28.Elokuu 2014, 16:05 *

Sivuja: [1] 2   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Lukemisen uudelleenopettelu  (Luettu 3170 kertaa)

Asuinpaikka: Helsinki
« : 02.Joulukuu 2009, 20:49 »

Tajusin tässä, että olen kadottanut "lukutaitoni". Tällä en tarkoita kykyä lukua, vaan enemmän tapaa. Kymmenen vuotta sitten olin vielä hautautunut kirjoihin, mutta nykyään ikävä kyllä vietän aikani tietokoneen edessä.

Tässä vuosien aikana olen ehtinyt valmistua useammasta paikasta, asua ulkomailla, muuttaa asunnosta toiseen ja hommata uusia harrastuksia. Siinä myllerryksessä olen huomannut menettäneeni lukutapani. Minulla ei ole mukavaa lukusoppea (huomaan aina häiriytyväni kissoista ja kerrostalon äänistä). Minulta puuttuu lukemiseen liittyvä rutiini eikä minulla ole mitään tiettyä aikaa lukea (paitsi joskus harvoin kylvyssä). Lisäksi tuntuu siltä, että ne kaikki minut mukanaan vieneet kirjat ovat hukkuneet jonnekin vaikka mahtaa olla että olen "kasvanut" monista lempitarinoistani ohitse.

Muistelen kuitenkin, että lukeminen oli äärimmäisen kivaa ja olisi aika saada uusi ote tästä tavasta/harrastuksesta. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja mikä on ratkaisu? Kuinka lisätä lukemisen määrää ja ehkä ottaa samalla vähän etäisyyttä tietokoneeseen.
Vanamo

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #1 : 02.Joulukuu 2009, 21:49 »

Minulla oli jokseenkin sama tilanne vielä reilu puoli vuotta sitten, istuin vain koneella enkä tullut lukeneeksi miltei mitään - vain kirjan tai pari vuodessa, vaikka teininä elämäni keskittyi melkein pelkästään kirjoihin.

Muutettuani poikaystäväni kanssa saman katon alle, meille tuli tavaksi, että lähes joka ilta kumpikin luki hetken sängyssä ennen nukkumaan menemistä. Laitoin tietokoneen tietoisesti kiinni vähän ennen kuin oikeasti halusin nukkumaan ja suuntasin kirjan kanssa sänkyyn. Nyt huomaan käpertyväni taas jatkuvasti sohvan nurkkaan kirjan kanssa ja tietokone jää usein oman onnensa nojaan. Kaipa noiden illan lukuhetkien kautta löysin taas kiinnostuksen kirjoihin ja vähitellen tarpeeksi koukuttavien kirjojen myötä aloin lukemaan niitä muulloinkin.
Kettuprkl88
Kokelas

« Vastaus #2 : 08.Joulukuu 2009, 20:37 »

Tuttu juttu tosin omat kokemukset rajoittuu siihen 8 vuoden aika välille. Joskus 12 kesäsenä tuli luettua Malloreanin tarut ja potterit nyt on tullu luettua sitä myötä mitä ilmestyivät. Sitten taas töissä oli aikaa lukea paljon jolloin innostuin dekkareista. Nyt taas sitten huomattavan osan päivästä bussissa viettävänä ja parempia elämän tapoja tavoittelemana olen saanut otetta lukemiseen. Jatkuvasti tekisi mieli lukea mutta ei kumminkaan viitsi jatkuvasti :)

Ja kapteeni punakynille, oikeinkirjoitus taitoa en koskaan edes omannut :)
Logikärmes

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #3 : 08.Joulukuu 2009, 23:52 »

Lukuaktiivisuus lienee useammallakin kuin vain muutamalla häilyväisempää sorttia. Itsekin osasin vielä nuorempana kunnolla uppoutua kaiken maailman Pottereiden ja Perillisten pariin, mutta nyt tuntuu hieman nihkeältä. Itselläni tosin lukuhetki on vakiintunut juuri muutamaksi tunniksi ennen nukkumaanmenoa, mutta siitä huolimatta minulla oli vaihe, jolloin jaksoin vain lukea sitä yhtä kesken olevaa opusta vaivaisen luvun päivässä. Syynäkin taisi olla juuri tuo lukuhalujen tehokkain tappaja, Suuri Ajannielijä: tietokone.

Ainoa ratkaisu ongelmaan lienee yksinkertaisesti pakottaa itsensä vähentämään koneella vietettyä aikaa, päättää joku kellonaika, jonka jälkeen ei missään tapauksessa edes harkitse koneen käynnistämistä. Se ei tietenkään ole aina helppoa, ei minunkaan pitäisi olla enää koneella tätä kirjoittaessani (mikä saattaa tarkemmin ajatellen olla se syy viimeaikaisiin uniongelmiini, joita Yö-topiikissa valittelin).

Mutta Mustat tornit ovat kyllä viimeaikoina maistuneet oikein hyvin.

"The dog is a peasant and the cat is a gentleman."
- H. P. Lovecraft, Cats And Dogs
Milu

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #4 : 16.Joulukuu 2009, 10:34 »

Minäkin taisin pitää jossain vaiheessa aika pitkän tauon, mutta sitten muutin vähäksi aikaa Englantiin ja jätin tietokonepelit kotiin ja netti oli hidas. Aloin lukea todella paljon. Joten kai se tietokoneesta johtui...
Knox-setä

Asuinpaikka: Kiuruvesi
« Vastaus #5 : 16.Joulukuu 2009, 10:52 »

Itselläni saattaa olla tuollainen tauko tässä vähitellen alkamassa. Saattaisin olla jo nyt, mutta peruskouluikäisenä elämäni oli kirjallisuus. En oikeastaan tehnyt muuta kuin luin ja luin ja luin. Minulla on aika komea lukunopeus, joten toistaiseksi olen pystynyt lukemaan muutaman romaanin verran viikossa, kuukaudessa tulee luettua 15. Joskus alle 15-vuotiaana tuli kylläkin luettua vähintäänkin 10 romaania viikossa.

Olen kyllä sitä mieltä, että pääte vie aikaa lukemiselta. Pitäisi kai asettaa rajat itselleen ja omistautua vähän enemmän lukemiselle.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.
Mrixna

Asuinpaikka: TiDiTamTaraTam
« Vastaus #6 : 20.Joulukuu 2009, 19:35 »

Voi netti, netti; valtaat meidän lukuaikamme!

Itse en aivan kokonaan lopettanut lukemista, mutta siirryin kirjoista nettiin ja suomesta englanninkielisiin teksteihin. Isona miinuspuolena huomasin sen, että lukion äidinkielen numeroni alkoi pikkuhiljaa laskea. Kirjoitusvirheitä tuli enemmän ja ajatus ei enää kunnolla lentänyt.

Mutta olen ryhtynyt pelastamaan itseäni ja olen alkanut lukea edes yhtä suomenkielistä kirjaa kuussa. Mutta tässä suunnitelmassani on sellainen pieni (eeh.. iso) aukko, että luen tässä samaan aikaan pääsykokekirjoja.... englanniksi.  Nolostunut

Mutta kun sitten joskus saa aikaan sen, että aukaisee hyvän kirjan ja käpertyy sänkyyn tai sohvalle sen kanssa, niin siinä tulee kyllä hyvä olo ja aika lentää.  Hymyilee Kunhan vaan pääsee sinne nurkkaan lukemaan...
Chiad

Asuinpaikka: Jyväskylä
« Vastaus #7 : 15.Tammikuu 2010, 18:38 »

On mielenkiintoista havaita, ettei tämä lukemisen vaikeus ole mikään harvinainen ilmiö - ei ainakaan sen perusteella, mitä olen paljon lukevilta (tai siis lukeneilta) ystäviltäni kuullut parina kuluneena vuonna.

Itselläni kaunokirjallisten teosten lukeminen on määrällisesti romahtanut. Jos ennen luin vähintään yhden kirjan per viikko, nyt luen yhden kirjan per puoli vuosi. Siis kaunokirjallisen kirjan. Tenttikirjoja luen 1-2 viikossa - ehkä se selittää jotakin. Kun lukee päivässä 6-8 tuntia, ei enää tee hirveästi mieli lukea vapaa-ajalla. (Mieluummin näen ystäviä, käyn kahvilla, oluella jne.)

Minusta ei kannata hirveästi huolestua, jos tuntuu siltä, että lukee tosi paljon vähemmän kuin ennen: se voi olla vain jokin elämäntilanteeseen liittyvä ilmiö (kuten minulla). Ei ole esim. aikaa tai motivaatiota. Tosin jos tuntuu siltä, että netti varastaa kaiken ajan, voi toki yrittää vähentää koneen äärellä istumista. Mutta hirveätä stressiä ei kannattaisi ottaa. :) Veikkaan, että se lukemisen hurma kyllä tulee joskus takaisin, ajallaan, omassa tahdissa kun sille on tilaisuus.
Elthadora

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #8 : 05.Helmikuu 2010, 17:38 »

Minusta on jokseenkin hassua, että minulta netti ei ole vienyt lukuaikaani. Olin koneella aikoinaan paljon enemmän kuin nykyään, mutta ehdin silti lukea joka viikko vähintään yhden kirjan. Nyt olen lukenut viimeisen vuoden aikana yhteensä ehkä kolme. Toki koulu vie nykyään hurjan paljon enemmän aikaa, kun lukujärjestyksessäkin lukee välillä 9.15-20.00. Josta taas seuraa stressiä ja väsymystä. Ei sitä koulun ulkopuolella jaksa oikein harjoitustöiden lisäksi muuta kuin nukkua ja syödä.

Lisäksi olen kai onnistunut aiheuttamaan itselleni jonkun sortin nirsoilua kirjoissa. Paljon harvempi kelpaa enää nykyään, vaikkakin sopivan kirjan tai kirjasarjan kohdalle sattuessani olen sen kyllä lukenut ihan samaan tahtiin kuin ennenkin, se vaihde ei vain enää jää päälle. Pitäisi kai vain pakottaa itsensä jatkamaan, kun tietää, ettei se kuitenkaan tuntuisi pakotetulta, kunhan muutaman sivun saisi ensin luettua.

Minusta tuntuu myös jollain tasolla, että riisiaktiivisuuteni on tähän lähes suoraan verrannollinen. Se hiiipui myös lukemisen ohella silloin joskus lukion alkupuolella (eli nelisen vuotta sitten). Pitäisi sitäkin yrittää lukemisen ohella kohentaa. Miiteistä on paljon hyviä muistoja siltä ajalta, kun en vielä ollut niin pahasti täältäkin erakoitunut.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #9 : 05.Helmikuu 2010, 20:02 »

Olen samaa mieltä tuosta nirsoilusta. Liian monta pettymystä ja liian monta "ihan ok" kirjaa, jotta jaksaisin jälleen innostua. On todellakin vaatimustaso noussut ja tarvitsisinkin varmaan vahvoja suosituksia ihmisiltä joilla on juuri samanlainen maku ja lukuhistoria kuin minulla.. (ts. kehittää itselleni kaksoisolento, joka lukee kirjat minun puolestani ja suosittelee niistä parhaat minulle takaisin)

Minullakin se on laskeva tekijä. Eteenkin kun voi nykyään harvemmin osallistua kirjakeskusteluihin. Pitäisi vain saada poimittua jotain tai osallistuttua lukupiiriin...

Mietin tässä että pitäisiköhän vaikka Hobbin kirjat lukea uusiksi jotta pääsisin takaisin lukemisen makuun...
Elthadora

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #10 : 07.Helmikuu 2010, 21:43 »

Miulla ei itse asiassa ole kyse ihan juuri tuosta. En ole törmännyt kovin moneen pettymykseen, enkä varsinaisesti pelkää kirjan olevan huono. Enemmänkin katson takakansitekstiä ja pohdin päässäni "Nääh, ei _riittävän_ hyvä ja mielenkiintoinen." Tai sitten, jos se on mielenkiintoinen, niin kuitenkin "Nääh, ei jaksa, ei nyt."

Pohtinut samaa kesästä lähtien... Huokaus. Jos sitä oikeastikin tekisi niin jossain välissä.
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #11 : 08.Helmikuu 2010, 02:02 »

Vähän samansuuntaista on ollut ilmassa täälläkin. Joskus lukioaikoina luin aika paljon ja osasin käyttää lukemista rentoutumiskeinona ja irrottautumisena arkielämästä ja -todellisuudesta, nykyään netti on ehkä korvannut tämän. Vähimmillään lukeminen oli AMK-opiskeluaikoina, en oikeastaan tiedä miksi.

Nyt olen oikeastaan huomaamattani vähän aktivoitunut taas. Aktivoituminen on kyllä kyseenalaista, en oikein jaksa edes yrittää mitään hienoa ja uppoutumista vaativaa, esim. Hobbin Liveship Tradersit ja G.R.R. Martinin kirjat roikkuvat vuodesta toiseen "must read" listalla (puhumattakaan niistä lukuisista kirjallisuudenhistorian klassikoista jotka haluaisin lukea!), ja niiden sijaan luen kepoisia dekkareita ja vastaavia, joita tempaisee kevyesti ja ajattelematta kannesta kanteen muun elämän sivussa. Osittain tämä liittyy muuttuneeseen lukurutiiniini: kun ennen luin päiväsaikaan ja lukeminen oli sitä todellisuudesta irrottautumista, nykyään luen oikeastaan ainoastaan myöhään illalla/yöllä sängyssä ennen nukahtamista ja tärkeimpänä päämääränä on vain rentoutuminen. Sellaisessa mielen- ja väsymyksentilassa en vain jaksa lukea mitään raskasta tai uppoutumista vaativaa, en mitään sellaista mikä ei tempaa mukaansa heti ensimmäiseltä sivulta. Mutta minulla on taas lukurutiini, on sekin jo jotain.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
TalvenHarmaa
Kokelas

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #12 : 08.Helmikuu 2010, 18:29 »

Minä jaan monia tässä ketjussa esitettyjä syitä. Tenttikirjojen lisäksi en ole ehtinyt enkä jaksanut lukea mitään muuta. Toisaalta tuntuu, että eläytymiskyky ja keskittyminen ovat kadonneet - ennen luin kirjoja nähden niiden tapahtumat mielessäni, nykyään näen vain tekstiä. Keskittyminen rentouttavaksi ajateltuun kirjallisuuteen sen sijaan on muuten vain ärsyttävää.
Toisaalta ne pettymykset, keskinkertaisuudet ja epäkiinnostavat takakansitekstit ovat jättäneet tunkkaisen maun suuhun lukemisesta. Olen paikkaillut sitä toisinaan lukemalla hyväksi havaitsemiani kirjoja uudelleen, mutta rajansa siinäkin.
Koneellaolo itsessään ei vie aikaa lukemiselta, mutta yhdistettynä em. syihin, koneelle tulee karattua nopeasti, jos kirja on yhtään tylsä.

Kunnes! Nyt äitiyslomalla olen löytänyt lukemisen uudelleen. Mihinkään kovin raskaaseen tai vaativaan en ole kyennyt, mutta nyt on aikaa ja tarvetta viihdykkeelle, ei tenttikirjoja, ei kommunikoivaa seuraa ja paljon aikaa vain imettämässä sohvalla. Nirsoilukin on hellittänyt vähän samalla, kun oppi jättämään hölmöt kirjat suuremmitta pohdinnoitta kesken. Kevyempi ote tarttua uusiin kirjoihin. Tämä on ehkä lukemisen suurimpia oivalluksiani. :)
tpi
Velho

« Vastaus #13 : 09.Helmikuu 2010, 20:40 »

Itse luen aina ennen nukahtamista. Tuskin muuten edes saisin unta.
Viimeisen 40 vuoden aikana sellaisia iltoja/öitä jollon en ole ainakin vähän aikaa lukenut on varmaan korkeintaan 10-20 kpl. Sisältäen armeijan, nuorempana olleet bilettämiset (ihan aina ei aamulla kyllä muistanut mitä oli tullut luettua  Hymyilee leveästi ), kaikki sairastamiset, matkoilla olot jne.
Emerentia

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #14 : 09.Helmikuu 2010, 21:33 »

Tuttu tunne. Ammattikorkeassa ollessani lukuinnostus jäi kun koulu vei enemmän aikaa, ja nyt ei ole enää päässyt samaan vauhtiin. Samalla tuntuu ettei tule enää vaelleltua täällä risingissa niin kuin aikanaan lukiossa, ja kun tänne eksyy tuntuu ettei tiedä enää yhtään mistä puhutaan.

Toivottavasti saisin kivuttua kuvainnollisesti takaisin satulaan, nyt kun on taas aikaa enemmän kuin ennen ja joutuu työharjottelun vuoksi istumaan junassa miltei tunnin päivittäin. Hyviä kirjoja kun on sinne lukulistalle kertynyt miltei liikaa, mikä sekin saattaa vaikuttaa... Ei innosta niin edes aloittaa kun tietää että lukulista on pitkä kuin nälkävuosi.

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #15 : 09.Helmikuu 2010, 23:38 »

Tästä topikista tuntuu ainakin löytyvät yllättävän paljon vertaistukea tähän ongelmaa. Pitäisiköhän meidän perustaa jokin ultimate suositteluketju johon kerätään joukko kirjoja joiden hyvyyden voi sitten äänestyksessä laittaa järjestykseen.

Ehkä sellaisen pinon päältä olisi helpoin poimia parhaan :) (vaikka kaikki suosittelut eivät kolahdakaan, esim Tulen ja jään laulu ei allekirjoittaneelle vain kolahda). Ja harmi, että risingin tietokanta ei kykene suosittelemaan lisäluettavaa hakemalla saman kirjamaun omaavilta sellaisia lukemattomia kirjoja jotka ovat saaneet korkeat tähdet.
Vanamo

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #16 : 10.Helmikuu 2010, 09:21 »

Tässä muiden vastauksia lueskeltuani täytynee täydentää omaa diagnoosia sillä, että varmastikin yksi suuri syy lukemisen vähenemiseen välillä oli yliopisto-opiskelut, jotka painottuivat hyvin paljon tenttikirjojen lukemiseen. Viimeisimmän vuoden aikana näiden kanssa ei ole enää tarvinnut paljoa painiskella, joten on sitten helpommin ollut energiaa muille kirjoille.

Lisäksi minäkin välillä kuvittelin muuttuneeni nirsommaksi kirjojen suhteen, kun liian perinteiset fantasiahutut eivät enää jaksaneet viehättää ja niiden juonet tuntuivat typeriltä. Nyt olen kuitenkin huomannut, ettei makuni varsinaisesti ole parantunut, muuttunut vain hieman. Olen siis vaihtanut perusfantasiasta urbaanimpiin maisemiin, mutta mitään haasteellisempaa "laatukirjallisuutta" en edelleenkään kuluta. Lukulistallani on viime aikoina ollut muun muassa Stephenie Meyerin, Mercedes Lackeyn ja Jim Butcherin tuotantoa.
MistwoodSage

Asuinpaikka: Kolmas kivi Auringosta, kolmesataa virstaa Kuusta koilliseen
« Vastaus #17 : 11.Helmikuu 2010, 03:20 »

Eniten luin varmaan ala-asteella, myös tietokirjallisuutta meni runsaasti. Nykyään en lue paljoa edes yliopistossa (kiitos luonnontieteiden loogisuuden), mutta silti vapaa-ajan lukeminen on laskenut. Tendenssi mahtoi alkaa lukion alussa tai yläasteen lopulla.

Kirjoittaminenkin on takkuillut. On pitänyt edetä edes vähän, mutta mitään ei ole tullut. Piti lähettää yhdelle vapaaehtoiselle eräs spoilaavampi pätkä arvioitavaksi, mutta olen nyt lykännyt sitä kuukauden, kun piti ensin vähän laajentaa arvioitavaa pätkää alusta ja lopusta.

Voisi kokeilla tosiaan uutta iltarytmiä: klo 11-12 kone kiinni, sitten puolisen tuntia lukemista.
MaKo
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #18 : 11.Helmikuu 2010, 04:10 »

Minä itse en olisi kovin huolestunut lukuinnon nousuista ja laskuista. Itse luin eniten varmaan joskus yläaste- ja lukioikäisenä. Yliopistossa opiskellessa kaunokirjallisuuden lukeminen laski nopeasti lähes nollaan eikä palannut takaisin työelämään siirryttyäkään. Nyttemmin on kuitenkin kausittain tullut luettua paljonkin, aivan erityisesti tietysti syntyneen kirjoitusinnostuksen takia. Jos kiinnostus kirjoittamiseen joskus häipyy, niin varmaan myös into lukea kokee laskusuhdanteen :)

Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #19 : 11.Helmikuu 2010, 15:37 »

He, minä en nykyään uskalla harkitakaan tuota, sama juttu kuin Civilization-pelien kanssa. Jos joskus kuuden aikaan ryhtyy tavaamaan, saattaa kyetä lopettamaan jo ennen puoltayötä.

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös