16.Huhtikuu 2014, 07:12 *

Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Kappaleita, joista tulee haikeat fiilikset  (Luettu 7466 kertaa)

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« : 23.Kesäkuu 2009, 22:26 »

En nyt tarkoita sellaisia kappaleita, joista ette pitäisi, vaan sellaisia nimenomaan, joiden kuuntelusta saatte haikean tai surullisen tai romantisoituneen olon.

Minä pidän tällaisesta musiikista, koska se on usein miellyttävän kuuloista. Se antaa ideoita (Usein huonoja). Tällainen kappale ainakin on tämä.

Lisäksi muita haikeiden tunnelmien kappaleita ovat seuraavat:

Tuulilasin nurkkaan

With Or Without You

Too Much Love Will Kill You

Sekä muutama muu, linkkaan ne joskus toiste.

Entäs sitten teidän kappaleenne?

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Hyppymiina
Noviisi

« Vastaus #1 : 24.Kesäkuu 2009, 00:10 »

Silencer - The Slow Kill In The Cold

Legendaarinen ruotsalainen DSBM-yhtye. Laulaja sitten sekosi oikein kunnolla myöhemmin.
Metusalem

Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #2 : 24.Kesäkuu 2009, 00:28 »

Minulle kappale, joista tulee haikea olo, on usein synonyymi hyvälle kappaleelle. Outoa?

Nyt kun tuon Juha Tapion kappaleen heitit, niin samalta esittäjältä Kaunis ihminen (jota ei jostain syystä löydy YouTubesta) on hieno. Se tekee suurin piirtein saman asian kuin Samuli Putron Elämä on juhla, mutta paremmin.

Sitten on tietysti Yö: Rakkaus on lumivalkoinen.

Mokoman Itken silmät päästäni on ehkä yhtyeen alakuloisin biisi, mikä on jo jonkinlainen saavutus.

On niitä muitakin, mutta ei tule mieleen juuri nyt.

Edit: Ai niin tietysti, Peltoniemen Hintriikan surumarssi! Tämähän on äänestetty Suomen synkimmäksi lauluksi.
« Viimeksi muokattu: 24.Kesäkuu 2009, 02:22 kirjoittanut Metusalem » tallennettu
Pisania
Risingin aktiivi

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #3 : 24.Kesäkuu 2009, 00:48 »

Daniel Lanois - Ice

Lainasin kirjastosta pari kuukautta sitten levyn, jolla tämä biisi oli ja ihastuin tähän yhteen kappaleeseen aivan hillittömästi. Kuuntelen sitä vähintään kerran päivässä. Se on vain niin ihanan kaihoisa ja haikea. En taida ikinä kyllästyä siihen... (Juutubesta ei löytynyt kuin tämä pieni pätkä Icea ja senkin päälle on pitänyt laittaa raesateen ääniä. Toivottavasti biisin hienous silti välittyy).

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
emu
Noviisi

« Vastaus #4 : 24.Kesäkuu 2009, 10:48 »

Elton John - Can you feel the love tonight

Kappale on muutenkin aivan ihana, ja kun vielä kunneltiin sitä protulla vikana aamuna kun jo valmiiksi itketti. Tulee tästä aina mieleen kaikki ihanat ihmiset siellä.
Radoxeald Lectunium

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #5 : 24.Kesäkuu 2009, 12:21 »

Nyt tuli hankala topikki. Käytännössä jokainen kaunis balladi, jonka olen kuullut, antaa minule haikeat fiilikset (varsinkin kun laulaa mukana Pyörittää silmiään), eli kappaleiden luettelointi olisi täysin mieletöntä.
Mutta jos nyt tiivistäisi muutaman bändin hienoimpiin.

Therionin The Siren of the Woods on lyhyesti varmaan bändin upein balladi, jolle vetää vertoja ehkä vain Lemuria.

Nightwishin Dead Boy's Poem on yksi bändin alakuloisimpia ja kauneimpia kappaleita (kumpanakin versiona).

Epican Chasing the Dragon ja Safeguard to Paradise . Lyhyesti, kaksi kaunista balladia.

Moonsorrow'n Matkan lopussa on melkein hartaalla tavalla kaunis laulu.

Niputtaa voisin vielä ainakin Queenin Who Wants to Live Foreverin, Pink Floydin High Hopesin, Sirenian Seven Sirens and a Silver Tearin, Sonata Arctican Shamandalien, Good Enough is Good Enoughin ja Shyn.

Winkki: varsin paljon haikeita kappaleita löytyy topikissa Laulu hautajaisiisi/kuolihetkelle.
« Viimeksi muokattu: 22.Huhtikuu 2010, 08:07 kirjoittanut Radoxeald Lectunium » tallennettu

Tapsa

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #6 : 24.Kesäkuu 2009, 12:56 »

Juha Tapio on muuten ollut joskus menneisyydessä isän kaveri. Iskä järkkäs miehelle tämän ensimmäisen keikan (omien sanojensa mukaan). Itseeni ei ihan täysin tuo puolittain hengellisellä sanomalla varustettu iskelmätyyli iske.

Itselle kolahtaa tämä:

Opeth - Isolation Years

Hiistu
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #7 : 24.Kesäkuu 2009, 19:26 »

Nuitahan piisaa pieni maailma väärällään.. Heitettäköön kivoimmat kliseet ensin:

The Unforgiven, herkkä.

Behind Blue Eyes
Toisaalta tässä on myös jotain hyvin toiveikasta.. Positiivista haikeutta.

Lady In Black
Oikeastaan tämäkin menee kyllä enemmän haikean kuin surullisen puolelle..  "Say hello from me." (Mutta mikäli tuli silti vaivuttua liian syvälle pohjamutiin, päälle voi kuunnella vielä espanjalaisten version, Dama Negran. Hulvatonta.  )

Close My Eyes Forever
Ihan vinkkivinkkinä: kannattaa kuunnella simmut kiinni. Muutoin voi olla hankala saavuttaa asiaankuuluvan haikeaa tunnelmaa. Voihan Özzy...

Suomalainen musiikki ylipäänsä on haikeaa, aina joululauluista lähtien. Harvasta kipaleesta saan esimerkiksi Sylvian joululaulua surkeampia fiiliksiä. (Tosin mie olen aina ollut aivan varma, että se lintu on kuollut sinne häkkiinsä, kerran vaiennut on vaikerruksensa... Mutta kaveri kerran intti vastaan. Joten osa kurjuudesta voi olla siten tulkinnallisista syistä johtuvaa.)
Perin surullinen tarina on myös Haltin häissä. Ja Taiska nyt muuten vain on surkiaa kuultavaa.
"Haikeus" sinänsä on kiteytyneenä tähän teokseen..

Ja kaikki iskelmä hiiteen; suomirocki se vasta haikeaa onkin! Kaikkea ei voi luetella.. mutta jotteivat omat suosikit jää tyystin ilman palstatilaa, niin todettakoon vielä Satu peikoista kenties kauneimmaksi kappaleeksi ikinä. Ja melkein surullisimmaksikin, muttei aivan, sillä sellainenhan on saman orkesterin Ruumiinlaulaja. Olen ehdollistunut itkemään viimeistään toisen "olet ainoa" -kohdan kohdilla.

Sitten on tietysti Yö: Rakkaus on lumivalkoinen
Lisäksi on luonnollisesti Yön virallinen nyyhkyklassikko eli Joutsenlaulu.  Iskee silmää Noloksi sanovat, mutta kaunishan se on kuin mikä...
« Viimeksi muokattu: 23.Heinäkuu 2009, 15:42 kirjoittanut Hiistu » tallennettu

Tavallaan.
MistwoodSage

Asuinpaikka: Kolmas kivi Auringosta, kolmesataa virstaa Kuusta koilliseen
« Vastaus #8 : 24.Kesäkuu 2009, 21:53 »

Niitä on niin paljon! No, tässä muutama ensin mieleen tullut:
Mecano - Hijo de la Luna
Noriyuki Iwadare - The Edge of the World (Grandia theme)
Apocalyptica - Zelda main theme

Kuulin Sympaatti-kuorotapahtumassa esitettävän suomalaisen säveltäjän kappale Our Secret Melody, joka vaikutti yhdeltä kuuntelukerralta syvästi. Toista kertaa en ole mistään kuullut, kun ei kappaletta tunnu löytyvän mistään.

Jossakin määrin myös mm. Savage Garden - To the Moon and back, Lounatuulen laulu, Myrskyluodon Maija (sen soitti lähtölaiturilla orkesteri, kun lähdin purjehtimaan Helsingistä kohti Venezuelaa), Godfather Theme,
Mel C -Northern Star, Rosvo-Roope,

Heviballadeistakin löytyy hyviä, kuten Bohemian Rhapsody, Hammerfallin Glory to the Brave, Stairway to Heaven jne jne.

Iskelmästä vaikkapa Tapio Rautavaara - Isoisän olkihattu tai Saarenmaan valssi, Suomi-rockista melkein kaikki hitaat...
Tiuku
Velhoruhtinatar

Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #9 : 27.Kesäkuu 2009, 14:43 »

En minä haikeaa enkä hidasta kuunteleitse. Monet tässäkin topicissa mainituista kappaleista toki ovat oikein upeita minunkin korvaani, mutta eivät ne ravausmusiikista käy. Pitää sitä kuitenkin suosikki olla (eipä ollut missään SunTuubissa, ei):

Edu Kettunen - Josefine
Cerasi
Velho

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #10 : 29.Kesäkuu 2009, 17:26 »

Tarot - Tides
Minulle tuo kappale aiheuttaa ainakin ihan mielettömän haikean olon, jopa kyyneleetkin silmiin joskus. Kylmiä väreitä kulkee myös selkää pitkin.

Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus - Lintu
Bändillä on muitankin hyviä, tähän kategoriaan sopivia kappaleita, mutta tämä Marja Mattlar -cover on varmaan kuitenkin se tunnetuin..

Rammstein - Nebel
Tässä myöskin hieno tunnelma.

Nightwish - While Your Lips Are Still Red
Kaunis kappale. (Joskin sen jälkeen kun Marco vuosi sitten eräällä keikalla esitteli laulun nimellä While Your Hips Are Still Spread, kappale on aiheuttanut vähän huvittuneempia mielikuvia.)

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #11 : 12.Huhtikuu 2010, 21:06 »

Savage Garden: Two Beds And A Coffee Machine

En ole tutustunut Savage Gardeniin kuin tällä yhdellä kappaleella, mutta voiko surullisempaa kappaletta ollakaan? Kappale on melankolinen, aihe synkkä ja yleisasu tumma ja Darren Hayesin ääni kertoo tarinan hienosti. Kaunis kappale.

Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #12 : 13.Huhtikuu 2010, 04:03 »

Yh, kauheaa teflonia.

Current 93 versioi vanhan traagisen kehtolaulun All the Pretty (Little) Horses (joka muuten löytyy levyltä myös Nick Caven laulamana.

Coil – Ostia (Death of Pasolini)

Rome – Hope Dies Painless

Metalliakin, My Dying Bride – A Kiss to Remember ja Saturnus – All Alone, nämä "goottimetallin" isot nimet nyt vain ovat niin kaunista, ettei sanotuksi saa.

Ja tietysti tämä.

Cesare
Noviisi

« Vastaus #13 : 13.Huhtikuu 2010, 20:01 »

Jehudielin ehdottoma biisi ei ollut kyllä musiikillisesti mikään mestariteos, aika melodiaton, tylsä, eikä jäänyt mieleen. Sanat ovat asia erikseen, mutta minä kuuntelen yleensä kappaleesta lähinnä melodiat, sointukierrot ja muut sellaiset asiat, joista ymmärränkin jotain.

Koska olen laiska, en jaksa tehdä kunnollista linkkiä, mutta tuolta löytyy Scorpionsin Love Will Keep Us Alive. Aivan upea kappale, joka valitettavasti junnaa päähän soimaan pitkäksi aikaa.
Radoxeald Lectunium

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #14 : 13.Huhtikuu 2010, 20:48 »

Okei, lykätään nyt vielä pari Tristanian sydäntensulattajaa, Cure ja Deadlocked. Semmonen fiilis tuli ihan yhtäkkiä.

EDIT; ja ihan meinasi unohtua Therionin Clavicula Nox Livenä täydelle orkesterille ja kuorolle sovitettuna.

visutossu
Kokelas

« Vastaus #15 : 21.Huhtikuu 2010, 23:03 »

Haikeista biiseistä tulee heti ensimmäiseksi mieleen tämä
Elikkäs veisu/virsi Jäähyväiset, varmasti monille tuttu, laittaa mielen haikeaksi. Niin sanoituksiltaan, kuin myös nostalgia-arvollaan.
Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #16 : 22.Huhtikuu 2010, 00:20 »

Onkohan tässä kyseessä pelkästään nostalgiset vai muutenkin haikea tunnelmta. Youtubesta löytyi muinaisen Matti ja Miisu -animaation tunnusvihellys. Menetetty lapsuuteni!

Keeper
Velho

« Vastaus #17 : 22.Huhtikuu 2010, 00:50 »

Menetetty lapsuuteni!

Jos tällä linjalla jatketaan niin BBC:n Velho ja Leijona -sovituksen musiikki oli aikanaan melko kova juttu. Miellyttää vieläkin. Eikä itse filmikään ole menettänyt tenhoaan, vaikka sitä katsookin nykyisin hieman toisin kuin sikiönä.

Noin muuten, Tenhin Kielo, nimenomaan Airut: Ciwi ep:n versio, pysäyttää aina totaalisesti. Suosikkikappaleeni.
« Viimeksi muokattu: 22.Huhtikuu 2010, 00:58 kirjoittanut Keeper » tallennettu

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #18 : 22.Huhtikuu 2010, 07:31 »

Prinsessa Mononoke

Hienon elokuvan hieno teema, jossa sanat ovat kauniit ja laulaja taitava. Mitäpä muuta sitten tarvittaiskaan.

MistwoodSage

Asuinpaikka: Kolmas kivi Auringosta, kolmesataa virstaa Kuusta koilliseen
« Vastaus #19 : 30.Huhtikuu 2010, 01:31 »

Ah, tuli tutustuttua uudelleen Nebel kappaleeseen ja sen kitkeränhaikeaan sanoitukseen ja sen käännökseen tämän viestiketjun ansiosta.

Lisättäköön vielä vaikkapa Silent Hill 3:n ääniraitalevyltä Hometown. Sille sanoitukset: http://artists.letssingit.com/akira-yamaoka-lyrics-hometown-m8r86q3
« Viimeksi muokattu: 30.Huhtikuu 2010, 01:39 kirjoittanut MistwoodSage » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös