|
Fantasyfan
|
 |
« : 29.Huhtikuu 2009, 17:25 » |
|
Aikaisempina vuosina on seurattu Ebolaa ja lintuinfluenssaa, mutta nyt sikainflluenssa on päässyt kerralla leviämään globaalisti. Mitä mieltä olette - paisutteleeko media tautia? Kuolinuhrejahan taudilla on, mutta se ei ole yhtä vaarallinen kuin lintuinfluenssa ja normaali influenssakin tappaa vuosittain paljon ihmisiä (siksi kannattaisi rokotuttaa itsensä influenssaa vastaan - jos se suojelisi heikompia tartunnalta). Tutkijoiden mukaan pandemiat ovat väjäämättömiä ja ne toistuvat varsin säännöllisesti, mutta voidaanko sikainfluenssa lukea pandemiaksi vielä? Hyvä wikipedialähde (myös tiedot tartunnan saaneista ja kuolleista) - http://en.wikipedia.org/wiki/2009_swine_flu_outbreakEDIT: Topikkiin nyt yhdistetty Tuomiokivien Possunuhaäänestys
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.Elokuu 2009, 23:49 kirjoittanut Fantasyfan »
|
tallennettu
|
|
|
|
Diara
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere
|
 |
« Vastaus #1 : 29.Huhtikuu 2009, 19:14 » |
|
Mielestäni media paisuttelee asiaa liikaa. On se ihan hyvä, että täälläkin tiedetään taudin etenemisestä, mutta ei siitä ihan jokaisissa uutisissa tarvitsisi kertoa. Hyvä esimerkki on, kun meillä täällä Lahdessa epäillään yhden ihmisen saaneen tartunnan. Paikallisuutisissa sanottiin muutamaa tuntia myöhemmin, että hengityssuojat on loppuneet kaikista apteekeista. Turhalla paisuttelulla on sitten meidän kaupunki saatu sekaisin, eihän se ole vasta kuin epäily ja todella aikaisessa vaiheessa todettu.
En sanoisi sikainfluenssaa pandemiaksi - vielä. Sitten kun se tappaa ihmisiä muuallakin kuin Meksikossa alan itse huolestua kunnolla. Nyt vain pesen käsiä huolellisemmin kuin ennen ja seuraan muutamia uutisia. En minä taudin etenemiseen voi vaikuttaa enkä estää sitä. Miksi siis turhaan huolestua liikaa ja panikoida?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
|
|
|
|
Hiistu
|
 |
« Vastaus #2 : 29.Huhtikuu 2009, 20:29 » |
|
Olin itse asiassa sunnuntaina Lahdessa, sisätiloissa tuhansien muiden ihmisten seassa (koiruuksien kv). Söin paikanpäältä ostetun voileivän ja vierailin jopa sikäläisessä vessassa. Pientä nuhaa on ollut monta viikko ja tässä nyt yritän epätoivoisesti tarkkailla, ovatko oireeni pahenemaan päin ja turvottaako, kolottaako, tai kihelmöikö jossain päin kroppaa kenties tavallista ikävämmin - tai tunnenko äkillistä viehtymystä perunankuoriin ja mutalätäköihin… Tai sitten ei.  Tällä hetkellä en mitenkään tavattoman huolissani jaksa sikainfluenssasta olla, juurikin tuosta Diaran mainitsemasta syytsä johtuen: vaikka taudin on jo todettu levineen ympäri maailmaa, ei yksikään Meksikon-matkaaja ole käsittääkseni siihen vielä kuollut tai muutenkaan tavallista lentsupöpöä vakavammista oireista kärsinyt. Edes niitä Meksikon kuolintapauksia ei olla kaikkia varmistustettu sikainfluenssan tekosiksi. Lähinnä pelottaa ajatella, että tämä olisi saattanut olla se seuraava Suuri Pandemia. Eläinperäinen ihmisestä toiseen tarttuva virus, joka tuli julkisuuteen täysin yllättäen (Kaukoidän saastaisista lintutoreista ollaan puhuttu, mutta ei kukaan tullut etukäteen sanomaan, että yhtäläinen vaaratekijä voisivat olla myös meksikolaiset sikatilat, tai kenties yhtä hyvin se nasula olisi voinut olla Itä-Euroopassa…) ja levisi nopeasti ympäri maailman, jonka alkuperästä tai käyttäytymisestä tulevaisuudessa ei ole mitään tarkkaa tietoa, ja johon ei ole vielä olemassa mitään rokotetta tai muuta täsmähoitoa. Tilanne olisi uskoakseni täysin sama, vaikka kyseessä sattuisikin olemaan kuinka vakava pöpö hyvänsä, jollei kantajaansa nyt vallan suorilta jaloilta sukkelaan nitistäisi. Ja en minä sitä sano - mistäpä sitä tietää, mitä sikainfluenssastakin vielä muuntautuu. Itse olen seurannut lähinnä television ja Ylen uutisointia ja ainakin se on mielestäni ollut ihan asiallista. Minusta on periaatteessa hyvä, että media (ja virallisetkin tahot sen välityksellä) tarjoaa runsaasti tietoa tästä asiasta, etenkin kun mitään todellista syytä totaalipaniikkiin ei tosiaankaan näyttäisi tällä hetkellä olevan. Lintuinfluenssasta ja sarssista on tällä vuosituhannella ollut jo niin paljon puhetta, että suurikin yleisö takuulla on tietoinen eläinperäisten virusten vaarallisuudesta ja pandemian uhasta ja osaa niistä olla kiinnostunut ja huolissaan – median ja virallisen tiedon kanssa tai ilman. Joten sikäli olisi mielestäni turha enää yrittää hyssytellä tilannetta ja jättää ihmisiä oman onnensa nojaan spekuloimaan ja pelkäämään. Uskoisin suurimman osan ihmisistä olevan ihan tyytyväisiä saadessaan tietää, ettei heitä ainakaan tällä hetkellä uhkaa mikään suuri vaara – ilman että heille syntyisi vaikutelmaa, että viranomaiset vähättelisivät vaaraa tai eivät toimisi parhaansa mukaan taudin estämiseksi ja ihmisten turvallisuuden takaamiseksi. Isoveli valvoo possunuhaa. Myöskään viranomaisten toimia en pidä mitenkään liioiteltuina. Nykyisellä tietämyksellä ei vain kertakaikkisesti ole mahdollista ennakoida kaikkia mahdollisia taudinaiheuttajia tai tautien käyttäytymistä globaalissa populaatiossa. Tautien estämiseen on turha varautua periaatteella, että v*tut tasan ikinä pääse yksikään pöpö irralleen – tai se ainakaan tänne löydä. (Tai nujuu.. poistetaan maailmasta köyhyys ja kurjuus, jotta kaikille on saatavilla hyvä hygienia ja puhdas ravinto...) Vaan on varauduttava siihen tilanteeseen, että käsissä on pahimman asteen killeripandemia. Sitähän ei koskaan tiedä, onko nyt varastoissa olevista tai ostettavista tai tilattavista lääkkeistä mitään hyötyä juuri tätä virusta vastaan, (tai sitä muunnosta, joksi se viikon tai kuukauden päästä on ehtinyt itsensä vääntämään), etenkään kun kaikilla mailla on ilmeisesti tasan niitä samoja lääkkeitä... Toisaalta nyky-yhteiskunnassa on harvalla mahdollisuutta piiloutua pitkiksi ajoiksi metsäpirttiinsä ja rokotteiden valmistaminen voi kestää puolikin vuotta, (ja massatuotanto ja jakelu vielä siihen päälle).. joten näissä asioissa on kait vaan pakko ennakoida ja toimia parhaan tällä hetkellä saatavilla olevan tiedon mukaan. Vasta jälkikäteen osaa sanoa, riittikö se.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pane Onneni taskuusi ja pidä huolta, ettet kadota sitä. Pistä se siihen taskuun, missä ei ole reikää!
|
|
|
|
Vasquez
|
 |
« Vastaus #3 : 29.Huhtikuu 2009, 20:37 » |
|
Kuolinuhrejahan taudilla on, mutta se ei ole yhtä vaarallinen kuin lintuinfluenssa ja normaali influenssakin tappaa vuosittain paljon ihmisiä Itse asiassa lintuinfluenssa ei ole kovinkaan vaarallinen, koska se ei tartu ihmisestä toiseen eikä tartu linnuistakaan kovin herkästi ihmiseen. Alkuvaiheessaan sikainfluenssa sen sijaan näytti erittäin uhkaavalta - ilmoitettujen sairastuneiden ja kuolleiden suhdeluku oli melkoinen, ja tauti todennäköisesti tarttuu ihmisten välillä. Se on päivänselvää, että influenssan kaltainen tauti leviää nykypäivänä ympäri maailmaa, joten mun mielestä olisi ollut äärettömän typerää "vaieta kuoliaaksi" potentiaalinen pandemia. Nähtäväksi jää, miten hengenvaarallinen se lopulta on. Toistaiseksi, onneksi, näyttää siltä että sikainfluenssa ei olekaan niin tappava (ehkä kaikki Meksikon uhrit eivät kuolleetkaan ainakaan pelkästään influenssaan), mutta kyllä tällaista tautia kannattaa seurata erittäin tarkasti. Tavallisempi A-virus tappaa ehkä pahimmillaan 50 000 ihmistä vuodessa, mutta esim. espanjantaudiksi nimitetty superinfluenssa 1900-luvun alkupuolella aiheutti arviolta 50 000 000 ihmisen kuoleman. Ja niin ikävältä kuin se kuulostaakin, taudin vakavuutta arvioidaan myös sillä, minkä ikäisiä se tappaa: Tavallisiin influenssoihin kuolee yleensä iäkkäitä ihmisiä, joilla on muita perussairauksia jo ennestään, mutta jos influenssa tappaa nuoria, terveitä aikuisia, se katsotaan paljon vaarallisemmaksi. Se, miten "hysteriaa lietsotaan" riippuu tietenkin siitä, mistä uutisointia seuraa. Jos ottaa uutisannoksensa lööppilehdistä, nehän paisuttavat ihan minkä aiheen tahansa poskettomaksi. Esim. Ylen uutisista taas saa asiallista, kiihkotonta ja todennäköisesti suhteellisen luotettavaa tietoa (kuten Hiistu ehtikin jo kirjoittaa tässä kun tätä viestiä räpelsin ;)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sarantha
|
 |
« Vastaus #4 : 29.Huhtikuu 2009, 21:57 » |
|
Kuolinuhrejahan taudilla on, mutta se ei ole yhtä vaarallinen kuin lintuinfluenssa ja normaali influenssakin tappaa vuosittain paljon ihmisiä Itse asiassa lintuinfluenssa ei ole kovinkaan vaarallinen, koska se ei tartu ihmisestä toiseen eikä tartu linnuistakaan kovin herkästi ihmiseen. Tosiaan, muistelen kuulleeni, että lintuinfluenssassa tartunnan saaneiden kuolleisuusprosentti on paljon suurempi kuin sikainfluenssassa, mutta toisaalta sikainfluenssa ilmeisesti tarttuu ihmisestä toiseen toisin kuin lintuinfluenssa, joka tarttuu ainoastaan lintujen välityksellä. Tänään myös aamulla töihin mennessäni kuulin radiossa sanottavan, että sikainfluenssa ei olisi nimestään huolimatta varsinainen eläintartuntatauti, ja tämän vuoksi nimen muuttamisesta esimerkiksi Meksikon taudiksi on kansainvälisesti keskusteltu. Vaikka kuolleisuusprosentti jäisi pieneksi, ymmärrän silti viranomaistoimenpiteet, sillä jo pelkästään runsas sairaalahoitoa vaativien potilaiden määrä rasittaisi muutenkin ahtaalla olevaa terveydenhuoltoa entisestään, ja kun tässä vielä taantumassa eletään... ei hyvä. Hengityssuojaimista tavallisen kansan käyttäminä väkijoukossa on muuten yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä, ne ovat aika kivoja bakteeripesäkkeitä ja niiden "teho" on erittäin lyhytaikainen. Vieläpä erittäin yleistä on, että niitä käytetään väärin, ei esimerkiksi osata riisua aseptisesti, jolloin tartunnan mahdollisuus käsien kautta kasvaa. Sairaalassakin hengityssuojaimia käytetään yleensä vain lähinnä silloin kun on eritekontaminaation vaara.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä, suitsi mielesi pirut. Ja kaiken minkä kykenet, se tee kuin oisi se viimeinen tekosi näkyvän valon maailmassa."
|
|
|
|
Fantasyfan
|
 |
« Vastaus #5 : 29.Huhtikuu 2009, 22:19 » |
|
En sanoisi sikainfluenssaa pandemiaksi - vielä. Sitten kun se tappaa ihmisiä muuallakin kuin Meksikossa alan itse huolestua kunnolla.
Mitä olen ulkomaalaisia lähteitä seurannut, niin Briteissä on kuollut ensimmäinen ihminen sikainfluenssaan. Kuollut oli 12-vuotias tyttö, mutta ikävä kyllä lähteistä ei voinut tietää oliko kuollut perusterve vai ei. Yleisesti ottaen on kyllä vaikea sanoa kuinka tappava tauti tulee olemaan länsimaissa paremmalla terveydenhuollolla, mutta nämäkin tautitapaukset ovat niin uusia, että harva ehtii kuolla näin nopeasti. (Jenkeissäkin on kuollut yksi, mutta kyseessä oli meksikolainen alle kaksi vuotias lapsi) Minua kiinnostaa seurata seurata sitä miten tämä tauti leviää. Olen törmännyt useampaankin tietokonemalliin mahdollisen pandemian etenemisestä, mutta tositilanteen seuraaminen on mielenkiintoisempaa. Normaalia influenssaa ei seurata noin tarkasti.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 29.Huhtikuu 2009, 22:27 kirjoittanut Fantasyfan »
|
tallennettu
|
|
|
|
Siniset liekit
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #6 : 30.Huhtikuu 2009, 18:27 » |
|
Mielestäni media paisuttelee asiaa liikaa. On se ihan hyvä, että täälläkin tiedetään taudin etenemisestä, mutta ei siitä ihan jokaisissa uutisissa tarvitsisi kertoa. Hyvä esimerkki on, kun meillä täällä Lahdessa epäillään yhden ihmisen saaneen tartunnan. Paikallisuutisissa sanottiin muutamaa tuntia myöhemmin, että hengityssuojat on loppuneet kaikista apteekeista. Turhalla paisuttelulla on sitten meidän kaupunki saatu sekaisin, eihän se ole vasta kuin epäily ja todella aikaisessa vaiheessa todettu.
En sanoisi sikainfluenssaa pandemiaksi - vielä. Sitten kun se tappaa ihmisiä muuallakin kuin Meksikossa alan itse huolestua kunnolla. Nyt vain pesen käsiä huolellisemmin kuin ennen ja seuraan muutamia uutisia. En minä taudin etenemiseen voi vaikuttaa enkä estää sitä. Miksi siis turhaan huolestua liikaa ja panikoida?
Media ei paisuttele asiaa, vaan uutisoi asiallisesti ja kehottaa ihmisiä pitämään huolta hygieniastaan. Sikainfluenssasta ei mielestäni pitäisi olla suomalaisilla huolta. Pesee kätensä niin eiköhän sillä selvitä. Lisäksi nyt saa oikeasti pysyä kotona, jos soittaa kouluun ja sanoo, että on ihan sika flunssainen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xariel
|
 |
« Vastaus #7 : 12.Elokuu 2009, 16:36 » |
|
No rehellisesti sanoen, minä en vieläkään tiedä mitä ajatella. Mutta kaipa siitä varautumalla selvitään? Parempi olisi... :)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elthadora
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Vantaa
|
 |
« Vastaus #8 : 12.Elokuu 2009, 16:47 » |
|
Influenssa muiden joukossa, muta myös suuresti paisuteltu. Ihan kuin tavallinen influenssa ei tappaisi ihmisiä koko ajan.. Itse en ole ajatellut varautua mitenkään, vaikka työpaikalla yksi puhuikin jo käsien desinfioinnista joka hetki ja oli sitä mieltä, että kun sairastuin, miulla oli ko. tauti.. Jos jollain tavalla puolustaudun, niin muutan sitten korpeen kauas muista, kun niin haluaisin muutenkin tehdä. Se tosin ei taida onnistua, koska pitää opiskella.
Ja näitä salaliittoteoriakastiin kuuluvia: Olen tosin kuullut huhuja FBI:sta haastamassa YK:ta ja WHO:ta oikeuteen tästä tapauksesta. Jotain rokotteesta kuulema löydetty selvästi geenimanipuloitu ja tappava muunnos, jonka olisi tarkoitus tappaa sopiva määrä Yhdysvaltain väestöstä, jotta saataisiin resursseja käyttöön jne.. Kuulostaa kaukaa haetulta, mutta kai sen joskus sitten näkee.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jackalbury
|
 |
« Vastaus #9 : 12.Elokuu 2009, 17:06 » |
|
Hysterioitu hieman muuntunut influenssa, josta tempaistiin suuruutinen keskellä uutisköyhää kesää. (Ei suurta katastrofia tai sotaa tai muuta sotkuista skandaalia uutisoitavana.) Parempi sairastaa nyt heti vaan pois alta, että saa vastustuskyvyn ennen pöpön seuraavaa aaltoa. Tuberkuloosikin tappaa kuulemma enemmän ihmisiä maailmassa kuin tämä röhröh-flunssa. (Itse nimitän sitä sitkeästi röhröh-flunssaksi, kuten sen lentävä nimi yhdessä vaiheessa oli.)
Niin, mitä kaikkea puuhataankaan tämän influenssa hulabaloon varjolla? Vähän kuten sen venäläisen tankkerin katoaminen Atlantilla. Enemmän kuin mitä päälle päin näyttää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Logikärmes
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #10 : 12.Elokuu 2009, 17:56 » |
|
Hysterioitu hieman muuntunut influenssa, josta tempaistiin suuruutinen keskellä uutisköyhää kesää. No jaa, onhan kyseessä sentään pandemia. Kaipa maailmanlaajuisesti leviävällä epidemialla on jo jotain uutisarvoa, vaikkei se kovin tappavaa laatua olisikaan. Mutta turhan paljon kyseistä tapahtumaa on kieltämättä paisuteltu. Pikkuveljeäni oli kuulemma koulussa kehotettu pitämään jatkuvasti nenäliinaa mukana, johon sitten yskitään ja aivastellaan, jotteivät pöpöt vain pääse leviämään. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"The dog is a peasant and the cat is a gentleman." - H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
|
|
|
|
Nyna
|
 |
« Vastaus #11 : 12.Elokuu 2009, 19:13 » |
|
No meille on koulujen alettua kannettu jos jonkinlaista tiedotetta miten lapsia pitää opettaa parantamaan hygieniatoimiaan, miten toimia sairastumisien kanssa ja miten kotiin pitää ostaa käsidesiä... Hmph, meillä on kausi-influenssa sairastettu kerran kymmenen vuoden aikana, jotenkin en osaa olla ihan kamalan huolissani tästäkään. Tauti kun ei vaikuta kuitenkaan olevan ihan varma kuolema tarttuessaan, vaikka hurjasti leviävä pandemia onkin. :D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Murzim
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Jkl
|
 |
« Vastaus #12 : 12.Elokuu 2009, 20:10 » |
|
Nojooh, jollen sattuisi olemaan raskaana niin tuskin paljon välittäisin possuflunssasta. Nyt olen vähän tarkempana, ja lääkkeitäkin pitäisi hankkia jos sattuu sairastumaan. Ensimmäistä kertaa elämässäni kuulun johonkin riskiryhmään - tässähän tulee ihan sellainen olo että on jotain erityistä  Äänestin Mahdollinen uhka, koska minun kohdallani se on sitä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lulion
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #13 : 12.Elokuu 2009, 21:21 » |
|
Nooh, itse en ole jaksanut ottaa yhtään stressiä tästä, mielestäni myös paisuteltu mediassa koko juttua. Pidän vain huolen, että kaupungilta tullessani pesen käteni ennen kuin tungen ne suuhuni, koska näin sen saaminen pitäisi aika lailla välttää. Normaalistihan kun tykkään laittaa kättäni jatkuvasti suuhun koskiessani esimerkiksi oven kahvaan julkisella paikalla  Ja johan minä olin heinäkuun puolessa välissä flunssassa, joka levisi muihin (kuten flunssat tekevät) ja jo alkoi kauhhiat syytökset, että possunuha! Possunuha! Kyllä kyseessä ihan perusflunssa oli, kiitos vain.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Metusalem
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Inari
|
 |
« Vastaus #14 : 12.Elokuu 2009, 23:28 » |
|
En oikein tiedä. Tauti ei sinänsä pelota minua, mutta se mikä pelottaa on että joudun mahdollisesti olemaan viikon pari poissa koulusta, kun on vielä nuo ylioppilaskirjoitukset. No, tulee jos on tullakseen, en nyt ala panikoida etukäteen kun ei siitä kuitenkaan ole hyötyä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Fantasyfan
|
 |
« Vastaus #15 : 12.Elokuu 2009, 23:32 » |
|
Yhdistetty uusi topikkiin vanhaan Tavernan topikkiin
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.Elokuu 2009, 23:37 kirjoittanut Fantasyfan »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Vumpalouska
|
 |
« Vastaus #16 : 12.Elokuu 2009, 23:35 » |
|
Minulla oli viime viikolla kammottavan flunssainen ja ikävä olo. Päätä särki ja kurkku oli kipeänä. En siitä välittänyt ollenkaan, kun ei kuumettakaan ollut havaittavaksi asti, vaikka tokihan mielessä käväisi, onko tämä nyt sitten sitä...
En kuitenkaan koskaan ole ollut mikään sairastajatyyppi, vaan jos tauti on tullakseen, sitten jäädään pokkana kotiin niin pitkäksi aikaa kun on oikeasti kipeänä. Pieni päänsärky tai yskä ei ole mikään tekosyy jäädä pois töistä taikka koulusta. Sikainfluenssan tapauksessa kyseessä on melkoinen turha paniikki, jota muutaman, rajatulla alueella sattuneen kuolemantapauksen ja ikävältä kalskahtavan nimen vuoksi paisuteltiin aivan liikaa.
Tässäpä muuten vapaasti käytettävä temppu kenelle tahansa koululaisella (ja miksei pienellä muokkaamisella myös työssäkäyvälle): jos sairastut sikainfluenssaan, soita kaverille ja pidä kammottavaa kurinaa ja köhinää ja päästä väliin röhkäiseviä ääniä. Kerro kaverille, että olet sairastunut sikainfluenssaan ja pyydä häntä tuomaan läksyt/kesken jääneet työt...
EDIT: Oho! Minusta tuli juuri "Teknovelho"! Kyllä sitä onkin jo ehditty odottaa!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Vähäisempien Valojen Herra
|
|
|
Morgan Blood
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: TurQ
|
 |
« Vastaus #17 : 16.Elokuu 2009, 00:14 » |
|
Minua ei possunuha liikuttaisi suuntaan, tai sen enempää toiseen, mutta totta kai sitä oli havaittava kainuun prikaatissa, ja sitten vielä siinä yksikössä, johon siirryin pari päivää aiemmin SiRadia varten. Leviäminen pysähtyi kahteen mahdolliseen tartuntaan, joten sen suurempaa ongelmaa ei siitä tullut. Laajemmalti levinneenä se tosin voisi aiheuttaa sen, että lomat palaa, joten jääköön tähän, tai joutunen repimään prikaatin palasiksi, ja tuskin olisin ainut mörkö, joka sitä harrastaisi.
Kuulun itsekin sankkaan joukkoon, jonka mielestä ko. flunssaa on paisuteltu aivan liikaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"To live is the rarest thing in the world. Most people exists, that's all." - Oscar Wilde
|
|
|
Valkyrie
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #18 : 16.Elokuu 2009, 03:14 » |
|
Kyllähän sitä on aivan järkyttävästi paisuteltu.. Iltasanomissahan on jo kahdesti kerrottu jostain julkisuuden henkilöstä, jolla on sikainfluenssa.. Kun äitini tuli etelän lomaltaan, hänellä oli kamala ripuli ja kuume, ja joutui olemaan sairaalassa neljä päivää.. Kävin sitten hakemassa häneltä kotivahti palkkani, ja kun pari viikkoa myöhemmin kävi hakemassa sieltä matkalaukut lainaksi, isäni pelästyi, että äidillä olisi ollut sikainfluenssa.. Tosin olin siinä kohtaa jo hieman skeptinen, koska silloin olisin saanut sen aikaisemmalla reissulla. Ja olihan kouluun palatessani koko juttu noussut varsin mukavaksi hysteriaksi. Jaettiin mm. lappunen, jossa kerrottiin sairaudesta, ja mitkä ovat oireet ja riskiryhmät.. Ja ruokailuun mentäessä pitää desifioida kädet, sitä en oikein tajua.. Koulussa myös kerroottiin sellainenkin juttu, että jos sairastuu sikainfluenssaan, ja kotipaikkakunta on jokin muu kuin armas Mynämäki, kyseessä olevaa henkilöä ei edes hoideta Mynämäellä, vaan hänet tulee lähettää kotikuntaansa.. Siinä mielessä absurdi juttu, että sitten pitää pari oppilasta lähettää junalla Ouluun, ja tartuttaa matkalla monia, ja onhan se jopa heittellejättöäkin, että kieltäydytään hoitamasta potilasta.... En ole kyllä ihan varma tuosta, mutta kamalan oudolta ja monimutkaiselta se kyllä kuulostaa, eli se voi hyvinkin pitää paikkaansa..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sarantha
|
 |
« Vastaus #19 : 16.Elokuu 2009, 14:31 » |
|
En pidä uhkaa kovin suurena yksittäisen ihmisen kannalta, joten siinä mielessä media ehkä vähän paisuttelee juttua. Sen sijaan, kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin, ymmärrän viranomaistasolla tautiin varautumisen varotoimet, koska kaikki tällaiset epidemiat/pandemiat kuormittavat jo entisestään ahtaalla ja laman kourissa olevaa terveydenhuoltoa. Ja olihan kouluun palatessani koko juttu noussut varsin mukavaksi hysteriaksi. Jaettiin mm. lappunen, jossa kerrottiin sairaudesta, ja mitkä ovat oireet ja riskiryhmät.. No jaa... jos oppilaita valistetaan siitä, kuinka taudin tarttumisen voi ehkäistä ja tällä tavalla estetään esim. 50 ihmisen sairastuminen, joista sairastuessaan vaikkapa viisi joutuisi viikoksi sairaalahoitoon ja toiset 45 selviäisivät lääkärikäynnillä, niin tuossakin säästetään jo melkoisesti rahaa ja terveydenhuollon henkilökuntaresursseja. Ja ruokailuun mentäessä pitää desifioida kädet, sitä en oikein tajua.. Halpa ja tehokas keino ehkäistä massatartuntoja. Käsidesi on varmasti ihan ok juuri tuollaisissa tilanteissa joissa suuria ihmisjoukkoja on samassa tilassa, kotiin sitä ei yksittäisen ihmisen tarvitse suositusten mukaan hankkia. Hyvä käsihygienia yleensäkin on helppo keino ehkäistä normaaleja kausiflunssia ja erityisesti vatsatauteja. (Meillä oli AMK:ssa AINA käsidesiä ruokalassa, nykyään kaipaan sitä aina kun syön ihmisten ilmoilla... On itsestäänselvyys että kädet pestään kaupungilta/töistä tullessa ennen kuin kosketaan ruokatarvikkeisiin, mutta poissa kotoa ruokaillessa tätä mahdollisuutta ei ole...). Koulussa myös kerroottiin sellainenkin juttu, että jos sairastuu sikainfluenssaan, ja kotipaikkakunta on jokin muu kuin armas Mynämäki, kyseessä olevaa henkilöä ei edes hoideta Mynämäellä, vaan hänet tulee lähettää kotikuntaansa.. Nämä ovat juuri niitä koukeroita, joita kuntien on luultavasti pakko kehitellä pitääkseen oman terveydenhuoltonsa pystyssä siltä varalta että epidemia iskee täydessä laajuudessaan. Ikävää pallottelua tietysti potilaan ja kokonaisuuden (tartuntariski kokonaisuudessaan) kannalta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä, suitsi mielesi pirut. Ja kaiken minkä kykenet, se tee kuin oisi se viimeinen tekosi näkyvän valon maailmassa."
|
|
|
|