02.Syyskuu 2014, 07:20 *

Sivuja: 1 2 [3] 4   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Valokuvaaminen harrastuksena  (Luettu 9481 kertaa)
Velhoruhtinatar

« Vastaus #40 : 12.Helmikuu 2010, 23:00 »

No, tänne muutti nyt se EOS 450D. Aika kivalta kapistukselta vaikuttaa, varmasti tuon kanssa pääsee sisään järkkäreiden ihmeelliseen maailmaan ;) Nyt tavoitteena olisi kuvata, kuvata ja kuvata ja sitä kautta opetella kameran toimintoja. Tuon 50mm/1.8 -objektiivin aion myös mahdollisimman pian (varmaankin maaliskuun palkasta) hankkia, alustavasti olen myös miettinyt että jossain vaiheessa jonkunlainen telezoomi voisi olla hankinnan arvoinen ostos, mutta ensin aion nyt rauhassa perehtyä siihen minkä tyyppisiä ominaisuuksia omassa harrastuksessani putkelta kaipaan ja toki myös kerätä rahaa, enkä vain heti ostaa halvinta mahdollista.

Tällä hetkellä osaan säätää kamerasta aukkoa, ISO:a ja valotusaikaa ja ymmärrän suunnilleen mikä noiden merkitys on, tosin tämän kolminaisuuden eri osien keskinäiset suhteet ja vaikutukset toisiinsa vaativat vielä miettimistä. Ja sitten kun vielä OIKEASTI sisäistäisi, mitä säätöjä käytännön kuvaustilanteessa kannattaa tehdä...

Tässä muutama ensimmäisten päivien harjoitusräpsy:

Koira I

Koira II

Mukeja

Tulppaaneita

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #41 : 13.Helmikuu 2010, 13:32 »

Mitä isompi aukon arvo, sitä enemmän kuva tarvitsee valoa, jota sitten kompensoidaan isommalla valotusajalla ja/tai ISO:lla :) Ja sama toisin päin - mitä pienempi aukon arvo sitä vähemmän valoa tarvitaan
Velhoruhtinatar

« Vastaus #42 : 14.Helmikuu 2010, 01:15 »

Noinhan se menee, mutta se asian sisäistäminen käytännön tilanteessa on eri juttu ;) En esimerkiksi vielä ihan ymmärrä, missä tilanteissa valon määrään kannattaa yrittää vaikuttaa aukkoa säätämällä, ja milloin valotusaikaa säätämällä. Okein, aukkoa isontamalla saa hienoja muotokuvia joissa on pieni syväterävyysalue, ja valotusaika kannattaa säätää mahdollisimman lyhyeksi esimerkiksi liikkuvia kohteita kuvatessa, näin olen antanut itselleni kertoa. Kuitenkin tuossa esim. yksi päivä koiraa kuvatessani (puolipilvinen päivä, valoa ei mitenkään mahdottomasti) sain paljon parempia kuvia kun sattumalta tajusin vaihtaa epätoivoisen Tv-moodissa (jossa siis säädetään valotusaika itse) räpeltämisen jälkeen Av-moodiin (jossa säädetään aukko itse). Aiemmin olen liikkuvaa koiraa kuvatessa käyttänyt lähinnä tuota Tv-moodia.

Yksi juttu mitä (ahdistuneena) mietin, on kuvankäsittely. Ilmeisesti sitäkin olisi pakko jossain vaiheessa opetella, jos aikoo valokuvausta vähänkään tavoitteellisemmin harrastaa. Tämä puoli ei suoraan sanottuna kiinnosta minua juuri ollenkaan ja tuntuu vaivalloiselta ja hankalalta, mutta olen ymmärtänyt, että digijärkkärillä otettuja kuvia täytyisi käytännössä aina jotenkin pienesti käsitellä, että niistä saa oikeasti "julkaisukelpoisia". Mitenköhän tuossa touhussa pääsisi alkuun, ja osaisitteko suositella jotain ilmaista/halpaa ohjelmaa tähän tarkoitukseen? Vanhalla koneella minulla oli Gimp 2 mutta en sitten koskaan oikein jaksanut opetella käyttämään sitä, joku jossain keskustelussa vinkkasi että se olisi ilmaiseksi ohjelmaksi ihan siedettävä. Ensi alkuun olisi kiva jos löytyisi joku ilmaiseksi netistä ladattava ohjelma jolla voisi opetella, mutta jatkossa voin kyllä kuvitella johonkin ei-hirveän-kalliiseen ohjelmaan rahallisestikin sijoittavani, jos hyvien kuvien syntyminen uhkaa jäädä siitä kiinni.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #43 : 14.Helmikuu 2010, 10:39 »

Niin, syväterävyyttähän niillä säädetään. Helppo saada kuvasta vaikuttava kun tausta on hyvin pehmeä. Joskus aikoinaan säädin paljon valotusaikaa, jotta saisin pimeäkuvauksessa käyttöön pitkät valotusajat, mutta käytännössä tämä nykyinen järkkäri osaa itse valita sopivan valotusajan. Jos ei käytännössä leiki paljoa syväterävyydellä tai pitkillä/tosi lyhyillä valotuksilla niin noihin säätöihin ei tarvitse paljoa kiinnittää huomiota. Nykyisten kameroiden automaatio on niin hyvää, että ne osaavat arpoa automaattisesti hyvät arvot. Ainoa mihin kannattaa kiinnittää huomiota on ISO:t ja käyttää aina niin pientä arvoa mihin valo vain antaa periksi - senkin kamera yleensä säätää hyvin jos kuvaa automaatilla.

En tiedä ilmaisista ohjelmista Gimppiä enempää, mutta jos aiot käsitellä ja viimeistellä kuvia, niin kuvat kannattaa aina kuvat RAW+jpg modessa. RAW:ssa kuvaa ei pakata, joten kuvankäsittelyohjelmissa kuvasta saa paljon enemmän irti. RAW:t vievät paljon tilaa, mutta ovat ainakin minulla olleet sen arvoisia. Käytännössä omassa kamerassa se tarkoittaa, että en voi käyttää automaatiotiloja, koska tuo RAW+jpg kuva on sallittu vain erikoistiloissa. Niinpä kuvaan suurimman osan ajasta P-tilassa (jossa säädetään itse ISO). En tiedä tosin onko sulla sama sama rajoitus.
Fiktiivi
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #44 : 24.Helmikuu 2010, 00:49 »

Valotusajassa on paljon säätövaraa, ts. hyvät mahdollisuudet arvata väärin. Jos kuvaaja on valinnut reilusti liian lyhyen valotusajan, kamera ei pysty pelastamaan tilannetta aukkoa säätämällä vaan kuva jää alivalottuneeksi. (Kamera voi nostaa ISOa, mutta se lisää kohinaa.)

Lainaus

Ei kai käsittely ole järkkärillä otetuissa kuvissa sen pakollisempaa kuin pokkareilla otetuissakaan? Toki se voi parantaa lopputulosta. Kuvathan voi vaikka arkistoida DVD:lle ja käsitellä siitten kun se alkaa kiinnostaa. (Tämä voi tietenkin johtaa siihen, että niitä ei tule koskaan käsiteltyä. Mutta ainakin tulee otettua kuvia  Näyttää kieltä )

Lainaus

Paint.Net on käyttöliittymältään Gimppiä paljon parempi ilmainen ohjelma, jolla perussäätöjen tekeminen sujuu mukavasti. Se ei kuitenkaan ymmärrä raw-kuvien päälle.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #45 : 17.Maaliskuu 2010, 19:42 »

Pitäiskin ladata koneelle tuo Paint.net, en ainakaan vielä tässä vaiheessa kuvaa raw:ia, joten tuo voisi sopia minulle hyvin. Gimpillä en löytänyt edes sitä työkalua, jolla saisi lisättyä nimensä kuvan reunaan - tai siis löysin tekstityökalun, mutta en osannut käyttää sitä, ja kaikki kyseistä ohjelmaa koskevat löytämäni ohjeet olivat niin sillisalaattia, että olisi pitänyt lukea koko ohje läpi ehkä jotain oppiakseen. Ei riitä kärsivällisyys.

Ostin tänään tuon 50mm/1.8 objektiivin, ja vaikuttaa kyllä aika ihkulta. On varmasti tosi hyvä ainakin muotokuvatyyppiseen kuvaamiseen. Seuraavaksi pitäisi tutkia, millainen putki olisi hyvä liikkuvien, mahdollisesti vähän kauempana olevien kohteiden - kuten koirien - kuvaamiseen. Se voisi sitten maksaa vaikka vähän enemmänkin, kunhan olisi hyvä.

Hyppymiina
Noviisi

« Vastaus #46 : 30.Marraskuu 2010, 19:27 »

Opiskelen tällä hetkellä valokuvausta, niin kai sitä voidaan puhua vakavammasta suhteesta alan kanssa. Valokuvauksessa kiinnostaa se mahdollisuus pysäyttää lyhyitä (ja pidempiäkin) hetkiä ja tunnelmia, johon ei piirtämällä pääse. Henkilökohtaisesti olen filmimiehiä ja fiiliskuvauksen ystävä. En voisi kuvitella missään tapauksessa itseäni kuvaamaan joitain ääritlysiä tuotekuvia ilman mitään intohimoa asiaa kohtaan.

Valokuvaamisen alkuun pääsee ostamalla ihan ensiksi halvan järjestelmäkameran ja opettelemalla käyttämään sitä. Ei ole valtava sijoitus. 300 eurolla saa käsittääkseni nykyään ihan hyvän vehkeen ja kuvaamaan oppii asian osaavan henkilön opastuksella ja ennen kaikkea kuvaamalla. Oma tyyli sitten kehittyy ajan myötä, oli se sitten huipputeknistä studiokuvausta, tai fiiliksen pohjalta menevää dokumentaatiota.

Myös alan kouluihin meneminen on oikeasti suositeltavaa siinä vaiheessa kun on ohittanut sen pisteen, että itseopiskelu ei enää kiinnosta. Kouluissa vuorovaikutus muiden valokuvaajien kanssa on paljon suurempaa ja tekniikan opiskelu helpompaa.
Morndun

Asuinpaikka: Åbo
« Vastaus #47 : 09.Joulukuu 2010, 21:14 »

Ajattelinpa nyt laittaa tänne jotakin kun huomasin tällaisenkin topicin olemassa olon...

Mulla on ollut alle vuoden verran Canonin EOS 450D. En ole tehnyt sen enempää vertailuja noiden kesken joten en paljoa tiedä erilaisista, tuota kameraliikkeen myyjä suositteli minulle ja täällä se nyt on. Koulussa oli valokuvauskurssi jolta sai jotakin pohjatietoa ja oppi hiukkasen asetuksia yms. Nautin kuvaamisesta kun vain saan järjestettyä aikaa sitä varten, viimeaikoina on ollut hiljaisempaa. Ja kun pitää taukoa kameran käsittelystä niin sitten ei tietenkään muista enää mitä piti säätää...  Pyörittää silmiään
Pitäisi varmaankin jossain vaiheessa mennä jollekin kurssille jotta oppisi lisää ja vietyä itseään vähän eteenpäin.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #48 : 05.Heinäkuu 2011, 18:38 »

Täytyypä itsekin todeta, että tuo Canonin 50mm /1.8 on hintaluokakseen ihan ihqu. Zoomausmahdollisuuden puuttuminen tuntuu varsin rajoittavalta, mutta nyt kun on taas uusi kissanpentue niin linssin valovoimaisuus on ehdoton. On ollut myös hienoa päästä testaamaan salamaa, mutta siitäkin pitää kohta luopua kun kissojen silmät aukeavat.

Tänään kävi postissa hakemassa myös uuden kaverin Canon EF 24-70mm f/2.8L USM. Hinta todella kirpaisi (1300€) ja olin aluksi hommata Zigman halvemman version Sigma 17-50 mm F2.8 (700€). Päätökseeni vaikutti se, että Canon on saanut selkeästi paremmat arvostelut, on jälleenmyyntiarvoltaan parempi sekä se, että jos saan joskus himoitsemani Canon 5D markII:sen (tai vastaavan) niin Canonin linssi käy siihen missä Zigman ei. Eli nyt olen reippaasti vain köyhempi ja pitää ottaa projektiksi se opettelu. Jos se ei minulla käytönnössä toimi niin sen saa myytyä poiskin.
Nafisan
Kriitikko
***

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #49 : 05.Heinäkuu 2011, 21:31 »

Itsehän en paljoa kuvaamisesta tiedä. 2005 sain ylioppilaslahjaksi ekan oman kameran (HP Photosmart R717) ja nyt viime kuussa ostettiin poikaystävän kanssa Canon EOS 500D. Kuvanlaatu nousi kyllä, ja kun uskaltaa kokeilla niin varmasti myös saa oikeasti kauniita kuvia. Järkkäri ollut aina haaveena, mutta koskaan en ole antautunut niiden maailmaan, tutkimaan ja seikkailemaan. Yksi kaveri sai pari vuotta sitten oman "kärsänsä" ja siitä asti vakavissaan harkinnut kunnon kameran hankkimista. Maksoi n.650€ eli puolen kuun palkka (olin kaivauksilla) eli ei pahakaan.

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Hyppymiina
Noviisi

« Vastaus #50 : 05.Heinäkuu 2011, 23:01 »

Äh ja pah. Ilmeisesti se on hankittava lähitulevaisuudessa ajokortti kumminkin. Haaveena kun olisi että pystyi freelancerena ihtensä elättmään, niin autonhan se tietty vaatisi. Ideologia ja hyöty vaan menevät ristiin  Huh

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #51 : 04.Helmikuu 2012, 15:11 »

Olen alkanut enemmän ja enemmän katsella itselleni uutta kameraa kun nykyisen EOS 400D kohina ja pikselien määrä tuntuu rajoittavalta. Tätä edesauttaa se, että Flickr siirtyi joskus vuosi sitten isompaan kuvakokoon sivustollaan ja rakeisuus tulee entistä enemmän esille. Ja katsojat sietävät rakeisia kuvia entistä huonommin.

Canon 5D Mark II on se mistä olen haaveillut jo vuoden, mutta en uskalla ostaa sitä vielä, koska liikkeellä on huhuja 5D Mark III:sen julkaisemisesta. En tiedä olisinko suoraan ostamassa Mark III:sen vai hyödyntäisinkö vain Mark III:sen alenevaa hintaa. Toisaalta 7D olisi sekin hieno vaihtoehto. Kun Mark II maksaa 1900€, niin 7D maksaa 1300€. Tekniikka on osin parempi ja osin huonompi.

Vertailua: http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_5D_Mark_II-vs-Canon_EOS_7D

Mihinköhän sitä sitten päätyy? Muilla kokemuksia näistä?
Cerasi
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #52 : 21.Maaliskuu 2012, 09:32 »

Minullakin haaveissa pyörii uusi kamerarunko, vähän samoja pohdintoja ollut kuin Fantasyfanilla. Vaan ei ole opiskelijabudjetissa juuri nyt kyllä mahdollisuutta uudelle rungolle... vanha 1000D saa toistaiseksi kelvata.

Sen sijaan jokunen viikko sitten luokseni muutti Canon Speedlite 430EX II. Sitäkin pitäisi opetella nyt ensalkuun käyttämään ihan kunnolla. Paljon olisi kaikkea kivaa, mutta ärsyttää, kun loppujen lopuksi minulla on kuitenkin aika vähän aikaa perehtyä kuvaamiseen.

Mielessä tosin kävi, että jos yrittäisi ensi syksynä ehtiä vaikka jollekin työväenopiston valokuvauskurssille. Mitä luulette, olisiko sellaisesta hyötyä? Mitään ihmeellistä sielläkään tuskin oppii, tarkoituksena lienee lähinnä esitellä omia kuvia ja katsella toisten sekä suorittaa ehkä jotakin pieniä teemaan liittyviä kuvaustehtäviä. Nykyisin minulla on lähinnä edelleen linssin edessä vain koiria, joten voisi olla kiva joskus tutustustua muuhunkin aiheeseen...

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #53 : 21.Maaliskuu 2012, 21:37 »

En osaa sanoa mitään opiston kursseista, mutta itselläni 95% oppimisesta on tapahtunut Flickerin kautta. Muiden kuvien katsominen ja kommentoiminen kehittää silmää. Saadut kommentit ja suosikit (sekä niiden puute) kertovat kuinka hyvä kuva on. Ja joissa ryhmissä saa oikeaa kritiikkiäkin. Ja hyvien kuvien ottaminen on palkitsevaa kun sen laittaa sinne ja se positiivista huomiota.
Piru Naiseksi
***

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #54 : 22.Maaliskuu 2012, 12:15 »

Muutaman vuoden aikana olen kuvannut pusseittain otoksia kameroin, jonka ostin eurolla kirppikseltä. Toisen euron haaskasin kameraan sopivaan filmirullaan, jonka muistaakseni jotenkin turmelin ennen varsinaista käyttöä. (Rulla on jossain tallella; ehkä kehitytän sen joskus.) Tietenkin kuvaimeni on vain hieman neulanreikäkameraa varustellumpi malli, jota ei voi mitenkään säätää eikä tarkentaa. Sisäinen salama toimii mutta useimmiten se valaisee väärää kohtaa kohteestani - tai sitten itse valitsen kuvattavaksi salaman kannalta väärän kohteen Virnistää. Mutta jos onnistun valitsemaan kohteen ja etäisyyden sopivasti, niin kuvat ovat mielestäni hienoja. Tämä näkyy mm. sivustolla:

Mihin sitä kuvaaja herkukasta kameraa tarvitsee etenkin, jos käy niin, että kyseisen kameran herkut ovat pilaantuneita eili eivät toimi?
lynkkysuoli
Kokelas

Asuinpaikka: keski-suomi
« Vastaus #55 : 24.Huhtikuu 2012, 12:15 »

Itse valmistun juuri nyt keväällä valokuvaajaksi. Vielä tuntuu siltikin olevan paljon opittavaa ja juttuja joissa kehittyä. Ammatiksi opiskelu on tosin tappanut hyvää harrastusta, eikä mulla nyt ole ollenkaan motivaatiota valokuvaukseen.

Kuvaan mieluiten filmille, mustavalkoiselle, omistan kaksi filmikameraa.

Mut eipä siinä muu auta kuin alkaa kuvaamaan, että voi kehittyä. :)

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #56 : 26.Kesäkuu 2012, 10:59 »

Kyselin tuossa aikaisemmin mielipiteitä Canon 5D Mark III ja 7D väliltä ja päädyin ostamaan itselleni tämän jälkeen ilmestyneetn 5D Mark III:sen. Hinta oli rapeat 3000€ ja kameran toimitusta joutui odottamaan kymmenen viikkoa, mutta on se vain hieno kamera.

Kamera on ollut minulla vielä alle viikon, joten yritän vielä kovasti opetella sen käyttöä. Pelkästään tarkennuksesta on n. 50 sivua opaskirjassa. Ja suurin haaste kameran suhteen tuntuu olevan se, että olen oppinut rajoittamaan kuvaamistani 400D:n teknisten rajoitusten puitteissa, mutta nyt pitäisi oppia pois näistä osin alitajuisista rajoituksista ja oppia tämän uuden kameran äärirajat.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #57 : 08.Heinäkuu 2012, 00:48 »

Onnittelut uudesta kamerasta, Fantasyfan.

Minulla ei tätä nykyä ole käytännössä minkäänlaisia mahdollisuuksia päivittää kuvauskalustoa millään tavalla, edelleen mennään siis kittiobjektiivilla + 50mm 1.8.lla. Tuntuu ihan uskomattomalta ajatella, että joskus menneisyydessä säästin rahat tuohon itse kameraan muutamassa kuukaudessa... *miettii jälleen kerran onko päivätöissä oleminen kaiken tämän arvoista* Joskus tämä vähän turhauttaa, vaikka kyllä sitä toisaalta riittää vielä opettelemista ihan tässä peruskuvaamisessakin.

Vaan jos olisi rahaa, ostaisin tämän. Ja sitten jonkun vähän kittiputkea paremman "yleisobjektiivin". Ehkä jonain päivänä...

Olen suunnitellut aloittavani "Projekti 365:n", eli haastavani itseni ottamaan yhden kuvan joka päivä vuoden ajan. Kuvien olisi tarkoitus kuvata jollain tavalla juuri sen päivän tunnelmia, ajatuksia tai tekemisiä. Onnistuessaan (vaatisi tietenkin mm. kurinalaisuutta ja pitkäjänteisyyttä - ominaisuuksia joissa molemmissa minulla on puutteita...) tämä voisi olla hieno tapa oppia katsomaan maailmaa ja omaa elämäänsä uusista näkökulmista - nimenomaan visuaalisesti, valokuvaajan silmin. Minä olen aina ollut kova "arkistoimaan elämääni" (päiväkirjat, muut kirjoitukset, kaiken mahdollisen pikkusälän säilöminen jne.), ja liittyen tähän sekä pyrkimykseen kehittyä taiteellisesti, olisi ispiroivaa oppia ilmaisemaan ja jakamaan erilaisia jokapäiväisen elämän fiiliksiä nimenomaan visuaalisin keinoin.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #58 : 08.Heinäkuu 2012, 16:37 »

Komea tele on. Kävisi minullekin, eikä tuo loppujen lopuksi ole paha hinta. Minulla on halpa 75-300 tele, mutta tuo olisi reippaasti parempi niin valovoimaltaan ja pidemmälle ulottuva. Itse taas haaveilen macrosta jolla pääsisi käsiksi hyvin pieniin yksityiskohtiin.

Minäkin mietin tuota 365-projektia, mutta lähinnä projektina kameraan tutustumiseen. Eli joka päivä yritän kuvata edes jotain ja joskus voisi yrittää kuvata jopa jotain "oikeaa". Oman elämän kuvaamista en ole ajatellut kun päivät eivät nyt juuri poikkea toisistaan eikä oikein osaakaan dokumentoida elämääni siinä mielessä.
villasukka
Kokelas

Asuinpaikka: Suomi
« Vastaus #59 : 18.Heinäkuu 2012, 21:49 »

Minulla on Lumix Panasonic DMC-FS11, eli normaali pokkarimallinen digikamera, joka on oiva valinta kaltaiselleni aloittelijalle. Sillä saa hienoja kuvia tekemättä itse paljon mitään hienoa. Kamerassa on siis useita erilaisia kuvaustiloja, joiden avulla voi säätää, minkälaisen kuvan haluaa. Jos esim. haluaa mustavalkoisen kuvan, voi valita suoraan hiekkapuhalluksen. Mutta jos haluaa nopean kuvasarjan, valitsee sen. Helposti ja kätevästi saa vaihdettua kuvaustiloja.

Silloin joskus, kun ostin tämän kameran otin jokaisella kuvaustilalla samanlaisen kuvan samasta kohteesta ja vertailin niitä sitten myöhemmin. Omia lemppareitani ovat hiekkapuhallus ja kynttilänvalo. Kynttilänvalo luo kuvaan sellaisen valon, jonka kynttiläkin luo: ei ihan kokonaan valaisevan, mutta hieman. Kamerani tarkentaa erittäin hyvin ja siinä on myös makrozoomi, jolla voi zoomata kauaskin ja se tarkentaa täydellisesti.

Sitten kun kamerani hajoaa tai kyllästyn siihen totaalisesti, aion säästää rahaa ja ostaa oman järjestelmäkameran. Siihen voi mennä aikaa, mutta olen varma, että joskus vielä ostan hienon järkkärin ja aloita kunnon kuvaamisen. Usealla kaverillani on Canon EOS 1100D, joka on kuulemma hyvä järkkäri aloittelijoille. En aio kuitenkaan ostaa sellaista, koska olen itse kuvaillut sillä kameralla ja haluan järkkärin ostaessani jotain parempaa.  Tyypillistä minua...

Kirjat, elokuvat, pelit... ja villasukat.
Sivuja: 1 2 [3] 4   Siirry ylös