19.Huhtikuu 2014, 14:58 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Dennis L. McKiernan  (Luettu 1522 kertaa)
jaakko_t
Kokelas

Asuinpaikka: Pyhtää (Pyttis)
« : 19.Helmikuu 2009, 13:17 »

Dennis L. McKiernan on suuria suosikeitani. Ihastuin valtavasti hänen Mithgar-kirjoihin parisen vuotta sitten Hollannissa, kun osallistuin kasvitieteelliseen tutkimusprojektiin.

Muita kirjoja en ole lukenut, enkä ostanut, joten en tiedä millaisia ne ovat. Jos joku tietää niistä jotain, voitteko kertoa ovatko ne hyviä vai huonoja - kiitos Hymyilee Amazonissa sanotaan, että ne olisivat satuja? Pitääkö se paikkansa?

McKiernanin vahvuuksia ovat:
    yksinkertainen, mutta kiehtova kerronta
    suuret seikkailut Tolkienin ja Brooksin hengessä
    yksityiskohtainen maailma
    paljon henkilöitä, joissa on syvyyttä

Heikkouksia ovat:
    Tolkienin matkinta
    ärsyttävä yksinkertaisuus (niin... tämä on sekä hyvä että huono puoli)
    tarinoiden samankaltaisuus eli quest-fantsua on aika paljon

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #1 : 19.Helmikuu 2009, 16:19 »

Olen lukenut Dennis L. McKiernanin teoksia ja pidän niistä. Ne ovat ihan hyvää ja sopivan nautinnollista viihdefantasiaa.

Mithgar-sarjan aloittava The Iron Tower -trilogia on eräs kaikkien aikojen pahimpia Tolkien-matkintoja. Muistan lukeneeni, että McKiernan halusi kirjoittaa jatko-osan Tolkienin The Lord of the Ringsiin, mutta Tolkienin perikunta kielsi sen kirjoittamisen, joten kirjailija muutti nimiä ja muita asioita. Lopputuloksena syntyi Mithgar-sarja. Onneksi myöhemmät ovat vähän omaperäisimpiä ja parempia teoksia (noin 2-3 tähden arvoisia kirjoja).

Minusta McKiernanin The Faery Series eli ns. "Once Upon..." -sarja on hyvää fantasiaa. Sitä lukee mielellään ja se on kirjoitettu hyvin. Se perustuu vanhoihin satuihin.

Tässä on lainaus eräästä haastattelusta, jossa McKiernan kertoo mm. The Faery Seriesin syntymisestä:

Lainaus
In my ongoing series set in the world of Faery, so far I have chosen some familiar fairy tale and have turned in into a novel. For example, in _Once Upon a Winter's Night_ I chose the story "East of the Sun and West of the Moon," an eleven-page fairy tale in Andrew Lang's Blue Fairy Book and turned it into a 400+ page novel, so you see, I am telling the "real" story, the story as I think it should have gone.

In _Once Upon a Summer Day_ (to be published in 2004) I took another well-known fairy tale (this one just 4 or 5 pages long in Grimms Brothers fairy tales) and told the entire story, producing a 550-page manuscript that'll turn out to be another 400+ page novel.

So, you see, in the Faery series (projected to be five books in all), I get the seed idea from familiar fairy tales.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #2 : 08.Maaliskuu 2009, 11:50 »

En ole lukenut mitään McKiernanilta, vaikka olen pitemmän aikaa suunnitellut tutustuvani Iron Toweriin. Terry Brooksin Tolkien-kopio The Sword of Shannara oli kieroutuneella tavallaan hauska, joten odotan vastaavaa Dennisiltä. Trilogian alkuperäiset kannet ovat Alan Leen käsialaa, mikä vahvistaa TSH-yhteyksiä. Tykkään näistä, mutta myöhemmän yhteisniteen kansikuva toiselta taiteilijalta on aika kauhea.

Mithgarista on tosiaan sanottu, että kirjat paranevat ensimmäisten jälkeen. Dragondoom mainitaan usein sarjan parhaaksi osaksi; monet ovat väittäneet sitä oikeasti hyväksi.

Kirjailijan kotisivulle pääsee tästä, ja epävirallinen fanisivustokin on olemassa.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #3 : 08.Maaliskuu 2009, 13:50 »

Tolkienilla on ollut melkoinen vaikutus McKiernaniin ja se näkyy kaikista parhaiten Iron Tower -trilogiassa. Vaikka tämä trilogia ei ole hirveän huono, niin omaperäisyyttä on melko vähän ja sen vuoksi sitä ei voi kehua kovin paljon.

Alan Leen alkuperäiset kansikuvat ovat tosiaan komeita. Yhteisniteen kansikuva on valitettavasti aika tavanomainen kansikuva.

Minusta Mithgar-sarjan myöhemmät osat ovat miellyttävän viihdyttäviä kirjoja. Niitä lukee ihan mielellään eli ne ovat erinomaista "aivot vapaalle" -viihdettä. Dragondoom oli oikein hyvää viihdettä ja pidin myös Voyage of the Fox Riderista.

Tunnustan, että pidän aika paljon McKiernanin tuotannosta. Vaikka jotkut haukkuvat Mithgar-kirjoja Tolkien-kopioiksi, pitkäveteisiksi sword & sorcery -kirjoiksi ja lapsellisiksi tekeleiksi, niin minusta niissä on tiettyä viehätystä. Jos McKiernanin kirjoihin suhtautuu kevyenä viihdefantasiana, niin luulen, että niistä pitää todella paljon.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #4 : 16.Toukokuu 2011, 02:09 »

Huomasin, että Mithgar-fanisivustolle kirjoitettiin tällainen uutinen tammikuussa:

News

1/24/11 - Dennis was very busy in 2010 and can now take a well deserved break. He just shipped three completed manuscripts to his agent:

Manuscript 1: Stolen Crown (a new Mithgar novel!)
Manuscript 2: Shadow Peril (a Black Foxes adventure, sequel to Caverns of Socrates)
Manuscript 3: At the Edge of the Forest (a paranormal-mystery-romance)

Hopefully his editor will take them all and we lucky readers will have a chance to enjoy all three. Wish him luck!

Stolen Crown sijoittuu ajallisesti Dragondoomin ja Iron Tower -trilogian väliin. Jos kustantaja hyväksyy kirjan, sen voisi kuvitella ilmestyvän joskus ensi vuonna.

McKiernan täytti jo 79 vuotta, mikä ei ole hidastanut kirjoitustahtia... Minulta löytyy nykyään hyllystä Iron Tower -yhteisnide sekä toinen Mithgar-romaani, mutta en ole vieläkään aloittanut lukemista.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #5 : 16.Toukokuu 2011, 10:40 »

Nämä ensimmäiset Mithgar-kirjat ovat sarjan heikoimmat kirjat, joten toivottavasti pidät niistä. Etenkin Iron Tower -yhteisnide on aika heikko tekele, mutta se on kieroutuneella tavalla kiehtovaa (ja hauskaa) luettavaa, koska kirjailija on kirjoittanut Lord of the Ringsin uudelleen. ;)

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #6 : 01.Heinäkuu 2012, 14:30 »

Kirjoitin ketjuun viime vuoden toukokuussa McKiernanin uusista töistä. Kävi niin, että kustantajaa ei kiinnostanut, joten kirjailija julkaisee teokset omakustanteina sähköisessä muodossa. Kolmen listaamani lisäksi luvassa on ehkä neljäskin:
Lainaus
Lord of the Ravens (a contemporary mystery, thriller) is done. I'll probably put it up as an e-book, too.

Koska McKiernan on suhteellisen tunnettu nimi, olisi uuden Mithgar-romaanin luullut kelpaavan kustantamoille. Ehkä edellinen eli City of Jade myi huonosti. Lainattu Facebookista:

Lainaus
Danny Dunkley: So how long are we talking on the print version for Stolen Crown ? This year ? Next ?
Lainaus
Dennis McKiernan: Danny, so far my publisher has no plans on publishing the book in print form. They are in more-or-less a crisis mode as is the whole publishing industry and are spinning their wheels.

Toisessa paikassa kirjailija sanoi (10. kesäkuuta):
Lainaus
Yep. 'Tis true. Most publishers have fallen to their magabestsellers, leaving others to wait for the publishers' comebacks. They are putting their authors into e-books as well, but I am not willing to wait for them to get around to me. So, I will be putting out my own e-books soon (I am in process of converting now, and should have some on-line soon).

McKiernan täytti keväällä 80 vuotta.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #7 : 09.Joulukuu 2012, 13:58 »

At the Edge of the Forest ilmestyi syksyllä omakustanteena. Mutta McKiernan pääsi lopulta sopimukseen vanhan kustantajansa kanssa Stolen Crownin julkaisusta ja aiempien Mithgar-romaanien sähkökirjaversioista. Lainattu Facebookista (16. marraskuuta):

Lainaus
Penguin/Roc (my publisher) jumped in at the last moment and made an offer on "Stolen Crown" along with a contract for the entire series of Mithgar books. We are in negotiations now. I'll let you know the details when they are finalized.

Viime torstaina McKiernan vastasi kysymykseen Mithgar-ekirjoista:
Lainaus
Not yet, but Penguin/Roc has plans on the drawing boards to do so.

Amazon.comin mukaan näistä ensimmäinen (The Dragonstone) on luvassa kesäkuussa. Pari on ollut jo ennestään saatavilla (Dragondoom & City of Jade).

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #8 : 20.Tammikuu 2013, 23:03 »

McKiernanilta tuli uusi omakustanne, novellikokoelma Strange Reflections. Tämä on toistaiseksi saatavilla ainoastaan sähkökirjana.

Roc-kustantamo aikoo julkaista e-kirjojen lisäksi myös uudet pokkariversiot aiemmista Mithgar-teoksista. Tällä hetkellä romaanit ovat loppuunmyytyjä. The Dragonstone ja Voyage of the Fox Rider ovat vuorossa ensimmäisinä siksi, koska ne sijoittuvat sarjan sisäisessä kronologiassa alkuun. Dragonstonen uusi kansikuva näyttää tältä.

Kustantajan tuoreen esitteen mukaan Stolen Crown julkaistaan talvella 2014. McKiernan arveli Facebookissa The Iron Towerin uuden laitoksen ilmestyvän vuonna 2015.

Korjasin linkin.
« Viimeksi muokattu: 06.Huhtikuu 2013, 01:05 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #9 : 06.Huhtikuu 2013, 02:37 »

Tutustuin lopultakin kirjailijaan lukemalla häneltä viisi Mithgar-romaania. Fyysisesti kuitenkin vain kaksi pokkaria, sillä luin yhteisniteet The Iron Tower ja The Silver Call. Nämä ovat myös McKiernanin ensimmäiset työt. Mies paljastui luontaiseksi tarinankertojaksi, ja kirjat kävi läpi ihan mielellään. McKiernan ei ihannoinut mitenkään sotaa vaan kuvasi sen hirvittävänä asiana. Hän toi hyvin esiin viattomien "hobittien" tunteet, kun nämä joutuivat ensimmäistä kertaa taisteluihin. McKiernan myös kirjoittaa tiiviisti. Vaikka Silver Call -yhteispainos on pokkarina noin 500-sivuinen, vie lopusta sata sivua laaja hakemisto ja muut liitteet.

Näistä kirjailijan uran aloituksista ei voi puhua ilman Tolkien-mainintoja. Aloitetaan tarkempi käsittely The Iron Tower -trilogialla, jota on usein kutsuttu Tarun sormusten herrasta uudelleenkerronaksi. Sitä se onkin, muttei niin paljon kuin uskoin. Terry Brooksin The Sword of Shannara pysyy reilusti edellä. Trilogiassa ei esimerkiksi esiinny yhtään velhoa, joten Gandalf-hahmo puuttuu kokonaan (Klonkusta puhumattakaan). Minas Tirithin piiritystä muistuttava taistelu nähdään jo ensimmäisessä kirjassa. Brooks kopioi paljon suoremmin TSH:n juonen ja hahmot; toisaalta McKiernanilla kansat, rodut, maailma ja sen historia ovat lähempänä Tolkienia. Iron Towerin keskimmäisen osan Moria-jakso, joka huipentuu "balrogin" kohtaamiseen, on pahin lainaus Tolkienilta, melkein yksi yhteen alkuperäisen kanssa. Odotin etukäteen, että koko trilogia on tällaista. McKiernanin versio Mordorista sijaitsee pohjoisessa, ja sarjan aikana vallitsee yliluonnollinen talvi. Lumisia maisemia nähdään siis paljon.

Miksi kirjailija kopioi niin suoraan Saattueen retken Morian läpi? Syy löytyy The Silver Callista, joka on itse asiassa McKiernanin esikoistyö, vaikka se julkaistiin vasta Iron Towerin jälkeen. Duologia oli alun perin tarkoitettu Sormusten herran jatko-osaksi. Juoni alkaa näin:

Noin 200 vuotta Sormuksen sodan jälkeen kaksi hobittia lähtee Konnusta auttamaan kääpiöitä sodassa. Sauronin kukistuttua Moriasta on tullut pahojen rotujen turvapaikka, ja näitä johtaa ovela uruk-hai. Durinin huoneen kääpiöiden kuningas on Durin VII, mikä on merkkinä siihen, että kääpiöt päättävät yrittää vanhan kotinsa takaisinvaltausta. Tämä on mahdollista balrogin kuoltua. Hobitit, joista toisen nimi on Peregrin, kulkevat itään Konnusta Briin kautta, Viimapään ja autioituneen Rivendellin ohi Sumuvuorille. Ne ylitettyään he kohtaavat Durinin armeijan Suurella virralla. Kääpiöiden apuna on Rohanin ratsastajia, jotka toimivat sotajoukon tiedustelijoina. Synkmetsän haltiatkin kärsivät örkkien hyökkäyksistä. Hobitit osaavat ulkoa Länsikairan Punaisen kirjan, joten heistä on hyötyä kääpiöiden opastamisessa Morian syvyyksissä. Armeijaan kuuluu myös ihmisiä kuten kaksi Laakson kuninkaan poikaa.

Ei varmaan tarvitse jatkaa eteenpäin... Duologian perusajatuksena on siis kääpiöiden ja örkkien uusi sota Morian herruudesta. McKiernan oli tietenkin muuttanut nimet Silver Calliin, jotta tekijänoikeuksia ei rikota. Monet varmasti heittävät kirjat nurkkaan, mutta minua tällainen kopiointi ei ole koskaan häirinnyt. Haluan välillä lukea perinteistä "tolkienilaista" fantasiaa, jossa hyvät ovat hyviä ja pahat pahoja. Nämä kaksi sarjaa ovat muuten tyyliltään ja tunnelmaltaan erilaisia. Silver Callista löytyy Iron Toweriin verrattuna seikkailullisempi ja keveämpi ote (vähän Hobitin tapaan), mutta lopussa tarina menee hyvinkin vakavaksi. Pidin enemmän Silver Callista, sillä juoni on kirjailijan oma eikä Sormusten herran toistoa. Kyllä Iron Towerkin Terry Brooksin Sword of Shannaran päihittää.

Kirjoissa oli paljon puutteita ja parantamista kaipaavia asioita, esimerkiksi henkilönkuvauksen osalta. Iron Towerissa pidin eniten prinsessa Laurelinin näkökulmasta kerrotuista luvuista, Silver Callissa suosikkihahmoni oli kääpiökuningas Durek. Silver Callin kaikki päähenkilöt olivat Tolkienin mallin mukaan miespuolisia. Molempien sarjojen lopusta löytyvät monipuoliset liitteet toivat vahvasti mieleen Sormusten herran vastaavat. Pidin siitä, että McKiernan oli nähnyt vaivaa maailman rakentamisessa, vaikkakin paljolti Tolkienin vaikutuksen alaisena. Iron Towerin hyvää karttaa tuli vilkuiltua jatkuvasti.

Kummassakin sarjassa hyvikset kärsivät yllättävän raskaita tappioita. McKiernanilla on siis täysin erilainen asenne kuin David Eddingsillä. Iron Towerin loppu oli samalla tavalla haikea kuin Sormusten herrassa. Myönnän, että kirjoista pitäminen perustui minulla puhtaasti Tolkien-nostalgiaan, mutta jatkossa asian pitäisi muuttua. Seregilin linkittämässä vanhassa haastattelussa McKiernan sanoo:
Lainaus
I think Dragondoom is my best-told story. It is where I broke away from the influence of J.R.R. Tolkien and became my own writer.

Voyage of the Fox Riderin uuden version kansikuva edustaa samaa tyyliä The Dragonstonen kanssa. Aion ostaa pokkarin syksyllä, sillä VotFR:n on väitetty kuuluvan onnistuneimpiin Mithgar-romaaneihin. Seuraavina lukulistalla minulla ovat Dragondoom ja novellikokoelma Tales of Mithgar, jotka odottavat hyllyssäni. Myös The Eye of the Hunter kiinnostaa, mutta sen uusintapainos voi olla muutaman vuoden päässä, sillä kirja tapahtuu myöhään sarjan sisäisessä kronologiassa. ToM:n ja Dragondoomin löysin käytettyinä pokkareina.
« Viimeksi muokattu: 06.Huhtikuu 2013, 10:40 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #10 : 06.Huhtikuu 2013, 10:55 »

Dennis L. McKiernan kirjoittaa tosiaan ihan sujuvaa fantasiaa. Minua vain häiritsi melko paljon se, että McKiernanin ensimmäiset teokset ovat todella paljon velkaa Tolkienille, mutta ne ovat hyvää ja harmitonta viihdettä. Minusta McKiernanin muut Mithgar-kirjat ovat mainiota viihdettä ja niitä lukee mielellään. (Tunnustan, että pidän McKiernanin kirjoista sen verran paljon, että aion lukea myös hänen uudet kirjat, jos/kun ne julkaistaan joskus lähitulevaisuudessa.)

Pidin itse todella paljon The Dragonstonesta ja Voyage of the Fox Riderista. Ne ovat McKiernanin parhaimmistoa, koska ne ovat viihdyttäviä kirjoja. Pidän myös Dragondoomista ja The Eye of the Hunterista.

Jos pidät Tales of Mithgar -novellikokoelmasta, suosittelen tutustumaan myös Red Slippers -novellikokoelmaan.

Minusta on sääli, että kaikista kirjoista ei ole vielä tullut uusia painoksia, koska niiden löytäminen on vaikeaa. Jouduin ostamaan itse parit kirjat käytettyinä Amazonin kautta, koska niitä ei löytynyt mistään.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #11 : 06.Huhtikuu 2013, 13:37 »

Kirjoitin viestissäni: "Monet varmasti heittävät kirjat nurkkaan, mutta minua tällainen kopiointi ei ole koskaan häirinnyt." Ilmaisin asian huonosti, sillä luen tietenkin mieluummin tarinoita, joita ei ole kopioitu suoraan aiemmista. Jos koko The Iron Tower olisi ollut samanlaista menoa kuin Kraggen-Coriin sijoittuva jakso, ei se olisi ollut kiva juttu. Tarkoitin sanoa, että vahvatkaan lainaukset eivät pilaa lukukokemustani (tai aiheuta automaattista hylkimisreaktiota), jos kirja on muuten toimiva. Eikä McKiernan kopioinut Sormusten herran henkilöitä tai juonta yhtä pahasti kuin Terry Brooks esikoisromaanissaan. Täytyy sanoa, että Robert Jordanin Ajan pyörän vaikutukset itse asiassa lisäsivät kohdallani Terry Goodkindin Stone of Tearsin ja Blood of the Foldin kiinnostavuutta...

Annoin enkkupuolen tietokannassa kaikille viidelle lukemalleni kirjalle kolme tähteä, vaikka The Silver Call oli mielestäni Rautatorni-trilogiaa onnistuneempi. Odotan kiinnostuneena sitä, että McKiernan pääsee tekemään Mithgarista oman maailmansa, eikä se ole enää niin vahvasti riippuvainen Tolkienin tuotannosta.

Lainaus

Stolen Crownin ilmestymisaika on näillä näkymin ensi vuoden maaliskuu. Saa nähdä, onko kirjan kansikuva vastaava kuin Mithgar-uusintapainoksissa. Aiemmin kansityyli oli hyvin perinteistä fantasiataidetta, linkitetään esimerkkinä Voyage of the Fox Rider.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #12 : 06.Huhtikuu 2013, 21:58 »

Lainaukset eivät pilanneet minunkaan lukukokemusta, mutta en voinut olla kiinnittämättä niihin huomiota. McKiernan ei tosiaankaan kopioi Sormusten herraa aivan yhtä pahasti kuin Terry Brooks The Sword of Shannara -kirjassaan, mutta lukijalle ei varmastikaan jää epäselväksi mistä hän on saanut vaikutteita.

Luulen, että pidät muista kirjoista melko paljon. Niissäkin näkyy Tolkienin eeppisen fantasian vaikutus, mutta ne ovat hyvää viihdettä ja tarinat ovat vähän omaperäisempiä. Pidän itse todella paljon siitä miten McKiernan on kirjoittanut tarinat, koska hän on hyvä tarinankertoja ja kuljettaa juonta taidokkaasti eteenpäin (jos pitää eeppisestä ja perinteisestä fantasiasta, McKiernanin tarinoihin ihastuu helposti).

Olisi mukavaa, jos kirjassa käytettäisiin tyylikkäästi maalattua kansikuvaa, eikä ns. pelkistettyä kansikuvaa, joka tuo mieleen mainstream-kirjojen kansikuvat.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #13 : 03.Kesäkuu 2013, 12:53 »

McKiernan paljasti kansikuvan, joka tosiaan edustaa pelkistettyä tyyliä. Kuten myös Dragondoomin uusi kansi. Kirjailija twiittasi, että Stolen Crown ilmestyy helmikuussa 2014. The Dragonstonen uusi pokkarilaitos on nyt saatavilla, vaikka AdLibriksesta.

Kirjailija Sherwood Smith laati kymmenisen vuotta sitten SF Siteen yhteisarvostelun The Silver Callista ja Dragondoomista. Lainaus:

Lainaus
The contrast between the two tales with respect to influence is quite startling. The reader familiar with The Lord of the Rings has to make a kind of leap of faith when reading The Silver Call, consciously separating off the sometimes close resemblances between the two, particularly in the places where memory of The Fellowship of the Ring began to overwhelm the story in hand. But, by Dragondoom, McKiernan has brought Mithgar wholly into its own; the influences are there, but informing the whole with added richness.

edit: McKiernan sanoi vuonna 1995:
Lainaus
In actuality, the first thing I wrote was a sequel to LOTR. Doubleday went into a two-year negotiation with JRRT's estate, but that fell through. So, Doubleday asked me to write my own fantasy.

Kiinnostavaa, että The Silver Callin julkaisusta Sormusten herran jatko-osana käytiin kahden vuoden neuvottelut Tolkienin perikunnan kanssa.
« Viimeksi muokattu: 07.Kesäkuu 2013, 14:42 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #14 : 24.Kesäkuu 2013, 17:29 »

McKiernan sanoi vuonna 1995:
Lainaus

Tuo on tosiaan mielenkiintoista. Perikunta on ilmeisesti harkinnut suostumista, koska neuvotteluja on käyty noin kauan. Minusta on hyvä, että McKiernan ei saanut perikunnan lupaa kirjoittaa jatko-osaa, koska yleensä käy niin, että kun toinen kirjailija päästetään jatkamaan jotain tarinaa, lopputulos on huono. McKiernan olisi saattanut pystyä luomaan ihan viihdyttävän jatko-osan, mutta on hyvä, että jatko-osan kirjoittaminen ei ollut mahdollista.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #15 : 03.Heinäkuu 2013, 13:11 »

The Silver Call on Tarun sormusten herrasta jatko-osa, jota vain muokattiin sen verran, että se ei riko tekijänoikeuksia. Viittaukset TSH:n tapahtumiin on korvattu viittauksilla The Iron Toweriin, joka ymmärtääkseni on kustantajan pyytämä "my own fantasy", jonka McKiernan mainitsee lainauksessa. Mies on monesti sanonut kirjoittaneensa Silver Callin ennen Iron Toweria, vaikka julkaisujärjestys oli toinen.

Stolen Crownin lopullinen ilmestymisaika on 4. helmikuuta. Kirjan uuden juoniselostuksen näkee täällä.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #16 : 04.Heinäkuu 2013, 22:16 »

Joo, se on tavallaan epävirallinen jatko-osa, jossa on vaihdettu nimet yms.

En ole perehtynyt kovin hyvin siihen miten paljon muokkauksia on loppujen lopuksi tehty, jotta näistä kirjoista saadaan "ei-LoTR-jatko-osat", mutta yhtäläisyyksiä löytyy muokkauksista huolimatta hämmästyttävän paljon.

(Mietin juuri, että taidan lukea nämä ekat kirjat jossain vaiheessa uudelleen.)
Sivuja: [1]   Siirry ylös