01.Elokuu 2014, 12:50 *

Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9   Siirry alas
Kirjoittaja Aihe: Piraattipuolue ja tekijänoikeudet  (Luettu 16412 kertaa)
Fiktiivi

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #80 : 26.Toukokuu 2010, 00:58 »

No, tähän vaatimukseen verrattuna kaikki muu täälläkin käyty keskustelu on noloa näpertelyä ja pientä puuhastelua...
"Lääke- ja ohjelmistopatenttien lakkauttaminen."

Tässä kohden ideologinen sokeus viedään jo niin pitkälle, että sen soveltaminen poliittisen päätöksenteon puitteissa on täysin mahdotonta. Moinen megalomaaninen vaatimus vie pohjan pois kaikilta muiltakin listalla olevilta asioilta, oli niissä järkeä tai ei.

Eivät nämä ole ollenkaan Piraattipuolueen huonoimpia ideoita. Ja itse asiassa ne eivät ole alun perin PP:n ideoita, vaan monet tahot ovat pitäneet ohjelmistopatentteja huonona ideana jo kauan ennen Piraattipuoluetta. Samoin kun googletin "lääkepatentit", ensimmäisenä osumana on tämä kirjoitus vuodelta 2007 ja Odekin on ottanut kantaa lääkepatentteja vastaan.

Lääkepatenttien lakkauttaminen voisi vaatia lääkkeiden kehityksen valtiollistamista, koska sitä ei ihan rahoiteta myymällä t-paitoja ja kahvimukeja faneille. Mutta ei välttämättä olisi hullumpi idea myydä valtionyhtiöitä turhemmasta päästä pois ja ostaa tilalle lääkeosaamista. (Ja käytänössä tässä pitäisi olla koko EU mukana, muuten voisi tulla hankaluuksia.)
Iivari
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Vantaan Jokiniemi (ja muu elämänalue)
« Vastaus #81 : 26.Toukokuu 2010, 03:56 »

Lainaus käyttäjältä: Joonas
Ja Zisatolta haluaisin kysyä, valitseeko hän mielummin sitten hallitsevaksi voimaksi TO-mafiat, kuten RIAA:n? Jos minun pitäisi valita umpikierojen tekijänoikeusmafioiden tai piraattien väliltä... tuskimpa se vaikea valinta olisi. Huomattakoon vielä, että esim. mainittu RIAA ajaa artistien etua käytännössä vähemmän kuin piraatit.

Eipä täällä juuri RIAA tai muut umpikierot mafiat vaikuttele, Suomessa meinaan. Täällä on Teosto ja Kopiosto ja Gramex, ja ne vaikuttaa aika hyviltä tyypeiltä. Ja kyllä ainakin äkkiseltään enemmän artistien etuja ajavemmilta vaikuttavat.

Olen niitä tapahtumia
joita ei käsitellä perinteisillä luukuilla.
Pekka Kejonen

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #82 : 26.Toukokuu 2010, 08:14 »

Jaaha, ja mikäköhän niiden ero RIAA:han tai MPAA:han on? Vaativatko ne vain 25.000 € 50.000 € sijasta? Vai ovatko ne edistyneet niin pitkälle, että jättävät kuolleet latailijat rauhaan?
Zisatto
Kriitikko ja tutkija

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #83 : 26.Toukokuu 2010, 09:05 »

Se, että jotkut tekijäonoikeusjärjestöt ajoittain ajavat asiaansa typerästi ja vanhanaikaisesti ei ole peruste koko järjestelmän romuttamiseen. Muutenkin tämä ajatus, että pitäisi valita joko piraatit tai "TO-mafia" on älytön. "TO-mafia" on piraattien luoma viholliskuva, jonka kosketuskohdat todellisuuteen ovat välillä hyvinkin viitteelliset. Joonas, pyydän vähän perusteluita ennen kuin alat niputtamaan suomalaisia tekijänoikeusjärjestöjä samaan nippuun kuten tuossa jälkimmäisessä viestissäsi teet. Esimerkiksi linkki uutiseen käy. Muuten kyse on pelkästä ennakkoluuloisesta lietsonnasta.

Tekijänoikeusjärjestöjen toimintatavoissa voi olla korjaamista, mutta piraattien ajatus että niitä voi korjata vain lakkauttamalla koko tekijänoikeuden (mitä laittoman lataamisen salliminen käytännössä tarkoittaa) on kyllä hienosäätämistä lekalla.

Iron Sky -porukan manifesteissa on järkeä. Yhteiskunnan varoja voisi minunkin puolesta kohdentaa piraattien jahtaamisesta laillisen nettikaupan kehittämiseen.  Samassa yhteydessä voisi piratismista langetettuja korvauksia ja rangaistuksia kohtuullistaa, mutta pitää piratismi edelleen tiukasti laittomana. Tämä saattaisi olla todellinen kuolinisku piratismille.

Tämä saattaisi ajaa Piraattipuolueen tilanteeseen, jossa se voisi kääriä merirosvolippunsa lopullisesti kerälle. Tässä puhuu nyt ilkeä piratismin vastustamisen sokaisema luovan työn tekijä, mutta mielestäni Piraattipuolueen ytimessä on koko ajan ollut tuo laittoman lataamisen salliminen. Suuri osa muusta puolueen ohjelmasta on siinä ympärillä koristeena ja täkynä ajatteleville ihmisille. Puolueen fiksuimmisto, Xuenay etunenässä ajavat varmasti jopa ennen kaikkea näitä netin vapauteen ja digimaailman ihmisoikeuksiin liittyviä asioita – mutta puolueen kannattajakunnan enemmistöstä en välttämättä uskaltaisi sanoa samaa.
Puolue voisi kokeilla mitä tapahtuisi jos "ei-kaupallisen kopioinnin" salliminen poistettaisiin ohjelmasta. Perusteethan tälle poistolle ovat olemassa, kuten edellisissä viesteissäni perustelin: Se tuhoaisi tehokkaasti vasta vauhtiin päässeltä lailliselta digikaupalta kannattavuuden tarjoamalla saman tuotteen laillisesti ja ilmaisesti markkinoille.

Inttämällä että laiton lataaminen on sallittava, Piraattipuolue ajaa itseään entistä enemmän marginaaliin. Kun on olemassa toimivat lailliset systeemit ostaa digitaalisia tuotteita netistä, piratismin sallimisen vaatiminen alkaa entistä enemmän kuulostaa siltä, mitä se on: ahneudelta ja/tai sosialisoinnilta.
Saa nähdä onko Piraattipuolue ajautumassa lopullisesti matalikolle. Jos näin käy, toivottavasti muilla puolueilla on älyä käydä noukkimassa hylystä kaikki käyttökelpoinen. Muutama hyvä poliitikonalkukin sieltä voisi löytyä.

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #84 : 26.Toukokuu 2010, 12:55 »

Jos käännettäisiinkin asia sitten niin päin, että piraatit ovat TO-mafioiden luoma viholliskuva, joka on kiva tapa kääriä vähän rahaa? Sehän pitää hiukan kärjistellen paikkansa. En tiedä kovin paljon suomalaisista tekijänoikeusjärjestöistä, joten ne saavat olla rauhassa, mutta minulla on niistä kieltämättä huono ennakkokäsitys - mutta niitähän taitaa olla vähän muillakin näissä asioissa... eikä yksin piraateilla.

Ei niiden väliltä tarvitsekaan valita yhtään mitään. Silti kannattaisi muistaa, etteivät asiat ole välttämättä ihan mustavalkoisia, vaikka olisikin vähän sokaistunut. Lisäksi hyvin menestyvät luovan työn tekijät voisivat olla vähemmän itsekkäitä ja huomioida myös niitä huonommin tunnettuja kanssatyöntekijöitään, joita piratismi tilastojen mukaan hyödyttää, vai mitä? :D
Tero
Turun mafioso

Asuinpaikka: Turku
« Vastaus #85 : 27.Toukokuu 2010, 13:51 »

Ei valitettavasti ole linkkejä tähän hätään tarjota, mutta pari esimerkkiä kotimaisesta, minusta hiukan vähemmän suoraselkäisestä toiminnasta:

- Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus on yrittänyt valheellisesti pelotella ihmisiä kotimaisten, kalliimpien kauppojen asiakkaiksi väittämällä, että musiikin ostaminen ulkomaisista verkkokaupoista on piratismia.

- Kopiosto on yrittänyt omia tekijänoikeuksia mm. kansanlauluista, virsistä ja Maamme-laulusta muutama vuosi sitten (ts. myynyt niitä ja pistänyt mukaan ukaaseja ja uhkailuja, ettei heidän tekijänoikeuksiaan saa rikkoa)

- Teosto on toistuvasti kusettanut asiakkaitaan (jotka eivät ole jäseniä, mutta joiden tekijänoikeusmaksuja Teosto on omavaltaisesti hoitanut) jättämällä maksamatta korvauksia, joihin tekijä olisi ollut oikeutettu ja "hukkaamalla" korvausvaatimuksia useaan kertaan (tästä on kirjoitettu parissakin lehdessä, ja lisäksi ensi käden lähteenä olen kuullut asian yhdeltä elokuvantekijältä, joka ei tainnut koskaan saada Teostolta saataviaan).

(Edelliseen kohtaan täytyy tasapuolisuuden nimissä huomauttaa, että ymmärtääkseni Teosto on tässä asiassa viime aikoina ryhdistäytynyt.)

- Tekijänoikeusjärjestöt ovat useaan otteeseen hinkuneet itselleen oikeuksia saada vahdittua "piraatteja" ja aiheuttaa ihmisille seuraamuksia, mm. nettiyhteyksien suhteen, ilman asiaankuuluvaa viranomaisvalvontaa

On noita muitakin, ja noihin ehkä löytyisi linkkejä, jos viitsisi käyttää puoli tuntia Googlen parissa, mutta tässä muutama. En sano, etteikö noista järjestöistä olisi isolle osalle luovan työn tekijöistä elannon kannalta oleellista etua, mutta en ihmettele kuluttajien negatiivista suhtautumistakaan.

Lainaus

Nyt menet kyllä mielestäni itse paheksumasi ennakkoluuloisen lietsonnan puolelle. Piraattipuolue ei ole ajamassa tekijänoikeuden lakkauttamista kokonaan -- se, että ei-kaupallisen kopioinnin vapauttaminen aiheuttaisi tämän, on oma näkemyksesi, ei suinkaan kiistaton fakta, joten kun kaipaat asiallista keskustelua, pidä itsekin omat spekulaatiosi erillään faktaväitteistä, jooko?
***

« Vastaus #86 : 27.Toukokuu 2010, 14:26 »

Et sitten viitsinyt?!?

Suomessahan ollaan päinvastoin toppuuteltu (vastoin muiden eurooppalaisten intoilua) katkaista piraattien nettiyhteyksiä. Kysehän on jo vanhasta uutisesta parin vuoden takaa. Sen sijaan tuore uutinen kertoo, että Suomi on valinnut ns. pehmän linjan varoitusmenettelyn.

Ne ulkomaiset verkkokaupat, joista taannoin varoiteltiin, olivat niitä hämärähemmojen perustamia venäläisiä käytännössä piraattituoteita tarjonneita mp3-nettikauppoja. Niistä riitti parranpärinää silloin monta vuotta sitten.

Siitä, kuinka Teosto on "kusettanut" ja "hukannut" korvauksia, olisi hyvä laittaa faktaa pöytään. Se, että kaverilta baarissa ihan varmana kuulin ja totta se puhui, ei ole kovin luotettavaa tietoa. Tällaisista vakavista laittomuuksista, rikosnimike lienee petos, Teosto joutuisi nimittäin oikeuteen.
Zisatto
Kriitikko ja tutkija

Asuinpaikka: Espoo
« Vastaus #87 : 27.Toukokuu 2010, 14:42 »

Lainaus

Niin mutta minähän kerron vain faktoja, muut harrastavat ennakkoluuloista lietsontaa!  Järkyttynyt
Joo, ei ollut ehkä parhaiten muotoiltuja väitteitä, mutta minua oikeasti ärsyttää se, että näitä usein aika heikosti dokumentoituja tekijänoikeusjärjestöjen ylilyöntejä ja väärinkäytöksiä käytetään koko tekijänoikeusjärjestelmää vastaan. Eikö riittäisi että puututaan näiden järjestöjen toimintaan, milloin se ylittää oikeuden ja kohtuuden rajat?

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #88 : 27.Toukokuu 2010, 16:13 »

Heikosti dokumentoituja? No, kai jokaisella on oma mielipide siitä, mitä "heikosti dokumentoitu" tarkoittaa. Itse nimittäin en sanoisi niitä ns. ylilyöntejä heikosti dokumentoiduiksi.

Ja kyllä, puututaan järjestöjen toimintaan, ilman muuta. Mitäköhän niille voisi tehdä... mmm... no voitaisiin aluksi vaikka sanoa, etteivät ne enää saa tehdä ylilyöntejä, koska ihmisille tulee paha mieli ja se on epäreilua. Olisiko tässä ideaa, vai voisiko olla mahdollista, ettei se ehkä sittenkään ratkaisisi ihan koko ongelmaa? Ja jos olisi näin, mitäköhän niille silloin tehdään? Miten niiden toimintaan puututaan?
***

« Vastaus #89 : 27.Toukokuu 2010, 18:50 »

No, missä ne dokumentoinnit nyt sitten ovat näistä "kusetuksista"?!?

Laitetaan jotain positiivista ja kivaa tälle palstalle. Kopiosto on viime aikoina kampanjoinut kovasti koulukirjastojen puolesta ja tukenut niitä rahallisesti.

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #90 : 27.Toukokuu 2010, 19:31 »

Mainitsemasi asiat, Narri, eivät ole minun esille tuomiani, joten niistä minä en tiedä mitään. Sen sijaan monet tekijänoikeusyhtiöt ulkomailla ovat syyllistyneet kertakaikkisen törkeisiin temppuihin... tai minusta kuolleilta karhuaminen on sellainen. Minä en jaksa linkitellä uutisia, anteeksi laiskuuteni, mutta jokainen jota kiinnnostavat esim. RIAA:n ylilyönnit voivat varmasti löytää niistä tietoa. Oma lähteeni on ollut www.afterdawn.com. Pidän sen uutisointeja luotettavina.
***

« Vastaus #91 : 27.Toukokuu 2010, 20:16 »

Maailmalta löytyy varmasti kaikkea ihan kauheata. Puhutaan nyt kuitenkin ihan vain näistä meidän suomalaisista tekijänoikeusjärjestöistä, sillä suomalaisen Piraattipuolueen tarkoitus lienee toimia poliittisena vaikuttajana täällä, ainakin ennen maailmanvalloitustaan.

Tai ainakin jos syytetään jostain tehdyistä kauheuksista niin yksilöidään sitten selvästi, puhutaanko USA:sta vai Suomesta. Ja siitä, halutaanko heikentää suomalaisten tekijänoikeusjärjestöjen asemaa.

Suomessa on kyse tekijänoikeusjärjestöistä, ei -yhtiöistä.
Ks. Wikipedia "Tekijänoikeusjärjestöt valvovat luovan työn tekijöille syntyviä tekijänoikeuksia tekijöiden puolesta".
Dragan
Kriitikko
Velho

« Vastaus #92 : 28.Toukokuu 2010, 05:41 »

Minusta tässä kysymyksessä molemmat leirit ovat ajautuneet asemasotavaiheelle ja kysymystä näin sivusta seuraavalle sisällöntuottajalle on vähintäänkin vaikeaselkoinen. Juupas - eipäs väittelystä harvemmin seuraa mitään hyödyllistä, itse asian hävitessä ja kovaäänisimmän "voittaessa".

Selvää on että eurooppa tulevaisuudessa talousalueena koittaa sulkea immateriaalioikeudet tiukemmin hallintaansa. Tämä siksi, että se alkaa olla ainoa vientivara(tietotaidon&tutkimuksen lisäksi) mitä aina vain pahemmin sisäsiittoisilla palveluyhteiskunnilla on.

Selvää myöskin on, että sekä lait että käytännöt ovat jälkijunassa. Päättäjät (puolta valitsematta) sellaisesta sukupolvesta ettei heillä kaikilla ole oikein otetta kysymykseen ja mitään tietoakaan ratkaisumalleista. On tavotteita ja mielikuvia, mutta ne eivät kohtaa tekniikan ja todellisuuden kanssa.

Esim. Kaisa Rastimo(vihr.)
Kaisa Rastimo: Tietoyhteiskunnan kehittäminen ei ole nörttien etuoikeus

Kumpikin osapuoli pystyy tekemään tutkimuksia asiasta ja leimata vastapuolen tutkimukset huuhaaksi. Kumpikin osapuoli maalailee vastapuolesta piruja. Siinä missä tekijänoikeusjärjestöistä taiotaan mafioita, niin piiraatteja yhdistetään järjestäytyneeseen rikollisuuteen ja terrorismiin. (kuten Stefan Wallinin lakiesityksen pohjustuksesta suomalaisesta piratismista.)

Minusta suoja-ajan lyhentämistavoite on absurdi. Se aiheuttaisi hyvin suurta mullistusta kulttuurin ja median pelikentässä. Sisällöntuottaminen on työtä ja työn tekijälle pitäisi olla oikeudet määrätä työstään. Jokainen voi miettiä, ettei esim. fanifiktio ole mitenkään haitallista tai keltään pois, mutta sitten voi miettiä lastensarjasta tehtyä aikuisviihdesarjaa ja sitä miten jälkimmäinen saattaisi vaikuttaa ensimmäisen imagoon&myyntiarvoon. Mainitun Cthulhu-mythoksen kaltaisia yhteisprojekteja ei estä tekijänoikeus, jos tekijät itse sallivat sen. Se on minusta valinta mikä kuuluu tekijöille, ei heidän teoksiensa laajentamisesta kiinnostuneille ulkopuolisille.

Edit. linkki siistimmäksi

« Viimeksi muokattu: 28.Toukokuu 2010, 05:46 kirjoittanut Dragan » tallennettu
***

« Vastaus #93 : 28.Toukokuu 2010, 09:27 »

Mikä asemasota?!? Piraatit saavat kohta suorittaa "taktisen vetäytymisen". No joo, eipäs ilkuta. Kannatus mittautetaan vaaleissa. Kansa päättää.

Tekijänoikeuksien tärkeydestä Remedy on hyvä esimerkki. He ovat onnistuneet pitämään hallussaan Alan Waken tekijänoikeudet. He voivat siis lisensoida Waken oikeudet muuhun mediaan, esimerkiksi kirjaan tai leffaan.

Piraattipuolueen ajama 5-10 vuotta on ällistyttävän lyhyt aika tekijänoikeussuojalle. Muut voisivat tehdä ne leffat ja kirjat. Hiellä ja vaivalla luodusta brändistä kuittaisivat hyödyn muut.

Internetin yli ajettavat televisio-ohjelmat ovat seuraava iso ponnistus.

Asuinpaikka: Kokkola
« Vastaus #94 : 28.Toukokuu 2010, 11:45 »

Eduskunnassa piraattipuolueen menestys ei välttämättä hyvä ole, mutta piratismiin sillä ei ole suurtakaan vaikutusta. Pähkinänkuoressahan piraattipuolue yrittää laillistaa sen, mitä ihmiset tekevät nykyään laittomasti. Mutta jos he eivät onnistu, en usko, että se asiaa paljoa hetkauttaa. Harva luvaton lataaja antaa äänensä piraattipuolueelle, luulisin. Siksi piratismin ja piraattipuolueen kannatus onkin kaksi täysin eri asiaa.
***

« Vastaus #95 : 28.Toukokuu 2010, 12:30 »

Toivottavasti eivät nyt sentään yritä ihan kaikkea laitonta laillistaa. ;-)

Star Wreck -porukan yhteiskirje Wallinille on ajatuksia herättelevä ja sisältää paljon tärkeitä huomioita. Osin olen eri mieltä heidän kanssaan, mutta tämä keskeinen lause voitaisiin sisällyttää vaikka hallitusohjelmaan.

"Hallituksen tulisi tehdä tekijänoikeus- ja muun lainsäädännön kannalta kaikenlaisen materiaalin nettimyynnistä niin helppoa kuin mahdollista, sekä pyrkiä kaikin keinoin houkuttelemaan myös ulkomaiset suuret mediafirmat tarjoamaan verkkokauppojaan Suomen alueella, suomalaisille kuluttajille."

Juuri näin. Tästä hyötyisivät sekä tekijät että kuluttajat.

Musiikkipuolella tilanne alkaa jo olla kohtuukunnossa, mutta televisiosarjojen ja elokuvien nettijakelu on vielä aivan onnetonta.
Echramath

Asuinpaikka: Tampere
« Vastaus #96 : 25.Helmikuu 2011, 13:13 »

Olen tässä vaalien lähestyessä seurannut hieman myös piraattien toimintaa. Varsinaisestihan olen Vihreiden jäsen ja ajattelin äänestää Olli-Poika Parviaista mitä suosittelen toki myös kaikille muillekin pirkanmaalaisille. Hyväksyn myös Vasemmistoliiton äänestämisen, meidän vaalipiirissämme tarjolla olisi paitsi Star Wreck -porukan Jarmo Puskala myös muuten oivallinen ihminen Anna Kontula. Koska kuitenkin osalla Risingin jäsenistä saattaa olla antipatioita mainittuja puolueita kohtaan tai toisaalta ette löydä hyviä ehdokkaita juuri omasta vaalipiiristänne:

Äänestäkää niitä piraatteja! Piraattien ehdotukset tekijänoikeuden muutoksiksi ovat esitetyssä mitassaan aivan päättömiä, mutta – realpolitik-päivitys – valitsevassa tilanteessa ja kansainvälisten sopimusten sitoessa Suomea niillä ei ole kerrassaan minkäänlaista mahdollisuutta mennä läpi. Sen sijaan eduskuntaan päästyään muutamakin piraatti voisi aitiopaikalta pitää kovaakin meteliä muista tietoyhteiskuntaan liittyvistä epäkohdista (kts. valmisteltu pakkokeinolaki), herättää yleisön huomion johonkin aiheeseen (kansanedustajia haastatellaan varmasti herkemmin kuin tavan tallaajaa) ja saada muidenkin puolueiden edustajia taakseen.

Muistakaa, ettei kansanedustajan työ rajoitu pelkästään istuntosaliin.

Rasimus
Velhoruhtinas

Asuinpaikka: Helsinki
« Vastaus #97 : 27.Helmikuu 2011, 12:21 »

Mitä tahansa, kunhan vain Perussuomalaiset pidetään poissa vakavastiotettavista asemista... Jos joku tumpula pitää valita, niin valitaan mieluummin semmonen tumpula, jonka arvomaailman pystyy edes jotenkin hyväksymään.

Badassingly: You son of the questionable heritage.
***

« Vastaus #98 : 27.Helmikuu 2011, 14:48 »

Piraatteja ei ehkä kannata äänestää, jos haluaa äänensä vaikuttavan. Piraatit eivät ylitä äänikynnystä missään vaalipiirissä, joten ne äänet menevät hukkaan. Tosiasia, näin se vain on. On täysin epärealistista olettaa muuta.

Mutta jokainen päättää tietenkin itse.
tpi
Velho

« Vastaus #99 : 27.Helmikuu 2011, 15:29 »

Tälle ääni. Nyt on tärkeä äänestää, melkein mitä tahansa muuta puoluetta, jotta rasisti-fasisti-junttien suhteellinen osuus saadaan mahdollisemman pieneksi.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9   Siirry ylös