16.Huhtikuu 2014, 10:16 *

Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Valokuvaaminen harrastuksena  (Luettu 8671 kertaa)
Velhoruhtinatar

« : 07.Toukokuu 2009, 23:40 »

Galleriassa on viime aikoina ollut niin hiljaista, että saapa nähdä synnyttääkö tämäkään keskustelua, mutta yritän kuitenkin.

Siis, onko täällä valokuvauksen harrastajia (tiedän, että on)? Minä en itse oikein voi laskea itseäni harrastajaksi, mutta vähän väliä haave valokuvaamisen tavoitteellisemmasta opettelusta nostaa päätään. Valokuvaan ehdottomasti enemmän kuin suuri osa tuntemistani ihmisistä, mutta en oikeasti silleen hienosti ymmärrä koko touhusta oikein mitään. Lisäksi minulle tällä hetkellä valokuvaaminen on enemmän ns. elämän arkistoimista kuin taiteellista itseilmaisua, mutta sitä luovempaa puoltakin olisi hinku kehittää.

Siksi haluaisinkin kuulla täällä pyöriviltä harrastajilta, millä tavalla olette päässeet touhussa alkuun? Millaisilla kameroilla kuvaatte, onko teillä tiettyjä suosikkiaiheita? Kuinka esimerkiksi järjestelmäkameralla kuvaamisen perusteista voisi päästä jyvälle (minulla on siis ihan tavallinen digipokkari, mutta siinä pystyy tekemään paljon manuaalisia säätöjä joita en kuitenkaan osaa käyttää, ajattelin että jos ensin niiden kautta oppisin joitain perusasioita, voisin ehkä joskus kokeilla ihan oikeaakin järkkäriä...)? Koko jutun ydin minun kohdallani taitaa olla se, että olen kiinnostunut kuvaamisen taiteellisesta ja itseilmaisullisesta puolesta, mutta samalla "pelkään" sitä teknistä puolta, niin kuin kaikkea muutakin tekniikkaan liittyvää ;) Vinkkejä?

Sana on vapaa.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 08.Toukokuu 2009, 18:27 »

Oma valokuvausharrastus lähti liikkeelle 2005 kun Ereine houkutteli minut Flickerin käyttäjäksi. Tuo sivusto tarjosi motivaatiota, kritiikkiä ja inspiraatiota kuvaukseen. Tavoite on edelleen lisätä omalle tilille tasaisesti lisää sisältöä ja kuvan saama huomio, palaute ja suosikeiksi merkitseminen kertoo paljon siitä, että miellyttääkö kuva muita ihmisiä.

2004 - 2007 kesä minulla oli Powershot S50 mikä oli hyvä ostos. Aikaansa nähden tarpeeksi pixeleitä ja mahdollisuus leikkiä valotuksilla ja muilla. Pieni, näppärä ja kulki aina mukana. Nykyiset pokkarit tahtovat olla lähes aliarvostettuja kun "oikealla" valokuvaajalla pitää olla järkkäri ja mageet objektiivit.

Kuitenkin heti ensimmäisestä palkastani ostin Canon EOS 400D kameran kittiobjektiivilla, koska pokkarin rajoitukset olivat tulleet jo kovasti vastaan. Objektiivi on hyvin vaatimaton, mutta on ajanut asiansa enkä ole kokenut sitä esteeksi (ainakaan kovin usein... ). Objektiivin paras puoli on sen keveys vaivattomuus tilanteissa joissa ryömitään esim kissanpentujen perässä. Ikävä kyllä tämäkin kombinaatio vaatii vielä paljon valoa liikkuvan kohteen kuvaamiseen.

Kuvat löytyväy täältä: http://www.flickr.com/photos/fantasyfan/
Muutamia kuvia on julkaistu (mukaanlukien pari vaatimatonta kansikuvaa). Tänä keväänä muutama kuva kutsuttiin myyntiin GettyImagesiin.

Tänä keväänä olen ollut todella laiska kuvaamaan ja osa syytä on se, että minulla on viime vuoden elokuulta noin 100G läpikäymättömiä (kuvaan usein RAW + JPEG kombinaatiolla) valokuvia jotka pitäisi hoitaa pois alta ennen kuin jaksaa paneutua uusiin
Velhoruhtinatar

« Vastaus #2 : 08.Toukokuu 2009, 22:37 »

Kiitos vastauksista! Ja todella upeita kuvia teillä molemmilla.

mutta jos sulla on kameran malli tiedossa niin laita se tähän niin jos jotain löydän/tajuan niin pistän täällä yksinkertaistettuja ohjeita.

Kamerani on siis Canonin Powershot A650. Käytän tällä hetkellä kuvaamisessa ns. "oma asetus" -tilaa jossa pystyy säätämään valotusta, salaman voimakkuutta jne. Sen lisäksi tuossa on täysin automaattinen kuvaustila, erilaisia kuvausohjelmia eri olosuhteisiin sekä sitten niitä manuaalisempia säätömahdollisuuksia, noista jälkimmäisistä en kuitenkaan ymmärrä mitään vaikka niitä oikein käyttämällä saisi varmaan parempia kuvia.

Jehudiel

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #3 : 09.Toukokuu 2009, 10:35 »

Katson itseni valokuvauksen harrastajaksi, vaikken useinkaan käsittele kuvia. Minun mielestäni ne ovat hyviä sellaisenaan, en halua muutella niitä paljonkaan, ellei sitten jotain hienoa saa aikaan.

Viime keskiviikkona olisi ollut erinomainen tilaisuus luontokuvalle, kun jänis istui tienposkessa, kuin kyytiä odottaen. Siitä olisi saanut erinomaisen luontokuvan, mutta kamera oli jäänyt kotiin. Shame on me, Surullinen.

Minun tarvikkeitani ovat kolme erilaista digikameraa, yksi Canon, yksi Olympus ja vielä yksi kolmas kamera, jonka merkkiä en tähän hätään muista. Olympus on vähän kummallinen, kun se syö paristoja silloinkin, kun se on pois päältä, mutta muuten se toimii hyvin. Profiilikuvani olen ottanut sillä.

Tarkoitukseni olisi jossain vaiheessa hankkia kunnon järkkäri harrastukseni tueksi. Voisiko kukaan suositella mitään hyvää järkkäriä, ehkäpä mieluiten digisellaista?

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #4 : 09.Toukokuu 2009, 11:15 »

Harrastan valokuvausta jonkin verran, mutta en voi sanoa olevani ammattilainen. Valokuvaus on kiinnostanut minua pitkän aikaa, mutta innostuin siitä eniten silloin, kun ostin ensimmäisen digikamerani (Canon Powershot A80).

Minulla on tällä hetkellä Canon Powershot G6, joka taitaa olla G-sarjan paras kamera. Monet käyttäjät ovat sanoneet, että G6 on ollut viimeinen kunnollinen G-kamera, koska uusissa malleissa ei ole enää kääntyvää näyttöä, eikä samanlaista linssiä kuin vanhoissa malleissa.

Olen ollut todella tyytyväinen tähän kameraan, koska sillä voi ottaa RAW-kuvia ja siinä voi säätää kaikkia asetuksia. Minusta RAW-tallennus on todella hyvä toiminto, koska RAW-kuvia voi muokata helpommin kuin JPEG-kuvia (muokkaan valokuvia Photoshop CS:n ja PaintShopPron avulla).

Olen myös ostanut kunnon jalustan, koska se helpottaa tiettyjen kohteiden kuvaamista. Jos käyttää pitkää valotusaikaa, niin jalustan käyttäminen on pakollista, jotta kuvat onnistuvat hyvin. Olen huomannut, että maisema- ja kasvikuvat onnistuvat todella hyvin jalustan avulla, kun kamera pysyy paikallaan kuvaamisen aikana.

Harrastan enimmäkseen luontokuvausta, mutta olen toisinaan ottanut valokuvia myös juhlatilaisuuksista, kun minua on pyydetty toimimaan valokuvaajana. Otan aika paljon kuvia kasveista, eläimistä ja maisemista.

Harkitsen digijärkkärin ostamista, koska haluaisin saada itselleni kunnon kameran. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että Canon ja Nikon tekevät parhaimpia digijärkkäreitä, joten saatan ostaa lähitulevaisuudessa joko Canonin tai Nikonin.

Täältä löytyy muutamia kuvia. En ole lisännyt uusia kuvia pitkään aikaan, mutta yritän lisätä niitä jossain vaiheessa.
JallaJalla
Espoon mafioso

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #5 : 09.Toukokuu 2009, 12:16 »

Kuvia olen räpsinyt matkoilla jo muutaman vuoden, mutta vasta tämänvuotisten kameramessujen jälkeen aloin suhtautua asiaan hieman vakavammin. Viikon päästä olen menossa Espoon työväenopiston järjestämälle valokuvauskurssille. Enimmäkseen käytän Canon IXUS 850IS:ä, joka kulkee nykyisin koko ajan mukana. Siihen olen asentanut CHDK-softan, jolla saa säädettyä asioita, mitä normaalisti ei voi. Tosin digipokkarin rajoitukset ovat jo tulleet vastaan, mutta sillä on helppo ottaa nopeasti tilannekuvia. Lisäksi taloudesta löytyy Canon EOS 450D (johon on hankittu kaikkea mahdollista lisäsälää) ja Pentax Optio mx4. Joitain kuvia löytyy Flickristä.
Rid

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #6 : 09.Toukokuu 2009, 16:09 »

Welcome to Canon-land, ilmeisesti. Eikö täällä ole yhtään Nikontajaa? No hyvä. Itsekkin näpsin kuvia Canon 1000D:llä. Kameran hommasin viime syksynä puoleksi työtarkoituksiin, mutta lasken itseni siltikin harrastelijavalokuvaajaksi. Meinasin ostaa 450D:n, mutta loppujen lopuksi siinä ei ole tonniin verrattuna mitään niin erilaista että se neljäsataa enemmän olisi kannattanut maksaa. Nyt on ostolistalla kunnon valovoimanen opsku (kittiobjektiivi siis on nyt vain kiinni, ja sama ongelma kuin Fantalla, tarvii aika paljon valoa että liikkuvia kohteita saa kuvattua) sekä akkukahva.

Kuvailen lähinnä kaikkea mitä nyt sattuu eteen tulemaan. Töihin sitten on tullut kuvailtua enemmän keikkakuvia, ja siinä nimenomaan kunnon valovoimainen obsku ois erittäin tervetullut. Ja tele-mallinen myös, joten katellaan. Kuvaan aika paljon manuaalilla, tosin automaattitarkennus nopeuttaa toimintaa aika paljon. Joskus läimäisen automaattivalotuksen päälle mutta yleensä en ole tyytyväinen sen valotukseen.

Ja niille jotka miettii että onko järkkäriin siirtyminen vaikeaa, niin ei se lopen ole. Kunhan vain opettelee asian kerrallaan, aloittaa vaikka valotusajoista ja sitten siirtyy aukkoihin ja ISO:oon. Tuo pyhä kolminaisuus kun on hanskassa niin tulee jo hyviä kuvia.

Ja tosiaan, kuvagalleriaa löytyy täältä ja keikkakuvia täältä.

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä
Cerasi

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #7 : 10.Toukokuu 2009, 14:49 »

Täälläkin jonkinasteinen harrastelijavalokuvaaja ja Canonisti. Tosin liputan myös Panasonicin (pokkari)kameroiden puolesta. Minulla on siis tällä hetkellä kameroina Canon EOS 1000D ja Panasonic DMC-FX10, aiemmin kuvasin paljon Panasonicin DMC-FZ5:llä, johon olin myös hyvin tyytyväinen (kamera onkin tällä hetkellä isälläni käytössä).

Järkkärin hankin viime syksynä, ja silloin pähkäilin saman ongelman parissa kuin Ridkin ilmeisesti. Vertailun jälkeen päädyin minäkin tulokseen 1000D olisi kannattavampi hankinta kuin 450D. Kameran mukana hankin kaksi objektiivia: kittiputki ja Sigman 70-300mm F4-5.6 DG macro. Sigman putki on ihan kiva, mutta kuvanvakaimen siihen kaipaisin.. Onhan minulla jalustakin olemassa, mutta hyvin harvoin sitä jaksan käyttää. Siksipä jokunen kuukausi sitten hankin putkeksi Canonin 18-200mm f/3.5-5.6 IS:n, johon olen ollut nyt oikein tyytyväinen (tosin kovin paljoa en ole vielä ehtinyt sitä testailemaan).

Minulla ei netissä ole juurikaan kuvia näytillä, kotisivuilta löytyy esittelykuvia koirasta ja Picasa-albumista kaikenlaisia muita lähinnä tutuille jakoon tarkoitettuja kuvia (laatu on osassa vähän sitä ja tätä, eivätkä ihan kaikki kuvat ole edes minun ottamiani). Ehkä kerään sitten joskus myöhemmin johonkin näytille "hienoimpia" kuviani..
Emvignya

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #8 : 11.Toukokuu 2009, 19:44 »

Minä tykkäisin kyllä kuvata enemmän, jos vain aika riittäisi. Pitäisi tosin siinä vaiheessa varmaan oikeasti tutustua valokuvauksen tekniseenkin puoleen jonkin verran, mutta täytyy kyllä sanoa, että jo pelkästään tämän topicin lukemsesta on ollut ihan hyötyä.

Kameroina minulla on Canonin EOS 1000D ja jokin PowerShot, jonka tarkkaa mallia en tähän hätään muista. Molempiin olen ollut varsin tyytyväinen, joskin olen kuvaillut lähinnä orkideankukkia ja kissoja. Ehkä näin kesän tullen jaksaisi kokeilla hieman laajemminkin.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #9 : 22.Toukokuu 2009, 03:08 »

Kiitokset kaikille vastauksista ja vinkeistä.

Olen nyt entistä enemmän mm. Glaw Risin vinkkien ansiosta uskaltautunut käyttämään kamerani manuaalisia asetuksia. Pieniä, paikallaan pysyviä kohteita kuvatessa pystyn jo saamaan ihan hyviä kuvia M-tilassa, siis tuossa missä pitää itse säätää aukot ja valotusajat ja kaikki (Glaw Ris, en tiedä mitä tuo "appreture" tarkalleen on suomeksi, mutta tuo Av-tila joka tapauksessa on suomeksi "aukon esivalinta). Liikkuvia kohteita en ole edes yrittänyt, ja maisemakuvauksessa totesin taas tänään olevani täysin tumpelo (kävin retkeilemässä paikallisella linnavuorella ja valokuvasin samalla Saimaa-näkymiä ja kallioita), kameran "maisema" -kuvausohjelmalla tuli sata kertaa parempia kuvia kuin omilla säädöilläni. Yleisestikin tänä keväänä (kuvaan varsinkin keväisin luontoa tosi paljon) on erityisesti turhauttanut se, että kaikista maisemakuvistani tulee jotenkin hirveän valjuja ja hmm... epäteräviä. Valotuksen kanssa vielä paaaaljon opettelemista, siis. Kunhan vain keksisi, mitä lähtisi kokeilemaan.

Olen kyllä alkanut (taas) haaveilemaan järkkäristä, ilmeisesti sellaisen käyttäminen ei ole ihan niin salatiedettä kuin olen pelännyt. Olen niin ihastunut Canoneihin, että joku EOS -sarjalainen varmaan tulee jossain vaiheessa hankittua.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #10 : 22.Toukokuu 2009, 11:28 »

Lainaus käyttäjältä: Glaw Ris
Kolmas asia joka auttaa varsinkin maisemakuvien kanssa, jos kamerallasi saa otettua kolme peräkkäistä kuvaa joissa on EV (exposure value eli kokonaisvalotus) yhdessä tavallinen, yhdessä pienempi (-2) ja yhdessä suurempi (+2) niin lataa täältä ilmaiseksi softa, jolla nämä kuvat saa yhdistettyä huomattavasti kauniimmaksi kokonaisuudeksi (en rupea just nyt menemään tekniselle puolelle). Parhaat toiminnot ovat ilmaisia.

Noiden HDR-kuvien kanssa olisin siinä mielessä varovainen, että käyttää tuota efektiä varovaisesti eikä liian usein. Esim. Flickr on täynnä aivan hirvittävän näköisiä hrd tekeleitä ja niitä on joka toisen käyttällä. Huonosti käytetyllä hdr:llä saa pilattua hyvänkin kuvan.  (Ja hrd:n teko onnistuu myös muilla kuvankäsittelysoftilla, mutta vaatii vaihtelevan määrän vaivaa). Esim

Toinen suosittu käsittelytapa on Orton. Sillä saa tietynlaista pehmeyttä kuvaan, mutta tätäkään ei sovi ylikäyttää. Kikkana on käyttää kuvan päälle kevyttä pintapehmennystä joka sitten pehmentää kuvan ulkoasua (ja tähän päälle tasojen kanssa leikkimiset). Esim
Velhoruhtinatar

« Vastaus #11 : 23.Toukokuu 2009, 00:21 »

Hei, älkää puhuko mulle kuvankäsittelystä, se on liian pelottava aihe minulle :D

Kuvailin tänään liikkuvaa kohdetta eli pallohullua koiraa kameran manuaalitilassa, ja osasinkin päätellä tuon että valotusaika mahdollisimman lyhyeksi, manuaalista tarkennusta en kyllä tajunnut ottaa käyttöön. Osasta kuvista tuli omalla mittapuullani ihan ok ainakin siihen nähden, että jo pelkkä oikea laukaisuajoitus oli tosi haastavaa kun kohde on nopea ja kamera hidas ;)

Laitan tähän pari esimerkkiä siitä, millä tasolla suunnilleen menen tällä hetkellä:

Pienen kohteen lähikuvausta

...ja liikkuvaa kohdetta

Ja vielä yksi "muotokuvamainen" otos

Eihän nuo varsinkaan koirakuvat mitään superteräviä ja tarkkoja ole, mutta itse näen jo eron noin kuukausi sitten ottamiini kuviin, jolloin en vielä käyttänyt manuaalisäätöjä.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #12 : 23.Toukokuu 2009, 12:19 »

Kieltämättä noissa Sarantahan kuvissa oli vähän erikoinen sävytys, mutta toisaalta jotkut kuvaajat käyttävät sellaista tarkoituksella erottuakseen muista.

Sarantha - liityppä tuonne Flickeriin, niin sieltä löytyy paikkoja mistä saa kritiikkiä (sekä ystävällistä kommentointia). Lisäksi kun kuvia voi kommentoida ja kuvan yksityiskohtiin voi lisätä muistiinpanoja ja huomautuksia niin se auttaa :)

Ja onhan Flickerissä oma ryhmäkin risingille, vanha ja epäaktiivinen tosin
Velhoruhtinatar

« Vastaus #13 : 23.Toukokuu 2009, 13:53 »

Hih, nuo värit. Tajusin nyt itsekin mistä te puhutte. Vika ei ole kamerassa vaan minussa, alkuperäisissä kuvissa värit eivät olleet ihan kohdallaan ja säädin niitä jälkeenpäin mutta vedin näköjään vähän yli, ehkä läppärini näytön asetuksista johtuen, nyt tässä työkoneella istuessa näen kyllä ongelman. Täytyy vähän säätää noita uudestaan.

Itse asiassa noita kuvatessani mietin ihan vaan pelkkää tekniikkaa enkä niinkään "ilmaisullista" puolta, vasta koneella kuvia rajatessani yritin vähän miettiä sommitteluakin, ja sitäkin täysin fiilispohjalta. Kiitos kuitenkin myös näihin asioihin liittyvistä kommenteista.

Fiktiivi

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #14 : 17.Kesäkuu 2009, 03:34 »

Kuvailen Canonin digipokkarilla. Aloitin joskus nelisen vuotta sitten, tosin enemmän olen alkanut kiinnostua asiasta vasta viime aikoina. Alussa kuvailin huoletta automatiikalla kaikkea kiinnostavaa enkä jaksanut perehtyä kameran säätöihin. Tällä menetelmällä tuli paljon keskinkertaisia kuvia, mutta myös monia varsin hyviä.

Viime aikoina olen alkanut käyttää kameran säätöjä enemmän ja yleensäkin opetella kuvaamaan paremmin. Luulen, että jos olisin aloittanut valokuvauksen teorialla, olisin kyllästynyt. Seuraava haaste taitaa olla liikkuvien kohteiden kuvaaminen. Kokeilin kuvata aikidoa, ja huomasin että se on varsin vaikeaa. Hyvin usein kuva tulee otettua täsmälleen väärällä hetkellä :P

Flickriin pitäisi kai minunkin liittyä, niin saisi kuvat kätevästi näkyville ja enemmän palautetta.

Fanfan: hienoja yökuvia!

Sarantha: oletko käyttänyt kameran valkotasapainon säätöä? Se auttaa pitämään värit kurissa.
Herbertina Merrique V

Asuinpaikka: Νεφελοκοκκυγία
« Vastaus #15 : 17.Kesäkuu 2009, 07:05 »

Katsokaa tätä katsokaaah! Tahtoo osata. On siinä muutamia pätkiä, joissa vähäsen aavistaa että ne on oikeankokoisia ihmisiä, mutta oikeasti, woah. Tuo jantteri ownaa. (Ehkä voisin tehdä vain pienoiskokoisia ihmisiä ja maisemia muovailuvahasta ja sitten väittää kaikille, että ne on tiltshiftattu? :P)

Kamerani on siis Olympus SP-560 UZ, toimii aika hyvin kun en kuitenkaan mikään himokuvaaja ole. Tarkennusaika vain tuntuu olevan vähän turhan pitkä välillä ja muutenkin hidastelee tylsästi, mutta kuitenkin mukava käyttää ja toimii monenlaisissa tilanteissa. Virtaa vie yllättävän vähän ja zoomauskin aika kiitettäväntoimiva. Macrosta tykkään kovasti, ehkä liikaakin kun tuntuu että aina on kaikki täynnä joko surullisen epätoivoisia yrityksiä saada kuutamoa kuvattua kunnolla tai sitten jotain ihmemacrosäätöä hämähäkin jalkakarvojen pinnanmuodoista. :P

Kuvankäsittelynihän teen tällä hetkellä lähinnä Paintilla kun tuo toinen kone ei toimi = en pahemmin käsittele. ;P Paitsi äsken keksin alkaa tylsyyteeni väsäämään outographeja, joissa itse kuvattava kohde on leikattu kuvasta pois, se on ihan hauskaa eikä edes vaivalloista (voi esittää surrealistitaiteililjaa osaamatta oikeasti mitään, rokkenroll). Klikkk!

Kiinnostusta valokuvaukseen on minulla kyllä huomattavasti enemmän kuin mitään osaamisentapaista. Ensi vuonna sielläjossain taidelukiossa tulee varmasti harrastettua aika paljon enemmän myös kuvankäsittelypuolta, voisi melkeinpä investoida kunnon järkkäriin ennen pitkää. Canon, you say?

"C is always a thought but never an option."
MistwoodSage
Noviisi

Asuinpaikka: Kolmas kivi Auringosta, kolmesataa virstaa Kuusta koilliseen
« Vastaus #16 : 22.Kesäkuu 2009, 02:35 »

Ensimmäinen kamerani oli isoisältä saamani filmijärkkäri (edit: ei kun ihan kiinteäobjektiivinen filmikamera. Jännää miten siihen aikaanhan oli ihan tavallista, että kaikki oli manuaalista ja mekaanista). Sen hajottua ostin digipokkarin (Olympus C-765 UZ), ja päätin ottaa siitä lähtien hyviä kuvia. Joskus päätös on realisoitunut, toisinaan taas sitten ei. Iskee silmää

Pari vuotta sitten ostin digijärkkärin (Canon 400D), kun olin yllättävää reittiä pääsemässä Helsinkiin Euroviisuja kuvaamaan. Keikka ei ikinä toteutunut, mutta ostopäätöstä en silti ole katunut. Kahden kittiputken oheen ostin hiljattain hillittömän hinta-laatutehokkaan f/1.8 50mm objektiivin ja leikkikaluksi parilla kympillä semi-fisheye/macro-linssiyhdistelmän. Polarisaatiofiltterin hommasin 18-55mm:n objektiiviin ja muistaakseni jopa tuohon primeen. Moni Yellowstone-kuva olisi jäänyt ottamatta ilman filtteriä. Esimerkiksi paljain silmin ei veden alla oleva bakteerimatto näin hyvin näkynyt :p

Tuolla on muutama näppäisemäni kuva sekä pari manipulaatiota: http://mistwoodsage.deviantart.com/gallery/ Klikkaamalla thumbnailia pääsee kuvan omalle sivulle, ja klikkaamalla kuvaa uudelleen saa siitä esiin suuremman version.

Pyrin saamaan kuviini edes jonkinlaista jännitettä tai sisältöä, esim.:
Hyljätty (HUOM surkeat layereiden saumat, olin vasta ladannut Gimpin kohinallekaan en mitään tehnyt)
Vihulauta
Aiming High
Valkoinen kristus
Harvemmin olen tyytyväinen puhtaammin visuaalisuuteen panostaviin kuviini.

Aaargh, olen varsinjotakuinkin rakastunut tilt shiftingiin juuri nyt, mutta minulla ei ole niitämitään hienoja eeppislinssejä, eikä edes tällä koneella mitään kuvanmuokkausohjelmaa jolla saisi samantapaisen efektin huijattua. Onko kukaan täällä kokeillut vastaavuuksia?...
Tuossa on tutorial tilt-shift-jäljitelmään käyttäen ilmaista Gimp-ohjelmaa (versiota en tunnista): http://www.bartbusschots.ie/blog/?p=774  En ole itse vielä kokeillut, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta. Pitääpä muistaa raportoida tännekin, jos intoudun testaamaan.  Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 04.Heinäkuu 2009, 23:47 kirjoittanut MistwoodSage » tallennettu
Fiktiivi

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #17 : 26.Kesäkuu 2009, 01:30 »

Jaa, tälle on nimikin. Efekti on aika hämmästyttävä. Näin jossain kuvia Helsingin taannoisesta Kampin montusta ja olisin voinut vannoa, että kyseessä olivat pienoismallit.

HDR toimii joskus vähän samalla tavalla. HDR-kuvat näyttävät usein keinotekoisen tietokonepelimäisiltä, koska "eihän valokuva voi näyttää tuolta".

Valokuva on realistisempi kuin todellisuus :P
Jehudiel

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #18 : 09.Heinäkuu 2009, 20:38 »

Jesh, valokuvausharrastukseni otti viikko pari sitten aimo harppauksen eteenpäin kun talouteemme saapui oikeasti kunnolla toimiva Olympus SP-565 UZ! Ne, jotka joutuivat kamerani uhriksi Suokissa tietävät, mitä tarkoitan.

Tällä kameralla saa minun mielestäni ihan hyviä kuvia, joskaan kuvanlaatu ei aina ole paras mahdollinen, kuvat näyttävät hieman rosoisilta silloin tällöin.

Mutta muuten kamera on toiminut hyvin, siinä on varsin voimakas tarkennus, kun ottaa huomioon, että se on digikamera, ei järkkäri. Siinä on paljon erilaisia valmisasetuksia, joista ulkoilmassa käytetyin on lintukuvaus. Olen saanut sillä ainakin yhden melko hyvän otoksen.

Sen lisäksi olen ihastunut mustavalkokuviin, joissa on jokin yksittäinen asia tai esine. Ne ovat monesti tosi nättejä tai mielikuvituksellisia.

Ja kysyn muuten nyt teiltä kokeneemmilta: kumpi on parempi Nikon vai Canon?

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #19 : 09.Heinäkuu 2009, 21:42 »

Ja kysyn muuten nyt teiltä kokeneemmilta: kumpi on parempi Nikon vai Canon?

Kummatkin ovat hyviä. Se kumman lopulta valitsee riippuu ihan siitä mitä merkkiä haluaa suosia, millaisesta käyttöliittymästä pitää eniten ja millaisia objektiiveja haluaa käyttää. Kummallakin puolella on omat kannattajansa, mutta nämä ovat loppujen lopuksi (ainakin omasta näkökulmastani) aika tasavertaisia kilpailijoita.
Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry ylös