Keskustelut
touko 22
keskiviikko
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Tiuku
  • Vierran
Yhteensä paikalla:
  • 2 käyttäjää
  • 77 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

SinSaf 1: ToripäiväSiipis0 vastaustaklo 00:57
Viimeisin näkemäsi elokuva? Take 2Moonlord427 vastaustaklo 23:27
Euroviisut 2013 MalmössaTiuku15 vastaustaklo 23:19
Nimien keksiminen tarinaanLune13 vastaustaklo 22:54
Tupakka ja tupakointiScartti64 vastaustaklo 22:17
Äänestys
Kysymys: Rising on minulle ensisijaisesti:
tietolähde
keskustelukanava
julkaisuareena
sosiaalinen piiri
harrastus
elämäntapa

Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitä Risingshadow sinulle merkitsee?  (Luettu 2138 kertaa)
Iivari
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #20 : 17.Heinäkuu 2012, 01:47 »

Kolmen vuoden jälkeen on pakko avata ketju, ja todeta, että Risingshadow on taas minulle elämäntapa. Välissä oli kausi, jolloin kyseessä oli pikemminkin maneeri tai elähtänyt tapa, mutta viime kuukaudet, vajaan puolitoista vuotta ehkä, olen taas muistanut hyvin sen, miksi keikun tuolla paikallaolleiden käyttäjien tunti- ja päivätilastoissa kärkipäässä. Nyt olen käynyt taas Finnconin lähestyessä Kirjastoa läpi aakkonen aakkoselta ja samalla kun olohuoneen kirjakasa on täydentynyt, olen tajunnut sen, että oleellista minulle ei niinkään enää ole sosiaalinen piiri, kirjatietokanta tai keskustelupalsta sinänsä, vaan koko kokonaisuus, joka on jo vuosia ollut yksi identiteettini lähteistä.

Mutta kun nyt tuli taas avauduttua, niin jätänpä tilan rauhaan taas hetkeksi ja avautukoon joku muu.
tallennettu

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Logikärmes
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #21 : 17.Heinäkuu 2012, 12:57 »

Aivan ensimmäiseksi Risingshadow oli minulle kai juuri tietolähde; sain sivuston kautta aiempaa paremmin jäsennellyn kuvan spefiyhteisöstä ja fantasiasta tyylilajina. Lisäksi opin tuntemaan monet fantasian (ja myöhemmin sci-fin) klassikoista juuri Risingin kautta.

Sen jälkeen Rising toimi minulle ennen kaikkea keskustelukanavana, sillä se oli minulle pitkään ainoa paikka, missä pystyin käymään hieman astetta korkealentoisempia ja vakavamielisempiä keskusteluja. Sittemmin tämän osan on varastanut itselleen yliopistopiiri.

Rising on toiminut minulle myös pienimuotoisena julkaisuareenana. En ole julkaissut paljon tekstejäni täällä, tämä lähinnä kahdesta syystä: ensinnäkin olen ennen kaikkea romaanikirjailija, joten minun on hankala kirjoittaa novelleja omatoimisesti ilman jonkinlaista ulkopuolista tehtävänantoa, ja toiseksi siksi, että sivusto ei salli astetta rankempaa materiaalia, enkä siten voi pitkässä juoksussa pysyä täysin uskollisena tyylilleni. Kaikesta huolimatta olen saanut Risingin käyttäjiltä paljon asiantuntevaa palautetta.

Vaikea sanoa, mitä Rising minulle noista luetelluista vaihtoehdoista nykyään ensisijaisesti on, mutta ainakin yhdestä asiasta voin olla varma: Risingshadow on enemmän kuin osiensa summa! Iskee silmää
tallennettu

"The dog is a peasant and the cat is a gentleman."
- H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
Ara
Kokelas
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Hämeenlinna
« Vastaus #22 : 17.Heinäkuu 2012, 14:38 »

Olen yksi muiden joukossa, joka sanoo, että Rising oli aluksi minulle nimenomaan tietolähde. Täältä pystyy niin kätevästi katsomaan tulevat kirjat ja uusimmat kirjailijat ja vilkuilemaan mitä muut lukevat. Joten ensi keskityin lukemaan kirjoja ja lisäilemään niitä kirjahyllyyni. Tämä vaihe kesti minulla tavallista pidempään, melkein neljä vuotta.
Vasta pari kuukautta sitten älysin ruveta tarkasteleman tätä keskustelu osiota ja häpeäni määrä oli melkein rajaton, kun tajusin mistä kaikesta olin neljän vuoden ainaka jäänyt paitsi. Täytyy siis vielä paremmin kiinnittämään huomiota koko Risingshadow'hun, eikä vain kirjasto osioon ja muutamaan keskusteluaiheeseen. Täytyy käydä jokainen otsikko läpi, jotta saa kunnon kuvan kaikeasta mitä Risingillä on tarjota.
tallennettu

Kirjat ja musiikki ovat samanlaisia. Kun kerran on jäänyt koukkuun, ei pysty enää elämään ilman niitä.
krakken
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #23 : 17.Heinäkuu 2012, 14:41 »

Allekirjoittaneelle sivusto lienee ensisijaisesti tietolähde: kirjasto- ja tapahtumat- osioita tulee seurattua melko lailla aktiivisesti. Keskustelupalstaa yleensä lähinnä lueskelen, ja ns. ulkopuolisena/epäaktiivina on mukava seurata juttuja, ehkä silloin tällöin intoutua postaamaankin johonkin. Täällä kun on internet-foorumiksi poikkeuksellisen lämmin ja sympaattinen tunnelma.
tallennettu
Dyn
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
« Vastaus #24 : 17.Heinäkuu 2012, 17:03 »

Mä olen huomannut viime aikoina taas aktivoituneeni myös foorumille kirjoittelun muodossa. Vielä, kun saman aktiivisuuden saisi ulotettua Leirinuotioon ja palautteen antamisen muotoon... Iskee silmää

Mulla menee Risingin käyttöön ja tekemiseen niin paljon aikaa ihan ilman foorumiakin, että jonkinlainen harrastus tämä on, on ollut jo useamman vuoden. Toimitan noita kirja-arvosteluja tuonne Artikkeleihin ja välillä tulee lisättyä juttua tietokantaankin, aika paljon myös tapahtumia ja ennen vanhaan kalenterimerkintöjä. Ylläpitopuolella olen ollut aktiivinen nillittäjä silloinkin, kun en ole foorumille kirjoitellut ihmeemmin. Lisäksi olen huomannut, että tuskin yhtään spefikirjaa tulee otettua lukuun, ennen kuin olen tarkistanut sen saamat tähdet ja kommentit kannasta.
tallennettu

Until one day, the boundary gives way.
Vanamo
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #25 : 17.Heinäkuu 2012, 18:53 »

Vaikka aika laiskasti viestejä kirjoittelenkin, koen Risingshadow'n kuitenkin ennen kaikkea keskustelukanavaksi ja tämän vaihtoehdon äänestyksessä valitsin. Tämä sivusto tarjoaa väylän vaihtaa ajatuksia ihmisten kanssa, jotka ovat kiinnostuneet samanlaisista asioista kuin minä. Seuraan mielenkiinnolla mitä muilla on sanottavana ja ajoittain lisään omankin kommenttini perään. Toisaalta myös esimerkiksi julkiset kirjahyllyt koen tietynlaisena jakamisena (jonka tässä nyt niputan "keskusteluksi" paremman puutteessa) - nämä minä olen lukenut ja näistä tykkäsin, entäpäs sinä?

Tietolähteen rooli on myös merkittävä: saan foorumilta paljon lukuvinkkejä ja pysyn hyvin kärryillä siitä, mitä uutta fantasiarintamalla tapahtuu. Kuitenkaan tämä ei ole tärkeintä, tätä informaatiota voisin saada myös blogeja yms tarpeeksi aktiivisesti seuraamalla. Seuraan Risingshadowia keskustelukanavana ja siinä ohessa saan myös tietoa.

Risingshadowia sosiaalisena piirinä olen päätynyt testaamaan vasta aivan viime kuukausina, mutta pidän siitä, että tämä yhteisö tarjoaa mahdollisuuden myös tutustua muihin kaltaisiini. Elämäntavaksi puolestaan en voi Risingshadowia kutsua, mutta sen sijaan jonkin foorumin seuraaminen on tainnut muotoutua minulle jonkinlaiseksi elämäntavaksi ja koska Risingshadow on se, jota tällä hetkellä seuraan aktiivisimmin, on tämä sivusto tällä hetkellä osa elämäntapaani. Näkisin myös tämän sivuston harrastukseni jatkeena, eli tämän sivuston kautta helposti yksinäinen lukuharrastus muuttuu huomattavasti yhteisöllisemmäksi.

Kun hieman kaivelin, onnistuin näköjään löytämään erilaisia merkityksiä varsin runsaastikin. Pitänee vielä elvyttää vanha kirjoitusharrastus, niin voin nimittää tätä julkaisuareenaksikin.  Iskee silmää
tallennettu
Tiuku
Velhoruhtinatar

Paikalla Paikalla
Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #26 : 22.Heinäkuu 2012, 02:21 »

En näytä koskaan vastanneen tähän ketjuun mitään, olen vain ruksannut äänestykseen tämän olevan elämäntapa.

Olin 13, kun googlailin jotain kirjaa, löysin sivuston ja liityin; ehdin tosin jo täyttää 14 ennen kuin muistin sivuston uudelleen. Pääsin juuri sopivasti mukaan siihen Tarinatuokiota pesäpaikkanaan pitäneiden nuorten aktiivien suureen aaltoon, joka lienee vielä hyvin muistissa. Risingilla minä kasvoin ja opin asioita, ensimmäisen kesäni vietin täällä yötä päivää. Jo silloin tämä oli ehdottomasti elämäntapa, joka kattoi myös erityisesti julkaisukanavan ja koko sosiaalisen piirini. Tutustuin useampaan ihmiseen kuin missään muussa ympyrässä yhteensä, vaikka en kyseisiä ihmisiä tavannutkaan kasvotusten ennen kuin vasta vuosia myöhemmin.

Nykyisellään julkaisukanavan merkitys on hiipunut, vaikka edelleenkin kaikki kirjoittamani harvat tekstit kirjoitan nimenomaan Risingille. Sosiaalinen piiri (aiemmassa merkityksessään) on hiljentynyt, mutta yhä suurin osa elämäni ihmisistä on tullut jotenkin tutuksi Risingin tai vähintäänkin risinglaisen kautta - oikeastaan sukulaisia ja koulututtuja lukuun ottamatta kaikki, nyt kun oikein ajattelee. Se on paljon se.

Viime aikoina Risingin merkitys tietolähteenä tuntuu kasvaneen. Vakituisena kirja-arvostelijana (onko se muuten harrastus?) seuraan paljon entistä tarkemmin julkaisuja ja tulevien kirjojen listoja. Tämä paikka on selkeästi erityinen, koska se osaa olla uusillakin tavoilla osana elämääni. Hitsi, tämähän on osa koko henkilöhistoriaani.

EDIT: Jäi muuten mainitsematta, että kaikesta huolimatta olin kerran puoli vuotta täältä liki kokonaan poiskin, mutta kukaan ei tainnut huomata asiaa. Olenkohan nykyisin taas jo niin ärsyttävä spämmäri, että poissaoloni havainnoitaisiin paremmin?
EDIT2: (Melkein) hauskaa on se, että jo likipitäen kaikki tämän topicin ensimmäiselle sivulle kirjoittaneista ovat hiljentyneet ja häippäisseet, vaikka kuinka olisivat elämäntavastakin puhuneet, mutta minä kiikun täällä yhä.
« Viimeksi muokattu: 22.Heinäkuu 2012, 02:28 kirjoittanut Tiuku » tallennettu
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut