Keskustelut
touko 24
perjantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Diara
  • Dragan
  • Iivari
  • Jussi
  • Rauta
  • Zisatto
  • Radoxeald Lectunium
  • Villapumi
  • Windark
  • Maailmanherra
  • Rituri
Yhteensä paikalla:
  • 11 käyttäjää
  • 51 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Bujoldia suomeksi (Kunnian sirpaleita)  (Luettu 9739 kertaa)
Jussi
Velhoruhtinas

Paikalla Paikalla
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #20 : 01.Maaliskuu 2009, 00:08 »

Shards of Honour on luettu, ja pidin kirjasta. Nyt voi sanoa, että suomentaminen on hieno juttu. Lähitulevaisuudessa pitää tarttua Warrior's Apprenticeen, sillä avausosa koukutti mukavasti.

Aiemmissa viesteissä oli keskustelua teoksen scifistisyydestä. Olen Phoenixin kannalla, minusta SoH oli selvää tieteiskirjallisuutta avaruusaluksineen. Vaikea uskoa, että science fictionia inhoavat pitäisivät tästä, mutta onhan se mahdollista. Kirja ei minusta suuresti eronnut muusta scifistä.
tallennettu
Daliden
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 02.Maaliskuu 2009, 12:07 »

Suositellaan lukemaan seuraavana Barrayar; Bujold on yksi niistä harvoista kirjailijoista, joiden tapauksessa sisäinen kronologia on parempi lukujärjestys kuin ilmestymisjärjestys. Shards of Honor ja Barrayarhan on julkaistu yhteisniteenä nimellä Cordelia's Honor.
tallennettu
tnjrp
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #22 : 02.Maaliskuu 2009, 12:27 »

Aiemmissa viesteissä oli keskustelua teoksen scifistisyydestä. Olen Phoenixin kannalla, minusta SoH oli selvää tieteiskirjallisuutta avaruusaluksineen. Vaikea uskoa, että science fictionia inhoavat pitäisivät tästä, mutta onhan se mahdollista. Kirja ei minusta suuresti eronnut muusta scifistä
Ei ole vallan tavaton väite, että avaruusooppera viehättäisi fantasian ystäviä olemalla jossain määrin saman tapaista "suurten tapahtumien ja syvän draaman" spefiä. Tiedä tuosta sitten. Kyllä se varmaan enemmän viehättääkin kuin "vakavamielisempi" science fiction, esim. socfi. Tosin Bujoldin vaihtoehtokohderyhmää kai voidaan ajatella haettavan yhtä paljon myös "historiallisen pukuromantiikan" lukijoista. Vaan kai se kompastuu niihin avaruusaluksiin kuitenkin, vaikka tekosyynä ei voi niin sujuvasti käyttää äitini suosimaa scifivastustusmottoa "en haluaisi elää tuollaisessa maailmassa".
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Paikalla Paikalla
« Vastaus #23 : 02.Maaliskuu 2009, 14:45 »

Daliden: suosittelustasi huolimatta aion lukea sarjan kirjoitus/julkaisujärjestyksessä. Barrayar tuli myyntiin 1991, viisi vuotta Warrior's Apprenticen jälkeen. Välissä ehti ilmestyä muutama kirja. Uskon, että "oikeaa" järjestystä noudattamalla saa paremman kuvan kirjailijan tyylin kehityksestä.

Aikakoneesta löytyy muuten suomenkielinen artikkeli Vorkosigan-sarjasta. En itse uskaltanut lukea tätä spoilereiden pelossa, vähän vain silmäilin.
« Viimeksi muokattu: 02.Maaliskuu 2009, 14:51 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Phoenix
Kustantaja

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #24 : 03.Maaliskuu 2009, 00:39 »

Aikakoneesta löytyy muuten suomenkielinen artikkeli Vorkosigan-sarjasta. En itse uskaltanut lukea tätä spoilereiden pelossa, vähän vain silmäilin.

Artikkelissa spoilataan täysin Shards of Honor, Barrayar, A Civil Campaign ja Memory. Lisäksi kerrotaan kaikki tärkeimmät juonenkäänteet ja yllätykset, joista ei sentään paljasteta missä kirjoissa ne tapahtuvat.

Kirja ei minusta suuresti eronnut muusta scifistä.

Olemme sitten lukeneet hyvin erilaista scifiä.   Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 03.Maaliskuu 2009, 00:44 kirjoittanut Phoenix » tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Paikalla Paikalla
« Vastaus #25 : 03.Maaliskuu 2009, 01:32 »

Tarkoitin lähinnä sitä, että olen lukenut Shards of Honouria tyyliltään muistuttavaa scifiä, esimerkiksi Joan D. Vingen The Snow Queenin. Eli sellaista "kevyempää" avaruusoopperaa. Bujold on kyllä Vorkosigan-saagan avauksen perusteella selvästi parempi kirjailija, Hugo-palkittu Lumikuningatar ei minuun hirveästi iskenyt, vaikka se olikin ihan OK luettavaa.
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Paikalla Paikalla
« Vastaus #26 : 16.Maaliskuu 2009, 23:27 »

Varmaan myöhäistä vaikuttaa suomennoksen kansikuvaan, mutta törmäsin ihan hauskaan vanhempaan brittikanteen. Tuo hahmo etualalla on varmaan Cordelia, mutta hiusväri on väärä. Taustalla alienit taitavat suorittaaa abduktiota lentävään lautaseensa...
tallennettu
Nasuhorn
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Härmä/Oulu
« Vastaus #27 : 24.Maaliskuu 2009, 01:13 »

Kerrankin, kerrankin on suomennettavana sellainen kirjailija jolta en ole lukenut -saati omista- ainuttakaan teosta englanniksi!

Tavanomainen välttelyni "tätä on turha ostaa kun minulla se jo on" on siis voimaton ja joudun väistämättä paitsi syytämään kahmalokaupalla rahaa kääntäjille myös lukemaan science fictionia - kaikki siis voittavat  Hymyilee leveästi
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Paikalla Paikalla
« Vastaus #28 : 27.Maaliskuu 2009, 20:09 »

Myrskykustannuksen sivuilta löytyy uusi esittelyteksti Kunnian sirpaleista:
Lainaus
Siirtokunta Beta on demokraattinen planeettavaltio, jossa arvostetaan kansalaisoikeuksia.

Barrajar on feodaalinen planeettavaltio, jonka keisari pitää hädin tuskin koossa hallitusta, jossa kamppailevat sotahullujen puolue ja rauhantahtoisemmat voimat.

Betalainen komentaja Cordelia Naismith ja hänen tutkimusaluksensa miehistö tutkivat uutta planeettaa, kun he joutuvat sotilasjoukon hyökkäyksen kohteeksi. Cordelia ja hänen nuori vänrikkinsä jäävät lähes tutkimattomalle planeetalle muun ryhmän paettua. Planeetalla kaksikon vangitsee Barrajarin sota-aluksen pahamainen kapteeni Aral Vorkosigan.

Cordelia ja Vorkosigan tulevat hyvin erilaisista kulttuureista ja taustoista. He joutuvat kuitenkin tekemään yhteistyötä, jotta jäävät henkiin ja pääsevät jälleen sivilisaation pariin. He tuntevat jopa orastavaa viehätystä toisiinsa, mutta heidän välillään ovat kulttuurierot ja uhkaavan sodan varjo.

Kiva nähdä, että venäläisperäinen nimi Barrajar on translitteroitu suomalaisittain. Alkukielisessä kirjassa planeetta on Barrayar.
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Paikalla Paikalla
« Vastaus #29 : 28.Huhtikuu 2009, 21:16 »

Kunnian sirpaleiden suomalainen kansikuva.
tallennettu
Jehudiel
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #30 : 28.Huhtikuu 2009, 21:37 »

Tuo kansikuva toi minulle heti mieleen jonkun 80-luvun scifiteoksen. Nauraa

Tälllä hetkellä Bujoldia en ehdi lukea, mutta ehkä joskus alkaa kiinnostaa. Mutta mikäs siinä. Kiva kun lisää kirjailijoita suomennetaan!
tallennettu

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Daliden
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #31 : 29.Huhtikuu 2009, 06:40 »

Bujoldin Vorkosigan-sarja on kuitenkin yksi kaikkien aikojen klassikoita, joten kunhan (toivottavasti) sarjaa tulee lisää sinultakin löytyy aikaa lukea ne ;)
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Paikalla Paikalla
« Vastaus #32 : 27.Toukokuu 2009, 20:07 »

Myrskykustannuksen nettisivulla lukee vieläkin: "Keväällä 2009 julkaisemme Lois McMaster Bujoldin scifikirjan Kunnian sirpaleita (Shards of Honor)." Kevät on nyt melkein ohi, ehkä kirjan ilmestyminen on lykkääntynyt kesälle.
tallennettu
CountM
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #33 : 27.Toukokuu 2009, 22:37 »

Myrskykustannuksen nettisivulla lukee vieläkin: "Keväällä 2009 julkaisemme Lois McMaster Bujoldin scifikirjan Kunnian sirpaleita (Shards of Honor)." Kevät on nyt melkein ohi, ehkä kirjan ilmestyminen on lykkääntynyt kesälle.

Kyselin juuri viikko sitten asiasta ja vastaus oli:

Lainaus
Tällä hetkellä arvioimme, että se tulee ulos kesäkuussa.

Samalla kysyin arviota kirjan hinnasta ja tämän hetkisen arvion mukaan suoraa myrskykustannukselta "parinkymmenen euron tienoilla" ja kirjakaupoista hieman yli 30 euroa.
tallennettu
Freyja
Teknovelho

Paikalla Paikalla
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #34 : 09.Kesäkuu 2009, 21:56 »

Ilmeisesti ei enää pitkään tarvitse odottaa Kunnian sirpaleita, sillä kirja on saamani tiedon mukaan menossa painoon todennäköisesti tällä viikolla ja samalla se tulee ennakkotilattavaksi. Kirja tullee varsinaiseen myyntiin kuun loppupuolella/heinäkuun alussa viikolla 26, jos kaikki sujuu hyvin.
« Viimeksi muokattu: 11.Kesäkuu 2009, 20:28 kirjoittanut Freyja » tallennettu

Jussi
Velhoruhtinas

Paikalla Paikalla
« Vastaus #35 : 19.Kesäkuu 2009, 12:10 »

Kunnian sirpaleet voi nyt ennakkotilata Kirjapuodissa. Hinta on 23 euroa, ja pehmeäkantisen romaanin pituudeksi on merkitty 300 sivua.
tallennettu
Daliden
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #36 : 20.Kesäkuu 2009, 03:46 »

Mites Jussi, pitäiskö mun virtuaalivääntää sun käsivartta että lukisit vaan kiltisti Kunnian sirpaleet kokonaisuutena etkä jättäisi tuota myöhemmin kirjoitettua mutta ah niin tärkeää välinäytöstä (Barrayar) väliin? Minä olen sentään yksi niistä muutamista, jotka ovat kivenkovaan sitä mieltä, että Brustit pitää lukea ilmestymisjärjestyksessä -- mutta Bujoldin kohdalla olen valmis sijoittamaan tämän teoksen (ja vain tämän) keskelle aikajatkumoa. Kokonaistarina vaan kertakaikkiaan toimii niin paljon paremmin, kun lukee Barrayarin heti toisena.

Löytyykö ketään, joka kiistää asian? :)
tallennettu
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #37 : 20.Kesäkuu 2009, 09:34 »

Barrayarin voi lukea heti Shards of Honorin jälkeen, mutta olen itse sitä mieltä, että Bujoldin kirjat pitäisi lukea ilmestymisjärjestyksessä. (Minulla on tapana lukea kirjat ilmestymisjärjestyksessä, koska minusta tämä lukemisjärjestys toimii parhaiten.)
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Paikalla Paikalla
« Vastaus #38 : 24.Kesäkuu 2009, 15:41 »

että lukisit vaan kiltisti Kunnian sirpaleet kokonaisuutena

Kyllä minä luin Shards of Honourin kokonaan alusta loppuun.Iskee silmää Kirjassa oli selkeä loppuratkaisu, eikä oikeastaan mitään jäänyt auki. Barrayar on ilmestymisjärjestyksessä Vorkosigan-saagan kahdeksas osa (seitsemäs, jos Falling Freetä ei lasketa mukaan). En ymmärrä, miksi minun pitäisi hypätä näiden välissä olevien yli vain siksi, että saisin aikajärjestyksen oikeaksi. Sarjan kronologia ei muutenkaan vastaa kirjoitusjärjestystä. Saman periaatteen mukaan esimerkiksi Cetaganda tulisi lukea ennen Brothers in Armsia ja Mirror Dancea, vaikka se julkaistiin myöhemmin. Uskon, että vuosina 1986-90 tuhannet ihmiset jatkoivat SoH:sta suoraan Warrior's Apprenticeen ilman ongelmia. Barrayarista ei silloin ollut tietoakaan...

Mutta olen itsekin lukenut sarjoja "väärässä" järjestyksessä. Ostin Moorcockin Elric-tarinat kahtena kokoomateoksena, joihin romaanit ja novellit on kerätty sisäisen kronologian mukaan. Luin kertomukset siinä järjestyksessä kuin ne kirjoista löytyivät, eli en noudattanut julkaisuaikataulua. Jos olisin hankkinut Bujoldilta sen Cordelia's Honor -yhteisniteen, olisin varmasti lukenut sen kerralla alusta loppuun eli Barrayarin heti SoH:n perään. Mutta minulla on SoH erillisenä pokkarina, joten tällaista tarvetta ei löytynyt. Olen ymmärtänyt, että Vorkosigan-sarjan osat toimivat itsenäisinä romaaneina.
tallennettu
Phoenix
Kustantaja

Poissa Poissa
« Vastaus #39 : 25.Kesäkuu 2009, 17:58 »

Kunnian sirpaleita tuli tänään painosta ja lähetimme jo ennakkotilaajille kirjat.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut