02.Syyskuu 2014, 17:03 *

Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Esilukijoita ja esiluettavaa!  (Luettu 7568 kertaa)
Jehudiel
***

Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #20 : 29.Toukokuu 2010, 20:58 »

Elikkä siis minulla olisi täällä tarjolla runomuotoon kirjoitettu, vajaa kymmensivuinen lastensatu, johon olen saanut jo hieman palautetta, mutta jonka antaisin mielelläni myös useampien ihmisten luettavaksi. Kyseessä on hyvinkin fantasiaan taipuvainen värssy, jossa on myös hieman scifiaineksia. En kovin mielelläni sitä foorumilla julkaisisi, sillä elättelen toiveita sen julkaisemismahdollisuuksista.

Mikäli mielenkiinto heräsi, pistä yksäriä tulemaan, niin lähetän työn paluupostissa. Sopimuksista palautteenannon kanssa (molempiin suuntiin) voidaan keskustella.

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Sun Lee
Kokelas

« Vastaus #21 : 03.Huhtikuu 2012, 10:04 »

Etsisin esilukijaa nuorten fantasiaromaanilleni, joka on jo periaatteessa valmis mutta teen sitä uudelleen - kirjoitan paremmin ja muutan minä-muotoon. Kaipailisin jonkun toisen mielipidettä tarinasta, jonkun sellaisen, joka osaa antaa rakentavaa kritiikkiä ja joka kuitenkin jokseenkin pitää romanttisesta fantasiatarinasta. Tässä tarinassa ei esiinny vampyyreja eikä ihmissusia, mutta en halua paljastaa juonta sen tarkemmin. Aion lähettää tarinan jossain vaiheessa kustantajalle, mutta olisi hienoa jos joku muukin kuin minä lukisi sen ja sanoisi, kannattaako edes harkita sen lähettämistä mihinkään :D

Dhanne
Kokelas

« Vastaus #22 : 15.Huhtikuu 2012, 20:59 »

Olen halukas fantasian esilukija.

Kirjoitan paljon fantasiaa ja luen vielä enemmän. Palautteessani mainitsen tarinasi toimivista seikoista, mutta keskityn kehitystä kaipaaviin kohtiin. En arvioi runoja. Jos  tarinasi on pitkä, tarkastelen pääasiassa tarinan alkupuolta tai kohtaa mistä tahdot arvoin. Tämän viestin lähetysaikaa ei kannata tuijottaa, sillä vastaan todennäköisesti pyyntöösi, vaikka lähettämisestä on kulunut vuosia. Ota rohkeasti yhteyttä.

Sähköpostiosoitteeni löydät profiilistani.
EndlessMoment

Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #23 : 02.Heinäkuu 2012, 12:11 »

Hei! Jos romaanisi/novellisi kaipaa arvostelijaa/esilukijaa (kirjoitusvirheitä en korjaa), niin ota ihmeessä yhteyttä (erityisesti jos kirjoitat nuorten kirjallisuutta). Pituusrajaa arvosteltavalle tekstille ei ole, mutta toivon pientä ennakkovaroitusta jos lähetät yli 50 sivuisen romaanin. Lupaan myös lukea kaikki novellit läpi ja kirjoittaa niihin palautetta. Myös romaanit luen läpi kokonaan ja jos saan ennakkovaroituksen niin palute tulee kuukauden sisällä. EN arvostele runoja enkä scifiä. Ota ihmeessä yhteyttä! Perustiedot minusta löytyvät profiilistani ja lisätiedot saat kysymällä. Palutteeni koskee enimmäkseen tarinan sisältöä, ei niinkään kielellistä rakennetta, siihen voi vaikuttaa vain kirjailija itse. Viestin päivämäärää ei kannata tuijotella, lukemisesta on puutetta aina

Plussaa olisi jos ottaisit yhteyttä jo ennen kun lähetät tekstisi.
VMN
Kriitikko
Noviisi

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #24 : 11.Marraskuu 2012, 15:57 »

Heips kaikki!

Eli lyhyesti olen 19-vuotias nuori Vantaalta, ja syntini on kirjoittamiseen hullaantuminen. Minusta on tulossa kirjailija jonakin päivänä ja siihen tarvitsisin luultavasti juuri Sinun apuasi!

Olen kirjoittanut nyt useampaa projektia jotka kaksi ovat venähtäneet jo romaanin mittoihin, toinen puhdasta fantasiaa GRRM jäljissä, toinen kertoo maailmanlopusta. Ensimmäinen on ollut mietintätauolla jo useamman kuukauden ja vaatii suurta hiomista, kun vain pääsen sen kimppuun, ja jälkimmäistä työstän tälläkin hetkellä jotta saisin viimeisen neljäsosan valmiiksi.

Nyt kuitenkin mitä minä haluaisin, tai paremminkin tarvitsisin, on jonkun, joka voisi kommentoida tekstejäni. Kirjoitan paljon kun pääsen aloittamaan ja kaiken lisäksi vielä hyvin, ainakin omasta mielestäni, mutta se ei ihan riitä. Tiedän, etten tule kehittymään yhtään mihinkään jos en saa palautetta muilta. Haluan tietää mitä teen oikein, mitä väärin, onko kirjoitustyylissäni jotain ongelmia, kierrätänkö samoja aiheita, olenko arvattava ja niin edelleen. Minulla on todella paljon kysyttävää omista taidoistani, joita en voi arvioida itse.

Parhaassa tapauksessa haluaisin jonkun, joka todella välittäisi lukea ja kommentoida asiantuntevasti. Olen patistanut ystäviäni tehtävään, mutta heiltä ei pahemmin apua heru. Haluaisin luoda siis jonkin syvän yhteyden jossa voitaisiin tehdä vuorovaikutusta, joku, jonka kanssa voin keskustella teksteistäni. En siis etsi välttämättä yhden tekstin lukijaa vaan sellaista, joka lukisi minun tekstejäni ja näin voisi luoda paremman kuvan minusta kirjoittajana. Jos sinä olet myös kirjailija, niin voin paremmin kuin mielellään lukea tekstejäsi vastapalvelukseksi.

Nyt kuitenkin minulla olisi valmiina luettavaksi eräs fantasia lyhyt tarina, kumpikaan romaaneista kun ei vielä ole lukuvaiheessa. Tämän lisäksi minulla on kaksi muuta lyhyt tarinaa, toinen hiukan steam punk menoa, toinen Sin City tyylistä noiria, jotka oikoluen ja annan sinulle halutessasi.

Kaikenlainen kommentointi ja yhteydenotto otetaan enemmän kuin sydämellisesti vastaan. Spostini on vm.nevalainen@hotmail.com joten sinne voi muun muassa laittaa viestiä, niin laitan tekstin sinulle päin!

EDIT: Niin ja unohdin tietysti kertoa minkälaista tekstiä sitä tulee rustailtua: Kirjoitan yleensä varsin pitkästi, tämä fantasia lyhyt tarina, jota nyt yritän houkutella muille on se 12 fontilla ja 1,5 rivivälillä 47 sivua. Muut "novellini" ovat yleensä plus miinus siitä, joten tekstiä piisaa, ja jos ja kun saan romaanini valmiiksi, niin niissä vasta tekstiä löytyykin. Sen lisäksi kirjoitan (mielestäni) varsin, no, miten sen nyt sanoisi... graaffisesti toisinaan. Verta ja suolenpätkiä saattaa pudota tuon tuosta ja joskus jopa varsin tarkasti kuvailtuna kuten myös henkisiä ongelmia, joten ihan kaikille tekstejä ei (valitettavasti) voi suositella.
« Viimeksi muokattu: 11.Marraskuu 2012, 16:07 kirjoittanut VMN » tallennettu

Mene ja lue allekirjoittaneen hyytävä lyhyt novelli Vääjäämätön:

Sapfo
Kokelas

« Vastaus #25 : 25.Tammikuu 2013, 11:07 »

Onko paikkaa minne lähettää pidempää tekstiä arvioitavaksi?
Moni paikka haluaa "kohtuullisen pitkiä" tekstejä, mutta jos "kohtuus" on ylitetty?
Antavatko ne yleisen arvion vai "mun mielestä"?
Onko kenelläkään kokemusta näistä ja onko saanut lisää eväitä ja ohjeita jatkoa varten? Pyörittää silmiään

La luna non si cura del cane che abbaia.
Marygold

Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #26 : 13.Maaliskuu 2013, 17:53 »

Heissan.

Minulla on nyt sellainen tilanne, että löytäisin mielelläni uutta ja tuoretta luettavaa ihan näin suomen kielellä, ja senpä vuoksi olisinkin kiinnostunut ryhtymään esilukijaksi kaikenlaisille mielenkiintoisille romaanikäsikirjoituksille :) Novellien suhteen olen valitettavasti aika kädetön, joten siksi nimenomaan pidempää luettavaa haeskelen.

En ryhdy teksteille muokkaajaksi enkä kirjoitusvirheiden korjaajaksi, vaan minulta voi saada ehtaa palautetta tekstin ongelmista sekä hyvistä puolista ihan näin lukijan näkökulmasta. Ja tietysti sen mukaan kohdennettuna, mihin nyt palautetta ylipäänsä kaipaat. Kielestäkin voin siis antaa palautetta yleisellä tasolla, mutta en ala itse alleviivailla enkä osoittaa jokaista pilkunpaikkaa erikseen. Mieluiten lukisinkin jo suht valmiita tekstejä, jotka esimerkiksi odottavat lähettämistä kilpailuun tai kustantajalle.

Genrellä tai sillä, minkä ikäisille tekstisi on suunnattu, ei ole väliä. Mieluiten luen vähän arkeen liippaavaa fantasiaa ja maagista realismia, ja sitä myös tunnen parhaiten, mutta olen kyllä ollut esilukijana julkaistuksi tulleille scifi-romaaneillekin, joten ei se nyt niin tarkkaa ole, kunhan et vain oleta minun tuntevan lajia kovin hyvin entuudestaan  Iskee silmää

Jos kiinnostaa, niin heitä aluksi viestillä ja kerro, millaisesta ja minkä mittaisesta raapustuksesta on kyse, vähän että minkälaista palautetta alustavasti toivoisit, ja niin edelleen :)

Celestine
Noviisi

Asuinpaikka: jossain Synkmetsän syöverissä
« Vastaus #27 : 14.Maaliskuu 2013, 21:37 »

Mäkin voin olla esilukijana lähes kaikille teksteille. Tietysti jos jutut ei sovellu alle neljätoistavuotiaalle (itse olen 13), ei tarvitse vaivautua lähettämään. Luen lähes kaikenlaista fantasiaa. Scifiin en ole juuri tutustunut, mutta sekin menee alas siinä missä muutkin.

Voin viilata pilkkua tai antaa vain muuta palautetta. Lähettäjä ei saa olla liian kärsimätön, koska olen toooooooosi hidas vastaamaan Pyörittää silmiään Eli jos tahdot antaa tekstejäsi mulle, lähetä niitä vaikka yksityisviestillä. Kiva, jos voin olla avuksi jotenkin Iskee silmää

Ja jos joku tarjoutuu vapaaehtoisesti lukemaan mun rönsyfantasiaa, jossa ei ole päätä tai häntää, mutta sitäkin enemmän rakkautta, voi tarjoitua vapaaehtoiseksi esilukijaksi

Elämä on kuin greippi. (Douglas Adams)
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös