23.Huhtikuu 2014, 23:35 *

Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Kielten parhaat ilmaukset, eli mitä vain ei voi kääntää ^^ (pilkunnussija)  (Luettu 6204 kertaa)
***

« Vastaus #60 : 03.Heinäkuu 2012, 12:34 »

Countdown.

Entä jos sitä ei voidakaan kääntää lähtölaskennaksi? Jos kyseessä onkin "laskettu aika" jonkin katastrofin alkuun tai resurssin loppumiseen tms.?

Loppulaskenta.

Euron loppulaskenta lähellä, ennustaa talousnobelisti.
Platypus
Velho

Asuinpaikka: Espoo (Kotikunta Hyvinkää)
« Vastaus #61 : 03.Heinäkuu 2012, 20:48 »

No niinpä tietysti. x) Joskus yksinkertainen ratkaisu on se paras.

"Then you're destined for the world without chores and sweating - the eternal hell of boredom in heaven"  ~M. Skinner
Huoleton

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #62 : 05.Lokakuu 2012, 09:28 »

Eilinen korvapuustipäivä aiheutti ihania väännöksiä varsinkin facebookkiin sanasta, koska moni käänsi sanan suoraan tai hakukoneella, milloin päädytään versioihin "Slapped Ears", "Slap in the Face" ja "Twisting Ear". Taisin lukea vain yhden "Cinnamon Bun"-päivityksen. "Lasten ojennussanoissa" on kyllä paljon hauskoja sanoja, joita on hankalampi kääntää ja saada niihin oikea määrä voimaa. Esimerkiksi tukkapölly, luunappi ja juuri tuo korvapuustihan ovat kaikki näpäytyksiä, mutta käännökseen tulee herkästi mielikuva selkäsaunasta (joka on myös hauska sana sanana).
Anitra

Asuinpaikka: Ii
« Vastaus #63 : 14.Lokakuu 2012, 17:38 »

En tiedä kuuluuko tämä tähän ketjuun, mutta pakko kysyä kun sanoista puhutaan.
Tietääkö kukaan miksi kutsutaan niitä ristikkäisiä tikkuja joilla ohjataan marionettinukkea? Englanniksi, suomeksi, ihan millä kielellä tahansa. Vai onko mahdollista että kyseisellä kapistuksella ei ole olemassa sanaa. Olemme miettineet tätä kaverini kanssa kauan, koska hän olisi tarvinnut sitä kirjoituksessaan, mutta emme ole keksineet mitään. Ja "ne tikut joilla ohjataan marionettia" on hieman pitkä ilmaus...
Pisania
Risingin aktiivi

Asuinpaikka: Vallis Gratiae
« Vastaus #64 : 14.Lokakuu 2012, 18:15 »

Wikipediassa ainakin käytetään ilmaisua "control bar", joten ei niillä taida olla mitään omaa sanaansa.

If Ignorance Is Bliss, Why Aren't There More Happy People?
***

« Vastaus #65 : 14.Lokakuu 2012, 20:08 »

Kummisetä-elokuvan mainoksessa ne taitavat myös olla, ne "nukketikut", Kummisetä kun on se naruista vetelijä. Onkos noilla tosiaan vakiintunutta nimeä? Risti-sanaa käytettiin tee se itse -foorumilla.
Fiktiivi

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #66 : 05.Marraskuu 2012, 10:19 »

Turun AMK:ssa on, tai ainakin oli, mahdollista opiskella nukketeatteria, joten sielta voinee kysya jos terminologia polttaa mielta...
Kuunliekki
Kokelas

« Vastaus #67 : 12.Kesäkuu 2013, 16:50 »

Olen lueskellut topiccia läpi, mutta koska kaikkea ei voi muistaa ja jotain on voinut mennä silmien ohikin, toivon että näitä ei vielä ole mainittu.

Englannissa ei taida varsinaisesti olla loma sanaa. Tai on, holiday, mutta se tarkoittaa myös pyhäpäivää. Olisi helpompaa jutella englanniksi, jos heillä olisi erilliset sanat molemmille.

Toinen mitä en ole ainakaan löytänyt ja joita on suomeksi peräti useampi on höpsö, hupsu, pöhkö jne. Silly on paljon ilkeämielisempi, kun varsinkin höpsö ja hupsu on melkein hellitteleviä. Vai onko englannissa jokin vastaava sana?
noreen
Kokelas

« Vastaus #68 : 12.Kesäkuu 2013, 17:41 »

Entäs vacation? Se taitaa tarkoittaa myös vapaapäivää, mutta mielestäni sana tarkoittaa ensisijaisesti lomaa. Ainakin enemmän kuin holiday.
Kuunliekki
Kokelas

« Vastaus #69 : 12.Kesäkuu 2013, 17:49 »

Tuota sanaa en ole ennen nähnytkään siinä tarkoituksessa. Vain jättämistä, hylkäämistä yms. tarkoittavana on tullut vastaan. Mutta vastaan en rupea väittämään, kun asiasta tiedän juuri tuon verran enkä mikään kielinero ole. Kiitos tästä, nyt on taas vähän helpompi pölistä ulkomaalaisella foorumilla. :>
kyty
Noviisi

« Vastaus #70 : 12.Kesäkuu 2013, 18:34 »

Olen käsittänyt, että vacation tarkoittaa lomaa eli lomalle lähtöä, ja holiday on juhlapäivä, jolloin on vapaata. (Eli kesäloma olisi vacation ja joululoma holiday...)
Kirjaneito

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #71 : 12.Kesäkuu 2013, 19:40 »

^ Minun käsitykseni mukaan holiday on brittienglantia ja vacation amerikanenglantia. En kyllä mene vannomaan...

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
- Cassandra Clare: Clockwork angel
***

« Vastaus #72 : 12.Kesäkuu 2013, 19:52 »

Näin on. Ja kyllä holiday on ihan loma englanniksi, niinhän sitä rallatellaankin että  We're all going on a summer holiday, no more working for a week or two...

Sitten on myös leave:
I've been given a three-week leave by my boss.
Pomoni antoi minulle kolme viikkoa lomaa.
Muitalus
Noviisi

« Vastaus #73 : 28.Kesäkuu 2013, 23:20 »

Onhan se ankeaa, että suomalaisilla on vain erilaisia lomia ja joskus ehkä joku vapaapäivä, kun englantia puhuvilla on summer holiday ja autumn break ja day off ja five-day leave ja jopa vacationkin joskus.
***

« Vastaus #74 : 29.Kesäkuu 2013, 01:07 »

Mitään ankeeta ole. Suomalaisilla on vapaapäivä, rokuli, välivuosi, lupapäivä, syysvapaa, saikku jne. Erilaisia lomaa tarkoittavia sanoja on vaikka kuinka.
Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry ylös