Tuorein kirjahankintani on Saima Harmajan
Huhtikuu ensipainoksena. Samat runot löytyvät kyllä hyllystä jo kokoelman muodossa, mutta olen aina ajatellut, että haluaisin saada itselleni myös alkuperäiskappaleet. Sama koskee muutamaa muuta aikakauden kotimaista runoilijaa: Uuno Kailasta, Edith Södergrania ja Katri Valaa. Kiristelin vuoroin nyrkkejäni ja vuoroin hampaitani kun aikoinaan näin pari Södergranin teosta myynnissä hieman yli sadan euron kappalehintaan. En raaskinut ostaa niitä. Myöhemmin olen törmännyt erään kirjan näköispainokseen, mutta se ei minua houkuta. Sama sisältö löytyy jo eri kansissa, joten kyse on kirjan välittämästä tunteesta, eikä uusi avaamaton kirja tietenkään voi vastata vanhaa elämää nähnyttä versiota. Pidän vanhoista asioista.
En noudata selkeää ohjenuoraa kirjahankinnoissani, mutta yleensä valitsen pehmytkantista mieluummin kovakantisen ja eräissä tapauksissa uuden sijaan vanhan. Jos kirjasta on saatavilla useampi versio teen päätöksen kirjan ulkonäön, kunnon ja hinnan perusteella. Kunnon täytyy lähes poikkeuksetta aina olla hyvä, mutta kirjan esteettisestä miellyttävyydestä tulee joustettua, jos tuntuu siltä, että pelkästä estetiikasta ei viitsi maksaa selkeästi lisää. Esimerkiksi Bulgakovin
Saatana saapuu Moskovaan olisi ollut mukava vanhana painoksena, mutta koska viimeisimmässä kovakantisessa laitoksessa on mukiinmenevät kannet myös ja hinta oli huomattavasti edullisempi kuin tuolloiset verrokit kallistuin uuden painoksen puoleen. Pari kertaa olen kyllä ostanut jostakin jo omistamastani kirjasta toisen version, koska jokin siinä toisessa kirjassa on viehättänyt ensimmäistä kirjaa enemmän, mutta näissä tapauksissa taitaa olla niin, että myös käännökset eriävät toisistaan, joten en välttämättä raaski luopua niistä "turhista" kappaleista.
Baudelairen
Pahan kukkia, Poen
Rakkauden ja kuoleman lauluja ja Grahamen
Kaislikossa suhisee ovat kirjoja, joista kärsivällisesti etsin tiettyä painosta kunnes löysin sen. Waltarin ja Paavolaisen
Valtateistä toivotin tervetulleeksi riemumielin hienokuntoisen 80-luvun näköispainoksen, sillä olin pitkään teosta itselleni kaivannut eikä liikenteessä tuntunut olevan kuin heikkokuntoisia ensipainoksia tai ylihintaisia kirjastonpoistoja niin ikään samaa painosta kuin tuo omani.
Oikeastaan näin äkkiseltään en kaipaa uusintapainosta kuin (Aurelio) Voltairen
What is Goth?ista ja Stanley Burnsin
Sleeping Beauty-kirjoista, jotta saisin ne omakseni. Myönnän kyllä suuresti haikailevani Kristian Korpin
Kuolleen silmien ja Tove Janssonin kuvittaman Hobitti-suomennoksen
Lohikäärmevuoren perään, mutta en haluaisi uusintapainoksia vaan juurikin ne alkuperäiset. Hobittihan ilmestyi tässä takavuosina Janssonin kuvituksella varustettuna ja tuolloin mietin kirjan hankintaa, mutta loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, että se ei riitä korvikkeeksi. Ehkä kuitenkin taipuisin Kuolleen silmien kohdalla, sillä en ole nähnyt sitä myytävänä alle neljällä sadalla.