24.Heinäkuu 2014, 16:03 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Seksuaalisuudet  (Luettu 2600 kertaa)
Ninni

Asuinpaikka: Helsinki
« : 14.Joulukuu 2008, 21:10 »

Minä kutsun itseäni nykyään aseksuaaliksi mietittyäni asiaa pari vuotta. Nautin kyllä paljon esimerkiksi fyysisestä läheisyydestä sellaisten ihmisten kanssa, joista pidän, mutta parisuhteessakin penetratiivinen seksi on yleensä lähinnä välttämätön paha. Samoin koen itseni melko androgyyninä vaikka toisinaan onkin ihan mukava näyttää tytöltä. En ole jaksanut seurata tätä ketjua ikuisuuksiin, mutta jos tämä aseksuaalisuuspuolikin alkaa olla esillä, niin täytyy ehkä palata kurkkaamaan, mitä siitä kehittyy.
« Viimeksi muokattu: 15.Joulukuu 2008, 12:34 kirjoittanut Rid » tallennettu
Rid
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 15.Joulukuu 2008, 12:38 »

Jaoin aiheen Ninnin viestistä, ja toivoisin että tässä tulisi aseksuaalisuuden lisäksi keskustelua myös panseksuaalisuudesta ja intraseksuaalisuudesta. Rupesin pohtimaan että kuuluvatko bi-, homo- ja heteroseksuaalisuudet vielä samaan syssyyn?

Noh, keskusteluareena on avoinna:

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä
Vehka
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #2 : 16.Joulukuu 2008, 12:47 »

Ylipäätään: mitä on seksuaalisuus? Harkitsin tässä vähän aikaa sitten topikin perustamista nimellä Seksuaalisuus ja koskettelu, koska seksitopikin rajaus ärsytti.

Le Guinin teoksessa Maailma, vihreä metsä puhutaan viisaasti seksuaalisuudesta. Ihmiset ovat unohtaneet koskettamisen taidon. Ei kaikki seksuaalisuus ole törröttäviä rintoja, jäykkänä seisovaa penistä tai itse aktia, on olemassa muutakin. Hellä suudelma voi olla paljon nautinnollisempaa kuin naiminen, ihmisestä riippuen.

Itse koen lempeän koskettelemisen ja esimerkiksi toisen ihmisen kasvojen sivelemisen paljon ihanampana kuin seksiä lähentelevät toimenpiteet. Tuntoaistini tosiaan on mitä on, eli hyvin herkkä, joten se saattaa olla tähän osasyynä. Siitä huolimatta ja juuri siksi yhteiskunnan syöttämä kuva seksistä on ärsyttävä ja tyhjänpäiväinen.

Toisaalta koskettelu on minusta normaalielämässäkin hyvin rajoittunutta. Itse olen avoin koskettaessani muita, aina tiettyyn rajaa asti. Pidän hiusten silittämisestä, ihon kevyestä tökkimisestä, halaamisesta. En koe sitä seksuaalisena aktina vaikka se minut onnelliseksi tekeekin.

Toisaalta, vaikka en olekaan kiinnostunut varsinaisesti seksistä, ihastun molempien sukupuolten edustajiin. En yleensä tosin ilmaise ihastustani jos kyse on naispuolisista henkilöistä - se on harvinaisempaa ja lisäksi olen aika varovainen tällaisen tilanteen sattuessa, semminkin kun monet ystävistäni saattaisivat pitää tilannetta vaarallisempana kuin se onkaan. Olen siis mitä luultavimmin kevyesti biseksuaalinen aseksuaali (jälkimmäistä, koska en jaksa innostua suorasta seksistä) ja sen kanssa melkoisen sujut - kun vain oppisin olemaan sujut oman kehonikin kanssa.

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
Ninni

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #3 : 17.Joulukuu 2008, 15:53 »

Joo, koskettaminen on ihanaa <3 Esimerkiksi kasvojen koskettamisen koen toisinaan hyvin intiiminä ja romanttisena. (Ehkä siksikin, että ihmiset arkisessa sosiaalisessa kanssakäymisessä harvoin kuitenkaan koskevat kasvoja). Hassua, että aseksuaalisuuden ohella koen itseni kuitenkin varsin eroottisena olentona - kuten sanottu, fyysinen läheisyys rakkaan ihmisen kanssa voi olla todella nautinnollista, ihastun aika helposti ja olen polyamorinen.

Minulla "eroottisuus" vain liittyy enemmän sellaiseen "haluan-olla-tuon-ihmisen-kanssa-läheinen" -tunteeseen kuin tarpeeseen harrastaa seksiä (vaikka saatankin muuten tuntea voimakasta fyysistä vetoa tiettyjä ihmisiä kohtaan). Jos ihastun johonkin, haluan yleensä oppia tuntemaan hänet persoonana ja epäilen, että haluni esimerkiksi nukkua (ilman sivumerkityksiä) yhdessä ihastuksen kohteen kanssa liittyy enemmän mahdollisuuteen olla kahden, lähellä toista ja keskustella intiimissä yhteydessä kuin tarpeeseen harrastaa seksiä. Toisaalta minulla on voimakas tarve kokea itse olevani myös fyysisesti hyväksytty ja viehättävä ja testaan ehkä sitäkin samalla tavalla.

Yksi ehkä koomisehko esimerkki suhtautumisestani on, että yllätin itseni jokin aika sitten miettimästä olisiko "threesome" parin ystäväni kanssa kivaa - siis sillai, että oltais kolmisteen sängyssä ja halittais ja pusittais ja juteltais... Kuinka pervoksi sitä voikaan mennä...? N&#228;ytt&#228;&#228; kielt&#228;
Vehka
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #4 : 31.Joulukuu 2008, 02:52 »

Hmm, en nyt tiedä - minustakin pussaileminen ja lähekkäisyys tuntuu söpöltä ajatukselta. Siinä olisi kyse läheisyydestä ja intiimiydestä - miksi kaiken pitää aina olla niin seksuaalisväritteistä? Minusta ihon koskettaminen on kaunista ja osoittaa välittämistä. Toki on muitakin tapoja, mutta miksi pitäisi kokonaan kieltää tai poistaa käytöstä jokin keino tai "väline" (en nyt tarkoita välinettä, vaan ehkä ennemminkin väylää) vain siksi, että se tuntuu kieroutuneen?

On inhimillistä välittää, ja ystävyys on läheisyyttä henkisesti, miksei siis tiettyyn pisteeseen asti fyysisestikin? Miksei voisi silittää hiuksia tai pitää kädestä jos siltä tuntuu?

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
Siniset liekit

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #5 : 31.Joulukuu 2008, 13:08 »

Seksuaalisuuden eri aspekteja ja tasoja: kuinka pitkälti koskettelu, halailu tai suutelu (joka on Suomessa tabu, mutta hirveän yleistä kulttuureissa ympäri maailmaa) ovat seksuaalista toimintaa? Olen varma, että jos kaksi pariutunutta tai pariutumatonta heteromiestä halaa toisiaan karskisti (tätä demonstroinkin uudenvuoden prepremiitissä), tässä ei ole mitään seksuaalista Tämä tietenkin vain, ellei sitten aleta katsoa seksuaalisuutta vain geenien eteenpäin välittämisenä, missä kaksi miestä ilmaisevat olevansa tovereita ja täten jossakin osassa lauman hierarkiaa, joka voisi mahdollisesti johtaa jonkin ihmeellisen ajatuskulun kautta lisääntymiseen. Itse olen melko vakuuttunut siitä, että viimeksimainitsemani toimintatapa on aika elävää elämää, mutta hirveän pitkällehän siinäkin on kyse vain virroista pinnan alla: eli ketjun aihetta se tuskin hirveästi koskee.

Minusta koskettelu on mukavaa. Tykkään kyllä enemmän olla kosketuskontaktissa tytön kuin pojan kanssa, mutta ei minulla olisi ongelmaa kävellä pojan/miehen kanssa käsikynkässä tai käsi kädessä Hämeenkadulla. Toisen ihmisen tunnusteleminen, paijaaminen ja lääppiminen on mukavaa ja kiinnostavaa puuhaa, ja sillä voi saada jonkun päivän hyvin äkkiä paremmaksi. Tunnen tosin monia ihmisiä, jotka lähinnä ahdistuvat halailusta ja koskettelusta. Suomalaiset miehet. Py&#246;ritt&#228;&#228; silmi&#228;&#228;n

On aika sääli, että parisuhteilla on ymmärtääkseni hirveän iso taipumus pelkistyä naimiseen. Jos lääpitään, lääpitään kun vongataan seksiä. Jos halataan, niin halataan kun tavataan tai sängyssä kun vongataan seksiä. Jos pussataan, niin pussataan kun tavataan... you get the drift. En tiedä, kuinka tavallista tämä on, mutta päätellen kaikenlaisista kertomuksista, melko tavallista. Stereotyyppisestihän miehiä syytetään tästä, että naiset ovat herkempiä etc. etc., henkilökohtaisesti uskon kyseessä olevan elävä myytti, joka kaipaisi lähempää tutkimista.
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #6 : 02.Tammikuu 2009, 18:42 »

Kun ihan tosissaan alkaa miettiä, niin voi (ainakin minun) olla yllättävän vaikea hahmottaa, missä se raja menee. Samoin esimerkiksi ihan kavereihin kohdistuvat kiintymyksentunteet, joskus on aika jännä leikkiä ajatuksella, että voisikohan tässä tai tässä tunteessa olla jotain seksuaalista, jos haluaisin ajatella asian siitä näkökulmasta. Minä en nykyään enää edes tiedä, missä minun kohdallani menee seksuaalisen kiinnostuksen/rakkauden ja muunlaisen kiintymyksen raja. Yritä siinä sitten pariutua... (no, minä en edes yritä).

Nykyään alan olla sitä mieltä, että opitut tavat ja kaavat vaikuttavat ihmisten seksuaalisten tunteiden kohdistumiseen yllättävänkin paljon.

Onkohan muuten koskaan määritelty seksuaalista suuntautumista ja nimitystä sellaiselle ihmiselle, joka tuntee vetoa pääasiassa sukupuolineutraaleihin/androgyyneihin ihmisiin? Jos on, niin minä olen sitten varmaan sellainen.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Siniset liekit

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #7 : 02.Tammikuu 2009, 19:26 »

"Birds of the same flock gather together?" Eli siis yhteenkuuluvuuden tunteesta lähtöisin oleva viehätyshän on yksi mahdollisuus tuonkaltaisissa tilanteissa. Mitään varsinaista määritelmää en tuollaiselle ilmiölle tunne - varmaan sellainenkin löytyy, minusta tuntuu, että nykyään ei ole olemassa määrittelemättömiä asioita.

Tottahan on myös se, että ihmiselle kosketus on enemmän tai vähemmän elintärkeää. Historioillahan on vaikutusta, esimerkiksi paljon väkivaltaa kokenut ihminenhän saattaa karttaakin kaikenlaista koskettelua ja niin edelleen ja niin edelleen. Vauvat toimivat tässä mielestäni hyvänä esimerkkinä: kosketushan on tunnetusti paitsi lapsen hyvinvoinnin, myös kehityksen ja jopa elämän kannalta välttämätöntä. Yhtä laillahan tämä voi päteä terveisiin nuoriin ja aikuisiinkin.
Lily of the Valley
Kokelas

« Vastaus #8 : 08.Maaliskuu 2009, 02:52 »

Viestejänne lukiessani aloin pohtimaan, mihin itse vedän seksuaalisen toiminnan rajan fyysisessä kanssakäymisessä. Tulin siihen tulokseen, että minulle seksiin liittyvä koskettaminen on sellaista, jota teen vain ja ainoastaan oman mieheni kanssa, joka on siis seksikumppanini. En pidä halaamista, hellittelyä, tavallista suukottelua (intohimoiset suudelmat kuuluvat kohdallani seksiin), ihon sivelyä ja rapsuttelua ym. varsinaisesti seksiin kuuluvina. Tietysti, jos harrastaisin edellä mainittuja jonkun "vieraan" miehen kanssa, niin sitä saisi pitää vähintäänkin epäilyttävänä toimintana. Enpä usko, että minulla silloin olisi kovinkaan viattomat tarkoitusperät mielessä. Toisaalta jos hellittelisin naista, en kokisi sitä seksuaaliseksi toiminnaksi, koska en ole naisista kiinnostunut noin romanttisessa mielessä. Voisi kai sanoa, että olen umpihetero.  Katselen kyllä ilokseni kauniiden naisten kuvia esim. lehdistä, mutta en tunne halua heitä kohtaan, vaan kysymys on enemmänkin estetiikasta. Luonnossa en ole koskaan tavannut naista, jota olisin jäänyt katselemaan. Miehiä kylläkin... paljon. Iskee silm&#228;&#228;

Olen itse äiti ja työskentelen lasten parissa. Saattaisi olla aika hämmentävää, jos pitäisin esim. halaamista ja silittelyä seksuaalisuuden osoituksena, koska nämä kuitenkin kuuluvat myös ihan normaaliin vanhempi-lapsi suhteeseen. Töissäkin tulee halattua lapsia, jos he sitä kaipaavat. Minulle toisen ihmisen koskettaminen helppoa ja rakkauden, kiintymyksen tai lohdutuksen osoitus. Seksissä mennäänkin sitten astetta pidemmälle koskettamisen ulottuessa myös intiimialueille. Tokihan rakasteluun meilläkin kuuluu kaikenlainen hellittely, mutta päämääränä on yhdyntä. Kyllä ainakin minulle olisi aikamoinen pettymys, jos yhdyntää ei sitten seuraisikaan (en tarkoita, että aina pitäisi onnistua!). Pelkkä koskettelu olisi minulle "antaa ymmärtää, mutta ei ymmärrä antaa" -linjaa.

Olen ilmeisesti päässyt hyvin helpolla, mitä tulee omaan seksuaaliseen kehitykseeni. Minulle on ollut selvää hyvin nuoresta lähtien, että tunnen vetoa vain miehiä kohtaan. Seksielämäni aloitin aikaisin, mutta en ole joutunut katumaan sitä. Miehet, joiden kanssa olen ollut seksisuhteessa, ovat kaikki olleet helliä ja huomaavaisia minua kohtaan. Nuorena tuli kokeiltua yhden illan juttujakin, mutta nyt olen ollut jo pitkään mieheni kanssa. En ole koskaan pettänyt, enkä usko, että pystyisinkään. Seksi kuuluu omalla kohdallani nykyisin vain ja ainoastaan rakkaussuhteeseen.
sansa
Noviisi

« Vastaus #9 : 22.Marraskuu 2010, 21:47 »

kirjoitan tänne, vaikkei kukaan ole kirjoittanut "ainakaan 365 päivään", kuten "varoitus" väittää. (Pakkohan tänne siis on kirjoittaa, jos se kerran erikseen "kielletään":) okei nyt luovun "" <- noista...
 siis, en pidä itseäni aseksuaalina, vaikken ole erityisemmin haalinut seurustelukumppaneita. Jotenkin minua hirvittää ajatus siitä, että harrastaisin seksiä. Pidän sitä olennaisena osana parisuhteita, mutten itse hingu päästä jonkun toisen pöksyihin. Ehkä se vain ei vielä ole minulle ajankohtaista.
 Pidän koskettamisesta, eikä sen mielestäni tarvitse välttämättä liittyä seksuaalisuuteen. Myös puolituttuja tekee joskus mieli mennä halaamaan, vaikka ihan ilman syytäkin, ja olisi kamalaa jos sitä pidettäisiin paheksuttavana! Kaverihellyys on tärkeää, se luo eräänlaista turvallisuuden tunnetta ja luottamusta. On minullakin toki kavereita, joita ei kannata mennä kaulailemaan. Se siis riippuu aivan henkilöstä.
 Oma seksuaalisuuteni on vieläkin heilahtelevainen... Ensin oletin olevani hetero, sitten luulin olevani lesbo, ja nyt väittäisin sukupuolen olevan merkityksetön asia. Kompromissi. Kaunis esimerkki nykyisistä ajatuksistani oli eräässä sarjakuvassa, jossa käsiteltiin uudelleen syntymää. Siinä entisestä heteroparista tuli seuraavassa elämässään homopari. Minusta tässä oivallettiin, ettei syntyminen saman sukupuolen edistajaksi merkitse rakkauden olevan kiellettyä. On jännittävää, kuinka erilaisia tunteita eri ihmiset saavat aikaan, vaikka kyse olisi pelkästä luonteesta.
Sivuja: [1]   Siirry ylös