25.Heinäkuu 2014, 23:39 *

Sivuja: [1] 2 3 ... 5   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Kasvissyönnin vaarallisuudesta  (Luettu 10426 kertaa)
Aemilia

Asuinpaikka: hml
« : 22.Helmikuu 2010, 16:52 »

Jos ei joku onnistunut vielä törmäämään Internetissä videoon, jossa joku humoristi teki yhdenlaisen leikkauksen kasvisruokapäivää vastustavista argumenteista:

Kyseessä siis aloite siitä, että Helsingin kouluissa olisi viikoittain lakto-ovo-vegetaristinen ruokailupäivä. Ei siis satunnaisesti vuosiruokalistasta riippuen vaan järjestelmällisesti viikoittain. Saamani käsityksen mukaan aloite meni vielä läpikin. Kyllä, kyllä, kyseessä on pakkokeino, jolla sekasyöjät saadaan syömään kasvisruokaa ilman että itse kasvisruokavaihtoehdon tarjoaminen millään lailla saisi lisäehtoja. Toivon, että päätös on ennakkoa paitsi runsaammasta niin myös paremmasta ja ravitsevammasta kasvisruuasta täällä muuallakin. Niin että se vaihtoehto tosissaan myös kannattaisi valita.

Löytyykö kasvisruokapäivän vastustamiselle jotakin fiksumpiakin argumentteja, vai onko se suurihienous, joka pitäisi saada kaikkialle saman tien?

A good many dramatic situations begin with screaming.

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #1 : 22.Helmikuu 2010, 18:17 »

Minusta olisi parempi jättää mokoma päivä pois. En ole mikään kasvisvihaaja, syön kasviksia, mutta minusta jokainen voi syödä niitä silloin kuin haluaa ja mieluiten jonkin muun kera, joten ajatus pelkästä kasvisruoasta koostuvasta ateriasta kerran viikossa ei ole hyvä. Etenkään, kun se on koulussa, jossa monet jättävät sen luultavasti väliin, mikäli eivät kasviksista pidä. Haluan myös todeta, etteivät kasvikset ole yhtä ravitsevia yksinään kuin liha, salaatti, riisi etc. yhdessä.
Velhoruhtinatar

« Vastaus #2 : 22.Helmikuu 2010, 19:00 »

Ehdinkin jo Facebookissa mesota tästä, nyt pääsen tekemään saman täälläkin, jee!

Kasvisvoittoisen ruuan suosimisen ei enää vuoden 2010 Suomessa tänä ilmastonmuutoksen aikakautena pitäisi olla ideologinen kysymys tai omistuisten viherpiipertäjien oma pikku juttu jolle normaalit sekasyöjät voivat huvittuneesti hymähdellä. Kasvisvoittoinen ruoka ei ole automaattisesti ekologisempaa kuin sekaravinto, mutta kokonaisuutena tarkastellen kasvisruokaa pystytään tuottamaan huomattavasti ekologisemmin kuin lihaa. Lihakarjan kasvattaminen nykyisin tehotuotantomenetelmin on valtavaa luonnon ja energian tuhlausta, länsimaisten ihmisten ylellisyys joka todennäköisesti tulee jossain vaiheessa tiensä päähän. Vielä esimerkiksi 50-luvulla liha oli harvinainen, korkeintaan pari kertaa viikossa nautittava juhlaruoka, vasta muutaman vauraan vuosikymmenen ajan länsimaissa on onnistuttu elämään siinä harhassa, että lihan syöminen päivittäin olisi tarpeellista tai normaalia.

Ihmisen terveydelle runsaasti lihaa ja eläinrasvoja sisältävä ruokavalio ei ole paras mahdollinen. On tutkittu, että ideaalisin ruokavalio on sen suuntainen, jota välimerellä noudatetaan: paljon kasviksia ja kasviöljyjä, kohtuullisen runsaasti kalaa, kohtuullisen runsaasti täysjyväviljaa, muutaman kerran viikossa lihaa, eläinrasvoja vähänlaisesti. Tilastollisesti pisin elinikä on maissa, joissa syödään tämänsuuntaisesti, kun taas maissa joissa on totuttu syömään lihaa ja eläinrasvoja 5-7 kertaa viikossa jopa useita kertoja päivässä, elintasosairaudet kuten verenpainetauti, korkea kolesteroli ja erilaiset sydänsairaudet jylläävät.

Näin pitkälle kasvisvoittoisen ruuan paremmuutta voidaan perustella, ennen kuin edes päästään mainitsemaan se tunnetuin tämän aiheen ympärillä pyörivä kiistakapula: kysymys siitä, onko eläimellä oikeus elää lajityypillinen, virikkeellinen ja kivuton elämä (vaikka sen jälkeen päätyisikin syödyksi), vai onko moraalisesti täysin hyväksyttävää alistaa se ihmisen ylemmyyden, mukavuudenhalun ja mielivallan nimissä pelkäksi tehdasmaisen tuotannon osaseksi josta mahdollisimman tehokkaassa prosessissa puristetaan viimeinenkin veripisara. En edes aloita tästä, voitte lukea mielipiteitäni lisää Eläinten oikeudet -ketjusta. Kasvisruuan hyödyt ovat kiistattomat, vaikka käytettäisiin perusteena ainoastaan ihmisen omaan ja hänen elinympäristönsä hyvinvointiin liittyviä näkökohtia.

Nykypäivänä kukaan ei kehtaisi ääneen myöntää, ettei viitsi lajitella roskia koska se on niin aikaa vievää ja vaivalloista. Kasvisruuan suosimisen pitäisi olla jo tänä päivänä samanlainen itsestäänselvyys, josta ei tarvitse edes keskustella. En vaadi, että kaikkien tulisi ryhtyä kasvissyöjiksi. Minusta olisi ok, jos ihmiset palaisivat syömään lihaa sen pari kertaa viikossa, jolloin heillä olisi taloudellisesti mahdollista maksaa siitä korkeampaa hintaa, jolloin taas tuotanto saataisiin pienemmäksi, ekologisemmaksi ja eläinten elinolosuhteet inhimillisiksi.

Alkuperäiseen kysymykseen: Kasvisruokapäivä viikossa tulisi todellakin olla vähintään itsestäänselvyys, jota kukaan ei ääneen poliittisen itsemurhan tai itsensä nolaamisen pelossa kehtaa kyseenalaistaa. Vielä mieluummin niin päin, että liharuokaa tarjoiltaisiin sinä yhtenä päivänä viikossa.

***

« Vastaus #3 : 22.Helmikuu 2010, 19:01 »

Itse lukeudun kannattajiin, enkä vähiten sen elämän teatterin tragikomiikan vuoksi, jota videolla esiteltiin (vasta toiseksi vähiten; pohjasijan ansainnee huomio vihreän värin esteettisyydestä).

Löytyyhän kouluviikosta jo kiintiökalapäiväkin, joten on jo korkea aika viralliselle kasvisruokapäivälle (sellaisiahan tosiaan löytyy, mutta ei mitenkään kiveen hakattuna itsestäänselvyytenä. Puuropäivät yms.).

Kansanterveys ja ekologia. Lisäksi ei voi liiaksi korostaa sitä merkitystä, joka koulussa opituilla syömistottumuksilla on. Taidettiinpa jossain aihetta käsittelevässä tekstissä viitata vastaavaan uudistukseen, jossa turvavöiden käyttö iskostettiin osaksi autoilukulttuuria nimenomaan lasten kautta.

Itse olen koululounaiden suhteen myöhäsyntyinen kasvisruokailija. Pienenä minua ei opetettu kotona syömään kasviksia (ainakaan tarvittavalla intensiivisyydellä) ja niinpä tunnustankin vierastavani jotenkin sisäänohjatusti kaikkea vähänkin vieraampaa kasvikunnan tuotetta (joku munakoiso brrr). Kuitenkin on aika irrationaalista, että samaan aikaan sitä puputtaa elävästä organismista irrotettua rusehtavanpunaista kimpaletta ilman mitään ongelmaa tai kyseenalaistamista.

En näkisi kyseistä päivää mitenkään erityisen vallankumouksellisena käytännön tasolla, mutta periaatteena se on hyvinkin raikas linjanveto. Ihminen saattaa olla sekasyöjä, mutta se on pikemminkin argumentti sitä nykyään lähestulkoon jokaisella aterialla todistettua ilmiötä kohtaan: ateria rakentuu lihan ympärille. Lisäksi on lähinnä naurettavaa vedota proteiineihin kun lautasella lojuu muusin seassa pökäle 3%:sta lihankorviketta, johon sisällytetyn 'lihan idean' popsimme autuaina suomalaisiin suukkeihimme (jos makkara on kansallisvihannes, mistä vastarinta?)

Helsinki kulkee lipunkantajana tässäkin. Emlin tavoin toivon, että kasvisruoan laatu paranee uudistuksen myötä, se kun yhä harmillisen usein tuntuu olevan vain riisuttu vaihtoehto mainstreamversiosta. Ylipäätään nykyjärjestelmä tehotuotettuine eläimenpalasineen on eettisesti kestämätön, mieluummin näkisin lihan harvinaisena lisukkeena, josta oltaisiin valmiita maksamaan eettisen kasvatuksen mitta. A.W. Yrjänä aiheesta Hesarissa.

Let's save the Piglets!

Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #4 : 22.Helmikuu 2010, 19:09 »

Toimitus haluaa muistuttaa, ettei kasvisruokavalio tarkoita liharuokaa, josta on jätetty liha pois, eikä ihan oikeasta kasvisruuasta voi tehdä päätelmiä esimerkiksi syömällä pelkästään maassamme perinteisiä kasvipohjaisia aterialisäkkeitä kuten salaattia ja perunamuusia.

Velhoruhtinatar

« Vastaus #5 : 22.Helmikuu 2010, 19:13 »

Hyvin sanottu.

Tosiaan luulen, että yksi asenteiden ongelmakohta piilee tässä: sanasta KASVIKSET valitettavan monille tulee varmasti ensimmäiseksi mielikuva sen oikean ruuan kyljessä surullisesti nököttävästä kasasta nahistunutta, pakasteesta sulatettua parsakaali-porkkanamössöä. Ja tällaistako sitten pitäisi yhtenä päivänä syödä pelkästään, voi kamala. Sana kasvisruoka yhdistettäneen niin voimakkaasti niihin surkuhupaisiin, hämäriin viherpiipertäjiin itusalaatteineen, että ei edes tulla ajatelleeksi, että koululaisten perinteiset suosikkiruuat ohrapuuro mehukeitolla sekä pinaattiletut ovat - kuinka ollakaan! - kasvisruokaa.

Tuo A.W. Yrjänän kirjoitus oli kokonaisuudessaan mielestäni ihan hyvä.

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #6 : 22.Helmikuu 2010, 19:16 »

Lihassa sattuu olemaan kasvisruokaan nähden se etu, että siitä saa enemmän energiaa. Toisaalta pitää myöntää, että ihmiset ovat nykyään niin laiskoja, etteivät viitsi mitään raskasta tehdäkään, joten ehkä lihan syöntiä voitaisiin tosiaan vähentää. :(

Ja tästä eläinten hyväksikäytöstä sanoisin sen verran, että jos ihminen ei hyödyntäisi eläinkuntaa ravintonaan, ei se tulisi toimeen. Kannattaa myös ottaa huomioon, että kun eläin kasvatetaan ihmisten parissa, sillä on hyvä ja turvallinen elämä, kun taas villissä luonnossa sen voisi ties mikä surmata vähemmän nopealla ja kivuttomalla tavalla. :D
***

« Vastaus #7 : 22.Helmikuu 2010, 19:38 »

Lainaus

Larpataan hetki parinsadan vuoden takaisia etelävaltioita.

[olkinukke] Juu, ja onhan toki Herran Kaikkivaltiaan tahto, että me vaaleaihoiset pidämme tummemmat kansanosat kurissa ja nuhteessa. Emmehän me tulisi toimeen ilman heidän työpanostaan, hyvinvointimme kun perustuu orjatyövoiman käytölle. On myös huomionarvoista, että kun villi-ihminen kasvatetaan sivistyneen herrasrodun parissa, on sillä hyvä ja turvallinen elämä, kun taas luonnollisissa oloissa voisi se joutua kaltaistensa primitiivisten heimoeläjien toimesta alistetuksi, ja vieläpä kahta julmemmin. [/olkinukke]

No jaa, minusta eläimet kuuluvat luontoon. Teknologisen kehityksen myötä ainakaan suurimmassa osassa maailmaa ei eläimillä ole ihmisen kannalta suurtakaan välitöntä hyötyä (onpas ruma sana), ellei seurana, koe-eläimenä tai ruokana. Niistä kaksi jälkimmäistä tuomitsen vahvasti joskaan en täysin varauksettomasti, ja mitä lemmikkeihin tulee, niiden yletön inhimillistäminen aiheuttaa minussa voimakkaita vastareaktioita.

Olisi se kaunista jos voitaisiin elää solidaarisina yksilöinä muita luontokappaleita kunnioittaen, mutta se kun ei näytä luonnistuvan edes yhden epäonnisen lajin (itsensä luomakunnan kruunuksi julistaman, mutta osan myötä lankeavaa vastuuta tunnustamattoman) sisällä.
« Viimeksi muokattu: 22.Helmikuu 2010, 20:13 kirjoittanut Dark Clark » tallennettu

Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #8 : 22.Helmikuu 2010, 20:08 »

Heh viimeksi kun Tampereella oli housuttomat viikot kokeilin kopioida Martikaisen hamppupihvejä ja tehdä hamppurilaisia vegemestan opeilla. Heh, voin sanoa että tavara oli tujua ja sen voin sanoa että ei mistään mäkkäristä näin täyttävää purilaista löydy.

Ekologinen puoli on ehkä vähän heikko perustelu tuossa, itse korvaisin kasvisruokapäivän poistamalla metaanijäljeltään hirmuisen ja ravinnoltaan negatiivisen valkoisen riisin vaikka kotimaisella ohralla tai tattarilla (soviet). Lisäksi heh, margariinin saisivat korvata ihan oikealla voilla niin voisi syödä leipää.

Muistuttaisin Joonasta että koska Hitler! Tuo koko kansan idolikin oli kasvissyöjä.

Don't trust the skull.

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #9 : 22.Helmikuu 2010, 21:06 »

Kas vain... Hitler tosiaan oli kasvissyöjä. No se voisikin selittää paljon. Lisättäköön, ettei hän ollut minun idolini. :D Eikä toivottavasti kenenkään muunkaan.

Minusta meidän ei kannata ruveta vertaamaan eläinten hyväksikäyttöä ihmisten hyväksikäyttöön. En ole orjuuden kannalla. Ihmiset ovat ihmisiä, eläimet eläimiä ja olisin iloinen jos voitaisiin pitää se selvänä. Ja jos me tulemme niin hyvin toimeen ilman lihaa, heitetään kaikki se pois, karkotetaan eläimet ja annetaan jokaisen keräillä ja mets... ai niin, ei lihaa. Siis annetaan jokaisen ihmisen keräillä oma kasvisravintonsa ja katsotaan miten käy.
Vihreäthän päästävät aina silloin tällöin ymmärtämättömyyksissään minkkejä kuolemaan metsiin, koska ne eivät tule siellä toimeen.

Ja jos sivuttaisiin alkuperäistäkin asiaa, olen vieläkin sitä mieltä, ettei jokaviikkoinen kasvispäivä ole järkevä ajatus. Pitää kai sitten vain ruveta ottamaan niinä päivinä omat lihat kouluun. :D
Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #10 : 22.Helmikuu 2010, 21:26 »

Itseasiassa minkit eivät kuole suomen metsiin vaan vetävät muita lajeja kovaa daijuun tuhoten ekosysteemiä.

Don't trust the skull.
Herbertina Merrique V

Asuinpaikka: Νεφελοκοκκυγία
« Vastaus #11 : 22.Helmikuu 2010, 21:30 »

Ahah, jo ennen Miksua rakastin tätä ketjua. Mut mä en pysy perässä! Lakatkaa postaaminen! Tämä voi olla semisti hätiköidenkirjoitettu.

Minähän sinänsä tykkään eläintenosia syödä. Omilleen muuttamisen myötä olen oikeastaan kuitenkin jo käytännön syistä (säilyvyys, hinta, lihan paistamiseen keskimäärin tarvittava vaivannäkö) lipsunut porkgana-painotteisempaan ruokavalioon - ostan lihatuotteista tarkemmin mietittynä lähinnä satunnaisia leikkelejuttuja - mutta joka tapauksessa vaikkapa vanhempien luona puputtelen edelleen viattomien karitsaparkojen verellä tahrittua sekaruokaa.
Tämä kuitenkin siis johtuu täysin rehellisesti siitä, että satun pitämään lihasta. Kasvisruoka on monipuolisena terveellisempää sekä pidemmän päälle kestävämpää tuottaa, eikä sitä pahemmin käy kiistäminen. Lihansyönti loppujen lopuksi ei ole perusteltavissakaan muilla kuin mukavuussyillä. Hypocritical approach is hypocritical.

Lainaus käyttäjältä: Joonas
Ihmiset eivät välttämättä niinkään ole laiskoja kuin sattuneet kasvamaan istumispainotteiseen yhteiskuntaan, jossa raskasta työtä ei tarvitse tehdä, eikä muutenvaan liikkumiselle ole aikaa/motivaatiota/insertmuutekosyyX. Se on toki liian pitkälle vietynä omakin ongelmansa, mutta jos energiaa ei kulu niin paljon että sitä "lihansyönnin verran" tarvittaisiin, täytyykö sitä sitten kulua? Olemmeko laiskoja, koska meidän ei tarvitse syödä lihaa? Ja täytyykö se energia saada mahdollisimman tehokkaasti vain nieltyä jotta voisi nopeasti jatkaa Yhteiskunnalle Hyödyksi Olemista, miksei vähempienergiaisaa ruokaa voi sitten syödä vähäsen enemmän? Ihmiskunta tuskin kaatuu lihansyönnin vähentämisestä johtuvaan energiapuutteeseen, onhan meillä edelleen vaikka kilosokeri nomnom.

Lainaus

Hyvä ja turvallinen elämä ilmeisesti on suhteellinen käsite. En nyt jaksaisi meuhkata Animalian sivuilta löydetyillä shokkikuvilla, mutta kun onhan nekin ikävästi silti vähäsenniinkuin totta, eikä ihmisten "parissa" tehotuotettujen eläinten kärsimyspärsimyksestä ei ihan tuollatapaa käsiään voi pestä. Tai no mikäpä minä olen sanomaan, kyllähän sitä toki voi - eikä minunkaan omatuntoni kilju sieluaraastavia totuuksia joka valveillaolon hetki siksi että syön tehotuotettuja eläimiä - mutta ei tuo nyt ihan niinkään mene notta ihminen pelastaa karmealta vapaudelta hellään huomaansa viattomat pikkupossut, ja tästä armon osoituksesta pienenä hintana teurastelee ne sitten mässättäväkseen. Useille lihansyönnin ongelmana eivät myöskään edes ole söpöjen otusten tuskat, vaan nimenomaan tuotannon muut ongelmat.

Ja muutenkin, mitä yhteiskunnan toimeentuloon tulee, Clark Plark olkiukkeleineen ajaa näinsanoakseni oikeaa moottoripyörää. Yhteiskuntaa voipi vähäsen olla a) mahdollista ja b) syytä muuttaa, jos huomataan että se hajoilee päin seiniä, eh?

Lainaus
Koska vihreät, ja etenkin Vihreät = kettutyttöradikaalit. Also, citation needed - ei sillä, että esimerkiksi faktat mitenkään olennaisia näissä hommissa olisivatkaan - mutta ongelmahan nimenomaan on se, että minkit tulevat liiankin hyvin toimeen ja tappavat alueiden alkuperäisiä lajeja. Tämä ei toki myöskään liity mitenkään aiheeseen, josta keskustelemme, ja otan siis ehkä yleistyksen lähinnä tarpeettomana provoiluna. Samaten Hitlerin kasvissyönti "paljon selittävänä" tekijänä - kuten muuan tuttavallani oli tapana sanoa, "UNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNG".

Kukaan ei estä omien lihojen ottamista kouluun, ehei. En kuitenkaan usko, että oppilaat joutuvat hengenhädässä metsästämään ravintonsa riutuvien luittensa ympärille, jos viikossa on yksi päivä kasvisruokaa.

Kannatan.

Also,

Lainaus käyttäjältä: DeeCee
Makkara-homeopatia <3

"C is always a thought but never an option."

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #12 : 22.Helmikuu 2010, 21:37 »

Hyvä on, tämä ei nyt liity asiaan ja meillä on omat mielipiteemme, mutta on pakko huomauttaa yhdestä asiasta:
Etteivätkö ihmiset ole laiskoja? Oletkos kuullut kuinka moni nuori nykyään ei edes HARKITSE TYÖHÖN MENOA? Rehellisesti sanoen en muista määrää prosentuaalisesti, mutta se oli liian iso, ja jos et pidä laiskuutena sitä etteivät ihmiset enää halua tehdä työtä, niin ihmettelempä vain mitä sitten.

En minäkään usko että tässä epätoivoiseen ruoanmetsästykseen ajaudutaan, mutta minusta jokaisella pitäisi olla mahdollisuus valita liharuokaa pelkän kaniruoan sijasta. En ole mikään kasvisruoan vannoutunut vastustaja, vaikka siltä saatan kuulostaa, mutta minusta sitä vain ei kannata syödä pelkästään aj sellaisenaan. Mainittakoon vielä, että kasvispihvit ovat kiistämättömän herkullisia.
***

« Vastaus #13 : 22.Helmikuu 2010, 21:39 »

//tootte liian nopeita naputtajia. Dolf, taannu; yksisormijärjestelmä. Zium.

Lainaus

Vaarallisen yleinen luontokäsitys. Ja nähdäkseni aika keinotekoinen, perujaan kait klassisen humanismin antroposentrisyydestä. En näe ainuttakaan syytä miksi ihminen eroaisi merkittävästi eläimistä (tässä: eläin, joka ei ole ihminen).

Lainaus

Nykyajan ja tulevaisuuden teknistyneisyyden tasolla se ei ole ongelma eikä mikään.

Lainaus

Mielikuva Tuija Braxista ja Tarja Cronbergistä kettutyttöilemässä on sanalla sanoen hilpeä. :D Eksaktiuden nimissä täytynee kuitenkin huomata, ettei Vihreillä oli puolueena yhtikäs mitään tekemistä tarhaiskujen kanssa, ellei sitten yksilötason mielipiteillä. Lisäksikään en ole aivan vakuuttunut, että eläinaktivistien syy tekoihinsa oli
Lainaus
koska ne eivät tule siellä [metsissä] toimeen.

Sivuhuomiona Vihreistä: on kiehtova havaita, että Vihreä liitto istuu hallituksessa, jonka tavoitteisiin lukeutuu turkistarhauselinkeinon säilyttäminen. Turkikset ovat ravintoakin epäolennaisempi syy elävien olentojen järjestelmälliseen tappamiseen, toivon mukaan viimeaikaiset kuvakohut saisivat jotain liikettä aikaan kepulaisten rämettämässä Maa- ja metsätalousministeriössä.

Aasinsiltana takaisin otsikon aiheeseen: vaikka oma puoluekantani onkin muualla, niin minusta kasvisruokapäivä on Vihreiltä mitä mainioin avaus, paikallisellakin tasolla.

Lainaus

Eikö se ollutkaan silkka imagotemppu? Ainakin mikäli maestro Veikko Huovista on uskominen, mutta Veitikka nyt ei aina noudattanut nakulleen yleistä historiantulkintaa...

Offia:

Lainaus

En ymmärrä, miksi KAUHISTUS. Ihmiset tekevät työtä silloin kun se on mielekästä. Paskaduunien aikakaudella työn muoto (työehdot, liikkumavara, työilmapiiri, työtahti) määräävät paljon. Mikäli ihmiset ajetaan kuluttaviin pätkätyösuhteisiin ilman kansalaispalkan kaltaisia lääkkeitä, en yhtään ihmettele miksi työttömyys houkuttelee. Muutenkin nyppii vanhanaikainen näkemys, jossa TYÖ on kaiken elämän sisällön ja hyvinvoinnin keskipiste. Johan Marxkin visioi työstä vapautumista. :=

Työhaluttoman syyttäminen laiskuudesta on sama kuin syyttäisi lihasyöjää pahuudesta.

///
Lainaus
mahdollisuus valita liharuokaa pelkän kaniruoan sijasta.

Kaniruoka = kanipaisti? Kaninruoka = kasvikuntaa, ellei puhuta Caerbannogin pupusta ja Monty P.:stä. Jos ensimmäinen, niin johan sitä eletään varsinaisella Atkinsin dieetillä. Kaikkien pikkueläinten suojelija meitä varjelkoon.
« Viimeksi muokattu: 22.Helmikuu 2010, 23:37 kirjoittanut Dark Clark » tallennettu

Simple

Asuinpaikka: Vantaa
« Vastaus #14 : 22.Helmikuu 2010, 21:48 »

Menepäs vaikka Kotikokista tai Hesarin sivuilta selvittelemään kasvisruokien kirjoa. Oletko tähän mennessä tuonut omat eväät pinaattilettu- tai puuropäivinä? Josset, niin miksi aloittaa nyt?

En nyt jaksa tarkistaa keskustelusta, että onko täällä, mutta ainakin Joku Jossain on sitä mieltä, että valinnanvapautta sorsitaan tässä nyt, kun sorsaa (tai verrattavissa olevaa söpöä elukkaa) ei saada poskeen yhtenä kouluruokailuna viikossa.

Obs! Sinä et osta kouluruokaa. Se ostetaan verorahoilla, joista päätetään edustuksellisesti demokraattisella tavalla. Sinä et siis päätä kouluruuastasi, vaan edustajat päättivät nyt vähän suoremmin kuin aikaisemmin.

Lisäksi eläinten kärsimys, ilmastonmuutos, awwz, soija, sen kuljetus laivoilla, mahdollinen kasvatus lähempänäkin muuksikin kuin liikalihavien eläinten ruuaksi, kaikki eläimet vapautettaisiin tänään ja siirtymä hitaastipas.

Onko se kasvisruoka nyt halvempaa vai ei, kun Vantaalla totesivat, että ei, mutta vaativat uudestaan laskemaan ja jossain Tampereella että joo kuulema hä?

Kuolema on vain pieni hetki elämää jne. Käsittääkseni, jos eläimille tungettu ruoka ja niiden pitämiseen käytetty pinta-ala käytettäisiin ihmisruuan tuotantoon, olisi maailmanlaajuisesti nälkätilanne parempi kuin nykyään. Kait. Hymyilee

P.S. Omnom pekonia syönyt aikoihin. Lihaa noin kerran kuussa/kahdessa syön. Viimeisin syömäni eläin oli valkosipuloitu etana. Kotona en lihaa laita.

P.P.S.
Jos voi olla tekemättä töitä ja vain nauttia, niin tietysti niin haluaa tehdä. Kyllä nekin nuoret vielä oppivat, kun nälkä tulee.
Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #15 : 22.Helmikuu 2010, 22:06 »

Hitlerin askeettinen elämäntapa saattoi kyllä olla vain Goebbelsin keksimä hieno julkisuuskuva. Toiset lähteet väittävät hänen olleen varsin mieltynyt baijerilaiseen ruokavalioon, ja mehän tiedämme mitä se pitää sisällään.

Lainaus

Ketkä "vihreät"? Tuskin ainakaan poliittinen puolue? Sitäpaitsi monihan saattaa nähdä nälkäkuoleman vapaudessa parempana vaihtoehtona kuin elämän tarhoilla.

Kokonaan toinen juttu on, että minkki menestyy maassamme vallan mainiosti ja on levinnyt koko valtakunnan alueelle syrjäyttäen alkuperäislajeja. Tähän tietysti niillä paljon parjatuilla turkistarhaiskuilla ei liene käytännössä mitään lisättävää, ensimmäiset otukset pääsivät tarhoilta karkuun jo 1920-luvulla ja nykyinen tilanne oli saavutettu jo 1970-luvulla.

Velhoruhtinatar

« Vastaus #16 : 22.Helmikuu 2010, 22:23 »

Minä alan olla jokseenkin kyllästynyt vääntämään näistä aiheista. Vaikka itse on hankkinut asiasta tietoa ja pyrkii keskustelemaan suurin piirtein faktoihin perustuen ja antamaan myös vastapuolelle uutta näkökulmaa ja ajattelemisen aihetta, vastapuolen argumentointi on aina tasoa "Pupunruoka blaa blaa blaa, mitä niille kaikille eläimillekin tapahtuis jos me ei enää syötäis niitä blaa blaa blaa, ihmiset on aina syöneet eläimiä blaa blaa blaa..."

Lainaus
Minun mielestäni tässä ei ole kysymys pelkästään siitä, saako ihminen ylipäänsä hyödyntää eläimiä, vaan siitä kuinka tämä hyödyntäminen käytännössä tapahtuu. Onko sinun mielestäsi täysin oikein, että eläimiä kasvatetaan massatuotantomaisesti ahtaissa ja virikkeettömissä tiloissa, ilman että ne koskaan saavat esimerkiksi nähdä päivänvaloa, tai ilman että ne koskaan pystyvät liikkumaan muutamaa metriä enempää? Tämä kaikki vain siksi, että länsimainen ihminen haluaa syödä lihaa seitsemän kertaa viikossa. Jos ihmiselle riittäisi vähempi, tuotannon ei tarvitsisi olla yhtä ylimitoitettua, jolloin eläinten olot voitaisiin pitää parempina (ja lihan hinta olisi korkeampi).

Lainaus
Muun muassa palkokasveista, tofusta ja soijasta saa sen verran vaivattomasti protskuja, että se riittää tyydyttämään kevyttä tai keskiraskasta työtä tekevän aikuisen ravinnontarpeen ilman suurempaa kikkailua.

Lainaus
Miksi ei? Suuri osa eläimistä tuntee kipua ja stressiä ihan samalla tavalla kuin ihmisetkin, ja mielestäni tämä riittää perusteluksi sille, miksi kipua ja stressiä tuottavat eläinten hyväksikäyttömenetelmät ovat - ainakin silloin, kun hyöty ihmiselle ei ole elintärkeä - eettisesti kyseenalaisia.

Minua huolestuttaa tuo alati esiintyvä mystinen ajatus siitä, että ihmiset nyt vain jotenkin oletusarvoisesti ja itsestäänselvästi saavat hyväksikäyttää muuta luontoa ja eliökuntaa ihan miten vain mielivät. Minun mielestäni sitä ajatusta ei pitäisi ihan noin vain pohtimatta niellä. Kyseenalaistaminen on joskus yllättävän antoisaa puuhaa. Siinä pääsee silloin tällöin tuntemaan itsensä monia muita fiksummaksi ja omilla aivoillaan ajattelevammaksi olennoksi ;)

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #17 : 22.Helmikuu 2010, 22:32 »

Hmm... näen, ettei käsityksesi minusta ole järin korkea. No, en syytä siitä, ehkä sinulla on mielestäsi jokin syykin siihen.

Nyt ei ehkä jatketa pidemmälle, sillä törmätään uskonnolliseeen seikkaan. Minä olen kristitty ja satun tietämään, että Jumala on kehoittanut ihmistä käyttämään kasvi- ja ELÄINkuntaa hyödykseen. Tietenkään muiden uskontojen jäseniä tämä ei kosketa, mutta minulle se on aivan tarpeeksi hyvä syy syödä lihaa. Lisäksi kannattaa muistaa, että Jumala asetti ihmiset eläinten yläpuolelle hallitsemaan luomakuntaa. Tietysti eläimiä voisi kohdella vähän paremmin, ei siinä mitään, eikä missään tapauksessa saisi kohdella huonosti. Valitettavasti en itse tällä hetkellä voi rientää niitä pelastamaan. Tyydyn siis syömään niitä.

Kukaan älköön tästä loukkaantuko - minä uskon näin ja muut voivat uskoa eri tavalla eikä mitään ongelmaa minun puoleltani ainakaan. :) Tällaisella perustelulla ei tietenkään saada muiden kuin kristittyjen hyväksyntää. :(

Minuakin hämmästyttää se, ettei vastapuoli tässä keskustelussa ollenkaan ota opikseen: koko ajan tulee samaa eläimet ihmisiä blaa blaa blaa -tasoa ja vähän muunkinlaista.
***

« Vastaus #18 : 22.Helmikuu 2010, 22:45 »

Lainaus
- - Tämä kaikki vain siksi, että länsimainen ihminen haluaa syödä lihaa seitsemän kertaa viikossa.

Huomionarvoinen maininta - länsimainen ihminen. Mikä mahtaa piillä nykyisen tilanteen takana? Lähi-idän monoteististen uskontojen traditio nostaa ihminen johtoportaassa muiden eläinten yläpuolelle? Teknisesti kehittymättömissä animistisissa luonnonuskonnoissa asetelma ei taida olla sama, kuten myöskään hindulaisuudessa, jossa lihansyönti suvaitaan lähinnä alemmille kasteille. Okei, muslimit eivät syö possua, mutta jihad töpselinenille ei ole varsinaisen tuettava ratkaisu ongelmaan...

Länsimaisen ihmisen syntilista on pitkä. Moraalisesti onnekkainta olisi kai ollut syntyä ihonsa vuoksi nyljettäväksi siniketuksi, mutta ehtiihän sitä ensielämässä.

Jos kasvisruokapäivän katsotaan olevan ensimmäinen askel kohti eettis-ekologisesti kestävämpää tulevaisuutta kouluruokaloissa, siirrytäänköhän jossakin vaiheessa täysvegaaniseen ruokavalioon?

Yksi ruoka-aine, jota usein peräänkuulutetaan myös kouluympäristössä, on maito, jonka terveysvaikutuksista ei ole puolueetonta varmuutta, tutkimukset ovat pitkälti Valion operoimia. Onhan aika absurdia, että ihminen juo toisen eläimen lapselleen ravinnoksi tarkoittamaa nestettä. Ajatus ihmismaitoon siirtymisestä on suorastaan rivo, mutta kulttuurisista syistä olemme varsin sokeita naudanmaidon hyväksikäytölle. Visio lypsylaitteeseen kytketyistä ihmiskaupatuista naisista (tai miksei miehistäkin: teknologiaan viittaaminen saa minut kuulostamaan tiedeuskovaiselta) lähinnä etoo. Soijamaito kouluihin!

Herbertina Merrique V

Asuinpaikka: Νεφελοκοκκυγία
« Vastaus #19 : 22.Helmikuu 2010, 22:45 »

Jesjesjesuskontokeskustelu? (Kirjainjärjestyksen aiheuttama kikka tahaton) Inb4lukotus/poisedittaus/offtopicangsti.

Henkilökohtaisesti en tätä Jumalaa isolla jiillä toki niinkään tunne, mutta olen varma, että jos yksi päivä, jolloin et käytä hyväksesi *koulussa, yhdessä ruokailussa* eläinkunnan tuotteita, aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa, on mahdollista lainata opinahjon, esimerkiksi opettajainhuoneen, jääkaappia vaikkapa makkarasiivun säilyttämiseen. Nämähän ovat vain järjestelykysymyksiä.

Lainaus

Koko ajan tulee tätä tasoa ja muunlaista, yllätys?

"C is always a thought but never an option."
Sivuja: [1] 2 3 ... 5   Siirry ylös