24.Heinäkuu 2014, 18:25 *

Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: 999  (Luettu 6025 kertaa)
Denizen

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #20 : 26.Helmikuu 2009, 22:48 »

Lastenkirjoista vielä pitää mainita Hannu Mäkelän tuotanto (erityisesti Herra Huu -sarja, toisaalta Satu tytöstä joka etsi onnea, ja Hevonen joka hukkasi silmälasinsa) sekä Mika Waltarin Kiinalainen kissa ja muita kertomuksia (tai miten sen nimi menikään)

Näistä oikeastaan jo tulee kasaan yhdeksän :P
Hillo

Asuinpaikka: Hämeenlinna
« Vastaus #21 : 27.Helmikuu 2009, 00:18 »

Sikäli epäreilua, että vuosi -09 on jo pitkällä...

Ei mitään toivoa, että minun nykyisellä tahdillani saataisiin 81 kirjaa luettua. Mutta ehdottomasti mukana katsomassa, miten pitkälle rahkeet riittävät.

Omia kategorioitani ovat:

1. Venäläiset kirjailijat
2. Fantasia (romaanit)
3. Scifi (romaanit)
4. Novellikokoelmat
5. Historialliset romaanit
6. Maailmankirjallisuus (klassikoita ja vähemmän klassikoita)
7. Filosofia*
8. Runot
9. Sarjakuvat

Näin minulla. Minäkään en halunnut tehdä kategorioista liian rajoittavia. Runoihin ja sarjakuviin on ollut tarkoitus perehtyä jo pidemmän aikaa. Lisäksi ne keventävät luku-urakkaa edes hieman. Koetan kerätä myöhemmin esille tarkempia listoja suunnittelemistani teoksista, joita on tähän mennessä kolmisenkymmentä. Ei jaksa tähän aikaan päivästä.

Teoksia saa vapaasti suositella, varsinkin kategoriaan numero viisi toivoisin suosituksia, itsellä pyörii mielessä vain pari ehkä-tasolla olevaa teosta. Ainoastaan kategoria venäläiset kirjailijat alkaa olla täynnä.

___
*Lasken tähän kategoriaan (asia-, ei kauno)kirjallisuuden, joka käsittelee filosofisia kysymyksiä yleensä. Esimerkiksi Kari Enqvistin teos Olemisen porteilla on fysiikkaa - lähinnä perinteisen filosofian vastainen teos - mutta käsittelee filosofisia kysymyksiä fysiikan avulla ja sen näkökulmasta.
« Viimeksi muokattu: 28.Helmikuu 2009, 17:04 kirjoittanut Hillo » tallennettu

Mietin vasta
mitä ajatella.
Ereinion

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #22 : 27.Helmikuu 2009, 10:53 »

Omasta listasta puuttuukin enää reilu tusina. Silti ainakin scifin ja klassikkojen puolella on vielä hyvin tilaa ehdotuksille.

Laitetaanpa muutama oma suositus lisää:

- Lastenkirjoista unohtuivat mainita Philip Pullmanin Kellopeli eli kuinka kaikki vedettiin käyntiin, Thorbjørn Egnerin Kolme iloista rosvoa ja Hyppelihiiri Myökki-Pyökkimetsässä (jolla ei sitten ole muuta yhteistä Lassin ja Leevin suosikkisatuun kuin nimi) sekä toinen suursuosikkini Lindgreniltä, Melukylän lapset. Denizenin mainitsemaaKiinalaista kissaakin enemmän pidän Waltarin Sadusta kuninkaasta jolla ei ollut sydäntä. Komppaan myös mainittua Suvi Kinosta, joskin Parkkiselta omat suosikkini ovat Kalevi Korpin seikkailut ja Kotimainen krokotiili. (Parkkinen on sikäli mainiota luettavaa, että kirjat ovat niin täynnä sanaleikkejä että aikuinen nauttii niistä vähintään yhtä paljon kuin lapsikin.)

Historiallisista romaaneista unohdin ainaiseksi häpeäkseni mainita Frans G. Bengtssonin mahtavan viikinkieepoksen Orm Punainen. Myös Jan Guilloun Arn-trilogia on erinomainen. Lisille Waltareista suosittelen Sinuhea, Turmsia tai Johannes Angelosta. Niistä Sinuhe on kuuluisin ja omasta mielestäni paras, Johannes Angelos ehkä kaikkein vähiten raskas ja Turms ehkä vielä Sinuheakin raskaampi mutta omalla jännällä tavallaan sekin hyvä. Tietokirjallisuuden puolelta mieleen tuli aiemmin mainitsemieni opusten lisäksi vielä Sven Lindqvistin pienet kirjaset Tappakaa ne saatanat (eurooppalaisen rasismin historiasta), Rasismin vastustajia sekä Nyt sinä kuolit - pommien vuosisata. Linqvist kirjoittaa kivaa ja omaperäistä esseetyyliä, jonka ainoana miinuksena on tietty saarnaavuus.

Xariel: Elämäkerroista Humphrey Carpenterin Tolkien-elämäkerta kuuluu spefistin yleissivistykseen. Jon Lee Andersonin Che-elämäkerta on hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen, tosin myös melkoinen tiiliskivi. Dekkareista mainittakoon vielä ei-englantilaiselta puolelta Robert van Gulikin muinaiseen Kiinaan sijoittuvat Tuomari Dee -romaanit (tutustuminen kannattaa aloittaa kirjoista, joiden nimi on mallia Kiinalaiset *****murhat) sekä tietysti Mika Waltarin Komisario Palmut.

Hillolle: Ainakin kirjahyllystäsi puuttuivat fantasian puolelta Richard Adamsin teokset (Ruohometsän kansalla on hyvä aloittaa) sekä Susanna Clarken Jonathan Strange & Mr. Norrell Scifistä taas vinkkaan Orson Scott Cardin huikean Enderin ehkä vielä laadukkaampine jatko-osineen.

Riturille myös scifiin nuo samaiset Enderit sekä jo aiemmassa viestissä mainitsemani Stanislaw Lem (Kyberias on uskomattoman nerokas). "Kirjoja, joista on tehty elokuva" -kategoriasta tulivat mieleen Mario Puzon Kummisetä (saman tekijän Sisilialainen mennee historiallisesta romskusta), Ken Keseyn Yksi lensi yli käenpesän sekä, jos TV-sarjafilmatisoinnitkin kelpuutetaan, Alex Haleyn Juuret. Viimeksimainittu on tosin myös historiallinen romaani ja sellaisenakin ehdottomasti lukemisen arvoinen.

Pitäisi varmaan joskus kehittää jonkinlainen suositeltavien kirjojen lista, nyt tuntuu siltä etten välillä edes itse muista mitä olen lukenut ja mistä pitänyt.  Pyörittää silmiään

Tyst är skogen och nejden all, livet där ute är fruset, blott från fjärran av forsens fall höres helt sakta bruset. Tomten lyssnar och, halvt i dröm, tycker sig höra tidens ström, undrar, varthän den skall fara, undrar, var källan må vara.

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #23 : 02.Maaliskuu 2009, 10:55 »

No niin, vihdoinkin pääsin etenemään tässä projektissa. Eli kaikille teille, joilla on dekkarit kategoriana (paitsi Xariel) suosittelen viime vuonna ilmestynyttä Nigel McCreryn Myrkynkeittäjää. Sain sen juuri luettua ja pidin siitä valtavasti. Todella hienosti kirjoitettu ja jotenkin vähäeleisen tuntuinen kirja. Pidin varsinkin siitä, että siinä ei mässäilty poliisien keskinäisillä suhteilla ja yksityiselämillä, vaan keskityttiin tapaukseen. Ei siinä oikeastaan muuta olisi ehtinytkään, sillä puolet kirjasta tapahtui murhaajan näkökulmasta.

Ereinion: Jos kaipaat vielä teoksia tuohon "Tiedettä käsittelevät opukset" -kategoriaasi, niin uskaltaisinpa suositella Bill Brysonin kirjaa Lyhyt historia lähes kaikesta. Siinä käsitellään useita luonnontieteen aloja helppotajuisesti, mielenkiintoisesti ja jopa hauskasti.

Denizen

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #24 : 02.Maaliskuu 2009, 13:07 »

Myrkynkeittäjän voisin ehkä lisätä omaan listaani, seuraavaksi tuhlaan rajallista aikaa lukiakseni kirjan joka ei mahdu mihinkään kategorioistani (!)... Siis Täällä pohjantähden alla on seuraava, voisikohan kategorioita vielä rukata? Ehkä teen niin joka tapauksessa, sillä minulla on ongelma.

Olen nimittäin lukenut nyt englanninkielisen taikurikirjan enkä tiedä miten pitäisi toimia. Sehän sopii kahteen kategoriaan voi ei! Mutta jos heivaan englanninkieliskategorian ja korvaan suomiklassikoilla niin...

The Prestige, suosittelen ehdottomasti. Kategoriointi on hankalaa, mutta se on ehdottomasti spefiä, toisaalta puolittain scifiä, puolittain kauhua, puolittain fantasiaa, puolittain historiallista, suurelti vaihtoehtohistoriallista ja mitähän vielä? Fiktiivisiä elämäkertoja. Teosta ei saa oikein mistään, oman kopioni lainautin Helsingin kirjastoista (Pirkanmaalta ei löydy mistään).
migael
Kokelas

« Vastaus #25 : 02.Maaliskuu 2009, 15:02 »

Minäkin voisin lähteä haasteeseen mukaan. Tällä voisi yrittää piristää hiipunutta lukemisharrastusta.

Omat kategoriani näyttävät tältä.
1. In English
6. Englantilaista kirjallisuutta ennen 1900-lukua
7. Irlantilaista kirjallisuutta
8. Suomalaisia klassikoita
9. Venäläisiä klassikoita

Joihinkin kategorioihin olen jo hiukan suunnitellut mitä lukisin mutta varsinkin kategoriat 3, 4, 7 ja 8 ovat kovin tuntemattomia ja niihin tarvitsen paljon suosituksia. Tietysti saatte ja olisin hyvin kiitollinen myös muihinkin kategorioihin liittyvistä suositteluista.
Ereinion

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #26 : 03.Maaliskuu 2009, 00:21 »

Kiitos, meni listalle. Nyt sitten tilaa onkin enää yhteiskunnassa sekä wanhoissa teksteissä, jonne pitäisi keksiä jokin ruotsinkielinen opus (päätin tehdä hommasta entistä mahdottomamman ja lukea vähintään yhden kirjan jokaisella osaamallani kielellä Pyörittää silmiään). Vänrikki Stoolin tarinat alkukielellä on tällä hetkellä harkinnassa, onko kellään parempia ehdotuksia?

Jehudiel

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #27 : 08.Maaliskuu 2009, 10:07 »

Minullakin alkaa olla lista aika lailla valmiina. Se näyttää suurin piirtein tältä:

1. Agatha Christien dekkarit
6. Muistelmat ja elämäkerrat
7. ???
8. Sarjakuvat
9. Sekalaista

Jos joku keksii jonkun kiinnostavan kirjan, niin saa ehdottaa!

Edit: Katsokaa osiota 9.
Tuplaedit: katsokaa osiota 8.
« Viimeksi muokattu: 14.Maaliskuu 2009, 08:07 kirjoittanut Jehudiel » tallennettu

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Xariel
Moderaattori

« Vastaus #28 : 08.Maaliskuu 2009, 23:30 »

Hää, yksitoista luettu! ^^

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #29 : 08.Maaliskuu 2009, 23:43 »

Luettuja on tähän mennessä yksi tai kahdeksan riippuu siitä laskenko alkuvuodesta lukemani mukaan. Kaikkea muuta on kyllä tullut luettua ja on pari projektiin osallistuvaa kirjaa on kyllä lainassa.

Nyt luin Hal Sirowitzin Terapeuttini sanoi. Aivan ihania runoja, vaikka minulla oli ainakin joskus vaikeuksia mitattomien runojen kanssa. ehkä olen pääsemässä siitä. Jos nyt sais ylipäätään luettuja noita.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #30 : 11.Maaliskuu 2009, 13:04 »

Tuli vihdoinkin kolmaskin luettua: Terhi Saarisen kokoama, viiden helsinkiläisen lesbon haastattelu vuodelta 1994 kertoi mielenkiintoisia muisteloja niinkin kaukana kuin viiskyt- ja kuuskyt-luvulla tapahtuneesta lesbona elämisestä. Paljon on muuttunut ja toisaalta aika vähän..
Hillo

Asuinpaikka: Hämeenlinna
« Vastaus #31 : 11.Maaliskuu 2009, 21:12 »

Olen kasaillut hieman listaa teoksista, joita meinaan lukea. Päätin laskea mukaan myös alkuvuodesta lukemani kategorioihin sopivat teokset, tai ainakin ne, jotka vielä muistan. Kunnolla kategoriat, varsinkin viimeiset kaksi ja historialliset romaanit, alkavat täyttyä tämän kuun lopussa ja ensi kuun alussa, kun pääsen paremmalle puolen suomea tutustumaan kotitarjontaan.

Varmasti lukuohjelmaan kuuluvat kirjat näkyvät normaaleina, vielä enemmän tai vähemmän epävarmat kursivoituina ja jo luetut yliviivattuina. Päivittelen sitä mukaa, kun päivitettävää on.

1. Venäläiset kirjailijat
   - Vasili Aksjonov: Matkalippu tähtiin
   - Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan
   - Fedor Dostojevski: Idiootti
   - Fedor Dostojevski: Karamazovin veljekset
   - Maksim Gorki: Ihmisen synty (kertomuksia)
   - Viktor Jerofejev: Hyvä Stalin

- Johanna Sinisalo: Kädettömät kuninkaat ja muita häiritseviä tarinoita
   - Maarit Verronen: Älä maksa lautturille

5. Historialliset romaanit
   - Conn Iggulden: Valloittaja - Tasankojen susi
   - Conn Iggulden: Lords of the Bow
   - Conn Iggulden: Bones of the Hills

« Viimeksi muokattu: 29.Joulukuu 2009, 12:52 kirjoittanut Hillo » tallennettu

Mietin vasta
mitä ajatella.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #32 : 26.Maaliskuu 2009, 15:27 »

Hillo: venäläisistä kirjailijoista Viktor Jerofejev on kirjoittanut varsin muhevia satiireja :3

Sain juuri loppuun Abha Dawesarin Babyjin, tarinan 16-vuotiaasta intialaisesta lesbotytöstä, joka onnistuu viettelemään perheensä palvelijan, vanhemman eronneen naisen ja luokkatoverinsa ja rakkauden huumassa kipuilee kasvamisen, teini-iän irrationaalisuuden ja yhteiskuntansa epäreilujen piirteiden kanssa joita hän tarkastelee toisaalta naiivisti (alemman kastin palvelijasta tulee salonkikelpoinen kunhan sille opettaa englantia) ja toisaalta heijastellen omaa taustaansa (ristiriitaiset tunteet siitä, että palvelija saa juoda samoista astioista kuin isännät vierailulla ollessa tai siitä, että hänen kumppaninsa pukeutuu verrattain paljastavasti. Hänen tekisi mieli käskeä hänet vaihtamaan pukunsa vähemmän inhottavaan ja kokee muutenkin omistavansa heidät, erityisesti palvelijan.)

Kirjan upeinta antia on juuri hyvin uskottavasti kuvattu teini-ikä kaikkine jyrkkine periaatteineen, wannabe-aikuisuuksineen ja vielä tallella olevine lapsellisuuksineen. Loppuratkaisu oli laimea ja osa langoista jäi solmimatta yhteen ja tämä sitten tipautti arvosanan kolmeen tähteen.

Meni queer-listalle, mutta olisi toisaalta kelvannut aasiaankin. Täytyy katsoa mikä lopullinen sijoituspaikka on.

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #33 : 27.Maaliskuu 2009, 18:04 »

Olen päässyt etenemään rojektissa varsin mallikkaasti. Olen saanut miltei koko listan täyteen, vain kahdesta kategoriasta uupuu kirjoja mutta kyllä nekin piakkoin varmasti löytyy. Kaiken kaikkiaan olen saanut luetuksi 19 kirjaa, 8 sitten viime postaukseni.

Historiakategoriasta luin Peter Englundin Hiljaisuuden historian, jossa oli varsin kiehtovia juttuja kaikenlaisista pikkuasioista, joita ei varmaankaan tule pahemmin miettineeksi. Seuraava kategorian kirja, jonka aion lukea, on Tom Ambrosen Hirmuvaltiaita vai valtiomiehiä? - Tyranniuden lyhyt historia.

V. 09 julkaistuista romaaneista olen lukenut peräti neljä: Neil Gaimanin Hämähäkkijumalan, Mark Haddonin Harmin paikan, Maarit Verrosen Normaalia elämää ja Amelie Nothombin Samuraisyleilyn. Kaikki olivat oikein hyviä, vaikka Samuraisyleily olikin pienoinen pettymys. Se laajensi Nothombin aiemman teoksen, Nöyrin palvelijanne, tarinaa ja jollain tasolla minusta myöskin pilasi sen. Seuraava tähän kategoriaan kuuluva kirja, jonka aion lukea, on tänään lainaamani Andrea Maria Schenkelin Hiljainen kylä.

Englanniksi -kategoriasta sain vihdoin ja viimein luettua Lilian Jackson Braunin The cat who ate Danish modern, joka oli varsin mitäänsanomaton dekkari. En jää kaipaamaan sille jatkoa ja taidankin lahjoittaa kyseisen opuksen kirjastoon. Seuraava in english - kirjani on Rudyard Kiplingin Just so stories for little children, ja sitä seuraava Philip K. Dickin Do androids dream of electric sheep?, jonka aion lainata veljeltäni.

2000-luvun kotimaisia olen saanut luettua Tiina Raevaaran Eräänä päivänä tyhjä taivas, joka oli aika kummallinen mutta ihan hyvällä tavalla, sekä Jaana Taposen pirtsakan hömppäromaanin Väärä varustus, joka ei ollut niin hauska kuin odotin, mutta ei huonokaan.

Tyttökirjat ovat jääneet hieman paitsiolle, mutta kohta pääsen aloittamaan Rauha S. Virtasen Tapaamme Seljalla. Tyttökirjalistaa pitää myös hieman rukata, sillä tänään saimme töihin iki-ihanan L.M. Montgomeryn uuden (tai siis ennen suomentamattoman) teoksen Marigoldin lumottu maailma. Todella miellyttävä yllätys, sillä en ollut ollenkaan tietoinen että sellainen olisi tulossa. Tänään tuli muutenkin lainailtua aika lailla kaikenlaista kivaa, mm. kolme dekkaria mutta vain yksi niistä oli brittiläinen: John Dickson Carrin Kuiskaava kuolema (piti tilata se hieman kauempaa).

Sini
Arkkivelhotar

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #34 : 27.Maaliskuu 2009, 18:13 »

...sillä tänään saimme töihin iki-ihanan L.M. Montgomeryn uuden (tai siis ennen suomentamattoman) teoksen Marigoldin lumottu maailma. Todella miellyttävä yllätys, sillä en ollut ollenkaan tietoinen että sellainen olisi tulossa.

Ihanaa, Magic for Marigold onkin mulla vielä kokonaan lukematta, aikalailla viimeisiä LMM:n tuotoksia, joihin en ole tutustunut. En tiennyt minäkään että se on suomeksi tulossa. Kivakiva!

Ja jotta en ihan eksyisi aiheesta (ja joutuisi moderoiduksi), luen parhaillaan Myrskykustannuksen julkaisemaa Elizabeth Petersin dekkaria Krokotiili hiekkasärkällä, jota suosittelisin historiallisia dekkareita lukevalle.

Vaikuta Espoon kirjastojen kirjavalintaan!

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #35 : 30.Elokuu 2009, 17:23 »

Vieläkö tämän projektin parissa puurtavia löytyy? Kaivan aiheen naftaliinista ilmoittakseni että onnistuin kuin onnistuinkin saamaan haasteen suoritettua ennen opintojen alkamista. Asetin tämän aikarajan itselleni, muilla ei edelleenkään kai ole mitään kiirettä. Olin jo hiukan huolissani mahtaisinko ehtiä lukemaan kaiken ja nyt uusi huoleni on mahdanko ehtiä koulun ohessa ollenkaan lukemaan mitään "asiaankuulumatonta". Ensi vuoden 101010 -projeksti taitaa jäädä väliin... harmi.

Jos jotakuta oikeasti kiinnostaa, niin tässä on lista kirjoistani. Lihavoin ne joista tykkäsin eniten ja kursivoin ne joista en tykännyt yhtään.

Brittidekkarit

In english
1. Lilian Jackson Braun: The cat who ate danish modern
2. Rudyard Kipling: Just so stories
3. Gyles Brandreth: Oscar Wilde and the candlelight murders
4. Philip K. Dick: Do androids dream of electric sheep?
5. Terry Pratchett: Nation

7. Stefano Benni: Elianto
8. Aldous Huxley: Uljas uusi maailma
9. Susan Price: Sterkarmin poika

Muita kuin 9-luokan tietokirjoja
1. Hannu Tarmio: Lontoo kutsuu (Luokka 4)
2. Alan Weisman: Maailma ilman meitä (Lk 5)
3. Kathrin Passig & Aleks Scholz: Tietämättömyyden sanakirja (Lk 0)
4. John Naish: Riittää jo – Irti maailmasta, jossa kaikkea on ihan liikaa (Lk 1)
5. C.S. Lewis: Muistiinpanoja surun ajalta (Lk 2)
6. Juha Ruusuvuori: Muukalainen Muumilaaksossa, eli, Asutko vieläkin Taalintehtaalla? (Lk 3)
7. Satu Jaatinen: Karkkipäivä – Sokerin synnystä makeaan elämään (Lk 6)
8. Joe Humphreys: Rumaa peliä – Mikä urheilussa mättää? (Lk 7)
9. Mirva Saukkola: Lapsuuden paratiisit (Lk 8)

Kirjoja jotka ovat molemmilla (501 & 1001) must read -listoillani
7. Ian McEwan: Ikuinen rakkaus
8. Jeanette Winterson: Ei appelsiini ole ainoa hedelmä
9. Michael Ondaatje: Englantilainen potilas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #36 : 03.Syyskuu 2009, 01:53 »

Yhä yritän lukea, mutta jään kyllä aivan äärimmäisen kauas tavoitteistani kun päälle tuli kaksi muuttoa ja niihin kuuluneet asunnonetsinnät sekä kesätauko tallilla asuessa (vaikka raahasinkin sinne kasan kirjoja niin eihän siellä mitään lukuaikaa saanut kun oli yksin vastuussa koko kasasta eläimiä).

Mutta katsotaan jos pääsen edes johonkin asti :)

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #37 : 03.Syyskuu 2009, 12:59 »

Minäkin yritän täyttää tavoitteitani yhä, hitaalta vain tuntuu, kun tulee luettua enemmän projektin ulkopuolisia kirjoja. Nyt rupeaa näyttämään siltä että joudun joulukuussaa ottamaan sanojani takaisin ja sisällyttämään mukaan jo ennen tätä vuotta lukemiani kirjoja, jotka olen lukenut nyt uudestaan...

Ainoa kategoria, joka on jo täynnä on englannin kieliset kirjat, joita olen lukenut kohtuullisen paljonkin, uskoisin että tämän vuoden puolella on tullut luettua jo lähemmäs viisitoistakirjaa englanniksi. Suurimmassa osassa muita osioita on kahdesta neljään kirjaa. Eniten tässä vaiheessa huolestuttaa näytelmien ja historiallisten romaanien kohdalta tavoitteiden saavuttaminen. Kiinnostavien näytelmien löytäminen on osoittautunut hieman hankalaksi, nyt olen tosin saanut joitakin suositteluja niihin enkä ole lukenut yhtään uutta historiallista romaania tämän vuoden puolella. Historiallisissa romaaneissa lukemattomuuden syynä on varmaan se että ne tuntuvat helpommilta löytää kuin runot ja näytelmät, eikä niihin ole siksi kiinnittänyt niin paljon huomiota...

Projekti voi nyt syksyllä jäädä hieman varjoon, kun tuntuu ihan kohtuullisen haastavia kursseja olevan ja kämpilläkin aika tuntuu menevän enemmänkin netissä roikkumiseen kuin lukemiseen. No sitten tulee joulukuussa sivistettyä itseä. Ehkä viimehetken kategoria muutoksella onnistuisi tavoitteet saavuttamaan, kun hieman yli puolet projektin kirjamäärästä on vielä lukematta vaikka kirjoja on tullut tänä vuonna jo luettua paljon enemmän. Saa nähdä miten käy. Niin ja viimeiseksi osioksi valikoitui lopulta tietokirjat, joissa on löytynyt muutamia todella mielenkiintoisista aiheista kirjoitettuaja kirjoja. Melkein ihmettelen miksi en aiemmin ole lukenut juurikaan tietokirjallisuutta.
« Viimeksi muokattu: 03.Syyskuu 2009, 13:04 kirjoittanut Rituri » tallennettu
Hahtuva
Kokelas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #38 : 22.Joulukuu 2009, 05:39 »

Sain tämän haasteen sitten suoritettua, vaikka välillä vähän huonolta näyttikin. Loppupuolella piti kyllä vähän helpottaa ja etsiä lyhyempiä kirjoja kuin olin alunperin suunnitellut lukevani, venäläiset klassikot jäivät väliin tällä kertaa. Olen kuitenkin aika tyytyväinen tähän lukuprojektiin, sillä sain luettua paljon kirjoja, jotka minun on jo pitkään pitänyt lukea, ja toisaalta monia sellaisia, joihin en varmaan olisi ikinä tarttunut ilman tätä haastetta. Mutta tässä oma listani.

1.Maailmankirjallisuuden klassikot

-Aleksis Kivi: Nummisuutarit
     -Ilmari Kianto: Punainen viiva
     -J.L. Runeberg: Hirvenhiihtäjät
     -F.E. Sillanpää: Silja

3.Kotimainen nykykirjallisuus (n.2005 ->)
     -Sofi Oksanen: Puhdistus

-Sheri S. Tepper: Portti naisten maahan
     -Ursula K. Le Guin: Osattomien planeetta
     -William Sleator: Sokkeloportaikko
     -Stanislaw Lem: Kyberias
     -Michael Moorcock: Katso ihmistä!

6.Ulkomainen 2000-luvun kirjallisuus

-Pablo Neruda: Andien mainingit
     -Uuna Syrjäsuo: Siltarumpu
     -Aaro Hellaakoski: Jääpeili

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #39 : 25.Helmikuu 2010, 16:10 »

Minä en saanut projektia sitten lopulta suoritetuksi loppuun asti. Tähänkin ketjuun on pitänyt lopputulos ilmoittaa jo lähes kaksi kuukautta... Loppujen lopuksi luin 49 aikaisemmin lukematonta kirjaa ja jos uudelleen luetut kategorioihin sopivat kirjat lasketaan niin projektiin tuli luettua 57 kirjaa eli 24 kirjaa jäi lukematta, ettö olisin onnistunut. Hauskaa kuitenkin oli ja tavoitteena ollut uusien asioiden lukeminen onnistui hyvin. En ottanut täta mitenkään pakollisena ja säännöllisenä ja siksi en todennäköisesti onnistunutkaan täysin, luin projektiin liittyviä kirjoja samoin kuin muitakin kirjoja hieman fiiliksen mukaan. Mikä nyt sattui milloinkin huvittamaan. Eli tässä tavoitteiden saavuttamattomuus ei ainakaan johtunut luettujen kirjojen kokonaismäärästä, sillä viime vuonna tuli luettua 310 kirjaa. Jos olisin keskittynyt enemmän juuri näihin kategorioihin liittyvien kirjojen lukemiseen olisin saattanut onnistua paremmen, mutta ei se nyt niin vaarallista ole, jos ei aina saavuta tavoitteitaan...

1. Runot 7
  • Hal Sirowitzs : Terapeuttini sanoi
  • Hal Sirowitz : Aikansa kutakin
  • Juice Leskinen : Ilonkorjuun aika
  • A. W. Yrjänä : Arcana
  • Lauri Viita : Käppyräinen
  • Ailikki Oksanen : Kootut mustelmat
  • Pekka Kejonen : Walkman, minä se olen

Runoja oli yllättävän mukava taas lukea ja saattaa olla että teen sitä jatkossakin, jos joku suosittelee jotain kokoelmaa. Loppujen lopuksi en juuri lukenut niitä runoilijoita joita etukäteen suunnittelin. Erityisesti pidin Hal Sirowitzsin runoista, mutta toisaalta ihastuin niihin jo lukiossa. Myös Iivarin suosittelemat Pekka Kejosen runot olivat ihania.

2. Näytelmät 1
  • Anton Tsehov: Kolme sisarta

Näytelmistä sain kyllä lopulta hyviä suosituksia ja lainasinkin pari, mutta lopulta en ehtinyt lukea niitä. Jätin ehkä niihin tutustumisen vähän viime tippaan. Ehkä luen joskus ne ainakin ne minulle suositellut näytelmät. Toisaalta arvasin etukäteen että tämä kategoria on vaikein täyttää.

3. Novellit 6
  • Toim. Juhani Hinkkanen : Velhojen valtakunta
  • Toim. Jukka Halme : Uuskummaa?
  • Patricia A. McKllip: Harrowing the Dragon
  • Karo Hämäläinen &Karo Hämäläinen : Luokkakuvia
  • Maarit Verronen: Löytöretkeilijä ja muita eksyneitä
  • Diana Wynne Jones : Unexpected magic

Novellikokoelmiakin aloitin lukemaan enemmän, mutta jotkin jäivät kesken kun novellit eivät iskeneet juuri silloin tai oli liikaa opiskelu kiireitä.  Lukemistani kokoelmista ehkä eniten pidin Patricia A. McKillipin sadun omaisista novelleista. Muissakin oli hyviä novelleja, mutta tuossa kokoelmassa oli erityisen paljon sellaisia joihin ihastuin.

4. In english 9
  • Cynthia Voigt: Bad girls
  • Diana Wynne Joines : The Lives Of Christopher Chant
  • Guy Gavriel Kay : The Lions of Al-Rassan
  • Katharine Kerr : The Silver Mage

Englanninkielisissä oli jopa valinnan varaa mitä tälle listalle otan. Jotenkin englanniksi lukeminen alkoi tuntua yhä luontevammalta ja löysin jopa kirjastosta ihan mielenkiintoisia kirjoja, ettei kaikkea tarvinnut itse ostaa. Sain luettua Deverryn tarujen viimeisen kirjan ja löysin monien suosittelujen jälkeen Lynn Flewellingin kirjat. Kayn The Lions of Al-Rassan teki myös vaikutuksen.

5. Historialliset romaanit 0

En oikein vieläkään tiedä miten en lukenut tähän kategoriaan yhtään kirjaa. Luin kyllä hieman historialliselta vaikuttavia kirjoja, mutta sitten törmäsin erääseen historiallisten romaanien määritelmään, joka sulki kaikki lukemani kirjat pois... Toisaalta en vain ehtinyt kaikkeen ja ehkä tämä tuntui kohtalaisen helpolta kategorialta enkä siksi kiinnittänyt tähän kovin paljon huomiota, kootut selitykset. Mutta pitkällä lukemattomien kirjojen listalla on yhä tähän sopivia kirjoja eli kyllä minä vielä joskus näitäkin luen... Tästähän olisi tietenkin selvinnyt vaihtamalla kategorian joksikin sellaiseksi jonka kirjoja luin paljon viime vuonna, mutta en viitsinyt.

6. Dekkarit 9
  • Peter O'Donnell: Modesty Blaise ja paholainen
  • Harri Nykänen : Raid ja poika
  • Patricia D. Cornwell: Ruumiin todistus
  • Harri Nykänen : Raid ja legioonalainen

Kaikki kirjat eivät kyllä ole ihan tavan dekkareita, mutta ainakin jännityksen alle ne menevät kaikki. Tähän myös jouduin liittämään aika monta aiemmin lukemaani kirjaa. Cornwellin kirjoja aloin lukea uudestaan ja Modesty Blaisea pitää aina silloin tällöin lukea uudestaan.

7. Scifi 7
  • Peter Hoeg:  Lumen taju
  • Harry Harrison : Ruostumaton teräsrotta
  • Eoin Colfer : Siipimies
  • Kurt Vonnegut: Kissan kehto
  • Cormac McCarthy: Tie
  • William Gibson : Neurovelho
  • Stephenie Meyer : Vieras

Tässä olen käytänyt Risingin luokitusta, sillä ihan kaikkia en olisi itse lukenut scifiin. Toisaalta minulla on väliillä hieman hämärä käsitys mitkä kirjat scifiin oikeastaan kuuluvat... J. D. Robbin Kuoleman enkelin olisi voinut luokitella tähänkin, mutta minä laitoin sen dekkareihin, joihin se minusta menee hieman enemmän. Vonneguttia ja Hoegia olen lukenut aina silloin tällöin ja pidän heidän kirjoistaan. Neurovelho meinasi jäädä kesken kun en päässyt alkuun oikein mukaan, mutta lopulta se osoittautui varsin hyväksi. Välillä kannattaa lukea hieman pidemmälle ennen kuin päättää jättää jonkin kesken. Cormac McCarthyn Tie taas loi todella vahvan tunnelman, joka jäi kirjan lukemisen jälkeenkin joksikin aikaa. Monta kirjaa, jotka ensin aioin lukea jäi myöhemmäksi.

8. Kirjat, joista on tehty elokuva 9
  • Jane Austen : Järki ja tunteet
  • Jane Austen : Viisasteleva sydän
  • Rick Riordan : Salamavaras
  • Diana Wynne Jones: Liikkuva linna

Salamavarkaan elokuva on oikeasti kyllä julkaistu vasta tänä vuonna ja Liikkuva linna on anime-elokuva, mutta menköön.  En ole näiden kirjojen elokuva versioista nähnyt kyllä kuin Liikkuvan linnan ja Hevoskuiskaajan. Kertomus Sokeudesta oli taas näitä erittäin vaikuttavia kirjoja ja sai minut vakuuttuneeksi että Saramagoa täytyy vielä lukea lisää.

9. Tietokirjat 9
  • Eleanor Herman : Kuninkaiden rakastajattaret
  • Anu Hopia : Kemiaa keittiössä
  • Juri Nummelin, Jukka Halme, Sari Polvinen : Historiallisen romaanin taitajia 1
  • Marja- Leena Parkkinen : Ulos kaapista
  • Toim. Christopher Tigerstedt : Nuoret ja alkoholi
  • Mikko Ylikangas : Unileipää, kuolonvettä, spiidiä
  • Ville Hänninen, Juri Nummelin, Vesa Sisättö : Erotica
  • John Mann : Murha, taikuus ja lääkintä
  • Toim. Anne Leinonen & Ismo Loivamaa : Ihmeen tuntua

Tietokirjat olivat yllättävän mielenkiintoisia lukea ja tämän kokeilun jälkeen mietin miksi en ole niitä aiemmin juuri lukenut. Olen varma että näitä tulee luettua jatkossakin. Eriyisesti mieleen on jäänyt Unileipää, kuolonvettä ja spiidiä, joka käsittelee suomalaisten huumeiden käyttöä 1800 luvulta 1950-luvulle.
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös