24.Huhtikuu 2014, 10:14 *

Sivuja: [1]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Post-metal  (Luettu 958 kertaa)
krakken
Noviisi

Asuinpaikka: Joensuu
« : 16.Kesäkuu 2009, 15:48 »

Mahtaako tältä suunnalta löytyä post-kaman faneja?

Itse olen jo jonkin aikaa genren raskaammasta puolesta tykkäillyt, ja viime aikoina se on toden teolla imaissut minut sisäänsä - vaikkapa Isis-yhtyeen hiljattain julkaisema, omassa soittimessani tiuhaan pyörinyt albumi Wavering Radiant on hemmetin tiukka tekele sarjassaan. Ja bändin vanhempi materiaali putoaa vielä  paremmin. Myös muut alan vanhat tekijät miellyttävät, mainittakoon vaikkapa Cult of Luna, Neurosis ja kotimainen Callisto (on myös ollut mukava huomata, että hyviä post-bändejä löytyy mukava liuta kun hiukan penkoo).

Post-metallillehan tunnusomaista on kontrasti raskaiden, yksinkertaisten särövallien ja hiljaisten jamitteluhenkisten säkeistöjen välillä, intensiivinen ja rauhallinen tempo ja tunnelma sekä omaperäiset kappalerakenteet. Etenkin tuolla Callistolla on älyttömän toimivia musiikillisia ratkaisuja melankolisten riffien ja raukeiden saksofonisävelten vuorottelua hyödyntäen.

Post-rockin puolelta olen hyväksi havainnut jenkkibändi Grailsin, joka kävi hiljattain heittämässä Suomessa keikankin.
Junnupunnu
Kokelas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 03.Helmikuu 2010, 12:42 »

Onks tää ny sitä päämäärätöntä nostatusta mitä ne kaikki Neurosis-perässähiihtäjät tekee niin innoissaan? Aikuisten oikeesti.

No jos nyt sitten tosissaan. En jaksa jostain syystä ymmärtää sitä nimenomaista jatkuvaa nostattamista nostattamasta päästyä, enkä muutenkaan innostua musiikkityylistä. Ehkä suurin karkote onkin juuri se, että kaikki kopioivat sitä mitä Neurosis teki alkuaikoinaan pitkälti aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin jotka kyseistä musiikkia tekevät, laimentaen reseptiä samalla aika lailla. Jos tarkkoja ollaan niin Neurosis, joka siis ns. aloitti genren, on ollut lähimpänä genren tavallisinta määritelmää The Eye of Every Stormilla. Kaikki muut menevät kokeellisemman sludgen piiriin.

Oikeasti en vain pidä genrestä, ja sen takia päden ja pyörittelen tässä. Sama juttu post-rockin kanssa, vaikka siinä löytyy jo vähän omaperäisempiä bändejä. Ja vaikka negatiivisesti suhtaudunkin, niin pidän mielen avoinna jos sattuu tulemaan vähän omaperäisempiä bändejä vastaan.

Mutta Neurosis on kyl kovis. Lempibändejä, itse asiassa, ja viime kesän molemmat keikat olivat vuoden Se Kohokohta.
Hyppymiina
Noviisi

« Vastaus #2 : 11.Elokuu 2010, 12:58 »

Post-metallia tullut kuunneltua myöskin jonkin verran, mutta kyllä se post-rock on enempi mun juttu. Mut Isis, Cult of Luna ja Melvins nyt ainakin pärisee (en tiedä et onko Melvins ihan post-metallia, mut siihen viittaavia piirteitä ainakin löytyy)

Post-rockin puolelta ainakin Mono, Sigur Ros ja Escape the day ovat silkkaa jumaluutta. Kannattaa muuten tsekata tää jos kiinnostaa tämäkin musiikkityyli: http://beautifullnoise.blogspot.com/
Astorethein
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Parkano
« Vastaus #3 : 12.Elokuu 2010, 17:56 »

Metallimusiikkia on tullut kuunneltua jo aika monta vuotta, mutta post-metal on aina ollut minulle melko epämääräinen ja kenties turhakin käsite, enkä siksi ole oikeastaan koskaan itse käyttänyt sitä. Neurosis ja muut sen tyyppiset yhtyeet ovat kyllä tuttuja, mutta olen oppinut sijoittamaan ne enemmänkin jonnekin doom-genreen, jos en nyt aivan keskelle niin laitamille ainakin.

Eräs uusimmista tuttavuuksista tämän tyyppisessä metallissa on saksalainen The Ocean, jota tullut kuunneltua nyt muutamien kappaleiden verran. En ole kyllä varma, onko yhtye varsinaisesti post-kamaa vai jotain muuta, mutta yhtäläisyyksiä löytyy ainakin Neurosiksen ja Cult of Lunan kanssa. Aggressiivista, synkkää, melankolista ja rauhallisimmillaan myös tunnelmallista tavaraa.

Mieleen tulee myös toinen uusi löytö, italialainen jo yli kymmenen vuotta pystyssä ollut Ufomammut. Kuten italialaisbändien kohdalla usein tuntuu olevan, ei tämäkään metalliryhmä ole tunnetuimpia meillä päin, mutta itse olen kyllä valmis sen puolesta liputtamaan. Yhtye ei varmastikaan mahdu kunnolla post-nimen alle, mutta raskasta riffittelyä sekä hitaampaa tunnelmointia se ainakin harrastaa. Enemmänkin kyse on psykedeelisestä doomista kuin mistään muusta, mutta uskoisin sen silti maistuvan post-faneillekin mikäli avaruudellinen hämäryys ei tunnu liian erikoiselta.

Callisto on nimenä tullut vastaan useinkin, mutta ensikosketusta ei kohdallani ole vielä tapahtunut. Maineensa perusteella kyseessä pitäisi olla korkeatasoinen yhtye, joten tutustuminen ei varmasti ole huono idea.

Ensin katsottiin Kauniit ja rohkeat, sitten tapettiin Seppo!
Sivuja: [1]   Siirry ylös