01.Elokuu 2014, 02:41 *

Sivuja: 1 [2] 3 4 5   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Kasvissyönnin vaarallisuudesta  (Luettu 10455 kertaa)
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #20 : 22.Helmikuu 2010, 22:56 »

Erilaiset lihat on hyviä ja maukkaita. Erilaiset kasvinosat on hyviä ja maukkaita. Sit niissä molemmissa on myös pahoja ja huonoja, joita ei pidä mennä syömään tai ainakaan kaikki ei tykkää. Yritetääks taas jaksaa toisiamme ja olla hyppäämättä aiheesta pois uskontoon, pelkkään politiikkaan tai ainakaan pelkkiin omiin asenteisiin - vaikka niillä olisi kunnollisia perustelujakin. Voitais vaikka pohtia asioita vähän - silleen pohtimilla, joilla seulotaan viljaa.

Vastustan kasvisruokapakkoa. Vastustan liharuokapakkoa. Vastustan siis pakkoa. Vaihtoehdot on pop, mutta samoin sellaine velmu ketkuilu, että ei kerrota niille että se on kasvisruokaa. Just niin kuin pinaattiletut tai sit vaikkapa ohrapuuro tai vaikkapa lanttukukkoset. Mutta ennen kaikkea minusta tärkeää olisi että kaikkiin kouluihin tässä maassa saataisiin vapaasti päivän mukaan valittava kasvisvaihtoehto. Eli ei siis kasvisruokaa erityisruokavalion ilmoittaneille, vaan päivittäinen valinnan mahdollisuus niin sekasyöjille, lihan himoajille kuin kasvi-ihmisillekin.

Ja kannatan monipuolista ja lihattomampaa ruokavaliota, vaikken siihen itseäni sido.

Niin, se pohtiminen. Nuo suurten ikäluokkien ihmiset vastustavat pakkokasvisruokaa monesti omiinkin pakkosyöttämiskokemuksiin perustuen. Ihan niin kuin liikunnantuntien pakkohiihto ja pakkouinti, samoin pakkomentaliteetti ruuankin kanssa on tuottanut vain huonoja tuloksia. Lautasen pakkosyöttö tyhjäksi asti yhtenä pahimmista.

Ja siinä Ilkka Taipale on oikeassa: me kaikki lihotaan, ja sille on vaikea mahtaa mitään. Pitää yrittää.

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
Sarantha
Velhoruhtinatar

« Vastaus #21 : 22.Helmikuu 2010, 23:10 »

Joonas, ei minulla sinusta ole mitään käsitystä, mielipiteistäsi ehkä.

Kritisoin edellisessä viestissäni lähinnä sitä, että sinun argumentointisi aiemmissa viesteissäsi vaikutti varsin yksipuoliselta ja enemmän sisäistettyihin asenteisiin kuin tietoon perustuvalta. No joo, on minullakin asenteeni, myönnetään. Pieni ituhippi sisälläni yrittää kiljua, että "lihaa sen olla pitää" -ihmiset ovat luolamiestasolle jämähtäneitä barbaareita (siis eivät sekasyöjät yleensä, vaan nimenomaan sellaiset ihmiset jotka kehittävät lihansyönnistä periaatteellisen kynnyskysymyksen eivätkä edes näe kasvisruokaa ruokana), samalla kun Järkevä ja Moniulotteisesti Ajatteleva Sarantha yrittää tarkastella asiaa objektiivisesti ja löytää syitä sille, miksi luolamiest... äh, eri tavalla ajattelevien ihmisten asenteet ovat sellaisia kuin ovat. Peace and love, everybody, niin on paljon kivempaa :D

Olen itse lähinnä ateistinen agnostikko tai agnostinen ateisti, mutta olen silti miettinyt esittämääsi argumenttia Jumalan ihmiselle suomasta oikeudesta käyttää muuta luomakuntaa hyväkseen. Okei, "ihminen on luomakunnan kruunu" -tyyppinen ajattelu on yksi keskeinen syy siihen, miksi olen etääntynyt kristinuskosta. Mutta silti, jos tarkastellaan kysymystä puolueettomasti sisältäpäin: Jos kristinuskon Jumala on kaikella vaivalla luonut muun luomakunnan ihmisen hyödyksi ja ihmistä varten, niin eikö ihmisen silloin pitäisi osoittaa kunnioitusta tätä suurta ja ihmeellistä luomistyötä kohtaan kohtelemalla sitä arvostavasti ja kestävällä tavalla, ei tuhlaten, haaskaten ja turmellen kuten nykyään usein tapahtuu? Mahtaako sinun Jumalasi olla tyytyväinen siihen, että hänen luomistyöhönsä - sikoihin, lehmiin, siipikarjaan - suhtaudutaan piittaamattomasti ja julmasti kuin maailman suurimpaan itsestäänselvyyteen? Miksi Jumala olisi luonut esimerkiksi sialle sisäsyntyisen tarpeen tonkia mudassa, nauttia auringonpaisteesta ja käyttää nisäkkääksi huomattavaa älykkyyttään esimerkiksi ravinnonhankinnassa, mikäli olisi ihan okei, että noita olentoja pidetään ikänsä pimeässä kovalla ja kylmällä betonilattialla yhdessä kymmenen muun onnettoman kanssa? Jos Jumala olisi luonut eläimet tällaisiin olosuhteisiin, niin miksi niille sitten on annettu kyky kokea kipua, pelkoa ja stressiä? Jos Jumala olisi luonut eläimet ihmisen hyväksikäytettäväksi näihin tehdasmaisiin jättituotantolaitoksiin, voisi kuvitella että hän olisi tehnyt niistä tunnottomia ja tunteettomia möykkyjä, jotka eivät kärsi tullessaan hyväksikäytetyiksi. Se, että eläimet kärsivät, osoittaa mielestäni, että niiden kohtelussa jotain on pahasti vialla.

Ja lopuksi huomauttaisin moderaattorin ominaisuudessa, että meillä on jo kasvissyöntikeskustelu sekä eläinoikeuskeskustelu. Yritetään pitää tässä ketjussa mielessä se alkuperäinen aihe, eli koulut + kasvisruokapäivä.

(Olen liian innoissani siitä, että pääsen pitkästä aikaa Kunnolla Vääntämään Tavernassa.)

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut.
Ja kaiken minkä kykenet, se tee
kuin oisi se viimeinen tekosi
näkyvän valon maailmassa."
Metusalem

Asuinpaikka: Inari
« Vastaus #22 : 23.Helmikuu 2010, 00:21 »

Lainaus käyttäjältä: Dark Clark
Yksi ruoka-aine, jota usein peräänkuulutetaan myös kouluympäristössä, on maito, jonka terveysvaikutuksista ei ole puolueetonta varmuutta, tutkimukset ovat pitkälti Valion operoimia. Onhan aika absurdia, että ihminen juo toisen eläimen lapselleen ravinnoksi tarkoittamaa nestettä.

Jaa. Olenko nyt ihan väärässä, vai eikö se lehmä tee maitoa joka tapauksessa samoin kuin kanat munia, vaikka eivät olisi kukkoa nähneetkään? Tilannehan ei ole luonnonmukainen vaan ihmisen jalostuksen tulosta eli siis Paha Juttu, mutta tähän on kuitenkin tultu ja hankala siitä on päästä eroon. Mitä maidolle sitten tehtäisiin, kun lehmät on kuitenkin pakko lypsää? Lisäksi syytös siitä, että tutkimustulokset jonkin asian terveysvaikutuksista ovat tahon X manipuloimia, on aika usein kuultu mutta harvoin perusteltu. En väitä, ettei näin olisi, väitän vain etten ihan suoralta kädeltä usko ettei maitoa olisi tutkittu puolueettomastikin.

Tähän väliin sitten se epävarmuuslause, joka vapauttaa minut kaikesta vastuusta jos faktani sattuvat olemaan vääriä. Korjatkoon toki se, jolla on parempaa tietoa. Lisäksi tietenkin tärkeä tekijä ovat maidontuotantoon liittyvät kasvihuonepäästöt, jotka jo sinänsä puhuvat maidon aivan samoin kuin lihankin käytön vähentämisen puolesta, mutta asian tähän puoleen en nyt ota kantaa sen enempää.

Lainaus käyttäjältä: Joonas
Lisäksi kannattaa muistaa, että Jumala asetti ihmiset eläinten yläpuolelle hallitsemaan luomakuntaa. Tietysti eläimiä voisi kohdella vähän paremmin, ei siinä mitään, eikä missään tapauksessa saisi kohdella huonosti. Valitettavasti en itse tällä hetkellä voi rientää niitä pelastamaan. Tyydyn siis syömään niitä.

Tämä on varsin outo aihe sekoitettavaksi uskonnon kanssa. Sarantha puhuu asiaa edellisessä viestissä, allekirjoitan sen suurelta osin. Itse en ainakaan kristittynä koe saaneeni kehoitusta tuhota maailmaa, vaan "viljellä ja varjella" sitä. Mutta tosiaan, uskonnosta on täällä jossain oma keskustelu eikä se minusta liity tähän aihepiiriin.

Pitäisikö jotain siitä varsinaisesta asiastakin sanoa? Minusta kasvisruokapäivä on hyvä idea, jos ei muuten niin ainakin siksi, että vieläkin on olemassa ihmisiä, jotka tukeutuvat siihen iänikuiseen pupunruoka-argumenttiin. Ei minua haittaisi, vaikka koulussa tarjottaisiin pelkää kasvisruokaa, jos se tarkoittaisi sitä, että ruoan laatuunkin panostettaisiin. Puhun mielelläni ekohippeilyn puolesta, vaikka olenkin turhan laiska tekemään itse mitään konkreettista. Ehkä vielä joskus vähennän omaakin lihansyöntiäni...

Minuakin muuten ärsyttäisi, jos vastapuoli ei ottaisi opikseen vaan pitäytyisi omassa kannassaan, vaikka on selvästi väärässä. Onneksi näin ei useinkaan käy.
(Äskeisessä lauseessa oli sitten sarkasmin yritystä... Yritetään ymmärtää toisiamme niinkuin Sarantha Lontoon kielellä ilmaisi.)
Dark Clark
***

« Vastaus #23 : 23.Helmikuu 2010, 01:03 »

Lainaus

En usko että ongelmaan löytyy ainuttakaan täysin kivutonta ratkaisua. Nykymenolla jatkaminen on kuitenkin monella tapaa kantokyvytön reittivalinta, niin mainitsemistasi ilmastosyistä kuin siksi, että silkka ajatus systemaattisesta alistamisesta on vastenmielinen. Ensiksi täytyisi kuitenkin katkaista vahingollinen kiertokulku ja vähentää karjan määrää roimasti. Ylijäämämaitoa ei tosin voisi kaataa maahankaan, sillä kun on sattuu olemaan epätoivottuja ympäristövaikutuksia.

Parasta olisi siirtyä käyttämään soijamaitoa (Vihreässä langassa pientä vertailua).

Lihantuotannon ongelmien eettinen puoli pohjaa syötävän objektin avunhuutoon: "Olen eläin ja silti tunnen ja kärsin." Yksi mielenkiintoinen projekti on In vitro -liha, synteettinen, laboratorio-olosuhteissa kasvatettu liha, minkä soisin olevan tulevaisuudessa varteenotettava vaihtoehto lautaselle kasata. Vakaumuksellisille vegaaneille se tuottanee tiettyjä moraalisia dilemmoja: syödäkö eläimeltä maistuvaa ja sitä ulkoisesti muistuttavaa 'lihaa'... missä kulkee 'lihan' raja? (Sinänsä, voisi olla kiehtovaa maistaa koeputkidinosaurusta. Tai miksei vaikka ihmislihaa, kun kerran toisen eliön syömisestä puhutaan)

Ja kun uskonto ollaan keskustelussa mainittu, niin on livautettava välispiikkinä: perin merkillistä, miten kasvisruokapäivähanketta on syytetty ideologisuudesta. Eivätkö kouluissakin voimakkaita elävät kristilliset perinteet sitten sellaisia ole? (Itse tosin en ole kovaäänisimpänä messuamassa koululaitoksen sekularisaation puolesta)

Ideologisuudesta: kasvisruoan edut eivät ole mitenkään näkökulmaan sidottuja, ainakaan jos pysytään johdonmukaisina ja nojataan tosiasioihin. Periaate jota Helsingin kaupunginvaltuuston vastustuspuheenvuoroissa ei juuri kunnioitettu. Tässä ihan päteviä vastineita videolla esiintyneisiin väittämiin.

Lainaus

Tämä hyvin totta. Denizenillä taisi olla jotakin tietoa asiasta, itse en lähteitä omaa tähän hätään. Valio on kyllä kovin raivoisasti liputtanut maidon terveellisyyden puolesta (kirjaimellisesti: kai olette provosoituneet suomenlipuista maitotölkeissä? .p)

we maybe hidden by rags but we've something they'll never have
Aemilia

Asuinpaikka: hml
« Vastaus #24 : 23.Helmikuu 2010, 01:28 »

Tällaisia päätöksiä, isompiakin, on tehty kansalaisten puolesta koko oppivelvollisuuskoulun ajan. Joskus on tullut liiankin kanssa sitä Iivarinkin moittimaa pakkoa. Sen takia minua vastusti kasvisruokapäivän idea alun perin, mutta pohdittuani ja yritettyäni keksiä kaikenlaista olen tullut siihen tulokseen että niin, yksi päivä lihatonta sinne tai tänne.

(Koko minun kouluaikana ei kuitenkaan ole ollut pakko syödä lautasta tyhjäksi esimerkiksi tai muuta kauheaa - maistamispakko on ollut esikoulusta asti kyllä jne.)

Minusta kouluruokailu on sinänsä jo aikamoinen etuoikeus. Vielä nyt yliopistossakin kun siitä hiukan jopa pistetään maksamaan. Ei sillä, onhan ruokailun taso vaihteleva ja kustannukset niin alhaalla kuin mihin ne ikinä saa, mutta on kokeilla ruokalistan laatijat mukaan lukien sen verran ammattitaitoa, etteivät anna lasten nääntyä, myöskään sen takia etteivät kauheanpahanmakuista pysty syömään niin paljon kuin tarvitsevat. Vai?* Muutenkin yläasteelta tai jostakin saakka on yritetty antaa ymmärtää, että lihaa 1-4 kertaa viikossa on parempi kuin 0 tai tuota enemmän.

Vastaan ja puolesta -argumentteja varmaan löytyy kaikilta tahoilta elämänkatsomusta tosiaan. Ne voisi ehkä pitää ns. taustalla ja käyttää enempi terveen järjen puolta ilmipuheessa, jos mahdollista. Muuten päädytään samanlaiseen stalinisti-elitisti-loanheittoon kuin ehkä valtuustossa meinattiin joskus lipsahtaa.

*sikäli mikäli ammattitaitoa ja kelvollisia raaka-aineita halutaan antaa resursseja ostaa. Helsingin kaupunginvaltuusto ilmeisesti toivottavasti päätti näin.

(niinjavielä - eliitti linkki, DC)
« Viimeksi muokattu: 23.Helmikuu 2010, 01:42 kirjoittanut Aemilia » tallennettu

A good many dramatic situations begin with screaming.
Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #25 : 23.Helmikuu 2010, 02:21 »

Lainaus

Hei, jätkä loppuu se viinan juonti foorumilla. Lehmät laitetaan tekeen vasikoita että ne tekis maitoo.

"Syntynyt vasikka on maidontuotannon jatkuvuuden edellytys. Lehmä ei kestä monta vuotta paljon lypsävänä. Lypsyrotuiset lehmät on jalostettu tuottamaan maitoa moninkertaisesti sen mitä vasikka tarvitsee, ja vasikat on vieroitettava emostaan muutaman päivän ikäisenä. Vasikkaa juotetaan maidolla (tai maidonvastikkeilla, mikäli maitoa ei ole saatavilla) n. 2 kk ikään asti, jolloin se on kehittynyt märehtijäksi. Liharotuinen nauta tuottaa maitoa vain sen verran, mitä vasikka tarvitsee kehittyäkseen märehtijäksi, joten se seuraa emoaan."

Lisäksi haluaisin tietää miten "kasvissynnin vaarallisuus" liittyy kouluruokailuun? Taas on ihan kaljoissa tehty otsikko.

Don't trust the skull.

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #26 : 23.Helmikuu 2010, 07:32 »

Kas vain, Iivari puhuu asiaa! Tuollainen ratkaisu olisi ihanteellinen.

Ja sarantha...: ei tarvitse kysyä toista kertaa tuosta hyväksikäytöstä. Minähän jo sanoin viime viestissä, että eläimiä pitäisi kohdella hyvin. Jos et tuon paremmin viestejäni lue/sisäistä, ei mikään ihme että argumentointini kuulostaa yksipuoliselta. :(

En muuten usko, että ihmisiä tullaan laittamaan lypsykoneisiin, joten minusta voimme edelleen juoda lehmän maitoa ja olla ylireagoimatta. Jos alamme verrata ihmisiä eläimiin kaikessa tulokset ovat melko dramaattiset. Me emme nyt vain satu olemaan eläimiä ja meidän pitäisi minusta oppia elämään sen tosiasian kanssa. Lähimmäksi eläintä pääsee luultavasti menemällä erakoksi johonkin erämaahan, koska yksinoleminen voi aiheuttaa hulluuden, jolloin ihmisjärki katoaa.

Olen siis samaa mieltä Iivarin kanssa: vapaaehtoinen kasvisruoka viikoittain. Siinähän on loistava ratkaisu.
Lupus
Noviisi

Asuinpaikka: Seinäjoki
« Vastaus #27 : 23.Helmikuu 2010, 12:10 »

Tämä koko kasvisruokapäiväkeskustelu on ihan käsittämätöntä. Lehtien mielipidesivuilla asiantuntijat liputtavat terveellisen sekaruoan puolesta aivan kuin *yksi* kasvisruokapäivä viikossa johtaisi siihen että kaikki lapset pakotetaan ihanhetisamantien täysvegaaneiksi. Vuosikaudet kuuluu porua siitä ettei kouluruoka maistu oppilaille ja nyt valitetaan siitä etteivät oppilaat enää syö koulussa jos tulee pakkokasviksia. Jos edes sanoisivat että suosio hiipuu entisestään, mutta ei. Tämän takia se romahtaa, ja ihan hetkessä.

Lainaus käyttäjältä: Joonas
Minulta menee kyllä useampikin viikko maailmankatsomukseni rukkailuun jos olenkin kasvi. Saati sieni, sitä porukkaa en ole koskaan ymmärtänyt.

Dynedit// Tagit
« Viimeksi muokattu: 23.Helmikuu 2010, 12:54 kirjoittanut Dyn » tallennettu
Aemilia

Asuinpaikka: hml
« Vastaus #28 : 23.Helmikuu 2010, 14:35 »

Hyvä, että on ainakin Miksu, joka pysyttele raittiina foorumilla :) Kasvissyönnin vaarallisuus liittyy kouluruokailuun a) siten että on ketjun otsikko b) siten että halutaan keskustella kasvisruokapäivän eduista ja haitoista c) katso ihmeessä se ensimmäisen viestin videolinkki.

A good many dramatic situations begin with screaming.

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #29 : 23.Helmikuu 2010, 15:15 »

Lupus, jos olet kasvi ja se tuottaa sinulle ongelmia, otan todella osaa, etenkin kun teitä aletaan ilmeisesti käyttää enemmänkin hyväksi ravinnonlähteenä. Ihmisten kuitenkin pitäisi tiedostaa olevansa ihmisiä eikä eläimiä ja jos ovat eron unohtaneet, kannattaisi varmaan tarkistaa se.
Tuskimpa kouluruoka yhteen kasvispäivään romahtaisi. Sen sijaan ajatus on yksinkertaisesti huono. Minusta olisi parempi idea, jos vain vähennettäisiin lihan syöntiä ja lisättäisiin kasviksia vähän joka aterialla. Sehän olisi kaiketi kaikkien mielestä hyvä ratkaisu?  Cool
Radoxeald Lectunium

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #30 : 23.Helmikuu 2010, 15:28 »

Juttu menee vähän paikoitellen ohi aiheen, mutta kirjoititin sitä pari tuntia eli vähän vanhentunutta argumenttiakin löytyy joukosta.

Kasvisruokahan ei tapa ketään, sen on jo vegetaristit todistaneet. Niissähän on myös niitä "vitamiineja" ja "hyviä rasvoja". Sitä löytyy sitä paitsi varmasti muutakin kuin salaattia ja pakastevihanneksia, jos se on pelkona.
Lupus viittaa hyviin pointteihin, ongelma on ennemmin ihmisten korvien välissä kuin ruuansulatuksen/hammaskaluston sopivuudessa puheessaolleeseen ruokavalioon. Länsimaissa syödään lihaa ja rasvaa muutenkin yli tarpeen, youknow, se klassinen "2 miljardia ylipainoista, 2 miljardia aliravittua, 1+1=2" -argumentti. Tulevaisuudessa, kun väkiluku kasvaa tuplamääriin, on jo taloudellisempaa tottua vetämään hamppuja, ituja ja levää. Lihakarjaanhan kuluu melkein enemmän rehua kuin saadaan sitä ihteään.
Kannatan maidonjuontia, mutta kasvisruokahan ei siihen juuri mitenkään kuulukaan, ellei mennä jonnekin vegaanilinjoille - josta kukaan Hesassa ei tietääkseni ole puhunut mitään, vaan kyse on kasvispohjaisesta lounaasta.

Skotlannissa syödään harvinaisen paljon uppopaistettua liharuokaa, mikäli olen asioista oikein kärryillä. Siellä on myös väkilukuun nähden runsaasti sydän- ja verisuonitaudeista kärsiviä ihmisiä. Voi se tietenkin olla pelkkä kansantauti.
Toisaalta yks kaveri kertoi kerran vegestä, joka Lapissa lomaillessaan meni ravintolaan, ja tarjolla oli vaihtoehtoina paikallista poronkäristystä ja lähikaupan einespastaa. Tyypistä tuli sekaruuan syöjä sillä seisauksella.
En väitä näistä vertauksista yhtään mitään, joten vetäkää omat johtopäätöksenne.

Iivarin kommentti pakosta on asiaa, taas kerran. Ja Miksun huomiot.

Ja sitten, kasviskeskustelussa kun ollaan: Loppukevennys

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #31 : 23.Helmikuu 2010, 15:38 »

Rado saa pitää omat mielipiteensä, minä pidän omani, enkä yritä vängällä saada häntä tajuamaan yhtään mitään, okei? :D

Mutta Radosetä, otan kyllä vilpittömästi osaa ja kiitän neuvoista. :)
Radoxeald Lectunium

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #32 : 23.Helmikuu 2010, 15:45 »

Radosetä kiittää ja käy tutkituttamassa päänsä kun ehtii ja tyytyy sillä aikaa olemaan huono tavernakirjoittaja. Modet päättäkööt edellisen (ja tämän) viestini kohtalosta.
« Viimeksi muokattu: 23.Helmikuu 2010, 15:51 kirjoittanut Radoxeald Lectunium » tallennettu

Skie
***

« Vastaus #33 : 23.Helmikuu 2010, 16:35 »

Tämä ketju on parasta viihdettä pitkään aikaan.

Itse asiaan en ota sen kummempaa kantaa kuin että periaatteessa hyvä juttu, mutta kuinka lienee käytännössä toimii. Konkreettisesti oman koulu-uran varrella on voinut huomata ruuan tason laskun samalla kun kukkaronnyörejä on kiristetty, joten toivoa sopii että tässä nyt ei mennä sieltä missä aita on matalin. Toivottavasti nyt ei tuoteta sellaista kasvisruokaa johon eivät vegetaristit, puhumattakaan vannoutuneista makkaranpopsijoista, koskisi tikullakaan. Traumoja aiheuttaneista kouluruuista kumipotut ja pakasteseit nyt tuoreimpana mielessä. Ah niitä armaita aikoja esimerkiksi ala-asteella kun sämpylät olivat keittiön tätien itse leipomia, ja retkipäivien aikana kerätyt mustikat sai syödä myöhemmin koulussa mustikkapiirakan muodossa. (Aiheen ohitse menevää nostalgiaa.)

Mutta siis, vannoutuneen lihansyöjänä jonka lempiruokaa koulussa olivat pinaattilätyt, kannatan ajatusta kasvisruokapäivästä. Kunhan asia nyt vaan toteutetaan kunnolla ja valmistetaan kasvisruokia jotka ihan oikeasti ovat maukkaita. Yliopistolla sitä on vasta oppinut arvostamaan kasvisruokia, aikaisemmin ei ollut ihan jakeluun mennyt että kasvisruokakin voi maistua hyvälle OMG! (Antakaa vaihtoehtoinen sana tuolle kasvisruualle kun se edellisessä kappaleessa mainitaan 4 kertaa...)

Koska elämäni aikana hyyyyvin suuri osa syömästäni lihasta on ollut poroa, joka saa vapaasti tuntureilla jolkottaa ja yllättävän usein myös keskellä autotietä, en kommentoi lihansyöntiasiaa muuten tarkemmin. Ja tämä Jumala-asia nyt tässä... Ei nyt oikein ehkä kuulu tähän ketjuun vaikka keskutelun poukkoilu asiasta toiseen on ollut yllättävän viihdyttävää luettavaa.

Add oil la!
Pihlaja
Kokelas

« Vastaus #34 : 23.Helmikuu 2010, 16:51 »

Asiasta nousseen kohun perusteella voisi luulla, että pian Helsingin koulujen ruokalat täyttää itku ja parku, kun lapsiraukoille pakkosyötetään pahanmakuista ja epäravitsevaa, kammottavaa kasvisruokaa. Olisiko tässä nyt tehty kärpäsestä härkänen? Linkin videota katsoessa nauratti moneen kertaan. Kyllä se kaali on pahaa...

En ole koskaan kuullut lapsesta, joka ei olisi pitänyt pinaattiletuista. Ymmärtääkseni myös puuropäivien puurot maistuvat lapsille, tarjotaanhan siinä kyytipojaksi kiisseliä tai mehukeittoa. Tunnetusti lapset ovat epäileväisiä uusien ruokien ja makujen suhteen, mutta kun ne osataan tarjota oikein, ongelmia ei tule. Ainoa huolenaihe tässä on se, tehdäänkö ruuasta "kunnollista". Kouluruuan tasohan heittelee kovasti, onneksi niissä opinahjoissa joissa olen käynyt, ruoka on aina ollut syötävää.

Jos joku epäilee, ettei hänen pikku pilttinsä pidä kasvisruuasta ja jättää sen vuoksi kouluruokailun väliin, kehotan häntä opettamaan lapsensa kunnioittamaan ruokaa ja mahdollisuutta ilmaiseen ateriaan. Sama neuvo myös heille, jotka ovat huolissaan siitä, että he joutuvat nyt koulussa kasvisruokaa syömään. Tietenkään kouluruoka ei ole niin hyvää kuin vaikka äidin tekemä, mutta ei se niin pahaakaan ole kuin annetaan ymmärtää.

Kuten jo aiemmin mainittiin, kasvisruokaa ilman lihavaihtoehtoa on tarjottu jo aiemminkin. Kenestäkään ei olla tekemässä kasvissyöjää vasten tahtoaan. Kukaan ei myöskään sairastu anemiaan, vaikka söisikin kasvisruokaa (jopa!) kerran viikossa. Toki yksilöllä on oikeus syödä lihaa niin paljon kuin huvittaa, mutta kasvisruokapäivä ei polje kenenkään oikeuksia. Sitten kotona voi syödä vaikka kokonaisen lampaanviulun.

Kouluruokailu vaikuttaa lasten ruokatottumuksiin. Kasvisruokapäivästä voi koitua paljon hyvää, pienestä pitäen lapsi oppii syömään myös kasvisruokaa eikä pidä sitä outona ja huonona vaihtoehtona, kuten me tunnumme pitävän. En pidä olleenkaan huonona sitä, että koulun ruokatarjonta monipuolistuu ja lapset oppivat syömään erilaisia ruokia.
Muukalainen

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #35 : 23.Helmikuu 2010, 17:29 »

Paras ketju ikinä, mä rakastan teitä.

Minä olen siinä mielessä huono tätä asiaa kommentoimaan, että mielipiteeni saattaa aiheuttaa ihmisissä ensilukemalta kiivaitakin vastareaktioita, mutta yritän perustella kantani niin, että ihmiset saavat selville, mitä todella tarkoitan.

Minusta kasvisruoka on Tosi Jees Juttu, mutta tämä kasvisruokapäivä ei niinkään.

Itse pidän kasvisruoasta, mutta pidän myös liharuoasta. Voisin hyvin vaihtaa vaikka kokonaan vegetaristiksi, mutta siihen ei ole vielä ollut tarpeeksi painavaa syytä. Syön sitä mikä on hyvää katsomatta siihen, onko kyseisessä ruoassa lihaa vai ei. Kasvissyöjäksi ryhtyminen olisi toisaalta aika läppä ja radikaalia ja kapinallista ja kaikkea muutakin, ja pöperötkin ovat hyviä, joten miksi ei? En tiedä, ehkä joskus ryhdynkin.

Kuitenkin! Moni ei ajattele asioista näin yhdentekevästi, joillekin se päivittäinen pihvi on suorastaan perusoikeus ja tämä säädös vapaudenriistoa. Omasta mielestäni tämä on tietenkin typeryyttä ties millä Richterin asteikolla, mutta kun maailma ei toimi ideaalisti sen mukaan, mikä olisi oikeasti järkevää. Olen tylysti sitä mieltä, että kasvisruokapäivän ajajat ampuivat tällä itseään jalkaan, mutta toivon hartaasti olevani väärässä. Pahimmassa tapauksessa kun kasvisruokaan liitetään aikaisempienkin negatiivisten konnotaatioiden tästä lähtien lisäksi vielä tämä pakkoelementti. Kukaan ei pidä siitä, että pakotetaan yhtään mihinkään.

Rehellisesti sanoen minusta tämä kasvisruokapäivä oli hivenen omituinen idea alkujaankin, sillä sitä vegesapuskaa on tosiaan tarjolla joka päivä muutenkin, siksi tämä saattaa tuntua joistakin rajoitukselta uusien mahdollisuuksien sijaan. Käytännössä tämä on kuitenkin vain yksi puuro-/pinaattilettupäivä lisää, joten kunhan laatuun panostetaan kaiken pitäisi olla ok.

Harmi kyllä raha nyt vain on niin rahaa, ettei sitä riitä millään kaikkeen, joten pessimismiyden puuskissani pelkään tästä seuraavan vain lisää kasvispihvejä.

Parhaassa tapauksessa ihmiset oppivat hiljalleen pois kaavoista, joihin on kangistuttu urakalla vuosikymmeniä, mutta pahimmassa tapauksessa rahaa ei riitä kunnon kasvisruokaan, aikaisemmin neutraalisti suhtautuneet vihastuvat kasvissyöntiin pakotuksen vuoksi ja ne, jotka syövät kasvisruokaa omasta tahdostaan saavat luokkatoveriensa vihat niskoilleen.

Aika näyttää, miten käy.

Ja Radox, jätetään se henkilökohtaisuuksiin meneminen jatkossa hieman vähemmälle, ok?

"Saako täällä särkeä jos on muukalainen?"
Herbertina Merrique V

Asuinpaikka: Νεφελοκοκκυγία
« Vastaus #36 : 23.Helmikuu 2010, 18:59 »

-- pahimmassa tapauksessa rahaa ei riitä kunnon kasvisruokaan, aikaisemmin neutraalisti suhtautuneet vihastuvat kasvissyöntiin pakotuksen vuoksi ja ne, jotka syövät kasvisruokaa omasta tahdostaan saavat luokkatoveriensa vihat niskoilleen.

Tämäkin skenaario on totta kyllä ikäväntehokkaasti mahdollinen, joidenkin yksilöiden osalta pakotuksenvastainen reaktio varmaan myös ainakin alkuun välttämätön. Itsekin semiperiaatteellisesti vähän kaikenlaista vapauksien rajoittamista tuppaan vastustamaan, mutta tämä tapaus lienee enemmänkinkuitenkin tarkoitusperien osalta fiksua kuin perus 1984setti, esimerkiksi tässähän nyt ei oikeastaan mitään vapautta tai yksityisyyttä rajoitetakaan muuten kuin nimellisesti tai jos haluaa ipittää. Muttaniin, kyllä siitä joku kiskaisee herneen/lihavaihtoehtohirven nenäänsä toki baww. :/
(Hienointa maailmassa olisi, jos yhyypahankamalan kouluruuan muuten harmaan mössön joukossa ei kehdattaisi olla panostamatta kasvisruokiin, ja sitten ihmiset silleen oppisivat, ja sitten yksisarviset ja sateenkaaret tulisivat takaisin eikun nyt sekoittuvat utopiat? Täällä toistaiseksi on lolol kasvisruoka lähes poikkeuksetta aika luovaa, tänäänkin tein Pyynöt itse asiassa ja söin jännää porkganapihviä.)

Ei tämä siis välttämättä maailmaa liene pelkästään pelastamassakaan, mutta vähän voi kuitenkin herätellä ja kokeilla, jos vaikka joku satunnainen sankari vähän miettisi ja silmiään aukoisi. Argh mistä lähtien olen ollut näin optimistinen ihmiskunnan suhteen? Nyt loppuu tämä valoisuus, scheissea tämä! Ei auta kuin itse ryhtyä toimeen ja miettiä ja silmiäaukoa, stna kun pitää kaikki tehdä itse.

Koulu on riskaabeli paikka opettaa lapsia olemaan - toisaalta sieltä tarttuu päänuppiin jumankazuikattomasti käyttäytymismalleja ja ajattelutapoja, mutta toisaalta jos ne on aseteltu vähänkin väärin, vähän turhan propagandistisensöpöiksi, on [k/n]apina armoton, koska aikuiset. Itse asiassa ehkä syytä olisikin asettaa ehdoton kasviskielto ja odottaa, että syrjäkujilla alkaa liikuskella turnipsindiilaajia ja nahkatakkisia lävistettyjä lehtisalaattimiehinä tunnettui pahiksii. "Petteri mikset syö awwnappisilmäsademetsäapinakyljystäsi?!" "Noku... *rousk* emmä tiiä, ei oo nälkä eh eh"

(Darwinilinkitys on näissä hommissa taistelua keppihevosen selästä tuulimyllyjä vastaan, mutta <3pä silti. Ei kyllä vieläkään IMO uskonnon pitäisi aiheeseen suuresti liittyä toisaalta. :P)

"C is always a thought but never an option."
JallaJalla
Espoon mafioso

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #37 : 23.Helmikuu 2010, 19:16 »

Missä koulussa syödään joka päivä pihviä?
Lupus
Noviisi

Asuinpaikka: Seinäjoki
« Vastaus #38 : 23.Helmikuu 2010, 19:20 »

[offtopik]
Lainaus käyttäjältä: Joonas
En aikaisemmalla heitollani tarkoittanut kokevani itseni kasviksi (saati sieneksi!), vaan päinvastoin tarkoitin sanoa olevani eläin. Pahoittelen itseilmaisuni ilmeistä epäselvyyttä.
[/offtopik]
Rasimus

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #39 : 23.Helmikuu 2010, 19:46 »

Missä koulussa syödään joka päivä pihviä?

Missä koulussa syödään oikeata lihaa?  Hymyilee leve&#228;sti

Mua vähän ihmetyttää nämä intohimot lihan puolesta ja kasvisaterian kauheudesta. Teknisesti ottaen peruslautasella kun on joka tapauksessa enemmän kasvikunnan kuin eläinkunnan tuotteita. Potut, kastikkeet, kasvikset yms. muodostaa ainakin mulla reilut 2/3-osaa painosta. Tuota lihan katoamista lautaselta tuskin edes huomaa. Eli vaikea uskoa, että kasvisruokavaihtoehto olisi jotain ihan hirveätä maultaan ja ravintoarvoiltaan (älkääkä aloittako puhetta proteiineista niin kauan kun kehonrakentajat ottavat proteiinilisää mm. soijasta ja herasta)
« Viimeksi muokattu: 23.Helmikuu 2010, 19:52 kirjoittanut Rasimus » tallennettu

Badassingly: You son of the questionable heritage.
Sivuja: 1 [2] 3 4 5   Siirry ylös