|
Lachesis
|
 |
« Vastaus #80 : 23.Helmikuu 2011, 13:02 » |
|
Vastatkoon perehtyneemmät pidemmin, mutta äkkiseltään arvelisin, että (tuotanto)eläinten pito ylipäänsä, jotta niistä saataisiin jotain hyödykkeitä ihmisille, lienee vegaanimoraalin vastaista. Käsittääkseni tiukimmat kieltäytyvät samasta syystä mm. hunajasta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Valomuurin tuolla puolen nopeuden kantamattomissa
|
|
|
|
Skie
|
 |
« Vastaus #81 : 23.Helmikuu 2011, 17:10 » |
|
Muistelin lukeneeni, että ainakin merinovillan tuotannossa käytetään jossain määrin epäeettisiä keinoja, ja pienellä googletuksella löytyikin wikipedia- sivu jossa kerrottiin Mulesing- menetelmän käytöstä. http://fi.wikipedia.org/wiki/MulesingTietääkseni tämä on ainakin joillekin ihmisille syy kieltäytyä (merino)villan ostamisesta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Add oil la!
|
|
|
Jewel
Velho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Helsinki
|
 |
« Vastaus #82 : 23.Helmikuu 2011, 18:41 » |
|
Ok, tämä menee ehkä hiustenhalkomiseksi, mutta koskeeko tämä kaikkia tapoja, joilla ihminen voi hyötyä eläimestä? Miten on esimerkiksi työtä tekevien koirien laita kuten opas-, pelastus- ja paimenkoirien?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Kokkola
|
 |
« Vastaus #83 : 23.Helmikuu 2011, 20:20 » |
|
Hm, minusta Jewel löysi varsinaisen helmen puheenaiheeksi: itsekin haluaisin kuulla äärivegaanin mielipiteen asiasta. Rajoitetaanhan silloin eläinten vapautta ja niistä todellakin hyödytään. Toisaalta, ne tekevät tärkeää työtä, ja onko ihmishenki kuitenkaan eläimen vapautta suurempi asia, etenkin, kun eläintä kohdellaan hyvin?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Sarantha
|
 |
« Vastaus #84 : 23.Helmikuu 2011, 20:46 » |
|
Periaatteessa veganismi äärimmillään ON hiustenhalkomista. Tiukimmatkin vegaanit tietääkseni myöntävät että se raja täytyy lopulta vetää jonnekin, lopulta kukaan ei pysty ainakaan länsimaissa olemaan "täydellinen vegaani". Lueskelin joskus huvikseni Oikeutta Eläimille ry:n foorumia ja aloin nopeasti ymmärtää lukeutuvani siellä suurinpiirtein eläinrääkkääjien kastiin, onhan minulla jopa lemmikeitä, ja käyn toisen koirani kanssa näyttelyissä...
Veganismihan tosiaan vastustaa ylipäätään eläinten käyttöä ihmisen hyödykkeenä, vaikka eläin ei siitä kärsisikään. Tai kai se näkemys on sen suuntainen, että kotieläin kärsii kesyydestään ja ihmisen "vankina" olemisesta aina, vaikka sitä hoidettaisiin hyvin ja se saisi elää virikkeellisissä oloissa. Toki tässäkin asiassa varmasti löytyy myös vivahde-eroja näkemyksissä, tunnen kyllä myös vegaaneja jotka esim. harrastavat omien lemmikkiensä kanssa siinä missä minäkin. Netissä törmää ääripään mielipiteisiin herkemmin kuin tosielämässä.
Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla joltain äärivegaanilta vastaus tuohon Jewelin kysymykseen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä, suitsi mielesi pirut. Ja kaiken minkä kykenet, se tee kuin oisi se viimeinen tekosi näkyvän valon maailmassa."
|
|
|
tnjrp
Neurovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Piikkiö
|
 |
« Vastaus #85 : 24.Helmikuu 2011, 09:23 » |
|
Lueskelin joskus huvikseni Oikeutta Eläimille ry:n foorumia ja aloin nopeasti ymmärtää lukeutuvani siellä suurinpiirtein eläinrääkkääjien kastiin, onhan minulla jopa lemmikeitä, ja käyn toisen koirani kanssa näyttelyissä... Jaa, PETA-henkistä "better dead than pet" -meininkiä siis sielläkin. Taitaa olla niin, että melkein mikä tahansa idea tai filosofia äärimmäiseen tappiinsa vietynä tuottaa ideaa sisäistämättömille kummalliselta vaikuttavaa mustavalkoista ajattelua. Tietenkin sellainen helpottaa elämää: on selvät sävelet. Itse olen rasittava "toisaalta, mutta toisaalta" -väpelö.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Echramath
Teknovelho

Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Tampere
|
 |
« Vastaus #86 : 24.Helmikuu 2011, 11:39 » |
|
Tai kai se näkemys on sen suuntainen, että kotieläin kärsii kesyydestään ja ihmisen "vankina" olemisesta aina, vaikka sitä hoidettaisiin hyvin ja se saisi elää virikkeellisissä oloissa.
Koira täytynee laskea symbioottiseksi. Toisin kuin monet muut eläimet, näyttää ilmeiseltä, ettei sitä edes ole kesytetty itsetarkoituksellisesti ottamalla esimerkiksi luonnosta sudenpentuja, vaan sellaiset tietyn tyyppiset susiyksilöt alkoivat hengailemaan ihmislaumojen reunamilla ja vähitellen otettiin samalle nuotiolle (jota ne olivat oppineet olemaan pelkäämättä). Koirillahan on kaikenlaisia metkoja sopeutumia, nehän esimerkiksi tajuavat aika lailla luontaisesti, että jos ihminen osoittaa johonkin sormella, siellä suunnassa on jotain kiinnostavaa. (Kissa se vaan rupeaa ihmettelemään sitä sormea)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
What, are you a slubberdegullion? Are you a bashi-bazouk or something? Who the hell do you think I am? I'm the goddamn Haddock.
|
|
|
|
Maailmanherra
|
 |
« Vastaus #87 : 24.Helmikuu 2011, 18:16 » |
|
Suomen johtavan kokkikoulun oppikirjassa kerrottiin vielä muutama vuosi sitten kasvisruuasta jotenkin tähän tapaan: "Kasvisruoka soveltuu liharuokien korvikkeeksi tai lisukkeeksi mutta gastronomisianautintoja siitä ei saa". Jep, jep. Ei ihme ettei laadukasta kasvisruokaa löydy stadin ulkopuolelta, tosin on tilanne parempi kuin keski-euroopassa. Greenway.. Laitanpa juustoissani kaksi samanmielistä tyyppiä, Jaakko ja Mark
|
|
|
|
|
tallennettu
|
En ole rasisti, olen espoo- ja audirealisti.
|
|
|
Ceres
Kokelas
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Rohan
|
 |
« Vastaus #88 : 04.Tammikuu 2013, 09:18 » |
|
Upittelen, vaikka onkin hieman kuollut topic.
Mielestäni oikeutta eläimille sivusto ei ole niinkään "tyrkyttäjätyyppinen", eikä läheskään yhtä paha kuin esimerkiksi vaikka PETA. Tokihan kaikilla tuollaisilla sivustoilla yritetään saada ihmisen moraalisuus ns. "pintaan" ja koittaa saada ihminen miettimään asioita.
Itse olen lakto-ovo, enkä syö liivatetta tai juoksutetta. Jätin punaisen lihan ja kanan pois 3½ vuotta sitten, kalan jätin pois 1½ vuotta sitten, ja ilman liivatetta ja juoksutetta olen ollut noin vuoden. Elikkä ihan perus asteittain siirtymistä. Nyt olen pitkään miettinyt kananmunan pois jättämistä, mutta se on harkinta asteella. Laiska kun olen enkä oikein itse jaksaisi leipoa tai mitään..
Ja tosiaan, olen 15-vuotias. Lihan poisjättäminen ei ole vaikuttanut minuun negatiivisesti millään tavoin, päinvastoin. Olen ihan normaalirakenteinen tyttö, en laiha mutten lihavakaan. Joskus syön b-vitamiinia, ja joskus otan rautakuureja. Kyllä se kasvissyöntikin on ihan terveellinen elämäntapa, kunhan muistaa katsoa, että saa tarpeeksi vitamiineja, proteiinia, ja rautaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
I solemnly swear that I'm up to no good.
|
|
|
maxs
Noviisi
Poissa
Sukupuoli: 
Asuinpaikka: Espoo
|
 |
« Vastaus #89 : 04.Tammikuu 2013, 11:23 » |
|
Tokihan kaikilla tuollaisilla sivustoilla yritetään saada ihmisen moraalisuus ns. "pintaan" ja koittaa saada ihminen miettimään asioita. Olisi kyllä hyvä jos niiden vastapainona olisi vähän "asiallisempaakin" tietoa ilman ihmeellistä shokkimässäilyä.. Tuolla "oikeutta eläimille" sivullakin on heti jotain "salakuvia israelilaiselta teurastamolta", miksi kukaan terve ihminen haluaisi nähdä sellaisia? Jos miettii maailmanhistoriaa, niin harvoin pelottelulla on saatu mitään pysyvää aikaan. En ylipäänsä pidä siitä että kasvissyönti on profiloitunut "viherpiiperrykseksi" ja kaikenmaailman järjestöihmisten puuhaksi. Itse olen kyllä kasvissyöjä osin samasta "itsekkäästä" syystä eli en edes tahdo syödä eläimiä, se on yksi ulottuvuus, mutta sitten on se toinenkin, vakavampi, jota miettiessä ei edes tarvitse ottaa mitään eettistä ulottuvuutta mukaan, eli se yksinkertainen fakta että nykyisellä länsimaisella lihansyönnillä tuhotaan koko maapallo (lihantuotanto on #1 syy ilmastonmuutokselle), mutta siitä ei puhuta lähes missään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|