03.Syyskuu 2014, 02:43 *

Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Ilkka Auer  (Luettu 11603 kertaa)

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #60 : 01.Huhtikuu 2012, 14:03 »

Kalmattaren kirousta ei löydy Otavan ensi syksyn esitteestä. Ehkä julkaisu on siirtynyt eteenpäin.

Tässä kuussa muuten tulee neljä vuotta täyteen siitä, kun Auerilta ilmestyi viimeksi kirja (Ikitalvi).

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #61 : 25.Joulukuu 2012, 20:31 »

Kävin pitkästä aikaa Auerin kotisivuilla (en edes muista, milloin viimeksi vierailin). Huomasin kiinnostavia tietoja "Uutiset"-osiossa. Työlistalta löytyvät

Lainaus
NICHOLAS NORTH 2

PIMEÄN PERINTÖ

Myöhäiskeskiajan Suomeen sijoittuva historiallinen romaani, jota itse saattaisin luonnehtia Historialliseksi fantasiaksi, jos sellainen genre olisi olemassa. Tätä kirjaa on rakennettu kuin Iisakin kirkkoa, toivotaan, että jälki on sen mukainen.

SKAFLOC

Lumen ja jään maan viides osa, joka sijoittuu aikaan Jumalten sodan lopussa ja kertoo arkkivelho Skaflocin tarinan.

”DOMOVOI”

Työnimi lasten sadulle, jonka kirjoitin tyttärelleni ja jonka työstän kirjaksi heti kun ehdin.

NICHOLAS NORTH 3

Vieressä Auer sanoo:

Lainaus
Parhaillaan on monta rautaa tulessa.

Pimeän perintö, jota olen itse asiassa työstänyt jo nelisen vuotta, on toisella lukukierroksella Otavalla. Sen lisäksi muokkaan siis Lumen ja Jään maahan sijoittuvaa Skaflocia ja erästä projektia, jonka nimeä en vielä mainitse.

Samalla värkkäillään Antti Jokisen kanssa Nicholas North II:sta. Muut työlistalla odottavat vuoroaan. Sitten on tietysti uusi aluevaltaus edessä - eli graafinen puoli. Siitä enemmän myöhemmin.

Domovoi on tarina, joka huutelee käsittelemistä - se on täysveristä satufantasiaa vähän nuorempien iloksi.

Nämä voivat olla vanhoja tietoja niille, jotka ovat säännöllisesti tarkistaneet kirjailijan kotisivuja... Viides osa Tulen ja jään maahan olisi hieno juttu, kuten myös Pimeän perinnön valmistuminen.

Ensimmäinen Nikolas North -romaani ilmestyy sivuston mukaan syksyllä 2013. Esittelytekstissä ei puhuta enää mitään Jokisen ohjaamasta samannimisestä elokuvasta, onkohan se peruttu. Tämä kirja ei minua pahemmin kiinnosta, en välttämättä lue sitä.

Asuinpaikka: Joensuu
« Vastaus #62 : 22.Maaliskuu 2013, 16:55 »

Odotus on kohta ohi. Verkkokirjakauppojen mukaan Otava julkaisee Kalmattaren kirouksen 15. heinäkuuta.

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #63 : 04.Elokuu 2013, 19:09 »

Olihan se Kalmattaren kirous pakko lukea, kun sitä niin pitkään on saanut odotella.  Hymyilee Varmaan saa tähän samaan ketjuun kommentoida.

Minulla aiheutti hämmennystä, kun vasta kirjaa lukiessani tajusin, että se olikin ilmeisesti suunnattu nuoremmille lapsille kuin olin etukäteen ajatellut... Ihmisillä toki erilaisia kirjamakuja, mutta minä olisin nauttinut Kalmattaren kirouksen  lukemisesta eniten joskus alakouluikäisenä, samoihin aikoihin kun luin ensimmäistä kertaa esim. Narnian tarinoita. Tarinassa oli monia sellaisia piirteitä, joista olisin silloin joskus saattanut tykätä, mutta nyt lähinnä tökkivät. Eivät olisi varmaan yhtä paljoa tökkineet, jos olisin osannut odottaa jotain sellaista.

Tarina oli esimerkiksi hyvin nopeatempoinen, yllättävät tapahtumat seurasivat toisiaan, mikä lastenkirjalle varmastikin ihan vain ansioksi. Nyt lukiessani jatkuvat uudet tapahtumat vaikuttivat monesti melko irrallisilta episodeilta ja tekivät tarinasta rikkonaisen. Jollen olisi lukenut ja muistellut kirjan takakantta, olisi kestänyt varsin pitkään, ennen kuin olisin saanut tarinan ns. pääjuonesta kiinni. Toisaalta myös henkilöhahmot keskittyivät pitkälti aina vain kulloiseenkin koettelemukseensa, joten ei sekään kai olisi niin vaarallista ollut...

Tarinan myyttinen "kalevalainen" maailma on varsin näyttävää. On jättimäisiä puita ja jääluolia ja kaikkea… Kuvaus alkoi kuitenkin nopeasti toistaa itseään: jos jossain paikassa esimerkiksi oli pääkalloja, oli siellä sitten pääkalloja joka käänteessä. Minulle ei myöskään syntynyt vaikutelma, että kyseessä olisi niinkään kokonainen maailma, vaan ennemminkin yksittäisiä upeita paikkoja, jotka vuorotellen osuvat päähenkilöiden seikkailureitille. Itse pidin kiinnostavimpana kohteena
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)
Jos elokuvaprojekti joskus valmistuu, on leffasta syytä odottaa koreannäköistä. Vielä paikkojakin mieluummin näkisin kuitenkin tarinassa kuvailtuja upeita vaatteita:  sammalviittoja ja hauennahkapanssareita jne.

Tarinaan oli lainailtu nimistöä ja esim. otuksia Kalevalasta ja laajemminkin suomalaisesta kansanperinteestä, mutta myös muualta. Esim. rähisevät, ryyppäävät ja sankarikuolemaa toivovat "kalevanpojat" olivat ilmettyjä tusinaviikinkejä.

Moni keskeinen henkilö jäi aika karikatyyriseksi:
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)
Päähenkilöön eli Pohjolan Nikolakseen oli satsattu enemmän, mutta läheskään kaikki hänelle sepitetyt mielenkiintoiset ominaisuudet eivät mielestäni näkyneet kylliksi itse tarinassa. Siis sanottiin esim
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)
Tarinan pahikseksi nimetty Kalmatar, "pimeän jään valtiatar", oli mielestäni ihan onnistunut lajinsa edustaja. Suosikkini oli samaanisoturi Väinämöinen, koska hän oli mielestäni monipuolisin hahmo. Ja, noh.. ”Suuri samaani on hieman omalaatuinen.” Pelkän nimen lainaamisen lisäksi tarina jopa ottaa kantaa Väinämöisen myyttiin
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Positiivista on, että monella henkilöhahmolla on runsaasti potentiaalia kehittyä kirjasarjan seuraavissa osissa. Nikolas ennättikin varttua ja viisastua ihan hyvin jo tässä osassa. Oli se kehitys paikoin kyllä vähän paperista... En halua paljastaa yksityiskohtia, mutta mikäli lukija karsastaa esimerkiksi tarinoita, joissa kokematon nuorukainen muuttuu raavaaksi sankariksi heti saadessaan miekan käteensä, saattaa tämä kirja saada nikottelemaan.

Dialogi oli hyvin värikästä. Joskus olisin voinut tykätä sen vitsikkyydestä, nyt tuntui paikoin lyövän överiksi. Etenkin eräs henkilöhahmo toisti fraasejaan kyllästymiseen asti. Jouduin miettimään, kuinka monta kertaa enää jaksaisin kuulla hänen suustaan sanat ”turkanen” tai ”viitapiru” tai vastaavia humoristisia manauksia.

Kirjan loppu pohjusti jo yllättävänkin paljon seuraavan osan tapahtumia. Toivottavasti sellainen osa on ilmestymässä!

Nicholas North.. Onko se nyt sitten joulupukkileffa vai ei?
Vastaan itse itselleni, että ei. Ainakaan
Spoileri (klikkaa näytä/piilota)

Ei tämä ehkä mikään samanlainen kotimaisen fantasian merkkitapaus ole kuin Lumen ja jään maa aikoinaan, mutta ainakin nuoremmille lukijoille ihan vetävää fantasiaseikkailua.
« Viimeksi muokattu: 04.Elokuu 2013, 19:17 kirjoittanut Hiistu » tallennettu

Kirjailija

« Vastaus #64 : 12.Elokuu 2013, 02:06 »

Pitkästä aikaa.

Kiitoksia arvosteluista ja kommenteista! Kalmattarelle tulee jatkoa ja koitan panna sen suhteen paremmaksi.

Noista muista, allakin mainituista asioista ja suunnitelmista jokunen sana. Eli kirjoittaminenhan tyssäsi minulla hyvin pitkään sairaslomaan ja kunhan tästä nyt päästään kunnolla takaisin hommiin, työlistalla ovat silloin siis tärkeimpinä Lumen ja jään maan sarjan viidenneksi, itsenäiseksi osaksi suunnittelemani "Skafloc", sekä tuo "Pimeän Perintö" - mutta tietenkin etusijalla Antin kanssa Kalmattaren kaksi jatko-osaa. Näillä mennään ja katsellaan mitä tuleman pitää.

"Sysilouhien sukua" muuten ilmestyy tämän kuukauden lopulla Brasiliassa. Sitten nähdään, miten karnevaalien maassa suhtaudutaan lumeen ja jäähän.

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #65 : 12.Elokuu 2013, 22:25 »

Hienoa kuulla, että Nikolaksenkin tarina jatkuu. En ollut varma, kuinka sidoksissa jatko-osien ilmestyminen on elokuvaprojektin aikatauluihin, joten jännitti kirjojen puolesta.  Hymyilee

Kirjailija

« Vastaus #66 : 13.Elokuu 2013, 09:38 »

Tarkoitus on, että Nikolaksen kakkososa tulee vuoden kuluttua - riippumatta mahdollisen elokuvan aikataulusta. Muitten kirjojen aikatauluista ei ole vielä mitään hajua.
Kuunliekki
Kokelas

« Vastaus #67 : 14.Elokuu 2013, 23:13 »

Jos sitä uskaltautuisi lykkäämään nenänsä tänne. Siitäkin huolimatta, että päädyn näemmä höpisemään suoraan itse kirjailijan alle. Lumen ja jään maa löytyy hyllystäni (pokkareina. Joku joskus taisi miettiä onko niissäkin kartta, on niissä.) Viime lukemisesta on jonkunverran aikaa. Itseasiassa sen verran, että tekee mieli lukea uudestaan, mutta kun on hirveästi kirjoja joita en ole lukenut suunnitelmissa lukea, että ei ole ehtinyt. Se ei tosin ollut tämän viestin aihe, joten jos palaisi siihen.

Alustuksen jälkeen lienee turha kertoa, että pidän ko. sarjasta. Koska viimelukukerrasta on tosiaan aikaa, on hieman hankala analysoida tarkemmin, mutta en kuitenkaan voi jättää sitä tekemättä, joten tässä jonkinlaisia muistikuvia. Hahmot, mukaan lukien tai ehkä varsinkin jumalat ja louhet on mielenkiintoisia. Nonnan kasvamista on mielenkiintoista seurata, joskin se tekee välillä hämmentäviä hyppyjä. Lähinnä kirjojen välissä. Toisessa kirjassa onkin vaikea tajuta, ettei Nonna ole enää pikkutyttö ja viimeisessä, että hän taitaakin olla jo jos ei ihan niin melkein aikuinen. Hahmoista päästäänkin siihen, että Louhet ja muut olennot on paitsi hahmoina, myös otuksina onnistuneita. Eniten pidän kuitenkin kuvailusta kirjoista. Siitä kuinka saatetaan pysähtyä kertomaan miltä jokin maisema vaikka näyttää ja se tehdään ilman, että se tuntuu tylsältä. Fantasiasta, susista, ihmissusista ja talvesta pitävänä on mahdotonta olla pitämättä näistä kirjoista.

Tämä oli myös mahtavaa vaihtelua yleisiin kliseisiin. Vaihteeksi sankari on tyttö eikä poika. Vaihteeksi hyvä - paha asettelu ei ole ihan niin mustavalkoinen, mikä on aivan mahtavaa. Perinteisesti ajateltuna Nonna olisi se paha, mutta tarinan pahis löytyykin muualta. Aivan loistavaa (varsinkin kun talvi ja pimeys on syyttä suotta aina pahisten juttuja).

Mikään kirja ei kuitenkaan ole täydellinen, ei nämäkään. Olisin kaivannut louhista, varsinkin niistä vihreistä lisätietoja. Jäivät harmittavasti vain sivumaininnoiksi. Nonnan ja sen yhden tyypin (jonka nimeä en jaksa muistaa enkä tarkistaa) suhde tuli vähän puun takaa (ja oli samalla ennalta-arvattava) ja oli tuolla tavalla esitettynä hieman meh. En myöskään voi olla hämmästelemättä sitä, että
Mut no jaa, pikkujuttu.

Mukavaa, että tälle on tulossa viides osa. Odottelen sitä innolla. Odotellessa on suunnitelmissa tutustua Nikolas Northiin. Kun vain aika riittäisi. Ja rahat. Tai sitten tyydyn lainaamaan kirjastosta.

Lisäsin spoiler-tagit. - Tiuku
//Ups, unohtui kirjoittaessa. Yritän jatkossa muistaa tarkemmin etten spoilaile. ^^;
« Viimeksi muokattu: 16.Elokuu 2013, 00:11 kirjoittanut Kuunliekki » tallennettu
Kirjailija

« Vastaus #68 : 22.Syyskuu 2013, 15:47 »

En tiedä onko tällainen sallittua ja tämän saa moderoinnin puolelta poistaa, jos on tarpeen. Ohessa on kuitenkin linkki Sysilouhien Sukua -kirjan brasilialaisen painoksen kanteen, joka on mielestäni järjettömän hyvin toteutettu. Kirja ilmestyy näillä näkymin kuun vaihteessa Brasiliassa.

Asuinpaikka: Tampere/Vihti
« Vastaus #69 : 22.Syyskuu 2013, 22:01 »

No jo vain sallittua. Hymyilee  Ei valitettaisi, vaikka kaikki valtakunnan (ja vaikka ulkovaltojenkin) spefikirjailijat tulisivat kertomaan teostensa kuulumisia.

Tyylikäs kansi! Luulisi, että Fenris pistää siellä puolen maailmaa ansaitusti silmäänkin, kun ei jääkarhuja muutoin ns. vilistä katukuvassa. Dragões Negros.. Siistiä.

Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry ylös