Keskustelut
touko 25
lauantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Diara
  • Iivari
  • Radoxeald Lectunium
  • VMN
  • Echramath
  • murmeli
  • Rituri
  • Dyn
Yhteensä paikalla:
  • 8 käyttäjää
  • 41 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: 1 2 [3]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Suzanne Collinsin Nälkäpeli  (Luettu 4917 kertaa)
katzka
Kokelas
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
« Vastaus #40 : 09.Heinäkuu 2012, 19:46 »

Oon lukenut ekan osan ja nyt pitäs lukee muutki osat, koska eka oli tosi hyvä ja mahtava kirja.
tallennettu
Serafia
Kokelas
*

Poissa Poissa
« Vastaus #41 : 10.Heinäkuu 2012, 21:26 »

Pidin ensimmäisestä osasta kaikkista eniten ja olisin ostanutkin sen, mutta suomalaisessa oli myynnissä vain pokkarina. En nimittäin osta pokkaria, jos sama kirja on painettu kovakantisena. Kovakantista kirjaa on tuhat kertaa parempi lukea.
  Katnissin tarina on oikeastaan surullinen. Matkijannärhi on niistä oikeastaan surullisin. Mutta periaatteessa... onnellisin. Tarkoitan nyt kirjan loppua, ihan loppuosaa. En kuitenkaan ihan epilogia. Okei, oli sekin iloinen, mutta tarkoitan mistä se onnellisuus alkoi :)
tallennettu
villasukka
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Suomi
« Vastaus #42 : 16.Heinäkuu 2012, 11:16 »

Nälkäpeli-sarja on todellakin lukemisen arvoinen. Sarjan toinen osa, Vihan liekit, oli minusta sarjan paras osa. Siinä oli kaikista eniten kunnon tapahtumia, kun taas viimeisessä osassa, Matkija närhessä, ne taistelut menivät samanlaisiksi kuin esim. Harry Potter ja Kuoleman varjeluksissa.  Huh Olihan loppu hyvä ja hienosti kirjoitettu, mutta samanlaisia lopputaisteluita lukee usein. En olisi kyllä keksinyt sarjalle toisenlaista lopetusta ja se sopi tarinaan paremmin kuin hyvin.

Nälkäpelistä tehty elokuva taas oli pettymys.  Surullinen Näyttelijävalinnat osuivat suurimmilta osilta nappiin, mutta muuten elokuva tuotti minulle suuren pettymyksen. Odotin jotain paljon parempaa ja enemmän kirjaan viittaavaa. Ainahan kirjat ovat paremmat kuin elokuvat, ja kyllä tämä elokuva onnistui paremmin kuin Houkutus. Siitä puuttui silti sitä jotain, jota kirjassa oli...
tallennettu

Kirjat, elokuvat, pelit... ja villasukat.
Elenna
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Pirkanmaa
« Vastaus #43 : 18.Heinäkuu 2012, 13:32 »

Myönnän, että luin Nälkäpelin elokuvan innoittamana - tosin tarkoitus oli lukaista kirja ennen elokuvan katsomista. Kirjastossa oli kuitenkin semmoinen varauslista, että loppujen lopuksi täytyi mennä katsomaan elokuva ennen kirjan lukemista. Tavallaan se oli ihan hyvä asia - elokuvanautinto ei kärsinyt bongaillessa virheitä ja eroavaisuuksia, ja elokuvasta jäi ihan hyvä (ja järkyttynyt) jälkimaku.

No, nyt asiaan, eli itse Nälkäpeli-kirjaan. Päädyin ostamaan kyseisen kirjan pokkariversion omaksi, koska kirjastosta en jaksanut sitä jonottaa. Nälkäpeli ylitti odotukset ainakin koukuttavuudellaan - ahmaisin sen parissa päivässä, mikä on mielestäni melko hyvä suoritus sukulaisvierailun aikana. Juoni oli tuttu jo elokuvasta, mutta olisin toivonut hahmoihin enemmän syvyyttä.

Erityisesti minua häiritsi hahmojen yksiulotteisuus areenalla. Tuskin "pahiskilpailijatkaan" olivat sen pahempia ihmisiä kuin Katniss tai Peetakaan; samoja ratkaisuja elämästä ja kuolemasta hekin joutuivat tekemään, mutta valitsivat kenties eri tavalla. Oli jotenkin kummaa, että samaan aikaan kun päähenkilöt tuskailivat ja surivat kaikkea Nälkäpelin julmuutta, toiset kilpailijat jahtasivat ja teurastivat muita säälimättä. Tietysti areenalla useiden kilpailijoiden "petomaisuus" nousi pintaan ja hukutti inhimillisyyden - mutta mielestäni tästä olisi saanut mielenkiintoisempaa ja syvempää tekemällä hahmoista vähemmän mustavalkoisia.

No, joka tapauksessa Nälkäpeli oli vaikuttava lukukokemus. Kirja tuskin on maailman laadukkainta kirjallisuutta, muttei missään nimessä huonokaan. Omalla kohdallani Vihan liekit ja Matkijanärhi odottavat vielä lukemista, joten seuraavaksi pääsen tarttumaan niihin - kunhan saan kyseiset kirjat jostakin käsiini.
tallennettu

My name is Sherlock Holmes. It is my business to know what other people don’t know.
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #44 : 08.Syyskuu 2012, 02:46 »

WSOY julkaisee lokakuun alussa sidotun yhteispainoksen Nälkäpeli 1-3, joka sisältää koko trilogian yksissä kansissa.
tallennettu
Goldie
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kouvostoliitto
« Vastaus #45 : 07.Lokakuu 2012, 15:36 »

Ensimmäisen osan olen minäkin lukenut ja koukussa roikutaan. Plussana ainakin ensimmäiselle kirjalle se, ettei kirjaa ole turhaan venytetty liian pitkäksi vaan tapahtumat etenevät sopivaa vauhtia eikä missään vaiheessa päässyt kyllästymään. Ehkä olisin halunnut tietää enemmän "Ammattilaisista",heistä ei paljon kerrottu koska kirjassa kuljettiin koko ajan Katniss:in mukana. Itse luen kaiketi niin vähän tämän tyyppistä kirjallisuutta, etten edes huomaa mitään kliseitä 

Elokuvaversiota en ole vielä nähnyt, mutta kuullut, että noudattelee uskollisesti kirjan tapahtumia. Pitänee siis jossakin vaiheessa vilkaista.

Itsenäni kiinnostaa melkoisesti myös erään Unkarilaisen kirjeystäväni väite, että Nälkäpeli on aikalailla kopio Koushun Takami:n kirjasta "Battle Royale". Onkohan kukaan törmännyt kyseiseen kirjaan ja lukenut sitä? Olin suunnitellut lukevani kyseisen Battle Royale:n ennen Nälkäpeliä, mutta laiskuus vei voiton ja enkun tankkaamisen sijaan valitsin Suomennetun teoksen.
tallennettu
maxs
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #46 : 07.Lokakuu 2012, 15:58 »

Onhan Battle Royale ja Nälkäpeli ajatukseltaan vähän samanlaisia, mutta toisaalta Battle Royalesta taas tulee itselleni mieleen lähinnä väkivaltaistettu Kärpästen herra (joka taas muistuttaa X, joka taas muistuttaa Y jne.) Kopio on aika raju sanavalinta.. Alkuperäisyydelle pistetään mielestäni vähän turhan paljon painoarvoa. Jos joku osaa kirjoittaa saman ajatuksen paremmin tai eri yleisölle niin sehän on hieno juttu kaikille. Etenkin sci-fi/fantasiagenreissä joissa muutenkin jauhetaan samoja teemoja uudestaan ja uudestaan.. Siltä kannalta jos miettii että kannattaako lukea Battle Royale, jos piti Nälkäpelistä, niin sanoisin että ne houkuttelee lähes samaa kohdeyleisöä. Nälkäpeli on ehkä vähän sliipatumpi.
tallennettu
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #47 : 07.Lokakuu 2012, 18:24 »

Katsoin (viimein) tänään Nälkäpeli leffan. Kirjan lukemisesta on vajaa vuosi ja minusta leffa oli hyvä. Tksi parhaita kirjasovituksia ja menee omassa parhauslistassani Taru Sormusten Herrasta trilogian kanssa samalle tasolle.
tallennettu

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Narri
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #48 : 08.Lokakuu 2012, 09:19 »

Nälkäpeli on oikeastaan Battle Royalen vastakohta; alkuasetelmat ovat osin samat mutta tarinat kulkevat aivan eri suuntiin. Myös asenne yhteiskuntaan ja muutoksen voimaan ovat toiset... minusta Nälkäpelin eduksi.
tallennettu
Mirre-Kala
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #49 : 08.Lokakuu 2012, 09:44 »

Katsoin (viimein) tänään Nälkäpeli leffan. Kirjan lukemisesta on vajaa vuosi ja minusta leffa oli hyvä. Tksi parhaita kirjasovituksia ja menee omassa parhauslistassani Taru Sormusten Herrasta trilogian kanssa samalle tasolle.
Minä taas katsoin Nälkäpeli-elokuvan ennen kirjan lukemista, eikä se oikein uponnut. Elokuva vaikutti melko sekavalta - ymmärrän, mitä jatkuvasti tärisevällä kuvalla oli tavoiteltu, mutta olisin toimintakohtauksissa ihan mielelläni kyllä nähnytkin, mitä tapahtuu. Muutenkin, tiedä johtuiko sitten itse leffasta vai leffaseurueesta, hajosimme aika pahasti siihen, miksi mitään ei selitetty kunnolla ja missä mennään.

Kirjassa ei noita ongelmia sitten ollut, ja tykkäsin. Aavistuksen nopeatempoinenhan se oli, mutta toisaalta tekstiä oli myös yllättävän helppo lukea. Ehkä vähän enemmän "lihaa luiden päällä" olisi saanut olla, moniin asioihin olisi voinut keskittyä enemmän - toisaalta olen hyvin tyytyväinen, ettei Collins vienyt kerronan painopistettä ilmeisimpään suuntaan, eli Nälkäpelin raakuuden ja traagisuuden ja kaiken synkkyyden angstaamiseen. Katnissin tietty tunteettomuus toimi minulle oikein hyvin, koska päähenkilöiden jatkuva angstissa vellominen vaan ei aina jaksa hirveästi kiinnostaa. Muutenkaan en pannut hahmojen tietynlaista yksiuloitteisuutta pahakseni niin kovasti kuin olisin voinut.
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Tykkäsin kirjasta paljon enemmän kuin odotin, mutta ei se mitään elämää suurempaa ollut. Luen varmaan trilogian loputkin osat tässä kunhan ehdin.
tallennettu
Goldie
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kouvostoliitto
« Vastaus #50 : 08.Lokakuu 2012, 09:48 »

Kiitos kommenteista liittyen Battle Royaleen ja Nälkäpeliin! Henkilökohtaisesti luulen, että Nälkäpeli tulee riittämään minulle. Vaikkakin olen ehdottomasti sitä mieltä, että "samasta aiheesta" olevia kirjoja sopii maailmaan vaikka kuinka, minua eivät ainakaan häiritse  Hymyilee leveästi
tallennettu
Skie
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #51 : 08.Lokakuu 2012, 19:48 »

Itse luin Battle Royalin jokunen joulu sitten, ja pelkäsin lukea Nälkäpelin heti perään, koska uskoin sen olevan huonompi kopio. No ei ollut. Nälkäpelissä ja Battle Royalissa on tosiaan vähän samaa ideaa, mutta tunnelmaltaan ja tyyliltään ne ovat aivan erilaiset. Henkilökohtaisesti pidin molemmista valtavasti, että sikäli kyllä suosittelen lukemaan!
tallennettu

Add oil la!
Q_Black
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Itä-Suomi
« Vastaus #52 : 10.Lokakuu 2012, 12:06 »

Olen siinä mielessä outolintu, että pidän suuresti sellaisista tuotoksista, jotka ovat muiden mielestä huonoja. Usein vertaillaan näitä samanlaisia elokuvia tai kirjoja keskenään, mutta itsellä lähellä sydäntä nämä jenkkiversiot. Nälkäpeli-kirjat on tullut luettua useaan otteeseen ja ne on aina yhtä hyviä. Leffa oli kyllä loistava. Ei yltänyt täysin kirjojen tasolle, mutta aika lähelle kuitenkin.
tallennettu

“Welcome to the wonderful world of jealousy. For the Price of admission, you get a splitting headache, a nearly irresistible urge to commit murder, and an inferiority complex. Yippee.” (Wrath, DL)
Morris
Kokelas
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Riihimäki
« Vastaus #53 : 13.Lokakuu 2012, 11:59 »

Luin kirjat, kun niistä on niin paljon puhuttu tässä viimeisen puolentoistavuoden aikana. Eka kirja oli hyvä, toka myös. Kolmas sitten, laski tasoa aivan hirveästi. Älyttömän sekava teos jo heti ensimmäisiltä sivuilta asti. Minulla jäi mieleen vain muutama kohtaus, enkä oikeastaan osaa sanoa tästä kirjasta melkeinpä yhtään mitään.

Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Mielestäni näistä kirjoista vouhottaminen on pilannut osalta niiden tunnelman. Esimerkiksi tuo Twilightista lainattu team Peeta - team Gale on ihan naurettava. Mielestäni koko Galen hahmo on pilalla tuon romantisoinnin takia. Leffasta olen kuullut paljon negatiivisia arvosteluja. Itse kylläkin pidin siitä, tosin se olisi voinut olla raaempi. Mutta jos ikäraja olisi ollut se 16, olisi yleisöä hävinnyt. Kyllä olen ihan tyytyväinen tuohon 12 ikärajalla tehtyyn elokuvaan :)
tallennettu

a summer sun that blows my mind
is falling down on all that i've ever known
time will kiss the world goodbye
Sivuja: 1 2 [3]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut