Keskustelut
touko 22
keskiviikko
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Rituri
Yhteensä paikalla:
  • 1 käyttäjä
  • 26 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

SinSaf 1: ToripäiväSiipis0 vastaustaklo 00:57
Viimeisin näkemäsi elokuva? Take 2Moonlord427 vastaustaklo 23:27
Euroviisut 2013 MalmössaTiuku15 vastaustaklo 23:19
Nimien keksiminen tarinaanLune13 vastaustaklo 22:54
Tupakka ja tupakointiScartti64 vastaustaklo 22:17
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kirjarekisterit  (Luettu 1168 kertaa)
Aemilia
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Tampere.
« : 22.Syyskuu 2009, 13:58 »

Risingilla on hieno kirjailijatietokanta, jonka kirjoja voi lisätä omaan fantsuhyllyyn ja merkitä omistetuiksi niitä. Keskustelua siitä on ollutkin täällä.

Pidättekö sähköistä tai paperista tietokantaa lukemistanne kirjoista jossakin muualla? Millaisia kokemuksia niistä on? Kirjoitatteko ammattimaisia arvosteluja kirjoihin, päivitättekö kirjan lukemisen etenemistä? Onko kirjahyllyllänne ehkä kavereita?

Itselläni oli joskus historiassa vihko, johon pyrin pitämään kirjaa kaikista lukemistani kirjoista kunhan vain muistin. Lisäsin päivämäärän ja arvostelun. Nyt ajattelin tehdä samoin, jotenka etsin tällaisen tietokannan aika summassa ja tein sinne tunnukset. Näihin tietokantoihin saa lisätä kirjoja itsekin.

Ongelma on, että sivusto on englanninkielinen, samoin kuin kirjat! Kuitenkin etsiskellessäni jonkin suomenkielisen kirjan huomasin, että sivustolla on läjäpäin suomalaisia käyttäjiä. Hii.
tallennettu
tpi
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #1 : 23.Syyskuu 2009, 13:25 »

Olisi ollut kiva jos olisit maininnut mikä sivusto on kyseessä?
Itse käytän librarythingiä  kirjalistan ylläpitoon.
Siitä sivustosta ainakin on suomenkielinenkin versio olemassa.

Esimerkkinä omat kirjani ovat täällä:
http://www.librarything.com/catalog.php?view=tpi.kirjat&shelf=list

Luetut kirjat aluksi pidin librarythingissä eri käyttäjätunnuksella alla, kunnes noin vuosi sitten tein lukulistastani blogin.

tallennettu
Vierran
Noviisi
*

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #2 : 23.Syyskuu 2009, 13:31 »

Pidin aikoinaan käsin irtolehti-vihkoon kirjoitettua luetteloa kirjoistani ja jossain vaiheessa myös kirjoitin listan koneelleni varmuuskopioksi.

Mutta nykyään minulla on kirjat luetteloituna netissä Librarythingiin, joka on mielestäni erittäin helppokäyttöinen ja suositeltava sivusto. Itse käytän englanninkielistä versiota, mutta siitä on saatavilla myös suomenkielinen versio (käyttäjien vapaaehtoistyövoimalla kääntämä) osoitteessa http://fi.librarything.com/

Merkitsen sinne jos minulla on kirja kesken ja annan tähtiä lukemisen jälkeen, mutta harvemmin kirjoitan arvosteluja sinne. Jonkunlaiset kommentit lukemistani kirjoista kirjoitan aina blogiini, jossa pidän myös lukua kuinka monta kirjaa tulee kunkin vuoden aikana luettua. (Toisaalta tällä hetkellä olen pahasti jäljessä kirjaraportoinnin suhteen - pitäisikin varmaan kesäloman kunniaksi vihdoinkin kirjoittaa ylös parin viime kuukauden kirjat...)
tallennettu

Kirjastoni Librarythingissä.
Rituri
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #3 : 23.Syyskuu 2009, 18:12 »

Minulla oli joskus kuudennella luokalla tapana merkitä paperille kirjat, jotka olin lukenut ja antaa niille tähtiä, mutta jotenkin se sitten jäi. Enkä edes miettinyt muutamaan vuoteen sen jatkamista. Nyt hieman harmittaa sillä olisi ihan mielenkiintoista nähdä mitä on minkäkin ikäisenä lukenut...

Ylppäreiden jälkeen ostin kannettavan ja jotenkin tuli mieleen että voisi tietokoneella pitää lista siitä mitä on lukenut ja hieman mitä on siitä pitänyt. Siitä lähtien olen listannut lukemani kirjat OneNoteen ja kirjoittanut yleensä hieman jotain kirjasta. Tosin muistiinpanoni kirjasta on sen verran hajanaisia, puutteellisia tai muuten vain omituisia että vain minä saan niistä jotain järkevää ulos. Lisäksi merkinnät eri kirjoista on hyvin eri tasoisia riippuen vähän siitä miten paljon aikaa on ollut kirjoittaa jotain. Olen täällä jaotelut kirjat fantasiaan, nuortenkirjoihin, hömppään ja muihin ja se on minulla aika hyvin toiminut, tosin muilla voisi olla hieman eri mielipiteitä siitä miten kirjat jakautuvat.

Kesällä luetteloin kaikki omistamani kirjat exceliin samalla kun pakkasin niitä laatikoihin. Tämä osottautui viisaaksi, sillä nyt kun haluan lukea jonkin kirjan ei tarvitse käydä kaikkia laatikoita lävitse. Toivon vain että veljeni ei kauheasti sotke järjestystä. Nyt kirjat odottavat laatikoissaan ensin äidin muuttoa ja sitten varmaan sitä että löydän joskus pysyvämmän asunnon. Nyt on hankaluutena vain se että kirjat ovat eri paikassa kuin missä pääasiallisesti asun, mutta soluhuoneeseen ei mahdu määräänsä enempää asioita.

Risingin kirjahylly toiminto on myös kätevä ja siellä onkin lähes kaikki lukemani fantasia ja scifikirjat jopa jollain tavalla arvosteltuina. En vain kauheasti pidä tähtien antamisesta enää, ne kun eivät oikeasti kerro paljon mitään mielipiteestäni kirjaan. Varmaan tuollainen netissä oleva kirjaluettelo olisi ihan kätevä, en vain ole sitä koskaan miettinyt, enkä varmaan jaksa ihan heti ruveta tekemään. Olen ihan tyytyväinen tällä hetkellä toteuttamaani tapaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa. Onhan se hieman monitahoinen ja hankala, mutta sopii minulle. On erikseen omistetut kirjat ja luetut kirjat, joista hieman ajatusvirtamaisia muistiinpanoja.
tallennettu
WickedWillie
Kokelas
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Ryttylä
« Vastaus #4 : 23.Joulukuu 2009, 12:43 »

Jussin "Scifi- ja fantasiakirjallisuus eri vuosikymmeninä" antoi aiheen pohtia erilaisia kirjarekisterejä ja niiden käyttöä. Jussi kertoi käyttäneensä Wordpadilla tehtyä listausta, itse olen käyttänyt jo muutamia vuosia Book collectoria. Mitenkäs muut, oletteko pitäneet kirjoistanne kirjaa?

Tuo Book collecotr on varsin mukava erityisesti hakujensa takia. Tietty se vaatii työtä, että ominaisuuksia pääsee hyödyntämään, mutta ainakin itse olen todennut tietokannan tekoon käytetyn ajan kaiken vaivan arvoiseksi. Lisäksi näin joulun aikaan sukulaisille saa näppärästi laadittua listan kirjatoiveista, jos sellaisia kysytään. :)

Seregil-edit: Siirsin viestisi tähän ketjuun, koska tässä ketjussa on keskusteltu kirjarekistereistä.

Kiitos vaan, on tosiaan aikaa kun olen viimeksi täällä kirjoitellut...
« Viimeksi muokattu: 23.Joulukuu 2009, 14:20 kirjoittanut WickedWillie » tallennettu
Eija
Velho
**

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #5 : 14.Huhtikuu 2012, 00:16 »

Törmäsin sattumalta worlds without end -sivustoon. Olen jonkun aikaa tarvinnut sellaista lähdettä, missä näppärästi näkisin mitä kirjoja en ole lukenut erilaisista best of ja award listoista. Monet samat kirjat esiintyy monissa eri listoissa ja tässä sivustossa voi merkitä lukemansa kirjat ja ne näkyy luettuina kaikissa listauksissa. Lisäksi kirjan kohdalla on maininta ja linkit kaikkiin listauksiin, missä kirja esiintyy… huh kun vaikeesti selitin asian, mutta joka tapauksessa äkkiseltään sivusto vaikuttaisi aika hyvältä käyttötarkoitukseeni… ja ei kun ruksimaan kirjoja.
tallennettu
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #6 : 14.Huhtikuu 2012, 01:14 »

Minulla oli kauan ennen Risingiin tutustumistani ja liittymistäni käytössä montakin arkistokortistoa kirjoista. Oli mm. omistamieni kirjojen luettelo, aihepiireittäin, aakkostettuna. Tein myös vihkon kiinnostavista kirjoista ja sarjoista, johon sitten merkkasin aina mitkä olin lukenut ja kenties omistinko ko. kirjan. Joskus lukiossa ollessani sain isosiskolta Lukupäiväkirjan, johon sitten muutaman rivin verran mahtui kirjoittamaan kirjoista. Lähinnä kirjan tiedot, keskeinen tunnelma, mielialoja ja kouluarvosana. Marginaalitkin tulivat täyteen kommentteja.

Sittemmin olen päivittänyt kirja-arkistoni vihko-muodosta ihan oikeaan kortistoon, jossa kirjalla/sarjalla on arkistokortti, ehkä pari lehdestä leikattua kuvaa ja arvostelua. Olen myös vuosien varrella saanut toisenkinlaisen lukupäiväkirjan (johon pystyy kirjaamaan ylös hankitalistoja, lahjalistoja ystäville hankituista/hankiitavista kirjoista, kenelle on mitäkin kirjoja lainannut js mitä kirjoja on itse lainannut...) ja myös Lukupiirin päiväkirjan olen saanut. Nykyisin listaan kirjoja blogiini, jonne mahtuu myös selittämään kirjojen synnyttämiä ajatuksia ja mielialoja paljon vapaammin ja laajemmin.

Sinällään hienoa oli katsoa esim. vuoden 2007 lukulistaus.
- 32 kirjaa / 7562 sivua
- 4 aikuisten ja 28 nuorten kirjaa
- 39 manga-pokkaria
tallennettu

"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
Freyja
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #7 : 14.Huhtikuu 2012, 01:15 »

Kiitos linkistä, Eija! Noiden palkintolistauksien lisäksi subgenre-listaukset vaikuttivat käyttökelpoisilta, vaikka jotkut valinnat ihmetytti, mutta kyllä tuosta iloa irti saa. Tosin inhoan satojen luettujen ja omistettujen kirjojen rekisteröintiä uusiin järjestelmiin alusta alkaen.
tallennettu

Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut