21.Huhtikuu 2014, 17:41 *

Sivuja: [1] 2 3 ... 6   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Steph Swainston  (Luettu 12568 kertaa)

Asuinpaikka: Rovaniemi
« : 13.Lokakuu 2008, 15:37 »

Brittiläisen Steph Swainstonin Castle-sarja on suomalaisittain melkoisen tuntematon, sillä sarjan yhtäkään kirjaa ei ole käännetty, mikä on suuri vahinko, sillä ainakin minusta se on ehdottomasti parhaimpien fantasiasarjojen joukossa, mitä olen vähään aikaan lukenut. Tarina sijoittuu Fourlandsin maailmaan, jossa elävät niin kuolevaiset kuin kuolemattomat ja siivelliset kuin siivettömätkin. Kaikkien yhteisiä vihollisia ovat ötökät, joita vastaan Fourlands käy veristä sotaa. Swainston nivoo tarinassaan politiikkaa, historiaa ja rinnakkaismaailman, eri ryhmittymien jännitteiden, juonittelujen ja taktikoinnin keskelle. Kerronta on kuvailevaa ja värikästä. Kaikesta huomaa, että kirjailija on luonut tarinansa maailmaa pitkään ja perusteellisesti.

Päähenkilö on fantastisen epätäydellinen ja ristiriitainen Jant Comet, kuolematon ja ainoa siivellinen, joka osaa lentää. Jant on todella mielenkiintoinen hahmo, ja täytyy kiitellä Swainstonia siitä, että hän on tinkimätön hahmonsa suhteen. Jantista voi löytää Hobbin Fitzin tai Nevarenkin piirteitä.

Castle-sarjaa on valmiina 3 kirjaa:
The Year of Our War
No Present Like Time
The Modern World (Amerikassa julkaistu nimellä Dangerous Offspring)

Tulossa on johdanto-osa Above the Snowline (aiemmin työnimellä Carniss Keep). Lisäksi Swainstonilla on sopimus ainakin yhteen jatko-osaan. Swainstonia on kiitelty omaperäiseksi tyyliltään. Joissain lähteissä hänen tyylinsä on luokiteltu Uuskummaksi, mutta ainakaan kirjailija itse ei taida olla luokittelusta innoissaan.

Olen ollut haltioitunut lukiessani Castle-sarjaa. Harmittaa, että menee todennäköisesti yli vuosi ennen kuin seuraavan kerran pääsee jälleen Jantin seuraan Above the Snowlinessa. Ehdottomasti suositeltavaa luettavaa, jos et vielä ole tutustunut.

Muilla sarjan lukeneilla mielipiteitä?

Swainstonin kotisivut

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #1 : 13.Lokakuu 2008, 17:05 »

Swainston on tosiaan jäänyt vähemmälle huomiolle, en ole häneltä itsekään lukenut mitään. Seuraamissani ulkomaisissa keskustelufoorumeissa kirjailijan nimi tulee harvoin esiin. Minulle The Year of Our War on jäänyt mieleen lähinnä siitä, että The Wertzone -blogissa ilmestyi viime maaliskuussa ei-niin-kehuva arvio. Kirjassa on kuulemma anakronismeja, ihmiset esimerkiksi käyttävät t-paitoja ja farkkuja keskiaikaisessa maailmassa. Arvostelija ei myöskään tykännyt päähenkilöstä Jantista.

Mutta sarja vaikuttaa kiinnostavalta, joskus tulevaisuudessa täytyy kokeilla.

Edit: Korjattu ikävä näppäilyvirhe
« Viimeksi muokattu: 13.Lokakuu 2008, 23:43 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #2 : 13.Lokakuu 2008, 22:04 »

Jos nyt oikein laskeskelin, sarjan tapahtumat sijoittuvat tuonne 2020-luvun pintaan ja eteenpäin keskiaikaistyylisessä maailmassa. Aika on kuitenkin jokseenkin suhteellinen käsite Swainstonin kirjoissa, varsinkin kun kyse on rinnakkaismaailmoista. Jant tosiaan pukeutuu t-paitaan ja farkkuihin, ihmiset käyttävät sateenvarjoja ja rinnakkaismaailmassa on aurinkopaneeliotuksia ja neonvaloötököitä, samalla kun henkilöt taistelevat miekoin, kirvein, tikarein ja jousiasein ötököitä vastaan. Ei siis perinteistä eeppistä fantasiaa selvällä aikakausikuviolla. Ja tämä juuri on minusta yksi sarjan parhaista puolista. Swainston venyttää lukijansa mielikuvitusta äärimmilleen ja yllättää. Hän ei päästä lukijaa helpolla, joten ei tämä sarja ole ainakaan aivot-narikkaan viihdefantasiaa. Mutta ymmärrettävästi tapahtumien poukkoilu nykyisyydestä, rinnakkaismaailmaan ja historian tapahtumiin saattaa hämmentää monia lukijoita. The Year of Our War onkin ensimmäisenä kirjana ehkä haastavin.

Jant on ristiriitainen hahmo. Välillä häntä teki mieli kuvainnollisesti sanoen potkia persuuksille ja välillä hän on kaikkinensa niin kiehtova, ettei hänestä yksinkertaisesti voinut olla pitämättä. Loistavasti rakennettu, aidon-oloinen hahmo. Myös muissa hahmoissa löytyy niin ärsyttäviä kuin mielenkiintoisiakin piirteitä. Kukaan ei taida olla täydellinen.
« Viimeksi muokattu: 13.Lokakuu 2008, 22:17 kirjoittanut Freyja » tallennettu

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #3 : 14.Lokakuu 2008, 08:39 »

The Year of Our War on luettu ja No Present Like Time odottaa vuoroaan hyllyssä.

Ihan viihdyttävä, barokkinen fantasiahan tuo TYOOW on, muttei kyllä meikäläisen kirjoissa just top 10:een mene. Joitain ihan kivoja ideoita Swainstonilla on, juoni toimii jotakuinkin ja kielellisestikin teos on aika pätevän oloinen. Toisaalta joistakin skeneistä tulee turhan vahvasti mieleen Michael Shea ja taasen jotkut idea, kuten nyt vaikka nämä siivekkäät lentokyvyttömät ihmiset, tuntuvat menevän hiukan väkisin oudoksi vääntämisen piiikkiin. Ja kyllä minuakin hieman häiritsi se sotateknologian kehittymättömyys vs. muu yhteiskunta Jantin omassa maailmassa, "toisella puolella" sentään oli jo tajuttu keksiä ampuma-aseet. Myös loppuratkaisu oli vaihteeksi vähän juosten kustu tyyliin "oho, sovittu sivumäärä täynnä".

En toki valita, sillä sain molemmat em. romaanit halavalla. Toivoa silti sopii, että (a) NPLT parantaa edeltäjästään ja (b) sarja oikeasti päättyisikin joskus, eikä Swainston jokaisen kirjan lopussa jätä itselleen optiota jatkaa vielä yhdellä Jant-tarinalla.
« Viimeksi muokattu: 14.Lokakuu 2008, 10:51 kirjoittanut tnjrp » tallennettu

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #4 : 12.Joulukuu 2008, 23:13 »

Hieman jälkijunassa sain vasta tänään Tähtivaeltajaa lukiessani tiedon, että Steph Swainston on kunniavieraana Åcon 3 -conissa toukokuussa. Se lienee kirjailijan faneille must tapahtuma.

jukkahoo
Leopardihattu

Asuinpaikka: Helsinki, Casa Tali
« Vastaus #5 : 13.Joulukuu 2008, 01:44 »

Jepjep. Åconit ovat tavanneet olla melko lailla oivallisia tapahtumia (vaikka tässä nyt tietenkin nostan hieman omaa häntääni, olenhan ollut aiemmissa coneissa ohjelmavastaavan tittelillä raskautettu, nykyään kuitenkin olen puhtaasti emeritus-asemassa, ns. täysin palvelleena), joissa viihde ja vakavampi harrastaminen on lyönyt kättä erinomaisessa yhteisymmärryksessä.

Lisää infoa toivon mukaan pikku hiljaa alkaa ilmaantumaan kotisivuille. Ja jos vielä saa puhua offtopic, niin kyseessähän on siis Ahvenanmaalla tapahtuva maksullinen hotellicon, jossa osanottajia on rajallinen määrä (noin 100 maksimissaan), ohjelma on kokonaan englanniksi ja kaiken koossa pitävä punainen lanka on yhteisöllisyys eli rento, ystävällinen, toiset huomioonottava ja intohimoinen suhtautuminen tieteis/fantasia-harrastukseen.

Kohtuullisen kattavan käsityksen aiheesta saa esim. täältä löytyvistä linkeistä. Scrollaamalla alaspäin löytyy useampikin aihetta käsittelevä merkintä.

Ja se Swainston? Tutustumisen arvoista, omaperäistä ja omintakeista fantasiaa. Suositellaan.

Look to the sky, way up on high
There in the night stars are now right.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #6 : 15.Joulukuu 2008, 08:22 »

Jaa, nyt kun tämän nostitte, niin muistuikin mieleen, että tuli tuo NPLT luettua tuossa viime kuun kieppeillä. Ei huono, muttei liioin oleellista parannusta TYOOW:iin, valitettavasti. Ihmisten (tai vastaavien) keskinäiset juonittelut eivät vaikuttaneet yhtä tuoreilta kuin Hyönteisiä vastaan käyty sota (vaikka eihän sekään nyt niin valtavan tuore asia ole, tietenkään), Jant kehittyi päähenkilönä vielä entistäkin rassaavammaksi ja loppuratkaisukin oli taas vähän niin ja näin, ripauksella deus ex machinaa. Olisin myös mielelläni makustellut enemmän niitä muita universumeita tällä kertaa. Mutta kai se on ainakin TMW jossain välissä hommattava. Sitten saattaa mulle riittääkin, ainakin tää Jant-touhu.

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #7 : 12.Helmikuu 2009, 18:12 »

Åconin sivulta löysin tiedon, että Above the Snowline ilmestyisi jo huhtikuussa 2009, ja näin sen Amazon US ilmoittaa. Amazon UK on sen sijaan laittanut ilmestymisajaksi joulukuun 17. päivän. Swainston kertoo foorumillaan, että hän on käsikirjoituksen pistänyt eteenpäin, mutta silti kustantaja on siirtänyt julkaisua huhtikuusta joulukuuhun. Päivämäärä saattaa muuttua vielä uudelleen, ja ainakin minä toivon, että kirja julkaistaisiin pikemmin.

Viime viikolla Swainston ilmoitti, että on aloittanut viidennen Castle-kirjan kirjoittamisen, mutta ei suostu kertomaan vielä työnimeä.

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #8 : 25.Toukokuu 2009, 10:24 »

Swainstonin Above the Snowlinen julkaisua on lykätty ensivuoden puolelle helmikuulle (Amazon UK), minkä kirjailija itse vahvistikin Åconissa. Sitä ennen on tulossa kuitenkin kolme ensimmäistä kirjaa Omnibusin yhteisniteenä. Täytyy vielä tässäkin yhteydessä sanoa, että Swainston oli erinomainen kunniavieras. Hienoa, että hänet saatiin Suomeen käymään.

Sini
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #9 : 25.Toukokuu 2009, 11:03 »

Viides Castle-kirja kertoo Swallow Awndynista ja hänen yrityksestään päästä yhdeksi kuolemattomista. Mukana on myös salakuljettajia. Sisäpiirin tietoa Åconista tämäkin. ;)

Oli todella hienoa tavata Steph ja kuulla enemmän hänen luomastaan maailmasta. Kirjoissa on todellakin siitä vain pieni osa, hänellä on mielessään ja myös paperilla huomattavasti enemmän materiaalia, kuten esimerkiksi käymämme keskustelu Jantista ja Lightningista osoitti - aivan kuin olisimme keskustelleet kahdesta elävästä henkilöstä. Hänen kotisivullaan on julkaistu siitä osia ja odotan mielenkiinnolla Tähtivaeltajaan tulevaa artikkelia, sillä Toni sai mukaansa hänen kansiostaan löytyneet materiaalit, joissa oli mm. tarkemmin maailman vuosilukuja ja hienoja kuvia - ikävää etteivät kustantajat halua julkaista näitä kirjoja kirjailijan omalla kuvituksella!

Ja loppuun pieni mainos tulevasta Finnconista: Saimme kopiot kahdesta Swainstonin tekemästä kuvasta nimikirjoituksilla käytettäväksi palkintoina tms. Joten kannattaa tulla :D

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!
jukkahoo
Leopardihattu

Asuinpaikka: Helsinki, Casa Tali
« Vastaus #10 : 25.Toukokuu 2009, 12:08 »

Ahhaaa! Satuinpa kuulemaan työnimen, kun juttelimme niitänäitä parvekkeellamme viimeisen aamun (ja aamiaisen) kunniaksi. *lällällää* Hymyilee leveästi Katsahdus taivalle sai ilmeisesti aikaan ideareaktion, joka sitten lipsautti esiin tulevan nimen. Ilmeisesti Steph ei ole aivan innostunut nykyisestä ehdokkaasta, joka kuitenkin on kustantajan (vai oliko se agentin?) mielestä loistava.

Look to the sky, way up on high
There in the night stars are now right.
Silvien
Noviisi

Asuinpaikka: Angar Olindri
« Vastaus #11 : 13.Syyskuu 2009, 15:29 »

Olen lukenut The Year of Our Warin lähes loppuun ja hieman ihmettelen päähenkilöön kohdistuvaa kritiikkiä: decadent, sickly and doomed todettiin toimivaksi yhdistelmäksi jo viime Finnconissa (tosin pienehkössä piirissä, jossa hehkutin Elriciä). Loppuratkaisua en siis vielä tiedä, mutta tilanteen ja jäljellä olevan sivumäärän perusteella epäilen, että oikopolkuja on luvassa. Jos siis mihinkään ratkaisevaan on tarkoitus päätyä.

Muuten ihmettelen, yleisesti ottaen, halua sijoittaa tarina 'oikean maailman' aikajanalle. Entä jos puhutaan maailmasta, missä ruutia ei tunneta? Miksei siellä voi olla farkkuja? Kun muutenkin kansakuntien kartta kautta aikojen näyttää aivan toisenlaiselta ja ajanlaskukin on toinen (vaikka vuosiluvut kuulostavat etäisesti tutuilta): The year of Our War vrt. The Year of Our Lord? Älkääkä sanoko että tuokin jäi huomaamatta.

Swainston nousi jo ensimmäisten sivujen aikana samaan kategoriaan kuin Moorcock ja Miéville: hitto että ovat oikeassa, ja hitto että olen kuitenkin eri kulttuurin tuote kunhan vain saan senkin todistetuksi muillekin kuin itselleni jos edes itselleni.

PS. Löysin Swainstonin googlaamalla New Weirdin ja eliminoimalla Miévillen ja Vandermeerin. Muita ehdotuksia otetaan vastaan.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #12 : 14.Syyskuu 2009, 12:17 »

Jotkut ovat kehuneet kovasti K.J. Bishopin romaania The Etched City ja verranneet sitä Miévillen töihin. En ole itse lukenut.

EDIT: Ehkä myös Jay Laken Trial of Flowers.
« Viimeksi muokattu: 08.Lokakuu 2009, 14:27 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #13 : 28.Syyskuu 2009, 22:06 »

Amazon UK:sta löytyy jo ennakkotilattavaksi The Castle Omnibus, joka sisältää Swainstonin kolme ensimmäistä kirjaa: The Year of Our War, No Present Like Time, The Modern World yhteisniteenä. Ei ole kyllä hinnalla pilattu. Omnibus-nide ilmestyy joulukuun 17.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #14 : 01.Marraskuu 2009, 19:20 »

Swainstonin suomentaminen alkaa, ensi keväänä Likeltä on luvassa Sotamme vuosi! Eli kyseessä on samanlainen harvinainen tilanne kuin Abercrombien Ase itsen kanssa: kehuttu fantasiakirjailija, jota en ole ehtinyt kokeilla englanniksi. Kirjan ilmestymiskuukausi ei ole vielä selvillä, tässä juoniselostus:

Lainaus
Palkittu esikoinen maailmojen sodasta ja sen riippuvuuksien repimästä pelastajasta.

Kolme ihmisen kaltaista rotua elää keskiaikaisessa maailmassa, jota hallitsee kuolematon keisari joukkoineen. Maailmaa on kuitenkin terrorisoinut jo vuosisatoja hirviömäisten hyönteisten armeija, joka valloittaa elintilaa syömällä kaiken tielleen tulevan. Ihmisten apuna sodassa taistelevat keisarin kuolemattomat sotilaat. Heidän viestinviejänsä Jant on avannut oven vaihtoehtoiseen todellisuuteen hallusinogeenillä, johon hän on ihastunut sydänjuuriaan myöten. Mutta hän onnistuu paljastamaan hyönteisvalloittajien salaisuuden, ja rauha on taas askelta lähempänä. Samaan aikaan kuolemattomien joukkoja repivät suuret sisäiset ristiriidat. Ilmassa leijuu jo voimakas sisällissodan uhka – onko tälle maailmalle kaikki liian myöhistä?

Swainston on luonut mielenkiintoisen maailman kuolemattomine taistelijoineen. Vaikka kyse on suuresta sodasta, mielenkiinnon vangitsevat keisarin kuolemattomat, jotka ovat keisarin oma luomus ja siten tämän määräiltävissä. He ovat itse täydellisyyksiä mutta syvän inhimillisiä, ja juuri heidän keskinäiset erimielisyytensä uhkaavat syöstä maailman lopulliseen tuhoon.

Sotamme vuosi aloittaa kolmiosaisen fantasia-sarjan. Kirja on Steph Swainstonin esikoisteos. Kirjailija vierailee Ahvenanmaan scifi-tapahtumassa Åconissa toukokuussa 2010.

Ehkä tekstistä voi päätellä, että sarjan kolme ensimmäistä kirjaa käännetään, mutta ei prequeliä Above the Snowline... Likelle paljon kehuja, tämä on melko varmasti eniten odottamani suomennos ensi keväänä, koska kerkesin lukea Rothfussin Tuulen nimen alkukielellä. Olen yhä vähän katkera kustantamolle siitä, että Richard Morganin julkaisu jäi yhteen kirjaan, vaikka muuta luvattiin. Ensi kevään ohjelmassa ei näy Kovacs-sarjan seuraavaa osaa tai Black Mania. No ei taloudellisille seikoille mahda mitään. Sotamme vuosi ilmestyy pehmeäkantisena, sivumääräksi on merkitty 400. Kääntäjä on Hannu Tervaharju.

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #15 : 02.Marraskuu 2009, 05:30 »

Erinomainen uutinen(!), voisinko muuta sanoa kun kaipailin aloitusviestissä suomennoksien perään :) Tuota viimeistä Åcon-vierailujuttua vaan ihmettelen... onko Steph tulossa Åcon4:kin?

Tero
Turun mafioso

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #16 : 02.Marraskuu 2009, 11:15 »

Ei (ainakaan niin, että tapahtuman järjestäjät asiasta tietäisivät). Lienee tiedottajalla menneet vuosiluvut sekaisin.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #17 : 03.Marraskuu 2009, 14:46 »

Liken esittelyyn on lisätty tietoja:
Lainaus
Ilm: 02/2010
Sarja: LikeScifi

Science fictioniako tämä sittenkin on... Kiva, että suomennos ilmestyy jo helmikuussa.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #18 : 03.Marraskuu 2009, 15:15 »

No hei eihän fantasiakirjassa voi olla farkkuja, tai kiväärejä, tai autoja... Näyttää kieltä

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #19 : 03.Marraskuu 2009, 15:24 »

Tai sitten se on sitä uuskummaa, joksi jotkut on sen luokiteltu. Vai olisikohan kyseessä jotain mitä ei voi luokitella yhteen ainoaan luokkaan? Wau, ilmestyy samassa kuussa kuin Above the Snowlinekin (ei kun Snowline ilmestyy jo tammikuussa, odottelen sitä vain postitse helmikuun alkupuolella).

Sivuja: [1] 2 3 ... 6   Siirry ylös