24.Heinäkuu 2014, 19:57 *

Sivuja: 1 2 [3] 4 5   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: H. P. Lovecraft  (Luettu 13862 kertaa)

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #40 : 31.Maaliskuu 2009, 20:14 »

Tällä hetkellä minulla on lainassa 90-luvun lopulla julkaistu Temppeli, Nimetön kaupunki ja muita kertomuksia, johon on kerätty kahden vanhemman novellikokoelman sisältö.

Sain kirjan tänään loppuun. Tarinoista eniten yllätti Iranonin etsintä, joka poikkesi kokoelman muusta sisällöstä. Se oli puhdas fantasianovelli ilman kauhuvaikutteita. Seregil mainitsi tämän kauniin kertomuksen aiemmin ketjussa. Iranonin ohella teoksen huippukohtia olivat Väri avaruudesta, Vainooja pimeydestä ja Hän, joka tuli käymään.

Pienoisromaani Hulluuden vuorilla teki myös vaikutuksen, vaikka Aikakoneen arviossa sitä moititaan tarinan venyttämisestä. Seuraavaksi aion lukea Lovecraftilta Charles Dexter Wardin tapauksen.
Myste

Asuinpaikka: Lahti
« Vastaus #41 : 09.Huhtikuu 2009, 21:10 »

Ah... Lovecraft tuo kauhukirjallisuuden isoisä. Yksi todellisista suosikeistani. Olen lukenut kaikki suomennetut teokset, mutta hyllyyn asti ei ole eksynyt kuin muutama - ihan vain siitä syystä että niitä on aivan tolkuttoman vaikea saada mistään käsiinsä. Tämä onneksi tulee muuttumaan uusintapainosten myötä, josta iso hatunnosto Jalavalle. Viimeinkin tajusivat tehdä kulttuuriteon jota monet ovat pyytäneet, jopa anelleet.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #42 : 05.Toukokuu 2009, 16:28 »

Ostin itselleni The Ancient Track: The Complete Poetical Works of H. P. Lovecraft -runokokoelman. Olen lukenut tämän runokokoelman jo aikaisemmin, mutta nyt päätin vihdoinkin hankkia sen itselleni.

Minusta S. T. Joshi on tehnyt erinomaista työtä, kun hän on kerännyt kaikki mahdolliset Lovecraftin runot ja julkaissut ne yhtenä kokoelmateoksena. Myös Night Shade Books ansaitsee kiitokset, koska he ovat julkaisseet tämän runokokoelman vuonna 2001.

Pidän eniten Lovecraftin kauhu- ja fantasiarunoista, mutta en voi haukkua muitakaan runoja, koska ne ovat kielellisesti korkeatasoisia. Tässä kokoelmassa on mm. "Fungi from Yuggoth", joka on minusta harvinaisen onnistunut runo.
Silvien

Asuinpaikka: Angar Olindri
« Vastaus #43 : 11.Toukokuu 2009, 00:15 »

Lainaus käyttäjältä: Jussi

Hulluuden vuorilla on kyllä tarinan venyttämistä, vaikkakin tässä tapauksessa hyvän tarinan. Siinä vaiheessa kun kertoja vihjaa viidennen kerran yksityiskohtiin, joita oikeastaan ei haluaisi edes kertoa, lukijalla on oikeus turhautua...

...mutta ratkaisu onnistui kuitenkin yllättämään. Pieni tiivistys, tai ainakin hehkutuksen vähennys, olisi varmaan tehnyt terästä, mutta mene tässä nyt sitten neuvomaan mestaria...!

Hankin jokin aika sitten tuon Necronomiconin nimellä kulkevan kokoelman. Sen kanssa pystyy elämään, jos jättää huomiotta takakanteen kultakirjaimin painetun King-sitaatin. Vein sen töihin taukolukemiseksi. Ristivät lakikirjaksi (koon ja värin mukaan, kai). En ottanut kantaa mutta virnuilin salamyhkäisesti.

Muuten muistelen lukeneeni Lovecraftia joskus teini-iässä ja olin silloin vakaasti sitä mieltä, ettei
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)
nyt niin kauhea juttu ollut että siitä kannattaisi väsätä novelli. Nyt Lovecraftin hiipivä kauhu uppoaa paremmin. The Dreams in the Witch House oli harvinaisen hyytävä tarina. Lovecraftin tieteellinen ja analyyttinen lähestymistapa tekee yliluonnollisesta vieläkin pelottavampaa.

Kevennykseksi on kyllä pakko mainita tämä. Sanat eivät riitä kertomaan. Hankin tuolta aika hienon kuunnelmaversion The Dunwich Horrorista, Miskatonic University -T-paidan (joka olisi tavattoman paljon enemmän cool jos joku tajuaisi viittauksen) ja soundtrackin musikaalista Shoggoth on the Roof. Maailmassa on selkeästi ihmisiä joilla on liian vähän tekemistä, ja hyvä niin. A.k.:n kieroonkasvaneeseen huumorintajuun tuo uppoaa totaalisesti.

Nyt kun kello on sopivasti yli puolenyön, rupean lukemaan Shadow Over Innsmouthia.
Hyppymiina
Noviisi

« Vastaus #44 : 21.Kesäkuu 2009, 15:13 »

Lähikirjastossa oli yllättäen melko paljonkin Lovecrafteja, joten niitä olen tässä viimeisen kuukauden aikana lähes ainoastaan lukenut.

Ainoa kauhukirjailija joka on onnistunut minua pelottamaan. Toisaalta taas fantasiakirjailijana aivan käsittämätöntä koska mies ei noudattanut Tolkienin kaavoja (eipä olisi ollut mahdollistakaan, kun kirjoitteli teoksiaan 20 vuotta ennen kuin Tolkien sai omansa edes kunnolla julkaistua)

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #45 : 21.Kesäkuu 2009, 23:16 »

Ainoa kauhukirjailija joka on onnistunut minua pelottamaan.

Lovecraftin tarinat pystyvät tosiaan pelottelemaan lukijoita tehokkaammin kuin monien muiden kauhukirjailijoiden tarinat. Lovecraftin teho perustuu siihen, että hän ei paljasta lukijalle kaikkea heti tarinan alussa, vaan kasvattaa kauhua vähitellen (esim. The Shadow Over Innsmouth -tarinassa kauhua ja outoutta lisätään vähitellen).

Minusta Lovecraftia ja Tolkienia ei voi verrata toisiinsa. Lovecraftin ja muiden pulp-kirjailijoiden fantasia on täysin erilaista kuin eeppinen fantasia. Lovecraftin fantasia on miellyttävän mielikuvituksellista. Lisäksi hän on osannut kirjoittaa koskettavia tarinoita. Esim. The Quest of Iranon on koskettavan kaunista ja hyvin kirjoitettua fantasiaa (harvat kirjailijat osaavat kirjoittaa tällaista fantasiaa).
Hyppymiina
Noviisi

« Vastaus #46 : 21.Kesäkuu 2009, 23:30 »

Juu tuon kun luin niin oli aidosti pelottavaa, mikä on kirjan kohdalla ollut minulle tähän asti aivan mahdotonta. Kingiäkään en ole koskaan suorataan pelännyt, vaikka osa kirjoista on ihan muuten hyviä ja luettavia.

Onhan Lovecraftillakin noita muutamia teoksia, jotka ovat melkein ihan puhdasta fantasiaa.

Kyllä minä pyrin enemmän näistä pulp-kirjailijoista itsekkin ottamaan vaikutteita.
Janiii

Asuinpaikka: kuopio
« Vastaus #47 : 02.Heinäkuu 2009, 12:12 »

Itelleni tunnelman luominen lukuhetkeä varten on hyvinkin tärkeää. Kuvitelkaa olevanne itekseen mökillä, alkaa olla jo hämärää, tajuton ukkonen taustalla ja sade, taustalla soi useista kajareista levy, josta kuuluu pelkästään huminaa, kolinaa, voodoo rumpuja ja erilaisia äänimaisemia sitten lukemaan Lovecraftia. Kohtuullisen ravisuttava kokemus. Pääsee omien pelkojen ytimeen kivasti ja onhan se myöskin hyvää itseensä tutustumista. Hukkaan menee, jos kesä helteessä riippukeinussa lueskelee samalla kun siemailee jotain kirkasta drinkkiä,heh.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #48 : 13.Lokakuu 2009, 18:44 »

Tätä linkkiä ei ole vielä mainittu tässä ketjussa, joten mainitsen sen nyt.

Wikisourcesta löytyy Lovecraft-sivu, jonne on koottu Lovecraftin tarinoita. Sieltä voi lukea mm. nämä tarinat: At the Mountains of Madness, The Colour Out of Space, The Haunter of the Dark ja The Shadow Over Innsmouth.
Jasca
Noviisi

« Vastaus #49 : 14.Lokakuu 2009, 07:10 »

Linkki voitu ehkä jo mainita, mutta myös täältä löytyy aika paljon Lovecraftin novelleja.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #50 : 17.Joulukuu 2009, 02:23 »

Lovecraftin koottujen toinen osa Varjo menneisyydestä ja muita kertomuksia ilmestyy ensi keväänä. Jalava on paljastanut sisällön:
Lainaus
Suositun kauhukirjailija H. P. Lovecraftin (1890-1937) koottujen teosten toinen osa. Kokoelma sisältää teoksen Varjo menneisyydestä (Kustannus Oy Jalava 1993), kolme novellia kokoelmasta Nimetön kaupunki (1991) sekä viisi uudelleen suomennettua novellia kirjasta Temppeli (1989). Lovecraftin novelleista on tehty elokuvia ja hänen kulttimaineensa on vankkumaton. Suomeen perustettiin kirjailijan nimikkoseura viime kesänä.

Kiva, että Varjo menneisyydestä on kokonaisuudessaan mukana. En ole itse lukenut tätä vuonna 1993 julkaistua kokoelmaa. Sitä alkaa olla jo vaikea löytää kirjastoista.
Eija
Velho

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #51 : 17.Joulukuu 2009, 20:47 »

Lainaus

Tämä selventääkin paljon. Suomeksi on aiemmin julkaistu noin 50 novellia Lovecraftilta. Kahden ensimmäsen uuden kokoomateoksen sisältö on yhteensä 20 novellia. Viimeiseen jäisi siis n. 30 novellia ja yksi romaani, joka tuntuu epätodelliselta.

Huomasin Jalavan sivuilla tällaisen uutisen:

H.P. Lovecraftin tuotanto julkaistaan uudelleen

Merkittävän amerikkalaisen kauhukirjailijan H. P. Lovecraftin (1890–1937) koko tuotanto julkaistaan uudelleen suomeksi Kustannus Jalavalta. Lovecraftin kootut teokset ilmestyvät kolmessa osassa vuosina 2009–2011.

Lähes kaikki Lovecraftin novellit on julkaistu Suomessa seitsemässä kokoelmassa 1980- ja 1990-luvuilla. Novelleja on julkaistu myös useassa eri antologiassa ja lehdissä. Ensimmäinen kokoelma Temppeli ja muita kertomuksia suomennetaan lleen, ja kaikki vanhat käännökset tarkistetaan.

Lovecraftin suomennettu tuotanto on ollut pitkään loppuunmyyty, ja kirjoista on tullut bibliofiilisiä harvinaisuuksia. Lukijoiden lukuisien toivomusten johdosta kootaan nyt kaikki hänen novellinsa ja ainoa romaani kolmeksi kirjaksi.

Koottujen teosten ensimmäinen osa, joka ilmestyy tänä keväänä, on nimeltään Kuiskaus pimeässä ja muita kertomuksia. Siihen sisältyy vuonna 1989 ilmestynyt kokoelma Kuiskaus pimeässä sekä neljä novellia eri antologioista. Esipuheet kirjoittaa Lovecraft-asiantuntija Markku Sadelehto. Kokoelmat kustantaa Kustannus Jalava, joka on myös alun perin julkaissut Lovecraftin tuotannon.

Tekstissä siis luvataan, että kirjailijan koko tuotanto julkaistaan nyt suomeksi, mikä olisi hienoa. Viimeinen lause on kyllä virheellinen, sillä Vaeltaja unien portilla kuuluu Tampereen science fiction -seuran Portti-kirjoihin. August Derlethin viimeistelemää romaania Kauhun kynnys ei ilmeisesti olla julkaisemassa uudestaan, tämän kustansi WSOY.

Taitaa jäädä kokoomateosten ulkopuolelle kaikki novellit, jotka eivät ole alunperin Jalavan julkaisemia eli Vaeltaja unien portilla kokoelman novellit sekä pari yksittäistä novellia. Eipä taida viimeiseen kokoelmaan mahtua myöskään kaikkein harvinaisimman (mutta ei parhaan) Jalavan aikaisemmin julkaiseman Alkemisti ja muita kertomuksia sisältö sillä yksistään siinä on jo 13 novellia.

Puhumattakaan lupauksesta, että koko Lovecraftin tuotanto julkaistaisi suomeksi Hämmästynyt. Montakohan novellia Lovecraft on kirjoittanut?

Keeper
Velho

« Vastaus #52 : 17.Joulukuu 2009, 21:29 »

Jos mukaan lasketaan muiden kirjailijoiden kanssa yhdessä kirjoitetut tarinat, mutta poisluetaan HPL:n runot, niin käsittääkseni jotain 110 kappaletta.

edit: Lovecraftin omia tarinoita on tämän painoksen (jonka pitäisi olla kaikenkattava) mukaan 72 kappaletta.
« Viimeksi muokattu: 17.Joulukuu 2009, 21:41 kirjoittanut Keeper » tallennettu

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #53 : 17.Joulukuu 2009, 22:07 »

Montakohan novellia Lovecraft on kirjoittanut?

Wikipediasta löytyy hyvä lista Lovecraftin tuotannosta. Tämä lista on otettu S. T. Joshin ja David E. Schultzin An H.P. Lovecraft Encyclopedia -kirjasta.
tnjrp
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #54 : 21.Joulukuu 2009, 08:49 »

Niin, vaikka "tuotanto" nyt onkin vähän epämääräinen termi, niin ei noita omalla nimellä julkaistuja kaunokirjallisia teoksia HPL:llä niin hirveän paljon ole, vaikka runotkin laskettaisiin.

Jos kaikki Lovecraftin kirjeet luvattaisiin julkaista suomeksi, niin sitä sopisi jo kättelyssä pitää p:n puhumisena Näyttää kieltä

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #55 : 05.Toukokuu 2010, 00:34 »

Ketjun alkupuolella oli keskustelua Lovecraftin pienoisromaanista Tuntematon Kadath (engl. The Dream-Quest of Unknown Kadath). Mielipiteet vaihtelivat: toiset tykkäsivät, toiset eivät. Luin juuri kokoelman Vaeltaja unien portilla, joka sisältää suomennoksen. Minä kuulun fantasiatarinasta pitäneisiin. Lainaus Louhikäärmeen viestistä:

Olen Lovecraft-fani, kuten joistakin aiemmista viesteistäni voi kenties päätellä. Oma lempparini kirjailijan tuotoksista on hieman "epälovecraftmainen" The Dream Quest of Unknown Kadath. Se on tyyliltään lähempänä (outoa) fantasiaa kuin kauhua ja päähenkilö on yllättävän aktiivinen ja optimistinen toimija. Tapahtumapaikkana toimiva unimaailma asukkeineen on eräs kiehtovimpia miljöitä mihin olen törmännyt. Lovecraft loihtii proosallaan tiiviin ja mukaansa tempaavan, suorastaan eeppisen tunnelman, jota tarina vaatiikin. Omalla kohdallani Dream Quest myös toimii (HPL:n teokseksi) harvinaisen hyvin todellisuuspakona.

Pienoisromaani oli jotenkin hypnoottista luettavaa, ja siitä välittyi todellinen mielikuvituksen lento. Juonenkäänteet seurasivat nopeasti toisiaan; pidin erityisesti unimaailman kissojen tärkeästä roolista. Jos Lovecraft kiinnostaa mutta kauhukirjallisuus ei iske, niin fantasian ystävä voisi kokeilla Vaeltajaa unien portilla. Kunhan pulp-tyyli ei häiritse... Tarinan loppupuolelta löytyy kyllä selviä vaikutteita kosmisesta kauhusta.

August Derleth sanoi Kadathista näin:
Lainaus
The finest weird fantasy ever written.
JallaJalla
Espoon mafioso

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #56 : 08.Toukokuu 2010, 18:37 »

Lovecraft-faneja saattaa kiinnostaa lukea Arthur Machenin novelli The Great God Pan, joka löytyy Project Gutenbergista. HPL on kertonut sen olleen hänelle suuri inspiraation lähde.
Mormegil
Kokelas

Asuinpaikka: Kajaani
« Vastaus #57 : 19.Toukokuu 2010, 21:00 »

Ei kellään uusimman Lovecraft kokoelman hankkineella olisi halua jakaa kirjan sisällysluotteloa. Joko tähän ketjuun tai tuonne teoksen omalle sivulle. Kyseessä siis Varjo menneisyydestä ja muita tarinoita.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #58 : 24.Toukokuu 2010, 16:15 »

Minä silmäilin kokoelmaa tänään kirjakaupassa. Siitä löytyi Varjo menneisyydestä -teoksen koko sisältö, Nimettömän kaupungin muut tarinat paitsi Hulluuden vuorilla, valikoima kirjasta Temppeli ja muita kertomuksia (ilmeisesti uudelleen suomennettuina) sekä novelli Ultharin kissat. En muista kaikkea ulkoa, joten tätä ei kannata pitää ehdottomana totuutena...

Arvelen, että "Kootut teokset" -sarjan päätösosa tulee sisältämään kaksi pitkää tarinaa (H. vuorilla ja Charles Dexter Wardin tapaus) sekä valikoiman kokoelmasta Alkemisti ja muita kertomuksia. Mutta tämä on ihan spekulointia, voihan Jalava ottaa mukaan toisen kustantamon julkaiseman pienoisromaanin Tuntematon Kadath.
« Viimeksi muokattu: 24.Toukokuu 2010, 16:29 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Mormegil
Kokelas

Asuinpaikka: Kajaani
« Vastaus #59 : 24.Toukokuu 2010, 21:41 »

No eiköhän tämä tule hankittua hyllyyn ennemmin tai myöhemmin. Olen mennyt laskuissa siitä mitkä novellit olen lukenut koska osa novelleista esiintyy useammissa aikaisemmin julkaistuissa kokoelmissa. Hyllystä löytyy kuitenkin vain Kuiskaus pimeässä ja muita kertomuksia, johon olen perin tyytyväinen.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5   Siirry ylös