistä) ja tykkäsin myös kovasti! Tavallaan tekisi mieli jatkaa kirjallisuuden aineopintoihin, mutta mulla alkaa olla noita sivuaineita jo semmonen kasa että lisää ei kannattaisi enää keräillä...

Add oil la!
Sivuja: 1 ... 14 15 [16] 17 18 19   Siirry ylös