Keskustelut
touko 25
lauantai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Lachesis
  • Iivari
  • Fates
  • Rituri
  • Aemilia
  • Dyn
  • Echramath
  • Zisatto
  • Boogahbo
  • Marygold
  • Morris
  • Asa
  • Jaragil
  • Tiuku
Yhteensä paikalla:
  • 14 käyttäjää
  • 58 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

Runo suoraan sydämestä: VirvoitusDyn3 vastaustaklo 21:55
Runo: Pieni ja kieropunnort0 vastaustaklo 21:54
Valkeiden ruusujen puutarhaFates0 vastaustaklo 21:47
Kesäprojekti 2013 - ideointitopicDyn16 vastaustaklo 21:40
Runo: Uusi huominenFates8 vastaustaklo 21:33
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Wheel of Timen suomentamattomat osat - SPOILEREITA!  (Luettu 4234 kertaa)
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #20 : 15.Tammikuu 2011, 01:03 »

Raymond Swanlandin maalaama upea kansikuva Towers of Midnightin ebook-versioon. Tämä voittaa minusta kaikki edelliset.

Ihan kivaa fanitaidetta, katselisin tätä mieluummin A Memory of Lightin kannessa kuin Sweetin piirustusta. Perrin kantaa Mah'alleiniria ja Matilta taitaa puuttua toinen silmä.
tallennettu
Seregil of Rhiminee
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kotka
« Vastaus #21 : 15.Tammikuu 2011, 11:01 »

Raymond Swanlandin maalaama upea kansikuva Towers of Midnightin ebook-versioon.

Tuo maalaus näyttää tosiaan upealta (pidän Raymond Swanlandin maalauksista todella paljon). Fanitaide näyttää myös oikein hyvältä. Sääli, ettei kumpaakaan kuvaa löydy painettujen kirjojen kansista.
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 24.Tammikuu 2011, 14:10 »

Mat Cauthonin saapuneet-laatikko sähköpostissa:

http://twitpic.com/3qvbxp/full
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #23 : 01.Huhtikuu 2011, 20:59 »

Olen paljolti samaa mieltä SF Siten Towers of Midnight -arvion kanssa. Pari lainausta:

Lainaus
With his seemingly effortless synthesis of plot, character and action, Sanderson has proven beyond doubt that Jordan's legacy couldn't be in better hands -- better hands than Jordan's, some might argue.

Regardless of your stance in that debate, there's no denying that Sanderson has kicked The Wheel of Time into overdrive, and has brought some long overdue character growth to the big three: Rand, Mat and Perrin.

Lainaus
When Jordan died, the series had gone almost completely off the rails. Entire books would go by without a peep from Mat or Perrin or even Rand. Some novels spanned months and others only hours. It became impossible to tell who was doing what when, or how it all fit together in the context of the larger story.
tallennettu
Neanna
Velho
**

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #24 : 29.Huhtikuu 2011, 18:45 »

Minä nyt kirjoitan viestin, joka menee osittain sopivasti tähän ketjuun ja pikkuisen myös ohi, sillä nyt viimeisen puolen vuoden aikana olen lukenut Ajan Pyörän alusta The Gathering Stormiin asti. Odottelen vielä, että saan Towers of Midnightin pokkarina, mikä taitaa tapahtua hyvin piankin.

Ensimmäisenä totean, että oli hyvä, että päätin lukea sarjan alusta lähtien, sillä en ollut muistanut puoliakaan tapahtumista, sillä ensimmäisten osien lukemisesta oli kulunut sellaiset kymmenen vuotta ja Crossroads of Twilightin lukemisesta ainakin seitsemän (en ollut lukenut A Knife of Dreamisiä, vaikka olin sen hankkinut). Alkupuolen osat vetivät minut aika tehokkaasti sisäänsä kuten ennenkin ja hahmoihin pystyi samaistumaan hyvin. Sen sijaan, kuten muistelinkin, osat 7-10 takkusivat. Niissä tapahtuu erittäin vähän tärkeitä asioita, vain loputonta alustusta tulevalle ja valtavasti merkityksetöntä kuvausta kaikesta mahdollisesta. Nämä olisi voinut tiivistää 1-2 romaaniksi ilman, että juoni olisi kärsinyt lainkaan. Ei ihme, etten aikoinani ollut niin innostunut A Knife of Dreamsistä, kun Crossroads oli niin pitkäveteinen (eivätkä parin-kolmen vuoden takaa tapahtumat olleet kovin hyvin muistissa).

A Knife of Dreams oli kuitenkin jo heti parempi ja siinä oikeasti tapahtui joitakin asioita, joiden tapahtumista olin jo ehtinyt odottaa. Omaksi suosikikseni oli jo aiemmin noussut Mat ja hänen tilanteensa Tuonin kanssa ja vihdoin siinä tapahtui jotakin, vaikka aika eri tavalla kuin olin odottanut. Olin ehkä toivonut jotakin aavistuksen romanttisempaa, mutta toisaalta heidän "naimisiinmenonsa" on aika mielenkiintoisesti hoidettu noinkin.

Mutta sitten itse The Gathering Storm. Minä en ole varma, onko Sandersonin tyyli parantanut vai huonontanut sarjan tasoa. Joitakin ärsyttäviä piirteitä hänen tekstistään kuitenkin minun mielestäni löytyy. Hänen käsittelyssään hahmoista on yhtäkkiä tullut paljon läpinäkyvämpiä ja yksioikoisempia. Minulle tuli sellainen olo, että Sanderson olisi joutunut tekemään itselleen selvää, mitä kukakin hahmo tavoittelee, ja kirjoittanut kaikki ajatuksensa lopulliseen tekstiin.

Silti kirja on parempi kuin muutamat edeltäjänsä, mutta ennen kaikkea, koska tapahtumat rullasivat eteenpäin niin hyvässä kuin pahassakin. Rand oli minusta lähinnä ärsyttävä, kuten pitkän aikaa aikaisemminkin, mutta sentään tuon "pahan puolen" kanssa hän oli jossakin määrin mielenkiintoinen, vaikka petyin siihen, ettei hän tehnytkään kovin paljon peruuttamatonta pahaa. Olihan Graendalin koko kartanon tuhoaminen aika radikaalia, mutta kun miettii, niin suurin osa asukkaista taisi olla tahdottomia orjia. Minun pitää kyllä toivoa, että Graendal meni siinä mukana. Egwenen osiot taas olivat paljon parempia myös hahmon itsensä vuoksi. Hänestä olen pitänyt alusta asti ja nyt hän pääsi ansaitsemaansa kukoistukseen neuvokkuudellaan ja periksiantamattomuudellaan. Joskin minua ärsyttää se, että hänen ennustuksensa Valkoisen tornin hyökkäyksestä annettiin joskus niin kauan sitten, että hyvä kun sitä muisti, vaikka kirjat luki putkeen. Sentään siitä muistuteltiin ennen sen tapahtumista.

Yleisesti ottaen olen tyytyväinen siihen, että olen tutustunut sarjaan, sillä onhan se monimuotoisuudessaan yksi fantasian parhaita. Tällä tarkoitan siis historian yms. kehittelyä. Harmittaa vain, että se on kirjoitettu niin epätasaisesti. Ja ilmeisesti seuraava on taas pieni notkahdus. Pitää toivoa, että itse finaali pääsee kruunaamaan sarjan.
tallennettu
Dragan
Kriitikko
Velho
**

Poissa Poissa
« Vastaus #25 : 29.Huhtikuu 2011, 18:54 »

Sanderson on minusta nimenomaan pelkistäjä. Sinällään yli rönsyilevään ja toistavaan Jordanin maneerikirjoitukseen yhdistettynä pelkistys ei ole pahasta, mutta yksinkertaistettu kerronta jättää toivomisen varaa, koska lukijalla on vähän asioita joita odottaa.

Itselle jäi sinällään positiivinen kuva molemmista Sandersonin viimeistelemistä kirjoista, koska asiat tuntuivat lähtevän etenemään pitkän tauon jälkeen.
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 28.Syyskuu 2011, 02:28 »

Joidenkin odotus on ohi, sillä Towers of Midnightin pokkariversio julkaistiin. AdLibris toimittaa brittipokkarin 9,40 eurolla. Minua kiinnostaa se, löytyykö kohta ilmestyvän amerikkalaispokkarin lopusta A Memory of Light -näyteluku.

Tuntemattomiin maailmoihin -blogi arvosteli elokuussa TGS:n.

Lainaus
The Gatherin Stormin perusteella koen, että Brandon Sanderson oli loistava valinta viimeistelemään Jordanin sarja.
« Viimeksi muokattu: 28.Syyskuu 2011, 11:14 kirjoittanut Jussi » tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #27 : 02.Elokuu 2012, 11:36 »

Tuntemattomiin maailmoihin avioi nyt Towers of Midnightin.

Lainaus
Kokonaisuudessaan Towers of Midnight oli loistava nostalgiatrippi. Harvoin kirja pudottelee tällaista määrää pitkään odotettuja tapahtumia lukijan syliin. Sain hykerrellä tyytyväisenä useaan kertaan ja hyvä etten välillä hihkunut ääneen bussissa.

Brandon Sanderson kirjoitti blogissaan siitä, kuinka hänen noin viisi vuotta kestänyt Ajan pyörä -urakkansa on ohi. Tekstin perusteella "outrigger"-romaaneja tai kahta Jordanin suunnittelemaa prequeliä ei taida olla tulossa. Lainaus kirjoituksesta:

Lainaus
And then, today, I did not have a Wheel of Time book to work on.

I've reached the end of the journey and set down my burdens. It's wonderful, relaxing, and solemn all at once. I love the Wheel of Time. It's also great to be done.

And so, today, I officially take a step toward a line. I step away from being pilot of this series, and toward once again being just a fan. I will never cross back over that line—whatever else happens, I will have written three books in this series. I will continue to support and engage with Wheel of Time fandom. However, an ending has arrived for me, and it is time for my attention to be turned elsewhere.
tallennettu
Jussi
Velhoruhtinas

Poissa Poissa
« Vastaus #28 : 06.Lokakuu 2012, 17:26 »

Shawn Speakmanin toimittama fantasia-antologia Unfettered ilmestyy ensi keväänä. Sen sisällysluettelosta löytyy tällainen tarina:

River of Souls by Robert Jordan & Brandon Sanderson (a Wheel of Time tale)

Sanderson kertoi Twitterissä, että kyseessä on A Memory of Lightista poistettu kohtaus.

Lainaus
I've been getting questions about "Unfettered," an anthology next year with a wheel of time story in it. Blog post next week, but
Lainaus
The "story" is actually a deleted sequence from AMOL we cut for pacing reasons. We donated it to Shawn to help pay his medical bills.
Lainaus
It is from the viewpoint of someone you know, but not one of the main characters.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut