24.Huhtikuu 2014, 19:36 *

Sivuja: 1 ... 4 5 [6]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Soitatko jotain instrumenttia?  (Luettu 16585 kertaa)
Audra

Asuinpaikka: Kiiminki
« Vastaus #100 : 14.Kesäkuu 2010, 00:05 »

Soitan ja montakin, jos vain saan sellaisia käpäliini. Pääinstrumenttini on piano ja suu, sillä laulan ja pianoin mitä runsaimmin, tai no, mitä runsaimmin ainakin siihen verrattuna, miten paljon harrastan muiden instrumenttien kiduttamista. Tahtoisin soittaa yhtä sun toista soitinta kitarasta thereminiin ja huuliharpusta kanteleeseen ja vielä jonakin kauniina päivänä soitankin, jahka saan jostakin varallisuutta sen verran että voin moisia hankkia.

Tällä hetkellä tyydyn kuitenkin okariinailemaan, pianoimaan, huiluilemaan ja soittamaan suuta. Kavereiden kanssa olen jamitellut joskus rumpusetin kanssa syntikan seurassa, mutta siinä olen toistaiseksi hyvin surkea. Tai sitten se johtui siitä, että muut tunsivat soitettavat biisit ja minä en. Mutta joka tapauksessa, pyrin multi-instrumentalismiin ja toivottavasti pääsen joskus paremmin tavoitteeseeni sen saralla (eli siihen että osaan soittaa kaikkia instrumentteja joita tahdon, ja niitäpä on muuten aika hiivatisti).

Hmh. Olen käynyt pianotunneilla ehkä kolme vuotta, mutten ole käynyt moisilla pariin vuoteen. Muita instrumentteja en ole harjoittanut kenenkään ohjauksessa, mutta tulen ihan hyvin toimeen ilman opetustakin, kunhan saan käpäliini oivaa lähdekirjallisuutta ja esimerkkejä, joista voi riipiä inspistä improvisointiin. Näin minä pianoilunkin aloitin, nimittäin omikseni vanhaakin vanhemmilla sähköuruilla. Nykyään minulla on uudemmat ja paremmat semmoiset, joskin nekin ovat seitkytluvun puolileikki-Yamahat, jotka vaihdoin vanhaan keittiönpöytään ja todennäköisesti se oli aika tasapuolinen vaihto. Hoh.

Ehkä ollaan vähän indie.
Urelen
Kokelas

« Vastaus #101 : 10.Heinäkuu 2010, 09:48 »

Vastaanpa tänne :)

Tällä hetkellä soitan ihan vakavissani viulua (tullut soiteltua sellaiset 12-vuotta) ja ehkä jopa ammatiksi haaveilen orkesterimuusikkouraa jos ei oma elokuvasäveltäjä-haave toteudu.

Soitan myös pianoa, en tosin käy tunneilla, mutta isä on opettanut muutaman vuoden ja vapaasäestys sujuu kuin vettä vaan (soitellut siis pianoakin hmm... ihan 5-vuotiaasta asti).

Sitten kaikki bändisoittimet hoituu paitsi kitara, jota en jostain syystä jaksa opetella.

Sitten on oma erikoisuuteni saha, jolla soittelen silloin tällöin. On tullut sävellettyä myös kappale sahalle ja jousikvartetolle ja toivon että ensi syksynä se saisi ensiesityksensä.
MistwoodSage

Asuinpaikka: Kolmas kivi Auringosta, kolmesataa virstaa Kuusta koilliseen
« Vastaus #102 : 11.Heinäkuu 2010, 18:19 »

...On tullut sävellettyä myös kappale sahalle ja jousikvartetolle ja toivon että ensi syksynä se saisi ensiesityksensä.
Muista upata mahdollinen tallenne nettiin!
Tojutu
Noviisi

« Vastaus #103 : 28.Heinäkuu 2010, 15:29 »

Juu, soittelenhan minä, kitaraa nimittäin. Olen soittanut noin 20-vuotta, 80-luvun lopulta asti. Muistan erittäin hyvin kun istuskeltiin eräs kesä kaverini kanssa hänen parvekkeella ja hän toi sinne mukanaan akustisenkitaran ja alkoi soittaa sillä muistaaksen Metallican "Call of the Cthulhua". No, minä olin tietenkin aivan ällikällä lyöty, ajattelin silloin ( naivisti ja soittimista ja kitaroita tuntemattomana ) kaveriani maailman parhaaksi kitaristiksi ja muutenkin ihmettelin, että miten hän osaa soittaa niin hyvin. Eli yksinkertaisesti sanaottuna "soittokärpänen" puri minua pahemman kerran. Todellakin.

Seuraavat vuodet sen jälkeen se oli menoa: ostin käytetyn aksutisenkitaran toiselta kaverilta joka myös soitteli kitaraa. Lisäksi hänellä oli aikasta kattava valikoima 80-luvun "tiluttelijoiden" ja muiden hyvien kitaristien vinyylejä; Yngwie Malmsteenia, Joe Satriania, Steve Vaita, Jimi Hendrixia jne. Samoihin aikoihin ( käsittääkseni ) keksittiin tabulatuurit ja niitä tuli lainailtua seuraavat viitisen vuotta kirjastoista. Samoin kaikkea kitarapainotteista musiikkia. Ja sitten kaikki kitaraintoilu johti tietenkin ensimmäiseen bändiin joka me laitoimme pystyyn. Sitä iloa kesti pienen hetken ennen kuin tiemme erkanivat. Mutta, ennen sitä me teimme myös jotain alkeellisia nauhoituksia mitäkä (onnekseni ) ovat kadonneet jonnekin.

Tuon ensimmäisen bändikokeiluni jälkeen olen soittanut useissa muissa bändeissä ja soitto on mennyt viime vuosina aina vain enemmän progressiivisen - ja jazz-musiikin suuntaan.

Että, sellaista, mukava aihehan tämä on  :)

Lisäys: tässä on muuten linkki yhteen tekemästäni kappaleesta jos jotain kiinnostaa: http://www.mikseri.net/artists/tojutusbombmind.128630.php

Toivottavasti piditte tästä! :)
« Viimeksi muokattu: 28.Heinäkuu 2010, 16:29 kirjoittanut Tojutu » tallennettu
Pekka H
Fan-Manga

« Vastaus #104 : 05.Helmikuu 2011, 11:39 »

Yritän soittaa bassoa (Fender & Schecter).
Cesare
Noviisi

« Vastaus #105 : 20.Heinäkuu 2011, 00:03 »

Urelen, saha kuulostaa kyllä mahtavalta! Olisipa kyllä hienoa joskus kuulla/nähdä sahan soittelua.

Mie olen ränkytellyt kitaraa kohta 8 vuotta, mutta olen kauhean laiska harjoittelemaan ja jos joku tabi ei aukea, työnnän vaan kitaran kaappiin ja unohdan koko soittamisen pitkäksi aikaa. Minulle kaikki pitäisi olla aina vaan niin helppoa ja yksinkertaista, joten jos en osaa, en jaksa yrittää. Olen yrittänyt piiskata itseäni kiinnostumaan kitarasta enempää, ehkä vielä joskus?

Bassoa ja rumpujakin osaan soitella sen verran, että jos rumpali ei jaksa raahautua bändiharjoituksiin, emme jää ilman rumpuja:) Rummut on se soitin, jota olen aina halunnut soittaa, mutta kun meillä ei ole rumpuja, se on sitten jäänyt. Kitaroita meiltä löytyy, hmm, 5! Väkisinkin sitä on jotain oppinut.

Tykkään eniten kompata, en sooloilla. Olen parempi hahmottamaan sointukulkuja ja rytmejä kuin sooloskaaloja, ja onhan komppaaminen helpompaa. En halua tavoitella valokiilaa, joka sooloilijaan väistämättä osuu. Kaikista mukavinta soittopuuhaa on komppailla kitaraa leirinuotiolla ja laulaa.
demonqueen

Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #106 : 24.Marraskuu 2011, 17:11 »

Mä soitin harmonikkaa ~10 vuotta ihan soittotunneilla käyden... ilmeisesti alotin soittamaan sitä koska mun veli soitti kyseistä soitinta ja lopetin koska kiinnostus lopahti... sit aloin joskus 7v. opettelemaan pianon soittoa kotona ku porukat osti meille pianon... ja pari vuotta sitten aloin soittamaan kitaraa...

Jonku verran osaan soittaa bassoa ja rumpuja mut vaan koulu tasolla xD ja sit tietty laulu on kulkenu aina käsikädessä kaiken muun musiiikin kanssa...

Tällä hetkellä löytyy kotoota kaks klassista kitaraa, teräskielinen, ja sähkö (tosin vahvistin ilmeisesti hajalla) noista yks klassinen on mun, yks on mun isän ja teräskielinen ja sähkö kuuluu isoveljelle. Sit löytyy sähköset koskettimet ja erittäin epävireinen piano (viritetty viimeks ~99) ja kaks harmonikkaa jotka on suunnitteilla vaihtaa yhteen isompaan soittimeen...

Joku nätti päivä haluisin oppia soittamaan rumpuja kunnolla... =)
Farelial

Asuinpaikka: Parkano... Niin surullista kuin se onkin
« Vastaus #107 : 28.Marraskuu 2011, 21:41 »

Klarinettiin olen valitettavasti tuhlannut 6 vuotta elämästäni. Tylsä ja mitäänsanomaton soitin. En pidä, ei innosta enää ollenkaan!

Pianoa osaan soittaa häviävän vähän, sitä enemmän kitaraa. Kitara olisi mukavat kyllä osata (:

Live fast, die last.

Love it, or die.
Karajishi
Noviisi

« Vastaus #108 : 03.Marraskuu 2012, 22:07 »

Kerrankin sain aiheen vastata tämänkaltaiseen viestiin :D Eli pianoa soittelen, vaikkakaan en kovinkaan hyvin, se myönnettäköön… Mutta en ainakaan näillä näkymin ole aikeissa lopettaa, eli saas nähdä mitä tästä kehkeytyy.

Olen soittanut pianoa niin kauan kuin muistan, mutta alussa se oli vähän sitä yksikseen soittelua, ennen kun aloitin tunneilla käymisen. Soittelen ihan lähinnä itseäni varten, enkä musiikilta sen kummempaa odottele. Kärsin jonkin sortin esiintymiskammosta, eli esiintymisestä en luonnollisestikaan pidä, vaikka opettaja pakottaakin soittajaisiin pari kertaa vuodessa…

''My dreams are there where my heart belongs..''
Kirjaneito
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #109 : 17.Tammikuu 2013, 20:51 »

Soitan kymmenettä vuotta selloa. Alun perin minusta piti tulla huilisti, mutta musiikkiopistolta ei auennut paikkoja kyseiseen instrumenttiin. Lopulta sitten yksi sellopaikka vapautui ja mitään siitä tietämättömänä eskarilaisena sanoin vaan "joo".

En kyllä ole katunut, musiikkiopistolta ja nyt myöhemmin konservatorilta olen saanut ystäviä ja musikaalisuuteni ja sävelkorvani on paratunut. Ja mikä voisi olla ihanampaa kun yhteinen teiniangsti pitkän päivän jälkeen ennen pitkäpiimäistä teoria- tai soittotuntia kun ei ole harjoitellut? Tai onnistuneen konsertin jälkeinen tunne kun seisot lavalla ja kumarrat?  Hymyilee En ole lopettamassa vielä, en todellakaan!
« Viimeksi muokattu: 21.Helmikuu 2013, 15:35 kirjoittanut Kirjaneito » tallennettu

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
- Cassandra Clare: Clockwork angel
krakken

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #110 : 21.Helmikuu 2013, 00:28 »

Tänään hieman harmittelin kuinka klassisen kitaran soitto on jäänyt viime vuosina olemattomalle tasolle. Kymmenisen vuotta kuitenkin tuli opistossa vietettyä ja päättötason tutkinto suoritettua. Sähkökitara on jollain tavalla helpompi kouraista syliin, mahdollisesti sen karusta luonteesta johtuen.
Dreamfly
Kokelas

« Vastaus #111 : 21.Helmikuu 2013, 15:33 »

Pianoa olen soittanut kymmenen vuotiaasta lähtien. Innostus pianonsoittoon lähti ihan itsestäni, kun näin kaverini soittavan hyvin - halusin itsekin oppia soittamaan. Vaikka välillä se meni pakkopullan puolelle jälkeenpäin ajateltuna oli hyvä ,että kävin niillä pianotunneilla:D Siis käyn vieläkin pianotunneilla mutta en enää soita klassista:) Kitaraa olen alkanut nyt viime vuosina soittelemaan ja laulamista harrastan muuten vaan.  Hymyilee
Jucara

Asuinpaikka: Kauhajoki
« Vastaus #112 : 28.Helmikuu 2013, 11:30 »

Itse olen soittanut poikkihuilua kohta 5 vuotta, tasoja oon suorittanu 2/3. Musiikin teoriasta olis enää pari kuukautta loppu kokeeseen, mutta epäilen etten pääse siitä läpi. On sitä pianoaki tullu soitettua joskus pienempänä, mutta lopetin sen jo monta vuotta sitte. Laulutunneillaki oon tässä vuoden käyny ja pakko myöntää, että olen tykännyt oikein kovasti.  Hymyilee
Pikku Nälkä
Kokelas

« Vastaus #113 : 28.Helmikuu 2013, 15:39 »

Klarinettia olen soittanut kohta 9 vuotta ja suhtautumiseni kyseiseen soittimeen on erittäin vaihtelevaa. Välillä ei ole olemassa mitään ihanampaa kuin oma rakas soitin, mutta useimmiten vain mulkoilen nurkassa odottavaa pilliä ja pakottamalla pakotan itseni soittamaan. 3/3 suoritettu, kuten myös teorian 3/3 ja YMT, eli joku perustason todistus tms löytyy. D-tutkintoa yrittävät nyt tuputtaa, mutta en jaksaisi harjoitella tarpeeksi.
Enemmän tykkään orkesterissa soittamisesta ja kuulun sinfoniseen puhallinorkesteriin ja kouluni orkesteriin. Silloin esiintyminenkin on yhteisöllisempää ja kaikin puolin mukavaa.

Käyn myös vapaasäestystunneilla ja hallitsen kunkin bändisoittimen alkeet. Eniten tykkään kitaran rämpyttämisestä, mutta viime aikoina sekin on jäänyt vähän vähemmälle. Käyn myös laulutunneilla, kuorossa ja olen perustanut kavereiden kanssa lauluyhtyeen.
Celestine

Asuinpaikka: jossain Synkmetsän syöverissä
« Vastaus #114 : 03.Huhtikuu 2013, 21:29 »

Niiin, tässähän puhutaan soittimista, eli suun soittamista ei kai lasketa Okei, tosi hauskaa.

Mutta vakavasti puhuten, olen ränkyttänyt pianoparkaamme kuusivuotiaasta asti. Seitsemänvuotiaana aloitin pianotunnit ja lopetin seuraavana keväänä. Pianoa pimpotin silloin, kun teki mieli, mutta kun ei ollut oppinut kuin perusnuotit eikä tiennyt niidenkään paikkoja viivastolla, oli vähän vaikeaa.

Kun sointujen ihmeellinen maailma aukeni musiikinopettajan avustuksella aloin taas rakastaa soittoa. Nykyään soitan pianosta vaan sointuja, mitä nyt otan joskus äänen nuotista. Laulaminen on itselle se rakkaampi juttu. Kuorossa lauloin 7-9-vuotiaana, kunnes se lopetettiin kävijämäärän vähyyden vuoksi. Sen jälkeen olen laulanut yksin ja koulun musiikintunneilla. Kaikkien mielestä ääneni on kaunis, ja ehkä vuosien saatossa olen siitä itsekin oppinut pitämään.

Elämä on kuin greippi. (Douglas Adams)
The Big Bad Wolf

Asuinpaikka: Muuan pieni porokylä
« Vastaus #115 : 05.Huhtikuu 2013, 15:28 »

"Soitin" kitaraa kymmenvuotiaana. Koska opettelin itse, "soittaminen" on ehkä hiiiiiukkasen väärä termi...  Iskee silmää Eräänä kauniina kesäpäivänä onnistuin näppäilemään Petteri Punakuonon ulkoa, ja siihen musikaalinen lahjakkuuteni suunnilleen tiivistyykin. Heh. Pitäisi kai vielä joskus opetella edes perussoinnut... Ettei musikaalinen suku katso vainoten mustaa lammastaan. Lapsena osasin laulaa, murkkuikä vei tämänkin ilon. Julma maailma.

I'm the king of the great escape / You're not gonna watch me checkin' out of this place / You're not gonna lose me / 'Cause the passion and the pain / Are gonna keep us alive someday / Someday
Valjus

Asuinpaikka: Pori
« Vastaus #116 : 17.Huhtikuu 2013, 08:36 »

No tuli kolme vuotta sitten ostettua sähköakustinen kitara, jota olen soitellut sitten silloin tällöin. Kaikki perussoinnut hanskassa, mutta barre soinnut eivät soinnu. Muutaman kappaleen osaan soittaa nipin napin. Viimeksi jouluna tuli harjoiteltua ihan päivittäin soittoa mutta menetin innostuksen taas kun tuli barret vastaan. Pitäis kai se kitara napata taas sieltä nurkasta ja vaan treenata  Epävarma
la_pirata

Asuinpaikka: Pohjois-Karjala
« Vastaus #117 : 07.Heinäkuu 2013, 21:07 »

Harmonikkaa olen soittanut kolmosluokalta asti enemmän tai vähän aktiivisesti. :D Opettajani ei oikein tykännyt siitä, että vedin perinteisetkin kappaleet väkisin jazziksi (joululauluissa tämä tosin toimi hyvin). Anyway - kävin silti oppitunneilla siihen asti, kunnes kansalaisopiston maksut nousivat turhan korkeiksi. Siitä lähtien olen ns. jatkanut opiskelua itse, ja tämä johtikin varmaan siihen, että Metsäkukkien sijasta soittelenkin nykyään pääasiassa Finntrollia ym. :)

Kouluaikoina tuli opeteltua soittamaan myös pianoa, bassoa ja rumpuja. Näitä soittimia ei kuitenkaan kotoa löydy, joten harjoitus on jäänyt pahasti retuperälle. Sähköbasson ajattelin ostaa lähiaikoina ja muistutella vähän taitoa takaisin mieleen. :)

Battle for Asgard,
battle for glory,
at the end of the world,
they march for Odin.
Galadriel

Asuinpaikka: Pieni porokylä pohjoisessa
« Vastaus #118 : 23.Heinäkuu 2013, 16:39 »

Olen soittanut alttoviulua neljä vuotta, ja viides lähtee nyt käyntiin - EHKÄ. Motivaatio-ongelma on aika iso, tällä hetkellä ainoa motivoiva asia on 2/3 tutkinto jonka suorittaisin syksyllä. Saa nähdä... Taitaa kyllä huippuviulistin ura tyssätä tähän :P

Pianoa olen soittanut niin kauan kuin muistan, ''virallisesti'' se alkoi siinä 5-vuotiaana, kun äiti alkoi opettaa perussointuja. Kävin kaupunkini musiikkikoulussa kuusi vuotta, kunnes en jaksanut enää. Sama ongelma kuin tällä hetkellä alttoviulussa - motivaatio. Soitan kuitenkin nykyään aina kuin huvittaa, koska hyvä piano löytyy kotoa.

Olen aina haaveillut laulamisesta. En kuitenkaan viitsisi sitä aloittaa, kun en koe olevani tarpeeksi hyvä. Tällä hetkellä riittää koulun musiikkitunnit ja niillä laulaminen!

Radoxeald Lectunium
***

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #119 : 24.Heinäkuu 2013, 21:10 »

En ole koskaan pitänyt itseäni musikaalisena: pidän melodioista, mutta en ole uskonut osaavani niitä itse tuottaa. Tykkään laulaa, mutta olen rehellisesti sanottuna huono laulaja. Olen aina haaveillut pianon soittamisesta koska kosketinsoittimet on hevibändeissä niin cool, mutta siihen ei oikeastaan ole varaa saati tuskin taitojakaan. Vaikka joskus voisin ostaa sellaisen minikiipparin, jolla opettelisin soittamaan I of Crimson Bloodin...

Sitten mainoinkin varmaan kesäsuunnitelmien topissa, että aloin opettelemaan huuliharpun soittamista kesäprojektina. Ostin C-soinnun bluesharpun, muodollisena koulutuksena katsoin youtubesta viisiminuuttisen alkeisvideon teknisestä äänen tuottamisesta, minkä jälkeen opettelin lukemaan tablatuureja, ja loppu onkin ollut harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua...

Harjoittelu alkaa tuottaa hedelmää. Nyt voin iloisesti sanoa osaavani soittaa huuliharppua. Ainakin joten kuten. Joskus tulevaisuudessa investoin varmaan isompaan soittimeen, jolta irtoavat kromaattiset soinnut (sen verran mitä teknisestä musiikista ymmärrän), mutta näillä näkymin blues-harppu on hyvä.

En oikeestaan muista, miksi sain päähäni aloittaa soittamisen. Jostain jutunheitosta feissarikaverin kanssa taisi lähteä, mutta nykyään en oikeestaan muuta haluakaan tehdä kuin soitella silloin tällöin hevipelimanniviisuja.
Osittain varmaan koska huuliharppu on vielä melko yksinkertainen soitin, että sen oppii nopeasti, sitä on hyvä kuljettaa mukana ja sillä on helppo lirautella melodioita tietyissä asteikoissa. Lisäksi siinä on niin mukava soundi; sellainen Ennio Morricone-henkisen kuulas ja tunnelmallinen, mutta myös slaavilaisen melankolinen. Ja paitsi että Nuuskamuikkunen on lapsuuden legendaa, niin huuliharpulle taipuvat yllättäen mehevästi yllättävänkin erilaiset kappaleet.

Sivuja: 1 ... 4 5 [6]   Siirry ylös