24.Huhtikuu 2014, 11:24 *

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Esilukijoita ja esiluettavaa!  (Luettu 7241 kertaa)
Sanja
Vanha velhotar

« : 13.Tammikuu 2007, 12:06 »

Arveluttaako Internetissä julkaiseminen?

Leirinuotio - kuten kaikki netin luomis- ja esittelygalleriat - on julkaisukanava. Tänne lähetetyt tekstit eivät periaatteessa kelpaa osallistumaan esimerkiksi kirjoituskilpailuihin. Myöskään genrelehdet eivät yleensä pidä jo netissä julkaistuista töistä harkitessaan novelleja julkaistavaksi. Kustantajille nettijulkaisu harvemmin on este, sillä "oikean kirjan" tai sen osan muokkausvaihe on pitkä ja perustavanlaatuinen. Näidenkin tekstien kanssa kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan, mihin niitä levittelee.

Kaipaatko siis esilukijaa?

Onko sinulla joitakin tekstejä, joita et halua julkaista Nuotiolla, mutta joista kuitenkin haluaisit palautetta? Tämän aiheen tarkoitus on auttaa sinua siinä. Täällä saa huhuilla esilukijoita kilpailunovelleille, romaaninkäsikirjoituksille ja runokokoelmille, ihan mille tahansa! Kerro lyhyesti tekstistäsi sekä siitä, millaisia lukijoita haluat. Sitten vain odottelemaan yksityisviestiä kiinnostuneilta. :-)

Onnea kaikille hankkeillenne!

toivottavat
Sanja, Dyn ja Iivari

---
Siistin ketjusta liikoja jutusteluja pois. Oleelliset asiat jäi. =)
~S~
« Viimeksi muokattu: 27.Heinäkuu 2007, 18:36 kirjoittanut Sanja » tallennettu
Morhgoz

Asuinpaikka: Hiidensalmi (Iisalmi)
« Vastaus #1 : 29.Maaliskuu 2007, 11:41 »

Huomenta vaan kaikille. Kaipailisin esilukijoita fantasiarunkokoilmalleni. Kokoilma on vielä työstoön alla eikä kaikkia runoja ole vielä edes kirjoitettu, mutta haluaisin laadukasta palautetta jo kirjoitetuista runoista.

Runot kulkevat nimekkeellä Runoja miekoista ja magiasta. Kyseessä on siis sword & sorcery -tyylisiä runoja, jotka muodostavat yhteänäisen tarinan. Tarinassa on päähenkilönä Pohjolan barbaarisoturi, jonka Vanhat Jumalat ovat merkinneet tekemään suuria tekoja. Ei mikään tuore idea, tunnustetaan, mutta tarkoitus onkin tehdä helposti luettavia ja viihteellisiä runoja ja helposti lähestyttävä tarina, joka tarjoaa seikkailua ja suuria tunteita. Runoja on tarkoitus kirjoittaa n. 40-50, joista suht valmiita on n. reilu tusina tällä hetkellä. Runot ovat tällä hetkellä tarinan eri vaiheista, mutta tarvitsisin rakentaa ja hyvää palautetta niistä. En pääse joka päivä nettiin, eli jos ilmoittaudut esilukijaksi, eikä runoja pariin päivään kuulu, elä huolehdi, saat niitä ensi sijassa.

Ilmoittautua voi joko tähän postiin tai yksityisviestillä.

Kiitos ja kumarrus.

P.S. Runoista kolme vanhinta löytyy vanhasta foorumista saman nickin lähettäminä...
« Viimeksi muokattu: 09.Huhtikuu 2007, 22:27 kirjoittanut Sanja » tallennettu
heiterve
Kokelas

« Vastaus #2 : 11.Kesäkuu 2007, 10:08 »

Joo, minä vaan sitä että kun oikolukujutut on yleensä maksullisia...? (Siis onko nääkin? Hah, ei kai...?)
Nerwander

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #3 : 11.Kesäkuu 2007, 16:37 »

Kun nyt ollaan foorumi yhteisö pohjalta lähdössä ja koska erikseen mitään ei ole mainittu niin oletuksena voidaan pitää maksuttomuutta ja tuota vaitiolovelvollisuutta.

Maksuttomuus jo pelkästään sen takia että joitakin harvoja tapauksia lukuunottamatta oikolukijat ja kritisoijat ovat puhtaasti harrastelijoita eivätkä teee sitä työkseen.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #4 : 11.Kesäkuu 2007, 17:05 »

Leirinuotion toimintaidea on saada kirjoittajille maksutonta, rehellistä ja mielellään kriittistä palautetta. Koska julkaisukanava on Internet, kukaan ei tietenkään voi taata täyttä luotettavuutta tekstien oikeuksiin, mutta tämän sivuston historiassa yhtään tekijänoikeuskäsikähmää ei ole sattunut.

Koska Leirinuotioon toivotaan ennen kaikkea romaanikäsikirjoitusta lyhyempiä tekstiä, pidemmille teksteille olemme välittäneet oikolukijoita yksinkertaisella ilmoitus-vastaa ilmoitukseen -periaatteella. Tällä uudella foorumilla tämä ei ihan vielä ole ottanut tuulta purjeisiinsa. Mutta eiköhän se pian, kun ihmiset taas saavat jotain pidempää aikaiseksi.

Samoin tässä topikissa voi pyytää arvostelua ja/tai oikolukua teksteille, jotka aikoo lähettää esimerkiksi kilpailuun. Internet on julkaisukanava, joten novellikilpailut eivät huoli täällä julkaistuja tekstejä. Sen sijaan kaveria (tai tässä tapauksessa nettituttua) voi kyllä käyttää oikolukijana.

Mitä arvostelijan luotettavuuteen tulee, kannattaa keskustella arvostelijan kanssa ennen tekstin lähettämistä, jos vähääkään epäilee hänen rehellisyyttään. Koko nimenstä paljastava, avoimesti lukemisesta kiinnostunut ihminen tuskin lähtee kopioimaan kenenkään tekstiä. En ainakaan näkisi syytä, miksi kukaan tekisi niin.

Tai rahaa? Hellanlettas. Jos joku haluaa arvostelusta maksaa, maksakoon, mutta ei tällä foorumilla koskaan ole vaadittu ketään maksamaan mitään.

Until one day, the boundary gives way.
Camaro

Asuinpaikka: Kotikontu
« Vastaus #5 : 11.Kesäkuu 2007, 17:09 »

Hei!

Muhun voipi ottaa yhteyttä, jos kaipaa oikolukijaa. Voin myös kommentoida tarvittaessa. Tekemisen puutetta on ;) ja lukeminen loppuu kesken, vaikka kirjastossa on töissä.
Wanda
Velho

« Vastaus #6 : 21.Heinäkuu 2007, 20:08 »

Haluaisin esilukijan vielä keskeneräiselle fantasianovellilleni. Novelli kertoo velhon elämästä, tiedän ettei se ole mikään uusi idea, ja kuolemasta. Lähettäisin halukkaalle novellistani sen mitä olen nyt jo kirjoittanut ja hän saisi aina vähän väliä uutta satsia.¨Mieluusti henkilö joka kiinnittää huomiota lauseen rakenteeseen. Ei kuitenkaan kieliopillisesti (korjaan kirjoitusvirheet vasta novellin valmistuttua) vaan kuvailuun yms. YV:nä vaan minulle jos kiinnostaa.

"I see now that the circumstances of one's birth are irrelevant. It is what you do with the gift of life that determines who you are." -Mewtwo
Mirja Fell
***

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #7 : 05.Syyskuu 2007, 08:05 »

Tällä hetkellä ei juuri suurta juttua ole kesken, mutta yksi runo, englanninkielinen, olisi lukemista vailla. Jos joku haluaisi arvostella sitä runoa ilman että sitä pitäisi esitellä suuren kansan edessä, ilmoittakoon minulle. Runo ei ole kovin pitkä.

Kyseessä on surullinen runo. Tai no, surullinen ja surullinen, mutta... silti.
« Viimeksi muokattu: 05.Syyskuu 2007, 09:20 kirjoittanut Mirja Fell » tallennettu
Emvignya
***

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #8 : 12.Syyskuu 2007, 12:37 »

Hmm... Mietin tätä ketjua lukiessani, että pitäisiköhän niiden, jotka ovat hakeneet esilukijoita, ilmoittaa jossain vaiheessa, että eivät enää tarvitse? Ja sitten modet voisivat poistaa ne turhat viestit? Kun muuten voi käydä niin, että joko ihmisille tulvii joskus aikojen päästä tarjouksia, joita he eivät enää tarvitse, tai sitten kukaan ei uskalla ottaa kirjoittajiin yhteyttä, kun uskovat tarpeen menneen ohi. Meinasin näet itse lähettää Wandalle yksäriä, mutta sitten katsoin viestin päiväystä, ja tulin hieman epävarmaksi asiasta.

ps. Niin, ja voi minulle tarjota muutenkin luettavaa. Mieluiten novelleja, tai sitten jonkin jatkiksen osia järkevästi mitoitettuna ja sopivilla väliajoilla. Minulla on halua ja jonkin verran aikaa, mutta ei kuitenkaan ihan älyttömästi. Olen tehnyt tätä jonkin verran parille tyypille, pyrin antamaan korjausehdotuksia, jos sellaisia tulee mieleen, ja sanon jotain yleisilmeestä. Tykkään keskustelevasta sävystä enemmän kuin valmista palautteesta, niin saa enemmän sanottua. Voin lukea myös kokonaisia romaaneja, mutta en hirveän lyhyellä varoitusajalla. Eli jos haluatte kommentin huomiselle, kääntykää muiden puoleen. Iskee silmää Runoista en ole koskaan osannut sanoa mitään, joten...
« Viimeksi muokattu: 12.Syyskuu 2007, 12:43 kirjoittanut Emvignya » tallennettu
Velhoruhtinatar

« Vastaus #9 : 13.Syyskuu 2007, 08:02 »

Omaa viestiään voi muokata kulloisenkin tilanteen mukaan tai pyytää privalla modea poistamaan koko viestin. Jonkinlainen ilmoitus on ok.

Until one day, the boundary gives way.
Siniset liekit

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #10 : 16.Marraskuu 2007, 12:59 »

Moi, tahtoisin rehellistä palautetta runoistani. Täysin suoraviivaista, kaunistelematonta. Analyysi on jees, mutta ei pakollinen, enemmän toivon vain jonkun ihmisen mielipiteen siitä, mihin kykenen tällä hetkellä. Runoja lienee toistakymmentä, ja tahtoisin ne käsiteltäväksi yksi kerrallaan, eli mikäli sinulla riittää aikaa ja energiaa, olet tervetullut. Minut tavoittaa privalla.
Saarni

Asuinpaikka: Seinäjoki
« Vastaus #11 : 15.Tammikuu 2008, 19:18 »

Nova novellikilpailu ilmoitettiin alkaneeksi. Sattumalta minulla oli valmisteilla yksi novelli ja nyt mietin sen soveltuvuutta mokomaan kilpailuun. Sinänsä maine ja kunnia kyllä houkuttelisi  Näyttää kieltä

Kaipaisin siis yhtä tai useampaa esilukijaa kilpailunovellille. Suorasanaisuutta ja rehellisyyttä arvostaisin. Arviointia kaipaisin tekstin sujuvuudesta, töksähteleekö, pysyykö lukija kärryillä? Kaikista mahdollisista kieli-/ajatusvirheistä kommentointia, onko kappalejako hyvä. Onko novelli klisee tai muuten vain tylsä? Ja kaikkia muita huomioonotettavia asioita, mitä mieleen juolahtaa. Nimien keksiminen on ikuinen riesa. Yksityisviestillä minut tavoittaa.

"Etehen elävän mieli, kuollut taakse katsokohon" -suomalainen sananlasku
Dragondance
Noviisi

« Vastaus #12 : 01.Kesäkuu 2008, 16:02 »

Etsisin luotettavaa esilukijaa:
1. keskeneräiselle fantasianovellille
2. erääseen roolipeliin kietoutuneille novelleille (n. 9 kpl)
3. keskeneräiselle novellille, joka näillä näkymin kuuluu shōnen-ai genreen
4. Runoja, runoja!

Eli jos joku noista kiinnostaa, niin ottakaa yhteyttä! Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 15.Kesäkuu 2008, 15:27 kirjoittanut Dragondance » tallennettu
Nunia
Kokelas

« Vastaus #13 : 16.Kesäkuu 2008, 11:26 »

Etsiskelisin myös esilukijaa fantasiaromaanilleni.

Tekstistä sen verran, että se on ollut kertaalleen valmis ja käynyt kääntymässä kustantajilla. 3/4 piti tekstiä hyvänä ja sitä kehuttiin, mutta ongelmana oli liika pituus ja mystinen "puute", josta ei enempää mainittu. NVL:a ehdotettiin kustantajien taholta, mutta tekstini on sielläkin pyörähtänyt kertaalleen ja sieltäkin palaute oli mielestäni positiivista. Eli nähtävästi kaipaan enemmän tavallisen lukijan mielipiteitä, jotta pääsisin tässä suossa eteenpäin.

Tarina kertoo tytöntylleröisestä (on ehkä enemmän "tyttöjen kirja" mutta kaipaisin silti myös miesnäkökulmaa) ja sijoittuu omaan maailmaansa. Paino ehkä enemmän hahmoilla kuin juonella tai maailmalla. On olevinaan vähän omantyylisensä ja pikkaisen erilainen, joten kliseidenkin kanssa voisin kaivata jonkun muun tarkempaa silmää.

Aluksi antaisin ensimmäisiä lukuja syyniin, katsotaan sitten miten jatketaan. Rohkeasti yhteyttä vaan  Hymyilee leveästi

Nyt on tullut jo niin monta ehdokasta, että varmasti riittää työtä niiden kanssa. Kiitoksia kaikille kiinnostuksesta!
« Viimeksi muokattu: 16.Kesäkuu 2008, 21:53 kirjoittanut Nunia » tallennettu
Neanna

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #14 : 12.Elokuu 2008, 13:37 »

Minulla on myös sama hakukohde, yksi tai useampi esilukija fantasiaromaanini käsikirjoitukselle.

Käsikirjoituksen nimi on Unennäkijä, joskin harkitsen muuttavani sen nimeen Khandemin Lulia, joka on päähenkilön nimi. Tarina lähti liikkeelle päässäni jo 2001, kun näin kummallisen unen. Siitä lähtien tarina on kasvanut, paisunut ja kehittynyt huomattavasti. Olen saanut aikaisemmasta versiosta myös rohkaisevaa palautetta mm. eräältä kustannustoimittajalta. Teksti on kuitenkin muuttunut runsaasti sen jälkeen. Kaipaisinkin mielipiteitä käsikirjoituksesta, jotta voisin muokata sitä sekä päästä kunnolla alkuun seuraavan osan kanssa (tarkoitus on kirjoittaa trilogia, jonka osissa päähenkilöt vaihtuvat). Ja toki jossakin vaiheessa haluaisin saada sen julkaistuksi. Tekstiä on 265 Word-sivullista (Times New Roman 12, riviväli puolitoista).

Rohkeasti yhteyttä yksärillä. Vastalahjaksi voin kyllä antaa itse palautetta lyhemmistä teksteitä.

Morgan Blood

Asuinpaikka: TurQ
« Vastaus #15 : 18.Lokakuu 2008, 01:48 »

Hyvät ihmiöt!

Kaipaisin esilukijoita runokokoelmalle Synkkä kaupunkiblues. Teemoina on kaupunki ja sen ristiriitaisuus, rakkaus ja muutoksen kaipuu.

Se on minun näkökulmastani valmis, mutta haluan muutakin näkökulmaa. Ottakaapa yhteyttä yksärillä tai s-postilla, niin laitanpa luettavaa :)

"To live is the rarest thing in the world. Most people exists, that's all."
- Oscar Wilde
Rid

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #16 : 25.Joulukuu 2008, 21:13 »

Mulla olisi yksi aika lyhykäinen perus Rid-novelli* jota en Nuotiolle laita ensinnäkin novellin väkivaltaisuuden vuoksi ja siksi että siitä voi olla joskus johonkin kirjoituskilpailuun aineistoa.

Sen lisäksi on myös yksi epä Ridmäinen satu, joka on vielä kesken mutta valmistuu piakkoin. Se myöskin odottaa sopivaa kilpailua joten en viitsi sitä täällä luetuttaa.

Eli tämmöisille olisi esilukijoiden tarvetta, novelli kun mielestäni ei vieläkään oikein ole valmis ja sadussa on nyt jo muutamia kohtia joita voisi ryhdistää.

(* Eli lyhyt ja vähän uuskumma ja enemmän sekava

Luettavaa mielelle: Minuutteja Elämästä
Vehka
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
« Vastaus #17 : 05.Tammikuu 2009, 20:08 »

Taiteililjaseura Yhteisymmärryksen hana lupautuu esilukijaksi. Ota yhteyttä johonkin kahdeksasta jäsenestä (Huurre, Dolphin, Denizen, Kuurankukka, Soulkitty, Ranmoth, Aemilia, Dark Clark) ja päätämme keskenämme, kuka tai ketkä meistä olisi pätevin ruotimaan juuri sinun tekstisi. Saat rakentavaa kritiikkiä ja erilaisen näkökulman.

Huomioi kuitenkin, että kahdeksikko ei kykene lukemaan miljoonaa tekstiä samaan aikaan. Valitse huolella yksi teksti kerrallaan, hio se loppuun sillä jotkut kriitikoistamme ovat purevia, ja laita sitten tulemaan.
« Viimeksi muokattu: 05.Tammikuu 2009, 20:37 kirjoittanut Huurre » tallennettu

minä olen päättänyt olla sinun
tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
The ShadeWolf
Noviisi

« Vastaus #18 : 15.Maaliskuu 2010, 14:15 »

Usvan lyhytnovellikilpailu on ovella, ja minulla on eräs lyhytnovelli siihen. Tämä olisi ensimmäinen kertani että osallistuisin oikeastaan mihinkään. Jotenka, toivoisin että joku voisi lukea lyhytnovellini.

Jos joku siis on halukas esilukemaan sen, voisin ottaa puolueettoman mielipiteen! Olen jo ystäviltä saanut mielipidettä mutta tahtoisin yhden tai pari puolueetontakin. Kyseessä on sitten aika absurdi lyhyt aikamatkustustarina.

Edit. Niin, joo, sain yhden oikolukijan mutta tietysti muutkin ovat tervetulleita, tahtoisin useammankin henkilön kommentin.
« Viimeksi muokattu: 15.Maaliskuu 2010, 17:37 kirjoittanut The ShadeWolf » tallennettu
MaKo
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #19 : 15.Maaliskuu 2010, 16:07 »

Jotenka, toivoisin että joku voisi lukea lyhytnovellini.

Onnistuu kyllä. Profiilista löytyy email-osoite, pistä sinne tulemaan, niin saat kommetit paluupostissa.

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös