03.Syyskuu 2014, 02:47 *

Sivuja: 1 [2] 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Ennustaminen  (Luettu 10899 kertaa)
Velho

« Vastaus #20 : 04.Tammikuu 2009, 16:30 »

Unen tajusin enneuneksi vasta sitten kun asia todella tapahtuu, sitä ennen se on vain uni muiden joukossa.

Kuinkas muutenkaan?  Iskee silmää  Ei niitä muunlaisia ole olemassakaan.

Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #21 : 04.Tammikuu 2009, 21:00 »

Kuinkas muutenkaan?  Iskee silmää  Ei niitä muunlaisia ole olemassakaan.

Kyllä minun mielestäni on. Minä ainakin näen kahdenlaisia unia.

Noin 95 % unistani on sitä tavanomaista unimateriaa: kaikenlaista menneiden päivien tapahtumista, lukemistani kirjoista, katsomistani televisio-ohjelmista sekä ajatuksistani integroitunutta sälää, jossa ei ole päätä eikä häntää. Nämä ovat niitä tavallisia unia.

Sitten se 5 %. Joskus, aina silloin tällöin näen unia, joissa alitajunta selvästikin käsittelee paljon syvempiä ja merkityksellisempiä asioita ja työntää ne tietoisuuteeni uudessa, hämmentävässä muodossa. Näissä unissa on usein todella pysäyttävä tunnelma: joskus odottava, joskus uhkaava, joskus hämmentävä, joskus vain yksinkertaisesti sanoinkuvaamaton. Usein kaikkein vaikuttavimpia ovat olleet sellaiset unet, joissa alitajuntani käsittelee lapsuuttani ja tiettyjä kipeiksi kokemiani asioita. Nämä unet ovat niitä, joista voi oppia ihan hemmetin paljon, jos vain osaa ottaa niistä kaiken irti.

Nämä kaksi unityyppiä ovat kuin yö ja päivä, tuollaisen merkityksellisen unen tunnistaa välittämättömästi herättyään, sillä se jättää jälkeensä jotenkin samaan aikaan kiihtyneen ja tyhjentävän olon.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #22 : 04.Tammikuu 2009, 21:38 »

Unia tästä huolimatta. Se, miten niitä unia sitten sisältä päin jaottelee, on asia erikseen, eikä mitenkään ristiriidassa alchemysanin kommentin kanssa.

Ennusunia pohtiessaan kannattaa miettiä, että jos vuoden aikana tulee kaksi ennusunta, muistaa kuinka monta sellaista unta on nähnyt, jonka tapahtumat eivät ole toteutuneet? Sama tilanne, kun jos sattuu ajattelemaan kaveriaan ja hän soittaakin samalla. Ei telepatiaa, puhdasta sattumaa. Montako kertaa on ajatellut kaveriaan niin, että hän ei ole soittanut samaan aikaan?

Yhtäläisyydet korostuvat helposti, etenkin nuoressa mielessä. Kannattaa aina muistaa se kolikon toinen puoli, ihan vain turvallisuutensakin vuoksi.
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #23 : 04.Tammikuu 2009, 23:20 »

Periaatteessa joo. Ja sitten taas kuitenkaan ei. Jos mä vaikka näen jotain ihan tavallista random-unta, jossa tapahtuu asia X, niin en pidä sitä enneunena, vaikka asia X myöhemmin oikeasti tapahtuisi. Tavallisissa unissa on niin paljon kaikenlaista sekalaista sisältöä ja tapahtumia, että tokihan niistä voisi poimia vaikka minkälaisia aineksia joita pitää enteinä, jos tahtoisi. Minä tiedän kuitenkin jo heti herättyäni, jos olen nähnyt sellaisen unen, jolla saattaisi olla elämäni kannalta syvempää merkitystä. Ei se ole mitään sellaista, että jälkeenpäin päättäisi, että joo hei, tuo olikin muuten enneuni.

Vaikea selittää kun kukaan teistä ei ole minun uniani nähnyt, mutta minulle tuo "tavalliset unet ja merkitykselliset unet" -jako ei ole mitään mielivaltaista unien jaottelua. Ne unet vain ovat niin erilaisia ettei mitään jaottelua tarvitse keksiä, unien erilaisuus on vain niin itsestäänselvää. Merkitykselliset unet ovat "tyhjiä" ja vähäeleisiä, niissä ei ole ollenkaan materiaalia joka olisi lähtöisin aiempien päivien tapahtumista, televisiosta, kirjoista tai käymistäni keskusteluista. Ne vain tulevat jostain, enkä pysty yhdistämään niitä mihinkään mitä olisin hereillä ollessani lähiaikoina ajatellut. Niitä ei voi sekoittaa tavallisiin uniin.

En kyllä varsinaisesti pidä noita unia enneunina, vaikka usein näenkin niitä sellaisina ajanjaksoina, jolloin minun täytyy tehdä paljon päätöksiä tulevaisuuteni suhteen. Ajattelen ennustamisesta vähän samalla tavalla kuin Hobbin Narri Näkijän Tarussa: jos katsot lankakerää niin et voi etukäteen sanoa, että tuossa on se villapaita jota tulen käyttämään ensi talvena. Mutta ainekset siihen villapaitaan ovat kuitenkin olemassa, ja niitä katsomalla voi päätellä jotain siitä, mitä niistä voisi tulla.

Samalla tavalla (merkitykselliset) unet toimivat. Ei niissä ole mitään mystistä tietoa tulevaisuudesta, mutta niiden kautta voi oppia ymmärtämään itseään, menneisyyttään ja reagointitapojaan paremmin, ja se taas auttaa tekemään päätöksiä tulevaisuuden suhteen. Ei se oikeastaan ole ennustamista, mutta en minä edes usko sellaiseen varsinaiseen ennustamiseen.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Greenhead

Asuinpaikka: Meren rannalla. [Raahe]
« Vastaus #24 : 05.Tammikuu 2009, 11:09 »

Itse en luota uniin paljoa, mutta jos näen unessani että kävelen tietä pitkin ja minua ammutaan (uni nähty useasti) niin kyllä minä kierrän sen paikan.

Minä käytän tarotteja niihin kertoihin kun mietin jotain asiaan. Unet ovat häilyväisiä ja niissä asiat sekoittuvat.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #25 : 05.Tammikuu 2009, 11:24 »

Ihmisen muistin häilyväisyys koskee myös unia. Siitä on varmasti jokaisella kokemusta, että kolme ihmistä ovat olleet samassa, mieleenpainuvassa tilanteessa mukana, ja jokainen muistaa sen jossakin määrin, joskus hyvinkin eri tavalla. Tapahtumien järjestys, voimakkuus ja merkityksellisyys sekä joskus jopa tapahtumat vaihtelevat reilusti. Ihmisillä on taipumusta luoda asiayhteyksiä sinnekin, missä niitä ei ole, mikä saattaa johtaa vaikutelmaan enneunesta tai muusta vastaavasta.

Ja tuosta lankakerämallista: niinhän se oikeastaan meneekin. Hymyilee Tulevaisuudestaan voi tämänhetkisen elämäntilanteensa perusteella päätellä asioita. On vain hankala ennustaa esimerkiksi muiden ihmisten toimia asiaan, telepatia kun on (toistaiseksi) ulottumattomissamme.
Viridi
Noviisi

« Vastaus #26 : 06.Helmikuu 2009, 13:20 »

Joo ennustaminen on mielestäni suureksi osaksi humpuukia, mutta uskon että osaa tulevaisuudesta voidaan hiukan valottaa meille, tai ainakin sitä mahdollista tulevaisuutta.
Tietysti jokin eliniän ennustaminen jäniksenpapanoita heittämällä on ehkä jotenkin päätöntä ja varmasti naurettavan tyhmää.

Olen kerran nähnyt enneunen. Kuulostaa pimeältä, mutta kutsuisin sitä enneuneksi, sillä se ei suoraan kertonut mitä tapahtuu vaan mitä tulisi tapahtumaan ( on muuten ainoa uni jossa unieni henkilöistä jollakulla on ollut kasvot ).

Tarot- kortit ostin pari vuotta sitten ja 'leikin' niillä toisinaan itselleni tai kavereille, mikäli nämä sitä pyytävät. Enemmän minua korteissa kiehtoo niiden historia ja se miten ne ovat pysyneet suht suosittuina tähän päivään asti. Pidän niiden vaikutusta kuitenkin enemmän psykologisen, sillä kortteja tutkittaessa käsketään ottaa rauhallisesti ja hengittää syvään ja ajatella jokaista nostettua korttia ja niiden sanomia erikseen.
Tilanteessa alkaa ajatella sitä miten reagoisi jos korttien ennustama tilanne sattuisi kohdalle ja jos sellainen sitten ilmestyy niin tottakai sitä alkaa ajatella sitä miten nosti kortit.

Kädestäennustamiseen, riimukiviin tai jäniksenpapanoihin en ole sekaantunut.

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #27 : 08.Helmikuu 2009, 18:40 »

Itseänikin kiinnostaa ennustaminen ja siihen liittyvät mahdollisuudet. Lisäksi olen itse sitä mieltä että kyllähän joidenkin on pakko osata ennustaa koska eihän ennustaminen voi olla täysin tuulesta temmattua koska siitä käytetään niin paljon kirjoissa ja muissa vastaavissa kertomuksista.

Olen tässä vähän ajan sisällä kahtonut pari mielen kiintoista ohjelmaa joissa ollaan käsitelty ennustamista joten kysynkin, ootteko sattuneet kahtomaan telkkarista lähiaikoina JIM dokumenttia ennustus ukosta? Kyseisessä jaksossa kerrottiin henkilöstä joka osaa ennustaa unista. Ennustus unen nähtyään henkilö kirjoitti unensa ylös ja kerto tästä muille, oli onnistunut ennustamaan mm. prinsessa Dianan kuolin kolarin päivälleen, samoin wtc iskut ja lontoon pommi iskut.
Lisäksi tässä vähän aikaa sitten tuli mielen kiintonen prisma jossa selvitettiin elämää matemaattisesti, jossa kävi ilmi että mm. toisessa maailman sodassa kaikista pudotetuista lentokoneista oli vain muutamalla prosentista kaikista lentäjistä noin 40% kaikista pudotuksista, jossa saatiin selville että toiset ihmiset voivat ennustaa tulevaisuutta lyhyen aikaa. Kaikki ihmiset pystyvät hetkittäin näkemään noin 5 sekunnin päästä tapahtuvia asioita joka on onnistuttu todistamaan myös kokeellisesti.

Nämä katsottua olen itse entistä varmempi että joillakin ihmisillä voi hyvinkin olla niin sanottu ennustamisen lahja, epäilen että se on vähän vastaavan laista yli tiedostamista kuin joillakin yli neroilla jotka "näkevät" maailman numeroilla ja vastaavasti jotkin jotka  osaavat piirtää tai soittaa loistavasti, mutta ovat muilta alueilta sitten "vajaat".
« Viimeksi muokattu: 08.Helmikuu 2009, 18:51 kirjoittanut Jukuke » tallennettu
Velho

« Vastaus #28 : 08.Helmikuu 2009, 19:10 »

Höpö, älä usko kaikkea paskaa.
On se ihmeellistä, kun jälkikäteen aina osataan ennustaa asioita, mutta etukäteen annetut ennustukset ovat kovin, kovin harvinaisia, etenkin toteutuneet sellaiset.
Ja todellakaan ei ole "todistettu tieteellisesti" että ennustaminen olisi mahdollista. Viitteitä kiitos. Ja jonkinlaista teoreettistakin pohjaa, kiitos.
PS ei kannata uskoa kaikkea mitä TV:ssä kerrotaan, ainakaan mitä jossain JIMillä tai muulla pa*kakanavalla olevassa "dokumenteissa" kerrotaan.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #29 : 08.Helmikuu 2009, 19:30 »

Niin, olihan tuo antiikin Kreikassakin asenne ennustamiseen, että jos ennustus ei toteutunut, se oli vain tulkittu väärin. Siinä siis tulkittiin huumatun tytön eli oraakkelin puheita.

En ole koskaan törmännyt tieteellisesti todistettuun ennustamiseen. Tätähän on ymmärtääkseni kuitenkin yritetty tutkia.
Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #30 : 08.Helmikuu 2009, 21:10 »

Köhköh, Meteorologia, köhköh...

Kyllähän sitä helposti pystyy näkemään 5-sekunnin päähän tulevaisuuteen. Tänäänkin baarissa näin ainakin viiden siirron päähän kun pelasin mustilla.

Don't trust the skull.

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #31 : 09.Helmikuu 2009, 08:57 »

Lainaus

Ton dokumentin tekemisestä oli vastannut BBC. Ja kaikkiin ennustuksiin mitkä se oli ennustanu se oli kirjoittanut Päivämäärän millon tapahtuu ja milloin on ennustanut kyseisen jutun. Lisäksi ohjelman aikana jossa tehtiin asiasta tutkimusta tämä kyseinen henkilö ennusti päivälleen wtc iskut.

Tosin en minäkään kaikkea tota usko, mutta en myöskään sulje ihan kaikkia tollasia hömpä einareita pois, koska onhan mm. raamatussakin mainittu useaan otteeseen erään laisista profeetoista.
Velho

« Vastaus #32 : 09.Helmikuu 2009, 12:27 »

En usko. Mikäs tämä ohjelma oikein oli?
(BBC:llä muuten on tapana tehdä vitsiohjelmiakin välillä, mm on ollut dokumentti spagetinviljelijöiden hyvästä sadosta, ja joskus joku haamujen metsästysohjelma, joka oli dokumentin muodossa, mutta puhtaasti fiktionaalinen - ettei vain tämmöisestä olisi kyse?)

Lainaus

Tämähän se onkin se paras ja luotettavin lähde.  Virnistää
fii
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #33 : 09.Helmikuu 2009, 15:01 »

Jos jollekulle on vielä ajankohtaista, suosittelen tarot-korttien ostamista Unio Mysticasta, http://www.uniomystica.fi/ . Etuna Suomalaiseen verrattuna ainakin (uskoakseni) laajempi tarjonta. Hinnoista en osaa sanoa.

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #34 : 09.Helmikuu 2009, 21:31 »

Lainaus

Laitetaan nyt sitten koville. Vastaisitko ystävällisesti ainakin osaan seuraavista kysymyksistä:

- Jos ennustaminen on todella totta ja mahdollista, miksei sitä ole tieteellisin menetelmin onnistuttu osoittamaan tutkimuksissa ympäri maailmaa?
- Miksei ennustamista hyödynnetä sodankäynnissä? Jos hyödynnetään, eikö tämä ilmenisi jollakin tavoin "selittämättöminä" voittoina ja ylivoimana?
- Miksei ennusteta tulevia keksintöjä niin, että voitaisiin nähdä ihmiskunnan tulevaisuus?
- Jos kerran WTC-iskut ennustettiin päivälleen, miksei ennustaja saanut mitään aikaiseksi?
- Mitä ennustaminen sitten käytännössä on?
- Millä tavoin Raamattu on mitenkään luotettava tai tieteellinen tietolähde? Niitähän tässä nimenomaan perätään.

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #35 : 10.Helmikuu 2009, 08:39 »

Vastaus osiin Siniset liekit esittämiin kysymyksiin:
Yksi ihminen eivoi itse vaikuttaa kovinkaan paljoa muiden ihmisten tekemisiin. Tämä henkilö oli maininnut näille paikallisille viranomaisille kyllä tarkat paikat ja päivät milloin tapahtuu ja missä mutta kovinkaan moni ei usko mitä hän on puhunut ennen kuin asia on käynyt toteen.

Enhän minä missään vaiheessa ole sanonutkaan että uskoisin kaikkeen mitä joku ihminen väittää muka ennustaneensa ja mainitsinkin raamatun missä on muummuassa kerrottu ennustuksista, jolla tarkoitin että osittaista ennustamista todennäköisesti esiintyyn hetkittäin joillakin koska siitä puhutaan niin paljon ja kirjoitetaan eri kirjoissa, koska suurin osa kaikista kirjoista on saaneet vaikutteita oikeasta elämästä ja muitten ihmisten kuulo puheista.

Ennustamisen tieteellinen tutkimus ei kovinkaan paljoa kiinnosta, koska ne jotka väittävät osaavansa ennustaa esim. unistansa eivät kuulemma näe näitä enneunia joka yö vain silloin tällöin. Jolloin olisi aika pitkäveteinen tutkittava tälläiset kohteet ja erityisen vaikea saaha rahoitusta tälläisiin tutkimuksiin.

Ennustamisen tieteellisestä näytöstä on olemassa tähän mennessä vain aivojen tietynlainen valmistuminen ennen tulevaa tapahtumaa joka on onnistuttu todistamaan tieteellisesti toistuvasti noin 5 sekunttia ennen kyseisen asian tapahtumista.

Sodassa ennustamisen käyttö olisi erittäin riskialtista, kun ajatellaan että joku henkilö sattuu ennustamaan esim. kerran neljän vuodenaikana. Kukaan joka on täysjärkinen ei rupea komentamaan tai tekemässä päätöksiä sen pohjalta mitä tämä henkilö sattuu ennustamaan, koska kukaan ei voi itse muokata ennustuksiaan tapahtuvaksi silloin kun haluaisi jonkun toisen niitä haluavan.
Shakal

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #36 : 10.Helmikuu 2009, 09:06 »

Tästä haluaisin kyllä joitakin viitteitä. (Missä julkaistu, kuka julkaisi, koska ja minkä niminen tutkimus?) Siitä kyllä olen lukenut, että aivot tekevät joissain "päätöksiä" joitakin satoja millisekunteja aikaisemmin, kuin ihminen on tietoinen tekemistään päätöksistä, mutta tuo viiden sekunnin ennaltavalmistautumista en ihan purematta niele.
Velho

« Vastaus #37 : 10.Helmikuu 2009, 09:50 »

Vastaus osiin Siniset liekit esittämiin kysymyksiin:

Todisteena tästä on ainoastaan henkilön oma kertomus, varmaankin.

Viitteitä, kiitos. En pidättele kyllä henkeäni niitä odottaessa - ennustan nyt tulevaisuutta: niitä ei löydy. Hei, ennustaminen on mahdollista!!   Hymyilee leveästi

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #38 : 10.Helmikuu 2009, 12:43 »

Se missä dokumentissä mainittiin tosta tutkimuksesta, jossa oltiin onnistuttu todistamaan toi eräänlainen ennustaminen on ilmeisesti BBC dokumentti ja sen nimi on The Almost Perfect Guide to Life. Se näky suomessa prismassa 12.1.09 ekankerran ja uusintana 13 ja kyseisen viikon sunnuntaina. Joten ei muutakun etsimään se käsiin tai sitten toi BBC versio samasta ohjelmasta. Sekin mainittiin tosin ton ohjelman aika lopussa.
Velho

« Vastaus #39 : 10.Helmikuu 2009, 15:19 »

Tuon niminen sarja näyttäisi olevan jokin teini-ikäisille tarkoitettu ihmissuhdelöpinä-sarja tyyllin: "iik - tykkääköhän toi musta, kun mä tykkään siitä", ainakin eka hakutulos sisällöstä oli: "two teenagers who are completely clueless when it comes to the dating game, are given a crash course in how to impress the opposite sex from mentors".

En ehkä pitäisi tieteellisesti kaikkein luotettavimpana lähteenä.

Itse arvaan että kyse on tästä:
Ennen toimimista, ennen tiedostamistakaan, että tulee toimimaan jollain tiettyä tapaa, aivot ovat päättäneet toiminnasta jo. Tämä tiedostamaton päätös tapahtuu muutama sekunti ennen tiedostettua päätöstä, ja asia on EEG-tutkimuksilla voitu mitata.  Olisikohan tämä "todistettu ennustaminen" jonkinlainen väärinymmärrys tästä asiasta?
Sivuja: 1 [2] 3   Siirry ylös