|
Louhikäärme
|
 |
« : 24.Helmikuu 2007, 17:03 » |
|
Torrup
Levinneisyys: Suurin osa torrupeista asuu eteläisellä mantereella, mutta merkittäviä määriä asuu myös pohjoisella mantereella ja monilla saarilla.
Torrupit ovat noin 1.1-1.3 metrin korkuisiksi (ilman sarvia, suorana seistessään) kasvavia humanoideja, joilla on kummassakin kädessä kolme sormea ja kaksi peukaloa. Pää on muuten ihmismäinen, mutta korvat ovat kuin aasilla ja päästä kasvaa kaksi pitkää käyrää sarvea. Jalat ovat rakenteeltaan kuin koiraeläimen takajalat, ja ruumiin asento liikkuessa etukenoinen, jossa tasapainoa antaa tyvestään paksu mutta kärkeä kohti suippeneva häntä. Seisoessaan paikallaan torrupit ottavat suoremman asennon. Keskiruumis ja häntä ovat selkäpuolelta limittäin menevien suomulevyven peitossa (vrt muurahaiskäpy), vatsapuoli sen sijaan on paljas. Torrupeilla on suhteellisen leveät hartiat ja lantio, suurehkot päät ja pitkät käsivarret. Niiden ihon väritys voi olla harmaata, punertavaa, ruskeaa tai lähes pikimustaa. Elinikä on maksimissaan 60 vuoden paikkeilla ja lapset varttuvat täysi-ikäisiksi neljäntoista tienoilla.
Torrupit ovat yhtä älykkäitä kuin ihmiset, mutta tapaavat tehdä asioita ihmisten näkökulmasta omituisessa järjestyksessä. He myös usein ajautuvat keskusteluissaan aiheesta toiseen nopeassa tahdissa, palaten välillä satunnaisesti johonkin aiempaan aiheeseen - eikä tämä tuota heille minkäänlaisia vaikeuksiä hahmottaa keskustelun sisältöä ja etenemistä. Muiden lajien edustajat sen sijaan kokevat torrupeiden kanssa keskustelun hankalaksi ja usein turhauttavaksi. Torrupit itse pitävät muita lajeja hieman yksinkertaisina, kun ne eivät pysy kärryillä edes arkisessa juttelussa. Tämä aiheesta toiseen hyppiminen koskee myös kirjoitettua kieltä. Useimmilla torrupeilla on sangen hyvä muisti.
Laji on laajalle levinnyt ja sille on muodostunut useita kulttuureita, kieliä ja etnisiä "rotuja". Jotkin torrupkansat rakentavat suuria kaupunkeja kun jotkut toiset elävät vielä metsäläisheimoina. Torrupit ovat hyvin sosiaalista väkeä, eivätkä henkisesti kestä pitkää yksinäisyyttä. Erakot ovat heidän keskuudessaan - kulttuurista riippumatta - ennenkuulumattomia. Heillä ei ole samanlaista käsitystä perheestä kuin vaikkapa ihmisillä. Sen sijaan torrupit muodostavat klaaneja, joihin kuuluu useita kymmeniä (suurimmillaan yli sata) yksilöitä. Klaanit pitävät tiiviisti yhtä ja asuvat suurissa kommuunin kaltaisissa asumuskokonaisuuksissa. Jokainen oman klaanin jäsen on torrupille yhtä läheinen kuin perheenjäsen on ihmiselle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Metusalem
Teknovelho

Paikalla
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Inari
|
 |
« Vastaus #1 : 24.Helmikuu 2007, 17:12 » |
|
Minusta tällaisenaan hyvä rotu, joskin pituutta voisi vähän kasvattaa. Torrupit siis puhuvat ja kirjoittavat samoin kuin ihmiset?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Neanna
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere
|
 |
« Vastaus #2 : 24.Helmikuu 2007, 17:25 » |
|
Itse asiassa nämä torrupit ovat ensimmäinen älyllinen rotu, joka minua on alkanut kiehtoa. Eikä minusta ole lainkaan tarpeellista kasvattaa pituutta. Nämä ovat lyhykäistä ja tukevaa väkeä. Sellainen ruumiinrakenne on paras mahdollinen kylmillä ja viileillä seuduilla.
Minua vain kummastutti ajatus kahdesta peukalosta, tai ennen kaikkea nimityksestä peukalo. Siis tarkoitat kai, että kaksi sormea on kääntynyt muita sormia vastaan samaan tapaan kuin peukalo.
Sitten noista sarvista. Tarkoitatko, että ne ovat käyrät kuin pässillä vai korkkiruuvimaiset? Minun mielestäni piikinomaiset palvelisivat tarkoitustaan parhaiten, sillä sellaisista on hyötyä vaikkapa puolustautumisessa. Ja mitä "pitkä" tarkoittaa tässä yhteydessä? Jos turrop on reilun metrin mittainen, 30 senttiä on aika paljon. Minusta 20 riittäisi hyvin. Vai kasvavatko sarvet koko elämän ajan ja toimivat arvokkuuden mittareina (kasvavat voimakkuuden mukaan, vahvoilla pitemmiksi, kasvu hiipuisi vanhuudessa, mutta kielisivät yhä muinaisesta voimasta).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Louhikäärme
|
 |
« Vastaus #3 : 24.Helmikuu 2007, 17:57 » |
|
No eivät ne erityisen tukevia ole rakenteeltaan. Mainitsin leveät hartiat ja lantion, mutta keskivartalo ja raajat eivät ole niin tuhtia tavaraa. Tarkoitin nimenomaan, että sormia on kädessä viisi, mutta kaksi niistä viidestä kääntyy kuin peukalo. Eli käytännössä kuin ihmiskäsi, jossa olisi pikkusormen paikalla toinen peukalo.
Sarvet ovat vain loivasti käyrtyviä, joten niillä voi puskea kärjet edellä. Pituus voisi olla sen 20 senttiä, vanhoilla torrupeilla enemmän. Ehkä naisilla ja miehillä voisi olla erilaiset sarvet?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
celeblith
|
 |
« Vastaus #4 : 25.Helmikuu 2007, 00:02 » |
|
Tämä on hyvin mielenkiintoinen laji/rotu/kansa. Ulkomuoto vaikuttaa pelottavahkolta, mutta se ei haittaa yhtää, hyvin erilaine hyvä. Torrupien tavat vaikuttavat hyviltä, tuo asiasta toiseen hyppiminen ja silti kärryillä pysyminen ja hyvä muisti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elétha
Noviisi
Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #5 : 25.Helmikuu 2007, 00:14 » |
|
Tarpeeksi erilainen kuin ihminen, mutta jollain tavalla ei kuitenkaan liikaa.
Minua kiinnostaa myös tuo kirjoitus ja puhuminen. Jos se on samanlaista kuin ihmisillä, niin kanssakäymisissä ei ole mitään ongelmaa. Asuvatko nämä pelkästään keskenään, vai onko mahdollista asettua asumaan ihmiskaupunkiin? Voiko olla poikkeuksia, joissa torrupit asuvat pienemmissä klaaneissa, kenties vain muutamia ihmisiä?
Ja lisääntyminen, jos torrupeilla ei ole samanlaista perhekäsitystä kuin ihmisillä, niin miten tämä tapahtuu? Siis onko 'äiti' ja 'isä' 'lapselle' yhtään tärkeämpiä kuin klaanin muut jäsenet?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Louhikäärme
|
 |
« Vastaus #6 : 25.Helmikuu 2007, 11:37 » |
|
Puhuttu kieli on samankaltaista kuin ihmisten, kirjoitettu voi olla samanlaista tai jotain aivan erikoista. Se riippunee, mistä kansasta on kyse. Ne voivat toki asua ihmistenkin keskuudessa, tosin sopeutuminen yhteiskuntaan voi tuottaa ongelmia. Torrupit luullakseni kerääntyisivät yhteen ja niin ihmiskaupunkiin muodostuisi lajin oma alue (vrt 'Chinatown'). Klaani voi olla pienempikin, jos olosuhteet niin pakottavat. Jos klaani taas kasvaa ylisuureksi, osa siitä haarautuu erilleen uudeksi klaaniksi. Äiti ja isä ovat lapsilleen läheisempiä, mutta muut klaanin jäsenet ovat kuin sisaruksia.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elias Lex
Kokelas
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Pohjois-Pohjanmaa
|
 |
« Vastaus #7 : 26.Helmikuu 2007, 14:01 » |
|
Tässä olisikin hyvä laji rikkoa perinteisiä käsityksiä unohtaa perinteinen mieskeskeisyys. Jos kerran perherakenne on erikoinen, miksei saman tien hylätä isän merkittävä asema ja siirrytä matriarkaattiin, so. naiset olisivat miehiä tärkeämpiä. Perheissäkin enot olisivat tärkeämpiä kuin isät.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Dragan
Kriitikko
Velho

Paikalla
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #8 : 26.Helmikuu 2007, 15:02 » |
|
Tässä olisikin hyvä laji rikkoa perinteisiä käsityksiä unohtaa perinteinen mieskeskeisyys. Jos kerran perherakenne on erikoinen, miksei saman tien hylätä isän merkittävä asema ja siirrytä matriarkaattiin, so. naiset olisivat miehiä tärkeämpiä. Perheissäkin enot olisivat tärkeämpiä kuin isät.
Seuraa minusta liiaksi Robin Hobbin saarelaisten perherakennetta. Mieskeskeisyys on minusta monen lajin kohdalla luontevaa, vankemman ruumiinrakenteen ja tätä kautta ruuanhankkija roolinsa takia. Mikäli miehen asemaa oltaisiin muuttamassa, pitäisi minusta miehiä heikentää. Tämä tapahtuisi esim. tekemällä miehistä tylsämielisiä. En tiedä sitten sopisiko sellainen ajatus lajin luojan ajatusten kanssa yhteen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Louhikäärme
|
 |
« Vastaus #9 : 26.Helmikuu 2007, 15:30 » |
|
Itse ajattelen mies- tai naisvaltaa ensisijaisesti kulttuurisena piirteenä, en niinkään kokonaiseen lajiin pätevänä sääntönä. Älyllisten lajien kohdalla siis. Tietenkin lajin luontaiset ominaisuudet voivat ohjata sen kulttuureita suuntaan tai toiseen, mutta yhteiskunnan tai uskonnon on mahdollista peitota tällaiset taipumukset.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vehka
Neurovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Juupajoki (Tampereen yläpuolella)
|
 |
« Vastaus #10 : 27.Helmikuu 2007, 11:48 » |
|
Hmm, miten tuo kaksi peukaloa toimisi käytännössä? Tarttumaotteen saisi ilmeisesti molemmin puolin (Moth selitti), mutta pystymmekö me kuvittelemaan/kuvailemaan sen niin hyvin, että juttu olisi realistinen? Voisiko sitä mallintaa jollakin? Sinällään minun on vaikea kuvitella kahta peukaloa yhteen käteen, mihin sitä toista tarvittaisiin?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
minä olen päättänyt olla sinun tanssin kanssasi Ruotsiin ja takaisin
|
|
|
|
Louhikäärme
|
 |
« Vastaus #11 : 27.Helmikuu 2007, 12:28 » |
|
Totta puhuen se vain vaikutti minusta mielenkiintoiselta ominaisuudelta. Mutta kaipa se tekisi helpommaksi pidellä samassa kädessä useampaa esinettä yhdellä kertaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
celeblith
|
 |
« Vastaus #12 : 27.Helmikuu 2007, 16:54 » |
|
Tuo useamman esineen kädessä samanaikaan pitäminen olisi hyvä, jos vain saadaan se toimimaan hyvin. Jokin kuva tai muu malli voisi olla todellakin hyvä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vehka
Neurovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #13 : 27.Helmikuu 2007, 18:39 » |
|
Hmm, ja tosiaan se mahdollistaa molemminpuolisen peukalo-otteen. Peukalo-otehan on tärkeä ihmisen kätevyydelle, mutta en välttämättä tiedä kuinka paljno hyötyä usean esineen käsittelykyvystä olisi. Hyöty olisi kuitenkin melko kapea-alainen, ja evoluutio harvoin keskittyy yksittäisiin hyötyihin, ennemminkin suuriin linjoihin ja selviytymiseen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Louhikäärme
|
 |
« Vastaus #14 : 03.Maaliskuu 2007, 18:23 » |
|
Piirtelin kuvan torrupista. Se selittänee heidän ulkonäköään paremmin kuin sanalliset kuvailut.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
celeblith
|
 |
« Vastaus #15 : 03.Maaliskuu 2007, 22:11 » |
|
Jes. Kuva näyttää hyvältä, etenkin se pieni sivukuva. Loistava. Pidän tästä lajista entistä enemmän. Tuo kaksi peukaloa yhdessä kädessäkään ei näytä hassulta, sopii hyvin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vehka
Neurovelho

Poissa
Sukupuoli: 
|
 |
« Vastaus #16 : 04.Maaliskuu 2007, 14:21 » |
|
Aika ihmismäinen, loppujen lopuksi, mutta samalla mukavan eksoottinen. Kaksi peukaloa sopii käteen yllättävän hyvin. Ja korvat ovat kyllä kerrassaan ihanat.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|