Keskustelut
touko 23
torstai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Zisatto
  • FreakyMike
  • VMN
  • Dyn
  • Rituri
  • Dragan
  • Iivari
Yhteensä paikalla:
  • 7 käyttäjää
  • 49 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Stephen King  (Luettu 15273 kertaa)
Hiistu
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #20 : 22.Marraskuu 2008, 12:36 »

Olen lukenut Lohikäärmeen silmät ja Musta torni -sarjan neljä ensimmäistä osaa (loput uottelee hyllyssä eläkepäiviä.. tai edes nyt kesälomaa). Niiden perusteella sanon Kingiä arvostavani.

Kingistä tulin tietoiseksi yläasteen alulla erään kaverin innostuttua lukemaan kauhua ja hehkutettua miehen tuotantoa maasta taivaisiin. Kuuliaisena ihmisenä menin sitten kirjastoon sivistymättömyyttäni potemaan ynnä parsimaan. Jonkun ajan kuluttua koulussa sitten innoissani tyypille esittelin löytämääni Lohikäärmeen silmiä ja tunnustin, että oikeassahan hän oli ollut, että laatukamaa on. Johon sain kuulla hänenkin joskus lukeneen kyseisen kirjan ja pitäneen sitä kamalan tylsänä ja surkeana, syystä että siinä oli vain jotain velhoja ja muuta moskaa, eikä edes mitään pelottavaa.
Emme siis varsinaisesti olleet ihan samalla taajuudella.. tai aika-avaruuden ulottuvuudessa. Itse kirjasta pidin juurikin sen tähden, että tunnelma ja tapahtumat olivat varsin.. hillittyjä. Itselleni ihan kyllin pelottavia, mutteivat mitenkään ylilyöviä. Satua mukana täsmälleen sen verran, että oma mielenkiintoni säilyi. Pääosin tasapaksuun nuortenfantasiaan tottuneelle otukselle se oli varsin elähdyttävä kokemus.

Mustasta tornista pidän siitäkin paljon. Eniten minua niissä kiehtoo kaikki herran ihmeelliset ja runsaina kukkivat ideat, jotka eivät aina pahemmin kaavoja kumartele, mutta istuvat silti tarinaan. Ja siltikin, mielikuvituksen rönsyistä huolimatta, tunnelma pysyy omalla tavallaan aidonkarheana. Vastaavaan maailmaan en ole omalla lukukokemuksellani vielä onnistua törmäämään (toisaalta en esim. scifiä lue).
Rolandissa on päähenkilönä mielestäni jotain perin sympaattista. Ei se joukoin välkyin tyyppi, mutta nopein vetäisijä. Yli aikansa elänyt toimintasankari suorittamassa itsepäisesti  elämäntehtäväänsä; vanha ja viisas konkari ja silti omalla tavallaan vähän eksyksissä. (Lisäksi revolverit on söpöjä.  Näyttää kieltä.)
tallennettu

Pane Onneni taskuusi ja pidä huolta, ettet kadota sitä. Pistä se siihen taskuun, missä ei ole reikää!
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #21 : 22.Marraskuu 2008, 14:40 »

Liseyn tarina oli Mitä Suomi lukee? -listan mukaan lokakuussa maamme neljänneksi myydyin käännetty kaunokirja. Kingillä on Suomessakin paljon lukijoita.
tallennettu
Iivari
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #22 : 25.Marraskuu 2008, 21:01 »

Kirjaston uutuushyllyssä oli sarjakuvaversio Kingin Mustasta tornista, ilmeisesti jotenkin ei aivan kirjojen kronologista järjestystä seuraava, mutta juonen kannalta kronologinen alkuperäkuvaus. En ole vielä varma, että pitäisikö minun lukea tuo vai ei. Saa antaa osviittaa onko se hyvä sellaiselle joka ei ole Kingiä eikä Mustaa Tornia lukenut, pilaako se romaanien lukunautinnon ja millä tavalla se on erilainen kuin ne.

Kiitollinen kaikista ajatuksista.
tallennettu

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Hiistu
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #23 : 25.Marraskuu 2008, 22:12 »

^ Ainakin  ensimmäinen osa seuraa Rolandin nuoruusvuosia pääosin sen pohjalta, mitä kirjoissa niistä kerrotaan. Toka osa tekijöiden, joihin King siis itse ei lukeudu, omaa sepitettä.

Helsingin kirjamessuilla kävin nyt syksyllä toiveikkaana tarkistamassa, josko Egmontti olisi jotain halvennusta päättänyt antaa, mutta turha toivo. Nykyistä hintaa en ole valmis sarjakuvakirjasta pulittamaan, kun ei henkilökohtaisesti piirrostyylikään oikein sytyttänyt. Omista lähikirjastoista löytyy perin hämärästi vain sarjan toista (suomeksi siis jo myös ilmestynyttä) osaa, joten pitänee vartoa alennusmyyntejä tai kirjastotätien järkiintymistä.

Kvaakin arvostelut varmaan jo lukenutkin:
Revolverimiehen alku
Pitkä kotiinpaluu

((Ja niistä omakohtaisista lukukokemuksista kuulisin mieluusti juu miekin.  Hymyilee ))

Muoks. Sini: No joo.. kuten sanot, omatoimisuus olisi tietty tarkemmin ajateltuna ihan järkevää. Olen tottunut kai sit kirjastotätejä niin korkealle arvottamaan, ettei ihan heti tullut mieleen hennota heidän mystisiä oikkutouhuilujaan mennä sorkkimaan  Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 25.Marraskuu 2008, 23:06 kirjoittanut Hiistu » tallennettu

Pane Onneni taskuusi ja pidä huolta, ettet kadota sitä. Pistä se siihen taskuun, missä ei ole reikää!
Sini
Arkkivelhotar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #24 : 25.Marraskuu 2008, 22:54 »

Omista lähikirjastoista löytyy perin hämärästi vain sarjan toista (suomeksi siis jo myös ilmestynyttä) osaa, joten pitänee vartoa alennusmyyntejä tai kirjastotätien järkiintymistä.

Antakaa ihmeessä palautetta tällaisissa tapauksissa. Yleensä kirjat tarjotaan kirjastolle _kerran_ ja se on siinä. Jos jää jostain syystä tilaamatta ni sit jää, jollette huomauta! Kun pienimmissäkin kirjastoissa on kirjoja tuhansia, ei ennätä välttämättä huomaamaan että sen ja sen sarjan xxx osa uupuukin. (Jollei sitten oikeesti ole perehtynyt asiaansa...)
tallennettu

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!
http://fantasiaespoo.fi/
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #25 : 25.Marraskuu 2008, 23:16 »

Iivari: Olen lukenut sen ensimmäisen suomennetun sarjisyhteisniteen ja tykkäsin siitä. Piirrostyyli oli hieno, ja tarina oli saatu yllättävän hyvin tiivistettyä. Mutta minusta tuntui siltä, että sarjakuva on tarkoitettu Musta torni -faneille. Paha sanoa, miten se toimii ihmisille, jotka eivät ole kirjasarjaan tutustuneet. Linkitetyn Kvaakin arvion mukaan toimii hyvin. Minä suosittelisin lukemaan aluksi kirjat, sarjis spoilaa pahasti neljännen osan (Velho) tapahtumia.

Tähtivaeltajassa Revolverimiehen alku haukuttiin lyttyyn. Toisaalta lehdessä ei edes ollut arvosteluja kirjasarjan viimeisistä osista (vaikka Musta torni 7 voitti parhaan romaanin British Fantasy Awardin), joten toimittajat/avustajat eivät varmaankaan ole MT:n ystäviä.
tallennettu
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Paikalla Paikalla
Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #26 : 25.Marraskuu 2008, 23:41 »

Tähtivaeltajassa Revolverimiehen alku haukuttiin lyttyyn. Toisaalta lehdessä ei edes ollut arvosteluja kirjasarjan viimeisistä osista (vaikka Musta torni 7 voitti parhaan romaanin British Fantasy Awardin), joten toimittajat/avustajat eivät varmaankaan ole MT:n ystäviä.

The Dark Tower -sarja taitaa jakaa lukijakunnan kahtia. Kuulun itse siihen ryhmään, joka ei pidä The Dark Tower -kirjoista kovin paljon.

Ehkä minun pitäisi yrittää lukea sarjakuvaversiota, jos se toimisi paremmin kuin kirjat.
tallennettu
tnjrp
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #27 : 26.Marraskuu 2008, 08:13 »

Kuulun itse siihen ryhmään, joka ei pidä The Dark Tower -kirjoista kovin paljon
Minä kuulun siihen ryhmään, jolla on suoranaisia vaikeuksia ymmärtää, miten joku rakastaa moista kilotavarana pukattua huttua. Samaan aikaan voin kuvitella useitakin syitä sille, miksi British Fantasy Award rapsahti The Dark Tower VII: The Dark Towerille, mutta ne kaikki syyt ovat huonoja.

King sinänsä on ihan pätevä joskaan ei mielestäni nerokas kirjoittaja, jolla ajoittain on oikeinkin hyviä ideoita. Mutta hänen saavuttamansa jättimäiset myyntiluvut ovat antaneet hänelle aivan liian blanchen carte blanchen kirjoittaa mitä näppäimistöstä lähtee. Ei näin. Samaan itse kaivamaansa sudenkuoppaan toki on kompastunut moni muukin, esimerkiksi Clive Barker.

Novellimitta tuntuu olevan Kingillekin se paras tapa toteuttaa itseään. Jotkut novellit ovat aidosti, jollei nyt pelottavia, niin ainakin epämielyttäviä. Mieleen muistuu ainakin The Raft, joka on tällä alalla aika "viehko". Romaaneista parhaimpia lukemiani ovat alkupään kompaktimmat yritelmät kuten Salem's Lot. Ja sen verran täytyy tehdä myönnytyksiä, että kyllä The Dark Towerkin alkaa ihan lupaavasti (toki sen voi kätevästi selittää sillä, että ensimmäinen kirja on Kingin varhaisinta tuotantoa).
tallennettu
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Paikalla Paikalla
Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #28 : 26.Marraskuu 2008, 09:56 »

Novellimitta tuntuu olevan Kingillekin se paras tapa toteuttaa itseään. Jotkut novellit ovat aidosti, jollei nyt pelottavia, niin ainakin epämielyttäviä.

Minustakin King on parhaimmillaan novelleissa. Ne ovat sopivan tiukkoja ja viihdyttäviä, eikä niissä ole liikaa täytesivuja.

Kuten jo aikaisemmin totesin, pidän todella paljon Jerusalem's Lot -novellista. Se on hyvin kirjoitettu ja sopivan makaaberi (lovecraftimainen) kauhunovelli.

Pidän myös muista novelleista, koska jotkut novellit ovat kiehtovia ja toisinaan jopa aika nerokkaita. Mm. Skeleten Crew -kokoelmasta löytyvä Survivor Type, jossa käsitellään toisenlaista kannibalismia, on mielenkiintoinen tarina.
tallennettu
Miss Deborah
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #29 : 26.Marraskuu 2008, 13:17 »

Stephen King, ikiaikainen suosikkini!

Niin, ensimmäisen Kingini Carrien, luin joskus kolmannen tienoilla. Isäni sitä minulle suositteli, ja hyvä niin. En muista mitä silloin ajattelin, jotain hyvää varmaankin, koska nyt kirjahyllyäni koristaa muutamaa teosta lukuunottamatta koko Herran tuotanto.

Teokset voi jakaa kolmeen ryhmään: ihan hyvät, loistavat ja maailmaa mullistavat. Alkupään tuotanto on kiistatta mahtavaa, mutta kyllä uudestakin löytyy helmiä. Muistan vieläkin, monta vuotta lukemisen jälkeen, kaikki Kalpean aavistuksen tapahtumat ja jopa henkilöiden nimet. Voiko sellainen kirja olla muuta kuin hyvä? Ja Kuulolla loistaa nykyaikaisuudellaan, tuo pelottavuuden ihan oikeasti kotiovelle.

Kaikki Kingin kirjat ovat jollaintavalla linkittyneet toisiinsa. Onhan se aika hyvin kun kirjoja on suunnattomasti ja vähän päälle. Onko tämä merkki neroudesta? Minun mielestäni ainakin.

Sitten siihen maailmaa mullistavaan. Ei taida tulla ylllätyksenä, Musta Tornihan se on. Pelkästään se tunteiden määrä, joita yksi kirjasarja herätää, nostaa sen korokkeelle. Varsinkin viimeinen osa onnistuu itkettämään (kerran jos toisenkin), naurattamaan, pelottamaan, hämmentämään, vihastumaan... Ensimmäien osa taas lumoaa myyttisyydellään ja erillaisuudellaan. Neljäs osa taas on oikea, sydäntä lämmittävä rakkaustarina...Ja tätä listausta voisi jatkaa ikuisuuksiin.
  Vielä yksi asia on pakko mainita. Mäyriäiset. Kuinka kukaan voi mitenkään sanoa ei kirjalle, jossa on mäyriäisiä? (:
tallennettu
Blairoid
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Nurmijärvi
« Vastaus #30 : 26.Marraskuu 2008, 16:44 »

Vielä yksi asia on pakko mainita. Mäyriäiset. Kuinka kukaan voi mitenkään sanoa ei kirjalle, jossa on mäyriäisiä? (:

Niinpä. Yksi Kingin nerokkaimmista keksinnöistä koko sarjassa.  Hymyilee leveästi
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #31 : 28.Marraskuu 2008, 14:26 »

Talismaanin uuden kansikuvan voi katsoa tietokannasta. Tammen sivuston mukaan kirjassa on 650 sivua ja uusi laitos ilmestyisi jo tammikuussa.
tallennettu
Blairoid
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Nurmijärvi
« Vastaus #32 : 28.Marraskuu 2008, 15:00 »

Talismaanin uuden kansikuvan voi katsoa tietokannasta. Tammen sivuston mukaan kirjassa on 650 sivua ja uusi laitos ilmestyisi jo tammikuussa.

Todella hieno tämä uusi kansi! Melkein erehdyin fontin perusteella luulemaan sitä Pimeyden talon kansikuvaksi. 
tallennettu
Vehka
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #33 : 16.Joulukuu 2008, 09:42 »

Jaahas. En ole tähän keskusteluun kirjoittanut ja se on aika kummallista, koska olen kuitenkin lukenut Kingiä valtavat määrät. Kesän 2006 vietin töissä kirjastossa, ja koska Juupajoen kokoisella paikkakunnalla lainaajia kävi päivittäin ehkä viisi, ehdin hyvin kahlata Kingejä läpi kahdesta kolmeen päivässä. Viestistä on siis tulossa pitkä.

Olen eri mieltä siitä, että Kingin taso huononisi - kertomatapa vain muuttuu. Liseyn tarinaa en ole lukenut, mutta Buick 8 oli ihan jännä. Se on tsehovilainen romaani. Loppu jää avoimeksi ja päämerkitys on tunnelmalla, ei niinkään juonella. Ihmiskuvauksena ja jännitettä yksityiskohdin korostavana romaanina kirja on mielestäni onnistunut aika hyvin.

Omia suosikkejani Kingiltä ovat Julma leikki, Epätoivon kaupunki ja Tukikohta. Myös Torneista olen pitänyt. Sarjakuvaversio ei tosin iskenyt sitten ollenkaan, enkä innostunut siitä Maantievirus matkalla pohjoiseen kirjan tarjoamasta novellistakaan juurikaan.

Julma leikki saattoi säväyttää jo siksikin, ettei yliluonnollisuutta ollut kovin paljon. Kingin romaaniksi se on myös varsin älykkäästi rakennettu. Juoni ei ole suoraviivainen (pääkohtia lukuun ottamatta) ja palapelin rakentaminen menneisyyden ja nykyisyyden välillä toimii. Loppu tosin lässähtää, olisin pitänyt enemmän siitä, että
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Epätoivon kaupungin luin joululomalla ja siitä saattaa olla hyvät muistot pelkästään siksikin. King uskaltautuu kokeilemaan siipiään kristillisten vaikutteiden sekoittamisessa kauhutarinaan. Se on onnistunutkin kiitettävästi. Vaikka henkilöhahmot ovatkin jo aiemmin käytettyjä (David esimerkiksi melkoisen samanlainen kuin Jake), kirja onnistuu siitä huolimatta hyvin tarjoamaan viihteellistä luettavaa ja mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Tukikohta on kadonnut melkein kaikkialta ja minulla kesti pitkään saada se ylipäätään käsiini. Kun lopulta pääsin lukemaan innostuin kuitenkin siinä määrin, että vaiva palkittiin. Tukikohta. On. Upea. Se on laaja ja valtava ja silti siinä ei ole mitään turhaa. Jos Kingiltä pitäisi valita yksi oikeasti lukemisen arvoinen teos, se olisi kyllä juuri Tukikohta.

Kuulun siihen minimaaliseen ryhmään, jotka ovat Mustien tornien viimeistä osaa lukiessa jättäneet leikin kesken, kuten kirjassa annetaan lupa tehdä. En siis ole lukenut loppuratkaisua, ja vaikka siitä on pakostikin spoilaantunut, se ja sama. Minulle tarina päättyy onnellisesti ja on olemassa lukematon määrä vaihtoehtoja. Ehkä juuri siitä syystä en pidä päätösosaa niin huonona kuin muut. Suosikkini Torneista on kolmonen, eikä kutonen jää siitä paljoakaan jälkeen. Roland on kiistämättä hienoimpia tuntemiani päähenkilöitä ja Tornien viehätysvoima kiteytyy paljolti hänen hahmoonsa.

Lohikäärmeen silmät oli mielenkiintoinen fantasiapastissi. Se on selkeästi satu, eikä varmaan tarjoaisi lukijalle juurikaan, ellei yhtymäkohtia Torneihin voisi metsästää. Samasta syystä myös Uneton yö olisi varmaankin jäänyt ontoksi lukukokemukseksi, muistankin siitä lähinnä viittaukset.

Langolieereissa oli hieno idea, vaikkakin pallosyöjähirviöt eivät kovin kauhistuttavia olleet. Muutenkin minusta on kummallista ajatella Kingiä kauhuna - en ole muistaakseni pelännyt mitään hänen kirjoistaan, Julmaa leikkiä ehkä lukuun ottamatta. Toisaalta en ole lukenut Hohtoa tai Uinu, uinu lemmikkiä, joita tituleerataan jatkuvasti Kingin pelottavimmiksi, joten minulla saattaa olla turhan lälly kuva. Ennemminkin King on minusta fantasiaa, ja sellaisena toimii paljon paremmin kuin kauhuna.

Kosketus oli idealtaan toimiva ja sen päähenkilö Kingin parhaita. Tykkäsin siitä piilokritiikistä mitä King kirjassaan esitti ja mieleen on jäänyt erityisesti kohtaus, jossa
. Ideaa on käytetty monipuolisesti ja jännitys rakentuu loppua kohti. Lisäksi teoksessa on paljon surullisia kohtia. Tunnepohjaisena lukijana se viehättää kerta toisensa jälkeen.

Kolkuttajat oli aavistuksen liian pitkä. Koko kirjaa muistellessa mieleen kohoaa vihreä väri. Muistan myös irtoavat hampaat, mutta hahmoja ja juonta ei ole kovinkaan paljoa jäänyt mieleen. Unensieppaaja taas on liiankin paljon kalkkunahöysteinen ja sillisalaatti, se hapuilee moneen suuntaan muttei pääse oikein minnekään.

Tulisilmä oli kuin kirjoitettua X-meniä - minun näkökulmastani siis aika jees. Tykkäsin tyttären ja isän suhteesta, eikä tarinan pahiskaan ollut hullumpi. Lisäksi flashbackit olivat onnistuneita ja mielenkiintoisesti rakennettuja. Kirja oli tunnelmallisimpia Kingejä, täynnä pakoilua. Koko kirja on hitaasti etenevä takaa-ajo.

Novelleista en osaa sanoa paljoakaan. Yleisesti en ole tykännyt niistä niin paljon kuin muut, mutta
Miniromaanit sen sijaan ovat olleet hyviä.

Kirjoittamisesta on omalla tavallaan myös upea. Se keskittyy kyllä liiaksi itsestäänselvyyksiin, mutta muistan loppuikäni välttää adverbiä, se on kyllä varma. Lopun kirjalistaa läpilukiessa löysin myös monia uusia suosikkikirjailijoita. Ilman Kingiä en olisi koskaan lukenut Jumalat juhlivat öisin -kirjaa, enkä siis myöskään törmännyt suosikkiini.

No jaa, eiköhän tämä riitä Kingistä. Hän on ihan hyvä kirjailija yleiseen mielipiteeseen nähden, ja välillä viihteellisyyden alle kätkeytyy älykkäitä ajatuksia. Lisäksi ihailen tyypin mielikuvitusta. Kun ottaa huomioon kirjoitettujen romaanien määrän, on pakko myöntää, että jotain sen tyypin päässä täytyy oikeasti liikkua.
tallennettu

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
Jehudiel
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #34 : 20.Joulukuu 2008, 14:11 »

Noo, minulla on kyllä hyllyssä Liseyn tarina, jota yritin kerran lukea, mutta se ei oikein jaksanut kiinnostaa siinä alkupuolella. Ehkäpä hiukan liikaa muistelua ja ehkäpä hiukan liian pitkäveteisesti.

Nyt minulla on luettavana Kolme korttia pakasta. Se on ihan hyvä kirja ainakin tähän mennessä. Ne kuvat olisivat siihen kyllä ihan kiva lisä, niitä kun ei ole, tämä on vanhempi painos, tämä. Joutomaassa on kyllä kuvat mukana ja ne ovatkin varsin nättejä kuvia, Ned Dameron osaa kyllä piirtää.

Mutta yleisesti ottaen, King on sellainen ihan hyvä kirjailija.

Edit: Anteeksi, kaikki pahat puheeni, mieleni muuttui. Stephen King on seuraavana jumalasta. Mies on NERO!
« Viimeksi muokattu: 17.Helmikuu 2009, 21:18 kirjoittanut Jehudiel » tallennettu

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #35 : 20.Joulukuu 2008, 23:24 »

Minä otin joululomaprojektiksi Mustan tornin. Ihan kuin tässä ei olisi muutakin tekemistä ja lukemista... Sarjaa on hehkutettu sen verran paljon, että jossain vaiheessa siihen tarttuminen tuntui ihan luontevalta idealta.

Luin ykkösestä vanhan, 80-luvun version (= 90-luvun alun käännöksen), kirjasto kun palvelee miten palvelee. Onko kellään hajua, miten paljon muutoksia tuohon on tehty verrattuna päivitettyyn? Tarina kulki ihan kivasti, mutta kun hyppäsi ykkösestä kakkososaan, kaikki muu tekstissä teki (todellakin) kahdenkymmenen vuoden harppauksen eteenpäin. Loput osat minulla onkin lainassa Tammen ylipaksuina ja kuvitettuina (sic) niteinä.
tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Xard
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kauhava
« Vastaus #36 : 20.Joulukuu 2008, 23:31 »

hyi, käännös

englanniksi se pitää lukea
tallennettu
Rasimus
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #37 : 20.Joulukuu 2008, 23:47 »

Voisin kompata jonkun muun kirjailijan takauksessa, mutta King ei ole ikinä iskenyt minuun minään sanataiteilijana, jolle alkuperäiskieli on ainoa oikea  Näyttää kieltä
tallennettu

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Vehka
Neurovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #38 : 21.Joulukuu 2008, 18:09 »

Hmm, uudelleen suomennetussa ykkösessä on muistaakseni yksi uusi kohtaus, muutamia irrallisia lauseita ja eri suomentaja, mutta koska ainakin omasta mielestäni vanha käännös oli parempi, ei vaihtamiseen liene tarvetta. Sen yhden kohtauksen voi sitten vaikka metsästää esiin myöhemmin jos Torneista todella hurjasti innostuu.
tallennettu

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #39 : 21.Joulukuu 2008, 21:18 »

Lähinnä olin kiinnostunut, miten paljon alkuperäistä on muutettu, Kingin kerronta kun tuntuu tekevän melko mahtavan loikkauksen siedettävästä tyydyttävään tuossa ykkösen ja kakkosen välillä. Tai ehkä se oppi siinä kirjoittamaan. Näyttää kieltä

Jep, ei mitään häikäisevää, mutta mitä pidemmälle tarinassa pääsee niin mielenkiintoiseksihan tuo käy. Tiputtamalla puolet tekstistä pois ja nopeuttamalla tempoa ylipäätään tämä olisi vielä mukavampaa luettavaa. Kumpikaan käännös ei ole täysin poispilattu muttei kauhean mahtavakaan, tosin vähän epäilen ettei syy ole kääntäjässä vaan siinä alkuperäistekstissä. Kyllä minä silti tämän loppuun luen kun kerran aloitin. Seikkailua, wohaa. :)
tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut