|
Fantasyfan
|
 |
« Vastaus #220 : 01.Syyskuu 2012, 16:15 » |
|
Viikko sitten oma Elämä kuoli. Mietin varmaan pari päivää sitä missä sen korjaisin, mutta kun ajattelee, että kyseessä oli muutenkin 5v vanha mylly ja olen olen pikkuhiljaa miettinyt uuteen siirtymistä. Olen kuitenkin lykännyt uuden koneen harkintaa hetkeen "kun se hajoaa".
No, hajosipa se sitten. Kesken käytön sammui ja sen jälkeen jos koneen laittaa päälle niin tuulettimet menevät päälle pariksi sekunniksi, sammuvat, lähtevät käyntiin ja sammuvat. Tätä jatkuu niin kauan kunnes otan koneesta sähköt pois. Nyt kiinnostaisi spekuloida, että mikäköhän osa on rikki, vaikka en aiokaan vanhaa enää korjata. Harkitsen kuitenkin kopan ja virtalähteen uusiokäyttöä. Olisikohan tuollaisessa tapauksessa syy emolevyssä? Vai onko tuosta tilanteesta mahdotonta sanoa mitään?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Echramath
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere
|
 |
« Vastaus #221 : 01.Syyskuu 2012, 17:29 » |
|
Ensimmäiseksi kannattaa kurkistaa koneen sisään ja katsoa onko siellä silminnähden jotain ihmeellistä (karmeat määrät pölyä väärässä paikassa, hiiri (siis eläin, ei ohjauslaite) tai jotain muuta). Sen jälkeen kurkistellaan kondensaattoreita. Niitä löytyy emolevyltä, lisäkorteilta ja teholähteen sisältäkin (jälkimmäisiä voi olla vaikea havainnoida) Kondensaattorien pitäisi näyttää siisteiltä pötkylöiltä, jotka ovat päältä tasaisia, eivätkä pullistele, saati sitten että niistä olisi tullut jotain pihalle. Usein kotielektroniikassa käytetään melko huonoja konkkia ja näky voi olla tällainen:  Mikäli jossain osassa jälki on tuon näköistä, se voi tuurilla toimia, mutta mitään ongelmaa ei kannata ruveta pähkäilemään, ennen kuin on vaihtanut kyseisen osan terveeseen (jos kolvi pysyy kädessä ja viitsii, kondensaattoreitakin pystyy toki vaihtamaan, tätä tehtiin enemmän joskus 2000-luvun alkupuolella kun melko uusistakin emoista niitä hajoili).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
What, are you a slubberdegullion? Are you a bashi-bazouk or something? Who the hell do you think I am? I'm the goddamn Haddock.
|
|
|
|
Rasimus
|
 |
« Vastaus #222 : 01.Syyskuu 2012, 22:41 » |
|
Ilmoitettu oire voi olla joko emolevyn vika TAI virtalähteen vika. Nykyisin käytössä olevan hakkuritekniikan ansiosta veikkaisin kuitenkin sitä emolevypuolta. Komponentit suuremmassa rasituksessa siinä päässä, kovia tehoja kestämään tarkoitetun powerin sijasta.
Jos aktiivista pelaamista harrastaa, niin parempi vain ostaa uusi emolevy kuin alkaa leikkiä Ranea ("kolvi pysyy kädessä" voi johtaa nykytekniikalla entistä suurempiin tuhoihin irrotettaessa jotain isoa komponenttia pienempien vierestä). 5 vuotta vanhassa koneessa se on joka tapauksessa jo vanhentunut.
Jos pätkii uuden sisustuksenkin kanssa, niin sitten koppa ja poweri vaihtoon.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Badassingly: You son of the questionable heritage.
|
|
|
Echramath
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere
|
 |
« Vastaus #223 : 02.Syyskuu 2012, 00:51 » |
|
Ilmoitettu oire voi olla joko emolevyn vika TAI virtalähteen vika.
Sellaiseen johtopäätökseen minäkin tulin omissa vähän samankaltaisissa ongelmissani, kunnes löysin sen mädän kondensaattorin näytönohjaimesta. Sain myös kerran muistitestiongelmia rikkinäisen kiintolevyn takia... Joo, ei niitä vakavissaan kannata itse ruveta kolvaamaan, paitsi jos nyt sattuu olemaan oikeasti kolvauskykyinen. Ihan oikean juotosaseman siinä vähintään tarvisi eikä mitään tasalämpöistä markan kolvia. Muutenhan on ikävää, kun ilman erityisiä diagnostiikkavehkeitä helpoin tapa saattaa olla vaihtaa osia yksi kerrallaan ja kokeilla auttaako se. Jos pätkii uuden sisustuksenkin kanssa, niin sitten koppa ja poweri vaihtoon.
Hyvää koteloahan ei kannata huvikseen vaihtaa, PSU on siellä vakiokiinnityksellä parilla ruuvilla kiinni. Kyllä itseäni vähän harmittaa, että menin yhden laitteiston mukana Antec P150:n myymään. Siinä kopassa oli tehty monta asiaa melko hyvin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
What, are you a slubberdegullion? Are you a bashi-bazouk or something? Who the hell do you think I am? I'm the goddamn Haddock.
|
|
|
|
Fantasyfan
|
 |
« Vastaus #224 : 02.Syyskuu 2012, 16:50 » |
|
Hyvää spelulaatiota. Revinkin sitten mielenkiinnosta koneen auki ja palasiksi, mutta paljain silmin vilkuilu ei paljastanut mitään selvästi hajalla olevaa kohtaa emovystä ja näyttiksessäkin on se muovipalikka päällä.
Jos nyt vain lähettäisin tuon siivotun kotelon koneen kokoajille virtalähteen kanssa. Jos uusi kone toimii virtalähteen kanssa niin kiva, jos ei niin tiedänpähän syyllisen ja tuleepahan vaihdettua uuteen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xariel
|
 |
« Vastaus #225 : 09.Syyskuu 2012, 16:05 » |
|
Onneksi on tälläinen ketju... En ymmärrä mitä on meneillään. Läppärini hävittää kansioita!
Minulla on tapana järjestellä kansioittain, ja kansioilla on aina alikansioita jne. Nyt kuitenkin alikansiot ovat monesta paikkaa hävinneet ja ne alikansioissa olleet tiedostot ovat sekaisin yläkansiossa olleiden tiedostojen kanssa. Hiiren oikean klikkaaminen uusi->kansio ei onnistu, sillä se kansio-vaihtoehto ei ilmesty listaan ollenkaan. Shortcut, contact, muut löytyy mutta ei kansiota. Mitä mä voin tehdä? Ennakoiko tämä totaalista hajoamista?
Ainoa ongelma mikä mulla on koskaan ollut tän kanssa kyllä liittyy kansioihin myös. Kun klikkaan hiiren vasenta (uusi-->kansio), kansio ei ilmesty näkyviin ollenkaan. Minun pitää mennä toiselle sivulle ja palata takaisin ennen kuin äsken lisätty kansio ilmestyy näkyviin. Sitten kaikki kyllä toimii normaalisti.
Mitä voin tehdä? Mistä on kyse?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Nafisan
Kriitikko
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Oulu
|
 |
« Vastaus #226 : 09.Syyskuu 2012, 16:15 » |
|
Joudun käyttämään päivän avomiehen miniläppäriä. Omasta pöytäkoneesta irtisanoutui yksi tuuletin, joka päätti vaihtaa alaa katuporaksi. Prosessorin tuuletin siis vaihdettava. Huomenna lähetän miehekkeen uuden tuulettimen ostoon, onneksi ne maksavat vain n.5euroa. Oli kyllä tosi epämiellyttävää illalla huomata, että koneesta lähtee niinkin poikkeava ääni. Aluksi luulinkin naapurin poraavan seinään. Onneksi olen nörtin puoliso, aina löytyy huoltomies läheltä!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Jonakin päivänä olen puu, ja tuuli laulaa oksissani ja aurinko tanssii lehdilläni, ja olen vahva ja kaunis kaikkina vuodenaikoina." - Kahlil Gibran
|
|
|
|
Rasimus
|
 |
« Vastaus #227 : 09.Syyskuu 2012, 16:19 » |
|
Xariel:
Kuulostaa pahalta. Ja todella oudolta.
Käyttöjärjestelmä? Milloin viimeksi päivitetty / onko läppärillä pääsyä nettiin päivityksiä varten?
Tulee mieleen vain omat varhaisen Windows Vistan sekoilut tiedostoindeksoinnin kanssa, mutta ei sekään ihan noin käyttäytynyt.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Seregil of Rhiminee
|
 |
« Vastaus #228 : 09.Syyskuu 2012, 16:46 » |
|
Läppärini hävittää kansioita![...] Olen törmännyt vastaavanlaisiin outoihin ongelmiin Windows Vista - ja Windows 7 -käyttöjärjestelmissä. Yhdellä koneella ongelma johtui siitä, että kone laitettiin aina käytön jälkeen lepotilaan, eikä sitä suljettu kuin korkeintaan n. 2-3 kertaa kuussa (epäilen, että Windowsissa oli jonkinlainen muistivuoto tai jokin muu vastaava vika, joka sotki sen toiminnan). Toisella koneella auttoi vain uudelleen asentaminen, koska vikaa ei pystynyt korjaamaan millään tavalla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xariel
|
 |
« Vastaus #229 : 09.Syyskuu 2012, 18:02 » |
|
Windows 7 tämä on, päivityksestä en muista ja kaikki muu toimii ihan normaalisti. Mä pidän lepotilassa aika paljon, mutta kyllä mä yöksi sammutan lähes aina. Onko lepotila sitten niin huono koneille vai onko kyseessä satunnainen ongelma?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Dragan
Kriitikko
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #230 : 09.Syyskuu 2012, 18:45 » |
|
Minä kopioisin kaiken tärkeän ulos koneesta kaiken varalle. Ainoa vähän samansuuntainen tapahtuma, mikä minulla on ollut kansioiden kanssa oli, kun windows palautteli itsekseen poistamiani kansioita. Silloin kyse oli siitä, että back-up toiminto palautti läppärin itsekseen vanhaan aikaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Seregil of Rhiminee
|
 |
« Vastaus #231 : 09.Syyskuu 2012, 21:57 » |
|
Onko lepotila sitten niin huono koneille vai onko kyseessä satunnainen ongelma? Luulen, että ongelmasi ei johdu lepotilasta. (Näkemäni lepotilaongelma ilmeni, kun tietokone oli ollut yhtämittaisesti päällä yli 2-3 päivää.) Mikä kone sinulla on? Muuten, oletko sattunut eheyttämään kovalevyä? Hmm... Minulle ei juuri nyt tule mieleen mistä muusta tuo ongelma voisi johtua, koska tuo kuulostaa erikoiselta ongelmalta, mutta yksi mahdollisuus voi olla se, että Windows vetelee viimeisiään (eli tuo ongelma enteilee Windowsin "kuolemaa").
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Xariel
|
 |
« Vastaus #232 : 10.Syyskuu 2012, 13:20 » |
|
Mikä kone? Acer, tarra sanoo Aspire 5750. Eheytys on automaattinen joka keskiviikko ja tarkistin sen äsken, ei mitään ongelmia.
Taidan sitten vain kopioida kaiken varalta talteen ja toivoa parasta. Inhottavaa tämmöinen. Pelkäsinkin jotain salakähmäistä äkkikuoleman mahdollisuutta, läppäri ennen tätä sammui yhtäkkiä eikä enää suostunut aukeamaan. Onneksi sieltä sai kuitenkin kovalevyn ehjänä pois ja sen mukana kaikki tiedostot.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Seregil of Rhiminee
|
 |
« Vastaus #233 : 10.Syyskuu 2012, 15:25 » |
|
Kaikki tärkeät tiedostot kannattaa tosiaan kopioida varmuuden vuoksi talteen, jotta mitään ei häviä, jos Windows sattuu "kuolemaan" yhtäkkiä. Voi olla, että saatat joutua asentamaan Windowsin jossain vaiheessa uudelleen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rasimus
|
 |
« Vastaus #234 : 10.Syyskuu 2012, 15:47 » |
|
Toivon mukaan varmuuskopiointiin käytetty kohde ei mene sekaisin viallisen Windowsin kirjoittaessa sille.
Heh. Proseduuri: - Kannettavalle kovalevylle data viallisesta koneesta - Kannettavalta kovalevyltä data ehjään koneeseen - Jos ehjässä koneessa kaikki on ok, niin: - Kannettavan kovalevyn formatointi ehjällä koneella - Datan kopiointi takaisin kannettavalle kovalevylle ehjältä koneelta - Viallisen koneen kovalevyn syväformatointi tiedostojärjestelmän, FAT-osioiden ym. siivoamiseksi - Windowsin uudelleenasennus.
Jos uskoo selviävänsä ilman moista härdelliä, niin tunkee vain Windows-levyn sisään ja käskee tekemään puhtaan asennuksen, niin Windows itse huomaa että siellä on vanhaa roinaa pohjalla ja kopioi ne talteen Windows_old-kansioon (tjsp.) ennen asennusta.
Mä olen muuten taas päätynyt varmuuden vuoksi asentamaan Windows 7:n uudelleen tasaisin väliajoin. On parantanut kummasti boottiaikoja. Vistalla ei tällaista tarvetta ollut (oho...)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Seregil of Rhiminee
|
 |
« Vastaus #235 : 10.Syyskuu 2012, 15:50 » |
|
Mä olen muuten taas päätynyt varmuuden vuoksi asentamaan Windows 7:n uudelleen tasaisin väliajoin. On parantanut kummasti boottiaikoja. Windows 7:n uudelleen asennus tosiaan parantaa boottausnopeutta. Windowsista löytyy aika paljon näitä tällaisia "hienoja" ominaisuuksia. ;)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Dragan
Kriitikko
Velho

Poissa
Sukupuoli:
|
 |
« Vastaus #236 : 18.Syyskuu 2012, 16:13 » |
|
Windows 7 on kehittänyt minulle uutta päänvaivaa. Muutaman päivän ajan jostain syystä ikkunoiden aktivoiminen on muuttunut. Aktiivinen ikkuna ei jostain syystä enää nouse päällimmäisimmäksi, siirtäen edelliset ikkunat taka-alalle. Nyt päällimmäiset ikkunat pitää ensin minimoida, jotta aktiivinen ikkuna tulisi esiin. Tämä ei ole ohjelmariippuvainen ongelma, eikä myöskään palautus auta.
(Kenties kuulostaa pikkuvialta, mutta ärsyttää jumalattomasti, kun työtehtäviä tehdessä pitää taukoamatta vaihdella ikkunaa ja niitä on useanpi kerralla auki)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Fantasyfan
|
 |
« Vastaus #237 : 07.Lokakuu 2012, 21:33 » |
|
Luulen että tuollaisen saisi korjattua jostain kansioasetuksista.
Minullakin on tämä windows 7 aiheuttanut harmaita hiuksia kun vihdoin sain uuden koneen kuukauden odottelun jälkeen (vanhan koneen ongelma jäi mysteeriksi). Minulta puuttuu hyvin usein uudelleenkäynnistyksen yhteydessä dat.dll tiedosto ja sleepistä herääminen menee lähes aina vituilleen. On ollut siis helpompaa pitää kone päällä kuin kohdata ongelma. dat.dll on korjattu jo kymmenisen kertaa, joten seuraava asteena olisi rebuildata win 7:n init-tiedostoa vastaava kokonaisuus.
Aloin jo epäillä että ssd-levy jolla käyttis on, on jollain tapaa hajalla, mutta skannauksissa ei ole löytynyt mitään. Eräs tuttu suositteli, että siirtäisin winkan käynnistysektorin toiselle kovolle. Saa nähdä saako tästä vielä jollain toimivaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Iivari
|
 |
« Vastaus #238 : 07.Lokakuu 2012, 22:11 » |
|
Vista <3 Viisi vuotta ilman ongelmia ^^
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Olen niitä tapahtumia joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla. Pekka Kejonen
|
|
|
|
Rasimus
|
 |
« Vastaus #239 : 11.Lokakuu 2012, 22:09 » |
|
Sanos muuta.
Kun Vista tuli, luulin että viimeinkin Windows on päässyt ärsyttävästä tavasta degeneroitua pisteeseen jossa säännöllinen uudelleenasennus tekee ihmeitä.
Ei meinaan tarvinnut moista hommaa tehdä niiden vuosien aikana jonka käyttis oli koneella.
Windows 7 tuli niin nyt olen jo pari kertaa todennut, että ihan muista syistä tapahtuneen pöydän siivoamisen jälkeen on myös koneen käytettävyys ja käyttönopeus parantunut vain heikentyäkseen taas hiljakseen ajan myötä. Eikä ilmiö liity edes siihen, että asennukseen jälkeen kestää muutama päivä saada kaikki päivitykset takaisin... Se koneen tukkeutuminen on vain jotain joka tapahtuu seuraavien kuukausien kuluessa...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|