21.Elokuu 2014, 09:15 *

Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Iain M. Banks  (Luettu 7289 kertaa)

Asuinpaikka: Vantaa
« : 09.Heinäkuu 2009, 18:42 »

Iain M. Banksillä ei ole vielä perustettu omaa keskustelua, joten aloitan sellaisen.
Kirjailijan esittely löytyy tuolta

Pidän miehen kirjoitustyylistä paljon, koska kertomukset eivät ole itsestäänselviä eikä yksinkertaisia. Tarinoiden juoni paljastuu pikkuhiljaa lukemisen edetessä ja kerrontatekniikassa käytetään takautumia, joiden avulla saadaan selitettyä miksi tapahtui niinkuin tapahtui. Lukija saa tilaisuuden ajatella, koska kaikkia juonenkäänteitä ei tarjota heti suoraan valmiina. Monissa kirjoissa näyttää aluksi olevan useita erillisiä kertomuksia, mutta niille muodostuu yhteys toisiinsa tarinan edetessä. Oikeastaan Banksin kaikissa kirjoissa on sellaista vetovoimaa, että lukemista ei malta lopettaa kesken. Kirjojen lopetus on yleensä erinomainen ja nerokas.

Kulttuuri sarjana on hyvä, koska kirjat voi lukea itsenäisinä teoksina ja ei tarvitse muistella edellisen osan tapahtumia, jotta pysyisi kärryillä. Kaikki sarjan suomennetut osat on suositeltavia ja hyviä. Kirjat eivät ole samasta muotista veistettyjä vaan jokainen osa on erilainen.  Muista Flebasta on erittäin vetovoimainen ja toimintarikas kertomus. Pelaajassa kuvataan paljon shakin tapaisen pelin pelaamista, mutta pelin kiemuroihin ei tarvitse uppoutua tarkasti pysyäkseen tarinan sisällä. Muista Flebasta oli mielestäni parempi. Aseiden käyttö oli minulle hieman vaikealukuinen, olisi vaatinut ehkä toisen lukukerran heti perään. Juonta kerrottiin kahdelta aikakaudelta vuorotellen. Lopetus oli siinä järisyttävän hyvä. Tähystä tuulen puolta kirjan sain juuri luettua. Se on monitasoinen kirja, humoristinen, mutta sisälsi myös vakavampaa pohdiskelua ja mielenkiintoisia hahmoja ja vauhtia oli riittämiin.

Kävelyä lasilla on melko synkkä, mutta paras lukemistani Banksin mainstream romaaneista. Kirjassa on kolme erillistä tarinaa, joita kerrotaan vuorotellen. Kertomukset nivoutuu yhteen kirjan lopussa. Vetovoimainen ja hieno teos.

Syyllisyys on väkivaltainen romaani. Romaani sarjamurhista. Tunnelma oli paikoin epämiellyttävä, jopa ahdistava. Kirjassa tuli esiin nyky yhteiskunnan raadollisuus ja oman edun tavoittelu. Kirjan luki sujuvasti, mutta oli lukemistani Banksin kirjoista heikoin – keskitasoinen (ei  siksi, että olisi huonosti kerrottu vaan aihe ei miellyttänyt).  Myös esikoisromaani Ampiaistehdas oli paikoin erittäinkin raaka, mutta muuten hyvällä tavalla hullu. Banks osasi näissäkin kertomuksissa luoda vahvan tunnetilan – lähinnä inhoreaktion. Ampiaistehtaan eläinrääkkäys kohtaukset olivat minulle - eläimistä pitävälle - epämieluisia.

Crow Roadin käsikirjoitus ja joissain arvosteluissa pettymykseksikin luonnehdittu Algebraisti ovat minulta vielä lukematta, mutta aion ne kummatkin lukea.

Kulttuuri sarjasta on jäänyt ikävästi suomentamatta välistä kolme kirjaa. Muuten Loki-kirjat on tehnyt hienon teon julkaistessaan näinkin monta Banksin kirjaa suomeksi ja toivottavasti Algebraisti ei jää viimeiseksi Banks suomennokseksi.

Mitä te muut olette mieltä Banksin kirjoista?

Vumpalouska
***

« Vastaus #1 : 09.Heinäkuu 2009, 20:34 »

Itse olen Banksilta lueskellut lähinnä noita Kulttuuri-kirjoja. Aloitin Muista Flebastalla (miten se kuuluu sanoa kieliopin mukaan - siis tuollaisen kaksiosaisen, jo valmiiksi taivutetun nimen toissijainen taivutus??) viime vuonna. Sinänsä ihan hyvää tekstiä, mutta olisin odottanut hiukan enemmän teknologista realismia ja tieteellisempää otetta (ja ennen ensimmäistä Banksin kirjaahan minulla ei ollut mitään aiempaa kokemusta hänen tuotannostaan)... Juonet sentään ovat olleet ihan kohdallaan, joskin minua on Banksin Kulttuuri-maailmassa häirinnyt aika tavalla ylitseampuvuus etenkin teknologian suhteen; minusta Banks ei esimerkiksi tähtienvälistä sotaa kuvatessaan ottanut huomioon, mitä kantamaltaan valovuosien mittaiset, planeettoja tuhoavat ja valoa nopeammat säteet ihan oikeasti tarkoittaisivat sotilaalliselta kannalta.

Loppupäätelmäni siis on, että kelvollista luettavaa, mutta olisi ollut huomattavasti parempaa hieman vähäisemmällä volyymillä ja paremmalla sisäisellä uskottavuudella ja yhtenäisyydellä.

Vähäisempien Valojen Herra
kahvikuppi

Asuinpaikka: Kajaani
« Vastaus #2 : 10.Heinäkuu 2009, 00:58 »

Pelaaja ja Aseiden käyttö on omasta mielestäni olleet ne parhaat scifit kyseiseltä kirjailijalta. Kummassakin on hyvä tarina ja taustalla oleva Kulttuuri on hyvin ideoitu. Aseiden käytössä oli varsin kova loppu ja muistaakseni Pelaajassa oli näppärä lopetus (mistä oikein pelattiin oikeasti). Saisi vain enemmän suomennoksia tulla ja noista vanhoistakin olisi joskus mukava saada uusinta painokset.

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #3 : 10.Heinäkuu 2009, 11:02 »

Joo, ei taida mikään Banksin kirja olla pahemmin tieteellisestä näkökulmasta kerrottu ja juuri siksi ne sopivatkin minulle niin hyvin. Hymyilee

Nuo ovatkin monimutkaisempia tarinoita kuin Muista Flebasta ja Tähystä tuulenpuolta, jotka ovat helpompia omaksua. Juuri Pelaaja ja Aseiden käyttö pitäisikin minun lukea uudelleen.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #4 : 14.Heinäkuu 2009, 10:45 »

Joo. Iain Banks, tai paremminkin Iain M. Banks alias Iain M Banks kun tästä science fiction -sivupersoonasta puhutaan, on toki kiinnostava kirjailija. Tykkäänhän henkkoht paljonnii reippaasta avaruusoopperasta ja sitähän, jopa periaatteessa aika vanhanaikaista sellaista, Banksin Kulttuuri-sarjan romaanit (ja jossain määrin myös Algebraisti, muut itsenäiset kirjat olen jättänyt ainakin toistaiseksi lukematta) ovat.

Näet toisinkin kuin monet muut ns. uuden avaruusoopperan äänenkannattajat, Banks ei teoksissaan niinkään ponnista "based on real science" -pohjalta. Sen sijaan mm. ylivalonnopeutta suihkitaan surutta ja kaikki on muutenkin gigasuurta ja ultrakiiltävää, riippumatta nyt siitä, miten montaa luonnonlakia tulee matkan varrella rikottua ja mitä kerrannaisvaikutuksia noilla rikkeillä pitäisi kaiken järjen mukaan olla. Algebraisti on tässä suhteessa aavistuksen parempi, ken nyt sitten semmoista edes hieman tieteellisempää otetta enempi arvostaa. Myös Kulttuuri on luomuksena jotenkin kiusallisenkin lähellä Star Trekin Federaatiota (versiotaso The Next Generation), vaikkakin pidemmälle mietittynä ja vietynä.

Joka tapauksessa, edellä sanotusta vinkkelistä katsoen Banksiä nostetaan minusta usein hiukan turhan korkealla jalustalle. Hän on kyllä teknisesti hyvä kirjoittaja (vaikka tuntuukin ehkä paikoin hieman liiankin tarkkaan noudattava Pyhien Pisteiden Kirkon opinkappaleita, joiden mukaan pisteet ovat uhanalaisia ja saattavat loppua maailmasta, mikäli niitä liiaksi kirjotuksissa mennään käyttämään Iskee silmää) ja taitaa erittäinkin klassisen brittiläisen kuivankieron huumorin, hakaten tässä mielessä monet avaruusoopperan klassisen kauden räpeltelijät todella kevyesti. Ja ainakin Aseiden käyttöä voisi pitää peräti jopa kirjallisesti kunnianhimoisena teoksena, vaikka tuskinpa esim. antiscifistinä profiloitunut kirjallisuuskriitikko Putte Wilhelmson tai välttämättä edes Markku Soikkeli tätä ajatusta allekirjoittavat. Historiallisesti ajatellen hän toki oli myös oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja ensimmäiset scifiromaaninsa olivat tuoreemman tuntuisia 1990-luvun vaihteen kyberpunkin jälkimainingeissa kuin mitä nykyään, kun avaruusoopperakin alkaa olla jo mennen talven lumia (sanovat asiasta muka perillä olevat, esim. Charles Stross). Silloin, pessimististen dystopioiden läpitunkeman vuosikymmenen jälkeen, oli myös enemmän tilausta sellaiselle (vasemmisto)utopistiselle maailmalle kuin Kulttuuri, ja kyllähän tuollainen perusoptimistinen näkemys vieläkin on paikallaan.

Että ihan hyvä, muttei jumalasta seuraava on Iain Banks, tuo Skotlannin lahja avaruusoopperalle. Toivotaan, että ideoita riittää vastaisuudessakin, Banks nimittäin epäili taanoin haastattelussa, että scifin kirjoittaminen saattaapi jossain vaiheessa häneltä jäädä, jos ne (siis ideat) käyvät vähiin...

---

Jossain vaiheessa pitäisi varmaan loruilla arvostelu tuosta Banksin uusimmasta, Matterista. Netistä luetun arvostelun mukaan
Lainaus
[Matter is] like The Lord of the Rings in terms of pace but without the stupid songs and set in space
mikä ei oikeastaan ole edes kovin kaukana totuudesta Näyttää kieltä
Daliden
Velho

« Vastaus #5 : 17.Heinäkuu 2009, 05:56 »

...nykyään, kun avaruusoopperakin alkaa olla jo mennen talven lumia (sanovat asiasta muka perillä olevat, esim. Charles Stross).

Onneksi kukaan ei ole kertonut tätä Alastair Reynoldsille tai Peter F. Hamiltonille! =D

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #6 : 17.Heinäkuu 2009, 08:44 »

Kyllä se on hyvinkin saatettu kertoa, eri asia on kiinnittääkö asiaan huomiota... Tosin Reynoldsin n. 4 seuraavaa kirjaa eivät ainakaan ennakkotietojen mukaan ole avaruusoopperoita, ainakaan siinä mielessä kuin Banksin Kulttuuri-romaanit.
kahvikuppi

Asuinpaikka: Kajaani
« Vastaus #7 : 17.Heinäkuu 2009, 10:47 »

Outo veto olisi kyllä. Kuitenkin nimenä on tunnetuksi saatu scifin piirissä ja tietty lukijakunta on hankittu täten. Tietysti kukapa sitä estää kirjoittamasta muusta jos ideat on loppu tältä scifin saralta sekä rahallisesti on tilanne turvattu.

Suomenkielistä avaruusoopperaa on ollut vaikea saada, että sillä tavalla Banks oli hyvä julkistu 90-luvun jälkipuolella. Itselle oli tuttuja Herbertin Dyyni sarja oikeastaan ja muutenhan äkkiä tilanne taisi olla vain vakavampaa scifiä tai hyvin paljon vanhempaa. Asimovilla oli myös vanhempia scifiä joita oli tullut luettua. Banksin ohella sitten tutuksi tuli uusista kirjailijoista Dan Simmonsin ja - Hyperion sarja ja Alfred Besterin Murskattu - Mies teos. Alastair Reynoldsin - Kuilukaupungit oli lupaavia teoksia jotka hiukan helpotti tätä vähäistä teosten määrää omalta osalta. Fantasian puolella sitten olikin runsautta tarjonnan suhteen, mutta tietysti paljon huttuakin senkin edestä. Toivottavasti vain uusia nimiä tulisi esiin scifissä ja suomeksi, sekä Banks ja Reynolds saisivat uusiakin ideoita.

Itse en kovin kriittinen ole noitten teknisten asioiden suhteen, enemmänkin viihteellisyys kiehtoo ja aihepiiri jo tietysti. Banksin kirjat vain kolahti aikoinaan aika kovaan.
Vumpalouska
***

« Vastaus #8 : 17.Heinäkuu 2009, 12:45 »

Itse luen toki fiktiokirjoja niiden viihteellisen arvon vuoksi, mutta saan suurta viihteellistä lisäarvoa siitä, että kirjan (etenkin scifikirjan) teknologia ja miljöö ovat uskottavia. En ole mikään mahdoton hikipingottaja, vaan voin kyllä hyväksyä niin hyperrelativistiset nopeudet kuin valoa nopeamman matkustuksenkin, jos tarinat niitä välttättä vaativat, jos teknologia muuten on uskottavaa ja toimivaa. Reynolds onkin juuri tästä syystä pitkäaikainen suosikkini, vaikka eivät Banksinkaan kirjat huonoa luettavaa olleet (ja ultrien valoarkkien ja Kulttuurin suurjärjestelmäalusten melkoisen samankaltaisista nimistä sekä Reynoldsin Galactic North -kirjan loppuun kirjoittamista jälkisanoista päättelen, että Kulttuuri-kirjoilla on ollut enemmän tahi vähemmän suurempi vaikutus Reynoldsin tuotantoon).

Joitakin uskottavuusongelmia kuitenkin tuli etenkin avaruustaisteluita kuvattaessa, sillä en kerta kaikkiaan pysty hyväksymään avaruuspuvun sensoreita, jotka erottavat valovuosien päässä olevia kohteita tai hiuksiin piilotetusta narusta koottua megatonniluokan pistoolia tai superhypergigamegaläjäytintykkejä, joilla voi räjäyttää planeetan sadan valovuoden päästä... Liian ylitseampuvaa minun makuuni.

Vähäisempien Valojen Herra

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #9 : 17.Heinäkuu 2009, 14:13 »

Banksin ongelma minusta yleensäkin on eräänlainen ihmeähky: tortta på torttaa tunkee tarjolle about joka toisessa kappaleessa...

Oikein kova(otteinen?) scifikirjailija jos pitää heittää, niin ainahan on Greg Egan, tuo hauska mies, jonka romaaneissakin on kaavoja Näyttää kieltä

Mixu

Asuinpaikka: Helsinki, Suomi, Maapallo, Linnunrata
« Vastaus #10 : 17.Heinäkuu 2009, 15:40 »

Tuo ihmeähky on hyvä sana kuvailtaessa Banksin Kulttuuri-kirjoja. En ole lukenut nitä pitkän aikaan, mutta ehkä muistin virkistämiseksi pitäisi.

Sen sijaan Iain Banksin kirjat ovat tulleet hyvinkin tutuiksi. Ampiaistehdashan on äärettömän kovatasoinen esikoisromaani, mutta moni muukin sen jälkeen tullut on hienoa kamaa. Syyllisyys on loistava, samoin the Bridge. Kävelyä lasilla, The Business ja Dead Air ovat todella hyviä, eivätkä muutkaan kehnoja ole.

Itse asiassa pidän enemmän ämmättömästä Banksista. Sehän ei tietenkään tarkoita että väittäisin Kulttuurin olevan huono sarja, ei todellakaan.

Mutta la-la-la-la-la-Laurelinella / on tuolla taivaalla muita hommia / ei se jouva luuhaan Haukiputtaalla / mun vissiin täytyy joku toinen katella.

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #11 : 22.Tammikuu 2011, 00:16 »

Sain Algebraistin juuri luettua ja vähän petyin. Alkupuoliskon kerronta oli rönsyilevää ja tarinan punainen lanka oli hakusessa. Lukemisen teki raskaaksi pitkät lauseet, joiden sisälle oli ympätty sulkulauseita tai ajatusviivoin erotettuja lauseita. Tämä ilmiö väheni kirjan edetessä (tai tottuikohan siihen vaan). Lisäksi kirjassa esiintyi liikaa juonen kannalta melko tarpeettomia kannanottoja ja tarinan pitkittämistä. Lukijana pidän kirjan alun hyvyyttä merkittävänä tekijänä. Vaikka kirja parani loppua kohti, suurempi mielenkiinto tarinaa kohtaan hyytyi jo ensimmäisten 150 sivun aikana. Parasta kertomuksessa oli vieraan elämänmuodon, Asukkien, ympärillä tapahtuneet jaksot. Kyllä tarinassa oli joitain hyviä kohtia muutenkin, mutta liian usein lukeminen oli pakkopullaa, mitä en ole Banksin aiemmin luetuissa kirjoissa kokenut.
Daliden
Velho

« Vastaus #12 : 22.Tammikuu 2011, 00:22 »

Algebraisti oli kyllä jonkin tason pettymys. Meno parantuu sen jälkeisissä kirjoissa. Toisaalta taas uusinta ämmätöntä Banksia on parikin kaveria haukkunut.
NiTessine

Asuinpaikka: Espoo / Tampere
« Vastaus #13 : 01.Maaliskuu 2011, 14:22 »

Luin sitten itsekin ensimmäiset Banksini, pienoisromaanin State of the Art ja romaanin Use of Weapons. Jälkimmäisen jälkeen oli vähän semmonen olo kuin joku olis lyönyt palleaan, mikä tekee siitä mun kirjoissani mestariteoksen. Fiktiossa mun järkyttämiseni on aika helvetin vaikeaa, mutta Banks sen jollain ilveellä teki. Ehkä asiaan vaikutti se että se tuli ihan puskasta.

Seuraavaksi pitäisi lukea Consider Phlebas ja sitten Look to Windward. Kaveri tekee kandintyötä Banksista samassa ryhmässä, joten totesin sitten että nyt pitää vihdoinkin lukea nämä, koska muuten spoilaudun. Ja olen muuten tyytyväinen että luin, koska huh.
Jussi
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #14 : 13.Huhtikuu 2011, 00:25 »

Näyttää siltä, että Loki-Kirjat olisi julkaisemassa tänä vuonna uutta painosta Kulttuuri-sarjan avausosasta Muista Flebasta. Kyseessä voi kyllä olla virheellinen tieto. Kustantamohan ilmoitti jo vuonna 2007 lopettavansa toimintansa.
Pisania
Risingin aktiivi

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #15 : 13.Huhtikuu 2011, 12:38 »

Meidän kirjastossa on odotettu näköjään jo viime vuonna tuota uutta painosta tulevaksi, koska se on silloin pistetty hankintaan. Ja odotus jatkuu yhä. Ehkei kannata pidättää hengitystään...

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
H.C.

Asuinpaikka: Tuusula
« Vastaus #16 : 11.Tammikuu 2012, 10:53 »

Pintakuvion lisäksi myöhemmin tänä vuonna on näköjään ilmestymässä myös suomennos Transitionistä. Näköjään suomennos on tulossa ilman ämmää (http://fi.risingshadow.net/library?action=author&author_id=40) kuten brittiversiokin, mutta ilmeisesti jenkeissä kirjaa myydään Iain M. Banksin alla. En ole ehtinyt kirjaa vielä lukea, mutta esittelytekstin perusteella tarina olisi suht scifi-vivahteikaista.

Luin joulun alla Inversionsin, jonka siis on huhujen mukaan tarkoitus kuulua Kulttuuri sarjaan, mutta tarjoaa kovin erillaisen näkökulman touhuun, eikä kannessakaan mainita kirjan olevan Kulttuuri-kirja. Ymmärtääkseni Banks ei itse kommentoi kirjan sijoittumista Kulttuuriin, vaan yhtäläisyyksien (jos niitä on) löytäminen on lukian itsensä käsissä. Kirjassa on kaksi tarinaa, jotka sijoittuvat keskiaikaiseen maailmaan. Kertojana on tohtorin apulainen, joka kertoo omasta näkökulmastaan tarinaa tästä eriskummallisesta tohtorista, joka työskentelee kuninkaan lääkärinä ja on kertomansa mukaan kotoisin meren toisella puolella olevasta saarivaltiosta. Toinen tarina sijoittuu toiseen valtakuntaan ja päähenkilönä on hallitsijan henkivartija. Muihin lukemiini Banksin kirjoihin verrattuna tämä oli hyvin lämminhenkinen ja inhimillinen kirja.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #17 : 11.Tammikuu 2012, 11:04 »

Transition on silkkaa spefiä alusta loppuun. Nyt en ihan varmaksi muista kirjan loppua, että olisiko mahdollista pakottaa myös toisenlainen tulkinta, mutta mitään pointtia sellaiseen ei ole paitsi lukijan tarve todistaa itselleen, että lukee vain "realistista kirjallisuutta". Mitä suinkaan kaikki muutkaan Iain Banksit (ilman M:ää tai M.:ää) eivät ole.

Asuinpaikka: Piikkiö
« Vastaus #18 : 03.Huhtikuu 2012, 07:54 »

Iain Banks puhuu kirjoittamisestaan ja erikoisesti uusimmasta romaanistaan Stonemouth (joka ei tiettävästi sisällä spefielementtejä):
Freyja

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #19 : 17.Huhtikuu 2012, 06:18 »

Näyttäisi siltä, että Pintakuvio on ilmestynyt, sillä ainakin BookPlus ja Suurikuu ilmoittavat toimittavansa kirjaa. Olen päässyt Kulttuuri-sarjassa vasta Use of Weaponsiin saakka, ja koskapa tähän astiset ovat olleet kiinnostavia ja vaikuttavia, niin eiköhän tule jatkettua, kun sähköisiä versioita on tullut hankittua.

Sivuja: [1] 2 3 4   Siirry ylös