Keskustelut
touko 22
keskiviikko
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

Yhteensä paikalla:
  • 30 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

SinSaf 1: ToripäiväSiipis0 vastaustaklo 00:57
Viimeisin näkemäsi elokuva? Take 2Moonlord427 vastaustaklo 23:27
Euroviisut 2013 MalmössaTiuku15 vastaustaklo 23:19
Nimien keksiminen tarinaanLune13 vastaustaklo 22:54
Tupakka ja tupakointiScartti64 vastaustaklo 22:17
Äänestys
Kysymys: Kuka laittaa "seuraava asiakas" -kyltin kassahihnalle?
Etummainen
Jälkimmäinen
Myyjä
Ei kukaan

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kuka laittaa "seuraava asiakas" -kyltin kassahihnalle?  (Luettu 3386 kertaa)
villev
Noviisi
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Espoo
« : 16.Lokakuu 2008, 16:05 »

Lueskelin asiakkaiden juttuja kommenteista osoitteessa http://www.aasiakas.net/ ja totesin, että on jonkinlaista epäselvyyttä siitä kuka sen "seuraava asiakas" -kyltin siihen kassahihnalle laittaa.

Toinen puoli on sitä mieltä, että se on seuraavan asiakkaan tehtävä ja jos tämä ei sitä tajua laittaa, he vaivihkaa yrittävät "vahingossa "töniä takana olevien ostoksia hihnalta lattialle kunnes omat ostokset on maksettu tai kunnes myyjä hermostuu ja tökkää sen kepukan siihen väliin.

Toinen puoli taas kassahihnalle tullessaan ja huomatessaan ettei kylttiä hihnalla näy tökkäävät ostoksensa komeaksi kasaksi ja tönivät niitä lähemmäksi niin että ne menisivät kunnolla sekaisin edessä olevan ostosten kanssa.

Olisin laittanut vaihtoehtoihin "järkevämpi", mutta kaikki tietenkin kiusallaan äänestäisivät sitä.
tallennettu
Lachesis
Kriitikko

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #1 : 16.Lokakuu 2008, 16:15 »

Itse asioidessani laitan sen etummaisena ollessani aina paikalleen, jos huomaan takanani olevan väkeä. Oletan myös muiden toimivan näin (ei läheskään aina toteudu). Usein päädyn siis laittamaan pulikan sekä omien ostosteni eteen että taakse.

Toisaalta se voisi olla jäljessä tulevankin velvollisuus, koska etummainen ei aina tajua katsoa taakseen ja/tai muuten huomaa muita jonottajia. Toisaalta pidän sitä etummaiselta sellaisena automaattisena huomaavaisuutena, jota kannattaa harrastaa, jos ihmisten kanssa haluaa olla isommassa määrin tekemisissä.

Ikinä en harrasta tuppisuista terroria eli töni muiden ostoksia tms. osoita mieltäni.
tallennettu

Valomuurin tuolla puolen
nopeuden kantamattomissa
The Rat
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Nummela
« Vastaus #2 : 16.Lokakuu 2008, 16:18 »

Etummainen. Vain hän voi tietää, onko hihnalla jo koko ostosnivaska, vai vieläkö röökirobotti odottelee saastansyljentäänsä tai mies on ravaamassa jostain unohtuneen terveyssidepaketin kanssa...

Tosin itsekin jäljessätulevana laitan sen sitten paikalleen, jos ei muuten siihen ilmesty. Tietysti jättäen reilun turvavälin tuohon ajattelemattomaan idioottiin edessäni. :)
tallennettu
Kuurankukka
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 16.Lokakuu 2008, 16:29 »

Tunnustan, etten aina huomaa kepukkaa sijoitella, vaikka joku takanani olisikin. Pyrin kuitenkin siihen että sen laittaisin (joskus niinkin tehokkaasti, että se on siinä vaikkei taakseni ketään tulisikaan...). Jos edessäni ei sellaista ole, en ajattele että se erityisesti olisi edessäolevan tehtävä, vaikkakin kohtelias ele kyllä. Osaan kyllä sijoittaa sen itse ostosteni molemmille puolille, ja aika join todistan osaamistani. Nhi.
tallennettu

viha heikentää sydämistä voimakkaimmankin ja ennen kuin huomaat olet itsesi vankina murheidesi kahleilla kytkettynä katkeruuteen
Steelsheen
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 16.Lokakuu 2008, 16:40 »

Ainakin minä yritän sen laittaa omien ostosteni perään ja onhan se kivaa huomaavaisuutta edessä olevalta. Mulle ainakin tuntuu aika usein käyvän niin, että onnistun sijoittumaan kassaan nähden niin, etten kunnolla ylety omien ostosteni eteen sitä kylttiä ottamaan. Tosin kyllä minä sen yritän ostosteni eteenkin kalastaa jos sitä ei siihen ole laitettu, tai sitten yksinkertaisesti jätän niin pitkän välin hihnalle, ettei siinä pysty erehtymään tavaroiden ostajasta. Näin ainakin väljempään aikaan pienten ostosten kanssa.
tallennettu
Denizen
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #5 : 16.Lokakuu 2008, 16:50 »

Se riippuu kovasti kepukan sijainnistakin. Joissakin kaupoissa kun avulias myyjä sijoittaa sen niin, että jälkimmäinen jonossa ei siihen ylty menemättä makaamaan edessä olevan ostoksien päälle.

Pyrin laittamaan taakseni, mutta en häiriinny siitä, että edessä oleva ei samoin toimi. Jos en palikkaan ylty, niin aina voin odottaa hetken että hihnalle tulee tyhjää väliin, ja latoa ostokset ilman kepukkaa.

Muoks: Hmh, tulipas tyhmä olo, Steelsheen laittoi ihan samat jutut jo (vaikka ehkä sen ei näin vakavassa aiheessa ole väliä)
tallennettu
Murzim
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Jkl
« Vastaus #6 : 16.Lokakuu 2008, 17:12 »

Etummainen. Vain hän voi tietää, onko hihnalla jo koko ostosnivaska, vai vieläkö röökirobotti odottelee saastansyljentäänsä tai mies on ravaamassa jostain unohtuneen terveyssidepaketin kanssa...

No jos ravaa niin ravatkoon ja tunkekoon pakettinsa minne tahtoo, minä laitan kyllä sen kapulan silti hihnalle jos tulen perässä ja ostokseni mahtuvat jo hihnalle. Minä siis laitan kapulan omien ostosteni eteen, jos sitä ei siinä jo ole, ja myös lopuksi taakse, jos perässäni on joku. Etummaisen on se sikäli helpompi laittaa että hän ylettyy yleensä helpommin kapulan ottamaan - takana tulija joutuu kurottelemaan, ja jos jonossa on useampi ihminen, ei hän välttämättä kerta kaikkiaan ylety. Joten mukavana ihmisenä minä laitan sen.

Tämä on muuten asia, jota en ole ikinä kokenut ongelmaksi, ja hämmästyin aika lailla, että joku viitsii sitä ihan pohtia  Sinänsä piristävää, että maailmassa on asioita, joista muut skitsoilevat mutta minä en. Tätä ei tapahdu usein.  Iskee silmää

Ylettymisperustelun vuoksi äänestän että Etummainen, mutta muuten sillä ei minusta ole siis minkään valtakunnan väliä.
tallennettu
Maailmanherra
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #7 : 16.Lokakuu 2008, 19:00 »

Riippuu ostosten määrästä. Yksi olut tai suklaapatukka ei vaadi kylttiä. Muuten sen yleensä laittaa se joka sitä tarvitsee.
tallennettu

En ole rasisti, olen espoo- ja audirealisti.
Flyingisland
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Alavus
« Vastaus #8 : 16.Lokakuu 2008, 19:56 »

Etummainen.
Hän on tullut ensiksi kassalle eli hänellä on hyvin aikaa laittaa kyseinen kapula ostostensa perään kassan hihnalle.

Itselläni on tapana laittaa aina ko. kyltti ostosteni perään, oli oma ostokseni kuinka mitätön tahansa. Tämä juontaa juurensa siitä, että yleensä seuraava ihminen minusta on juuri se asiakas, jonka ostoskärrystä löytyy puolet kaupan hyllyjen sisällöstä ja näin ollen ostosten sekoittuminen olisi mahdollista.

Niinpä laitan neuroottisen tarkasti kapulan aina ostosteni perään (ja usein myös niiden eteen, jos edessäoleva ei ole sitä ymmärtänyt siihen laittaa...).
tallennettu

"Likest thou jelly within thy doughnut?"
Tiuku
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #9 : 16.Lokakuu 2008, 20:01 »

Minulla on yleensä niin vähän tavaraa (noin yksi tai kaksi tuotetta), että lätkäisen ne suoraan myyjälle käteen (tai tarkemmin sanottuna sille pienelle tasolle, joka on kassakoneen päällä). Siinä ei paljoa tarvita kapuloita.

Jos satun kuitenkin olemaan enempien ostosten kanssa siinä eli yleensä jonkun seurana, niin laitan toki sen palikan ollessani etummaisena. Ei sillä, että edes pistäisin merkille, kuka sen laittaa. Minkä haloon arvoinen tämä asia muka on?
tallennettu
Féowyn
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 16.Lokakuu 2008, 20:03 »

Minkä haloon arvoinen tämä asia muka on?

Älä kysy ainakaan minulta. Mietin samaa äänestäessäni tästä aiheesta...
tallennettu
Iivari
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #11 : 16.Lokakuu 2008, 21:12 »

Yleisönosastokirjoittelun, vihaisen yleisönosastokirjoittelun. Ainakin joskus ja joillekin. Murzim on aika ihana todetessaan tilanteen.

Panen sen paikalleen kyllä, joskus jopa ne. Mutta ennen kaikkea harrastan sitä että työntelen niitä kourussaan eteenpäin niin että kaukaisimmatkin niihin tarvitessaan ylettyvät, sillä on hullua että niitä on viisi siinä missä ensimmäinen ja toinen ostaja seisovat, muttei yhtään siellä missä kolmas, neljäs ja viides seisovat.
tallennettu

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Simple
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #12 : 16.Lokakuu 2008, 21:19 »

Minä laitan. Olin sitten etumainen, takimmainen tai varmaan, jos olisin peruskauppamyyjäkin niin ehkä. (Meillä ei töissä ole liukuhihnaa.)

Tästä puuttuu vaihtoehto "kaikki" tai "kuka vain". Ei se ole kenenkään hommaa. Nopeat syövät hitaat ja laiskat antaa muitten tehdä työt puolestaan.
tallennettu
Xariel
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 16.Lokakuu 2008, 21:36 »

Minä sen laitan. :p Tai ainakin tuntuu siltä. Ei minulle ole koskaan kukaan laittanut, joten laitan itse ylensä sekä ostosteni eteen ja niiden perään. Ei siitä kiitostakaan kuulu, mutta varmistaapa ostostensa turvallisuuden. :p

Tosin pienissä asioissa ei tarvitse. Jos ostan tikkarin, se ei vaadi kepukoita eteen saati sitten taakse. ^^
tallennettu
Lulion
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 16.Lokakuu 2008, 21:40 »

Tulee itsekin laitettua kapula hihnalle, jos takana on ihmisiä, kulkee homma vähän tehokkaammin. Jos itse olen takana, arvostaisin kovasti jos  edessä oleva laittaisi sen kepukan ostostensa perään. Nimenomaan siitä syystä mikä täälläkin on tullut esille eli ärsyttää kurkotella toisen ostosten päällä saadakseen sen kyltin. Mutta niin on vain tehtävä, jos ei älytä laittaa. Tämä siis pääasiassa useampien ostosten yhteydessä, en tarvitse kepukkaa, jos ostan vaikka yhden suklaapatukan. Sellaisen lykkään suoraan myyjälle käteen.
tallennettu
Herbertina Merrique V
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Νεφελοκοκκυγία
« Vastaus #15 : 16.Lokakuu 2008, 22:02 »

Herpertti Makkonen, uskomaton ninja.

(Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus)
tallennettu

"C is always a thought but never an option."
celeblith
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 17.Lokakuu 2008, 10:29 »

Etummainen sen minusta laittaa, minä ainakin laitan.  En ole koskaan kuullut että siitä olisi misään sanottu että kuka sen laittaa, mutta tuntuu että lähes yhtä monta on sellaisia, jotka mukavasti laittavat sen valmiiksi takana tulevalle ja myös sellaisia, jotka antavat kunkin laittaa sen itse.

Ja joissain kassoilla on välillä niin vähän niitä kapuloita ettei takana oleva kunnolla edes niihin yltäisi. Joten siitäkin syystä edessäolevan on hyvä laittaa se :)
tallennettu
Metusalem
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #17 : 17.Lokakuu 2008, 16:05 »

Hups, en jaksanut ajatella ja tajusin kysymyksen aluksi väärin, joten vastasin "myyjä". Oikeasti se on kai etummainen. Minä ainakin pyrin laittamaan.

Jos joku jaksaa kirjoittaa tällaisesta asiasta yleisönosastolle, hänessä on jotain vikana. Ei ihan kaikesta tarvitse valittaa.
tallennettu
Muukalainen
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #18 : 17.Lokakuu 2008, 16:43 »

Njaha, unohdin sitten vastata tähänkin..

Etummainen minun mielestäni, eiköhän se kuulu ihan hyviin tapoihinkin. Omat ostokset laitettuaan voi aivan vähällä vaivalla heittää siihen perään sen kapulan ja näin takana tulevalle ei tule ylimääräistä työtä tavaroidensa lastaamisen lisäksi, etummainenhan sen on jo tehnyt.
tallennettu

"Saako täällä särkeä jos on muukalainen?"
Skie
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 17.Lokakuu 2008, 17:04 »

Kyllä tuo etummainen saa sen kapulan laittaa, vaikka täytyy myöntää sen joskus unohtuvan omalla kohdallanikin... Itse ainakin takana tulevana on ärsyttävää yrittää sitä kapulaa onkia toisten ostosten takaa. Ja onhan tuo aina pieni kohteliaisuus kun edellä oleva sen laittaa.
tallennettu

Add oil la!
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut