24.Huhtikuu 2014, 16:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tämä on vanha keskustelualue, jonka käyttö lopetettiin 27.9.2013.
Kaikki vanhat viestit säilytettiin arkistossa, kun uusi keskustelualue otettiin käyttöön.

Uudelle keskustelualueelle pääset osoitteella:
http://www.risingshadow.fi/forum
 
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kansat: Lamondonin valtakunta  (Luettu 2377 kertaa)
Jackalbury
Teknovelho
***

Poissa Poissa
Viestejä: 568
Sukupuoli: mies
« : 18.Lokakuu 2009, 19:39 »

* Tässä nyt alku, loppu osa tulee sitten kun kerkiän.  Nauraa *

1. esittely:

- Gaegoirista länteen oleva niemimaa. Maa on vuoristoinen ja ilmasto on subtrooppinen. Maanviljelys on maaston takia keskittynyt rannikoille ja vuorten laaksoihin.   

- Lamondonin ylin hallitsija on kuningas, joka asuu maan pääkaupungissa lähellä maan länsirajaa.
Pääkaupunki Amandon sijaitsee lahdessa joka on siellä missä Lamondonin niemimaa yhtyy mantereeseen. Väestö on 100 % ihmisiä.

- Lamondonin valtakunta syntyi kun suuri joukko ihmisiä pakeni idästä jostakin kehittyneen korkeakulttuurin valtiosta. He rantautuivat lopulta Lamondoniin ja toivat mukanaan kaikki korkeakulttuurin hedelmät. Aikojen kuluessa pakolaiset ja paikalliset sekoittuivat toisiinsa ja Lamondonin niemimaa alkoi kehittyä. Maanviljelys saapui alueelle, samoin metallurgia ja kirjoitustaito. Aluksi kehittynyt osa maasta oli vain pieni kaupunki maan länsirannikolla olevassa lahdessa. Ajan kuluessa kaupunki kasvoi ja siitä syntyi nykyinen Amando. Amandon kaupungin kuningas laajensi alueitaan rauhanomaisesti. Niemimaan kansalaiset hakivat turvaa kuninkaasta vuoriston rosvoja ja rannikoita riivaavia torrupeita vastaan. Valtakunta laajeni ja saavutti lopulta nykyiset mittansa.

- Lamondonilla on vahva laivasto joka partioi ja valvoo sen rannikoita. Maa-armeija on pieni ja sekin on painottunut järjestyksenpitoon. Maan länsirajana toimii muuri joka kulkee vuorten rinteiden ja kukkuloiden ylitse rannikolta toiselle. Pohjoisrannikolla on paljon laivoja ja joukkoja vahdissa Nimarin saaren takia, mikä on ollut alituisena vaivana Lamondonille jo kauan.

- Lamondon on kaupallisesti siten merkittävä, että Amandoon tulee vuorten ylitse kauppatie lännen Huangkhanista, mikä on tuon valtakunnan tärkein yhteys itään. Torrupien asuttamien saarten takia meritie Huangkhaniin on suljettu muilta kuin torrupeilta, eivätkä huangkhanilaiset käy kauppaa torrupien kanssa vaan upottavat nämä heti jos heidän aluksiaan eksyy heidän rannikolleen. Amandon sataman kautta Huangkhanin tavarat pääsevät Idän markkinoille.

- Lamondonin valtionuskonto on Valkoisen Jumalattaren usko. Uskonnon ylin johtaja on ylipapitar joka asuu vuorilla sijaitsevassa päätemppelissä. Jumalatar on uskonnon keskus ja maailman luoja sekä kaiken hallitsija. Uskossa on myös Jumalattaren Mies, joka edustaa uskon miehistä puolta. Lisäksi uskontoon kuuluu Lapsi, androgyyni kuolematon olento josta ihmisten uskotaan polveutuvan. Näiden lisäksi uskossa on joukko erilaisia muita jumalia, jotka eivät Jumalattaren tai Jumalan lapsia, vaan jommankumman suvuttomasti saamia jälkeläisiä. Yhteiskunnassa jaetaan Gaegoirin tapaan kaikki miesten ja naisten aloihin.

- Kulttuuri on keskittynyt Jumalattaren ympärille, mutta siihen kuuluvat musiikki ja monimutkaiset tanssit sekä monet juhlat ja rituaalit. Muotokuvamaalaus ja muu taide tunnetaan, se on kulkeutunut kauppiaiden mukana muualta. Silti enemmistö kansasta suosii kirkasvärisiä ja selkeitä koristekuvioita joilla talot ja kankaat koristellaan. Lasin teko on toistaiseksi tuntematonta. Lamondon on arvostettu hopea- ja kulta töistään ja filigraanista. Myös posliinia tehdään vähän sopivissa pienten jokien savikoissa. Silti Lamondon ei vedä vertoja Huangkhanin posliinitehtaille ja posliinintekijämestareille. Mutta lamondonilainen posliini on silti arvostettua lännessä ja etelässä.
Lamondon kulttuuri ei tunne käsitystä avioton lapsi ja lapset joita kumpikaan vanhemmista ei halua, lähetetään joko Nimettömien Taloon tai sitten temppeliin saamaan pappiskoulutusta.

- Tiede on vielä lapsen kengissään, vasta muutamia kirjoja ja käsikirjoituksia on tullut maahan kauppiaiden mukana. Magia on Jumalattaren uskon käsissä ja papit ovat samalla maagikoita.

- Lamondonin etelärannikolla on muutamia vilkkaita satamia, joissa Lännen Kehäreitti käy ennen kuin se kääntyy etelään kohti torrupien saarten salmia ja niiden jälkeen Aveinaan. Lamondon on rikastunut sallimalla torrupien kauppalaivojen tulla satamiinsa tekemään kauppaa idästä tulleiden muunlajisten kansojen kanssa. Torrupit eivät näet laske muita purjehtimaan vesilleen ja siksi läntisin kauppa on torrupien käsissä.       

- Lamondonin yhteiskunta ei ole luokka hierarkkinen. Ylimpänä on kuningas, jonka valitsee Kansanneuvosto aina edellisen kuoltua. Kansanneuvoston johtaja on kuningas joka aina kutsuu sen koolle tarpeen vaatiessa. Lamondonissa talonpojan poika voi nousta rikkaaksi kauppiaaksi tai kenraaliksi ja omistaa kartanon.

Alue: Gaegoirista länteen oleva niemimaa. Länsiraja kulkee siellä missä niemimaa yhtyy mantereeseen, mutta kaartaa länteen siten että niemimaan mantereesta erottavan lahden länsiranta ja sen suulla oleva niemimaa kuuluvat valtakuntaan.

2. Hallinto
   Valtakunnan johtaja on perinnöllinen kuningas, joka hallitsee pääasiassa Amandon palatsista käsin. Kruunu periytyy aina miespuolisille perillisille ja jos perillinen on alaikäinen, valitsee Kuninkaan neuvosto regentin eli sijaishallitsijan. Kruunun omaisuuteen kuuluvat lisäksi eri puolilla maata sijaitsevat pienemmät linnat, joissa yleensä majailee dynastian muita jäseniä ja joitakin kuninkaankartanoita. Kuninkaan neuvonantajina ja tärkeimpien poliittisten voimien, eli aatelin, papiston, porvareiden ja talonpoikien, edustajistona toimii Kuninkaan neuvosto. Kuningas ottaa vastaan vasallien uskollisuuden valan ja nimittää aina kruunajaisissaan kreivit, herttuat ja markiisit hallintopaikoilleen. Lisäksi kuningas on korkein tuomari ja siten myös hänen nimittämänsä hallintoaateliset ovat samalla myös tuomareita. Lamondon on jaettu ensin herttuakuntiin, jotka taas on jaettu markiisikuntiin ja nämä lopulta kreivikuntiin. Kreivikunnat lisäksi jakaantuvat vielä yleensä kyläkuntiin, joita kutakin johtaa oma kylän vanhin. Sotavoimia sen sijaan johtavat amiraalit laivastossa ja marsalkat maavoimissa. Papiston asema on erillään valtiosta, mutta he ovat kytkeytyneet siihen siten, että Kuningas on pappiskollegion ylin johtaja ja siten tärkeä hahmo joka vuotuisissa Valkoisen Jumalattaren Rituaaleissa.

3. Laki
Laki on omaksunut tiukan asenteen oman väen orjuuttamista vastaan, ulkomaisia orjia laissa ei sen sijaan mainita. Maaomaisuutta ja talonpoikia on tuettu ja suosittu lainsäädännössä paljolti, koska heidän hyvä asemansa heijastuu kruunun tuloina ja he ovat lisäksi valtakunnan enemmistö. Talonpojat ovat vapaita, koska he polveutuvat alkuperäisistä asuttajista. Heillä on sen sijaan alaisuudessaan renkiä, velallisia ja muuta työväkeä, joiden yhteiskunnallinen asema on huonompi. Laki on arkaainen. Naisella on vapaa asema vain leskenä tai papittarena. Muuten hän on perhekuntansa ja isänsä vallan alainen, mutta perinnäistavan mukaan tyttöjen ja naisten asiat kuuluvat sukukunnan matriarkalle, joka on yleensä suvun pään eli patriarkan puoliso.
Lainsäädäntö pohjautuu suurelta osin vanhaan tapaoikeuteen, mutta kauppareitin kautta siinä näkyy hieman Ortomon ja Vapaakaupunkien lainopillisten kiistojen vaikutusta.

4. Etniset piirteet
    Lamondonin asukkaat ovat kaikki varsin pitkiä, ja iholtaan vaaleita. Lisäksi enemmistö heistä on vaalea- tai punatukkaisia, mutta myös mustaa ja ruskeaa tukkaa esiintyy. Silmien väri on yleisimmin sininen tai vihreä, mutta ruskeita silmiä tavataan. Eriparisia silmiä pidetään merkkinä taikuuden kosketuksesta ja sellaiset lapset päätyvät yleensä joko hovinarreiksi tai pappien hoteisiin pappiskoulutukseen.

5. Kansanluonne
  Lamondonin asukkaat ovat remuisaa ja maalaisjärkeään käyttävää väkeä, jolla riittää uteliaisuutta ja kaikenlaisen uuden kokeiluintoa. Lisäksi he eivät ole turhan tarkkoja moraalista ja sopivaisuussäännöistä, mutta tietyistä normeista he pitävät kiinni ja yleisellä mielipiteellä on suuri vaikutus heidän tekemisiinsä. Jumalatar ja hänen pappinsa ja papittarensa ovat loukkaamattomia. Niinpä negatiivisten ilmiöiden kohteeksi on syntynyt Musta Jumalatar, Anti-Jumalatar, kaiken sen vastakohta mitä Valkoinen Jumalatar edustaa. Papisto ei tätä ole hyväksynyt, mutta kansan parissa tämä Yön Kuningatar elää jo varsin vahvana, kirousten ja manausten kohteena.
Lamondonilaiset ovat myös tunnettuja rehellisyydestään ja uskollisuudestaan, sekä kohteliaisuudestaan. Tämän vuoksi heillä pääsy lähes kaikkiin Läntisen meren satamiin huolimatta vallitsevista konflikteista. Torruppien ja Nimarin asukkaiden kanssa he eivät sen sijaan tule ollenkaan toimeen.
   Koko kansa muodostuu eri sukukunnista, klaaneista, joita kutakin johtaa oma Patriarkka ja Matriarkka. Sukukunnat ovat tärkeitä ja vaikutusvaltaisia Lamondonissa ja Kuninkaan Neuvoston jäsenet edustavat kutakin ns. Suursukua, laajempaa sukukuntien yhteen liittymää. Sukukunnan jäsenet ovat lojaaleja toisilleen ja tukevat toisiaan kaikessa. Lisäksi sukukuntia johtavat Patriarkat ja Matriarkat hoitavat suvun jäsenten asioita, yleensä kuunnellen myös muiden mielipiteitä. Niinpä naimakaupasta toisen sukukunnan jäsenen kanssa neuvotellaan pitkään.

6. Maantieteellinen sijainti, luonnonolot ja populaatio
Lamondon on syntynyt Luoteiselta mantereelta kaakkoon kohti Gaegoirin saarta kurkottavalle niemimaalle. Koska meritie Huangkhaniin ja Torruppien saarille kulkee Luoteisen mantereen etelärannikko myöten, joutuvat laivat kiertämään Lamondonin. Lamondonin naapurissa sijaitsee Gaegoirin kuningaskunta, johon Lamondonilla on yleensä hyvät suhteet.
Lamondon on kokonaan jylhien vuorten ja syvien laaksojen muodostama rikkonainen alue. Maaperä on karua, mutta virtojen uurtamiin laaksoihin kasautuneet sedimentit tekevät niistä hedelmällisiä. Vuoret ovat äkkijyrkkiä ja usein tuuli ja vesi sekä korkeimmilla huipuilla jää ovat uurtaneet niihin rotkoja, luolia ja kuiluja. Ylhäällä vuorten sylissä asuvat kylät ovat usein eristyksissä ulkomaailmasta ja siten tietämättömiä kuningaskunnan tapahtumista. Vuoria on alettu Amandon ympäristössä tutkia ja niistä on löydetty erilaisia malmeja. Usein vuoripuroista löydetään kultahippuja ja jalokiviä tai puolijalokiviä. Mutta nämä ns. aarrepurot ovat vuoriston asukkaiden ja paimenten suuria salaisuuksia, jotka kulkevat suvuissa eteenpäin eikä kalleuksien lähteen sijaintia paljasteta. Muutamat suvut ovat nousseet valtakunnan mahtavimmiksi juuri tällaisten salaisten jalokivipurojen avulla.
Maasto on jyrkkää, mutta kasvillisuus on lämpimän ilmaston ansiosta rehevää. Kasvillisuus on subtrooppista viidakkoa. Lamondonin metsissä elää mitä oudoimpia ja tuntemattomampia eläimiä ja kasveja, joista paikallisetkin tuntevat vain osan.
Asukkaita Lamondonissa on vähän verrattuna vilkkaisiin Vapaakaupunkeihin, mutta enemmän kuin pohjoisessa erämaassa. Väestönlaskentaa ei ole tehty.

7. Kieli
Lamondonin kieli on etäistä sukua pohjoisten tasankojen kielille, mutta siihen on sekoittunut paljon piirteitä ja lainoja Ortomon ja Vapaakaupunkien kielestä.

8. Sosiaalinen järjestys
   
 Kuningas
Dynastia
Kuninkaan neuvosto
Herttuat, amiraalit, marsalkat
Markiisit + Papisto
Kreivit + Muu aateli
Porvaristo
Talonpojat
Muut


9. Arvot ja asenteet
 - Toistaiseksi tyhjää.
10. Tavat ja perinteet
- toistaiseksi tyhjää.
11. Ajan mittaus/ kalenteri
Lamondonissa ajanlasku alkoi Amandon perustamisesta, kun Amod I aikana papit aloittivat Kuninkaan kronikan pidon, mikä myöhemmin siirtyi kuninkaallisen hovikronikoitsijan tehtäväksi.
Varhaisimmissa kronikoissa on heittoja ja epämääräisyyksiä, johtuen huonosta tiedonvälityksestä ja kirjoittajien tuolloin omasta mielestään oleellisimpina pitämien asioiden korostamisesta. Kuningas Lysiaksen aikana kronikat muuttuivat laajemmiksi ja käsittelivät asioita tarkemmin ja laaja-alaisemmin, pääasiassa siksi että kuningas Lysias nimitti Hovikronikoitsijan avuksi kaksi muuta kronikoitsijaa. Kalenteri on peräisin Vapaakaupungeista.

12. Historia
      Ennen fareinien Kultakautta ja sen aikana Lamondonin alueella asui pieniä ihmisistä koostuvia heimoja. Toisinaan heimot nujakoivat keskenään tai ottivat yhteen ryöstöretkiä mereltä tekevien torruppien kanssa. Kun fareinien valta kasvoi, saavutti muinainen kauppareitti myös Lamondonin. Kauppa oli pientä, pääasiassa kalaa, taljoja, erilaisia kasveista saatavia öljyjä ja myös mausteita, hieman myös raaka-aineita Lamondonin vuorilta fareinien pajoihin. Lamondoniin virtasi tämän vaihtokaupan mukana Kultakauden tuotoksia, pääasiassa aseita, työkaluja ja erilaisia kattiloita. Kultakauden loppuvaiheessa Luoteiselle mantereelle leimansa lyöneet ihmisten kansainvaellukset kosketti myös Lamondonia, tuolloin alueelle vaelsi uusia heimoja pohjoisesta. Kultakauden päättymistä seuranneiden sekasorron aikojen aikana Lamondoniin rantautui venekunnittain ihmispakolaisia idästä, jostakin luhistuneesta valtakunnasta Kannaksella tai Lounaisella mantereella. He perustivat Amandon ja kruunasivat ensimmäisen kuninkaan idästä tuomiensa tapojen mukaisesti paikalla, jolla nyt sijaitsee Kuninkaallinen palatsi.
Valkoisen Jumalattaren uskokin saapui näiden perustajien mukana idästä. Perustajia oli vähän, mutta heidän taitonsa ja kiviseksi kaupungiksi kohonnut Amando houkuttelivat muitakin Lamondonin asukkaita yhteyteen heidän kanssaan. Ajan saatossa perustajat ja paikalliset sulautuivat toisiinsa ja Amandon kuninkaan valtapiiri laajeni kattamaan koko Lamondonin. Lamondon kasvoi ja rakennuttuaan vahvan laivastonsa se pystyi nyt puolustautumaan torruppien ja nimarilaisten muodostamaa uhkaa vastaan. Pohjoiseen, missä Lamondonin niemimaa yhtyy mantereeseen, rakennettiin kuningas Feorl I:n aikana muuri estämään äkkinäiset hyökkäykset valtakuntaan. Muuri itsessään ei ole kovinkaan paksu, mutta sen lisäksi lamondonilaiset ovat kaivaneet vallihautoja, kuoppia ja tuhonneet mahdollisia reittejä vuorten yli aina kun mahdollista. Lamondon on nyt kehittänyt itselleen kohtuullisen aseman yhtenä Läntisen Kehäreitin pysähdyspaikoista, etenkin Amandon satama on saavuttanut hyvän aseman linkkinä Huangkhanin ja Idän välillä kiertäen torruppien kansoittamat vedet. Huangkhanilaiset taas eivät luota torrupeihin yhtään vaan torjuvat nämä aina rannikoltaan kun huomaavat heidän laivojaan.

Lamondonin kuninkaat:

Amodin dynastia:

Amod I 0-15.
Erel I 15-23.
Amod II 23-57.
Geor I 57-88.
Erel II 88-143
Geor II 143-171
Lysias  171-209.
Lysiaksen kuoltua kruunu periytyi hänen veljenpojalleen Alandr I, joka oli itsekin jo ikivanha.
Alandr I 209-211.
Alandr II 211-220.
Alandr III 220-237.
Weir 237-269.
Kuningas Weirin kuoltua lapsettomana Kuninkaan neuvosto nimittää regentiksi Valgion herttuan. Kruunu määrätään lopulta Feorl Treyrille, jonka katsotaan olevan lähimpänä Amodin huonetta ja lisäksi sopivassa iässä. Regentti ei kuitenkaan halua luopua vallasta, vaan seuraa lyhyt taistelu Amandossa Kuninkaan palatsin herruudesta. Kuninkaan neuvosto ja Feorl Treyr voittavat ja Valgion herttua mestataan. Alkaa Toisen Dynastian aikakausi Lamondonissa. Taistelun aikana pohjoisen villit heimot ylittivät rajan Lamondoniin ja ryöstelivät pohjoisia rajamaita. Niinpä Feorl I käski rakentaa muurin valtakunnan maarajalle.

Vuosi 269 on jäänyt muistoihin Regentin vuotena.
Nykyinen kuningas on Gair, kruununprinssi Fir.

Feorlin dynastia:

Feorl I 269-287.
Geor III 287-312.
Feorl II 312-351
Gair 351-
kruununprinssi Fir.

13. Lukutaito ja oppineisuus
   Lukutaito on yleinen aateliston ja papiston parissa, lisäksi myös suurin osa porvareista osaa lukea. Lukutaito on yleisempi kaupungeissa kuin maaseudulla. Lukutaito leviää hiljakseen, sillä kun joku sukukunnasta oppii lukemaan ja kirjoittamaan, pistävät suvun jäsenet lapsensa yleensä tämän oppiin.
  Oppineisuus on keskittynyt aatelin, papiston ja porvariston muutamien jäsenten pariin, joiden oppineet jäsenet muodostavat Lamondonin vielä pienen sivistyneen piirin. Tähän joukkoon kuuluvat hovin kronikoitsijat, kotiopettajat, lääkärit, astronomit, kartografit, tulkit, kirjanpitäjät, kirjurit, yrttitohtorit, insinöörit, mekaanikot, alkemistit ja harvat luonnonfilosofit. Kirjat ovat harvinaisia ja suurin kirjasto onkin Kuninkaallisessa Palatsissa, jonka hoitaminen kuuluu kronikoitsijoiden tehtäviin. Kirjaston pääosan muodostavatkin Kuninkaan kronikan osat ja nykyinen Valtakunnan Kronikka. Lisäksi Kirjastoon on siirretty Kuninkaan Neuvoston arkisto sekä Kuningaskunnan Kirjanpito. Tämän vuoksi Kirjastosali on täynnä väkeä ja käymässä ahtaaksi. Kuningas Lysiaksen ajoista lähtien kirjaston kokoelmiin on myös alettu hankkia ulkomaisia teoksia, joita tulkit kääntävät milloin heitä ei tarvita muuhun sekä kopioita Jumalattaren pyhistä kirjoituksista. Kirjaston vieressä olevasta Kuninkaallisten Kotiopettajien luokkahuoneesta on tullut pienimuotoinen akatemia Amandon sivistyneille piireille, sillä he valtaavat huoneen milloin sitä ei käytetä kuninkaallisten ja aatelisten lasten opetukseen.
tallennettu
Jackalbury
Teknovelho
***

Poissa Poissa
Viestejä: 568
Sukupuoli: mies
« Vastaus #1 : 18.Lokakuu 2009, 19:40 »

14. Tiede ja teknologia
Tiede ja teknologia ovat jäljessä mannermaan ja idän kehityksestä, mutta uudet keksinnöt otetaan aina käyttöön mielenkiinnolla Lamondonissa. Tiede on pääasiassa Amandon pienen sivistyneiden piirin varassa. Teknologia on varsin kehittynyttä ja laaksoihin on rakennettu ojituksia, siltoja ja kanavia. Lisäksi vuorten läpi on jo kaivettu tunneleita ja pengerretty rinteitä kulkukelpoisemmiksi. Myös laivasto on kehittynyt Vapaakaupungeista tulleiden uusien mallien pohjalta ja suurimmat kaupungit ovat alkaneet muuttua kivisiksi. Katuja kivetään ja viemäreitä kaivetaan kaikkiin kaupunkeihin. Alkemistit ja harvat luonnonfilosofit tutkivat itsekseen luonnon mysteereitä, onpa heidän joukossaan myös muutama aatelinen, porvari ja pappi.
Tällä hetkellä Amandon suurin projekti on Kuninkaan Palatsissa käynnissä oleva painokoneen rakentaminen Vapaakaupunkien innoittamana.

15. Magia
Magia on Jumalattaren papiston käsissä, sillä jokainen maagisia kykyjä omaava lapsi lähetetään temppeliin saamaan koulutusta ja tätä pidetään suurena kunniana. Jumalattaren pappien ja papittarien magia on valkoista magiaa ja keskittyy parantamiseen, korjaamiseen ja muutenkin ihmisille hyödylliseen toimintaan. Lisäksi he usein ovat insinöörien ja arkkitehtien mukana määrittämässä tärkeiden rakennusten paikkaa, sillä papiston mielestä rakennuksen tulee sijaita Maan voimavirtojen kannalta otollisissa paikoissa. Tällä tavalla on sijoitettu mm. Amandon Kuninkaallisen Palatsin uusi puoli, joka on vanhan laajennus. Vanha linnake on rakennettu ennen tämän eräänlaisen fengshuin alkamista Lamondonissa.

16. Uskonnot
Pääuskonto on Valkoisen Jumalattaren kultti. Jumalattaren kultin ylin johtaja on Valkoisella Vuorella olevassa päätemppelissä asuva Ylipapitar, jonka alaisuudessa muut papittaret ja papit toimivat. Jumalattaren papisto ei elä selibaatissa. Kuningas on tärkeä henkilö rituaaleissa ja hän on Ylipapittaren Pyhä Puoliso rituaaleissa. Tärkeimmät rituaalit ovat Kylvöjuhla, Keskikesän aatto ja Sadonkorjuu. Samoin Täydenkuun Yö. Kuningatar on perinteisesti yksi Ylipapittaren sisimpään piiriin kuuluvista papittarista.
Jumalatar on kaiken Äiti, mutta hänen rinnallaan ovat Mies ja Lapsi. Mies on Jumala, Jumalattaren kumppani, joka yhdessä tämän kanssa on luonut maailman ja kaiken siinä olevan. Lapsi on heidän jälkeläisensä ja kuollut taistelussa Kaaoksen voimia vastaan, mutta noussut kuolleista ja perustanut Ikuisen Auringon Valtakunnan Kuoleman Maahan. Lapsen valtakunta on luvattu niille, jotka elävät oikein ja nuhteettomasti. Viime aikoina kansan parissa on jumaltriadiin liittynyt Musta Jumalatar, Valkoisen Jumalattaren antiteesi. Hän on Kaaoksen voimien henkilöitymä ja Jumalattaren arkkivihollinen. Häntä kutsutaan myös Yön Kuningattareksi, jonka vain Jumalattaren Kuu voi ajaa tiehensä. Siksi lamondonilaiset inhoavat pilvisiä öitä ja sanovat uudenkuun aikaan Kahden Rouvan taistelevan kuusta, jonka Yön Kuningatar haluaa pimentää saadakseen täyden vallan yöllä ihmisten maassa, mutta jonka Valkoinen Jumalatar yhdessä Miehen ja Lapsen kanssa aina lopulta kukistaa.
   Satamakaupungeissa elää myös muiden uskontojen ja jumalien tunnustajia, sillä lamondonilaiset katsovat muun uskoisten palvovan jotakin Jumalattaren, Miehen tai Lapsen tuhansista inkarnaatioista tähän maailmaan.
  Jumalattaren kultin mukaan maailma on neliosainen. Alimpana on Kuoleman Valtakunta, missä Yön Kuningatar joukkoineen piinaa Lapsen tuomitsemia sieluja. Osa sieluista pelastuu sovitettuaan ensin tekonsa kärsimyksensä kautta. Mutta anteeksiantamattomaan rikokseen syyllistyneet eivät pelastu koskaan vaan ovat kadottaneet valon iäksi.
Kuoleman Valtakunnan yläpuolella on Ihmisten Maa, jossa elävät asuvat. Sen yläpuolella taas ovat Tähtitarhat, Taivaankansi, jossa Jumalatar ja muut asuvat. Tämän olevaisuuden ulkopuolella on Kaaos, jonka Jumalatar karkoitti maailman alussa.
tallennettu
Jackalbury
Teknovelho
***

Poissa Poissa
Viestejä: 568
Sukupuoli: mies
« Vastaus #2 : 08.Marraskuu 2009, 18:25 »

17. Mytologia
  Lamondonin mytologia kytkeytyy Amodin ja Amandon rakentajien tuloon meren takaa sekä Valkoisen Jumalattaren Kulttiin, joten mytologiaa on mahdoton erottaa uskonnosta.

18. Filosofia
   Filosofiaa harrastetaan vähän, vain muutama eksentrisempi kauppaparoni ja aatelinen Amandossa on alkanut keräillä vieraiden maiden filosofien kirjoituksia ja alkanut tutkia niitä. Muiden mielestä koko filosofia on turhan päiväistä asioiden vatvontaa. Lisäksi tuomarit suhtautuvat nuivasti filosofeihin, koska nämä sofismin perinteiden mukaisesti vääntelevät sanoja ja pyrkivät todistamaan mustan valkoiseksi.

19. Taiteet
  Taiteissa Lamondon saa runsaasti vaikutteita Ortomosta, Ranianasta ja Vapaakaupungeista. Kuningashuone ja aatelisto ynnä muu varakas väki palkkaa mielellään rahapulassa olevia taiteilijoita tekemään muotokuvan, rintakuvan tai patsaan itsestään, joten taiteella on hyvät markkinat Lamondonissa. Lamondonilaisten oma taide on keskittynyt pääasiassa kuvanveistoon, erityisesti Valkoisen Jumalattaren suurellisiin patsaisiin, joita veistetään Lamondonin marmorista. Arkkitehtuuri on varsin pieni taiteen ala, sillä lamondonilaiset rakentavat mieluummin vanhojen, hyväksi havaittujen kaavojen mukaan, kuin kokeilevat uutta.
  Tavalliset lamondonilaiset arvostavat eniten musiikkia ja laulua, tanssi on heille jäyhää paritanssia naamat vakavina, missä parit polkevat tannerta samassa rytmissä joukolla. Koristekuvioita harrastetaan puunveistossa ja kudonnaisissa ja eräät matkalaiset ovat huomanneet lamondonilaisten koristeluiden muistuttavan koristeluita Ranianassa, Siruanassa ja Kannaksella. 

20. Ruokakulttuuri
   Lamondonilaisten bravuuri ovat erilaiset hieman narkoottiset alkoholijuomat sekä säilykkeet. He itse ovat ihastuneita erilaisiin hyytelöihin ja muihin tytinäruokiin. Muuten ruokakulttuuri on varsin arkinen ja saanut vaikutteita muualta Läntisen Meren piiristä.

21. Vaatetus
   Lamondonilaisten vaatetukseen kuuluvat ilmavat housut tai hame, sandaalit tai saappaat, leveä hihainen pusero, liivit sekä juhlavammissa tilaisuuksissa tai kylmällä säällä runsaasti koristeltu takki. Hattu on yleensä leveälierinen ja usein kovitettu pihkalla, vahalla tai jollakin vastaavalla aineella.
  Ylhäisö suosii runsaita kirjailuja ja koruompeleita vaatteissaan, sekä mahtavia muhveja ja toppauksia. Lisäksi kaikki muotitietoiset kilpailevat huomion saamisessa mitä omituisimmilla hatuillaan, tällä saralla lähes legendaariseksi on kohonnut Santillon markiisittaren Nelinkertainen Sotalaivasto. Hattu päätyi lopulta näytille markiisittaren suvun kaupunkipalatsiin ja jälkeläiset mielellään esittelevät sitä vierailleen.

22. Jokapäiväinen elämä
  Arkielämässä Lamondon on varsin rauhallinen valtio, ainoastaan Nimarin puoleisella rannikolla ollaan aina tarkkoina nimarilaisten laivojen varalta. Kaupunkien ja varsinkin satamakaupunkien elämä on vilkkaampaa, kuin niemimaan sisäosien vuoristokylien eristäytynyt elo. Arkielämässä yhteiskuntaluokat harvemmin törmäävät toisiinsa, sillä lamondonilaiset noudattavat pinttyneesti vanhoja tapojaan.   

23. Kansainvälinen asema ja kaupankäynti
    Lamondon kuuluu maailmanpolitiikassa keskisarjaan, suurten imperiumien kuten Siruana, Huangkhan, Lirko, Forana tai Aveina alapuolelle. Sen sijaan se painii samassa sarjassa Ranianan, Gaegoirin, Umsoaran tai jonkin muun kuningaskunnan kanssa. Vapaakaupunkien suhteen tilanne on epävarma, yhtä Vapaakaupunkia vastaan Lamondon on voittamaton, mutta sen sijaan valtakunta häviäisi mennen tullen Vapaakaupunkien Liitolle. Lamondon puolestaan on mahtavampi verrattuna sisämaan pieniin kuningas- ja ruhtinaskuntiin, joita harva edes tuntee nimeltä. Kaupankäynti Lamondonissa on vilkasta, koska se asettuu Läntisen Kehäreitin pohjoiselle reunalle ja on Huangkhanin tuotteiden pääväylä markkinoille.
   Lamondonilla on hyvät suhteet muihin paitsi Nimariin ja Lamondon ei ole kiinnostunut sotimisesta alueiden tai etuuksien vuoksi, sillä nykyinen kuningas katsoo vallitsevan tilanteen olevan Lamondonille hyvä. Mutta Amandon hovi seuraa Läntisen Meren rantojen tapahtumia tarkasti ja on hieman huolestunut Siruanan mahdollisista pyrkimyksistä levittää valtapiiriään valtameren rannikolle, mikä keikuttaisi valtatasapainoa, joka on valinnut Huangkhanin eristäytymisestä ja Lirkon noususta asti.

24. Politiikka
   Lamondon suhtautuu vihamielisesti Nimarin saareen, joka on rosvoilunsa vuoksi valtakunnan vanha vihollinen. Lamondonilla on yleensä varsin hyvät suhteet Gaegoiriin, mutta toisinaan kilpailu kauppareitin varrella ajaa nämä kaksi kuningaskuntaa vastakkain. Ranianan kanssa Lamondon on vilkkaassa diplomaattisessa kanssakäynnissä. Hatarammat suhteet Lamondonilla on Huangkhaniin, Ortomoon ja Vapaakaupunkeihin. Torrup-valtakuntien kanssa Lamondonilla on voimassa eräänlainen herrasmiessopimus, torrupit eivät ryöstele Lamondonin rannikkoa tai rannikon edustalla kulkevia laivoja, vastineeksi Lamondon antaa torrup-alusten tulla satamiinsa käymään kauppaa ja lisäksi se tarjoaa ilmaiseksi täydennystä juomavesivarastoihin. Kommunikaatio ongelmat Lamondonin ihmisten ja torrupien välillä on pyritty ratkaisemaan yhteisellä, hyvin yksinkertaisella koodikielellä, jossa kukin merkki tarkoittaa yhtä ainoaa konkreettista asiaa. Koodikieli ei anna sijaa yleville ja monimutkaisille keskusteluille, mutta pelaa hyvin satamissa tarvittavassa karkeassa viestinnässä.
  Lamondon on vanhastaan halunnut aina pitää suhteensa hyvinä torrupeihin, sillä siinä se eroaa Huangkhanista, joka veristen taistelujen jälkeen sulkeutui kuoreensa ja julisti torrupit verivihollisikseen.
  Sisäpolitiikassa Lamondonissa on varsin rauhallista, sillä Regentin Vuodesta lähtien aateli on ollut täysillä kuninkaan takana, koska Regentin kukistuttua kaikki uutta kuningasta mitenkään vastustaneet suvut menettivät omaisuutensa ja arvonimensä, niiden johtohenkilöt mestattiin ja loput jäsenet karkoitettiin hajalle pitkin Läntisiä Rannikoita. Vaarallisimmat heistä saatiin kinkkisen kaupankäynnin jälkeen työnnettyä torrupeille ja nämä veivät vankinsa kauas länteen, muassaan kirstullinen kultaa siitä hyvästä. Feorlin dynastia on jatkanut konsensuspolitiikkaansa ja sen kuninkaat ovat sallineet eriävien mielipiteiden esittämisen, kunhan niitä esittävät alistuvat Kruunun hallittaviksi.

25. Sodankäynti
  Sodankäynnissä Lamondon on aina luottanut vuortensa muodostamaan luonnon oman puolustusvalliin, mikä tekee koko niemimaasta yhden suuren pienten linnoitettujen kylien ja kaupunkien ryppään. Koska hyökkäys maitse onnistuu vain kapealla kannaksella, rakennutti kuningas Feorl I muurinsa rajan turvaksi. Tämän jälkeen voitiin sotajoukkoja siirtää ennen avoimemman rajan vartioinnista tasaisemmin pitkin rannikoita, tosin keskittäen pääosan Nimarin puoleiselle rannikolle. Maa-armeija on pieni ja Lamondon onkin alusta asti panostanut ja luottanut enemmän laivastoonsa ja onnistunut kehittämään itsestään varsin hyvän merivallan.
  Parhaillaan Amando rakentaa hiljakseen toista muuriketjua valtakunnan turvaksi, tällä kertaa Amandosta Nimarinlahdelle. Tästä muurista tulee lyhyempi kuin Feorl I muurista lännempänä, mutta myös paksumpi ja korkeampi. Kun tämä Gairin muuri aikanaan valmistuu, siirtyvät työmiehet Feorlin muurin kimppuun ja alkavat sen kunnostus- ja laajennustyöt. Sen jälkeen Kuninkaan Neuvoston suunnitelmissa olisi hiljakseen, sopivalla budjetilla, linnoittaa tärkeitä satamia, kaupunkeja ja teitä.

26. Muuta
Lamondonin lipussa on sinisellä taustalla vitivalkoinen vuori, jonka yläpuolella on runsaudensarvea pitelevä kruunattu nainen, Valkoinen Jumalatar. Vuoren juurella on kaksi ankkuria muistona Amodin ja muiden matkasta Lamondoniin kaukaa idästä.
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

Risingshadow

Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2011, Simple Machines

Valid XHTML 1.0 Transitional