22.Tammikuu 2017, 16:15 *

Sivuja: 1 ... 17 18 [19]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Mitä opiskelet/ harkitset joskus opiskelevasi?  (Luettu 69860 kertaa)
Lune

Asuinpaikka: Pieni pirtti pusikossa
« Vastaus #360 : 19.Toukokuu 2013, 22:40 »

Lune: Tuohon tautiin on lääke, nimittäin jatko-opintoihin hakeutuminen. Iskee silmää

Okei, myönnän. Ihan salaa harkitsen tätä asiaa...  Näyttää kieltä
Siipis
Kokelas

« Vastaus #361 : 22.Toukokuu 2013, 21:11 »

Opiskelin aikaisemmin graafista suunnittelua, mutta menin lukioon voidakseni joskus päästä yliopistoon. Tällä hetkellä opiskelen tietojenkäsittelyä AMK:ssa ja kävin juuri tänään yliopiston pääsykokeissa suomen kielen laitokselle. Jos kaikki menee niin kuin olen suunnitellut, lueskelen kaikessa rauhassa kirjoittamiseen liittyvää tavaraa ja opiskelen sivuaineena keskiaikaista historiaa. Aika näyttää. :)
maxs

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #362 : 25.Toukokuu 2013, 12:58 »

Eikai lukio olisi enää pakollinen jos haluaa yliopistoon, jos on käynyt ammattikoulun pitää vain hakea siinä puolikkaassa mikä valitaan pelkän pääsykokeen perusteella..
Velhoruhtinatar

« Vastaus #363 : 25.Toukokuu 2013, 16:12 »

Ei ole lukio pakollinen ei; pääsykokeella valitaan vielä moneen paikkaan osa porukasta (ei kyllä läheskään puolia joka paikassa), joten mikä tahansa toisen asteen tutkinto riittää pohjiksi. Tämä saattaa kuitenkin tulevina vuosia muuttua ehkä radikaalistikin, kun hakuprosessit muutenkin menevät valtionhallinnon puolesta uusiksi ja yliopistot saattavat ryhtyä painottamaan yhä enemmän ylioppilaskirjoitusten arvosanoja.

Luonnontieteissä tosin se pääsykoekin perustuu aika vahvasti lukion ko. aineen oppimäärään, joten jos ammattikoulupohjalta lähtee pääsykokeeseen, muutaman lukiokirjan lukeminen pohjalle ei ole huono idea. :)

HY:n tietojenkäsittelytiedettä voi muuten päästä kuka tahansa korkeakoulukelpoinen lukemaan suorittamalla ensin netissä pari ohjelmoinnin peruskurssia, kts. lisää mooc.fi. Kurssia pidetään pari kertaa vuodessa (keväisin ja syksyisin) mutta materiaali vanhalta kurssilta on näkyvissä ainakin nyt vielä.

Until one day, the boundary gives way.
Valokaapeli
Kokelas

« Vastaus #364 : 08.Kesäkuu 2013, 20:21 »

Amiksen pohjaltakin joo pääsee teoriassa yliopistoon. Tiedä sitten kuinka monella se on edes käynyt mielessä. Eikäpä oo itellä ainakaan (vielä) koskaan tullu vastaan ammattikoulun käynyttä ihmistä, joka ois päässyt tai edes hakenut yliopistoon. Voisi myös kuvitella, että sitä joutuisi nähdä paljon vaivaa ja opiskella merkittävissä määrin omatoimisesti, jotta yltää vaaditulle tasolle. Ite ainakin näen amiksen käyneet usein semmosina ihmisinä, jotka jo valmistuessaan tietää, et tää on se oma juttu, jota vääntää loppuelämän. Vaihtoehtoisesti sitten niin, että haetaan amk:iin, mutta sielläkin vain jatketaan oman alan opintoja.

Mitä omiin opiskeluihini tulee niin lukio on nyt vihdoinkin viiden ( ) vuoden jälkeen kurssien osalta paketissa. Ens syksyn ja kevään aikana oliskin sitten viidet kirjoitukset edessä, joista yhtä vaille kaikki toista kertaa vanhentumisen takia uusiksi. Näillä näkymin on motivaatiota lukeakin ja motivaatiota oikeastaan kasvattaa vielä tieto siitäkin, että vanhentuneet neljä ämmää tulivat lukematta. Pohja on jo valmiina ja pienellä vaivannäöllä vois vähän LELLLii itteänsä - I:t on tossa vaan siks, että kuuluivat sanaan!
Lukion jälkeen ois suunnitelmissa pyrkiä ja päästä opiskelemaan historiaa. Helsinki olis paikkakuntana mieluisin, eipähän tarvis uutta asuntoa hommailla. Keskiajan historiaan olis mielenkiintosta erikoistua ja joskus valmistua historian opettajaks.
Toisaalta lukion venymisen myötä ikääkin on kertynyt jo sen verran, etten tiedä jaksaaks sitä useamman kerran hakea. Toisena vaihtoehtona on sitten kauppakorkeakoulu, jossa lähinnä kiehtoo mittavat vaihtoehdot jatko-opintoihin. Tampereen JKK kiehtois jo nyt ja varmaan vielä enemmän kun jos ekonomiks itteni ensin luen.
Knox-setä

Asuinpaikka: Kiuruvesi
« Vastaus #365 : 09.Kesäkuu 2013, 12:00 »

Edellisestä viestistä lähtökohtani lienee osittain muuttunut. Kävin tänä vuonna yhdessä teologian ja kahdessa yleisen historiatieteen valintakokeessa. Tampereella kirjoitin näin mututuntumalla sanoen parhaan esseen, jonka olen koskaan saanut paperille. Historiatiede on siis erittäin todennäköinen tulevaisuus, joskaan en nyt vielä syrjäytä teologiaa täysin, koska kaikki kolme valintakoetta menivät erinomaisesti.

Edellisen vuoden olen tehnyt yleisen historiatieteen ja kulttuurihistorian perussettejä avoimessa.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.
Dreamfly
Kokelas

« Vastaus #366 : 12.Kesäkuu 2013, 12:32 »

No nyt opiskelen lukiossa ja toiselle luokalle oon menossa. Lukio ei ollut itsestään selvä valinta, kauppaopisto ja ammattikoulu olivat myös vaihtoehtoja mutta kun en todellakaan tiennyt mitä haluan niin päätin mennä lukioon.
Ja nyt lukion ensimmäisen vuoden hyväksytyin arvosanoin läpipäässeenä täytyy sanoa että lukio oli erinomainen vaihtoehto. Mutta eipä se lukio sitä ammatinvalintaa auttanut joten taas tullaan samaan pisteeseen kuin yläasteen jälkeen - minne haen tämän koulun jälkeen?
Näillä näkymin suuntaan luultavasti AMK:hon terveysalalle, koska olen aina ollut kiinnostunut hoitamisesta ja muutenkin terveyteen liittyvistä asioista. Yliopisto on melkein lähtenyt pois laskuista kokonaan, kun ne tutkinnot kestävät niin pitkään ja en tiedä riittääkö kärsivällisyys / kyvyt siihen.
Olisin toivonut lääkärin ammattia, mutta matematiikan taitoni eivät ole parhaasta päästä joten sekin ammatti on jäänyt unholaan.
Metusalem

Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #367 : 26.Kesäkuu 2013, 15:13 »

Vuosi sitten ajattelin vielä, että tuskinpa minusta kielen ammattilaista kuitenkaan tulee. Että opiskelen nyt ensin näitä kieliä huvin vuoksi ja hakeudun sitten jollekin oikealle alalle. Mutta nyt näyttää pahasti siltä, että kieli vie mennessään.

Tarkistin juuri Oulun yliopiston sivuilta, että pääsin sisään Giellagas-instituuttiin opiskelemaan pohjoissaamen kieltä. En olisi etukäteen uskonut, että vuodessa voisin hankkia sellaisen kielitaidon, että pystyisin hakemaan äidinkielisille suunnattuun koulutusohjelmaan. Niin vain kuitenkin intensiivinen koulutus, mahtava opettaja ja oma opiskelumotivaatio auttoivat minut siihen pisteeseen. Tämä tuntuu omalta alalta, enkä malta odottaa että pääsen yliopistoon pakoon käytännöllistä kielenopiskelua ja syventymään kielitieteen teoriaan.

Tässä välissä pidän kuitenkin vielä yhden välivuoden ja opiskelen koltansaamea, sitä kun ei toistaiseksi voi yliopistotasolla opiskella. Sitten toivottavasti pääsen eroon tästä nyt jo kolme vuotta jatkuneesta lukion ja korkea-asteen välitilassa kellumisesta.
Nafisan
Kriitikko

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #368 : 26.Kesäkuu 2013, 15:33 »

Onnea Metusalem! Giellakakseen on varsin vaikeaa päästä. Yksi hyvä ystäväni aloitti opintonsa siellä, mutta vaihtoi ekan vuoden jälkeen kirjallisuuteen, joka hänestä tuntui omammalta alalta.

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Metusalem

Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #369 : 02.Heinäkuu 2013, 16:04 »

Kiitos onnitteluista, mutta pitää kyllä paljastaa että hakijoita oli pohjoissaamen kielen puolelle neljä, kun suurin mahdollinen sisäänotto on viisi. Tietenkin minun piti läpäistä pääsykoe eli osoittaa, että minulla on riittävä kielitaito, mikä ei ole aivan pieni asia. Mutta ainakaan ei tarvinnut kilpailla muiden kanssa opiskelupaikoista.
Linnanherra

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #370 : 23.Heinäkuu 2013, 09:28 »

Minä olen tehnyt neljän vuoden erämaan jälkeen paluun vanhaan opinahjooni eli Helsingin yliopistoon.

Osallistuin alkukesästä oikeustieteellisen tiedekunnan valintakokeeseen ja pääsin sisään. Niihin valmistautuminen alkoi maaliskuun lopulla, ja se valmistautumisprosessi yhdistettynä itse kokeen menestyksekkääseen suorittamiseen lienee vaikeinta mitä olen ikinä tehnyt...
Mutta nyt se on ohi.
Tulokset tulivat viikko sitten.

Aloitan nämä opinnot syyskuussa, tarkoituksenani erään juristiystäväni esimerkkiä noudattaen on valmistua kolmessa tai neljässä vuodessa.
Elämäni täyttyykin sitten kirjatenteistä ja massaluennoista, joita evästää muutama käytännön lakimiestaitoja hiova kurssi ja pari työharjoittelua.

P. S.

Ja onnittelut Metusalemille.   Hymyilee leveästi
Cesare
Noviisi

« Vastaus #371 : 28.Heinäkuu 2013, 22:08 »

Minunkin akateeminen elämäni ja urani urkenee elokuun 26. päivästä eteenpäin Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa, tarkemmin valtio-opin puolella. Tarkoitus olisi junttailla päähän kansainvälisiä suhteita, mahdollisimman paljon kieliä ja ehkäpä vähän historian ja viestinnänkin opintoja. Ensimmäiseltä vuodelta toivon armoa, koska kirjoituksiin ja pääsykokeisiin lukemisen jälkeen menin suoraan töihin, elämäni tyhmin päätös! Nyt tärisen stressiburnoutin kanssa joka ikinen päivä, onneksi kohta pääsee lomalle. Opinpahan tästä keväästä, ettei kannata vetää itseään ihan hapoille.

Onnea kaikille kouluihin päässeille! Paljon ja hurjasti!
Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #372 : 28.Heinäkuu 2013, 22:35 »

Cesare, kuulutaan siis samaan ainejärjestöön, koska valtio-opin ja poliittisen hissan opiskelijat muodostavat yhdessä P-klubin Hymyilee leveästi Tervetuloa, luultavasti törmäillään tietämättämme jossain vaiheessa. Tietoisemminkin saatetaan nähdä, jos painat mieleesi P-klubin toimiston sijainnin Yo-talo A:ssa kun tuutorit näyttävät sen (saman rakennuksen alakerrassa on TYY:n toimisto) ja kuljet saman käytävän pimeämpää päätyä kohti jonain torstai-iltana klo 18 jälkeen. Siellä on Terrakoti ja tuohon aikaan Varjomafia ja monta kivaa hörhöä. Sekä muun muassa Turun Science Fiction Seuran kirjasto. Terrakoti tosin muuttaa jossain vaiheessa syksyä remontin tieltä, joten se löytyy sitten myöhemmin vähän eri paikasta mutta varsin samoilta kulmilta.
Cesare
Noviisi

« Vastaus #373 : 29.Heinäkuu 2013, 20:06 »

Tiuku, itse asiassa olen vähän jo intoillutkin Turun spefi-ihmisille tarkoitetun hörhöilyn laajuudesta. Turkuhan vaikuttaa ihan Suomen fantsupääkaupungilta, ei paha ollenkaan! Enköhän luiki joku kerta sinne Terrakodille arkana ja pikkuisena. Tunnistat minut varmaan siitä, että puhun aika lappilaisen juntisti ja olen varmaan koko P-klubin lyhyin sintti :D On mulla aika omituinen nimikin.

Oli tosi kiva kuulla, että P-klubiin mahtuu joku vähän hörhähtäväkin yksilö eikä vaan keppanaa litkiviä pikkupoliitikkoja. Tai no miksei voisi olla kumpaakin.

Tiuku

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #374 : 29.Heinäkuu 2013, 20:30 »

Kun itse tulin viime syksynä Turkuun, kävin varmaan kahtena eri torstaina kuikuilemassa Terriksen avoimen oven luona uskaltamatta mennä sisään. Alle puolta vuotta myöhemmin kuuluin jo hallitukseen yhdessä niistä seuroista, jotka Terriksen jakavat/muodostavat, ja nyt minulla on oma avainkin sinne :P Eivät mitään kovin sisäänlämpiävää sakkia ainakaan tämän perusteella, joten kannattaa uskaltautua. (Ai joo: www.terrakoti.net)

Mjom, voisin varmaan omista päivitetyistä opiskelusuunnitelmistanikin tähän kertoa. Haaveilen vähän espanjan opiskelun aloittamisesta, koska minulla ei ikinä ollut tilaisuutta opiskella sen enempää yläasteella kuin lukiossa mitään muuta kieltä kuin englantia ja ruotsia, ja nyt ei viimein mikään estä. Varmasti harmittaa, jos jätän tilaisuuden käyttämättä. Haasteena on tosin vielä päästä kurssille, ts. klikata tikkana nappia heti kun ilmoittautuminen alkaa.

Kaikenlaista muutakin uutta kiinnostaisi kokeilla, mutta pääaineeni opinnot eivät kyllä siten edistyisi koskaan. Pitänee panna viimevuotisetkin sivuaineet jäähylle joksikin aikaa, kun näyttää siltä että olen niissä jo paljon pidemmällä kuin pääaineeni kanssa. Olen tässä jo ehtinyt haaveilla, että kirjoitan filosofian kandidaatiksi itseni jossain vaiheessa, koska se voisi näyttää kivalta valtiotieteiden maisterin rinnalla. Siis olettaen, että minusta nyt jälkimmäinen tulee edes.
Ansa

Asuinpaikka: SJK/VSA
« Vastaus #375 : 13.Syyskuu 2013, 11:08 »

Joskus aiemmin tulin harkinneeksi ammattikorkeaan lähtemistä ammattikoulusta valmistumisen jälkeen. Ei se oikein sittenkään napannut. Töitä olen tässä tehnyt ja onneksi työ on sitä, mitä opiskelinkin. Ei tämä kuitenkaan jatku, kun pitää säästää joka nurkasta. Kirjastovirkailijana on hankalaa, kun paikkoja on vähän auki ja niitäkin hakee nuo maisterit ja tradenomit. Pitäisi kai itsekin opiskella joku korkeakoulututkinto ja tällä hetkellä kiinostaisi tuo informaatiotutkimus ja interaktiivinen media Tampereen yliopistossa.

Jos sitä ensivuonna yrittäisi hakea sinne...

The world is changing, the sun sets, and the vodka is coming to an end.
- Dandilion
Velhoruhtinatar

« Vastaus #376 : 24.Syyskuu 2013, 21:05 »

Palautin viime viikolla graduni, ja siitä on tulossa arvosanaksi kiitettävä Eximia (Laudaturiahan ei luonnontieteissä juuri jaeta, paitsi todella ääriharvoin). Gradun virallinen hyväksymisprosessi pitää vielä odottaa ja täyttää todistuspyyntö tiedekuntaan, mutta sen jälkeen meikäläinen on filosofian maisteri pääaineena tietojenkäsittelytiede.

Jatkot jatkuvat samassa putiikissa, joten täältä Kumpulasta pääse mihinkään. Jatko-opintopaikka on aika selviä, proffa on ja rahoitus ja... no, byrokratiashow eli lappujen täyttely toki jäljellä. Mutjee, yks etappi ohi. :)

Until one day, the boundary gives way.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #377 : 25.Syyskuu 2013, 07:22 »

Eximia on todella, todella hyvä arvosana, onneksi olkoon! :)

Minunkin tulevaisuudessa siintää jatko-opiskelut, nyt on jo ohjaajat, vielä pitäisi saada aikaiseksi täyttää varsinaiset hakupaperit. Rahoituspuolikin taitanee olla jokseenkin kunnossa, ainakin päätellen siitä innosta millä esimieheni minua jatko-opiskelujen pariin patistaa. Siitä huolimatta apurahahakemuksia on taas pistetty sinne sun tänne.

Odotan aika innolla tulevia opintoja, vaikkakin tämä noin 2 vuoden tauko niistä onkin tehnyt hyvää. Omalla tavallaan parasta jatko-opinnoissa on se, että niistä voi todellakin olla hyötyä työni kannalta (versus kandin ja maisterin tutkintoon haalimani pääaineen kurssit, joista ei ole ollut juuri mitään hyötyä, sivuainekursseista sentään oli).
Sivuja: 1 ... 17 18 [19]   Siirry ylös