Knox-setä
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Kiuruvesi
|
 |
« Vastaus #20 : 20.Elokuu 2009, 10:29 » |
|
Itse en ole suuremmin huolestunut. Tiede on kehittynyt paljon esim. jostain espanjantaudista. Ja jotkut, joko oikein tai virheellisesti, ovat nimittäneet sikainfluenssaa meksikontaudiksi. Tämä nimitys sai minut oikeastaan vakuuttumaan siitä, ettei todellista vaaraa oikeastaan ole. Olen paljon huolestuneempi seuraavasta ruotsin sanakokeesta kuin sikainfluenssasta.
Ja niin, olen täysin samaa mieltä niiden kanssa, jotka uskovat influenssan vakavuuden tulleen räikeästi ylipaisutelluksi mediassa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Your body and soul, Each others' mate, The twain shall split, My blade to sate.
|
|
|
The ShadeWolf
Noviisi
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #21 : 22.Elokuu 2009, 09:12 » |
|
Itse en ole suuremmin huolestunut. Tiede on kehittynyt paljon esim. jostain espanjantaudista. Ja jotkut, joko oikein tai virheellisesti, ovat nimittäneet sikainfluenssaa meksikontaudiksi. Tämä nimitys sai minut oikeastaan vakuuttumaan siitä, ettei todellista vaaraa oikeastaan ole. Olen paljon huolestuneempi seuraavasta ruotsin sanakokeesta kuin sikainfluenssasta.
Ja niin, olen täysin samaa mieltä niiden kanssa, jotka uskovat influenssan vakavuuden tulleen räikeästi ylipaisutelluksi mediassa.
Aivan samaa mieltä Knoxin kanssa. Minä en huolehtisi sikainfluenssasta sillä se on lopulta vain yksi influenssa muiden joukossa, ja loppujen lopuksi vain yksi ikävä flunssa jos on muuten terve ihminen. Eli jos minulle nyt vaikka iskisi (JOS iskisi, todennäköisyydet on aika pienet...) sikainfluenssa, potisin suurin piirtein viikon flunssaa ja palaisin sitten kouluun. Ja huom, vältymme aika todennäköisesti sikainfluenssalta jos pesemme kädet usein, kuten esim. kun tulemme kotiin ja ajattelemme syödä jotain. Sitten sinä vastat kerjäät influenssaa jos päätät ilman käsiäsi pesemättä syödä jotain käsin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapsa
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Helsinki
|
 |
« Vastaus #22 : 23.Elokuu 2009, 22:11 » |
|
Sikainfluenssa voi olla vaarallinen ihmisille, joilla on heikko vastustuskyky - vanhuksille, muuten sairaille, lapsille. Omasta puolestani siis en ole peloissani, vaikka kuumeesta kärsiminen ei mukavaa olekaan.
En kuitenkaan olisi erityisen huolissani vaikka mummostani tai siskoni lapsistakaan. Oikealla varautumisella kyllä vältetään ikävät tartunnat siinä missä tavallinenkin flunssa. En näe, miksi tilanteeseen pitäisi suhtautua eri tavalla.
Ollaan pikemminkin huolissamme HIV:in ja malarian leviämisestä kehitysmaissa. Eikö tässä muka ole ongelmia, jotka kaipaavat kipeämmin toimenpiteitä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jehudiel
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Bussipysäkki
|
 |
« Vastaus #23 : 23.Elokuu 2009, 22:59 » |
|
Omasta puolestani en ole erityisen huolissani ainakaan tällä hetkellä, sillä olen yleensäkin terve ihminen (olen kuumeessa suunnilleen kerran kaksi vuodessa) ja sen lisäksi uskon, että minulle on jo tuota immuniteettia kehittynyt, kun kaikkea kummallista on myöhemmälläkin iällä tullut pistettyä suuhunsa.  Oikeastaan kaikkein vaarallisin tämä tauti on pikkulapsille ja vanhuksille, mutta uskon, että hekin selviävät siitä hyvällä hygienialla. Saippua on monen taudin pahin vihollinen. Eli siis ei tämä mikään musta surma ole. Hygieniataso vain korkealle, niin kyllä homma hoituu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
|
|
|
|
Sarantha
|
 |
« Vastaus #24 : 26.Elokuu 2009, 14:48 » |
|
Sikainfluenssa voi olla vaarallinen ihmisille, joilla on heikko vastustuskyky - vanhuksille, muuten sairaille, lapsille. Oikeastaan kaikkein vaarallisin tämä tauti on pikkulapsille ja vanhuksille, mutta uskon, että hekin selviävät siitä hyvällä hygienialla. Näin tavallisessa kausiflunssassa. A/H1N1 -influenssa vaikuttaa käyttäytyvän vähän eri tavoin: Yli puolet sikainfluenssaan kuolleista on nuoria aikuisia. Lapset tai vanhukset eivät ole yhtä alttiita virukselle kuin 20–49-vuotiaat, ilmenee Euroopan tartuntatautikeskuksen tuoreesta tutkimuksesta. Vain 12 prosenttia H1N1-virukseen kuolleista oli yli 60-vuotiaita.
Sikainfluenssan piirteet ovat siis hyvin erilaiset verrattuna tavalliseen kausittaiseen flunssaan, jonka kuolonuhrit ovat yleensä hyvin nuoria tai vanhoja. Näin siis Helsingin Sanomat. Linkki
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä, suitsi mielesi pirut. Ja kaiken minkä kykenet, se tee kuin oisi se viimeinen tekosi näkyvän valon maailmassa."
|
|
|
|
Hiistu
|
 |
« Vastaus #25 : 26.Elokuu 2009, 15:51 » |
|
Näin tavallisessa kausiflunssassa. A/H1N1 -influenssa vaikuttaa käyttäytyvän vähän eri tavoin: Yli puolet sikainfluenssaan kuolleista on nuoria aikuisia. Lapset tai vanhukset eivät ole yhtä alttiita virukselle kuin 20–49-vuotiaat, ilmenee Euroopan tartuntatautikeskuksen tuoreesta tutkimuksesta. Vain 12 prosenttia H1N1-virukseen kuolleista oli yli 60-vuotiaita.
Sikainfluenssan piirteet ovat siis hyvin erilaiset verrattuna tavalliseen kausittaiseen flunssaan, jonka kuolonuhrit ovat yleensä hyvin nuoria tai vanhoja. Tämä huomioidaan myös WHO:n suosittelemassa rokotusjärjestyksessä. Eli nuoret ja aikuiset tulevat piikille ennen terveitä lapsia ja vanhuksia. Eipä silti, Hesarikin selittää silmät kirkkaina lasten olevan "sikainfluenssan erityinen riskiryhmä" jutussaan sikainfluenssarokotteen testaamisesta suomalaislapsilla. En tiedä, kuinka paniikissa sitä pitäisi enää ollakaan, ennen kuin oman lapseni (tai no.. käytännönläheisempänä esimerkkinä: edes koirani) veisin vapaaehtoiseksi lääketesteihin. Hauskinta koko touhussa on, että kyseistä rokotetta ei ole edes tilattu Suomeen, vaan jotain muuta... (Iäkkäimmillä tervaskannoilla arvellaan muuten olevan vielä jotain vastustuskykyä espanjantaudinkin jäljiltä... Äitykkää tarkempaa lähdettä en tälle kyllä osaa antaa.  )
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pane Onneni taskuusi ja pidä huolta, ettet kadota sitä. Pistä se siihen taskuun, missä ei ole reikää!
|
|
|
Tapsa
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #26 : 26.Elokuu 2009, 16:28 » |
|
Minusta tuo on vain hyviä uutisia. Omasta puolestani en pelkää joka tapauksessakaan, niin hyvä vain ettei tarvitse pelätä mummojenkaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Fantasyfan
|
 |
« Vastaus #27 : 26.Elokuu 2009, 16:34 » |
|
Onpa muuten jännää tällaisena aikana sairastaa flunssaa tms. Mulla nousi maantaina 38:n asteen kuume, vähän lihaskipuja ja pikkusen illalla oli nenä menossa tukkoon. Siinä tuli vielä kerrattua taudin oireet kun kerran kuulun riskiryhmään.
Seuraavana päivänä olo kuitenkin taas lähes terve, mutta oli vähän syyllinen olo siitä, että lähdin liikkeelle vaikka kyseessä olikin ollut joku pikkupöpö tai mikälie. Sitä on jotenkin jo liian tarkkaavainen näiden pikkupöpöjenkin kanssa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
twirl
Kokelas
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Korvessa
|
 |
« Vastaus #28 : 26.Elokuu 2009, 17:39 » |
|
Vastustuskykyni on surkea - nytkin kurkku vähän kipeänä ja nenä vuotaa... Varmaankin possunuha! Tapasinhan viime viikolla tautia sairastaneen ihmisen.. Iiks!  No ei, kipeäksi olen kyllä tulossa, mutta sikainfluenssaa en pelkää yhtään. Paisuteltu tapaus, ja ihmiset hysterioivat liian heppoisin perustein.. Taudin ilmestyttyä olin lentokentällä ja puolella matkaajista oli hengityssuojat. Ylireagointia minusta. Possunuhaa sairastanut ystävänikin oli oikein hyvässä kunnossa viikko sairastumisensa jälkeen, enkä kykene uskomaan taudin tappavuuteen, jos vain kantajille saadaan kunnollista hoitoa, kuten hyvinvointiyhteiskunnassa voisi olettaa. Enkä edes vielä kuulu riskiryhmään 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapsa
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #29 : 26.Elokuu 2009, 18:39 » |
|
Seuraavana päivänä olo kuitenkin taas lähes terve, mutta oli vähän syyllinen olo siitä, että lähdin liikkeelle vaikka kyseessä olikin ollut joku pikkupöpö tai mikälie. Sitä on jotenkin jo liian tarkkaavainen näiden pikkupöpöjenkin kanssa.
No, niin kauan kuin ei ala rypemään omassa sairaudessa tai aiheuttamaan yleistä hysteriaa, ei minusta ole mitään väärää siinä, että kantaa huolta omasta hyvinvoinnista. Jos saisin itse nyt flunssan, niin luultavasti minäkin tarkistaisin aika tarkkaan oireet. Ei siinä ole häpeän aihetta. Vasta sitten kun vainoharhaisesti säikähtää joka aivastusta, voi ajatella olevansa median uhri.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sarantha
|
 |
« Vastaus #30 : 26.Elokuu 2009, 22:24 » |
|
Tuosta Fantasyfanin viestistä tuli mieleen, että minäkin olisin tällaisena aikana kyllä tavallista tarkempi, mikäli tulisin kipeäksi, oli syy sitten mikä tahansa. Mulla on mm. kaksi raskaana olevaa työkaveria, joten esim. flunssan jälkeen (jos taudinaiheuttajasta ei olisi varmuutta) olisin tavallista tarkempi sen suhteen, milloin uskallan mennä takaisin töihin. Omasta puolestani en pelkää, mutta tiettyihin asioihin suhtaudun vakavasti.
Meille on muuten tällä viikolla tullut työpaikan ovelle (keskussairaalan osasto, siis) "Emme kättele" -laput tiedonannoksi vierailijoille...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä, suitsi mielesi pirut. Ja kaiken minkä kykenet, se tee kuin oisi se viimeinen tekosi näkyvän valon maailmassa."
|
|
|
|
Dyn
|
 |
« Vastaus #31 : 26.Elokuu 2009, 22:54 » |
|
Meille on muuten tällä viikolla tullut työpaikan ovelle (keskussairaalan osasto, siis) "Emme kättele" -laput tiedonannoksi vierailijoille... Itse olen kuullut lääkäreiden kampanjasta olla kättelemättä, siis jo huomattavasti aikaisemmin tätä nasunuhakohua. Välttää yleisesti pöpöjen leviämistä ja sitä rataa. Tehokkaasti tuntuu iskeneen, ainakaan tämän vuoden aikana lääkärillä ja myös sairaanhoitajalla ravatessani ei ole tarvinnut kätellä. Viime syksynä oli Järvenpäässä vatsatautia liikkeellä, itsekin piti pari päivää olla poissa töistä. Terkkarissa oli ilmoittautumisen ovella kyltti, että vatsatautuiset, älkää ilmoittautuko, menkää suoraan ovelle se ja se. Nyt on Tiksin terkkarissa ollut influenssan kanssa vähän samaa henkeä ilmassa, erillinen poli on avattu yläkertaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Until one day, the boundary gives way.
|
|
|
Lulion
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #32 : 28.Elokuu 2009, 10:46 » |
|
Minäkin nyt sitten sairastuin flunssaan, mutta en onneksi mitenkään kovin pahasti. Nenä tukossa, kurkku vähän kipeä, sellaista perusjuttua. Se on aina sama juttu, kun alkaa taas sosiaaliset kanssakäymiset ja tautipesäkkeitä/ihmisiä joka paikassa (juu, istun paljon vain kotona  ). Sikainfluenssaa en usko tämän olevan, ei ole kuumetta, eikä muutenkaan mitenkään ylitsepääsemättömän huono olo. Olen kuitenkin tällä hetkellä ala-asteella harjoittelussa ja ihan vain sen takia päätin jäädä kotiin. Normaalisti en pienestä flunssasta hätkähdä, mutta tämä on poikkeustilanne. En halua, että lapset sairastuvat ja kouluun alkaa tulla paniikkisia soittoja possunuhasta jne. Parempi näin ihan kaikkien kannalta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|