02.Syyskuu 2014, 09:47 *

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Piraattipuolue ja tekijänoikeudet  (Luettu 16763 kertaa)
Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #100 : 28.Helmikuu 2011, 00:21 »

Piraatteja ei ehkä kannata äänestää, jos haluaa äänensä vaikuttavan. Piraatit eivät ylitä äänikynnystä missään vaalipiirissä, joten ne äänet menevät hukkaan. Tosiasia, näin se vain on. On täysin epärealistista olettaa muuta.

Se on kyllä sinällään ikävä juttu. Oma äänestyskäyttäytymiseni on kuitenkin siinä määrin idealistista, etten antaisi moisen häiritä itseäni. Mikäli piraattien yhteenlaskettu äänimäärä riittäisi paikkaan, näyttäähän kärpäsenpaskavaalipiirien kepuviritetty maa siinä valossa vähintäänkin nololta.

Sinällään, jos koko Otaniemi liittoutuisi puoliksi Kasvin, puoliksi Pano-Jepen taakse...

***

« Vastaus #101 : 28.Helmikuu 2011, 09:40 »

Jos ääni menee hukkaan, se näkyy toki äänestysprosentissa. Sen sijaan se ei lainkaan kavenna esim. Persujen suhteellista osuutta äänistä vaan kasvattaa sitä.

Vihreät ovat selkein PerSujen vastavoima. Äänien keskittäminen heille on järkevää. Tunteellakin toki voi äänestää, ei siinä mitään.
Velho

« Vastaus #102 : 28.Helmikuu 2011, 10:55 »

Menee hiukan aluksi aiheen ohi, mutta kuitenkin.
Minä en suoranaisesti ymmärrä Perussuomalaisten demonisoimista. Toki onhan heillä oma populistinen laineratsastuksensa ja paljon jyrkkiä näkökantoja. Samaan aikaan meillä on kuitenkin kolme suurta, harmaata, väritöntä ja mielipideetöntä puoluetta, joista päivittäin paljastuu vilppiä, petoksia ja moraalitonta toimintaa. Esim. Keskustan vaalirahasotkusta edustajien käymä keskustelu kyllä sai niskakarvat nousemaan pystyyn:

Otteita Keskustalaisten vaalirahasotkun pöytäkirjoista

Ehdottamasi vihreät eivät ajaneet kuluneella kaudella yhtään ennen vaaleja lupaamaansa asiaa lävitse, vaan venyivät, joka asiakysymyksessä hallitusliittolaistensa asian eteen, vaikka ennen vaaleja lupailivat. (esim. ydinvoima, rikkaiden verohelpotusten vastustaminen, turkistarhauskysymykset, nuorten aseman parantaminen, urkintalait... (Toki kaikissa asioissa ei puollettu, mutta ei myöskään aktiivisesti vastustettu, joka on minun silmissäni yhtä kuin puoltamista, kun tiedetään että ilman aktiivista vastustusta saavat äänienemmistön helposti) Puolue, joka ei aja asioita mitä edustavat ei minusta toimi "vastavoimana" oikein kenellekään.

Itse en usko, että perussuomalaiset olisivat yhtään sen parempi hallituspuolue kuin edellämainitut, mutta en myöskään uskoisi sen olevan yhtään huonompi. Uskoisin, että perussuomalaisille pahin juttu olisi oikeasti joutua hallitukseen. Oppositiossa heidän voimansa vain kasvaa, koska silloin tekemisen velvoite on muilla ja he voivat vain tuoda ilmi epäkohtia. Asiat ovat paljon vaikeampia jos epäkohtien esiintuomisen lisäksi pitäisi vielä niitä ratkoakkin.

Se on ainakin selvää, että muiden puolueiden ja jossain määrin median perussuomalaispilkka vain kasvattaa heidän suosiotaaan. Jos muut puolueet ottaisivat heidät julkisesti vakavasti ja osallistuisivat enemmän keskusteluun, katkeaisi populismilta terä.

Piraatti olisi minusta arvokas ehdokas eduskunnassa, koska tämä voisi tuoda esiin tietoyhteiskunnan muutoksia. Suurin osa eduskunnan jäsenistä ovat kuitenkin vanhoja miehiä, joilla ei ole otetta Internetin olemukseen.

Ja sitten itse asiaan...
Itselle tekijänoikeudet ovat tärkeä asia näin luovan työn tekijänä. Samaan aikaan kuitenkin oikeudentajuni ei kyllä oikein sulata näitä Suomeenkin rantautuneita piratismituomioita.

esim.
800 000e korvaukset serverin ylläpidosta

Tälläiset ovat minusta toimimattomia rangaistuksia. Esim. raiskauksesta korvaukset vaihtelevat muutaman tuhannen euron tuntumassa. Onko tiedostojen jakaminen 400 kertaa pahempi teko kuin raiskaus? Kyllä, tiedän että kyse on useista kopioinneista vastaan yksi raiskaus, mutta tuomiota käsitellään kuitenkin kokonaisuutena. Varsinkaan kun teosta ei ole edes koitunut rahallista hyötyä tekijöilleen.

Ainoa positiivinen asia mitä tälläiset tuomiot saavat aikaan, on pelotevaikute muita vastaavien rikosten tekijöitä kohtaan. Samalla kuitenkin tekijänoikeustuomiot tuntuvat epäoikeudenmukaisilta suurelta osasta kansasta. Tekijänoikeusjärjestöjen pitäisi minusta yrittää pysyä niin edunsaajien kuin suuren yleisön asian puolella, ja pelotekorvaukset vieraannuttavat sitä jälkimmäisestä.

Minusta varsinaisen menetysten näyttämisessä ei voi kuitenkaan suoraan hypätä johtopäätökseen, että kopioidut tuotteet olisi ostettu kaupasta täyteen hintaan. Uskon että suurin osa piratismia harrastavista ovat vähätuloisia nuoria/opiskelijoita joilla ei edes olisi varaa ostella niitä mitä kopiovat.

Itse teosta rangaistujen elämä muuttuu todennäköisesti sosiaalipummiudeksi, koska suurinta osaa töistä ei tee mieli tehdä, jos siitä ei saa mitään palkkaa. Eli viimekädessä Suomi saa pari lisää täyselätettävien listaan kunnes korvaus raukeaa minkälie viidentoistavuoden kuluttua.
« Viimeksi muokattu: 28.Helmikuu 2011, 11:34 kirjoittanut Dragan » tallennettu
***

« Vastaus #103 : 28.Helmikuu 2011, 12:16 »

Suomessa politiikan teko on kompromissien tekoa. Puolueet sopivat hallitusohjelman ja sitä sitten noudatetaan. Monipuoluejärjestelmä toimii niin.

Keväällä Kokoomus voittaa vaalit.

Äänestäjät voivat sitten valita, vaikuttavatko hallituksessa Kokoomuksen johdolla tehtyihin linjapäätöksiin Vihreät vaiko Perussuomalaiset...

Vihreät ovat suhteellisen pieni puolue ja painoarvo sen mukainen, vaikutus on kuitenkin ollut välillisesti suuri, muutkin puolueet ovat alkaneet vihertää. Perussuomalaisilla on sama vaikutus, muutkin puolueet ovat saaneet sinimustia sävyjä.

Piraattipuolueen vaaliohjelmassa on, että valtakunnallista 3 %:n äänikynnystä ei pidä hyväksyä. Paradoksaalista onkin se, ettei piraattipuolue pääse tuosta äänikynnyksestä päättämään, koska ei ylitä äänikynnystä.
« Viimeksi muokattu: 28.Helmikuu 2011, 12:25 kirjoittanut Narri » tallennettu
Velho

« Vastaus #104 : 28.Helmikuu 2011, 12:41 »

Kompromissi on käsite, jossa joistain asiasta joustamisen vastineeksi saadaan vastineeksi jokin muu itselle tärkeä asia. Vihdeiden kompromissien vastapainoksi heidän saamisekseen voidaan laskea suunnilleen vain se, että ovat päässeet hallitukseen. Oman äänestyskunnan pettämisestä se on minusta varsin laiha lohtu.

Itse en usko, että vaikka Perussuomalaiset menestyisivätkin vaaleissa, he korvaisivat vihreitä hallituksessa. Uskoisin, että porvariyhteistyö jatkuu, ja persut ovat opposition isoin puolue SDP:n rinnalla. Vahvan opposition seurauksena Kokoomus ja keskusta joutuisivat oikeasti kuuntelemaan pienempiä hallituspuolueita, joten vahvan opposition uskoisi korostavan niitä puolueita, jotka tulevat porvarihallitukseen. Tästä näkökulmasta katsottuna, persujen menestys toisi vihreille, rkplle ja kristillisille toissijaista äänestysvoimaa. (secondary parlament votingpower /valitettavasti en osaa kääntää termiä näin särkylääketokkurassa yhtään paremmin.)

Persujen sijoittaminen väriskaalalle/oikeisto-vasemmistoskaalalle on vähän toimimatonta. Esim. Keskustan puoluesihteeri Timo Laanisen mielestä Perussuomalaiset ovat hieman SDP:tä enemmän vasemmalla, kun taas osa pitää perussuomalaisia natseina.
***

« Vastaus #105 : 28.Helmikuu 2011, 12:50 »

Ehkä sellaiset tärkeät asiat kuin oikeusministerin ja työministerin salkut.

Tässä ei kuitenkaan aiheena ole PerSut vs. Vihreät vaan Piraattipuolue. Joten vaaleista voisi avata vaikka oman ketjunsa, jos tarvetta keskustella on.
Velho

« Vastaus #106 : 28.Helmikuu 2011, 13:07 »

Ehkä sellaiset tärkeät asiat kuin oikeusministerin ja työministerin salkut.

Totta, vallan itsearvoisuudesta voisi myös saada mielenkiintoisia keskusteluja. Onko tärkeää olla se, jonka nimessä päätökset tehdään, vai se millaisia päätökset ovat. Mutta kuten jo pari vastausta sitten sanoin, aiheen vieressä mennään.

Itse en näe Piraattipuolueen pääsevän vaaleissa lähellekään läpimenoa, mutta pidän arvokkaana, että he ovat olemassa.
Zisatto
Kriitikko ja tutkija

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #107 : 28.Helmikuu 2011, 16:48 »

Minun mielestäni Piraattien laiva meni jo. En usko että heillä tulee olemaan minkäänlaisia menestymisen mahdollisuuksia näissä vaaleissa. Kun kansanedustajia ei tule, puolueaktiivit pettyvät, puolue kuihtuu ja häviää vaalien jälkeen.

Piraattien huippuhetki oli muutama vuosi sitten. Tällä hetkellä näkisin että enemmistön mielipiteet ovat kääntyneet heitä vastaan. Vaikka puolueella on erittäin järkeäviä näkemyksiä netin ihmisoikeuskysymyksistä, puolueen kannatuksen ytimessä olevaa laittoman latailun laillistamista on aina vain vaikeampi perustella. Syynä tähän on tietenkin se, että nyt netistä voi jo jossain määrin ostaa kätevästi ja laillisesti digitaalisia kulttuurituotteita. Piraatilta pitää kysyä: Jos kerran pidät tästä musiikista/elokuvasta/tv-sarjasta/kirjasta, miksi lataat sen laittomasti maksamatta tekijälle mitään? Etkö esimerkiksi halua, että suosikkisarjaasi tehdään lisää?

Toinen syy miksi Piraattipuolue jää näissä vaaleissa jalkoihin, on tietenkin se, että koko tekijänoikeus/digimaailma-kysymys on jäämässä vaaleissa äärimmäiseen marginaaliin. Rytinä näissä vaaleissa liittyy perussuomalaisiin, eikä piraateilla ole sanottavaa siinä kamppailussa. Ääni piraateille on siis hukkaan heitetty ääni.
Äänestäkää vihreitä, jos haluatte äänestää Jotain Ihan Muuta kuin perussuomalaisia. Ja jos haluaa protestoida näissä vaaleissa, kannattaa mielummin äänestää Aku Ankkaa kuin persuja, siitä syntyy vähemmän vahinkoa.
***

« Vastaus #108 : 28.Helmikuu 2011, 18:46 »

Spotify ja muut palvelut veivät pohjan koko piratismilta. Vitosella tai kympillä kuussa voi kuunnella musiikkia niin paljon kuin ikinä lystää, ilmatteeksikin jos jaksaa kuunnella mainoksia. Johan ne poltettavat cd:tkin ovat kalliimpia...
Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #109 : 12.Maaliskuu 2011, 00:43 »

Toisaalta juuri tätä vastaanhan minä olen möksöttänyt koko ajan. Ensinnäkin koko palvelusta saatavat korvaukset ovat melko olemattomia (mutta sen sijaan omistajat, mm. suuret levy-yhtiöt, repivät melkoisia rahoja – näin kuuluu myös Johannan mukana suurimman osan suomalaisista klassikoista saanut Universal), kaikki on "olemassa" tasan niin pitkään, kuin kuin sitä pidetään siellä saatavana, ja kaiken lisäksi ohjelmisto on täysin suljetta ja sidottu – jos nyt ei tiettyyn käyttöjärjestelmään – niin ainakin IA32/64-prosessoriperheeseen (tosin noin kevyt softa voisi teoriassa toimia jo puhtaan emulaationkin varassa).

Ei sen nyt ihan näin pitänyt mennä.

***

« Vastaus #110 : 12.Maaliskuu 2011, 10:33 »

...jos nyt ei tiettyyn käyttöjärjestelmään – niin ainakin IA32/64-prosessoriperheeseen (tosin noin kevyt softa voisi teoriassa toimia jo puhtaan emulaationkin varassa).

Ei sen nyt ihan näin pitänyt mennä.

Toimiihan Spotify myös mobiililaitteissa ja kännyköissä, eri käyttiksille ja prossuille on saatavilla ymmärtääkseni omat versionsa.

USA:ssa Spotify ei ole saanut vielä lupaa toimia.

Näin se nyt vaan meni. Ymmärtääkseni korvaukset maksetaan suhteellisina. Eli mitä enemmän maksullisia käyttäjiä saadaan, sitä suuremmiksi nousevat korvaukset. Ja pitää muistaa, että useimmille artisteille tekijänoikeuskorvaukset ovat kymppien ja satasten luokkaa muutenkin. Juiceleskisiä on harvassa, hyvin harvassa.
Morgan Blood

Asuinpaikka: TurQ
« Vastaus #111 : 17.Maaliskuu 2011, 17:19 »

Yleensäottaen olen piraattipuolueen ydinajatusta - laittoman lataamisen laillistamista - vastaan, sillä eikö nimenomaan ole hyvä, että ei-materiaaliset tuotteet ovat muodissa, ja muodossa, jossa tekijät tienaavat niistä rahaa aikana, aikana jolloin ympäristökysymykset ovat saavuttaneet merkittävän aseman ja syöksyvät väkisin päätöksiin ja kulutukseen haluttiin niitä tai ei?.Haluaisin itse käyttää verkkoa enemmän taidepuolen tuotantoni laajentamiseen, mutta ihmisillä on käsitys, että kaikki mikä on netissä, on ilmaista.

Tahtoisin, että eduskuntaan astelisi jokin puolue, joka on perillä nykyisestä 25-35 vuotiaiden maailmasta, sekä internetin hyrristä, ja pystyisi siten ajattelemaan asioita. Monilla puolueilla on sen ikäluokan edustajia, mutta ydin on kaukana ryppyjen tuolla puolen.

Kaiken jälkeen jotenkin tuntuu, etteivät ihmiset ole vielä valmiita internetin taloudellisiin mahdollisuuksiin muuten kuin pornon ja nettihuutokauppojen kautta, sekä ehkä jonkin WoW:n, tai mikä ikinä onkin tämän hetken trendikästä pelattavaa.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exists, that's all."
- Oscar Wilde
Maailmanherra
Neurovelho
****

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #112 : 19.Maaliskuu 2011, 01:53 »

Sori, nykyään se on WoT.

Itunes on kiva ja spotify mutta palvelu josta saisi leffat amerikan tahtiin uupuu ja se on paha puute. Kaikkea muuta saa rahaa vastaan paitsi sitä, jopa suomen tv-ohjelmat (halvemmalla kuin tv-lupa).

Don't trust the skull.
Velho

« Vastaus #113 : 30.Toukokuu 2012, 23:04 »

Tämä on vanha keskustelu, mutta kyseessä on sen verran yleinen harhaluulo, että tahdon oikaista sen: Ääni vaikuttaa pelkästään siinä tapauksessa, että kannattamasi ehdokas (tai suhteellisen vaalitavan ja sopivien olosuhteiden vallitessa joku muu kannattamasi puolueen ehdokas) menee läpi yhden äänen marginaalilla. Muussa tapauksessa antamasi ääni ei muuta vaalin lopputulosta. Koska tämä skenario on joka tapauksessa äärimmäisen harvinainen, voi aivan hyvin äänestää piraatteja.

MUOKS: Toisin kuin tässä threadissa ounasteltiin, Piraattipuolue on eduskuntavaalien tuloksesta huolimatta voimissaan ja osallistuu seuraaviin kunnallisvaaleihin. Itsekin aion olla ehdokkaana Helsingissä. (Vaalipropagandaani voi ihailla osoitteessa http://tuomaskorppi.vuodatus.net)

MUOKS2: Jos jollain on kirjastoja koskevia kehittämisideoita, joita voisi vaalikampanjassa ajaa, otan mielelläni vastaan.
« Viimeksi muokattu: 30.Toukokuu 2012, 23:22 kirjoittanut punnort » tallennettu
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #114 : 31.Toukokuu 2012, 03:23 »

Sen verran kyllä riitelisin, että "Ääni vaikuttaa pelkästään siinä tapauksessa, että kannattamasi ehdokas (tai suhteellisen vaalitavan ja sopivien olosuhteiden vallitessa joku muu kannattamasi puolueen ehdokas) menee läpi yhden äänen marginaalilla. " on aika äärimmäinen tulkinta äänellä vaikuttamisesta. Esimerkiksi viime eduskuntavaaleisessa Vasemistoliiton Jussi Saramo putosi Uudellamaalla Espoon parin viimeisen äänestysalueen laskentatuloksen jälkeen läpimenevien listalta, ja tarkistuslaskennassa ero vahvistui 118 ääneksi. Uudenmaan äänioikeutettujen joukossa 118 ääntä on noin sadasosaprosentti, ja 2011 äänestäneidenkin joukosta alle puoli promillea.

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen
***

« Vastaus #115 : 31.Toukokuu 2012, 09:10 »

D'Hondtin menetelmällä äänikynnys on joissakin vaalipiireissä hyvinkin korkea, josta syystä ääniä menee hukkaan aikas paljonkin.

Piraattipuolue on minusta hyvää tarkoittavien hölmöläisten touhua, mutta yhtä heidän puolueohjelmansa kohtaa kannatan koko sydämestäni:

"Kesäaikaan ja siitä pois siirtyminen aiheuttaa lukuisten teknisten ongelmien ja siirroista johtuvien  sekaannusten lisäksi vaikeuksia myös unirytmien sovittamisessa. Koko järjestely on kyseenalainen ja sen sijaan tulisi pyrkiä esimerkiksi työaikojen joustavuuden kasvattamiseen. Piraattipuolue haluaa poistaa kesäaikajärjestelmän käytöstä EU-tasolla, jossa nykyinen Suomen käyttämä järjestelmä on määritetty."
Velho

« Vastaus #116 : 31.Toukokuu 2012, 11:03 »

Saanko kysyä, millä tavoin esitetyt äänikynnys ja se, että joku on mennyt läpi 118 äänen marginaalilla argumentoivat esittämääni näkemystä vastaan, että ääni vaikuttaa vain, jos tuloksissa on yhden äänen marginaali?

Ja jos vastustatte näkemystäni äänen vaikuttamisesta, voisitteko esittää vaihtoehtoisen teorian siitä, millaisissa tilanteissa ääni vaikuttaa? (Ja erityisesti, miksi sitä voi kutsua mielekkäästi vaikuttamiseksi, jos se ei muuta vaalin lopputulosta.)
***

« Vastaus #117 : 31.Toukokuu 2012, 11:53 »

D'Hondt suosii isoja puolueita. Äänet eivät ole tasa-arvoisia.
Velho

« Vastaus #118 : 31.Toukokuu 2012, 12:05 »

D'Hondt suosii isoja puolueita. Äänet eivät ole tasa-arvoisia.

Kysyn edelleen, mitä relevanssia tällä on keskustelussa siitä, vaikuttaako äänesi vain siinä tapauksessa, että se muuttaa vaalin lopputulosta. Esität vain kaikkea tangentiaalisesti asiaan liittyvää, mutta et esitä perustelua näkemystäni vastaan. Ja erityisesti, et esitä vaihtoehtoista teoriaa äänten vaikuttamisesta.
***

« Vastaus #119 : 31.Toukokuu 2012, 12:50 »

En pysty esittämään sen kummempia perusteluja. Sinä voitit tämän väittelyn.

Piraattipuolue voittaa varmasti myös vaalit. Toivotan vilpittömästi hyvää vaalimenestystä!
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9   Siirry ylös