23.Huhtikuu 2014, 20:43 *

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: 999  (Luettu 5552 kertaa)
Vehka
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
999
« : 22.Helmikuu 2009, 19:27 »

Konnun puolella Ereinion esitteli Librarythingistä löytämänsä idean ja koska se vaikutti muikealta, päätin salakavalasti ehdottaa osallistumista täälläkin. Jokaisen osallistujan tulisi siis lukea yhdeksän kirjaa kustakin yhdeksästä vapaavalintaisesta kategoriasta vuoden -09 loppuun mennessä, eli yhteensä 81 teosta. Kategorioita ei ole määritelty sen tarkemmin, mutta mitä rajatumpaa, sen haasteellisempaa luulisi olevan.

Koska yhdessä tekeminen ja lukeminen on aina hauskempaa, ajattelin ehdottaa, että tässä topikissa voitaisiin keskustella etenemisestä, luetuista kirjoista ja siitä, miten projektia ollaan aikeissa toteuttaa. Minun kategorioitani ovat todennäköisesti seuraavat yhdeksän:

1. Spefinovellikokoelmat
6. Englantilainen lyriikka
7. Irlantilainen kirjallisuus
8. Omaperäinen ja vähemmän tunnettu fantasia
9. Laadukas ihmissuhdekirjallisuus

(Plus että lisäsin omaan kategoriaani vielä uuskumman, että saan luvuksi 99.)

Teoksia en ole vielä metsästänyt, mielellään ehdottaa saa. :)
« Viimeksi muokattu: 22.Helmikuu 2009, 20:04 kirjoittanut Huurre » tallennettu

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #1 : 22.Helmikuu 2009, 20:06 »

Hmm. Aika jännä ehdotus. Mukana ollaan!

Novellikokoelmiin ehdottaisin Uuskummaa? Modernin fantasian antologia-kirjaa. En ole itse lukenut, mutta onb kuulemma aika hyvä kokoelma novelleja eri kirjailijoilta.

Englantilainen lyriikka on helppo: John Miltonin Kadotettu paratiisi. Klassikko.

Irkkukirjallisuutta: Patrick Kavanaghin kirjat, Oscar Wilden näytelmät, yms... valinnanvaraa löytyy.

Vähemmän tunnettu fantasia: Kelpaisiko Will Selfin Suuret apinat. Tältäkin sivustolta löytyy minun lisäkseni vain yksi, jolla on se hyllyssään.

Laadukas ihmissuhdekirjallisuus: Tästä ei tarvitse edes neuvotella: Tuulen viemää. Siinä on sellainen romantiikan klassikko, että.

Tuossa oli muutamia ehdotuksia.

Ja Jehudiel on sitten mukana hommassa.

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #2 : 23.Helmikuu 2009, 00:12 »

Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta. Epäilen tosin vahvasti pääseväni edes puoleen tuosta kirjamäärästä, varsinkin kun on kaikkea muutakin elämää ja mielenkiintoisia kirjoja mutta ainahan sitä voi kokeilla ja katsoa miten pitkälle pääsee :)

Oma lista on vasta muodostumassa, mutta tämmöisiä tuli ensinnä mieleen:

1. Spefi/uuskumma

2. Cyberpunk/steampunk

3. Vähemmän tunnettu fantsu ja scifi

4. Slaavilaiset kirjailijat/runoilijat (ei klassikoita)

5. Aasia
    Leslie T. Chang: Tehtaan tytöt. Unelmia muuttuvassa Kiinassa
    Amélie Nothomb: Nöyrin palvelijanne

6. Queer
    Terhi Saarinen: Alussa oli kellari - viisi helsinkiläistä lesbotarinaa
    Abha Dawesar: Babyji (tai sitten tämä siirtyy aasialais-listaan, täytyy katsoa)

7. Hevonen
    Peter Shaffer: Equus

8. Afrikka ja Lähi-Itä
    Chimamanda Ngozi Adichie: Purple Hibiscus
    Amin Maalouf: Samarkand

9. Kirjallisuudentutkimus/kirjallisuutta ja kirjoja käsittelevät kirjat
    Pierre Bayard: How to Talk About Books You Haven't Read

Siinä on ^^ Toivottavasti nuo pysyvätkin tuollaisina.
« Viimeksi muokattu: 16.Marraskuu 2009, 14:21 kirjoittanut Boogahbo » tallennettu

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #3 : 23.Helmikuu 2009, 09:19 »

Loistava idea. Voisin saada eloa omaan jatkuvasti päällä olevaan lukuhaasteeseeni yhdistämällä sen tähän (kts. kohta 8). Kategorioiden keksiminen oli yllättävän vaikeaa, mutta sain kuin sainkin jotain aikaiseksi, myös sellaisia joiden alle voin ovelasti laittaa tänä vuonna jo lukemiani kirjoja. Kai se on sallittua?

Kategoriani ovat:
6. 2000-luvun kotimainen kirjallisuus
7. Scifi
8. Kirjoja jotka ovat molemmilla (501 ja 1001) must read -listoillani
9. Tietokirjoja muualta kuin kirjastoluokasta 9

Myönnän että nuo kolme ekaa on aika helppoja, tosin ykköstä ja kakkosta vaikeuttaakseni en rupea lukemaan uudestaan Christietä tai Montgomerya. Kasista olen katsonut valmiiksi mitä tulen lukemaan, joten raskaita klassikoita on luvassa. Kotimainen kirjallisuus, scifi ja muut kuin 9-luokan tietokirjat jäävät meikäläisellä sen verran paitsioon, että päätin ottaa ne mukaan. Englanninkieliset tulivat mukaan taas siksi että saisin vihdoinkin luettua sen viime kesänä ostamani (ei-brittiläisen) dekkarin.

Joitakin päällekkäisyyksiä tässä varmaankin tulee (esim. meneekö Maarit Verrosen Normaalia elämää neloseen vai kuutoseen), mutta eiköhän niistä selvitä. Kivaa tiedossa!

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #4 : 23.Helmikuu 2009, 15:36 »

Ennätin jo aloittaa lukemalla viime yönä Peter Shafferin näytelmän "Equus" joka on juurikin se, joka herätti jossain vaiheessa kohua alastomalla Harry Potterilla Näyttää kieltä Teki muuten vaikutuksen jo pelkästään lukiessa ja sai miettimään millaista olisi nähdä tuo ihan livenä. Tarina oli sinällään yksinkertainen mutta visuaalisesti ja tunnelmaltaan vaikutusta herättävä ja erittäin koukuttava. Onneksi ei ollut paksu niin pääsin joskus nukkumaankin :P

80 kirjaa jäljellä ^^;

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #5 : 23.Helmikuu 2009, 15:46 »

Minä aloitin brittidekkareilla. Luen tällä hetkellä Agatha Christien kirjaa Kissa kyyhkyslakassa. Vaikuttaa ihan hyvältä, kieli on selkeän helppoa ja suoraa, ei hankalaa.

Muita kategorioitani ovat ainakin suomalaisperäiset historialliset romaanit ja ehkäpä meriromaanit, samoin ehkäpä elämäkerrat. Ensimmäisessä kategoriahahmotelmassani ei ollut lainkaan spefiä (Nolostunut). Älkää lyökö.

Vajaat 81 kirjaa luettavana. Näyttää kieltä

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #6 : 23.Helmikuu 2009, 20:12 »

Tänään töissä hiljaisina hetkinä ehdin tonkimaan hyllyistä luettavaa jokaiseen kategoriaan. Tuo 'In english' tuottaa hieman vaikeuksia, en ole keksinyt kuin vasta kaksi. Kategorian 'Tietokirjoja muualta kuin kirjastoluokasta 9' ajattelin hoitaa lukemalla yhden kirjan jokaisesta muusta luokasta, sillä niitähän on juuri oikea määrä.

Jos aiemmin tänä vuonna luetut kirjat kelpuutetaan tähän kisailuun mukaan, niin luettavanani on 70 tai 71 kirjaa riippuen siitä otanko mukaan Jenny Valtasaaren omakustannemuistelmateoksen Ja aurinko paistaa niin hyville kuin pahoillekin. Se oli niin lyhyt ja uskomattoman tylsä ja siinä oli enemmän uskonnollista paatosta kuin varsinaista historiaa. Muut Historia/Elämäkerrat-kategorian kirjani ovat Corrado Augiaksen Rooman salaisuudet, Mirkka Lappalaisen Maailman painavin raha ja Rob Jovanovicin Kate Bush - Elämäkerta. Brittidekkareista olen jo lukenut Martha Grimesin Vanhat hylkiöt, Peter Loveseyn Viimeinen oikea rikosetsivä ja Francis Ilesin Vakain tuumin ja harkiten. Tyttökirjaklassikoista on mennyt Susan Coolidgen Katyn toimet ja Rauha S. Virtasen Seljan tytöt (Virtasta tulen lukemaan enemmänkin, oli sen verran kiva). Ja niitä muita kuin 9-luokan kirjoja on tähän mennessä luettu Hannu Tarmion Lontoo kutsuu (luokka 4) ja Alan Weismanin Maailma ilman meitä (luokka 5).

Denizen

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #7 : 23.Helmikuu 2009, 20:34 »

Noniin, tämä voisi olla ihan hauskaa kun ottaa huomioon etten edes muista milloin olen lukenut eisarjakuvaromaanin viimeksi... Täytyy tosin lukea sarjakuvaromaanitkin mukaan koska muuten en mitenkään ehdi tuohon lukuun, se on kuitenkin 2 kirjaa viikossa.

1. Novellikokoelmat
2. Lastenkirjat
3. Suomispefi Harry Potter + oheissälä :P
4. Sarjakuvaromaanit - Luettu 3
5. Taikureita - Luettu 1
6. Runoutta (Pablo Nerudaa ainakin)
7. Steampunk
8. Englanninkielinen Suomiklassikot
9. Ei-fiktiivinen kirjallisuus

Tämä ei niin tuu onnistumaan.
« Viimeksi muokattu: 26.Maaliskuu 2009, 20:33 kirjoittanut Denizen » tallennettu
Hahtuva
Kokelas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #8 : 23.Helmikuu 2009, 22:27 »

Ehdottomasti mukana yrittämässä. Tämä on minulle hyvä tilaisuus saada itseni  lukemaan ainakin sellaisia kirjoja, joita olen jo pitkään aikonut lukea, mutten ole saanut aikaiseksi. Tällä hetkellä listani näyttää tältä:

1.Maailmankirjallisuuden klassikot
2.Suomalaiset merkkiteokset
3.Kotimainen nykykirjallisuus (n.2005 ->)
4.Historialliset romaanit
5.Scifi
6.Vähemmän tunnettu fantasia
7.Spefinovellikokoelmat
8.Näytelmät
9.Runoteokset

Kategoriat ovat laajoja, mutta kaikki ovat sellaisia, joista tavallisesti luen kirjoja  satunnaisesti jos ollenkaan. Saapa nähdä miten onnistuu.
Ereinion

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #9 : 25.Helmikuu 2009, 06:08 »

Laitetaanpa oma tavoitelistani tännekin, eiköhän joku täälläkin ehdota jotakin mielenkiintoista jonka saan listaani lisättyä. Ainakin scifin puolella on runsaasti tilaa ja ehkä joku osaisi myös suositella jotakin populaaritieteellistä. (Scifi- ja fantasiakirjojen suhteen voi vilkaista kirjahyllystä, mitä olen jo lukenut, jos ei halua että torppaan vaivalla mietityn ideanne yksin tein vain siksi että se on minulle jo ennestään tuttu.)

"Tämä-on-yksisilmäisen-Bobin-verinen-teko-sanoi-poliisitarkastaja-Twiggs" (dekkarit ja muut rikosromaanit)
    1. Arnaldur Indriðason: Räme
    6. Peter Lovesey: Vahakuva
    7. Alexander McCall Smith: Naisten etsivätoimisto nro 1
    8. Laurie R. King: The Beekeeper´s Apprentice
    9. John Dickson Carr: Tuhannen ja yhden yön salaisuus

"And now for something completely different" (eksoottisten kirjailijain, i.e. jostakin muualta kuin Euroopasta tai Pohjois-Amerikasta kotoisin olevien skribenttien teokset)
    1. Augusto Monterroso: La oveja negra y demás fábulas
    6. Christopher Stasheff: Her Majesty´s Wizard
    7. E.R. Eddison: The Worm Ouroboros
    8. George MacDonald: Phantastes
    9. Barry Hughart: Bridge of Birds
     "Ja tapahtui niinä päivinä" (historiaa, ei romaaneja, vaan tietokirjallisuutta)
    1. Matti Huurre: 9000 vuotta Suomen esihistoriaa
    2. David Edgerton: The Schock of the Old - tecnology and global history since 1900
    3. Mari K. Niemi: Kiitos ei - Kieltäytymisen kulttuurihistoriaa
    4. Robert Service: Comrades - Communism: A World history
    5. Heikki Kirkinen (toim.): Venäjän historia

6. Jason Goodwin: Lords of the Horizons - A History of Ottoman Empire
    7. Jeffrey Burton Russell: Inventing the Flat Earth: Columbus and Modern Historians
    8. Jared Diamond: Romahdus: Miten yhteiskunnat päättävät tuhoutua tai menestyä
    9. Charles P. Kindleberger: Manias, Panics and Crashes: A History of Financial Crises
    Science fiction
    2. Jack Miles: God - a biography
    3. G.K. Chesterton: Orthodoxy
    4. Dorothy L. Sayers: The Mind of the Maker
    5. Mark A. Noll: The Scandal of the Evangelical Mind
    6. Jim West: Drinking with Calvin and Luther! A History of Alcohol in the Church
    7. Robert Jewett: Saint Paul at the movies
    8. Sami Pihlström: Usko, järki ja ihminen
    9. Craig L. Blomberg: The Historical Reliability of the Gospels
    - Tiedettä käsittelevät opukset. (Koska luonnontieteellinen sivistykseni on lähinnä lukiotasoa, en varmaan uskalla ryhtyä minkään hirveän monimutkaisen kimppuun. Mielummin popularisoivia kirjoja.)
    1. E.T. Bell: Matematiikan miehiä.
    2. John Mann: Murha, taikuus ja lääkintä - lääkeaineiden historiaa
    3. Katja Bargum & Hanna Kokko: Kutistuva turska ja muita evoluution ihmeitä
    4. Janet Browne: Darwinin Lajien synty
    5. John Allen Paulos: Numerotaidottomuus: Matemaattinen lukutaidottomuus ja sen seuraukset

6. Hannu Karttunen: Vanhin tiede: Tähtitiedettä kivikaudesta kuulentoihin
    7. Bill Bryson: Lyhyt historia lähes kaikesta
    8. Stephen Hawking: Ajan lyhyt historia
    9. Richard Dawkins: Sokea kelloseppä
    Yhteiskunnalliset alat (politiikka, sosiologia, talous jne.)
    1. Robin Hahnel: Poliittisen taloustieteen aakkoset
    2. Susan George: Velkabumerangi
    3. Frances Moore Lappé et.al: 12 myyttiä maailman nälästä
    4. Karl Polanyi: Suuri murros
    5. Esko Valtaoja: Avoin tie: Kurkistuksia tulevaisuuteen
    6. Ariel Dorfman & Armand Mattelart: Kuinka Aku Ankkaa luetaan
    7. Daniel Chirot & Clark McCauley: Miksei tapeta niitä kaikkia? Poliittisen joukkomurhan logiikka ja ehkäisy
    8. Steven D. Levitt: Outoustalous
    9. Meghnad Desai: Marxin kosto
    Yli sata vuotta sitten kirjoitetut kaunokirjalliset teokset
    1. Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo
    6. Karl May: Der schwarze Mustang
    7. Lucius Apuleius: Kultainen aasi
    8. Giovanni Boccaccio: Decamerone
    9. J.L. Runeberg: Fänrik Ståls sägner

Lisäksi suosituksia joihinkin muiden kategorioihin, saatte vapaasti ottaa tai jättää:
Boogahbolle: Jossakin uuskumman ja vähemmän tunnetun fantsun ja scifin rajamailla liikkuu italialainen Stefano Benni, jonka teoksista varsinkin Baol ja Elianto ovat tutustumisen arvoisia. Philip José Farmerin Elämän ja kuoleman virta kertoo maailmasta, jossa joka ikinen historian saatossa elänyt ihminen herää kuolleista omalaatuisessa jokimaailmassa (ekaa osaa lukuunottamatta teoksia ei ole suomennettu). E.T.A. Hoffmanin Kultainen malja on kummallinen romantiikan ajan fantasiakertomus, Monica Hughesin Tietokoneen vangit yhteiskuntafilosofista nuortenscifiä ja Flann O´BrieninKolmas konstaapeli yksinkertaisesti vain todella outo tarina, jota ei voi luokitella mutta lukea kyllä. Suomentamattomalta puolelta kehun T.H. Whiten klassista Arthur-romaania The Once and Future Kingiä. Arthurista kiinnostuneiden kannattaa myös vilkaista tuo edesmenneen Leena Peltosen laatima teksti, jossa mainitaan aika liuta Arthurianaa.

Slaaveista mieleen tulee klassisista dekkareista pastisseja kirjoittava Boris Akunin sekä tietysti scifin puolelta Stanislaw Lem sekä Karel Capek, joiden teoksia en kirjahyllystäsi huomannut. Afrikkaan liittyvistä kirjoista olen pitänyt ainakin Juha Vakkurin teoksesta Kulta, islam ja pyhä käärme: katsaus Länsi-Afrikan muinaisten kuningaskuntien Ghanan, Malin ja Songhain historiaan sekä Adam Hochschildin aivan erinomaisesta Kuningas Leopoldin haamusta.

Pisanialle ja Jehudielille: Brittidekkareista omia suosikkejani ovat Christien ja Conan Doylen lisäksi Dorothy L. Sayersin Peter Wimsey -dekkarit (itse pidän eniten Luonnottomasta kuolemasta, mutta sarjan avaava Kuka ja mistä? ei sekään ole yhtään hassumpi), sekä lukitun huoneen mestarin John Dickson Carrin eli Carter Dicksonin teokset (Punainen leski ehkä paras). Viimeksimainittu tosin oli alkujaan amerikkalainen mutta asui pitkän aikaa Englannissa jonne myös dekkarit pääasiassa sijoittuvat. Edmund Crispin on puolestaan sekoitus Dickson Carrin käsittämättömiä murhia, kulttuuriviittauksia sekä absurdia huumoria, eikä unohtaa sovi myöskään G.K. Chestertonin klassisia Isä Brown-tarinoita, joiden suomennokset eivät kyllä ole parhaasta päästä.

Pisanialle lisäksi historiaan Tom Hollandin mainiot antiikin historian popularisoinnit, Persian tuli (persialaissodat sekä Kreikan ja Persian historia ennen niitä) ja Rubikon (Rooman tasavallan historiaa ensimmäisellä esikristillisellä vuosisadalla). Dee Brownin Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen on klassikko, hienoja teoksia ovat myös Peter Englundin Hiljaisuuden historia (lyhyitä esseitä niin pikaruoan kuin hieromasauvankin historiasta) ja Kirjeitä nollapisteestä (1900-luvun historian synkempää puolta, myöskin esseinä) sekä jo mainitsemani Hochshildin Kuningas Leopoldin haamu. Muista tietokirjoista 0-luokkaan kuulunee Schottin sekalaiset, ainut kirja maailmassa joka listaa niin Mannerheimin hevoset, jäävuorien suuruusluokat kuin burmalaisten kuninkaiden omituiset kuolintavatkin. Kakkosluokasta taas kannattaa lukaista Kari Kuulan Helvetin historia: Pohjalta pohjalle Homeroksesta Manaajaan, ellei aihe satu hirvittämään, sillä kirja on mielenkiintoinen, sivistävä ja sananmukaisesti pirun hauska.

Jehudielille: Oletko lukenut meriromaaneista Patrick O´Brienin Aubrey&Maturin -sarjaa? Entä Frederick Marryattin 1800-luvun klassikkotarinat Jack Easy tai Peter Simple? Myös Kiplingin Meren urhoja on hieno, samaten Alistair MacLeanin Saattue Murmanskiin, jota voisi lähinnä kuvailla laivastoon sijoitetuksi Tuntemattomaksi sotilaaksi, vähän rankemmaksi vain.

Denizen: Novellikokoelmia tulee mieleen lähinnä spefipuolelta. Kirjavahan on julkaissut Spekulatiivisen fiktion mestareissaan Le Guinin Pimeälippaan ja muita kertomuksia sekä Gaimanin Aarteita ja muistoesineitä, joka kyllä kannattanee lukea englanniksi (Jos en olisi lisännyt viimeistä huomiota joku muu olisi oletettavasti tehnyt sen). Stanislaw Lemin Kyberias sekä Konekansan satuja ja tarinoita voinee myös laskea novellikokoelmiksi, ja joka tapauksessa ne ovat mainiota luettavaa. Lastenkirjoista suosittelen Eduard Uspenskin Alas taikavirtaa sekä Michael Enden Momoa. Klassikoista Astrid Lindgrenin Saariston lapset on ehdottomasti tutustumisen arvoinen, jos et sitä ennestään tiedä.

Hahtuva: Historiallisista romaaneista ei-ihan-tunnetuimpiin mennevät Steven Saylorin antiikin Roomaan sijoittuvat dekkarit (Egyptiläinen vieras, Murha Via Appialla). Täälläkin kirjoittavan Lutatiuksen kirjoista pidin eniten esikoisromaani Merikonsulista. Klassikoista ei-ihan-niin tunnettuja lienevät Scottin Ivanhoe, Dumas´n Musta tulppaani ja Hugon Yhdeksänkymmentäkolme. Umberto Ecolta Ruusun nimen tietänevät kaikki, mutta oletko lukenut myös Baudolinon? Kotimaisista klassikko on tietysti Topeliuksen Välskärin kertomuksia.

Näytelmistä omiin suosikkeihini kuuluvat Bertolt Brecht (Teurastamojen Pyhä Johanna on upea, samoin kuin Setšuanin hyvä ihminen) sekä Reko Lundán (Tarpeettomia ihmisiä, Aina joku eksyy). Myös T.S. Eliotin Murha katedraalissa kolahti. Jos vähemmän tunnettu fantasia käy myös englanniksi, niin tuon artikkelin lopussa on ainakin mainittu muutama mielenkiintoinen mutta suomentamaton kirja.

Lainaus käyttäjältä: Huurre
(Plus että lisäsin omaan kategoriaani vielä uuskumman, että saan luvuksi 99.)
Tarvitset kyllä vielä toisenkin kategorian. 10 kertaa 9 on meinaan yhdeksänkymmentä, ei yhdeksänkymmenettä.  Cool
« Viimeksi muokattu: 17.Heinäkuu 2009, 19:39 kirjoittanut Ereinion » tallennettu

Tyst är skogen och nejden all, livet där ute är fruset, blott från fjärran av forsens fall höres helt sakta bruset. Tomten lyssnar och, halvt i dröm, tycker sig höra tidens ström, undrar, varthän den skall fara, undrar, var källan må vara.
Vehka
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #10 : 25.Helmikuu 2009, 09:16 »

Luen siitä 18 kirjaa, senkin hupsu. :P

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #11 : 25.Helmikuu 2009, 09:51 »

Kiitoksia vinkeistä Ereinion. Mainitsitkin muutamia jo lukemiani kirjoja, mutta tsekkaan ainakin tuon Hiljaisuuden historian ja Persian tulen (Rubikonin olen jo lukenut). Schottin sekalaiset olen myöskin lukenut, mutta kiinnostavan kirjan löytäminen nollaluokasta ei ole hankalaa. Kuutosluokka sen sijaan vähän huolestuttaa. Ainoa tähän mennessä keksimäni on Bourdainin Kitchen confidential, mutta sitä ei löydy meidän kirjastosta.

Brittidekkareiden löytäminen ei koskaan ole tuottanut vaikeuksia (Sayersit on aika hyvin luettu) ja mainitsemaltasi Dickson Carrilta aionkin lukea Kuiskaavan kuoleman. Lisäksi ajattelin testata ainakin P.D. Jamesia ja Peter Loveseyn historiallisia dekkareita.

Ja jos rohkenen itse suositella, "something completely different" löytyisi ainakin Japanista: Kazuo Ishiguron ja Banana Yoshimoton kirjat ovat tutustumisen arvoisia sekä myöskin Haruki Murakamin Suuri lammasseikkailu.

Komppaan myös Ereinionia sen Kuningas Leopoldin haamun suhteen. Loistava kirja.

Ereinion

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #12 : 25.Helmikuu 2009, 11:09 »

Oletko kiinnostunut erilaisten juomien historiasta tai kulttuurista? Muistaakseni kutosesta löytyy ainakin teetä, kahvia, olutta, siideriä ja väkeviä käsitteleviä opuksia.

Lainaus
Lovesey olikin uusi nimi minulle, pistin listalle Vahakuvan joka oli ainoa huomaamani suomennettu historiallinen dekkarinsa. Jamesista sen verran, että hänen varhaisimmat, 60-70-luvun dekkarinsa ovat aika lähellä "klassista" dekkaria, uudemmat taas vähän enemmän poliisiromaaneja. Kannattaa siis valita julkaisuajankohta sen mukaan, mikä tyyli kiinnostaa. Ja jos pidät Dickson Carrista, niin ehdotan vielä uudemman kerran Crispinin Joutsenlaulua. Kerrassaan mainio.

Lainaus
Yoshimoto ja Murakami menivät listoille, paljon kiitoksia. Ishiguro ei oikein mene kategoriaan Englannissa lapsuudestaan asuneena ja englanniksi kirjoittavana.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #13 : 25.Helmikuu 2009, 14:43 »

Ereinion: olet aarre Hymyilee leveästi Osa noista ehdotuksista ovat sellaisia, joita jo omistan/tunnen (Kultainen malja, Once and Future King, Kolmas konstaapeli) mutta muut tulen kyllä tsekkaamaan ^^

Ja hah: toinen kirja alta pois, Afrikka-kategoriasta Chimamanda Ngozi Adichien teos Purple Hibiscus. Oli aika erinomainen, teemana uskonnollinen kiihkomielisyys, joka purkautuu perheen sisällä samalla kun muille näyttäytyy esimerkillisenä vanhurskautena. Kerronta koostui oli yksinkertaista ja tunnelmallista, kovasti tykkäsin.

79 to go.
Xariel
Moderaattori

« Vastaus #14 : 25.Helmikuu 2009, 21:17 »

Mukana!

Otin itse aika laajat kategoriat, mutta aikakin puolittuu. Siis kesälomalla pitää loppua, ja yhdeksän valittua luokkaa ovat [päivitetty, katsotaan nyt mitä tästä tulee:]

x luettu, - lukematta

Alustava lista:

1. Mitä pitäisi lukea ihan sivistyksen kannalta, kirjoja mitä on kehuttu ja joita en ole lukenut ja muuta sellaista minkä voin kuvitella tunkevani tähän luokkaan; myös kauan odotettuja mitä en voisi kuvitellakaan jättäväni lukematta, pakkolukuja.

- Nikolai Gogol: Kuolleet sielut

- Marjo T. Nurminen: Tiedon tyttäret
- Kari Kuula: Helvetin historia: Pohjalta pohjalle Homeroksesta Manaajaan
x Sari Savikko: Kohtalona kauneus
- Lilja Kinnunen-Riipinen: Hymyn takaa

3. Romanttinen kirjallisuus ;)
x Danielle Steel: Muuttolintu
x J.R. Ward: Pimeyden rakastaja

4. Dekkarit ja rikoskirjallisuus - ei maailmanpelastamisia, pienimuotoisempia juttuja. :P
- Dorothy L. Sayers: Kuka ja mistä?
- John Dickson Carr: Punainen leski
x Judith McNaught: hellä ja katkera yö (olisi käynyt kyllä myös romanttiseen, sama sen kuitenkin olla tässä)
x J.D. Robb: Kuoleman hurmio

x Darren Shan: Pimeyden ennustukset
x Royce Buckingham: Henkienhoitaja
- Cornelia Funke: Musteloitsu
- Michael Scott: Kirjanvartija

6. Sarjakuvaromaanit/Sarjakuvasarjat (enint. 2 per sarja)
x Roger Leloup: Yoko Tsuno: Vinean kolme aurinkoa
x Roger Leloup: Yoko Tsuno: Taivaallinen dzonkki
x Risto Isomäki - Petri Hiltunen - Jussi Kaakinen: Sarasvatin hiekkaa (sarjakuvaversio)
- Vartijat (Watchmen)

x Magician's Gambit
x Castle of Wizardry
- Enchanters' End Game

= 25 luettu nyt. ;)

(Täältä olen muutamia hyviä vinkkejä poiminut jo listalle, mutta vielä pari uupuu. Erityisen kiinnostavia elämänkertoja tai muita lastenkirjoja vinkattavana kellään? ^^)
« Viimeksi muokattu: 14.Huhtikuu 2009, 17:54 kirjoittanut Xariel » tallennettu

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #15 : 25.Helmikuu 2009, 21:26 »

Jep, onhan noita elämänkertoja ainakin yksi vinkattavana.

John Kobler: Al Capone: Al Caponen elämä ja maailma
Sukellus mafian maailmaan rikoshistorian tunnetuimpiin kuuluvan kriminaalipomon elämän kautta. Olen itsekin ajatellut lukea sen osana projektia ja se vaikuttaa selailun perusteella melkoisen proosatyyliseksi kirjoitetulta.

Minäkin otin dekkarit yhdeksi kategoriaksi. Oletko lukenut Christieitä? Ne ovat dekkarien klassikoita, eivätkä edes hankalia luettavia. Ja kaiken lisäksi sopivan lyhyitä. Näyttää kieltä

En tähän hätään keksi mitään ihmeellistä lastenkirjoihin, mutta elämäkerroista vielä: Herman Lindqvistin Napoleon. Siinä on todella hyvin Ranskan keisarin elämään perehdyttävä teos, joka on vielä kirjoitettu varsin viihteellisesti. Erinomainen tietolähde Napoleonin sotien ajalle. Suosittelen.
« Viimeksi muokattu: 25.Helmikuu 2009, 21:31 kirjoittanut Jehudiel » tallennettu

Lis
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #16 : 25.Helmikuu 2009, 21:45 »

Pakkohan tähän on mukaan tulla yrittämään ihan sillä varjolla että saan potkittua itseni lukemaan kirjoja kategoriasta "on-jo-pitkään-pitänyt-vaan-kun-ei-ole-saanut-aikaiseksi". Oma listani näyttää tältä.

1. Spefinovellit
2. Scifi
3. Maailmankirjallisuuden klassikot
4. 2000-luvun kotimainen kirjallisuus
5. Ulkomainen nykykirjallisuus (n. 2006 eteenpäin)
6. Historialliset romaanit
7. Näytelmät
8. Aasialaiset ja afrikkalaiset kirjailijat
9. Historia (tietokirjallisuus)

Joistakin kategorioista on jo paljon suunniteltuna, mutta lisävinkit aina kelpaavat. Eniten apua kaipailisin hyvästä koti- ja ulkomaisesta nykykirjallisuudesta. Historiallisista romaaneista tulikin jo hyviä vinkkejä. Pidin sekä Ruusun nimestä että Foucaultin heilurista, eli Ecoa aion ilman muuta lukea lisää. Samoin Heikkilän Merikonsulia voisin kokeilla, vaikken Germaniasta kovasti pitänytkään. Lisäksi aion lukea varmaan parikin kirjaa Mika Waltarilta. Historiatietokirjoista aion yrittää selviytyä fuskaamatta, eli otan tenttikirjoja mukaan vain jos menee liian tiukille. Omasta hyllystä löytyy muutenkin lukemattomia tämän lajin kirjoja turhan paljon.

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #17 : 26.Helmikuu 2009, 20:56 »

Erityisen kiinnostavia lastenkirjoja vinkattavana kellään? ^^
En tiedä minkätasoisia lastenkirjoja ajattelit, mutta en voi vastustaa kiusausta saada suositella omia lemppareitani.
Ulkomaalaisista: Michael Enden Mielinkielinliemi, Walter Moersin Hurja matka halki yön tai Eduard Uspenskin Alas taikavirtaa.
Kotimaisista: Jukka Parkkisen Suvi Kinos -sarja, Leena Laulajaisen Viivi, Ruusunen ja kiinalainen kello tai Ilkka Pitkäsen Eläinten talo.

Xariel
Moderaattori

« Vastaus #18 : 26.Helmikuu 2009, 21:59 »

Oi kiitos, Pisa. :) Noista pari oli ihan uutta ja pari sellaisia mistä olen kuullut joskus jotain. Nyt muistin sitten nekin laittaa listalle. ^^

Kiitos myös Jehudielille vinkistä, tsekkailen nuo. ;)
Rituri

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #19 : 26.Helmikuu 2009, 22:47 »

Voisi olla ihan mielenkiintoista lukea vaihteeksi jotain muuta kuin lasten ja nuortenkirjoja ja fantasiaa. Jos saisi itsensä tämän myötä tutustumaan uusiin asioihin ja laajentamaan lukemistottumuksia. Tällä hetkellä lista on tämän näköinen:

1. Runot
2. Näytelmät
3. Novellit
4. In English
5. Historialliset romaanit
6. Dekkarit
7. Scifi
8. Kirjat, joista on tehty elokuva
9. Tätä en ole vielä päättänyt, vaihtoehdot ovat sarjakuvat, kauhu tai tietokirjallisuus.

Kategoriat ovat aika väljiä, mutta toivon sen auttavan niiden täyttämisessä. Runot, näytelmät ja novellit ovat minulle hieman tuntemattomampaa aluetta, sillä en ole niitä paljon lukenut. Eniten mietintää tulee todennäköisesti aiheuttamaan näytelmät...

Scifiä en ole lukenut kovin paljon, joten nyt voisi olla jo aika tutustua siihen paremmin. Niin ja vaikkeutta saadakseni pyrin siihen että kaikki kirjat olisivat ensimmäistä kertaa luvussa. En siis laske uudestaan lukemiani kirjoja tähän.

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös