25.Huhtikuu 2014, 00:26 *

Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Lukemisen uudelleenopettelu  (Luettu 3046 kertaa)
Katsuja
Kokelas

Asuinpaikka: Oulu
« Vastaus #20 : 28.Maaliskuu 2010, 13:57 »

Oma lukuinnostukseni oli nuoruudessani tasaisen innokasta, kausittain vaihtelivat vain se, mitä innosti lukea. Välillä piti saada fantasiaa, uuskummaa yms. välillä tuli taas kausi lukea "arkiproosaa", sekin sai tosin olla mielellään runsaasti ihmeen tuntua sisältävää, esim. tapahtumiltaan sijoittua vieraisiin kulttuureihin tai kertoa jostain erikoisemmasta aiheesta. Japani-harrastus taas sai aikanaan lukemaan enimmäkseen mangaa kuin japanilaisten kirjailijoiden proosaa silloin kun innostus oli huipussaan. Välillä oli taas kausia jolloin keskityin sarjakuviin, itse kun olen pitänyt niitä aivan yhtä kelpona kirjallisuuden muotona. :)

Nelisen vuotta sitten kun lukion kirjoitukset oli takana ja alkoi urakka päästä lukemaan englantia yliopistoon lukuinnostuksessa tapahtui muutos. Keskityin lukemaan yksinomaan englanninkielisiä kirjoja, joka ensimmäisinä vuosina oli pelkästään innostavaa, onhan suuri osa arvostetuimmista spefin klassikoista vielä suomeksi kääntämättä. Englannin laitoksella sain sitten ilokseni huomata että suuri osa kursseista oli käytännössä englanninkielisen kirjallisuuden kursseja ja pari vuotta menikin Shakespeareja, Moll Flanderseja ja muita klassikoita lukiessa. Kirjallisuusanalyyseja raapustaessa lukeminen alki kuitenkin tuntua työltä ja viimeistään kun aloin haikailla käytännönläheisemmälle alalle opiskelemaan koko kirjallisuuden kanssa nyhrääminen oli jo kiviriippa.

Nyt kun englannin opinnot alkavat häämöttää loppuaan (enää kandi pitäisi sepustaa valmiiksi) eikä suomenkielellä lukemiseenkaan enää ehdollistu huonoa omaa tuntoa, uskoisin lukuinnostuksen taas lähtevän uuteen nousuun. Kirjallisuusanalyyseja tosin en taida kovin syvällisesti enää koskaan harrastaa :D
Piru Naiseksi

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #21 : 06.Lokakuu 2010, 12:32 »

Joskus muinoin entisessä elämässäni luin todella paljon mutta enimmäkseen roskaromaaneja, myönnettäköön. Nykyisin luen tietokirjallisuutta silloin, kun enää ryhdyn painettuun kirjaan. Viihteennälkääni ruokin romanttisten painotuotteiden sijaan TV:tä tuijottaen. Ehkä en enää pysty lukiessani luomaan mielikuvia lukemani tapahtumista kuten ennen... Tosin silkan viihteen seuraamiseen ei suurtakaan osaa aivokapasiteetista tarvita, joten ei liene ihme, että mielikuvitukseni lähti lukiessani harhailemaan ja luomaan sivupolkuja lukemaani tekstiin. Muistan, että toisinaan kirjoitin luettavanani olevaa tekstiä mielessäni uudelleen tai jopa sijoitin itseni tarinaan.
Olen laiskistunut. Lukeminen vaatii enemmän aivoaktiviteettia kuin kevyen viihdeohjelman seuraaminen audiovisuaalisessa muodossa. Sitä paitsi silmälasini ovat käyneet sopimattomiksi pitkäaikaiseen lukemiseen, vaikka tarkentavatkin yhä näköni riittäväksi tietokoneen näytön tai TV:n katseluun. Rahaa uusien kakkuloiden hankintaprosessiin ei ole. Myönnettäköön silti, että tämä on osittain tekosyy, sillä sopivalta etäisyydeltä näen lukea laseitta aivan hyvin. Minun pitäisi siis joko tyytyä siihen, että vast´edeskin kasvattelen käsityösusia TV:n ääressä neuloen ja virkaten ... tai sitten löytää uudelleen painettujen kirjojen maailma.
Zereott

Asuinpaikka: Kemi
« Vastaus #22 : 02.Marraskuu 2010, 11:15 »

Minulla oli joskus tapana lukea kirjaa aina aamiaista syödessä ennen koulua, mutta nyt se on unohtunut, kun tilalle valitsee pelaamisen.
Ensin en edes tajunnut lakanneeni lukemasta, koska vierailin yhä kirjastossa tyhjentämässä niiden hyllyjä, mutta suurimman osan jouduin palauttamaan lukemattomana, koska en yksinkertaisesti osannut enää ottaa aikaa istua alas lukemaan. Kuinkahan montakin kertaa olen lainannut Darren Shanin seitsemännen osan enkä vieläkään ole edes aloittanut sitä!
Äitini suosittelee minulle vähän väliä hyviä kirjoja, joita on lukenut ja yhtäkkiä minua alkoi ärsyttämään, että hän oli lukenut enemmän kuin minä, koska yleensä minä olen ollut meistä se nopeampi lukija. Näyttää kieltä Joten nyt vähitellen olen pyrkinyt ottamaan itseäni niskasta kiinni ja tarttumaan pelien tai tietokoneen sijaan kirjaan.
Narri
***

« Vastaus #23 : 02.Marraskuu 2010, 11:45 »

Kympillä saa ns. "tiimarilaseja" tavarataloista, huoltoasemilta jne. Sopivat ihan hyvin lukulaseiksi.
Annexi
Kokelas

« Vastaus #24 : 02.Marraskuu 2010, 11:58 »

Luin enemmän 18-21 vuotiaana kuin koskaan sitä ennen tai sen jälkeen. Viime vuosina homma on lopahtanut ihan täysin, joten nyt tilaan kirjoja ja vain kylmästi pakotan itseni lukemaan. Harvoin sitä joutuu katumaan, vaikka kirja ei olisikaan omaan makuun sopiva  Cool
Milu
Velho

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #25 : 12.Marraskuu 2010, 23:19 »

Nykyään lukeminen on jäänyt enemmän tai vähemmän tavaksi, vaikka taukojakin on.

Pääsin takaisin (viihteellisten) scifi-/fantasiakirjojen makuun vuosien varrella esim. J.K.Rowlingin ja Brandon Sandersonin ansiosta, ja lukukokemukset muistaen välillä tekee mieli lukea "jotain hyvää". Ja kun kirjoja lainaa kirjastosta, palautuspäivän lähestyminen ainakin viimeistään saa lukemaan.

Paitsi niille, joilla on haja- tai muuta vastaavaa erikoistaittoa liikaa seassa...
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös