01.Marraskuu 2014, 15:07 *

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Wheel of Timen suomentamattomat osat - SPOILEREITA!  (Luettu 4847 kertaa)

Asuinpaikka: Joensuu
« : 26.Lokakuu 2009, 17:02 »

Tämä aihe on tarkoitettu Ajan pyörän suomentamattomien osien: The Gathering Stormin, Towers of Midnightin ja A Memory of Lightin käsittelyyn. Koska otsikossa on spoilerivaroitus, ei tageja tarvitse käyttää, ja tapahtumista saa puhua avoimesti. Romaanien kirjoittajat ovat siis Robert Jordan ja Brandon Sanderson.
« Viimeksi muokattu: 07.Tammikuu 2013, 19:01 kirjoittanut Jussi » tallennettu
friikki
Kokelas

« Vastaus #1 : 26.Lokakuu 2009, 22:14 »

Tällä hetkellä mennään luvussa 10 ja innostus sarjaan on palannut entiseen roihuunsa. Sanderson ei todellakaan ole tehnyt hallaa kirjalle, tämä on ehdottomasti eräs parhaista sarjan kirjoista.

Kirjan eräät hahmot on kirjoitettu yhtä raivostuttavasti kuin aina ennenkin ja hymy kohoaa lähes poikkeuksetta huulille. Ja toimintaa riittää, asiat kulkevat nopeasti.

Pidemmäksi aikaa en kirjastani eroa (joka toki on suoraan edessäni), vaan jatkan lukemista... :)

Sivuja on kohta jo 300 luettu ja meno kiihtyy kiihtymistään. Epäilemättä luin erään koko kirjasarjan parhaista kohtauksista juuri äskön! Sydän hakkaa kuin hullulla ja sivuja käännellään.. So far olen helvetin tyytyväinen kirjaan

Kirjan luettuani voi vai vain sanoa, että kyseessä on ehdottomasti eräs kirjasarjan parhaista teoksista, ellei jopa paras.
Kuten vähän jo aavistelinkin, luku 39: A Visit from Verin Sedai paljastui ehkä kirjan parhaimmaksi, mitenkään vähettelemättä Rand vs. Semi - ja Rand&LT@DM -lukuja.
« Viimeksi muokattu: 30.Lokakuu 2009, 14:25 kirjoittanut friikki » tallennettu

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #2 : 10.Marraskuu 2009, 09:41 »

Lopetin The Gathering Stormin lukemisen eilen iltapäivällä. Minusta tämä kirja oli huomattavasti parempaa tasoa kuin sitä edeltäneet kirjat. Brandon Sanderson on erilainen kirjoittaja kuin Robert Jordan, mutta kirjoitustyylin muutos on todella hyvä asia, koska se tuo sarjaan tuoreutta (tunnustan, että aloin kyllästyä aika pahasti tähän sarjaan, koska tapahtumat pyörivät pahasti paikallaan).

Odotan mielenkiinnolla seuraavaa kirjaa, koska tapahtumien luulisi etenevän siinä entistä nopeammin (luulen, että seuraava osa on odottamisen arvoinen teos). Tämä sarjan tapahtumat näyttävät vihdoinkin menevän oikeaan suuntaan.

Muuten, aikaisempia tapahtumia kannattaa kerrata ennen tämän kirjan lukemista, koska se helpottaa kirjan lukemista. Jos en olisi palauttanut mieleen muutamia tapahtumia, en varmaan olisi nauttinut tästä kirjasta kovin paljon.

Annoin kirjalle kolme tähteä.
Arcticfox
Noviisi

Asuinpaikka: Kerava
« Vastaus #3 : 12.Marraskuu 2009, 10:16 »

Sain myös kirjan loppuun eilispäivän aikana ja täytyy sanoa, että erinomaista tasoa oli. Jo Knife of Dreams meni mielestäni oikeaan suuntaan kolmen edellisen teoksen junnaamisen jälkeen, mutta nyt vasta olikin varsin dynaaminen kokemus. Sanderson todellakin tuo tyylillään tiettyä lisäarvoa tekstiin ilman, että se kuitenkaan näyttäisi dramaattisesti poikkeavan Jordanin omasta tyylistä; RJ:n tavaramerkit löytyvät kaikki oikeista paikoista, mutta tarina rullaa eteenpäin ehkä jossain määrin sujuvammin.

Hieno kirja.

Lainaus
Tuo pitää paikkansa. Itse kertasin sarjan kevään aikana ja muistin n.90-95%, mutta eteen tuli muutamia kohtia, joissa piti pysähtyä hetkeksi miettimään, että, missäs nyt mennään ja miten tähän päädyttiin.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #4 : 12.Marraskuu 2009, 11:28 »

Minusta Knife of Dreams alkoi myös mennä oikeaan suuntaan, mutta sitä ei voi verrata tähän kirjaan, koska se ei ollut yhtä hyvä kuin tämä kirja.

Sanderson toteaa esipuheessa näin:

Lainaus
I have not tried to imitate Mr. Jordan's style. Instead, I've adapted my style to be appropriate to The Wheel of Time. My main goal was to stay true to the souls of the characters. The plot is, in large part, Robert Jordan's, though many of the words are mine. Imagine this book as the product of a new director working on some of the scenes of a movie while retaining the same actors and script.

Minusta nämä lauseet kuvaavat todella hyvin tekstin tasoa: Sanderson on tavallaan uusi ohjaaja, joka ryhtyy käsittelemään edellisen ohjaajan materiaalia omalla tavallaan.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #5 : 15.Marraskuu 2009, 00:54 »

Gathering Storm oli yllättävän hyvä, sarjan paras osa sitten Lord of Chaosin. Ketjussa on jo mainittu se, että juoni kulki hyvin eteenpäin ja merkittäviä tapahtumia oli paljon. Kirja muodosti myös selvän kokonaisuuden, jossa oli kunnollinen lopetus. Lukiessa sai vaikutelman, että Sanderson toi kerrontaan kurinalaisuutta. Turhiin sivuhenkilöihin keskityttiin vähemmän, ja erityisesti Rand sai paljon tilaa. Pidin siitä, että Brandon palautti Jordanin hylkäämän lukujen ryhmitystavan: näkökulmat vaihtuivat nyt jatkuvasti. En tykännyt sarjan loppupään osien tyylistä, jossa luvut kerättiin näkökulmien perusteella pitemmiksi jaksoiksi.

Randin vajoaminen pimeälle puolelle yllätti, en odottanut tällaista. Kirjan paras (ja rankin) kohtaus oli Semirhagen yritys vangita Rand, eikä Egwenen tarinalinjaa voi kehua liikaa. Viimeksi luin Ajan pyörää neljä vuotta sitten Knife of Dreamsin muodossa, joten en osaa kunnolla vertailla Jordanin ja Sandersonin kerrontatyylejä. Muutaman kerran ajattelin, että Jordan ei kirjoittaisi näin. Mutta en pystyisi sanomaan, mitkä luvut ovat kenenkin kirjailijan käsialaa. Ilmeisesti Jordan sai prologin kokonaan valmiiksi. Ehkä positiivinen reaktioni Gathering Stormiin johtuu vain siitä, että Elayne ei ollut mukana.Iskee silmää Kahdessa edellisessä teki kovasti mieli hypätä yli hänestä kertovat luvut.

Sarjan loppupään osissa minua on häirinnyt paljon Jordanin keskittyminen epäolennaisuuksiin. KoDin jälkeenkin ajattelin, miten parempi kirja voisi olla kunnollisella kustannustoimittajan työllä. Kerääntyvässä myrskyssä tällaista tunnetta ei tullut kertaakaan. En karsisi yhtään lukua, kaikki tuntuivat tarpeellisilta ja veivät tarinaa eteenpäin. Pienemmässä roolissa olleet Cadsuane ja Gawyn saivat normaalia enemmän näkökulmaosuuksia. Minulla tulee keväällä kymmenen vuotta täyteen osien 6-8 lukemisesta, joten en kyllä ole varma viestin alussa esittämästäni vertailusta. Shadow Rising on jäänyt mieleen parhaimpana, ja sarjan "kultakausi" oli tämän ja Lord of Chaosin välillä.

Uusintakierros auttaisi tosiaan paljon, tyydyin nyt kahlaamaan läpi Wheel of Time FAQin ja silmäilemään Encyclopaedia WoTia ennen TGS:n aloittamista. Suomennoksen jakopaikkana muuten toimisi hyvin lukujen 23 ja 24 väli, näin saataisiin dramaattinen lopetus ensimmäiseen puoliskoon. Toisaalta Aviendha-juonilinja tulisi mukavasti päätökseen, jos luvut 24-26 olisivat vielä mukana. Jälkimmäinen puolikas voisi alkaa 27:lla eli Matin seikkailulla Hinderstapissa.
« Viimeksi muokattu: 09.Joulukuu 2009, 17:59 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Jasca
Noviisi

« Vastaus #6 : 20.Marraskuu 2009, 07:32 »

Itse sain kirjan luettua eilen, ja täytyy sanoa että... VAU!  Järkyttynyt Odotukset olivat tämän kirjan kohdalla korkealla, mutta Jordan & Sanderson kyllä täyttivät ne kaikki; tämä oli helposti yksi hienoimpia tämän vuoden aikana ilmestyneitä fantasiakirjoja ja yhtä kevyesti tämä meni Ajan Pyörä -sarjan parhaimmistoon.

Itsekään en kirjojen uusintakierrosta ottanut, vaan lueskelin vanhoja juttuja Wheel of Time wikistä sitä mukaa, kun kirjassa jokin herättä ihmetystä. Mielestäni vanhoja kirjoja ei tarvinnut muutenkaan nyt niin "tarkasti" muistaa, sillä Sanderson keskittyi mielestäni hyvin keskeisiin hahmoihin, eikä hyppinyt sivuhahmon näkökulmasta toiseen, mikä on vaivannut jossain määrin aikaisempia sarjan kirjoja.

En tiedä muista, mutta ainakin minulle Randin lopullinen ratkaisu tuli täydellisenä yllätyksenä!

Kirjoitin muutaman sanasen kirjasta myös blogiini: http://monttublogi.blogspot.com/2009/11/arvostelu-wheel-of-time-book-12.html

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #7 : 27.Marraskuu 2009, 13:52 »

Karisto kertoi, että Ajan pyörän suomentaminen jatkuu:

Kiitos tiedustelusta. Tarkoituksena on toki jatkaa Ajan Pyörää, mutta on
ollut agenttivaihdoksia ym. emmekä ole vielä yrityksistämme huolimatta
saaneet alkuteosta. Aikaisin julkaisuajankohta on kevät 2011.

Ystävällisin terveisin
Sanna Vartiainen

En ole vielä aloittanut The Gathering Stormia, mutta ensi viikonloppuna ajattelin ryhtyä tuumasta toimeen.

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #8 : 08.Joulukuu 2009, 19:11 »

TGS on luettuna, mutta jäsentelen vielä ajatuksiani ja pistän blogiini huomenissa arvion kirjasta. Lyhyesti sanottuna minusta kirja oli epätasainen. Siinä oli todella loistavia kohtia, mutta myös täytemateriaalia. Kokonaisuus jäi kyllä reilusti positiivisen puolelle. Olen tyytyväinen, että muutama Hyljätty poistui kuvioista. Alkoi olla jo epätoivoista, kun heitä putkahteli takaisin jos minkäkin sukupuolen kehossa. Myös Mustan ajahin päiden pudotus sai aikaan kaikessa karmivuudessaankin tyytyväisyyttä.

Vielä jäi paljon kysymyksiä. Esim. mihin "He shall hold a blade of light in his hands, and the three shall be one" viittaa, kolmeen torniin, kolmeen henkilöön? Kuka se Perrinin seurassa oleva on tärkeä Cadsuanelle? Matin cliffhanger, mitä hänen on tehtävä?

Angrod
Velho

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #9 : 08.Joulukuu 2009, 19:38 »

Vielä jäi paljon kysymyksiä. Esim...Kuka se Perrinin seurassa oleva on tärkeä Cadsuanelle?

Tam al'Thor.

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #10 : 08.Joulukuu 2009, 19:42 »

Niinpä olikin. Tuo Cadsuanen vihjaus oli tosiaan ennen Tamin saapumista, eikä jälkeen, kuten muistelin. Yksi ihmettelyn aihe listalta pois. Kiitos.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #11 : 08.Joulukuu 2009, 19:42 »

Kirjoitin asiasta toiselle foorumille, mutta kannattaa se täälläkin mainita. Faniraportin mukaan:
Lainaus
Brandon said that there are no scenes in TGS that he invented. Some scenes were from very rough outlines, some in detailed outlines, and some completely finished, but he did not think up scenes at all.

Minusta tämä on kiinnostava tieto, sillä oletin, että Sanderson on keksinyt itsekin kohtauksia.

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #12 : 09.Joulukuu 2009, 10:08 »

Oletin samoin. Jordanin muistiinpanot ovat olleet erinomaisen kattavat, vaikka aina ei valmista tekstiä ole ollutkaan.
Kiitos linkistä. Jo pelkät kysymykset toivat lisää ajattelemisen aihetta kohtiin, joihin en ollut kiinnittänyt erityisesti huomiota. Jotenkin jaksoin uskoa (toivoa), että Graendal saatiin pois päiviltä, mutta ei sitten varmaa ollutkaan.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #13 : 16.Maaliskuu 2010, 21:32 »

Olen paljolti samaa mieltä tämän SF Siten arvostelun kanssa. Lainaus:

Lainaus
Jordan's story had degenerated to the point where each character was slogging toward some perfunctory, independent end that they would seemingly never reach, with no hint that their stories would ever again intersect and propel the main plot forward. Fantasy readers accustomed to multiple-book series have a high tolerance for this kind of thing; but when four or five entire volumes released over the course of more than a decade do nothing but chronicle multiple forced marches to nowhere, you say enough is enough.

Thankfully, so did author Brandon Sanderson, ending this cycle in The Gathering Storm, and reinvigorating the Wheel of Time with a renewed sense of momentum.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #14 : 31.Lokakuu 2010, 00:13 »

Muokkasin ketjun otsikkoa, tässä aiheessa voi keskustella myös Towers of Midnightin tapahtumista spoilaavasti.

Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #15 : 02.Marraskuu 2010, 11:30 »

Laitan tähän ketjuun yhden arvostelulinkin (Pat's Fantasy Hotlist: Towers of Midnight):

Lainaus
The last third of Towers of Midnight moves the plot forward like no other book in the series, and it ends the novel with a definite bang. The stage is set for an epic and rousing finale that should leave no one indifferent! Splitting A Memory of Light into two volumes would probably have resulted in an all killer, no filler installment. Unfortunately, three volumes mean that you are forced to wade through a lot of extraneous scenes and plotlines to get to the juicy stuff. It does break the rhythm of the novel, no question, but the ending is well worth it.

All in all, though it suffers from a number of shortcomings, Towers of Midnight should please every single WoT fan out there. Even the hard-to-please readers like me! Overall, the positive more than outweighs the negative. Indeed, the last 300 pages or so will make you forget the sluggishness of the first 2/3 of the book. Yes, the ending is that good!

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #16 : 15.Marraskuu 2010, 03:26 »

Monttu-blogissa on suomenkielinen arvostelu ToM:sta. Olen itse menossa 450 sivun kieppeillä ja alku on ollut hieman tahmeaa, ei niin mukaansa tempaavaa kuin odotin. Toivottavasti loppua kohti paranee. Välttelen yhä spoilereita.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #17 : 15.Marraskuu 2010, 15:40 »

Kirjoitin toisessa ketjussa aiemmin näin:
Lainaus
Saa nähdä, onko Towers of Midnight heikompi hajanaisuuden takia. Pidin Gathering Stormissa juuri selkeästä rakenteesta, kahteen tärkeään juonilinjaan keskittymisestä (Rand & Egwene)

Ehkä aavistin oikein... Mutta en ole vielä nähnyt ToM:a fyysisessä muodossa, joten katsotaan rauhassa. Toivottavasti kirjan tyyli ei ole samanlainen kuin osissa 8-11.

En edes klikannut antamaasi arvostelulinkkiä, mutta laitetaan itsekin sellainen. The OF Blogin arvio ei taida olla kovin myönteinen (aloituksen perusteella).
Lainaus
Towers of Midnight, after some reflection, is a flawed volume in a very flawed series.

Asuinpaikka: Rovaniemi
« Vastaus #18 : 16.Marraskuu 2010, 21:48 »

Nyt ToM on luettuna ja pettymyshän se kokonaisuutena oli. Odotin, että toiseksi viimeisessä kirjassa ei enää juoksenneltaisi lukutolkulla unissa tai jahkailtaisi tapellaanko vai liittoudutaanko. Perrinin osuus oli muutamaa kohokohtaa lukuunottamatta melkoisen turhauttavaa luettavaa, ja valitettavasti hänellä oli suurin yksittäinen osuus kirjassa. Tunne, että viimeinen taistelu ja sen kauhut lähestyy, jäi puuttumaan lähes kokonaan.

Pidin eniten Mustan tornin ja Aviendhan osuuksista ja taisteluista pohjoisessa. Niissä sentään oli pelkoa ja tunnetta sillä tasolla, minkä tarinan juoni ansaitseekin. Alun 500 sivun aikana ehdin useaan otteeseen pitkästymään, ja kaipailin kovasti tiivistämistä tarinaan. Lopun 350 sivua sitten paransi otettaan, ja sen ansiosta kirja ei sentään lentänyt seinään, vaikka Moiraine melkein sai senkin tapahtumaan.

Viimeinenkin osa on pakko lukea, mutta enpähän enää odota kovinkaan suuria. Pidempi vuodatus Towers of Midnightista blogissani.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #19 : 25.Marraskuu 2010, 15:17 »

Sain eilen Towers of Midnightin loppuun. Minulla oli erilainen lukukokemus kuin Freyjalla yläpuolella: tykkäsin kirjasta, eikä se tuntunut minkäänlaiselta pettymykseltä. Tietokannassa annoin neljä tähteä. Siitä olen samaa mieltä, että The Gathering Storm oli parempi. TGS:ssa vaan oli kaksi niin kiinnostavaa juonilinjaa ja tarinalla selkeä fokus. ToM muistutti edeltäjäänsä siinä, että Sanderson on tuonut uutta virtaa kerrontaan. Romaani voitti Wheel of Timen osat 7-11, ja ollaanhan tässä ihan eri tasolla kuin sarjan aallonpohjassa siinä Crossroads of Twilightin tienoilla.

Alkupuoli ei pitkästyttänyt yhtään minua, tärkeitä tapahtumia ja toimintaa nähtiin jatkuvasti. Kirja tempaisi heti alussa mukaansa. ToM:ssa oli selvästi eniten Perrinin näkökulmasta kirjoitettuja lukuja. Päätöksen ymmärtää, sillä juonilinja muodostaa rungon teokselle. Minusta karsintaa olisi kuitenkin voinut harrastaa, ja laittaa tilalle vaikka pari Mustasta tornista kertovaa. Perrin ei kuulu lempihenkilöihini, ja edellisten kirjojen Failen kidnappaus -tarina teki hänestä varsin ärsyttävän. Sanderon onnistui hahmonkehityksessä erittäin hyvin, ja Perriniä rupesi taas kannattamaan. Viimeksi hän on ollut näin kiinnostava Shadow Risingissa. Harjoittelut susiunessa ja vastaavat olivat mielenkiintoista luettavaa.

Uusi Rand oli minusta onnistunut messias-hahmo, mutta hänen näkökulmansa nähtiin vain yhdessä lyhyessä pätkässä. Trollokkilaumojen vyörymistä pohjoisesta on odotettu pitkään, ja tässä kirjassa se vihdoinkin tapahtui. Lan-juonilinja sai miehekkään päätöksen... Suosikkikohtaukseni oli unten maailmassa tapahtunut Tar Valonin taistelu, johon osallistuivat niin Perrin kuin Egwene. Pidin myös kovasti parista Nynaeven näkökulmaluvusta, ja Aviendhalle paljastettu aielien tulevaisuus oli pysäyttävä. Matin tarinan huipennus ei pettänyt, vaikka häntä olikin vähemmän kuin odotin; Sandersonin mukaan osuudet olivat suurimmaksi osaksi Jordanin kirjoittamia. Odotan A Memory of Lightia todella kiinnostuneena, Towers of Midnight ei ainakaan vähentänyt haluani nähdä tarinan päätös.

Sitten kirjan huonot asiat... Elaynen näkökulmaluvut ovat olleet edellisissä osissa täyttä tuskaa, ja sama jatkui nyt. Sandersonin käsittelyssä nainen oli kyllä siedettävämpi. Minusta Gawynin sankarikuolema olisi ollut parempi ratkaisu kuin eloonjääminen. Perrinin tarina laahasi muita perässä, joten eri aikalinjat aiheuttivat välillä ongelmia. Aluksi Tam al'Thor on Randin seurassa, seuraavassa luvussa Perrinin. Odotin, että Mustan tornin tilanne olisi ratkennut, ja Logainin puuttuminen kokonaan hämmästytti. Henkilöiden naittaminen alkoi kyllästyttämään, viimeistään Moirainen ja Thomin kohdalla. Towers of Midnight tuntui vähän liian pitkältä, ja Perrin-lukuja olisi tosiaan voinut tiivistää. Kirjan hajanaisuus myös syö pisteitä, varsinkin verrattuna Gathering Stormiin.

Minä oikeastaan toivon sitä, että Sanderson kirjoittaisi ne "outrigger"-romaanit. Ajan pyörän maailmassa olisi potentiaalia lisätarinoihin, ja olen vakuuttunut hänen kyvyistään. Kaksi Jordanin suunnittelemaa johdanto-osaa eivät kiinnosta niin paljon.
« Viimeksi muokattu: 25.Marraskuu 2010, 15:33 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Sivuja: [1] 2   Siirry ylös