Minäkin pidin alusta. Olin autuaasti onnistunut unohtamaan joskus aiemmin (äänestyksen yhtedessä?) lukemani takakansitekstin, joten muka-kuolleen Bruno Mannin tapaus herätti kiitettävää hämmästystä. Olin pettynyt, kun hetken kaikki näyttikin olleen vain unta. Onneksi tapahtumat vinksahtivat jälleen entistä omituisemmiksi.
Ainoa häiritsevä seikka, ja tämäkin vain oman pääni sisällä on Bruno Mannin nimi. Se nyt vain on ihan liian homo jo alkuunsa.
Minä en nimeen kiinnittänyt huomiota, mutta arvasin Ettrichin ja Brunon puhelinkeskustelun aikana, kun Bruno kertoi Cocon esiintyneen hänelle miehenä. Sen jälkeen ei hänen "paljastuksensa" jaksanut enää pahemmin kiinnostaakaan.
Toinen luku menikin sitten enemmän vain läpi lukiessa. Ettrichin luvattiin tekevän Ihme, ja minähän malttamattomana odottelin ihmettä tapahtuvaksi, enkä niin kiinnittänyt huomiota kuvailuun Isabellasta ja oopperoista ja meristä. Se taksi-ihme jätti tosin vähän kylmäksi... Vihjattiin kyllä, että Ettrich saisi pulssin lisäksi takaisin muutakin Tärkeää. Mutta mitä? En ole vielä huomannut zombissamme muita oleellisia puutoksia (muistoja lukuun ottamatta, mutta tuskin niitä toisen ihmisen hengestä saisi). Tulevaisuuteen näkeminen sen sijaan on ihan nasta temppu, mihin käyttöön se sekin sitten ikinä onkaan tarkoitettu.
Henkilöt ovat tosiaan mielenkiintoisia, erityisesti minua kiinnostaa kuka tai mikä Coco on.
Coco oli minusta hämmentävä hahmo. Aivan ensimmäisellä sivulla selitetään, kuinka herkkä ja pelkurimainen hän on, mutta jotenkin se ei tunnu sopivan hänen muuhun olemiseensa ja toimintaansa. Totta kyllä, että hän mukautuu (sukupuoltaan myöten!) rakastajiensa makuun sopivaksi, mutta se on ilmeisesti vain hänen (hyvin tehokas) tapansa työskennellä - mitä se työ sitten ikinä pohjimmiltaan onkaan. Tapa jolla hän närkästyi "messiaan" suklaaleivoksista voisi viitata jonkinlaiseen taivaiseen olentoon. Mikään perin perinteinen suojelusenkeli hän ei kuitenkaan ole...
Ettrich on päähenkilönä onnistunut. En kuitenkaan tunne kovin korkeita sympatioita häntä kohtaan. Teksti kyllä selostaa, kuinka täydellisesti hän olevinaan ymmärtää naisen sydäntä; hän osaa palvoa naista, hän osaa nussia naista. Mutta vähänpä hän naisesta ymmärtää, jos luulee sen riittävän. "Kulta, olet maailman suurin ihme - aivan kuten naapurin Irmelikin - ja pari miljardia muuta." Elämänsä tosirakkauden, Isabellan, kanssa hän ainakin tuntuu tällä hetkellä olevan aikasten ulalla.
Mielenkiintoisinta oli valemuistoja käsittelevä kohta. Jänniä ne sellaiset.
((Ei pitäisi väsyksissä kirjoittaa, teksti höntyilee. Mutta kun tahtoo jo viimein lukea etiäpäin..))