Keskustelut
touko 25
lauantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Iivari
  • Tiuku
  • Zisatto
Yhteensä paikalla:
  • 3 käyttäjää
  • 32 vierasta

Lähetä sivu

Sivuja: [1] 2 3 ... 8   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: NaNoWriMo 2009  (Luettu 11503 kertaa)
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Oulu
« : 30.Syyskuu 2009, 17:45 »

NaNoWriMo tulee taas, siis vuoden 2009 NaNoWriMo - eikös sen alkamiseen ole aikaa nyt vajaa kuukausi?

Moniko ajattelee osallistuvansa? Itse käväisin kaiken varmuuden varalta tekaisemassa tunnukset, jos vaikka ihan kettuillessaan yrittäisi...

EDIT: Hmmh, pitäisikö kuitenkin perustaa NaNoWriMo 2009 -tapahtumalle oma ketju? Vai olisiko mukavampi lukea edellisen kierroksen tapahtumistakin?

Yleisön pyynnöstä leikattu, linkki vuoden 2008 NaNoWriMo -keskusteluun.
« Viimeksi muokattu: 30.Syyskuu 2009, 18:18 kirjoittanut MaKo » tallennettu

Knox-setä
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kiuruvesi
« Vastaus #1 : 30.Syyskuu 2009, 17:50 »

MaKo, sinun viestistäsi voisi leikata uuden aiheen alkavaksi, mutta laittaa mahdollisesti linkin vanhaan aiheeseen, jos joku haluaa seurata. Itse en usko ehtiväni mukaan tällä kertaa, kun vakavasti näyttää elämää kertyvän. Ehkä sitten ensi vuonna.
tallennettu

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.
fii
Noviisi
*

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #2 : 30.Syyskuu 2009, 17:56 »

Minä olen mukana! Ja koko ajan tuntuu yhä vahvemmin siltä että olen totaalisen sekaisin. Minulla ei taida olla yhtä ainutta vapaata viikonloppua marraskuussa, ja jos elämän nykyinen rytmi ei saa jostain erittäin yllättäviä kapuloita rattaisiinsa, arkipäiväaikakin on melkoisen kortin alla. No, nukkua voi sitten eläkkeellä... :)

PS. Ihan ajasta riippumatta minun on vaikea uskoa että saisin sen 50 000 sanaa kokoon, mutta päätin katsoa kuinka pitkälle pääsen.
tallennettu
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 30.Syyskuu 2009, 18:22 »

MaKo, sinun viestistäsi voisi leikata uuden aiheen alkavaksi, mutta laittaa mahdollisesti linkin vanhaan aiheeseen, jos joku haluaa seurata.

Done that.

Vähän mietiskelin sellaista, että käyttäisin tätä NaNoWriMo:a jonkinlaisena "tekosyynä" lyödä sisään sekalaista raakatekstiä eri aiheista ja mahdollisesti siinä sivussa kehittää uusia koiruuksia ja kuvioita tajunnanvirtatekniikalla :) En todellakaan ajatellut naputtavani yhtenäistä romaania kuukaudessa sisään :D
tallennettu

The Rat
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Nummela
« Vastaus #4 : 30.Syyskuu 2009, 18:26 »

Moniko ajattelee osallistuvansa? Itse käväisin kaiken varmuuden varalta tekaisemassa tunnukset, jos vaikka ihan kettuillessaan yrittäisi...
Eihän tätä varten tunnuksia tarvtise tehdä, eivätköhän ne edellisen (ja sitä edellisen, jne.) kelpaa edelleen.

Aion taas osallistua. Aion yrittää rikkoa ennätykseni, joka oli viimeksi kolme päivää. Ei, en saanut tekstiä kasaan kolmessa päivässä, vaan jaksoin kolme päivää kirjoittaa päivittäisen sanamäärän. Sitten jäi yksi väliin. Ja toinen, sitten oli jo sen verran takana, että ajattelin uhrata viikonlopun, joka meni muissa hommissa ja...

Jeps, siis mukana. Tietysti. :)
tallennettu
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 30.Syyskuu 2009, 18:30 »

Eihän tätä varten tunnuksia tarvtise tehdä, eivätköhän ne edellisen (ja sitä edellisen, jne.) kelpaa edelleen.

Ah, mutten ole koskaan aiemmin osallistunut, kuulin koko ihmeasiasta vasta viime marraskuussa :D

Aion taas osallistua. Aion yrittää rikkoa ennätykseni, joka oli viimeksi kolme päivää. Ei, en saanut tekstiä kasaan kolmessa päivässä, vaan jaksoin kolme päivää kirjoittaa päivittäisen sanamäärän.

Kertokaapas mulle, konkarit, että miten tämä homma oikein toimii? Päivittäinen sanamäärä, mikä se on? Kirjoitetaanko sitä tekstiä jollain webbisivulla vai tehdäänkö sitä varten itselle tekstitiedosto? Kokemuksia, vinkkejä?
tallennettu

The Rat
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Nummela
« Vastaus #6 : 30.Syyskuu 2009, 18:41 »

Mitään virallista sääntöä ei kai sille ole, miten homma pitäisi tehdä, paitsi että kuukaudessa pitäisi tuottaa muistaakseni 50 000 sanaa, eli keskimäärin noin 1700 sanaa päivässä (olisi muuten helpompaa englanniksi — mutta haaste on parempi suomeksi).

Ohjeistus on, että joka päivä kirjoittaisi vähän, mutta jotkut (joku) tälläkin foorumilla ovat tehneet sen toisenlaisen kolmen päivän ennätyksen. Tekstiä ei tulisi editoida, eikä pahemmin suunnitella etukäteen. Noin viikon välein tulee preppikirjeitä sähköpostilla, jossa kerrotaan suurin piirtein, miltä pitäisi tässä vaiheessa tuntua. En tiedä pitääkö paikkaansa, kun en ole koskaan viikosta 1 selvinnyt. :)

Nanon sivuilta löytää lisää teoriaa.

Ai niin, tuosta ei taatusti pitäisi tulla mitään julkaisukelpoista, mutta mahdollisesti toki jotain, jonka voi heittää romukoppaan ja kirjoittaa jotain ihan muuta jonka voi raskaan editoinnin jälkeen yrittää saada julkaistavaksi jonnekin. Siis lähinnä kirjoitusharjoitus.

Jos edelläolevasta huolimatta saat julkaisukelpoista materiaalia kasaan kuukaudessa 50 000 sanaa, onnittelut.

Ja jos teet sen kolmessa päivässä, voit vaihtaa sukunimeksesi joko Moorcock tai King. Olet todennäköisesti sukua.
tallennettu
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 30.Syyskuu 2009, 18:53 »

Kiitos pikainfosta, lisääkin saa toki antaa! :)

Jos edelläolevasta huolimatta saat julkaisukelpoista materiaalia kasaan kuukaudessa 50 000 sanaa, onnittelut.

Ja jos teet sen kolmessa päivässä, voit vaihtaa sukunimeksesi joko Moorcock tai King. Olet todennäköisesti sukua.

Olipa kerran, kauan kauan sitten, eräs viikko, jonka aikana sain kirjoitettua kahteen kertaan 25,000 sanan tarinan :) Ei kyllä suoranaisesti julkaisukelpoista, mutta editoitua tekstiä ja tarinaltaan kokonainen. Mutta se oli kaikin puolin poikkeuksellinen viikko.

Normaalisti olen kuitenkin "Tolkien-tyyppinen"(*) kirjoittaja, kuluu paljon aikaa ja syntyy vähän tekstiä. (*) Kaverini kertoi luennollaan tarinan Tolkienista ja C.S.Lewisistä ja heidän haastematsistaan kirjoittaa scifi-romaani (oliko vuodessa?). Tolkien sai kirjoitettua 100 sivua ("The Lost Road"), Lewis kirjoitti samassa ajassa 3 kirjaa (Ransom-trilogia) :)
« Viimeksi muokattu: 30.Syyskuu 2009, 19:10 kirjoittanut MaKo » tallennettu

Tapsa
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 30.Syyskuu 2009, 19:37 »

Olen kyllä mukana, mutta aina on jäänyt pahasti kesken enkä tiedä miksei jäisi tälläkin kertaa. No, marraskuun ohjelmastani en tiedä vielä muuta kuin että on koulua ja jonkin verran töitä.

Tietysti tavoite on silti 50 000. En tiedä vielä, mistä kirjoitan. Minulla on romaani suunnitteilla, mutta en varmaan uhraa sitä Nanowrimo-alttarille.
tallennettu

Jaragil
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 30.Syyskuu 2009, 19:43 »

Voisi olla hyvä yritys potkia itseäni hieman hereille kirjoittamisen suhteen. Viimeisen vuoden aikana on syntynyt vähemmän tekstiä kuin vielä muutama vuosi sitten syntyi viikossa...

Itse tosin voisin ehkä mieluummin yrittää jonkinlaista sovellettua Nanoa, eli en edes yritä saada aikaiseksi yhtenäistä juonta romaanin muodossa, vaan kirjoittelisin joka päivä yksittäisiä novelleja, jotka sitten yrittäisin jotenkin kursia kokoon. Jotain Sin City -tyylistä alkanut pyöriä mielessä.
tallennettu

But the raven, sitting lonely on the placid bust, spoke only
That one word, as if his soul in that one word he did outpour.
 - Edgar Allan Poe: The Raven
Jehudiel
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Bussipysäkki
« Vastaus #10 : 30.Syyskuu 2009, 20:21 »

Minulla itselläni pyörii mielessä mies ja kalenteri... taidanpa osallistua. Pääsee käyttämään juuri opeteltua konekirjoitusta, jota ei ole aivan täysin suoritettu.
tallennettu

When the Master has completed her work, she forgets it. That's why it lasts forever.
Tiuku
Velhoruhtinatar

Paikalla Paikalla
Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #11 : 30.Syyskuu 2009, 21:29 »

Minulla itselläni pyörii mielessä mies ja kalenteri... taidanpa osallistua. Pääsee käyttämään juuri opeteltua konekirjoitusta, jota ei ole aivan täysin suoritettu.

Minun ideani on ennemminkin luokkaa mieskalenteri. :D Mutta kymmensormijärjestelmä on must.

Miksi marraskuu on aina niin ihmeellinen kuukausi? Kun kerrankin on sellainen jakso, ettei ole koeviikkoa, olen niin kaukana wannabe-Ruotsin-Lappi-Siperiassa ja tulen sieltä vieläpä kesken kuukauden pois ja kaikkialla on niin hurjasti tekemistä, ettei ota oikein selvää, voinko rauhassa ottaa kirjoitusprojektin. Toisaalta siellä Siperiassa on varmasti juuri sopivan vähän tekemistä tätä ajatellen. Pitää kaiketi kuukauden ensimmäisellä puolikkaalla kirjoittaa koko Nano, jos nyt sen sitten kirjoitan.
tallennettu
Feylana
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Hämeenlinna & Helsinki
« Vastaus #12 : 30.Syyskuu 2009, 22:09 »

Jepjep, viime vuonna oli hyviä aikeita, kirjautuminen virallisille sivuille ja larppikampanjan päätöspelin kirjoittaminen. Lopputuloksena paljon verta, kyyneleitä, hajanaisia ideoita nanoon sekä yksi hajottavimmista ja parhaimmista larppikokemuksista koskaan.

Eli ei tullut nanoa viime vuonna, ei. Tänä vuonna suunnitelmoin noudattavani ystävän viimevuotista tahtia ja kirjoittaa 2000 sanaa päivässä - näin jää muutama sallittu vapaapäivä käyttöön, jotka voinkin sitten hukata nimenomaan siihen larppaamiseen. Onneksi tätä kampanjan päätöspeliä olen vain pelaamassa, nanoilulle saattaa jopa oikeasti jäädä aikaa. :D

Ideoitakin olisi.
tallennettu

senhän tietää kaikki nuo, nuo jotka kuusta valon juo ja aamun värit silmissään tuo maailmaan
Skie
Teknovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 01.Lokakuu 2009, 00:32 »

Viime vuonna alkoi ajatus NaNoWriMosta kovasti houkuttaa, olisi mukavaa tietää edes että paljonko sitä ajatuksenvirtaa saisi yhtenä päivänä kirjoitettua, puhumattakaan kokonaisesta kuukaudesta! No, ajatus hommaan osallistumisesta on tosiaan vielä ajatuksen tasolla, joten en ota mitään paineita. Jos vielä kuukauden päästä innostaa niin totta kai sitten yrittämään.
tallennettu

Add oil la!
JallaJalla
Espoon mafioso

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #14 : 01.Lokakuu 2009, 18:45 »

Tapahtuma löytyy myös Facebookista.
tallennettu
MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #15 : 01.Lokakuu 2009, 18:55 »

Tapahtuma löytyy myös Facebookista.

Alright! Kävin napsauttamassa "osallistun" -raksin päälle, vaikka eihän se vielä ihan varmaa ole :)
tallennettu

MaKo
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 01.Lokakuu 2009, 21:03 »

Hahah, nyt purskahti kahvit näppikselle, kun bongasin nanon sivuilta kirjoitusoppaan: "No Plot? No Problem!" :D
« Viimeksi muokattu: 01.Lokakuu 2009, 22:57 kirjoittanut MaKo » tallennettu

Xariel
Neurovelho

Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 01.Lokakuu 2009, 22:30 »

Tekisi mieli osallistua mutta en todennakoisesti saisi sita tehtya kuitenkaan ja sitten menisi pieleen. Hitsi. Pitaa kai katsoa uudelleen parin viikon kuluttua.
tallennettu
Hiistu
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #18 : 02.Lokakuu 2009, 13:28 »

Tämä kuuluu niihin asioihin, joita on joskus itse kokeiltava. Joten miksei vaikka nyt.

Henkilökohtaisesta sanamäärätavoitteesta en osaa sanoa. Millainen tekstiräpiäinen hyvänsä on kuitenkin voitto, sillä normaalisti en kirjoita yhtikäs mitään. Minkäänmoista valmista käsikirjoitusta minulla ei tiettykään ole, eikä muutoinkin ideoita varastossa edes novellin kuteiksi. Mutta eihän se semmoinen hauskaa olisikaan.

Aion häpeilemättömästi ryöstää aiheita tekstiini marraskuisilta koulukursseiltani (näyttäisi olevan ainakin sossuantropologiaa ja neuro- sekä kognitiivista psykaa tulossa... eiköhän niistä jotain hämärää heltiä). Sekä kaikesta muustakin mielenkiintoisesta vastaan tulevasta. (Kunhan en nyt sentään Vanhasen vaalirahoihin sekoa...) Tunnelma syntyy vuodenajasta ja tarinahenkilöitä saa noukittua kadulta. Jonkinlainen alkuasetelma ja päähenkilö pitänee kuitenkin kehitellä valmiiksi, ettei homma kaadu jo ensimmäisen päivän jumitukseen.
tallennettu

Pane Onneni taskuusi ja pidä huolta, ettet kadota sitä. Pistä se siihen taskuun, missä ei ole reikää!
Knox-setä
Teknovelho

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kiuruvesi
« Vastaus #19 : 02.Lokakuu 2009, 14:10 »

Argh. Aioin jättää suosiolla väliin, mutta eräs ystäväni tarjosi minulle tänään kliseisen juonen, josta sanamäärän saa täyteen lähes varmasti, niin en voi vastustaa kiusausta. Eli vastoin parempaa aiettani olen mukana sittenkin.
tallennettu

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.
Sivuja: [1] 2 3 ... 8   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut