03.Syyskuu 2014, 10:00 *

Äänestys
Kysymys: Mitä suurpiirteistä genreä halutaan lukea?
Scifintapaista - 14 (42.4%)
Fantasiaa - 16 (48.5%)
Kauhuntapaista - 3 (9.1%)
Äänestäjiä yhteensä: 32

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Lukupiiri käynnistyy jälleen: Ensin luetaan fantastista  (Luettu 3395 kertaa)

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« : 21.Maaliskuu 2009, 23:58 »

Reilun puolen vuoden tauon jälkeen Risingin lukupiiri käynnistyy jälleen, tästä lähtien Lukupiirin vetovastuu kiertää halukkailla moderaattoreilla ja kirjojen välissä pidetään jonkin verran taukoa.

Minä olen ottanut ensimmäisen lukupiirikirjan vetovastuun itselleni, sillä haluan oppia lukemaan kirjaa lukupiirimäisesti. Jos jollakulla on sellainen ajatus, että kahden kuukauden eli 8 viikon mittainen lukuaika on vääränlainen, nyt siihen vielä voi vaikuttaa.

Nyt haluaisin teiltä lukupiirin osanottajilta tietoa siitä mitä genreä haluaisitte lukea, sitten (parin viikon päästä tai niillä main) pohditaan mitä luetaan, ja huhtikuun puolenvälin tietämillä yritetään käynnistää lukemisprosessi. Varsinaisia kirjaehdotuksiakin otetaan jo nyt vastaan.
« Viimeksi muokattu: 05.Huhtikuu 2009, 20:49 kirjoittanut Iivari » tallennettu

Velhoruhtinatar

« Vastaus #1 : 22.Maaliskuu 2009, 00:40 »

Mä haluan saada Iivarin lukemaan scifiä!! :D

Vaihtoehtona tietysti Juhani Ahon Rautatie, siitä meille löytyy kummallekin oma kappale ja yksi jää ylikin.

Murzim
Velho

Asuinpaikka: Jkl
« Vastaus #2 : 22.Maaliskuu 2009, 09:37 »

Äänestin scifiä, koska olen siinä niin untuvikko. Fantasiakin käy kyllä oikein hyvin.

Pitääkin mennä lukemaan muitten lukupiirien kirjoja pois alta...
Denizen

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #3 : 22.Maaliskuu 2009, 09:49 »

Hyvä fantasia kiinnostaa enemmän kuin hyvä scifi. Teoksesta riippuen voisin olla mukanakin välillä.

Saako kysyä, että jos ei enää ole moderaattoria joka haluaisi olla jatkuvassa vetovastuussa, niin miksi lukupiirin vetovastuu sitten pitää olla juuri moderaattorilla, kun muitakin projekteja on jo päästetty ihan peruskäyttäjiä vetämään? Ei sillä että itse tahtoisin, mutta osaan keksiä nopeasti jokusen aktiivikäyttäjän, jota voisi moinen kiinnostaa.

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #4 : 22.Maaliskuu 2009, 10:22 »

Tungen nyt lusikkani soppaan ja komppaan Denizeniä. Konnussa homma on hoidettu siten, että on alun alkujaankin päätetty, millaisissa paloissa kirjaa luetaan, ja alustusvuoroja ovat sitten saaneet varata kaikki halukkaat. Se on toiminut vallan näppärästi ja kaikki ovat sillä tavoin saaneet vaikuttaa ja harjoitella itsekin alustuksen tekemistä. Minusta sama voisi toimia Risingillakin.

Luotan kyllä ehdottomasti moderaattoreiden kykyyn tehdä alustuksia, kyse ei ole siitä - mutta jos nyt mietitään vaikka jotain scifikirjaa olisi hauska nähdä, miten eri tavoin erilaiset käyttäjät lukuja alustavat - samalla lähestymistavatkin pääsisivät varioimaan, kun taas mikäli vetovastuu on yhdellä henkilöllä ja modella kerrallaan, se ei ole läheskään niin jännää - vaikka antoisaa toki silloinkin.

Ei tätä tarvitsisi heti pysyväksi tavaksi ottaa, mutta uuttahan on aina hauska kokeilla. Iskee silmää

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #5 : 22.Maaliskuu 2009, 10:59 »

Vetovastuu ja alustukset ovat eri asia.

Vetovastuuta ei olla siirretty kenellekään aktiivikäyttäjälle parista yksinkertaisesta syystä. Ensinnäkin kukaan ei ole halunnut kyseistä vetovastuuta niin paljon, että olisi viimeisen yhdeksän kuukauden aikana kysynyt asiaa ylläpidolta, eli ilman eri kartoitusta emme tiedä, ketkä olisivat saattaneet olla kiinnostuneita. Toinen hyvä syy, ja se joka karsii myös varmasti ihmisten halua ottaa tuo vetovastuu, on se, ettemme halua hakea sitä vetovastuun ottavaa aktiivikäyttäjää edes kerran vuoteen saati sitten joka kirjan jälkeen. Nyna ja Mic vetivät lukupiiriä useamman vuoden kahdestaan, ja se on vuodenkin aikana jo aika raskas vastuu.

Ja sitten oli tietysti se hyvin iloinen ja selkeä syy: oli moderaattoreita joita asia kiinnosti, kuten minä.

Ja tosiaan alustuksissahan on käytännössä oltu jo aika pitkälti siinä että se kirjan lukijoista joka ehtii aiemmin on aloittanut kyseisen pätkän kommentoinnin ja yleensä alustanut ihan tarpeeksi - alustusten kiertämistä voidaan toki miettiä järjestelmänäkin, mutta minusta tuo yhdistettynä siihen että lukupiirin vetäjä on aktiivisesti mukana tai jopa alustamassa kirjaa on ihan riittävä.

Ja suoraan sanottuna minä en haluaisi tänne lukupiiriin niin massiivisia juonireferaatteja kuin Konnussa on usein nähty, sillä lukijat ovat lukeneet pätkänsä kyllä ja muillekaan siitä tuskin suoranaista hyötyä on.
Lainaus käyttäjältä: Huurre
on alun alkujaankin päätetty, millaisissa paloissa kirjaa luetaan
Tätä en tainnut täysin ymmärtää, sillä mielestäni näin on aina (siis viimeiset vuodet) tehty Risinginkin Lukupiirissä ja kuulostaisi siltä kun niin ei olisi.

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #6 : 22.Maaliskuu 2009, 11:21 »

Minä en kyllä ole koskaan Konnussa juonta referoinut - jotkut aloittajat niin tekevät ja siitä tykkäävät, jotkut eivät, kyse on taas makuasiasta. Hymyilee Juonireferaatti saattaa joitakin lukijoita auttaakin, minä esimerkiksi luen melko vikkelään tahtiin ja käytän referaatit hyödyksi jos joku sellaisia käyttää.

Ja kyllä, Konnussa on tehty noin, mutta tykkäisin silti enemmän siitä systeemistä että topikkeja ei perustettaisi etukäteen ja jätettäisi tyhjinä odottamaan, vaan jokainen alustaja saisi sitten omalla vuorollaan aloittaa topikin. Nyt sellaiseen tyhjään topikkiin on jotenkin ikävä ja vaikea aloittaa keskustelua. Ehkä olen ainoa jolla tämä ongelma on, eniveis.

Vetovastuu Konnussakin on aina kirjaa ehdottaneella ja/tai Ankalla aka Nerwenillä, eli vastuumodella. Projektin vetäjäksi valikoituu näin sellainen ihminen, joka on oikeasti innostunut luettavasta kirjasta (vaikka Iivari nyt lienee innostunut mistä tahansa teoksesta, ainakin melkein Hymyilee). Minusta vetovastuuta voisi siis antaa ihan virallisestikin sellaisille ihmisille, jotka kirjoista innostuvat - vaihtelu virkistää ja toteutustapoja olisi erilaisia.

Tuo palalukeminen viittasi siis tuollaiseen järjestelmään, jossa palat kyllä sovittaisiin etukäteen, mutta topikkeja ei perusteltaisi valmiiksi - silloin alustaja saisi aina päättää, millä tavalla oman lukunsa alustaa.

Velhoruhtinatar

« Vastaus #7 : 22.Maaliskuu 2009, 13:08 »

Nyt tehdään niin, että homman vetävät modet - innokkaita löytyi sieltä kuitenkin aika monta mm. meidän uusista vahvistuksistamme. Älkää purnatko vaan puhukaa kirjoista.

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #8 : 22.Maaliskuu 2009, 13:38 »

Ah, anteeksi jos viestini vaikuttivat liiaksi siltä että haluaisin kaataa kokonaan vanhan järjestelmän - kuten jo Iivarille keskustellessamme totesin, yritin lähinnä herättää keskustelua siitä, miten sitä voitaisiin aktivoida. Mic kyseli Lukupiirin lomatopikissa aiemmin josko lukupiiritoimintaa voitaisiin kehittää, mutta kukaan ei silloin ottanut osaa keskusteluun - siksi päätin ilmaista oman kantani nyt.

Mikäli viestini kuitenkin vaikuttivat jollain tapaa hyökkääviltä tai purnaavilta, haluan sanoa, ettei tarkoitukseni suinkaan ollut se. Minusta Lukupiirin idea on (ja on aina ollutkin) mainio, enkä minä halua olla se dominonappula joka saa rivin kaatumaan.

Olisi mahtavaa nähdä uusia kasvoja lukemassa. Hymyilee leveästi Toivottavasti tämä keskustelu ei siis heitä pelota pois.

Ai niin. Äänestin scifiä minäkin, se kun on jäänyt vähän vähälle viime aikoina ja asian tiimoilta voisi ryhdistäytyä.

interferenssi
Kokelas

« Vastaus #9 : 22.Maaliskuu 2009, 14:15 »

Minua ainakin kiinnostaisi osallistua, jos scifiin päädytään. Tusinafantasiaa olen lukenut jo ihan kyllästymiseen asti, tietysti, jos jotain erilaista... :D
Knox-setä

Asuinpaikka: Kiuruvesi
« Vastaus #10 : 22.Maaliskuu 2009, 17:19 »

Hyvä fantasia olisi tietenkin tukemisen arvoinen idea. Jos luetaan scifiä, en luultavasti vaivaudu mukaan, fantsu saattaisi saada jopa minut osallistumaan.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.
Hillo

Asuinpaikka: Hämeenlinna
« Vastaus #11 : 22.Maaliskuu 2009, 17:26 »

Oli jo aikakin. Mietinkin tuossa viikko pari takaperin, mitä lukupiirin olemiseen kuuluu.

Tahtoisin lukea laadukasta ja ei välttämättä täysin kivikovaa scifiä näin vaihteeksi. Mutta jos ja kun lukupiiri nyt vihdoin jatkaa, yritän olla mukana lukemassa, oli se melkein mitä tahansa.

Mietin vasta
mitä ajatella.
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #12 : 22.Maaliskuu 2009, 18:29 »

Ja nou hätä, mikäli mieluisin genre ei justiinsa nyt tule valituksi: sitä suuremmalla todennäköisyydellä siihen pureudutaan jollain tulevista piirikierroksista.
(Millä logiikalla tietty laskeskelin oman ääneni...  Virnistää)

Ennestään oudoista lajityypeistä saattaa myös kukaties löytyä jänniä uusia tuttavuuksia. Universumi laajenee, aika-avaruuteen mahtuu monta mutteria.. ja sillai.

Tavallaan.
Aemilia

Asuinpaikka: hml
« Vastaus #13 : 31.Maaliskuu 2009, 21:17 »

Edellä olevasta keskustelusta sen verran että ellei tässä saa esittää kritiikkiä niin missäpä sitten. Kiitos ja ylistys aktiivisista moderaattoreista tokikin mutta miksi pystyttää moisia raja-aitoja.

Minä olenkin ollut vain runolukupiireissä. Haluaisin varauksella mukaan, olen sitten pieni ensikerta-lukupiiriläinen. Olisi mukavaa jos tulisi sitten jotain melko helppoa. Valitsin tuon scifintapaista-vaihtoehdon, koska se kuulostaa mielenkiintoiselta. Kuitenkin pohdin tässä yleisemmin.

On kiinnostavaa ajatella, minkälaisista kirjoista saa eniten irti yhteisesti lukemalla. Suositut ja tutut ja helpot eivät ole sellaisia, Meyerit ja Colferit eikä nyt ehkä ainakaan tähän hätään Paolini, kaikella kunnioitukse(npuuttee)lla. Omat puolensa on melko uudella kirjalla, omat puolensa klassikolla. Ps. Sellaisten kirjojen saaminen kirjastosta ja löytäminen halvalla on helpompaa jotka eivät ilmestyneet juuri eilen.

Nuortenfantasian puolelta Walter Moers? Uinuvien kirjojen kaupunki ilmestyi viime vuonna, mutta taitaa olla ongelma että se on jatko-osa. Kapteeni Sinikarhun 13½ elämää olisi eka.

Fantasiasta Parfyymi.

Edit: Ai niin, Diana Gabaldonin Muukalainen myös! Vilkaiskaapa huviksenne kirjailijatietokannan sivua!

Mm, kauhusta Anne Ricen Vampyyri Lestat? Muistan lukeneeni sitä lievän huvittuneisuuden siivittämänä, ei tule mieleen miksi, mutta onpahan kirja jonka tahtoisin lukea teidän kanssanne.

Scifistä ihku Stanislav Lem ja vielä nopeahkolukuinen novellikokoelma Konekansan tarinoita on ihan huumori ja herättää kaikenlaisia ideoita. Kyberias on tietysti parempi...

Scifistä Nedut! Täyttää kaikki kriteerit että pamahti.

Entäpä Jääskeläisen Missä junat kääntyvät?

Tulipa lista. Toivottavasti saadaan lukupiiri käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 31.Maaliskuu 2009, 21:41 kirjoittanut Aemilia » tallennettu

A good many dramatic situations begin with screaming.
KirjojenAhmija
Kokelas

« Vastaus #14 : 03.Huhtikuu 2009, 19:00 »

Scifi ja fantasia olisivat mukavia. Enimmäkseen fantasia kiinnostaa, mutta onhan niitä joitakin kiintoisia scifejäkin

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #15 : 05.Huhtikuu 2009, 20:49 »

Koskapa alkaa näyttää siltä, että scifi ja fantasia ovat jälleen kerran aivan tasavahvoja, niin tehdäänpä sitten päätös että aloitetaan jollain suurin piirtein fantasialla. Koskapa on suhteellisen turhaa perustaa uutta aihetta kirjaehdotuksille, niin julistettakoon, että nyt olisi aika kirjaehdotusten.

Minä ehdotan Jonathan Carrolin kirjaa Valkoiset omenat

Velhoruhtinatar

« Vastaus #16 : 05.Huhtikuu 2009, 23:33 »

Mä puolestani haluaisin lukea jotakin Doris Lessingiltä, rouva on nyt kuitenkin harvoja spefikirjallisuuden Nobelisteja. Enin osa taitaa olla scifiä, mutta mitä tuota tietokannan listaa katselin, yksi fantsuksikin laitettu löytyy. Mutta ehkä ensi kertaan tämä, seuraavaksihan me jo luemmekin scifiä kun toiseksi kerran äänestettiin. Iskee silmää

Tuon Iivarin ehdottaman Carrolin kirjan voisin kyllä lukea, kun se tuolta hyllystä löytyy. Tuleekohan tappelu, jos kumpikin yrittää lukea samaan aikaan? Saatavuus noin yleensä lienee keskitasoa, sen verran uusi kirja.

Aemilian vinkkaama Parfyymi ei muistaakseni iskenyt leffana, mutta kirjaa voisi silti yrittää. Painoksia on ainakin sen verran, että luulisi löytyvän kirjastosta itse kullekin. Ja pikahaku Helmetistä osoittaa, että pk-seudulta ainakin löytyy kymmenittäin niteitä vapaana.

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #17 : 06.Huhtikuu 2009, 16:33 »

Parfyymiä minä kannatan itsekin, tosin yksinkertaisesti siitä syystä etten ole sitä lukenut, sen sijaan Valkoiset omenat olen. Parfyymi ei myöskään ole niitä perinteisimpiä fantasiakirjoja ja oikeastaan tykkään sen ideasta näin ensilukemalta - toisaalta, onko se tarpeeksi fantsua? (Vaikka ääh, en kyllä halua lähteä määrittelemään, mitä muka on tarpeeksi fantsu ja mitä taas ei.)

Lessingiä kannatan scifiin, olen ihan liian tietämätön hänen tuotannostaan.

Hillo

Asuinpaikka: Hämeenlinna
« Vastaus #18 : 06.Huhtikuu 2009, 21:48 »

Pintapuolisella vilkaisulla Parfyymi vaikuttaa ehkä mielenkiintoisemmalta kuin Valkoiset omenat.

Ja minäkin tahdon ehkä Lessingiä, on ollut tarkoituksena tutustua jo ennen nobelia. Tosin silloin ja nobelin jälkeen minulle osoitetut suositukset taisivat koskea sitä ei-scifistisempää (ja ei-fantastisempaa) tuotantoa. Mutta käynee se näinkin. Ei sillä ettenkö toki olisi innokkaana tukemassa isoa osaa muustakin scifistä.

Mietin vasta
mitä ajatella.
Hiistu

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #19 : 07.Huhtikuu 2009, 11:05 »

Sinällään ei ongelma, koska ei ole jatkoa Sinikarhulle. Sijoittuu kyllä samaan maailmaan, joten jonkin verran esim. samoja nimiä tekstissä vilahtelee, mutta ei siis mitenkään tarinan ymmärrettävyyden tai nautittavuuden kannalta ratkaisevissa määrte. Päähenkilönä heiluva Mythenmetz esiintyy aiemmista kirjoista vain teoksessa Huviretki hukkateille, joka sekin ajoittuu vasta hänen myöhempään elämäänsä ja kirjalliseen uraansa.
Mukavaa luettavaa kaikki tyynni, joten suosittelen kyllä tutustumaan. (Sattuneesta syystä en kuitenkaan itse osallistu, jos Lukupiirissä käsitellään.  Iskee silmää)

Parfyymiä sitä vastoin en ole lukenut, vaikka jopa omana löytyy. Joten sen lukemiseen ottaisin varmasti osaa. Valkoiset omenatkin vaikuttivat kyllä ihan mielenkiintoisilta.

Tavallaan.
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös