17.Huhtikuu 2014, 04:34 *

Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Soitatko jotain instrumenttia?  (Luettu 16488 kertaa)
Astorethein

Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #80 : 21.Marraskuu 2008, 14:56 »

Myös minä soitan eräässä pienimuotoisessa bändiviritelmässä, joka on tätä kirjoittaessani toiminut enemmän tai vähemmän aktiivisesti suunnilleen puolitoista vuotta. Tunnen aina suoranaista ylpeyttä voidessani kertoa ihmisille, että olen mukana bänditoiminnassa, mutta tuota ylpeyttä haalistaa todella harmillisesti se, ettei oikeasta bändistä voi oikeastaan puhua. Kuluneesta puolestatoista vuodesta kun olemme olleet noin puoli vuotta ilman kunnollisia harjoitustiloja, ja mikä vielä harmillisempaa, koko ajan ilman laulajaa. Musiikin soittaminen on luonnolliesti mukavaa vajaallakin kokoonpanolla, mutta karvas tosiasia on se, että elävä ääni toisi musiikkiin aivan oman ulottuvuutensa.

Tehtäväni tässä yhtyeessä on istua nahkapallilla rumpupatteriston takana. Bändimme suuri ongelma oli pitkään se, ettei minulla ollut omia rumpuja vaan soitin niitä ainoastaan silloin, kun pääsimme kokoontumaan jonnekin, missä jolla kulla toisella oli rummut. Tämä tarkoitti sitä, että jos harjoitusten väli pääsi venymään, en edes nähnyt rumpuja tuona aikana. Nykyisin minulla on kotona oma setti, mutta varsinaista treenikämpää meillä ei ole edelleenkään. Tämä on luonnollisesti iso ongelma suuremmissa kaupungeissa, joissa eritasoisia soittoporukoita on paljon, mutta täällä ongelma johtuu muista syistä. Kotikuntani on nimittäin sen verran pieni, ettei soittotiloja ole kenellekään, vaikka bändejä ei meidän lisäksemme taida olla kuin kaksi tai kolme.

Rumpujen soitosta sen verran, että valitsin soittimeni ehdottomasti oikein. En tosin ole koskaan kokeillut esimerkiksi kitaraa, mutta ainakaan ei käynyt niin, että rytmitajuni olisi osoittautunut liian vähäiseksi. Kapulat tuntuvat pysyvän kädessä ilman paniikinomaista puristusotettakin, ja nykyisin kykenen toteuttamaan niillä hieman yksinkertaisia peruskomppejakin monimutkaisempia asioita.

Ensin katsottiin Kauniit ja rohkeat, sitten tapettiin Seppo!
Isä Bastardus
Noviisi

« Vastaus #81 : 21.Marraskuu 2008, 18:19 »

Epäilen muuten tuntevani sinut, Zanthraug  Hymyilee leveästi
Astorethein

Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #82 : 24.Marraskuu 2008, 11:40 »

Epäilen muuten tuntevani sinut, Zanthraug  Hymyilee leveästi

Niinkö arvelet? Itse en voi sanoa sinusta samaa, mutta jos satut asumaan Parkanossa, niin ehkä olemme joskus todella tavanneet.

Itse aiheesta vielä yleisesti sen verran, että kokemuksia rumpujensoitosta olisi hieno jakaa enemmänkin. Vaikka asia onkin niin, että omaksi soittimeksi valikoituu paljon useammin kitara kuin rummut, on rumpalejakin paljon ja aloittelevia sellaisia vieläkin enemmän.
« Viimeksi muokattu: 25.Marraskuu 2008, 11:31 kirjoittanut Zanthraug » tallennettu

Ensin katsottiin Kauniit ja rohkeat, sitten tapettiin Seppo!
TrollKung

Asuinpaikka: Hämeenlinna
« Vastaus #83 : 29.Marraskuu 2008, 02:17 »

Rumpaleista puheenollen. jos täältä löytyy joku blackmetal henkinen rumpali niin ottakoot rohkeasti yhteyttä jos kiinnostusta löytyy.

http://imperiumi.net/dem_2.php?id=2061 demoarvio

linkki myspace profiiliin löytyy edelliseltä sivulta :)

Yhteys mielellään vili.halonen(at)gmail.com
tai served.dead(at)gmail.com
Namine

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #84 : 30.Marraskuu 2008, 12:55 »

Rumpuja paukutan minäkin... Ja klassinen piano on taustalla, vaikka sen soittelu on jäänyt viime aikoina vähemmälle. Lisäksi toisinaan soittelen bassoa, jos jokin tilanne niin vaatii.

Asuinpaikka: Kolmas kivi Auringosta, kolmesataa virstaa Kuusta koilliseen
« Vastaus #85 : 15.Joulukuu 2008, 09:51 »

Lopetin pianonsoiton ala-asteaikoina tämän kappaleen tienoille: http://www.youtube.com/watch?v=xVCrWV3PPEg . Kuulemma kieltäydyin lähtemästä konservatorioon, mikä oli kai väärinymmärrys, sillä muistelen pitäneeni soittamisesta. Asuin syrjäkylällä ja opettaja oli kiertävä. Kun hän vaihtui uuteen, laski innostukseni hieman. Sähköurkujen tapaista kokeilin hetken seuraajan opastuksella.

Lukioaikoina kokeilin rumpuja ja taisinpa olla hetken aikaa alustavasti valittuna soittamaan juhlaan. Joissakin ensimmäisistä harjoituksista intouduin yrittämään fillejä, mikä johti pahaan soiton katkeilemiseen, kun aloitin kuitenkin lähes nollatasolta. Muistan luokkakaverin käyneen huutamaan päin naamaa rumpusetin takana. En muista hänen olleen niin vihainen muulloin, joten soittoni on täytynyt olla jotakin hyvin erikoislaatuista.  Pyörittää silmiään Seuraavana vuonna osallistuin lukion teatteriesiintymiskurssille, johon pääsin esittämään toista näytöksen rumpaleista. Tykästyin soittamiseen ja yhteisöfiilikseen, vaikka olinkin hieman ulkopuolinen. Oma soitto kehittyi mukavasti ja opin nopeasti soveltamaan. Esiintymisiin mennessä sain soiton rullaamaan mukavasti ja paikallislehden toimittajakin kirjoitti rohkaisevasti.

Kurssin jälkeen olen harjoitellut hyvin satunnaisesti isäni luona olevalla setillä mm. Niskalaukauksen, Indican ja Dire Straitsin tahtiin. Varsinaista bändiä en ole vielä löytänyt, mutta mielelläni jatkaisin soittamista. Teatterikurssilla soitin 60-lukulaista rokkia, mutta uudempikin rock, lavatanssi, kevyempi metalli ja tapauksesta riippuen muutkin tyylit kelpaavat. Power metal menee raajoihin ja päähän, lavatanssi koko kehoon; Suomi-rock lähinnä käsiin. :)

Kitaraa ja laulamista pitäisi opetella. Rumpuja ei kanneta leirinuotiolle, ja ne vaativat liian herkästi bändin ympärilleen. Ne eivät ole yksinäisen soittajan valinta.
Vehka
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #86 : 31.Joulukuu 2008, 01:40 »

Minun pianonsoittoinnostukseni on taas palaamassa. Aiemmin opiskelin pelkästään klassista pianoa, mutta nyt opettajani päätti ryhtyä opettamaan minulle vapaata säestystä. Jo alkeet ovat olleet hyödyksi ja kun sitä on oppinut improvisoimaankin paljon paremmin, koko jutun laajuus alkaa valjeta. Musiikista on yllättävän paljon iloa vaikka soittaisi vain itselleen, mutta esimerkiksi isoskoulutusiltoja säestäessä uudet taidot ovat aiheuttaneet ilonpuuskia paitsi minulle, myös muille.

Musiikki on parasta jaettuna.

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
Hazuu

Asuinpaikka: Siellä missä on Eläinpuisto
« Vastaus #87 : 31.Joulukuu 2008, 10:35 »

Bassoa ja kitaraa. Luultavasti typerin valinta mun lyhyessä typerien valintojen täyttämässä elämässäni oli alottaa musiikin harrastaminen. Koska siis tykkään soittaa ihan älyttömästi. Aina kun on mahollisuus ni mulla on kitara kädessä (tai basso jos niin sattuu). Mutta kun en osaa soittaa. Tai siis, teorissa viissiin osaisin, mutta käytännössä ei tuu p*askaakaan. Kielet jää soimaan ja muutenki ihan surkeeta. Mutta kaikkien lähipiirin korvien onneksi tajusin jo ajat sitten ettei musta tuu ikinä soolokitaristia.

Ja kaupanpäälle mua on kirottu aivan älyttömän huonolla itsetunnolla, ja kohta kolmen vuoden basson soittamisen ja kahen vuoden kitaran soittamisen jälkeen mua on vaan yksi ihminen sanonu hyväks soittajaks, eikä sekää ollu äiti tai iskä ni en tajua miten mää vieläki jaksan soittaa.

Ja oli mulla ja parilla kaverilla jonkilaine bändi kasassa. Ite soitin bassoa ja sitte oli kaks kitaristia ja rumpali, muttei laulajaa. Sitte rumpali joutu muuttamaan pois, ja toinen kitaristi häipy. Sitte mulla ja sillä uudella kitaristillä oli liian erilainen musiikkimaku ku sillä vanhalla ni se häipy ja siihen tuli uus kitaristi. Sitten me soiteltii vähän aikaa kolmistaa Guitar Pron rumpujen säestämänä. Mutta sitten ku kitaristit halus soittaa jotai p***eleen Melodeathiä ja mää jotai rässiä ni mää häivyin ja en tiiä miten niillä menee. Luultavasti ovat tekemässä demoa ja mää jään nurkkaan murjottamaan, niinku aina  Surullinen

Oho, tulipa taas avautumista  Pyörittää silmiään
Illusion

Asuinpaikka: Somero
« Vastaus #88 : 04.Tammikuu 2009, 21:32 »

Jaa että soitanko? Kyllä maar, ja jonkin verran monipuolisestikin. Virallisen ilmoituksen mukaan soitan selloa nyt yhdeksättä vuotta. Aloitin 5-vuotiaana, mutta koska harjoittelu tuppaa jäädä vähemmälle, olen tasoltani jotain keskinkertaisen ja hyvän välistä. Opettajani jaksaa kyllä jauhaa, että kyllä minulla lahjoja on, mutta aina ei jaksaisi sitä iänikuista Brévalia veivata.
Joskus nuorempana opettelin myös itsekseni soittamaan pianoa. Pääasiassa taisin tehdä sen siksi, että voisin kuunnella, miltä ne äänet sellolla soitettuna pitäisi OIKEASTI kuulostaa, jos vaikka jokin sattuukin menemään vikaan. Minulla on tällä hetkellä kaksi sellovihkoa, joissa tuli mukana harjoittelu-CD, ja sen mukana on aika kiva kilkutella pianolla niitä biisejä. Olen myös säveltänyt kaksi pientä kappaletta pianolle, mutta ne eivät ole kovinkaan monimutkaisia. Vasemman käden osuutena on yksittäisiä ääniä tai sointuja. Ehkä ne joskus suostuttaisiin julkaisemaan jossain harjoituskirjassa.
Tämän lisäksi osaan soittaa kokonaista kolme sointua kitaralla ja pari kolme biittiä rummuilla. Minulla on aika hyvä rytmitaju, mutta jalkani väsyy bassorummun paukuttamisesta jostain kumman syystä. Mutta kaikkein eniten tykkään kyllä laulamisesta, vaikkei sitä aina ihan instrumentiksi lasketakaan. Olen haaveillut kasaavani bändin joskus lukion aikana/jälkeen, mutta ei siitä sen enempää.
Siniset liekit
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #89 : 06.Tammikuu 2009, 23:33 »

Hazuulle ja muillekin motivaation puutteesta kärsiville:

Kyllä, kyseessä on mainos ja suostuttelupuhe, mutta vaikuttavaa siitä huolimatta. Ja ennen kaikkea motivoivaa ja inspiroivaa. Minäkään en uskonut vielä puoli vuotta takaperin, että minusta tulisi mitään, mutta tälläkin hetkellä minulla on kitara kädessä ja treenaan ahkerasti (sweepausta Hymyilee leveästi).

Asuinpaikka: Kolmas kivi Auringosta, kolmesataa virstaa Kuusta koilliseen
« Vastaus #90 : 25.Tammikuu 2009, 11:27 »

...jalkani väsyy bassorummun paukuttamisesta jostain kumman syystä...
Miten poljet bassorumpua? Kokeile käyttää koko jalkaa polkaisuun, istua lähempänä istuimen laitaa, pitää polvi suorassa kulmassa, jättää tasapaino ehkä hitusen eteen, pitää kantapää ilmassa ja etsiä päkiällä parempi kohta polkimelle. Noilla saa säädettyä raskausastetta, voimaa ja tarkkuutta. Keveintä kai on silloin, kun polkaisu lähtee koko jalan liikkeestä ja se suuntautuu päkiän kautta polkimen kauimmaiseen laitaan. Näin saat hyödynnettyä jalan suuria lihaksia ja polkimen vipuvartta. Kun voimat ja kestävyys kasvavat, voi siirtyä nopeampaan tai muuten parempaan poljentatekniikkaan. Entä ovatko pedalin asetukset oikein (jousia liikaa, nivelet jäykkiä tms.)?

Bassorumpu tuntuu minusta vaikeimmalta yksittäiseltä setin osalta. Päänvaivaa tuottaa sekä iskun täsmällisyys että voimakkuus. Tänä kesänä täytyy harjoittaa jalkoja paremmaksi, etenkin nyt kun isä osti settiinsä toisen pedalin. \m/ Tuplabassotus lienee paljon vaikeampaa. Kokemuksesta tiedän, että yli kolmen iskun sarjat on vaikeita saada tasarytmisiksi. Hymyilee
Namine

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #91 : 08.Helmikuu 2009, 11:00 »

...jalkani väsyy bassorummun paukuttamisesta jostain kumman syystä...

Bassoosuudet tosiaan tuottaa rumpujen soitossa eniten päänvaivaa :D Itse soitin ties kuinka kauan heel-down periaatteella, kunnes totesin, että kyllä se on minulle helpompi soittaa heel-up tekniikalla. Olen alle 160-senttinen joten pitää käyttää voimaa aika paljon, ääni lähtee paremmin ja isku on tarkempi, kun on kantapää ylhäällä. Voisi luulla, että väsyy helpommin, mutta en ole tällaista huomannut. Rentona pitäisi vaan olla tarpeen mukaan. Lukuisten tekniikkaharjoitusten ja pohdinnan jälkeen olen tyytynyt soittamaan kantapää ylhäällä ja ns. polkemaan bassorumpua. Palautetta on tullut hyvästä otteesta rumpuihin ja soitonvoimakkuus on kuulemma oikein rock :D Kannatti siis.

Ranteet on toinen juttu, mihin tosiaan kannattaa kiinnittää huomiota, kädet tuppaa vielä väsymään tuntien soittosessioiden jälkeen, jos ei keskity ranteen liikkeeseen...
Siniset liekit
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #92 : 03.Maaliskuu 2009, 16:47 »

Pakko nyt tännekin hehkuttaa. Olen kuluneen kuukauden aikana perehtynyt thrash-metalliin, ja nimenomaan moderniin sellaiseen. Kreatorin ja Mokoman biisejä siis on tullut opeteltua. On todella mahtavaa huomata, kuinka kuukaudessa pystyn uuden tyylisuunnan (ja mikä tärkeämpää, paljon entistä intensiivisemmän harjoittelun) kautta saamaan lopultakin jotakin järkeä ja rytmiä soittamiseeni. Hyvää minusta ei ole vieläkään tullut eikä lähiaikoina tulossakaan, mutta kehitys on mielestäni huimaavaa.

Work hard, play loud.
Myste

Asuinpaikka: Lahti
« Vastaus #93 : 13.Huhtikuu 2009, 13:44 »

^ Kreator modernia thrashiä    Nojjoo. Tsemppiä kuitenkin treenaukseen!
Ja niin, tuleehan sitä itsekin rämpyteltyä kitaraa.... Tosin se on nykyään jäänyt valitettavan vähiin. Aika ei meinaa riittää. Työ haittaa harrastuksia.

Asuinpaikka: Kolmas kivi Auringosta, kolmesataa virstaa Kuusta koilliseen
« Vastaus #94 : 24.Maaliskuu 2010, 17:26 »

Liityin hiljattain rumpaliksi uuteen yhtyeeseen, joka soittaa itse sävellettyä soundtrack-rock-metallia. :)

Kävi myös erikoinen sattuma. Vietin joululoman isän luona (missä on akustinen rumpusetti) ja palailin helsinkiläiseen kerrostaloluukkuuni. Harmittelin, kun kerrostalossa ei voi soittaa rumpuja.
            Kuinka ollakaan kun palasin kämpälle, oli 8 hengelle yhteinen olohuone tyhjennetty lähes kokonaan! Sohvia, pöytiä, tuoleja, televisio... mutta keskellä huonetta jökötti kasattu sähkörumpusetti! Sitten selvisi, että naapuri oli kasannut sen, jotta hän voisi ottaa kuvan siitä nettiin myyntikuvaksi. Ostaja oli jo, mutta onneksi hän peruutti kaupat. Sain sitten ostettua setin juuri sopivaan (edulliseen) hintaan elämäni ensimmäisen oman rumpusetin! :)   Vielä voisi kehittää parempaa äänieristystä lattiaa vasten, sillä naputus kuuluu lattian läpi. Muuten sinänsä tämä on hiljaisempi kuin vaikkapa piano, joka löytyy samasta kerroksesta. :)

Tapahtuman todennäköisyyttä jos yrittää arvioida, niin pää hajoaa. Oli myös aika epätodellinen kokemus löytää setti melkein tyhjässä olohuoneessa.

Sähkörummut on kivat, kun niiden soittoa voi nauhoittaa, ääntä säätää ja äänen voimakkuutta rajoittaa nappia painamalla, toisin kuin akustisia. Tuntuma ei vain ole lähellekään yhtä hyvä varsinkaan kumitomeilla kuin mitä kokee akustisella setillä.
MaKo

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #95 : 24.Maaliskuu 2010, 17:36 »

Kävi myös erikoinen sattuma. ... keskellä huonetta jökötti kasattu sähkörumpusetti! ... Sain sitten ostettua setin juuri sopivaan (edulliseen) hintaan elämäni ensimmäisen oman rumpusetin! :)

Vau! Mulla on joskus ollut mielessä, että alkaisin opetella rumpujen soittoa ja siinä hommassa haluaisin ehdottomasti nimenomaan sähkörummut, koska:

Lainaus

Aivan! Itse aikoinaan tykästyin yhdistelmään sähkökitara+digitaalinauhuri, koska niillä voi treenata kerrostalo-olosuhteissa ja soitannan ja treenattavat pohjat voi nauhoittaa.

Soittaminen ilman nauhuria on kuin piirtäminen ilman paperia :)

Jehudiel

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #96 : 24.Maaliskuu 2010, 17:54 »

Kyllähän sitä nykyään tulee soitettua saksofonia viikoittain Raaseporin musiikkiopistossa, aloitettiin viime syksynä ja samalla aloitettiin musiikin teorian opinnot. Ihan mukavaa hommaa, saksofoni on paljon persoonallisempi soitin kuin kitara, jota soittamaan haluavat nykyään jokainen. Sitä paitsi kun osaa yhtä saksofonia soittaa, osaa soittaa kaikkia muitakin, eli alton opiskelun kautta osaa soittaa tenorisaksofonia, jne... aika porno soitin tuo saksofoni.

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Aemilia

Asuinpaikka: hml
« Vastaus #97 : 06.Toukokuu 2010, 11:19 »

Heii

En ilmeisesti olekaan vastannut tähän. Soitan pianoa, ja poikkihuilua, ja laulanutkin olen ohjauksessa pari vuotta, mutta hetki sitten ostin pienen kauniin akustisen kitaran. Ayayay, sormenpäihin sattuu vähän, mutta soitin on ihan loistava.

Raportoin huikeasta edistymisestä: Olen opetellut Interneteistä kolme sointua  Cool Vielä kun voisin perustaa orkesterin itseni kanssa. Tai kaipa sitä varten tarvitaan vain kunnollinen miksausohjelma.

A good many dramatic situations begin with screaming.

Asuinpaikka: Kolmas kivi Auringosta, kolmesataa virstaa Kuusta koilliseen
« Vastaus #98 : 06.Toukokuu 2010, 19:30 »

...Vielä kun voisin perustaa orkesterin itseni kanssa. Tai kaipa sitä varten tarvitaan vain kunnollinen miksausohjelma.
Kysy kavereita jammaamaan mukaan. Kitaroita ainakin löytynee.
Aemilia

Asuinpaikka: hml
« Vastaus #99 : 07.Toukokuu 2010, 01:10 »

No olen sitä tehnytkin, ja yhteissoitto on parhautta kunhan alkaa kerran sujua, mutta alan jo muodostaa instrumenttieni kanssa jännän kokoonpanon ihan omin päinkin.

A good many dramatic situations begin with screaming.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6   Siirry ylös