Keskustelut
touko 23
torstai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Echramath
  • Iivari
  • Zisatto
Yhteensä paikalla:
  • 3 käyttäjää
  • 41 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kirja, joka on muuttanut maailmasi  (Luettu 1699 kertaa)
The Big Bad Wolf
Kokelas
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Muuan pieni porokylä
« Vastaus #20 : 15.Joulukuu 2012, 17:29 »

Enkelipeli. Ei se sinänsä mitään muuttanut mitään, mutta vaikutti aika syvästi. Se oli ehkä ensimmäinen kirja, johon upposin kunnolla, niin tiukkaan, etten tiedostanut mitään ympäriltäni. Koulun lattialla eräs opettaja tuli naksuttamaan sormiaan kasvojeni edessä. "Nousepa ylös, kohta jäät jalkoihin." Nousin ylös, enkä tajunnut kenenkään olkia, jotka sysivät minua luokkaani kohti, ja hyppelin vain sivulta toiselle. Toinen opettaja osui eteen ja jäi tuijttamaan pitkään monttu auki. "Väitätkö sää oikeesti lukevas tuota?" "Joo", vastasin ärsyyntyneenä. "Kuule", ope jatkoi. "Kovinkaan moni tästä koulusta - opettaja tai oppilas - ei pystyis lukemaan tota kirjaa. Se on liian älykäs." Tavallisesti olisin jäänyt ajattelemaan onnellisia ja ylpeita ajatuksia, mutta sillä kertaa Daniel Martinin kertojanääni jäi kaikumaan päähäni.

Ehkä alun oli tarkoitus pelästyttää lukijaa kirjailijan elämän kauheudesta, mutta se ei toiminut minulle niin. Nyt haluan samanlaisen elämän kuin Martinilla. En tiedä osaako kukaan muu kuin kirjailija nähdä kattohuoneiston kirjoituskoneella paratiisina, mutta se on minulle taivas. Kirjan luettuani halusin entistä enemmän elää omilla teksteilläni. Ehkä jonain päivänä...
tallennettu
Neanna
Velho
**

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #21 : 16.Joulukuu 2012, 13:43 »

Minä väittäisin, että Aili Somersalon Mestaritontun seikkailut olisi sellainen kirja, joka on vaikuttanut itseeni kaikkein eniten. Tämä jo ennen kuin osasin lukea, sillä äitini lainasi minulle kirjastosta kasettikirjoja, kun ei jaksanut lukea minulle läheskään niin paljon kuin minä olisin jaksanut kuunnella  Iskee silmää Sanoisin, että siitä kirjasta alkoi pysyvä rakkauteni sadun ja yliluonnollisen maailmaan.

Toinen myöhemmin ehkä vielä konkreettisemmin maailmaani muuttanut teos on Antti Heikkilän Diabeteksen hoito ruokavaliolla. Tähän tutustuin, kun minulla oli raskausdiabetesepäily (huom. ei neuvolan suosituksesta vaan sattumalta kirjastossa kirjan huomatessani). Minulle kävi ilmi, että nykyiset ravitsemussuositukset ovat käytännössä lääketehtaiden ja ruokateollisuuden lobbaamia eivätkä perustu melkein minkäänlaiseen tieteelliseen pohjaan (tai osittain virheelliseen, kuten eräs Ancel Keyesin tutkimus, jossa reilu kolmasosa tutkimusainestosta jätettiin pois analyysistä, koska se ei tukenut lopputulosta siitä, että tyydyttyneet rasvat vaikuttaisivat sydän-ja verisuonisairauksiin). Kirja vaikutti siten, että muutin ruokavaliotani huomattavasti, ja minulla on nyt huomattavasti erilainen näkemys hyvästä ravinnosta kuin ennen.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut