Keskustelut
touko 23
torstai
Risingshadow on Suomen suurin scifi- ja fantasiakirjallisuuteen keskittynyt sivusto. Tarjoamme mm. kattavan ja ajantasaisen spefikirjatietokannan, arvosteluja uutuuskirjoista ja aktiivisen keskustelualueen!

Keskusteluvalikko

Kirjautuminen

Keitä paikalla

• Darkki
  • Iivari
  • Dark.princess
  • Jussi
  • haplotus
  • Emelie
  • Zisatto
Yhteensä paikalla:
  • 7 käyttäjää
  • 40 vierasta

Lähetä sivu

Uusimmat viestit

Dirk Gentlyn Holistinen Eväsretki Helsingin alueel...Zisatto0 vastaustaklo 11:04
Mitä opit tänään?Werian184 vastaustaklo 07:19
Mitä opiskelet/ harkitset joskus opiskelevasi?Siipis362 vastaustaklo 21:11
Nimien keksiminen tarinaanVMN14 vastaustaklo 19:47
Free Energytnjrp18 vastaustaklo 14:00
Sivuja: 1 ... 3 4 [5]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Artemis Fowl (ja muuta Eoin Colfer -juttelua)  (Luettu 7819 kertaa)
Antti
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
« Vastaus #80 : 23.Huhtikuu 2012, 16:13 »

Nyt siis loppuu yksi ainoista nuorille suunnatuista sarjoista, jotka jaksavat kiinnostaa minua loppuun asti.

Jos kansikuva on pysyvä niin en voi muuta sanoa kuin että se on ruma isolla R:llä!
tallennettu
Tiuku
Velhoruhtinatar

Poissa Poissa
Asuinpaikka: Kuunsillan kartano, T**ku
« Vastaus #81 : 23.Huhtikuu 2012, 17:39 »

Toivon kyllä, että tämä päätösosa onnistuu taas nostamaan sarjan profiilia. Edellinen osa oli niin huono ettei tosikaan, ja sitä edellinenkin keikkui kuilun partaalla. Jospa Colfer saisi uutta puhtia tämän sarjan loppumisesta ja aloittaisi tuorein ajatuksin seuraavia projekteja.
tallennettu
Diara
Velho
**

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #82 : 23.Huhtikuu 2012, 17:47 »

Aluksi harmittelin tietoa, onhan Artemis Fowl-sarja yksi suosikkisarjoistani, joka on jaksanut naurattaa vuosikausia. Ensijärkytyksestä selvittyäni aloin miettimään, että ehkä sarjan päättyminen onkin ihan hyvä asia, ainakin omasta mielestäni kirjat ovat huonontuneet sarjan edetessä. Vitsejä ei ole enää niin paljon ja Artemiksen nokkeluus ei enää hätkäytä niin paljoa kuin ensimmäisissä kirjoissa. Ensimmäisiä kirjoja lukiessa sai välillä nauraa vedet silmissä niin paljon, että muut perheenjäsenet tulivat ihmettelemään, että mikä minulle nyt tuli. Viimeisimmissä kirjoissa ei tuollaisia nauruja enää tule, vaikka on niissäkin hetkensä. Juonikin on omasta mielestäni käynyt paikoitellen jopa pitkäveteiseksi kun ajattelee näitä loppupään kirjoja. Vaikka loppupään kirjat eivät vedä vertoja sarjan alkupäälle, olen silti aina pitänyt kirjoista paljon, ja olen aina odottanut innolla uutta osaa. Luonnollisesti tulen ostamaan heti tämän viimeisen, kun se kauppoihin saapuu, ja todennäköisesti tunnen haikeutta viimeisten sivujen jälkeen.

Tiedon tuoman järkytyksen jälkeen ajattelin myös, että ehkä Colferin on hyvä lopettaa tämä sarja, kun on vielä huipulla.
tallennettu

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Skie
Teknovelho

Poissa Poissa
Sukupuoli: nainen
« Vastaus #83 : 23.Huhtikuu 2012, 21:03 »

Itsehän olen jo kyseisen sarjan ehtinyt unohtaa lähes totaalisesti. En ole ihan varma olenko edellistä kirjaa lukenut, mutta mielestäni olen. Ilmeisesti opus ei kuitenkaan mikään suuren suuri mestariteos ollut, koska mitään mielikuvaa juonesta ei ole. Muistan että jossain kirjassa oli ärsyttävä tyttönero. Eli ööh, ehkä olisi aika lukaista sarja alusta alkaen lävitse.

Olin juuri sopivasti Artemiksen ikäinen saadessani ensimmäisen kirjan käsiini, ja olin aika innoissani sarjasta ensimmäisten kolmen kirjan ajan. Sitten taisi aika ajaa ohitse (tai juonenkäänteet muuttua kummallisiksi), enkä oikein osannut palata takaisin niihin aikoihin jolloin sarja herätti innostuksen tunteita. Mutta kuten aina ennenkin, uskollisesti lukaisen varmasti viimeisenkin kirjan ja toivon että sarja saa ansaitsemansa kunnollisen lopun.
tallennettu

Add oil la!
jac
Erikoiskäyttäjä

Poissa Poissa
Sukupuoli: mies
« Vastaus #84 : 13.Kesäkuu 2012, 20:32 »

Artemis Fowl -sarjan päätösosa Viimeinen vartija tulee kauppoihin lokakuun alussa. Alkukielinen versio julkaistaan heinäkuussa, joten kääntäminen tapahtuu nopealla aikataululla.

Artemis Fowl -kirjojen kääntäjänä kommentoisin tähän sen verran, ettei se oikeastaan mikään kiirehomma ole, siis kääntäjän työn kannalta. Sain ensimmäisen (hyvin pitkälle toimitetun) käsikirjoitusversion jo maaliskuussa, ja lopullinen versio oikovedoksesta tuli toukokuussa. Aikaa kääntämiseen on ihan hyvin.

Tuo on aika yleinen käytäntö silloin, kun kirjasta halutaan suomennos julki pian alkuteoksen julkaisun jälkeen. Yleensä alkuteoksen kustantajalla on toimitetut ja jopa taitetut versiot tekstistä monta kuukautta ennen julkaisupäivää, ja niistä voi kääntää tarvittaessa. Rowlingin tapa, että mitään ei anneta yhteistyökumppaneille ennen kirjan julkaisua, on aika erikoinen.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  
Keskustelut