22.Joulukuu 2014, 11:53 *

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Brian Ruckley  (Luettu 3862 kertaa)

Asuinpaikka: Kotka
« : 30.Toukokuu 2009, 14:29 »

Brian Ruckley on uusi englantilainen fantasiakirjailija. Päätin esitellä hänet lyhyesti, koska hänen kirjat ovat mielenkiintoisia.

Brian Ruckleyn kirjat ovat:

Näistä paikoista löytyy Brian Ruckleyn kirjojen arvosteluja:

Winterbirth:

Bloodheir:

Fall of Thanes:

Brian Ruckleyn virallinen kotisivu löytyy täältä: www.brianruckley.com.

Minusta Ruckleyn kirjat ovat mielenkiintoisia fantasiakirjoja. Vaikka hänen kirjat eivät ole esim. R. Scott Bakkerin kirjojen kaltaisia mestariteoksia, niin ne ovat uusien fantasiakirjojen parhaimmistoa.

The Godless World -trilogia kertoo karusta maailmasta, jonka jumalat ovat hylänneet kansanmurhan takia ja jossa taanit eli heimopäälliköt hallitsevat eri alueita. Kyseessä on aikuisille kirjoitettu fantasiatrilogia, jonka tapahtumat ovat melko synkkiä.

Pidin todella paljon kirjojen realistisuudesta ja tunnelmasta. Lukemisen aikana minulla kävi mielessä, että tapahtumat sijoittuvat Skotlantia muistuttavaan maailmaan, koska minusta kirjailija kuvaili Skotlannin kaltaista maailmaa (myös henkilöhahmojen nimet toivat mieleen Skotlannin). Pidin henkilöhahmojen kuvauksesta, koska kirjailija suoriutui siitä hyvin (esim. Aeglyss oli mielenkiintoinen hahmo).

The Godless World -trilogiaa on verrattu monissa paikoissa George R.R. Martinin A Song of Ice and Fire -sarjaan. Tekstiä voi verrata tyylillisesti Martinin kirjoihin, mutta muuten kirjat ovat täysin erilaisia. Martinin vaikutus näkyy selvästi näissä kirjoissa, mutta Ruckley ei matki häntä. (Martinilla on kieltämättä ollut uskomaton vaikutus moderniin fantasiaan, koska rosoisen fantasian suosio on kasvanut viime aikoina.)

Kun luin Winterbirthin jokin aika sitten, niin kirja tuntui silloin hyvältä, mutta suhtauduin siihen liian varauksellisesti, koska en ollut lukenut kahta muuta osaa. Tämän vuoksi annoin kirjalle aluksi vain kolme tähteä. Nyt kun olen lukenut koko trilogian, niin päätin antaa neljä tähteä kaikille kirjoille, koska pidin Ruckleyn luomasta synkästä maailmasta, tapahtumista ja henkilöhahmoista. Minusta tämä sarja parani loppua kohti ja muuttui koko ajan mielenkiintoisemmaksi.
« Viimeksi muokattu: 30.Toukokuu 2009, 14:38 kirjoittanut Seregil of Rhiminee » tallennettu

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #1 : 15.Kesäkuu 2009, 22:04 »

Dark Wolf's Fantasy Reviews -blogista löytyvässä haastattelussa Brian Ruckley kertoo mm. olevansa koukussa Steven Eriksonin The Malazan Book of the Fallen -sarjaan:

Lainaus
Dark Wolf: Who are your favorite authors and which are your favorite books? Did any of those influence you in your writing?

Brian Ruckley: I’ve got too many favourites to possibly do them justice in a brief answer. In fantasy, the series I’m most thoroughly hooked on at the moment is probably Steven Erikson’s Malazan Book of the Fallen. I read a lot of non-fiction, and in that area my long-standing favourite writer is John Julius Norwich, especially for his history of Byzantium. But I think the first book I would pack if I was going to be exiled to a desert island would probably be Tolstoy’s War and Peace. That’s the book I’ve re-read more often than any other. It’s like an old friend.
My own writing is, like everyone’s, stuffed full of influences from books I’ve read, but a lot of it is probably hidden even from me. What you read shapes your thinking and your approach to your own writing in deep and subtle ways. I know all my reading of historical non-fiction affected my writing style, and the way I write about politics and characters; I know fantasy authors like Guy Gavriel Kay and George R. R. Martin made me think a bit differently about what’s possible in the genre. The deeper you dig, the more influences you would find, I’m sure.

Ruckley kertoo samassa haastattelussa, että hän saattaa kirjoittaa The Godless World -trilogian maailmaan sijoittuvia tarinoita jossain vaiheessa, mutta tällä hetkellä hän on kuitenkin kiinnostuneempi uusista maailmoista ja uusista tarinoista:

Lainaus
DW: I know that you stated that “The Godless World” will remain a trilogy. But would you someday in the future write another novel or series set in this world?

BR: There is certainly some scope – even back when I was writing the first book in this trilogy, I was having ideas for other tales I could tell in this setting. So I won’t say it’s never going to happen. Right now, though, I have no plans to revisit the Godless World. Apart from anything else, it’s a pretty bleak and grim place (at least it is in this trilogy. I like to think there are perhaps places within it where it never snows and no one ever hurts anyone else). I could really do with spending some time in an imagined world that has a bit more sunshine and a slightly longer life expectancy for its inhabitants. It’s an exhausting business, being grim and gritty all the time.
Anyway, I’ve told the story I wanted to tell, and the world was only ever really intended to serve as the backdrop and setting for this one particular story. At the moment I’m more interested in the possibility of new worlds and new stories.
timokuivainen
Kokelas

Asuinpaikka: Pyhtää
« Vastaus #2 : 17.Kesäkuu 2009, 10:20 »

Tunnustaudun Brian Ruckleyn faniksi. Pidin hänen kirjoista ja haluaisin lukea lisää mahdollisimman pian. Trilogian lohduton maailma teki suuren vaikutuksen minuun ja henkilöiden kuvaus oli upeata. Aeglyss oli ainutlaatuisen omaperäinen sekopää, jonka tekoja seurasin suurella mielenkiinnolla.

Osaisinpa kirjoittaa itsekin jotain vastaavaa (toiveajattelua Hymyilee). Suosittelen kaikkia kirjoja, koska sarja tempaa mukaansa ja juonenkäänteitä on riittävästi, joten kyynisimmätkin lukijat jäävät koukkuun melkein vasten tahtoaan.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #3 : 28.Kesäkuu 2009, 21:56 »

Pat's Fantasy Hotlistista löytyy kehuva arvostelu Fall of Thanesista. Tässä on muutamia lainauksia arvostelusta:

Lainaus
Brian Ruckley's dark, gritty, and unforgiving style may not be to everyone's liking, but I quite enjoyed both Winterbirth and Bloodheir. As a matter of fact, I've been eagerly looking forward to read the final chapter in The Godless World trilogy for months. The ending of the second volume set the stage for what promised to be a great finale, and the author doesn't disappoint!

Lainaus
The pace moves a bit more briskly in this final volume. The build-up created by the first two volumes now complete, Ruckley weaves the various plotlines together, letting the tension escalate as the disparate protagonists are moving toward the finale.

Lainaus
I'm always amazed by how ruthless Brian Ruckley can be. We all know that the author is not averse to killing major characters. But the body count in this one would even give George R. R. Martin pause.

Dark, bloody, depressing, uncompromising, with a poignant ending that should satisfy most fans and characters that stay true to themselves till the very end, Fall of Thanes is an impressive conclusion to what is definitely one of the best fantasy series of the new millennium.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #4 : 10.Heinäkuu 2009, 23:10 »

Sain sarjan avausosan tänään loppuun. Pidin kohtalaisen paljon Winterbirthistä, se on juuri sellaista fantasiaa, jota luen mielelläni. Kirja ei kuitenkaan ollut mitään huipputasoa. Tarina oli varsin perinteinen, erityisesti nuoren päähenkilön Orisianin kohdalla. Maailmasta löytyi haltioita kovasti muistuttava kansa, eikä juonessa ollut suuria yllätyksiä. Joitakin saattaa häiritä se, että lopussa kaikki jää auki ilman kunnollista päätöstä. Winterbirth on selvä trilogian aloitus.

Taistelut oli kirjoitettu jännittävästi ja raa'asti. Annan Ruckleylle plussaa siitä, että teoksessa ei ollut selkeää hyvää tai pahaa osapuolta. Lukiessa ei aina tiennyt, ketä pitäisi kannattaa. Black Road -uskonto oli myös kiinnostava keksintö. Kirja tuntui vähän epätasaiselta, jotkut kohdat oli kirjoitettu heikommin kuin toiset. Johtuu varmaan siitä, että Winterbirth on Ruckleyn esikoisromaani. Seuraavissa osissa on varaa parantaa.

Orisian oli toimiva keskushahmo, tuttuudesta huolimatta. Jos haluaa verrata muihin vuosien 2006-7 fantasiadebyytteihin, niin Ruckley ei mielestäni pärjää Scott Lynchille, Patrick Rothfussille tai Daniel Abrahamille. Entäs Naomi Novik? Taisin pitää vähän enemmän Kuninkaan lohikäärmeestä, mutta sarjan toinen osa Throne of Jade oli pettymys ja selvästi Winterbirthiä heikompi.

Vielä lopuksi linkki Emerald Cityssä julkaistuun Cheryl Morganin arvosteluun kirjasta. Olen paljolti samaa mieltä sen kanssa ja antaisin Winterbirthille arvosanaksi ****-

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #5 : 10.Heinäkuu 2009, 23:41 »

Kirja ei kuitenkaan ollut mitään huipputasoa.

Olen samaa mieltä Winterbirthin tasosta. Se ei ollut huipputasoa, mutta se oli kuitenkin hyvää fantasiaa. Koska se oli Ruckleyn debyyttikirja, siinä oli omat heikkoutensa (esim. Osirianin tarina tuntui aika tutulta). Vaikka kirjassa oli heikkouksia, niin siinä oli myös paljon hyvää (esim. henkilöhahmojen kuvaus oli aika onnistunutta).

Jos Ruckleya verrataan Scott Lynchiin, Patrick Rothfussiin ja Daniel Abrahamiin, niin heidän debyyttikirjat olivat parempia. Jos Ruckleya verrataan Novikiin, niin minusta Winterbirth oli parempi kuin His Majesty's Dragon (mielipiteeseeni vaikuttaa osittain se, että en pidä kovin paljon vaihtoehtohistoriasta).

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #6 : 11.Heinäkuu 2009, 10:31 »

Totta, minäkin pidin Ruckleyn henkilönkuvauksesta. Nyt jälkikäteen katsottuna viestini yleissävy vaikuttaa aika negatiiviselta. Se ei ollut tarkoitukseni, Winterbirthissä oli paljon enemmän hyvää kuin huonoa, ja annoin sille tosiaan tietokannassa neljä tähteä.

Kirjassa oli vähemmän taistelukohtauksia kuin odotin. Teosta mainostettiin joissain paikoissa herooisena fantasiana ja verrattiin David Gemmellin töihin. Minusta Winterbirth oli enemmän eeppistä fantasiaa.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #7 : 11.Heinäkuu 2009, 11:54 »

Minusta Winterbirth oli enemmän eeppistä fantasiaa.

Minustakin Winterbirth on enempi eeppistä fantasiaa kuin herooista fantasiaa. Vaikka siinä voi nähdä yhtäläisyyksiä Gemmellin tuotantoon, niin minusta se on eeppistä fantasiaa.
Kaapu
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #8 : 19.Heinäkuu 2009, 23:50 »

Luin Bloodheirin viime kesänä, eikä se vakuuttanut minua yhtään. Kirjassa on kyllä kaikki hyvän sotafantasian tuntomerkit: tunnelmallinen, muista erottuva maailma, moraalista harmautta, juonenkäänteitä jne., mutta tämän kaiken ovat muut kirjoittajat tehneet paremmin. Bloodheir on paitsi keskinkertainen, myös pitkäveteinen. Kirjan puolivälissä rupesin vain hyppimään sivujen yli päästäkseni tylsästä kohtauksesta toiseen.

Fall of Thanes kyllä kiinnostaa tietyllä tapaa. Voisin lukea joskus, jos aikaa ja mielenkiintoa löytyy. Ruckley ei missään nimessä ole huono kirjailija, joten toivon että seuraavissa kirjoissaan hän osuu kultasuioneen. Olen valmis antamaan hänelle uusia mahdollisuuksia.

Pidin muuten silti Winterbirthistä enemmän kuin Daniel Abrahamin avausosasta, mutta minusta tuntuu että A Shadow in the Summerista puhuttaessa olen täysin eri linjoilla kuin koko muu Internet, joten jo keskustelun aloitus olisi mahdotonta. :P

Kiinnostaisi muuten tietää, miten määrittelette eeppisen fantasian, sankarifantasian ja vielä kaupan päälle vaikka miekan ja magian? Minusta kun lokerointi voi olla tapauskohtaisesti hyödyllistä, eikä fantasianörtillä tietenkään muuta tekemistä olekaan kuin lajitella lukemaansa. :D

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #9 : 20.Heinäkuu 2009, 10:31 »

Olen itse eri mieltä Bloodheirin tasosta. Minusta siinä ei ollut mitään pitkäveteisyyttä. Winterbirth oli trilogian avausosa eli siinä esiteltiin maailmaa ja henkilöhahmoja, joten ymmärrän miten jotkut eivät välttämättä pidä siitä, mutta Bloodheir oli parempi kirja. Minusta tämä trilogia parani loppua kohti.

Tässä  ketjussa on keskusteltu fantasiakirjallisuuden eri muodoista. Laitoin vastauksen sinne.

Edit: Tein pieniä korjauksia.
« Viimeksi muokattu: 20.Heinäkuu 2009, 22:32 kirjoittanut Seregil of Rhiminee » tallennettu
Kaapu
Noviisi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #10 : 20.Heinäkuu 2009, 15:10 »

Winterbirthistä siis tykkäsin minäkin (tiettyyn pisteeseen asti), mutta kakkososa häiritsi.

Seregil-edit: Korjasin kiireisesti aamupäivällä kirjoittamani tekstin.
« Viimeksi muokattu: 20.Heinäkuu 2009, 22:33 kirjoittanut Seregil of Rhiminee » tallennettu

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #11 : 20.Heinäkuu 2009, 22:37 »

No niin, nyt kun korjasin tuon kiireisesti aamulla kirjoittamani tekstin, niin tässä on mietteitäni toisesta osasta.

Minusta Bloodheir oli sangen onnistunut jatko-osa, koska olen lukenut paljon heikompia jatko-osia. Winterbirth oli hyvä ja mielenkiintoinen aloitus, mutta Bloodheir oli kokonaisuutena mielenkiintoisempi kirja. Pidin erityisesti henkilökuvauksesta, koska Ruckley hallitsee sen hyvin.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #12 : 31.Heinäkuu 2009, 21:44 »

Ruckley kertoo seuraavasta kirjastaan, jonka työnimi on The Edinburgh Dead. Kyseessä on yksittäinen teos, ei sarjan avaus.
Lainaus
In short, it's a dark, heroic fantasy set in 19th century Edinburgh. With swords and gaslamps.

Julkaisuaika? Kirjailijan vastaus:
Lainaus
As for publication date - because I know someone will ask about that sooner rather than later - I can't say exactly, but I'll be delivering the manuscript next year and barring exceptional circumstances it takes at least nine months, more likely something approaching twelve, to go from that point to publication. So you can do the math yourselves.
xylphon
Kokelas

« Vastaus #13 : 28.Elokuu 2009, 11:52 »

Luin Brian Ruckleyn trilogian kuukausi sitten. Häntä suositeltiin minulle Akateemisessa kirjakaupassa, kun olin ostamassa kirjoja. Suosituksen vuoksi ostin kaikki kolme kirjaa ja luin ne.

Trilogia oli yllätyksellinen ja monin paikoin melkoisen rajua luettavaa. Se oli itse asiassa yllättävän rosoista ja realistista fantasiaa. Ihastuin erityisesti rankkoihin taisteluihin ja hahmojen kohtaloihin. Hahmokuvaus oli erittäin hyvää ja ensimmäisen kirjan nuorukaisen kuvaus oli harvinaisen hyvää, koska se ei muuttunut Eddingsin kaltaiseksi mössöksi.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #14 : 18.Marraskuu 2009, 17:02 »

Luin Bloodheirin. Olen samaa mieltä Seregilin kanssa, kirja oli avausosaa parempi. Juoni lähti vähän hitaasti käyntiin, mutta vauhti kiihtyi loppupuolella. Monet kohdat oli kirjoitettu hyvin tehokkaasti, ja tarinasta löytyi tällä kertaa yllättäviä käänteitä. Aeglyss oli kiinnostava pääpahis, hän tuntui varastavan jokaisen kohtauksen, jossa hän esiintyi.

Mainitsin Winterbirthin arviossa, että teos tuntui selvästi trilogian aloitukselta. Bloodheiristä voi sanoa samaa, se oli selkeä keskimmäinen osa. Fall of Thanes pitää lukea jossain välissä, haluan todella nähdä tarinan päätöksen. Sarjan armoton tunnelma tuli vielä paremmin esiin kuin ensimmäisessä kirjassa. Vaikea nähdä, miten "pahikset" pystyisivät häviämään...

Taim Narran nousi nyt suosikkihahmokseni, uusista henkilöistä parhaiten jäi mieleen Ammen Sharp. Kahden osan perusteella Godless World -trilogia ei todellakaan voita kirjallisuuspalkintoja, mutta on hyvää viihdettä. Tietokannassa Bloodheir sai minulta neljä tähteä, ei tarvinnut edes harkita kolmea.

Olet ehkä eri linjoilla kuin internet, mutta suuri yleisö Yhdysvalloissa on samaa mieltä kanssasi. The Long Price Quartet myi siellä sen verran heikosti, että amerikkalaiskustantaja Tor ei halunnut julkaista Abrahamin seuraavaa fantasiasarjaa, ja kirjailijan täytyi vaihtaa toiselle kustantamolle. Päätös tehtiin jo ennen viimeisen osan, The Price of Springin, julkaisua. Risingista löytyy Abrahamille omistettu ketju, sinne vain rohkeasti kirjoittamaan mielipide!

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #15 : 18.Marraskuu 2009, 17:41 »

Olen samaa mieltä Jussin kanssa. Minusta Aeglyss oli todella mielenkiintoinen hahmo. Pidin myös muista hahmoista, koska Ruckleyn henkilökuvaus toimi hyvin.

Brian Ruckleyn kotisivulta löytyy Winterbirthin tsekkiläisen painoksen kansikuva, jonka on maalannut Kekai Kotaki. Minusta se näyttää komealta.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #16 : 16.Tammikuu 2010, 12:50 »

Fall of Thanesin pokkariversio ilmestyi, sen voi ostaa vaikka AdLibriksesta 7,20 eurolla. Koko trilogia on nyt saatavilla pokkareina, jos joku on odottanut tätä ennen lukemisen aloittamista.

Minulla on vieläkin FoT lukematta. Lainasin kaksi ensimmäistä osaa pääkaupunkiseudun kirjastoista siskoni kortilla, mutta tätä päätösosaa ei ole jostain syystä hankittu.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #17 : 28.Tammikuu 2010, 00:14 »

Ruckley kertoo seuraavasta kirjastaan, jonka työnimi on The Edinburgh Dead.

Amazon.co.uk:ssa Edinburgh Dead on listattu ilmestyväksi ensi vuoden toukokuussa. Juonitiivistelmä:
Lainaus
Edinburgh 1827: It's a city populated by mad alchemists who treat Frankenstein as textbook rather than novel and by a criminal underclass prepared to treat with the darkest of powers. And one officer, from the recently formed Edinburgh City Police, must follow the trail of undead hounds, emptied graves, brutal murders and mob violence into the deepest and darkest corners of Edinburgh's underworld - both literal and magical - and back again to the highest reaches of elegant, intellectual Edinburgh society.
Keeper
Velho

« Vastaus #18 : 28.Tammikuu 2010, 01:41 »

Ruckleyn aiemmat tuotokset ovat menneet ohi olankohautuksella taas yhtenä uutena fantasiatrilogiana, mutta tuo Edinburgh Dead kuullostaa tänne päin kyllä sangen mielenkiintoiselta.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #19 : 03.Maaliskuu 2010, 17:20 »

Täältä löytyy mielenkiintoinen artikkeli, jonka Brian Ruckley kirjoitti eilen:

Lainaus
So, in my trilogy The Godless World, quite a few characters don’t make it through to the end.  That’s ‘quite a few’ in the sense of ‘quite a lot’, which when you think about it is an odd little quirk of the English language.  Anyway, more than one reader noted the frequency with which significant players in the plot meet with abrupt and terminal misfortune.  I’m hardly the first fantasy author to explore that particular territory in recent years, but I’d like to assure people that this kind of thing isn’t always easy for the author.  I did give this stuff some thought.  In fact, let’s review roughly how it went (note character names have been redacted to keep the dread beast Spoilerage firmly in its cage)
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös