25.Huhtikuu 2014, 04:33 *

Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14 15   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Malazan Book of the Fallen – Steven Erikson (ja Ian C. Esslemont)  (Luettu 35581 kertaa)

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #240 : 13.Heinäkuu 2011, 16:58 »

Erikson sanoo ensiromaaninsa uudelleenjulkaisusta:
Lainaus
I know I battled with an editor over my first novel, This River Awakens, and on some fronts I lost that battle -- which is why the re-release of that novel will see my fixing it and thus bringing it closer to its original, un-surrendered state. And I use the [nonexistent] term 'un-surrendered' quite deliberately here, because I felt that in losing those battles I surrendered some of the sanctity of that novel, and that it suffered for it).

Hän myös vahvistaa, että novelli Goats of Glory sijoittuu Malazin maailmaan.
Lainaus
'Goats of Glory' is set just south of Shal Morzinn on the same landmass at Seven Cities

EDIT: Esslemontin seuraavan Malaz-kirjan pitkän juoniselostuksen voi tarkistaa tietokannasta.
« Viimeksi muokattu: 19.Heinäkuu 2011, 23:45 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #241 : 28.Elokuu 2011, 21:24 »

Löysin vahingossa kirjastoautosta viime viikolla kirjan The First Collected Tales of Bauchelainen & Korbal Broach (Three short novels of the Malazan Empire). Onko moisen kirjan lukeminen ensimmäisen Steven Eriksonin kirjana aivan järjetön ajatus?

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Seregil of Rhiminee

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #242 : 28.Elokuu 2011, 22:10 »

Hmm... Minusta tuota kokoelmaa ei kannata lukea ensimmäisenä kirjana. Suosittelen aloittamaan lukemisen Gardens of the Moon -kirjasta (olen sitä mieltä, että kirjat kannattaa lukea julkaisujärjestyksessä). Muistaakseni ensimmäinen novelli julkaistiin 2002 eli samana vuonna kuin House of Chains (4. kirja).
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #243 : 28.Elokuu 2011, 23:20 »

Sain takakannesta käsityksen, että nämä novellit eivät kuitenkaan mitenkään suoraan liittyisi romaanisarjan juonijatkumoon, vaan olisivat vain samasta maailmasta. Ensimmäisen Malazan-kirjan kaikki pääkaupunkiseudun kappaleet ovat lainassa...

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Seregil of Rhiminee

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #244 : 29.Elokuu 2011, 08:24 »

Tapahtumat sijoittuvat tosiaan samaan maailmaan, mutta minusta sinun kannattaisi tutustua ensin pariin ensimmäiseen kirjaan, ennen kuin ryhdyt lukemaan novelleja. Luulen, että ymmärrät novellit vähän paremmin, kun tiedät millaisesta maailmasta on kyse.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #245 : 31.Elokuu 2011, 15:32 »

Esslemontin Stonewielder ilmestyi viime syksynä kahdeksi niteeksi jaettuna erikoislaitoksena PS Publishing -pienkustantamolta. Annoin ketjuun aiemmin ensimmäisen puoliskon kansikuvan (vanhan viestini linkki ei enää toimi), mutten koskaan jälkimmäisen:

Kuva on todella pieni, en löytänyt isompaa. Taiteilija Edward Millerin kotisivuilla näkee onneksi kannessa käytettävän maalauksen kokonaisena, kuten myös ensimmäisen niteen. Millerin kuvitusta on aina ilo katsella.

Subterranean Press vaihtoi Deadhouse Gatesin rajoitettuun laitokseen uuden kansikuvan. Tämä keräilijöille suunnattu kallis painos ei ole vielä ilmestynyt. Lukija tunnistaa, mitä kohtausta kuva esittää.

Erikson julkaisi kotsivuillaan esseen Karsa Orlongista.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #246 : 08.Syyskuu 2011, 19:04 »

Jatketaan saman aiheen parissa... Tänään paljastettiin kaksi kansikuvaa:

EDIT: Crack'd Pot Trail on nyt saatavilla Tor-kustantamon laitoksena. AdLibris toimittaa sekä nidotun että sidotun version.
« Viimeksi muokattu: 13.Syyskuu 2011, 02:31 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #247 : 18.Lokakuu 2011, 22:55 »

Subterranean Press julkisti uuden näytteen Deadhouse Gatesin erikoislaitoksen kuvituksesta. Tämä esittää Mappoa ja Icariumia.

Amazonin mukaan Orb, Sceptre, Thronen ilmestyminen on lykkääntynyt kuukaudella eteenpäin. Uusi julkaisupäivä on 12. tammikuuta.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #248 : 28.Lokakuu 2011, 00:44 »

Erikson kuulemma kirjoitti Facebookissa maanantaina The Forge of Darknessiin liittyen:
Lainaus
Finished the novel five minutes ago. 292 000 words. Short!

Tuolla sanamäärällä kirja on kuitenkin pidempi kuin Gardens of the Moon, Deadhouse Gates tai Midnight Tides... Pitäisi varmaan ryhtyä Facebookin käyttäjäksi, että voisi itse varmistaa viestin. Löysin tiedon Malaz-foorumilta.

Toisena asiana Esslemontin Stonewielderin pokkarilaitos on julkaistu, sen voi tilata vaikka AdLibriksesta 9,40 eurolla.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #249 : 08.Marraskuu 2011, 18:00 »

Eriksonin amerikkalaiskustantajan uudessa pdf-muotoisessa esitteessä sanotaan:

Lainaus
We will continue publishing Steven Erikson with novellas set in the Malazan World, an upcoming omnibus set outside the Malazan World, as well as prequels and sequels to the Malazan series.

Malazin maailman ulkopuolelle sijoittuva yhteisnide? Voisi kuvitella, että tämä sisältää pienoisromaanit The Devil Delivered, Revolvo sekä Quashie Trapp Blacklight. Kaksi ensimmäistä ilmestyivät pienkustantamolta kalliina laitoksina, viimeinen sisältyi antologiaan The Solaris Book of New Fantasy. On tietenkin mahdollista, että yhteisniteeseen otetaan mukaan myös Steve Lundin -nimellä julkaistua tuotantoa.

Edit: Kokoomateoksen arvoitus ratkesi nopeasti, sillä Tor Books julkaisee The Devil Delivered and Other Talesin ensi vuoden kesäkuussa. Kirja sisältää kolme tarinaa, joista arvasin kaksi oikein. Quashie Trapp Blacklightin tilalla on vuonna 2005 ilmestynyt pienoisromaani Fishing with Grandma Matchie.
« Viimeksi muokattu: 12.Marraskuu 2011, 18:17 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #250 : 12.Marraskuu 2011, 18:28 »

Britti-Amazon antaa Forge of Darknessille julkaisuajan: 2. elokuuta 2012. Ei siis tullut pitkää taukoa The Crippled Godin jälkeen, kun Eriksonilta ilmestyy taas uusi Malazin universumiin sijoittuva romaani.

Mainitaan vielä se, että Orb, Scepter, Thronen amerikkalaisversio saapuu kauppoihin ensi toukokuussa. Vaikka TCG ilmestyi samanaikaisesti Atlantin molemmin puolin, on Esslemontin kirjoissa yhä selvä viive brittijulkaisun jälkeen.

Edit: PS Publishing julkaisee Orb, Sceptre, Thronesta kahdeksi niteeksi jaetun kalliin erikoisversion. Pienkustantaja paljasti hienon maalauksen, jota ilmeisesti käytetään toisen puolikkaan kannessa.
« Viimeksi muokattu: 20.Marraskuu 2011, 22:57 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #251 : 05.Joulukuu 2011, 01:48 »

Sen sijaan että kirjoittaisin tähän ketjuun vain Malaz-uutisia, on nyt luvassa arvio Midnight Tidesista (kansi). Jatkoin tauon jälkeen Eriksonin sarjan lukemista, House of Chains tuli käytyä läpi keväällä 2009. Tämä viides osa jakaa mielipiteitä Malazin ystävien keskuudessa. Jotkut pitävät sitä suosikkinaan koko sarjassa, toiset taas pettymyksenä. Ristiriidan ymmärtää hyvin, sillä MT poikkeaa paljon edellisistä. Se sijoittuu täysin uudelle mantereelle toiselle puolelle maailmaa. Laajasta hahmokaartista vain yksi on lukijalle ennestään tuttu, ja kirja tapahtuu ajallisesti ennen Gardens of the Moonia. Kukaan ei ole kuullutkaan Malazin keisarikunnasta, joten on kyseenalaista, kuuluuko romaani Malazan Book of the Falleniin.

Midnight Tides myös alkaa (prologin jälkeen) rauhallisesti, ja Erikson on kehittänyt kirjoitustyyliään syvällisempään suuntaan. Ei minulla ole ennestään ollut valittamista miehen proosasta, mutta se oli MT:ssa aiempaa parempaa. Kirja kertoo äärikapitalistisesta Letherin kuningaskunnasta, joka hamuaa haltioita muistuttavan Tiste Edur -kansan pohjoisia maita. Alkupuolella seurataan kahta erillistä tarinaa, joista toinen sijoittuu tiste edurien alueelle, toinen Letherin pääkaupunkiin. Teoksen edetessä kaikki juonilinjat yhtyvät. MT on sarjan toiseksi lyhin osa, mutta pokkarina silti 932-sivuinen ilman loppuhakemistoa.

Kuten aiemmissa kirjoissa, on historia yhä tärkeä osa juonta. Kymmenientuhansien vuosienkin takaisilla tapahtumilla on suuri merkitys tarinan kannalta. Malazin maailma tulee Midnight Tidesin myötä yhä monipuolisemmaksi. Eikä kirja täysin irrallinen ole, Tiste Edur -juonilinjaa on pohjustettu jo Deadhouse Gatesista lähtien. MT:ssa on kiinnostava teema, romaani sisältää mm. äärimmilleen viedyn markkinatalouden kritiikkiä. Rohkea veto Eriksonilta kirjoittaa tällainen poikkeama aiemmasta. Kirjan alussa vähän kaipailin jatkoa edellisten osien päätarinalle, mutta lukiessa Letherin tapahtumat alkoivat kiinnostaa yhtä paljon.

Eriksonin kertojanlahjat tulivat parhaiten esiin kirjan henkeäsalpaavassa satasivuisessa loppuhuipennuksessa. Suosikkini näkökulmahahmoista olivat Udinaas, Tehol ja Trull Sengar. Muista henkilöistä kiehtoivat eniten Rhuald Sengar, Silchas Ruin sekä Iron Bars -niminen soturi. Teholin ja tämän palvelijan Buggin sanailu muodosti valtaosan kirjan huumorista. Täytyy sanoa, että huumori oli Midnight Tidesissa parasta Eriksonilta tähän asti lukemaani. Teos meni välillä komedian puolelle, mutta toisaalta lopussa oli paljon traagisia tapahtumia. Tämän vuoden lukuelämyksistäni vain kaksi pääsee MT:n yläpuolelle: Martinin A Dance with Dragons ja Bakkerin The White-Luck Warrior.

Minulla on nyt luettuna puolet Eriksonin sarjasta. Viidestä ensimmäisestä kirjasta parhaat ovat Memories of Ice ja Midnight Tides, suosikkihenkilöni taas Karsa Orlong. MT:sta löytyy varmaankin selkeimmin rakennettu juoni. Ennen The Bonehuntersiin tarttumista aion lukaista ensimmäiset Bauchelain ja Korbal Broach -pienoisromaanit sekä Esslemontin Night of Knivesin. Toivottavasti ei tule pitkää taukoa...

Erikson vastasi Tor.comissa House of Chains -aiheisiin kysymyksiin kahdessa erässä. Hän kertoo kirjoittavansa parhaillaan viidettä Bauchelain & Korbal Broach -tarinaa The Wurms of Blearmouth, joka on jatkoa The Lees of Laughter's Endille. Aiemmin mainittu Excesses of Youth on toistaiseksi hyllyllä.

"Ereine" perusti viime toukokuussa Vihreään Lohikäärmeeseen aiheen Malazan Book of the Fallenista.

Edit: PS Publishing paljasti toisen kuvan Orb, Sceptre, Thronesta.
« Viimeksi muokattu: 05.Joulukuu 2011, 16:07 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #252 : 19.Joulukuu 2011, 14:11 »

Kohta ilmestyvän Deadhouse Gaten erikoislaitoksen kuvituksesta annettiin kaksi uutta näytettä:

Ketjuun ei ole taidettu linkittää Salon.comissa jo kesällä 2004 ilmestynyttä Erikson-artikkelia Archaeologist of lost worlds. Tätä hyvää kirjoitusta on vuosien aikana lainattu monissa paikoissa.
Lainaus
Erikson is a master of lost and forgotten epochs, a weaver of ancient epics on a scale that would approach absurdity if it wasn’t so much fun.

Jay Tomio laati marraskuussa 2005 kiinnostavan blogimerkinnän Mistaken Identity. Lopetus lainauksena:

Lainaus
You miss enjoying larger than life Sword & Sorcery characters, but fear the element is not possible in today’s fantasy or has died altogether? Or maybe no author is applying what made Sword & Sorcery great in the past in a manner fitting your more evolved tastes? Give Erikson a try and see how even the ideas of legends can be expanded upon into something altogether new but still bears that unmistakable magic that drew us to lands like Newhon, Barsoom, and Cimmeria, as Steven Erikson turns back the clock while taking us a step forward.

EDIT: Orb, Scpetre, Thronen sisälle voi katsoa tästä. Kirjasta löytyy uusi kartta, joka kuvaa Genabackisin mantereen eteläosaa.
« Viimeksi muokattu: 23.Joulukuu 2011, 19:23 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #253 : 11.Tammikuu 2012, 22:54 »

AdLibris väittää toimittavansa Orb, Sceptre, Thronen nidotun laitoksen 2-5 arkipäivässä. Hinta on vain 15,80 euroa eikä toimitusmaksua peritä.

Mainitsin edellisessä viestissäni kirjaan laaditun uuden kartan. Sen näkee myös Wertzone-blogin merkinnästä. Ylläpitäjä vielä yhdisti sen vanhaan karttaan paljastaen koko Genabackisin mantereen muodon.

EDIT: Erikson puhui viime marraskuussa This River Awakensin kirjoittamisesta erään blogiarvion kommenteissa. Lainaus:
Lainaus
The writing of the first draft of Gardens of the Moon preceded the writing of ‘This River Awakens.’ I worked the first few chapters of ‘This River’ into my last year’s fiction workshop at the University of Victoria, but then I shelved it, realizing that I wasn’t old enough to write it yet. I did not return to it until 1996-7, finishing it the year before we moved to the UK (in ’98, I think).
« Viimeksi muokattu: 12.Tammikuu 2012, 19:39 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #254 : 13.Tammikuu 2012, 13:35 »

Myös This River Awakens (uusi versio) on saatavilla AdLibriksesta. Tämä on siis ensimmäinen Eriksonilta/Lundinilta julkaistu romaani, vaikka Gardens of the Moonin käsikirjoitus valmistuikin aiemmin.

Joitakin saattaa ihmetyttää, miksei Fantasy Hotlistissa ole tuttuun tyyliin ilmestynyt ennakkoarvostelua Esslemontin OST:sta. Patrick selittää asian.

Kerrotaan vielä se, että The Crippled Godin pokkaripainos on ilmestynyt. Nyt koko Malazan Book of the Fallen on saatavilla pokkareina. Niille ihmisille, jotka ovat vuodesta 1999 odottaneet tätä hetkeä ennen sarjan lukemisen aloittamista, on uutinen varmasti mieluisa...

EDIT: Esslemontin agentin listauksen mukaan kirjailijan viides Malaz-romaani Blood and Bone julkaistaan marraskuussa.
« Viimeksi muokattu: 16.Tammikuu 2012, 13:03 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Colp
Kokelas

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #255 : 20.Tammikuu 2012, 16:34 »

Oh, Jussille isot propsit aktiivisesta päivittämisestä.

Itse olen lukenut uusiksi Malazan-saagan kirjoja muistin virkistämiseksi ja olenkin edennyt niistä Dust of Dreamsiin.
Toll the Houndsin jälkeen tuli vähän ikävä fiilis, koska tuntui että kirjasarja olisi menossa huonompaan suuntaan. TTH onkin ollut sarjan huonoin osa tähän mennessä. Lopussa kyllä tapahtui, mutta juonenkäänteet tuntuivat mielestäni hieman kököiltä, ei ainakaan Steven Eriksonin parhaimmistoa. Ehkä SE on lähtenyt liian kunnianhimoisesti kirjoittamaan turhan usean henkilön näkökulmasta ja liian monta juonipolkua. Saako hän nivottua niitä mitenkään järkevästi yhteen kahdessa vikassa kirjassa? En täysin usko, ja sääli että moni asia jäänee epämääräisiksi ja mysteereiksi.

Ei sillä, tykkään edelleen paljon sarjasta (kritiikistä huolimatta), etenkin alkupään kirjoista. Toivon DoD:ilta ja CG:ltä johdonmukaisempaa tarinanvientiä.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #256 : 21.Tammikuu 2012, 21:39 »

Oh, Jussille isot propsit aktiivisesta päivittämisestä.

Kiva, että viestejäni luetaan. Lainattu PS Publishingin uutiskirjeestä:

Lainaus
Of course, we’ve always got to keep an eye on new stuff, too . . . which is why I gave a little whoop of joy (hey, maybe you heard me . . .) when I discovered that Steven Erikson had delivered his new Bauchelain and Korbal Broach novella, entitled THE WURMS OF BLEARMOUTH. What’s it like? Well, I could say it’s amazing but, heck . . . why knowingly undersell a book, right? Forty-two thousand words, and every one of ‘em a winner!

42 000 sanaa on kohtalaisen paljon pienoisromaanille, esimerkiksi Martinin The Mystery Knight jää taakse. Wertzone-blogi kertoo, että Eriksonin Malazan-kirjoja on myyty maailmanlaajuisesti yli miljoona kappaletta.

EDIT: The Wertzone arvosteli Orb Sceptre Thronen.
Lainaus
Orb Sceptre Throne (****½) is a well-written, thoroughly enjoyable addition to the Malazan canon.
« Viimeksi muokattu: 22.Tammikuu 2012, 20:47 kirjoittanut Jussi » tallennettu

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #257 : 17.Helmikuu 2012, 22:46 »

Pat's Fantasy Hotlist arvioi OST:n.

Lainaus
It pains me to say this, but Orb Sceptre Throne is the least appealing Malazan work yet. Great premise and engrossing concepts and ideas, but the execution precluded the tale from being as good as Esslemont's last two books.

The final verdict: 7.5/10

Blood and Bone löytyy nyt britti-Amazonista. Ilmestymispäiväksi on merkitty 8. marraskuuta.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #258 : 04.Maaliskuu 2012, 18:45 »

Erikson paljasti Kharkanas-trilogian seuraavien osien nimet: Fall of Light ja Walk in Shadow.

Tässä Orb Sceptre Thronen erikoislaitoksen lopulliset kansipaperit:

Osa 1
Osa 2
Mrixna
Noviisi

Asuinpaikka: TiDiTamTaraTam
« Vastaus #259 : 06.Maaliskuu 2012, 18:10 »

Asiasta tuhanteen, kävi tänään oudon iloinen yllätys. ihan oikea iloinen sellainen!

Olen vuosi tai jotain takaperin kirjoittanut ja kysynyt teidän mieltymyksiä Malazanin pokkarien kansikuviin ja mitä julkaisijaa suositte. Voin sanoa, että olen itse niin pinnallinen tyyppi näiden kansikuvien suhteen, että halusin aluksi mitä mieluummin halailla Bantam Booksin kirjoja niiden tummien kuvien vuoksi...

mutta (ISO mutta) - ne piru vie ei jousta!  Vihainen

- Joten vaikka jotkut niistä kansikuvista ovat mitä, eh.. erilaisemmin tehty, olen ostanut TOR Fantasyn  kirjoja vain siksi että ne ovat yleensä ohkasempia ja taipuisia!

Tämän koko jutun ydin kuitenkin on, että postista lennähti TORin House of Chains - mutta se ei jostain kumman syystä ollutkaan tämä erilainen, vihertävä normi kanellinen vaan tuo tumma, Bantam Booksin kansikuva o.O

Sinänsähän tämä tapahtuma ei haittaa mitään, mutta olen surffaillut ties kuinka monilla kirjakauppa sivuilla, ja missään en ole tähän menessä nähnyt, että tuon TORin kansikuva olisi muunlainen kuin se vihertävä.

Pieni juttu, mutta oikeasti, it rocked my world upside down!  Hymyilee leveästi
« Viimeksi muokattu: 06.Maaliskuu 2012, 18:33 kirjoittanut Mrixna » tallennettu
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14 15   Siirry ylös