Keskustelut
touko 26
sunnuntai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Astorethein
  • Ansa
  • Iivari
  • Aemilia
  • Fates
  • Dyn
  • Maailmanherra
  • Dragan
  • Rituri
Yhteensä paikalla:
  • 9 käyttäjää
  • 39 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

Kesäprojekti 2013 - ideointitopicDyn21 vastaustaklo 23:47
4.6.2012Dyn1 vastausklo 23:36
Suokki 29.6.2013Elthadora4 vastaustaklo 23:04
Valkeiden ruusujen puutarhaFates3 vastaustaklo 22:34
Runo suoraan sydämestä: VirvoitusFates4 vastaustaklo 22:30
Äänestys
Kysymys: Katsokaa otsikkoa
Yökyöpelien kermaa - 36 (46.2%)
Varhainen lintu madon nappaa - 7 (9%)
Väsyttää käytännössä aina - 18 (23.1%)
Lälläslää, ei väsytä ikinä - 4 (5.1%)
Vuorokausirytmi on aivan sekaisin - 13 (16.7%)
Äänestäjiä yhteensä: 77

Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Oletko aamu- vai iltaihminen?  (Luettu 2629 kertaa)
Muukalainen
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #20 : 02.Joulukuu 2008, 23:19 »

Minä taidan kuulua yökyöpeleihin, tosin kermasta en niin välitä :p

Yöllä on hauskin valvoa, yöllä valvottaa eniten, yöllä iskee inspiraatio. Yöllä on tunnelmallista, ihanan hiljaista ja viileää. Aamuisin minua väsyttää järjestään, nukuin kuinka paljon tahansa, mutta silti jaksan aina kammeta itseni kouluun tahdon (ja kahvin) voimalla. Sisäinen realistini myös kiusaa minua jatkuvasti muistuttamalla opiskelun tärkeydestä, hm.

Väsyttää kyllä, mutta se johtuu useimmiten siitä, että joko valvon itse liikaa tai sitten en saa unta. Yöllä on joskus vain pirteämpi kuin päivällä, joten käytännössä vaihtoehdot 3 ja 5:kin olisivat olleet käypiä. Valitsinpa nyt vaan ensimmäisen.
tallennettu

"Saako täällä särkeä jos on muukalainen?"
Maailmanherra
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 02.Joulukuu 2008, 23:42 »

Se että ei halua mennä nukkumaan iltaisin ei tarkoita että olisi iltavirkku. Valvon myöhään mutta iltaisin on paljon vaikeampi aloittaa asioita tai tehdä mitään kehittävää, se on vain pakokeino.

Periaatteessa olen aamuvirkku, toisaalta myös iltavirkku, riippuu siitä kumpi aiheuttaa enemmän pahennusta. Väsyneeltä näytän harvoin vaikka sitä olisin.

Kuitenkin kun herää aamuisin joskus yhdeltätoista niin hyvin lähtee päivä käyntiin, voi siivota, punnertaa, syödä ja tehdä paljon enemmän asioita kuin illalla. Jos on saanut tarpeeksi nukuttua voi herätä milloin vain virkeänä ja saada asioita tehdyksi.

Harmi vaan muuten teille, säännöllisyys oikeasti toimii.
tallennettu

En ole rasisti, olen espoo- ja audirealisti.
The ShadeWolf
Noviisi
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
« Vastaus #22 : 04.Joulukuu 2008, 09:37 »

Lopulta päädyin sellaiseen ratkaisuun etten äänestä  -  sillä en tiedä mihin kuulun! Aamulla saatan herätä aikaisin, seitsemän, kahdeksan aikaan, kenties yhdeksältä  -  jos on viikonloppu. Arkiaamuina kiroan kelloa mutta vastaavasti saatan viikonloppuna herätä samoihin aikoihin pirteänä.

Siltikään illalla ei jaksa valvoa kovin myöhään. Menen pitkäkseni, nukkumaan, viimeistään kahdelta yöllä, hui kauhistus jos myöhempään valvon, en tahdo sitäkään.

Varsin monimutkainen asia. Kukaan tietää mihinkäs kuuluisin?
tallennettu
Veequa
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Yleensä jossain muualla
« Vastaus #23 : 04.Joulukuu 2008, 18:48 »

Varhainen mato tulee syödyksi.

Olen iltaihminen, en yöihminen.
Aamuisinkin joskus olen virkeämpi kuin toiste. SE on jo jotain hyvin harvinaista.
tallennettu

Una espina de experiencia vale más que un bosque de advertencia
Raspode
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Riippumatto
« Vastaus #24 : 04.Joulukuu 2008, 18:53 »

Vastasin ettei minuu väsytä ikinä.

Perustelukin on helppo. Olen aina suhteellisen pirteä, mutta mutta väsymys ei yleensä johdu unenpuutteesta vaan nälästä tai vastaavasta kuten vaikkapa stressistä, joka kyllä on miulla harvinaista.

Tylsääkin on enemmän ku väsyä. Nukuttaahan voi nyt aina.
tallennettu
alchemysan
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Hyvinkää
« Vastaus #25 : 04.Joulukuu 2008, 21:22 »

Riippuu mikä päivä. Viikonloppuisin noustaan aikaisin jotta voidaan vallata kone ennen siskoa, joskus jäädään nukkumaan puoleenpäivään asti. Ja kerran on huomaamatta jopa tullut valvottua melkein koko yö. Huh
tallennettu
kitu
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Ikisumumetsä, Valuen torni
« Vastaus #26 : 04.Joulukuu 2008, 21:24 »

Nousen suht aikaisin aamulla, pientä vajaa 7. Tarvitsen aikaa heräämiseen, aamukahviin ja muihin rutiineihin noin tunnin. Tarvittaessa aamuherääminen vaikka neljän aikaan aamusta ei tuota tuskaa. Toisin on illalla valvominen. Olen jo kymmentä käydessä ihan sippi ja migreeni iskee, jos en ole viimeistään puolenyön aikoihin nukkumassa.

Joo, vastasin siis olevani aamuvirkku ja varhainen lintu ja niin pois päin.
tallennettu
Hillo
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #27 : 04.Joulukuu 2008, 21:35 »

Minä olen iltaihminen. Eli en kai mitään noista. Kaikista parhaimmat unet saan, kun menen nukkumaan 00-02 välisenä aikana ja herään 08-10 aikoihin. Vähiten väsyttää, jos on nukkunut 7½-8½ tuntia. Jos nukkuu lähemmäs 10 tai jopa yli, ei päivä tunnu lähtevän käyntiin ollenkaan. Toisaalta sekin tuntuu ihan mukavalta, jos ei tarvitse tehdä mitään aivoja vaativaa. Jos satunnaisena yönä nukkuu vähemmän, voi olla jopa virkeämpi kuin yleensä, mutta parin sellaisen yön jälkeen alkaa väsy painaa.

Olisihan se hienoa, jos aina voisi noudattaa ihanneaikojaan. Koulu alkaa tuntia liian aikaisin, ja läksyt ja muut koulutyöt vievät niin paljon aikaa, että omaa aikaa ei aina tunnu jäävän, jos ei ota illasta. Ja joskus ei vain huvita nukkua. Valvominen on kivaa hyvässä seurassa.
tallennettu

Mietin vasta
mitä ajatella.
Metusalem
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #28 : 06.Joulukuu 2008, 01:31 »

Olen iltaihminen. Jos saan nukkua milloin haluan, menen nukkumaan klo. 1-2 ja herään kahdentoista ja yhden välillä. Jos univelkaa ei ole, herään kai aikaisemmin (ennen yhtätoista, jos muistan oikein viime kesälomalta). Koko yön valvomisia en kuitenkaan normaalisti harrasta.
tallennettu
celeblith
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 07.Joulukuu 2008, 11:47 »

Usein sitä tuntuu olevan aina vähän väsynyt. Voin hyvin kyllä valvoa pidempään, mutta aamula en koskaan oikein herää niin mielellään, silti sitä saa itsensä kiskottua aina ylös sängystä jos on jonnekin lähdettävä. Voin nukkua tai nuokkua sängyssä puolipäivää ja silti mennä taas illalla normaaliin aikaan nukkumaan :) Taidan olla aika nukkuva ihminen jos siihen vain on mahdollisuus :)
tallennettu
Souli
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: lahti
« Vastaus #30 : 12.Joulukuu 2008, 20:10 »

Riippuu ihan päivästä. Nukkuminen on mukavaa, joten joskus on ihan kivaa mennä aikaisemminkin sänkyyn. Illalla ja yöllä tapahtuu kuitenkin kaikkea jännää, joten jollei minua ihan oikeasti väsytä valvon mielelläni pidempään.

Olen myös tottunut aamuherääjä, sängystä nouseminen ei tuota periaatteessa vaikeuksia. (Vaikka edelleen nukkuminen on kivaa, ja jos mahdollista venytän aamut mahdollisimman pitkälle.) Lähinnä ongelmaa syntyy iltapäivinä koulussa kun on useampi tunti opiskelua ja kurjaa heittoa takana, mutta vielä ihan riittävästi edessä. Silloin voi torkkua vähän lattialla ja helpottaa.

Minä olen oikeasti hyvin harvoin väsynyt, näytän vain siltä. lälläslää
tallennettu

voisi noin
noitana olla
vain vähän hunningolla
Elthadora
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #31 : 15.Joulukuu 2008, 12:52 »

Yöpöllöpä hyvinkin, vaikka yritän päästä tavasta eroon. Köh. Tavoite kaukana vielä. Vasta toissayönä viimeksi en nukkunut hetkeäkään.. (okei, se oli ensimmäinen kerta miun elämässä kun oikeasti jätin kokonaan väliin..) Ah. Autuas joululoma, pääsee ehkä taas nukkumaan suht normaalisti. Ja sitten alkaa taas koulu.. Kraah..
tallennettu
krakken
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #32 : 15.Joulukuu 2008, 15:47 »

Öisissä merkeissä on tullut vietettyä monet miellyttävät ja tunnelmalliset hetket, joten vastaukseni osuu luontevasti ensimmäiseen vaihtoehtoon. Olen kykenevä toimimaan melko aikaansaavasti myös päivän aikana, mutta illan hämärtyessä on yleensä helpompaa sulkeutua ympäristöstä, keskittyä tai antaa ajatuksen lentää. Merkitykset muuttuvat ja asioihin syntyy vaihtuvuutta: kaipa tämäkin piilee siinä että voi näennäisesti kokea olevansa vapaa joistakin kehyksistä, joiden nimissä tulee tavallisesti toimittua.
tallennettu
Jehudiel
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #33 : 17.Joulukuu 2008, 21:09 »

Nyttiinsä tuossa eilen näytti siltä, että kello oli jotain puolikahdentoista luokkaa, ennen kuin nukahdin, enemmänkin. Mutta kyllä minä valvon aika myöhään, oli se sitten maanantai tai lauantai. Pieniunisena on aika mukava olla. Hymyilee leveästi
« Viimeksi muokattu: 21.Joulukuu 2008, 22:00 kirjoittanut Jehudiel » tallennettu

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Lunimara
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #34 : 19.Joulukuu 2008, 22:26 »

Minua väsyttää aina. Aamuisin saan rahdattua itseni kouluun vasta väh. kolmen kahvikupin jälkeen, ja silloinkin meinaan nukahtaa tunnilla. Iltapäivällä, heti kun pääsen kotiin, vedän toiset kolme kuppia kahvia, joiden avulla saan tehtyä edes osan läksyistä.

Mutta vaikka olisin kuinka väsynyt, nukkumaan menen vasta puolenyön jälkeen. Yöllä olenkin virkeimmilläni. Mikä ei siis tarkoita sitä että jaksaisin tehdä mitään, mutta ainakaan en ole aivan horroksessa.
tallennettu
Feylana
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Hämeenlinna & Helsinki
« Vastaus #35 : 20.Joulukuu 2008, 01:29 »

Joku mainitsi aamuyön tunneista, jolloin ei tarvitse huomioida muita vaan saa puuhata omia juttujaan. Olen täsmälleen samaa mieltä, tosin minulle se optimi olisi mennä nukkumaan tuon ajan jälkeen, ei herätä juuri sitä ennen - iltakuudelta alan osoittaa ensimmäisiä merkkejä siitä, että saattaisin kyetä johonkin luovankaltaiseen toimintaan, ja yleensä vasta kymmenen jälkeen voin edes harkita tekeväni mitään aikaansaavaa. Ihanteellista olisi mennä nukkumaan aamukolmen ja -viiden välillä, herätä puolen päivän jälkeen / iltapäivästä ja valvoa se väli siinä tehokkaasti.

Vaan pahuksen työt, joiden vuoksi täytyy herätä joskus jo puoli kymmeneltä ja joissa täytyy väsyä ja ärsyyntyä ja turtua ja ties mitä pitkin päivää kunnes kotiin päästyään haluaa vain nukkumaan - ja silti aamulla väsyttää, kun pitäisi nousta ylös. Tahdon lomalle. :/
tallennettu

senhän tietää kaikki nuo, nuo jotka kuusta valon juo ja aamun värit silmissään tuo maailmaan
Milu
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #36 : 20.Joulukuu 2008, 04:51 »

Yöllä on rauhallista ja hiljaista, ei häiriöitä. Silloin olen periaatteessa tehokkaampi kirjoittaja. Käytännössä kyllä tulee tehtyä jotain "kivaa", ei mitään "tehokasta".
tallennettu
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut